KULT
A Rovatból

„Nem vagyok zenész, de vágyok benne lenni a zenében” – beszélgetés Szomjas Györggyel

Semmit sem változott 20 alatt – ez most nem a hamis közhely, hanem abszolút igaz Szomjas Györgyre.


Utoljára a Flórián téri aluljáróban futottunk össze, legalább 20 éve, éppen utcazenészekről forgatott. Most pedig a 4-es metróban botlottunk egymásba, miután előzőleg a környéken tartoztam az ördögnek egy úttal. Ugyanolyan derűs, energikus, mint volt, és most is ég a keze alatt a munka.

Hogy mi mindenen munkálkodik a filmrendező 79. évében, arról néhány nappal később az Angelika presszó teraszán beszélgettünk.

-Ha meghallod azt a szót, hogy „zene”, mi az első dolog, ami eszedbe jut?

-Mozart, Vivaldi és a rock and roll! Szüleim nagy zenerajongók voltak, sokat vittek koncertre, operába. Sokszor elmondtam már, hogy amikor 16 éves voltam, megtörtént velem a két legfontosabb dolog: átéltem a forradalmat Budapesten, és meghallottam a rock and rollt.

-A zene végigkíséri egész filmes pályádat. Legújabb munkád egy dokumentumfilm a Vujicsics-együttes 45 évéről.

-Ez azért is érdekes, mert „botfülű” vagyok. Ez már az általános iskolába kiderült. Véletlenül bekerültem a karénekre, aztán egyszer csak látom, hogy Délia néni, az énektanárnő lejön a katedráról, odahajol hozzám, meghallgat, majd némán az ajtóra mutat… Ennek ellenére szeretem és élvezem a zenét. Másfelől pedig a filmcsinálás nekem arra való, hogy olyan emberekkel és olyan történetekkel találkozzam, amelyek számomra megadják a felfedezés élményét. Nem vagyok zenész, nem vagyok énekes, de vágyok benne lenni, és tudom, hogy mennyire fontos dolog az életben. Ezért a legszorosabb baráti kapcsolataimat zenészek jelentik.

De térjünk vissza még az 50-es évekre! Illés Lajos kettővel járt alattam az Eötvös Gimnáziumban, ő már akkor az iskola zenekarában nyomta a klasszikus rock and roll-számokat. Aztán a 60-as években a magyar rock felfutásában az Illés kulcsszereplővé vált, és az egyik kulcshelyszín volt a Bercsényi utcai kollégium, ahová engem a Műszaki Egyetem építesz kara delegált egyfajta „kulturális megbízottnak”.

Kapcsolatban álltam a menő zenekarokkal, Metróval, Omegával. A 60-as évek vége felé kezdett differenciálódni a magyar rockzene: jöttek olyan „alternatív” előadók, mint Cseh Tamás, aki jó barátom volt és Kővágóörsön szomszédom, a Syrius, és nagyon hamar felfigyeltem Sebő Feriékre, amikor még csak az énekelt verseket játszották. Már elég sikeresek voltak, Berek Katival turnéztak, amikor egy rádióadásban meghallották a széki zenét. Leesett a cipő a lábukról, és úgy érezték, hogy ennek utána kell menni. Velük voltam első erdélyi útjukon. A Vujicsics-együttesben pedig az a szenzációs, hogy elsők között csaptak le ugyanerre a vonalra, egy teljesen más, délszláv zenei háttérrel, ami nekik, lévén pomáziak, szentendreiek, a vérükben volt. A táncház-mozgalom megindulása őket is megihlette, hogy a saját zenéjüket fedezzék fel. Szentendre, Leányfalu amúgy is közel van a szívemhez, ott gyerekeskedtem, meg mint építésznek is érdekes helyszín, így a kezdetektől fogva követem a pályájukat. Nemrég saját filmográfiámban találtam egy Vujicsics 25 című műsort, amit majd el kell kérnem a tévétől, hogy belevegyek a filmbe néhány részletet. Most csináltam velük egy körinterjút Szentendrén a Vujicsics Tihamér téren, ahol korábban egy kávéházuk is volt. De vannak róluk más felvételeink, Sebőékkel, Miqueu Montanaróval, fontos szereplői voltak a Keleti szél című filmemnek. Az meg külön szenzáció, hogy egy kivétellel ma is együtt van a régi zenekar, és most már velük játszanak fiaik, unokáik is.

-Szép az ilyen hagyományőrzés…

-Ezt most több helyen is tapasztaltam. Táncosokról csináltunk filmet. Németh Ildikó és Szabó Szilárd profi táncosként Tímár Sándor tanítványaiként a kezdetektől bekapcsolódtak a táncház-mozgalomba, és ezt gyerekeik, unokáik is viszik tovább. Természetes módon folytak bele…

-Ugyancsak népzenei ihletésű a Betyárjáték, amely a Nemzeti Színházi előadásból válik hamarosan filmmé…

-Ferenczi Gyuriékkal dolgoztam már korábban is, ők csinálták a Nap utcai fiúk zenéjét. Nagyon szeretem őket, mint rockzenekart, akik a saját programjukba behoztak egy sor népzenét, köztük betyárnótákat is, meg a Tetovált lányt a Kopaszkutyából. Innen jött az ötlet, amikor lehetőségem nyílt egy színpadi játékra. Még soha nem dolgoztam színházban, szabályos színházi produkciót tán nem is mernék csinálni, de egy koncert-jellegű dolog, amiben show, vetítés, tánc van, közel áll hozzám. Összeállítottunk egy dalciklust, de mondtam Gyurinak, hogy egy nóta hiányzik – az első. Mert nem kezdődhet másképpen a Betyárjáték, minthogy „tüzesen süt le a nyári nap sugára/ az ég tetejéről a juhászbojtárra”. Mert, hogy is lett betyár abból a szerencsétlen kölyökből? Elkóboroltak a juhok. A színpadon középre tettem a zenekart egy kis dobogóra, mögöttük van egy nagy vászon, arra vetítünk részleteket az én filmjeimből és hátulról pedig árnyjáték zajlik. Ezt táncosaink csinálják, akik időnként elbújnak, majd előjönnek, és egy színész, Olt Tamás ízes korabeli szövegeket, újságcikkeket, körözvényeket olvas fel. Az előadás mottója: „A mi gonoszaink is vannak olyanok.” Most úgy tűnik, be tudjuk fejezni a filmváltozatot, mert a Filmalap megtámogatta. Valójában koncertfilmről van szó, de nagyon színes, sok filmbejátszással, és ha Nashville-ben jól megkeverik a hangot – Ferenczi Gyuri nem kevertet másutt – remélhetőleg nagyon jól fog szólni, és októberben vihetjük országos mozibemutató-körútra.

-Két műfajt is megteremtettél a magyar filmben: az egyik, amit jobb híján úgy emlegettek, hogy „eastern”, a másik pedig az a fajta „szocio-játékfilm”, ami kicsit groteszk, kicsit abszurd, de azért valahol mégis véresen komoly. Hogyan született meg a Talpuk alatt fütyül a szél – amelynek zenéjét szintén Sebőék játszották?

-Mi a Balázs Béla Stúdióban a dokumentarizmust vittük, nagyon hittünk benne, de aztán hamar kiderült, hogy túlságosan „feszegetjük a határokat”. Ezért váltani kellett. Nekem nem volt kedvem egy „így jöttem”-filmhez, amilyent kortársaim, meg az előttünk járók készítettek. Így aztán, ahogy Sebő Feriék elmentek megkeresni a gyökereket, én is ezt tettem. Megkerestünk együtt a Hortobágyon még élő „adatközlőket”, énekes juhászokat, fotóztam a „hídi vásár” figuráit – be is hoztam belőlük a filmbe, például az öreg csikós Törő Gábort, olyan, mint Ülő Bika nagyfőnök – és megtaláltam Szűcs Sándor írásait, aki néprajzi hitelességgel, de nagyon regényes módon dolgozza fel ezt a korszakot. A cím pedig egyértelműen a Csizmában haltak meg (They Died With Their Boots On) című híres westernre utal. Ahogy beleástam magam a témába, rátaláltam Gönczi Ferencnek, a kaposvári könyvtár levéltárosának A somogyi betyárvilág című könyvére. Ebben írt a Gelencsér-Soromfai bandáról, lábjegyzetekkel ellátva. Bennem feltámadt a dokumentarista, a hivatkozások után mentem és még olyan dolgokat is találtam, amiket Gönczi sem. Ezekből írtam a Rosszemberek című tényregényt, teljesen eredeti szövegekből, a filmnovellát végül Dobai Péter írta meg. Mindkét filmnek nagy sikere volt, de én úgy gondoltam, hogy a modern kor betyárjai a rockzenészek – így született meg a Kopaszkutya…

-A 80-as évek elején több olyan emlékezetes film is született, amely az ifjúsági szubkultúrával foglalkozott. A Kopaszkutya mellett Bódy Gábortól a Kutya éji dala, Xantus Jánostól az Eszkimó asszony fázik…

-Akkoriban ez nagyon hangsúlyos dolog volt. Évek óta mentek már a nagy Mini-LGT koncertek a Tabánban, a Kopaszkutya-koncerten is volt vagy 30 ezer gyerek, pedig ezt csak úgy lehetett hirdetni, hogy Hobóék és a P.Mobil bemondták a saját koncertjeiken. Még a rendőrséggel is volt előzőleg balhénk. Ez egy alternatív kultúra volt, amivel a hivatalos kultúrpolitika egyrészt nem tudott mit kezdeni, másrészt viszont szelepként működött: a fiatalok kiőrjöngték magukat – általában tudták, meddig lehet elmenni - aztán hazamentek. A zenészek is tudták, hogy mi az, ami belefér, és mi az, ami nem. Ez így valahogy összerendeződött, de a szabadság szele mégis csak fütyült ezeken a koncerteken és a rock-zenében. Ez érthető módon vonzotta a filmeseket. Hobóval már több mint 10 éve ismertük egymást, még a Kex-időkből a Bem-rockpartról.

-Mégsem volt egyszerű elkészíteni a Kopaszkutyát.

-Az aczéli kultúrpolitika „műhelyekre” épült: szerkesztőségekre, kiadókra, filmstúdiókra. A filmstúdióknál pezsgett az élet, különösen a Hunniánál, ahol én dolgoztam, Köllő Miklós volt a vezetője. Nagyon demokratikus légkörben éltünk, rendezők és a dramaturgok voltak a stúdiótanács tagjai, mi beszéltük meg, hogy melyik forgatókönyv valósuljon meg és többnyire így is lett. Ezeknek a „műhelyeknek” az is volt a szerepük, hogy ellenőrizzék azt a területet és vigyázzanak, hogy „ne borítsa fel senki az asztalt.” Csakhogy Miklósnak és a többi főnöknek fogalmuk sem volt arról, hogy kik azok a Hobóék. Úgy gondolták, hogy a Szomjas csinált már betyárfilmeket, ez egy zenés film, nyárra jó lesz. Csak akkor tört ki a botrány, amikor már elkészült a film, és a hanglemezgyáriak nagyon szemét módon beavatkoztak, egyszerűen le akarták tiltani.

-A lemez nem is jelent meg, csak sok-sok évvel később…

-Bors Jenő kijelentette, hogy semmilyen felelősséget nem vállal. Miért kellett volna neki felelősséget vállalnia? Szerencsére addigra már annyira elment a híre a filmnek, hogy nem lehetett leállítani.



Link másolása
KÖVESS MINKET:

Népszerű
Ajánljuk
Címlapról ajánljuk


KULT
A Rovatból
Isztriai tengerparti hangulat a Városmajorban – különleges színházi est vár Budapesten
Igazi horvátországi tengerparti hangulat lesz a Városmajori Szabadtéri Színpadon a Zentai Magyar Kamaraszínház kiváló színészei jóvoltából!


Nem kell tehát a tomboló hőségben órákat várakozni az autópályán, hogy átéljük az Isztria hangulatát, a városmajori nézők ugyanis lírai-groteszk tengerparti társasutazáson vehetnek részt, hiszen augusztus 25-én Budapestre érkezik a Szedjetek szét!

Közel van a Vajdaság, valahogy sokaknak mégis távol: az, ami az ütemes tempóban megújuló zentai színházzal történik, feltétlenül figyelemre érdemes. A Dévai Zoltán és Mezei Kinga vezette teátrum gyorsan felkerült újra a délvidéki magyar színházak összetéveszthetetlen esztétikája iránt rajongók belső térképére. Kicsi, de erős – talán így lehetne leírni legrövidebben azt, ahogyan és ami itt történik.

Merész vállalásokból nincs hiány, és erről megbizonyosodhat az, aki ellátogat a nagy vajdasági költő, Domonkos István műveiből készült, 2024-ben bemutatott előadásra.

Aminek van előtörténete, többféle is. Egyrészt a hosszú színházi memóriával rendelkezők emlékezhetnek Mezei Kinga korai, nagy visszhangot kiváltott Via Italia-rendezésére, melyet „Domi” szövegei nyomán álmodott színpadra. Néhány éve a Zenta melletti szomszédvárban, a szabadkai Kosztolányi Dezső Színházban született meg az első Szedjetek szét, szintén Mezei rendezésében. Az egykori szereplők közül Hajdú Tamás, Mészáros Gábor és Pálfi Ervin az újragondolt változatban is részt vesz, de a színpadon látjuk még többek között a rendezőt magát, vagy a Budapestről Zentára szerződött Vilmányi Benettet is.

Domonkos István költészete alapélmény számtalan vajdasági alkotónak. A Szedjetek szét kiindulópontja A kitömött madár című regény, majd a rá néhány évre, 1971-ben publikált Kormányeltörésben című vers. Ez utóbbi jelentőségéről Keresztury Tibor irodalomtörténész így fogalmaz: „az idegenség, a magány, kitaszítottság, a nyelvvesztés, a hazához fűződő viszony, az elveszített otthon, a sehová sem tartozás... keserű himnusza ez, melynek végetérhetetlen avantgárd sodrását, áradását visszatérő motívumok strukturálják... Élő, működő, aktuális, frissnek ható matéria: éppúgy meggyőződhet erről Domonkos régi híve, ismerője, mint az, aki ezt a verset, ezt a költőt most fedezi magának fel.”

És a felfedezéshez, illetve újraismerkedéshez tökéletes matéria a zentai színház előadása. Az isztriai tengerparton vagyunk a hetvenes években, a zenészek az üdülők szórakoztatására kitartóan húzzák a talpalávalót. Közben pedig a véletlen által egymás mellé sodort, karakteres és emlékezetes figurák élővé és átélhetővé varázsolják a horvát (rém)álmot. Négy monológot hallunk, és mindnek központi témája a menni vagy maradni kérdése – Domonkos szomorú varázslata, hogy a kérdés aktualitása mit sem kopott az elmúlt négy és fél évtizedben ezen a vidéken...

Ahelyett, hogy az apró történéseknél leragadnánk, érdemes egy nagy levegőt venni, és úgy elmerülni ebben a különös világban. Aki nem szakértője a vajdasági kultúrának és gondolkodásnak, annak sem kell aggódnia, hiszen az előadás jófajta humorral mutat görbe tükröt a mindig abszurd világnak. Eljön az a pillanat is, amikor a nevetés megszakad, és minden elsötétül egy pillanatra, de a keserű valóság is szerethetővé nemesül a fináléban.


Link másolása
KÖVESS MINKET:

KULT
A Rovatból
Váratlan műsorváltozás az RTL-en: ma este több sikerműsor is elmarad
Az ugrás és A mi kis falunk ismétlése ma elmarad, helyettük a Tottenham–PSG UEFA Szuperkupa-meccset láthatják a nézők. A mérkőzés 20:15-től élőben megy, a késő esti híradó pedig 23:20-kor kezdődik.


Szerda estére változtatott a műsorrendjén az RTL, így a nézők most nem láthatják Az ugrás és A mi kis falunk ismétlését, vette észre a Média klub.

Az ugrás tavaly tél végén indult Gundel Takács Gábor vezetésével. A játékban a versenyzők egy öt méter magas, mesterséges híd egyik végéből indulnak, és a másikig kell eljutniuk. Tíz szinten, a híd adott pontján mindig a helyes állítást kell kiválasztaniuk, hogy megtalálják az egyetlen igaz átjárót. Aki téved, a mélybe esik, aki végig helyesen dönt, elviheti az ötmillió forintos főnyereményt. A vetélkedő idén új évaddal tért vissza, de a mai adás kimarad, ahogy A mi kis falunk ismétlése is.

A helyüket az UEFA Szuperkupa döntőjének élő közvetítése veszi át, amelyen a Tottenham és a PSG csap össze.

Ez egyben a 2025/2026-os Bajnokok Ligája-szezon kezdete is, amelynek fináléját Budapesten rendezik. A mérkőzés 20:15-kor kezdődik a Fókusz után. Az RTL Híradó ezen az estén 22:50 helyett 23:20-kor kerül adásba. Az ugrás és A mi kis falunk csütörtökön a megszokott időpontban folytatódik.

(via Blikk)


Link másolása
KÖVESS MINKET:


KULT
A Rovatból
Mókusokat nyúzott, nem mosakodott, és szexuális erőszaknak tartja a pucér fotói ellopását – 35 érdekesség a 35 éves Jennifer Lawrence-ről
Thomas Jefferson leszármazottja? Odaadta a szüleinek az Oscar-díját? Jeremy Rennerrel unokatestvérek? Ilyen és ehhez hasonló érdekességekkel ünnepeljük J-Law szülinapját.


1. 1990. augusztus 15-én, délután 15:20-kor született Jennifer Shrader Lawrence néven, a Kentucky állambeli Louisville-ben.

2. Édesapja, Gary S. Lawrence (született Kentuckyban, 1956-ban) építőmunkás volt, majd egy betonipari vállalkozást, a Lawrence & Associates-et vezette, édesanyja, Karen M. Koch (született Kentuckyban, 1956-ban) pedig egy nyári gyermektábort irányított. Jennifer és két bátyja, Ben és Blaine is Kentuckyban nőttek fel.

3. Apai nagybátyja Thomas Jefferson, az Egyesült Államok harmadik elnökének leszármazottja.

4. 14 évesen fedezte fel egy tehetségkutató egy New York-i utcán, amikor 2005-ben a családjával nyaralt, aki később elintézte, hogy elmehessen egy meghallgatásra.

5. A középiskolás osztálya két egymást követő évben is a „legbeszédesebb” diáknak választotta.

6. 23 éves korára ő lett a legfiatalabb színésznő, aki három Oscar-jelölést (A hallgatás törvénye, Napos oldal, Amerikai botrány) kapott, ebből kettőt főszerepért (A hallgatás törvénye, Napos oldal), egyet pedig meg is nyert (Napos oldal).

7. Nagy rajongója Jeff Bridgesnek, akivel 2013-ban a San Diegó-i Comic-Conon futott össze. Odament hozzá, nem tudva, hogy éppen interjút ad az Entertainment Tonightnak, majd sietve elmenekült. Bridges azonban észrevette őt, és azonnal visszahívta. A riporter ekkor átadta a mikrofont a megszeppent Lawrence-nek, és megkérte, hogy folytassa az interjút.

8. A Cool Ranch Doritos (népszerű nacho chips) iránti szeretete miatt több ruháját is összepiszkolta az Amerikai botrány (2013) forgatásán, és ezzel majdnem tönkretette őket. A jelmeztervezők úgy oldották meg a problémát, hogy több azonos ruhát készítettek neki, hogy a forgatás során mindig legyen egy tiszta darab.

9. A hallgatás törvénye (2010) című filmben játszott szerepéhez megtanult mókusokat nyúzni, fát vágni és bunyózni.

10. Első mozgóképes szerepét a Monk - Flúgos nyomozó című sorozat egyik 2006-os epizódjában játszotta (kabalafigura volt egy kosármeccsen) 15 évesen.

11. A 2013-ban a Napos oldalért kapott Oscar-díját a szüleinek adta, akik a Kentucky állambeli Louisville-i otthonukban őrzik azt, Jennifer ugyanis „furcsának” érezte, hogy a saját házában tartsa.

212. Egy interjúban elmondta, hogy mivel ő és Az éhezők viadala című filmben játszó Josh Hutcherson annyira jó barátok lettek, úgy döntött, hogy a szomszédjában vesz házat.

13. Amikor megkérték, hogy hízzon meg Tiffany Maxwell szerepéhez a Napos oldalhoz, miután le kellett fogynia Katniss Everdeen karakteréhez az Az éhezők viadalában, a válasza az volt: „Persze, hogyne!”

14. 2014-et Hollywood legjobban kereső színésznőjeként zárta, a filmjei világszerte több mint 1,4 milliárd dolláros bevételt hoztak a mozikban.

15. Az éhezők viadala forgatásán többször is ugyanazzal a vérrel és sebekkel sminkelve jelent meg, mint az előző napon. Emiatt Elizabeth Banks színésznő a „Katpiss Neverclean” („Katpisi Sosemtiszta”) becenevet adta neki.

16. A Napos oldalért elnyert Oscar-díjával a második legfiatalabb díjazott lett e kategóriában a 22 évével. A legfiatalabb azóta is Marlee Matlin, aki az Egy kisebb isten gyermekei című filmjéért kapta meg a szobrot 1987-ben, 21 évesen.

17. Meghallgatásra jelentkezett Bella Swan szerepére az Alkonyat (2008) című filmben, de Kristen Stewart elhappolta előle a karaktert.

18. Természetes szőke. Az éhezők viadala (2012) című film kedvéért festette barnára a haját.

19. 2019. október 19-én feleségül ment a nála hat évvel idősebb galériatulajdonos Cooke Maroney-hoz egy fényűző ceremónia keretén belül Belcourtban (Newport, Rhode Island). A vendégek között volt Ashley Olsen, Kris Jenner, Emma Stone, Cameron Diaz, Nicole Richie és Sienna Miller is. A pár az év februárjában jelentette be az eljegyzését.

20. Első gyermekét, a Cy Maroney nevű fiúcskát 31 évesen, 2022 februárjában szülte.

21. 2015 decemberében a Watch What Happens Live with Andy Cohen című műsorban elárulta, hogy kamerán kívül megcsókolta Liam Hemsworth színésztársát. Ugyanebben az interjúban azt is elismerte, hogy egyszer, az Oscar-gálán megjelenése előtt marihuánát szívott az egyik bátyjával.

22. 2013-ban a Time magazin a világ 100 legbefolyásosabb embere közé választotta.

23. Azok között volt, akiket érintett a különböző hírességek – többnyire nők – magánfotóinak meghackelése/ellopása, amelyek közül sok meztelen felvételeket is tartalmazott, és amelyeket a 4chan weboldalon tettek közzé 2014-ben, majd más internetes hálózatokon is terjesztettek. Az eseményt a média „The Fappening'” néven emlegette. A hackelés teljesen új vitát indított el az internetes korszakbeli magánéletről, valamint arról, hogy az emberek igazságtalanul és rosszindulatúan bírálják az áldozatokat azért, mert egyáltalán elkészítették és a számítógépükre, telefonjaikra mentették ezeket a képeket. Jennifer 2014-ben a Vogue magazinnak adott interjúban így nyilatkozott erről: „Ez nem botrány. Ez nemi bűncselekmény. Ez szexuális erőszak. Undorító. Meg kell változtatni a törvényt, és nekünk is meg kell változnunk.”

24. Ő és Jeremy Renner ötödik unokatestvérek. 2015-ben az Ancestry.com kutatócsoportja felfedezte, hogy van egy közös ősük Kentuckyban: a farmer Robert Tague Lawrence ötödik dédapja és Renner negyedik dédapja volt. Lawrence és Renner együtt dolgoztak az Amerikai botrány (2013) című filmben.

25. Édesanyja, Karen egyszer ellopta az Oscar-szavazólapját, és megpróbált helyette voksolni. Lawrence megdöbbent, amikor megtudta, hogy az anyja kitöltötte a hivatalos szavazólapot, és el is küldte – csakhogy az rossz címre ment, ezért visszajött hozzájuk. Karen és Jennifer nem értettek egyet abban, hogy kire kéne szavazni.

26. A „J-Law” beceneve nem a hírneve után született, hanem már korábban: a hetedik osztályos tanára találta ki neki.

27. Meghallgatásra jelentkezett Olive Penderghast szerepére a Könnyű nőcske (2010) című filmben, de Emma Stone kapta meg a szerepet.

28. Cameoszerepet játszott Fraida Felcherként a Dumb és Dumber kettyó (2014) egyik flashbackjében, de Jennifer később kérte, hogy vágják ki a jelenetét.

29. Meghallgatásra jelentkezett Blake Lively A pletykafészek című sorozatának egyik szerepére, a sorozat alkotója, Josh Schwartz emlékei szerint pedig nagyon csalódott volt, hogy nem őt választották ki.

30. Az Oscar-díjas francia színésznő, Marion Cotillard nagy rajongója.

31. Az AskMen magazin 2013-as listáján az első helyen végzett a 99 legvonzóbb híresség között.

32. A Forbes magazin szerint 2015-ben és 2016-ban ő volt a legjobban fizetett színésznő.

33. Nagy támogatója a Planned Parenthood nevű szervezetnek, amely a fogamzásgátlás és a nők, különösen a tinédzserek egészségügyi ellátását segíti.

34. A kedvenc filmjei: Jurassic Park (1993), A hosszú búcsú (1973), Bridget Jones naplója (2001), Büszkeség és balítélet (2005), Tesó-tusa (2008), Party zóna (1978), Ace Ventura – Állati nyomozoo (1994), Superbad – Avagy miért ciki a szex? (2007), Édes kis semmiség (2002) és A híres Ron Burgundy legendája (2004). Hmm, egy vérbeli Adam McKay-rajongóhoz van szerencsénk? Talán nem véletlen, hogy feltűnt a rendező Ne nézz fel! (2021) című filmjében is.

35. Kamala Harris elnökjelöltet támogatta a 2024-es amerikai elnökválasztásokon.


Link másolása
KÖVESS MINKET:


KULT
A Rovatból
A hadvezérben Jason Momoa egy szál ágyékkötőben kaszabolja honfitársait, avagy A rettenthetetlen Hawaii-on – Pilotkritika
Véres, nagyszabású, érdekes – a történelem egy kevésbé ismert része elevenedik meg, sokak számára pedig az is kiderül, honnan ered a Dragon Ball-beli Songoku csatakiáltása…


I. Nagy Kamehameha a Hawaii Királyság első uralkodója volt 1795 és 1819 között. A harcos, diplomata és vezető hosszú évekig tartó konfliktusok után 1810-ben egyesítette a Hawaii-szigeteket, illetve azok királyságait (Maui, Kaua’i, Hawai’i és O’ahu). Ezt megelőzően ugyanis a szigetek főnökei között háborúk dúltak. 1778-ban James Cook kapitány érkezett Hawaiira, ami egybeesett Kamehameha ambícióival. Nyugati fegyverek és tanácsadók segítségével Kamehameha csatákat nyert Mauin és Oahun is, 1810-ben pedig, amikor Kauaʻi királya beleegyezett, hogy Kamehameha alatt hűbéres királyságot alapít, a nagy cél végre beteljesedett. Hawaii egyesítése pedig nemcsak azért volt jelentős, mert hihetetlen teljesítménynek számított, hanem mert különálló kormányzás alatt valószínűleg a nyugati érdekek versengése miatt szétesett volna.

Ez a történelem, Jason Momoa számára pedig népe históriája kulcsfontosságú.

Thomas Pa'a Sibbett-tel együtt már 2015 óta, tehát kerek tíz éve dolgozott azon, hogy elkészülhessen A hadvezér, amely eredetileg I. Kamehamehát tette volna a sztori középpontjába, és Momoáék egész estés mozifilmként képzelték el, majd később úgy döntöttek, hogy a nagy hódító legyen inkább mellékszereplő, a fókuszban pedig álljon a hadvezér Ka’iana (Momoa alakításában), aki 1795-ben Kamehameha ellen fordult, amikor az meghódította Oahu szigetét.

Vagyis ő a szigetek egyesítése ellen küzdött. Így kapott a sorozat egy érdekesebb vetületet és nézőpontot, ahelyett, hogy a nagy király életének szimpla történelmi, életrajzi, háborús feltárása lett volna.

A hadvezér első részében tehát megismerjük Ka’ianát, a katonát, aki kapásból egy megtermett cápával birkózik, de rögtön meglátjuk az emberi oldalát is, amikor hálát suttog a legyőzött halnak, megköszönve neki, hogy testét a rendelkezésükre bocsátotta. Majd megtudjuk, hogy Ka'iana és családja jelenleg Kaua'i királyságában él, de mivel Maui szigetéről származnak, kitaszítottként tekintenek rájuk. Ka'iana ugyanis Maui hadvezére volt, de elhagyta szülőföldjét (megszökött a seregből), miután rájött Kahekili király (Temuera Morrison) brutális ambícióira. Amikor azonban a király visszahívja (és megfenyegeti), Ka'iana beleegyezik, hogy segít legyőzni népének az ellenséges O’ahut, azonban egy jóslat, egy aljas átverés és egy szimpla bosszú miatt súlyos háborúba keveredik.

A minisorozat egyik fő érdekessége, hogy az alkotók megpróbálták annyira autentikusra fogni a dolgokat, amennyire csak lehet. Épp ezért például a színészek mindegyike hawaii nyelven beszél, az első részben legalábbis nem lehet hallani angolt vagy más nyelvet.

Emellett pedig természetesen Momoáék nagy műgonddal hozták létre az akkori állapotokat, például a királyságokra jellemző öltözékeket, harci díszeket, fegyvereket, hajózási eszközöket, mindennapi tárgyakat, lakhelyeket stb. Persze túl sok viseletre nem volt szükség, mivel Hawaii már akkor is egy igen forró égövben foglalt helyet, ezért elmondható, hogy ritkán látni egy sorozatban ennyi ágyékkötőt és férfi tomport, mint itt.

Momoán egyébként tisztán érződik, mennyire fontos volt neki ez a projekt, hiszen Thomas Sibbett és Doug Jung mellett ő írta az összes epizód forgatókönyvét, eljátszotta a főszerepet, executive produer is volt, illetve elvállalta az utolsó rész rendezését is (nem ez az első munkája direktorként, 2014-ben már készített egy egész estés mozifilmet e minőségében Vadcsapáson címmel).

A hadvezér nyolc epizódja egyenként kb. 50 perc és 1 óra között mozognak, s már kapásból az elsőben sok minden történik, így azzal vélhetően nem lesz gond, hogy események nélkül maradnánk, hiszen hosszú volt Kamehameha hadjárata, akit egyébként az újonc Kaina Makua alakít.

Az alkotók direkt törekedtek arra, hogy a szereplők is hitelesek legyenek, így a polinéz térséből kerestek színészeket. Nincs is túl sok ismert arc a gárdában, Jason Momoa mellett a már említett (és egyébként új-zélandi maori származású) Temuera Morrison (ő játszotta Momoa nevelőapját az Aquaman-filmekben, de a Star Wars-franchise Jango Fettjeként és klónkatonáiként is igen ismert), valamint a szintén új-zélandi Cliff Curtis (Zongoralecke, Hat nap, hét éjszaka, Sivatagi cápák, A bennfentes, Kiképzés, A forrás, Napfény, Die Hard 4.0, Álom doktor stb.) neve csenghet még ismerősen.

Az akciójelenetekre szintén odafigyeltek a készítők, a test test ellen küzdelmek véresek, kegyetlenek és reálisak, a statisztéria pedig láthatóan gazdag, tisztára, mintha A rettenthetetlent néznénk, csak Skócia helyett Hawaiion, és skótszoknyák helyett ágyékkötőkkel (férfi lábak mindenütt).

A hadvezér első részében mindez együtt, kiegészülve némi spirituális szállal (ami szintén fontos az ottani társadalomban, kultúrkörben) egy érdekes, a történelem számunkra kevésbé ismert szegletének ígéretét hordozza a további hét epizódra, Jason Momoa pedig, úgy tűnik, élete legjobb alakításával hálálja meg a nézők figyelmét.


Link másolása
KÖVESS MINKET: