KULT
A Rovatból

Nincs újabb magyar Oscar, de elmaradtak a meglepetések is

Chilei film előzte meg Enyedi Ildikó alkotását a 90. Oscar-gálán, ahol ezúttal egyetlen film sem uralta a mezőnyt.


Az est egyik fő szereplője Guillermo del Toro volt, akinek A víz érintése című filmje négy aranyszobrot kapott, köztük két fődíjat: a legjobb rendezés és a legjobb film Oscarját. A kétéltű ember meséje 13 jelölésből végül négyet váltott valóra.

A rendező első színpadra lépésekor így kezdte köszönőbeszédét: "Bevándorló vagyok - a legjobb dolog, amit az emberek csinálnak, az a határok eltörlése". Másodjára, amikor egy hajdani álompár, Faye Dunaway és Warren Beatty, a Bonnie és Clyde főszereplői köszöntötték, lerótta tiszteletét a mozi hagyományai előtt, majd arra szólította fel fiatal pályatársait, hogy ne féljenek a fantázia eszközéhez nyúlni.

Három Oscart kapott a Dunkirk, de a II.világháborús film alkotóinak meg kellett elégedniük a legjobb látvány mellett két hangtechnikai díjjal.

Sajnos nem sikerült újabb Oscart szereznie Magyarországnak. A legjobb idegen nyelvű film díját A fantasztikus nő című chilei alkotás kapta, megelőzve Enyedi Ildikó Testről és lélekről című alkotását. A díjat egy újabb legenda, Rita Moreno, a West Side Story hősnője adta át. Moreno a nagy amerikai rendezőt, Frank Caprát idézte, aki azt mondta: nem az a lényeg, hogy milyen nyelvű egy film, hanem az, hogy emberi nyelven szóljon. Ez volt a dél-amerikai ország történetének első Oscarja.

A legjobb férfi alakítás díját a várakozásnak megfelelően Gary Oldman kapta A legsötétebb órában nyújtott Churchill-alakításáért. Őt Jane Fonda és Helen Mirren tüntették ki: a két nagy színésznő emlékeztetett arra, hogy mindketten sokat küzdöttek a nők jogaiért és a világ sokat változott azóta. "Ami egykor újdonság volt, egy idő után megszokottá válik" - mondták. Oldman megköszönte Amerikának, hogy befogadta őt, a dél-londoni színészt és külön méltatta a néhai brit miniszterelnököt, aki "nagyszerű társa volt egy csodálatos úton".

Bár a mankókon bebicegő Jodie Foster Meryl Streepet méltatta bevezetőjében, a legjobb női főszerep díjat végül Frances McDormand kapta meg a Három óriásplakát Ebbing határában című filmben nyújtott alakításért. McDormand rövid köszönet után letette Oscarját a színpadra, és felállásra szólította fel női alkotótársait, hogy emlékeztessen mindannyiuk elmondott és el nem mondott történetére.

Nem meglepő módon Allison Janney-nek jutott a legjobb női mellékszereplő díja az Én, Tonyaért. A legjobb férfi mellékszereplő díjára az élő legenda Christopher Plummer is jelölt volt, de mégsem neki jutott az Oscar, hanem Sam Rockwellnek, a a Három óriásplakátból.

A Tűnj el című film írója, Jordan Peele a legjobb eredeti forgatókönyv díját. Köszönetében az afroamerikai író külön hálát adott édesanyjának, aki "a gyűlölet közepette tanította meg szeretni". James Ivoryt legjobb forgatókönyv-adaptációért jutalmazták a Szólíts a neveden című filmért. A 89 esztendős Ivory ezzel a legidősebb Oscar-díjas lett. Korábban kétszer rendezőként jelölték (Napok romjai, Szoba kilátással), de nem kapta meg.

A legjobb rövidjátékfilm A néma gyerek lett, Chris Overton és Rachel Shenton megható története egy hatéves siket kislány beilleszkedéséről. A várakozások ellenére nem nyert a Dikale Elementary, amely egy iskolai lövöldözésről szól. Úgy látszik, az akadémikusok féltek egy ennyire aktuális témától. Szemben Bryan Fogel és Dan Cogan Icarus című dokumentumfilmjével, amely az állami szintre emelt orosz doppingügyekbe vezet be. Igy lemaradt erről az Oscarról a veterán francia filmes, Agnés Varda, aki a 60-as évek újhullámának egyik kiemelkedő alakja, az 1968-as mozgalmak szellemi ikonja volt. A rendezőnőnek meg kellett elégednie egy életmű-díjjal.

Egy nagyszerű operatőr, Roger Deakins vette át első Oscarját, 13 eredménytelen jelölés után a Szárnyas fejvadász 2049-ért.

A legjobb filmzene Alexander Desplaté lett A víz érintéséből. Ezúttal nem gyarapíthatta Oscarjait két igazi nagyágyú, John Williams és Hans Zimmer, akik a Csillagok háborúja: az utolsó Jedik, illetve a Dunkirk zenéjével voltak versenyben.

A legjobb betétdal Robert Lopez és Kristen Anderson-Lopez szerzeménye, a Remember Me lett a Cocóból, pedig sokan a Legnagyobb showmanből az est folyamán óriási sikerrel előadott dalára, a This Is Me-re tippeltek.

A Coco lett egyben a legjobb animációs film is. Ezzel megkoronázta azt a díjesőt, amivel a mexikói filmet már eddig is elhalmozták. Glene Keane és Kobe Bryant kapta meg a díjat annak versnek a filmes megjelenítésért, amelyet az NBA történetének egyik legnagyobb alakja, a Los Angeles Lakers közelmúltban visszavonult olimpiai bajnok sztárja írt pályafutása befejezésére. Ez volt a Kedves kosárlabda, és az első eset, hogy egy híres kosaras kap Oscart.

A teljes lista, ki mit nyert:

Legjobb film: A víz érintése

Legjobb rendező: A víz érintése, Guillermo del Toro

Legjobb férfi főszereplő: Gary Oldman, A legsötétebb óra

Legjobb női főszereplő: Frances McDormand, Három óriásplakát Ebbing határában

Legjobb férfi mellékszereplő: Sam Rockwell, Három óriásplakát Ebbing határában

Legjobb női mellékszereplő: Allison Janney, Én, Tonya

Legjobb eredeti forgatókönyv: Tűnj el, Jordan Peele

Legjobb adaptált forgatókönyv: Szólíts a neveden, James Ivory

Legjobb operatőr: Szárnyas fejvadász 2049, Roger Deakins

Legjobb vágás: Dunkirk

Legjobb látványtervezés/díszlet: A víz érintése

Legjobb jelmeztervezés: Fantomszál

Legjobb hangvágás: Dunkirk, Alex Gibson, Richard King

Legjobb hangkeverés: Dunkirk, Mark Weingarten, Gregg Landaker, Gary A. Rizzo

Legjobb vizuális effektusok: Szárnyas fejvadász 2049

Legjobb smink: A legsötétebb óra

Legjobb eredeti filmzene: A víz érintése, Alexandre Desplat

Legjobb eredeti betétdal: Remember Me, Coco

Legjobb animációs film: Coco

Legjobb animációs rövidfilm: Dear Basketball, Glen Keane, Kobe Bryant

Legjobb rövidfilm: The Silent Child, Chris Overton, Rachel Shenton

Legjobb dokumentumfilm: Icarus, Bryan Fogel, Dan Cogan

Legjobb rövid dokumentumfilm: Heaven is a Traffic Jam on the 405, Frank Stiefel

Legjobb idegen nyelvű film: A Fantastic Woman


Link másolása
KÖVESS MINKET:

Népszerű
Ajánljuk
Címlapról ajánljuk


KULT
A Rovatból
Tragédia a Netflix velencei forgatásán: a stáb szeme láttára meghalt a sikersorozat rendezőasszisztense
Diego Borella az Emily Párizsban ötödik évadának munkálatai közben esett össze. Az orvosok a Hotel Danieli épületébe siettek, de már nem tudták megmenteni a 47 éves rendezőasszisztenst.


Tragikus esemény árnyékolta be az Emily Párizsban forgatását Velencében: váratlanul elhunyt Diego Borella, a Netflix népszerű sorozatának rendezőasszisztense.

A Daily Mail beszámolója szerint az ötödik évad utolsó jeleneteinek felvétele zajlott a lagúnák városában, amikor Borella a stáb jelenlétében összeesett.

A La Repubblica információi szerint

az orvosok csütörtök este, 7 óra körül érkeztek a történelmi Hotel Danieli épületébe, de már nem tudták megmenteni az életét.

A rendezőasszisztens mindössze 47 éves volt. A hírek szerint halálát valószínűleg szívroham okozta.

A tragédia után a forgatást ideiglenesen felfüggesztették. Az ötödik évad velencei jeleneteit augusztus 15-én kezdték rögzíteni, és eredetileg hétfőn fejezték volna be a munkát.

Diego Borella 1978-ban született Velencében. Elismerést szerzett rendezőként és íróként, tanulmányait Rómában, Londonban és New Yorkban folytatta. Közösségi oldalain meséket, haikukat és színdarabokat is megosztott.

(via Femina)


Link másolása
KÖVESS MINKET:

Ajánljuk
KULT
A Rovatból
Tóth Gabi: kimegyek mindjárt, azt kint valakit agyonverek – A Megasztár előzetese szerint bőven lesz feszültség a tehetségkutatóban
Herceg Erika könnyeit törli, Curtis kiakad és káromkodik, Marics Peti pedig kiabálni kezd.


Hamarosan érkezik a Megasztár idei évada. A csatorna egy előzetest is megosztott, melyből kiderül, hogy bőven lesznek megint feszültségek, sértődések, könnyek.

A műsorban új mesterek is érkeznek. A zsűri tagjai: Tóth Gabi, Herceg Erika, Curtis és Marics Peti. Ördög Nóra pedig új társat kap a műsorvezetéshez, Till Attila helyett Szépréthy Roland lesz a partnere.

VIDEÓ: A Megasztár beharangozója


Link másolása
KÖVESS MINKET:


KULT
A Rovatból
Fotók: Káprázatos légi parádéval ünnepelte a honvédség augusztus 20-át
A bemutatón nemcsak a jól ismert régi helikopterek, hanem vadonatúj harci és szállító gépek is feltűntek, amelyek most először repültek a főváros felett.


Budapest felett idén is látványos légi parádéval ünnepelte Szent István napját a Magyar Honvédség. A programban minden olyan repülő eszköz bemutatkozott, amely a honvédség birtokában van, köztük vadonatúj harci és szállító gépek is, amelyek most először tűntek fel a főváros felett.

Az érdeklődők a bemutatón láthatták

a már jól ismert MI–17 és MI–24 helikoptereket, de a legújabb H145M és H225M típusok is feltűntek.

Az eseményen készült fotóinkat itt tudjátok megnézni (kattintás után galéria nyílik):


Link másolása
KÖVESS MINKET:


KULT
A Rovatból
A romantikus komédia, ami se nem vicces, se nem romantikus, de épp ettől lesz jobb és több – Kritika a Többesélyes szerelemről
Mondd, te kit választanál? A dúsgazdag, magas, jóképű és sármos üzletembert, vagy a csóró, magas, jóképű, sikertelen színész exedet? Itt a szerelem ötven árnyalata!


Celine Song nevét 2023 januárjában kezdte hajtogatni szinte mindenki az amerikai filmes körökben, amikor első filmjét, az Előző életeket bemutatták a Sundance Filmfesztiválon. Nem véletlenül, hiszen egy csodás alkotásról volt/van szó, amelyben két dél-koreai gyerekkori jó barát (talán több is annál), a Föld két legtávolabbi pontjára kerül, majd felnőttként újra felveszik a kapcsolatot, és maguk sem gondolják, hogy ez milyen érzelmeket ébreszt bennük.

A film átfesztiválozta a világot, majd 2024 januárjában végül a magyar mozikba is befutott (igaz, 2023 szeptemberében már el lehetett csípni a CineFest Miskolci Nemzetközi Filmfesztiválon), nem sokkal később pedig két Oscar-díjra is jelölték, a legjobb film és a legjobb eredeti forgatókönyv kategóriáiban.

S hogy mi volt az Előző életek titka? Minden bizonnyal a benne rejlő őszinteség, hitelesség és emberiesség. Egy apró és érzékeny, sokszor szavak nélkül is sokatmondó alkotásról van szó, amellyel a dél-koreai Celine Song számára megnyíltak Hollywood kapui. Ő pedig rendesen betrappolt rajtuk. A következő filmjéhez ugyanis már olyan álomgyári nagyágyúkat sikerült megnyerni, mint Anastasia Steele, A mandalóri és Amerika Kapitány, vagyis Dakota Johnson, Pedro Pascal és Chris Evans.

Ha pedig az Előző életek egyik fő erénye az őszinteség volt, akkor ezt Song a Többesélyes szerelemmel rendesen kimaxolta. Talán túl is tolta… De hogyan lehet túltolni az őszinteséget? Nos, a sztori szerint a sikertelen színésznőből sikeres házasságközvetítővé vált Lucy Mason (Dakota Johnson) „örök szingliként” azt állítja, hogy vagy egyedül fog meghalni, vagy egy gazdag férfihoz megy feleségül. A szakmai sikerei ellenére Lucyt azonban egyre inkább frusztrálják ügyfelei irreális elvárásai. Részt vesz egy korábbi kliense esküvőjén, ahol megismerkedik a tehetős befektetővel, Harryvel (Pedro Pascal), aki élénk érdeklődést mutat iránta, de Lucy elutasítja, s azt javasolja, inkább legyen a cége ügyfele, hiszen ő lenne a legkapósabb férfi.

Lucy az esküvőn ráadásul váratlanul találkozik az exével, Johnnal (Chris Evans) is, aki éppen felszolgál a násznépnek, és továbbra is várja, hogy befusson színészként. Felelevenítik a közös múltjukat, amely az anyagi nehézségeik miatt ért véget.

Hősnőnk tehát nehéz helyzetbe kerül: választania kell a jóképű, sármos és mocskosul gazdag Harry, vagy a szintén jóképű, de csóró John között.

A Többesélyes szerelem magyar címe nyilvánvalóan a sztori romkomos oldalára utal, s ezzel próbálja becsábítani a nézőket a mozikba. Az eredeti cím, a Materialists (Materialisták) azonban már jóval őszintébb, hiszen Celine Song filmje egyrészt nem vígjáték, másrészt, ha lehet ilyen jelzővel illetni, akkor inkább antiromantikus film. A főhősnő ugyanis meg van győződve róla, hogy a házasság egy kölcsönösen gyümölcsöző üzlet két fél között, és a boldogságot az anyagi biztonság hozza el (persze az sem baj, ha a férfi jól néz ki, magas, és korban is stimmel).

Mert passzolhat egymáshoz bármennyire két ember, ha nincs elég pénz a közös életükre, az csak vitákat, veszekedéseket generál, szóval a szerelem nem elég a teljes boldogsághoz.

Song filmje tehát minden, csak nem a klasszikus hollywoodi értelemben vett romantikus film. Inkább megöli a romantikát.

Aztán persze a két férfi közt tipródó Lucy is kezdi felfogni, hogy nem lehet mindent matekkal megoldani, de addira a Többesélyes szerelem már elvesztette a szimpla romkomra izguló közönsége érdeklődését. Épp ezért is számít bátor vállalkozásnak: nem azt kapjuk, amit várunk tőle, és nem biztos, hogy örülünk annak, amit kapunk, de az biztos, hogy el fogunk gondolkodni rajta.

A film első fele épp ezért erősebb is, mivel abban kapjuk az arcunkba ezt a hollywoodi csöpögős romantikát kíméletlenül ledózeroló őszinteséget, a második felére már inkább kezd a cselekmény olyan irányt venni, mint ami ellen korábban oly ékesen felszólalt.

Azért így is távol áll a giccstől, csupán Song megijedt kissé a saját felvetésétől és a nézők teljes elidegenítésétől. Persze ezzel sincs semmi baj, hiszen a Többesélyes szerelem így is emlékezetesebb, mint a műfajbeli átlagos limonádék, és savanyúbb azoknál, mivel jóval több citromot facsartak bele.

E film kapcsán azonban már nem lehet elmondani, hogy szavak nélkül is sokatmondó lenne, annyi benne a szövegelés, és bizony épp ennyivel marad el az Előző életektől. Song első rendezésében a karakterek minden gondolatával és érzelmi vívódásával tisztában voltunk az apró rezdüléseikből, az egymásra nézéseikből, a ki nem mondott szavaikból. A Többesélyes szerelem azonban mindent kimond, sokszor. A kevesebb több lett volna.


Link másolása
KÖVESS MINKET: