KULT
A Rovatból

Generációs olvasztótégely lett a Művészetek Völgyéből, és ennek jobb örülni, mint fanyalogni rajta

Beérett a néhány éve elkezdett irányváltás, ma már nem túlzás azt állítani, hogy 0-99 éves korig mindenki magáénak érezheti a fesztivált – feltéve, hogy hajlandó elfogadni a többiek jelenlétét is a saját korosztályán kívül, vagy képes ignorálni azt. Szubjektív beszámoló.


Mondhatnánk, hogy ég és föld a különbség, valójában mégis nagyon hasonló energiák szabadultak fel, amikor Koncz Zsuzsa és az Analog Balaton koncertjén énekelte teli torokból a közönség a dalok szövegét, lényegében az elejétől a végéig.

Az előbbi koncert a vigántpetendi Cirque du Tókertben, az utóbbi pedig a taliándörögdi Lőtéren volt, távolságban a Völgy egymástól legmesszebb eső pontjain. De műfajok tekintetében is ez a két helyszín képviselte talán a legnagyobb szélsőséget: a Cirque du Tókert ezúttal is egyfajta „öregfiúk-színpadként” funkciónált, ahol esténként egymást váltották a szakma élő legendái Zorántól Hobón át Dés Lászlóig, sőt itt lépett fel a hasonló közönséghez szóló Geszti Péter is.

A Lőtéren pedig Sisi, Moriones, Co Lee vagy épp Cserihanna voltak a húzónevek, egytől egyig a mai tizen-huszonévesek ünnepelt sztárjai.

A szervezők a Covid után kezdtek el minden addiginál jobban nyitni ebbe az irányba, mára pedig – ha hozzáveszünk olyan, más színpadokon helyet kapott neveket is, mint Mehringer, a Carson Coma vagy Beton.Hofi –, beépítették a programba azoknak az előadóknak a többségét, akik miatt ez a generáció jegyet vált egy fesztiválra.

Közben viszont az idősebbeknek szóló programok sem koptak ki: a már említett nagy öregeken kívül az alternatív szcéna összes jelentősebb képviselője fellépett a Kiscsillagtól a 30Y-on és az Esti Kornélon át a Péterfy Bori & Love Bandig – ők többnyire 10-20 éve futottak be az akkori tizen-huszonévesek körében, akik jó része azóta is kitart mellettük.

És akkor a könnyűzenén kívüli műfajokról, például a színházról, komolyzenéről, irodalomról vagy újcirkuszról még nem is beszéltünk. Nyilván nem ezek vonzzák a legtöbb látogatót, de ugyanúgy szerves részei a programnak.

Nagyjából ez az a recept, ami mára 130 ezer látogatóval az ország második legnagyobb fesztiváljává tette a Művészetek Völgyét, és amit rajtuk kívül senki nem alkalmaz – részben azért, mert egy másik rendezvény se tart olyan hosszú ideig, amibe beleférne, de ettől függetlenül sem érezni a szándékot, hogy bárki más ennyire széles spektrumban gondolkozna.

Fotó: Művészetek Völgye

Fotó: Művészetek Völgye

Minden ugyanaz másképpen

Persze joggal merül fel a kérdés, jó-e ez így, például mennyire hiányoztak innen a részeg, sikítozó tinédzserhordák, akik esténként az Éhezők viadalához hasonló tömegjeleneteket okoznak a Csigabuszon. Meg amúgy is, mi szükség volt ezekre a zenekarokra, amiknek a „rendes völgyezők” még a nevüket se hallották soha?! (Ide lehet képzelni Janklovics Pétert a klasszikus Sziget-reklámból.)

Én ilyen téren mindig is megengedőbb voltam másokhoz képest. Egyrészt ha ez kell ahhoz, hogy a Völgy hosszútávon fenntartható legyen, és így a klasszikus programelemek is megmaradjanak, az szerintem egy mindenkinek előnyös kompromisszum.

Ugyanez igaz a Panoráma Színpadnál világító óriási VISA feliratra, illetve úgy általában a szponzorok fokozottabb jelenlétére. Sokan fanyalogtak emiatt is, például a deklaráltan szponzormentes Fishing on Orfűvel párhuzamba állítva, de őszintén szólva nem gondolom, hogy pont ezen úszna el a korábbi szellemiség.

Persze vitathatatlan, hogy sok előadó, aki egy évtizede még kihagyhatatlan szereplője volt a fesztiválnak, amiatt nem jár már a Völgybe, mert egyszerűen nincs hol fellépnie az új struktúrában. Ezzel párhuzamosan pedig a látogatók közül is sokan kikoptak, mivel nem érezték többé magukénak a fesztivált.

Az esszencia viszont továbbra is tetten érhető – leginkább Taliándörögdön, azon belül is a Lőke kúrián, ami külön mikrokozmoszt alkot ebben a 10 napban. Idén is itt voltak a legjobb éjszakai bulik és tábortűz körüli zenélések, sokszor egészen hajnalig.

A másik örömteli fejlemény, hogy 6 év után újra kinyitott a Kolics Borudvar – bár hivatalos borkimérés helyett ezúttal csak egy félig nyilvános házibulit hirdettek, de így is nosztalgikus volt, hogy ismét megtelt élettel a buszmegálló feletti ház kerthelyisége. A betérők nagy része a korábbi törzsvendégek közül került ki, akik onnan folytatták, ahol 2019-ben abbahagyták.

A legemlékezetesebb programok

Van pár olyan dolog is, ami jóval szerényebb múltra tekint vissza, számomra mégis a fentiekhez hasonlóan esszenciális elemévé vált az itteni élménynek. Az egyik ilyen a Blue sPot Völgyimprója kora délutánonként, amely egyszerre képvisel stabil állandóságot és képes folyamatosan megújulni a váltakozó vendégeknek köszönhetően.

Idén a moldvai népzenét játszó Tindia meghívása volt a legmerészebb húzás Bárth Jánosék részéről: a blues-rockban utazó zenekar ennél jobban aligha léphetett volna ki a komfortzónájából, mégis tökéletesen működött az összhang.

Hamar megszerettem a két éve debütált Zenélő buszt is: utánozhatatlan a hangulata, ahogy a muzeális faros végigzötyög a Völgy falvain, miközben mindig más előadó próbál kapaszkodás közben produkálni valamit a maroknyi közönségnek. Sajnos jegyhez jutni minimum másfél-két órás sorbanállás árán lehet, amit a 10 nap alatt egyszer szoktam bevállalni, az viszont abszolút megéri.

Szintén visszatérő látogatója voltam az Egyszülős központ kezdeményezésének, aminek keretében Varga Liviustól Vitáris Ivánon át Szabó Balázsig mindennap más olvasta fel a kedvenc meséjét a Pajta-Mozgó színpadon a közel sem csak gyerekekből álló közönségnek.

A Panoráma Színpad programjai közül kiemelkedett a Platon Karataev Vecsei H. Miklós által rendezett nyitó show-ja – szó szerint, ugyanis a négy zenekari tag egy-egy óriási kocka tetején játszott a színpad négy sarkában, míg a vendégénekesek lent középen kaptak helyet. Szintén jó, bár kissé steril koncertet adott a Franz Ferdinand, akik személyében évek óta először érkezett újra nemzetközi sztárfellépő a fesztiválra.

Zsinórban tizedjére pörgött maximális fordulatszámon a Momentán Udvar, ahol az esetek 90 százalékában egy gombostűt sem lehetett leejteni.

Összességében idén is az volt a benyomásom, hogy legalább háromszor kellene végigélnem a 10 napot ahhoz, hogy minden engem érdeklő programra eljussak.

Különösen igaz ez Vigántpetendre, amit a Csigabusz tavalyi átszervezése óta csak jóval nehezebben és több idő alatt lehet megközelíteni Taliándörögdről. Óriási szükség volna legalább egy óránként közlekedő kisbuszra, amely közvetlen kapcsolatot teremt a két szélső falu között, mert nagyon sokszor csak ezen múlt, hogy valamit azért engedtem el, mert esélyem se lett volna időben odaérni (és ezzel nem voltam egyedül).

Platon Karataev nyitó show. Fotó: Fekete Tibor Kristóf

És hogy mi változott még?

Néhány éve még komoly mellélövések voltak ilyen téren, ezúttal viszont majdnem mindenkit sikerült arra a színpadra tenni, amit a közönségének aktuális mérete indokolt. A Panoráma és a Lőtér között még indokolt lehet némi cserélgetés, például az Analog Balaton már egyértelműen a legnagyobb színpadra való, ahogy a Csaknekedkislány is – őket le se kellett volna venni onnan.

Olyan ugyanakkor nem fordult elő – legalábbis én nem találkoztam vele –, mint amikor például a Besh o droM koncertjén több ember rekedt odakint annál, ahányan befértek a Kocsor Házba (idén már ők is a Panorámán kaptak helyet, teljesen megérdemelten).

A Kaláka Versudvar idén Vigántpetendre költözött, ez pedig – bár Gryllus Dániel szavaival élve az öreg fát nehéz átültetni – a legjobb fejlemény, ami történhetett vele. A régi kapolcsi helyszín már jó ideje szűkösnek bizonyult, a frontális kialakítása miatt nem tudott eloszlani a tömeg, rendszeresen ragadtak kint érdeklődők a programokról. Az új hely viszont egy tágas, zöld udvar, ahol az ültetett nézőtéren kívül is rengeteg a hely, ráadásul van csúszda és más gyerekjátékok is.

Az egyetlen hátulütője a nehezebb megközelíthetőség, de Kapolcsról így is 10-15 perc alatt át lehetett érni (ami Dörögdöt illeti, arról néhány bekezdéssel fentebb írtam).

A költözéssel együtt a társ-házigazdáját, Lackfi Jánost is elvesztette a Versudvar, aki (elsősorban egészségügyi okokból) most először csak vendégként, a második hétvégén volt jelen. Ezzel persze fájó űrt hagyott maga után, de Nyáry Krisztián, Szabó T. Anna és Molnár Krisztina Rita személyében méltó utódai lettek (mindannyian 3-3 napot vittek el), és biztosak lehetünk benne, hogy János látogatóként ezután is minden évben vissza fog térni – már csak azért is, hogy a hóhért akasztva végre neki tegyenek fel kérdéseket.

Az időjárásra ezúttal sem lehetett panasz, 9:1 volt a száraz és az esős napok aránya, amivel alighanem bárki kiegyezne. Csak az utolsó vasárnap indult csapadékosabban, de programot emiatt se kellett lemondani: még a Völgyimprót is megtartották a ponyva alatt, hangosítás nélkül, egy maroknyi, de annál lelkesebb közönségnek. Késő délutánra pedig aznap is elállt az eső.

Nehéz egy olyan fesztiválról elfogulatlanul írni, ami lassan másfél évtizede része az életemnek, és minden évben úgy búcsúzom tőle, hogy „jövőre ugyanitt!” – ez minden bizonnyal le is jött a cikkből. Most se mondhatok mást zárásként, különösen, hogy a 35. Művészetek Völgye következik, ami a kerek évforduló miatt biztosan még különlegesebb lesz.


Link másolása
KÖVESS MINKET:

Népszerű
Ajánljuk
Címlapról ajánljuk


KULT
A Rovatból
Így startol el a Sziget Fesztivál 2025-ben – új helyszínek, még több élmény és buli
A legnagyobb magyarországi fesztiválon idén is sok változásra és izgalomra számíthattok. Itt a részletes Sziget program!


Hamarosan indul a Sziget Fesztivál a budapesti Hajógyári-szigeten – gondoltad volna, hogy ez a harmincegyedik?

Ebben a cikkben összegyűjtöttük a legfontosabb tudnivalókat a legnagyobb hazai fesztiválról.

Sziget 2025

A Sziget ebben az évben több újdonsággal is szolgál: még fontosabb a fenntarthatóság, a vendéglátás, átalakulnak a helyszínek, és nagyobb nagyobb hangsúlyt kap a pihenés a welness is.

„Az idei Szigettel új fejezet nyílik a fesztivál életében, melynek középpontjában továbbra is a különleges atmoszféra, a sokszínű programkínálat és a felejthetetlen élmények állnak”

– mondta Kádár Tamás főszervező.

A vendéglátásban is a maximumra törekednek a 2025-ös budapesti fesztivál szervezői, miközben idén nem emelkednek a sörárak és az infláció ellenére a 2025-ös jegyárak sem.

A sziget 2022 ben elhozza a külföldi előadok legjobbjait

A Sziget időpontja:

2025-ben augusztus 6. és 11. között rendezik meg a Sziget Fesztivált. Maradt tehát a néhány éve bevezetett 6 napos hossz, és most sem lesz nulladik, illetve mínusz egyedik nap: már az első naptól kezdve minden helyszín teljes fordulatszámon pörög.

Sziget Fesztivál 2025 nagyszínpados fellépők listája:

A Nagyszínpadon több ütős headlinert is láthatsz. Egyikük a világ egyik legismertebb előadója, Shawn Mendes tavaly friss lemezzel jelentkezett – néhány éve annyira jól érezte magát a Sziget Fesztiválon, hogy beállt sört csapolni.

Fellép az utóbbi időben hihetetlenül népszerűvé vált Chappell Roan, a tavalyi év legjobb pop albumát produkáló Charli XCX, valamint a Tale of Us-ból is ismert Anyma, aki jelenleg a világ egyik legsikeresebb producere és visual artist-ja.

Ugyancsak a Nagyszínpadon lép fel többek közt Nelly Furtado, Michael Kiwanuka, FKA Twigs, Rilès, Little Simz, The Last Dinner Party.

A Sziget először K-pop sztár koncertjén is csápolhattok: érkezik a Kiss Of Life.

A Sziget programja idén is változatos, egy teljesen új színpaddal is készülnek

A Sziget magyar fellépői:

Az idei Sziget Fesztiválon sem lesz dedikált magyar zenei színpad. Bár elsőre azt gondolhatnánk, hogy emiatt csökken a hazai fellépők jelentősége, erről szó sincs, inkább csak újragondolták néhány éve a szerepüket.

Minden helyszínen lesznek hazai nevek is a Nagyszínpadtól a legkisebb színpadokig, vagyis a szervezők azzal szeretnénk nagyobb hangsúlyt adni a magyar zenének, hogy különleges, értékes és relatíve nagy számú produkciónak biztosítanak fellépési lehetőséget.

A Nagyszínpadon Pogány Induló a Parno Graszttal, és Дeva pedig a Napfonattal közösen készül egyedi produkcióra.

A Revolut színpadon Krúbi és Co Lee látható-hallható, a Szoho negyedben pedig beton.hofi, Ivan & The Parazol, Analog Balaton, Hundred Sins és a Platon Karataev koncerten bulizhattok.

A Bolt Night Stage-en az egyik nap Metha tolja a talpalávalót, a Yettel Colosseumban pedig Hot X, SanFranciscoBeat és Shabaam.

A részletes programot ERRE A LINKRE KATTINTVA láthatjátok.

A cikk az ajánló és a fotó után folytatódik!

A Sziget 2025-ös jegyei már kaphatók többféle variációban

A Sziget Fesztivál 2025-ös fő újdonságai – avagy mi lesz a Nagyszínpadon túl?

Már az érkezéskor lenyűgöznek a szervezők, mivel az ikonikus K-híd erős vizuális köntöst kap: hatalmas, színes madarak raja repül majd át a híd pillérei között a Szabadság Szigetére, ahol megújult fogadótér vár benneteket.

Létrehozták Delta Districtet, a Sziget új, éjszakai negyedét, ahol éjjel folyamatosan pezseg az élet minden idők legerősebb elektronikus zenei felhozatalával. Itt találjátok a megújult Yettel Colosseumot, a korábbi Aréna helyébe lépő Bolt Night Stage-et és a vadiúj The Club by Don Julio-t.

Egy másik újítás a Sziget Fesztivál új városrésze, a Szoho (igen, sz-szel!) – lendületes, művészetközpontú és multikulturális energiával rendelkező ikonikus városrész, mint a londoni vagy a New York-i Soho. A mozgás, a látvány és az illúzió kerül a középpontba a Paradox sok műfajt átfogó területén, ahol a különböző művészeti ágak keverednek majd felejthetetlen élményekkel, amelyek a kifejezés határait feszegetik, miközben más helyszínek az élményszerű programok varázsát kínálják.

Új helyre költözik a Cirque du Sziget, a Vándor Vurstli, és az Óbudai-sziget északi részére kerül a Magic Mirror.

Távolabb kerül a Nagyszínpadtól a Jukebox, ahol éjszaka tribute zenekarok és hazai, valamint nemzetközi pop együttesek lépnek fel. Lesz ABBA, Queen, Beatles, David Bowie tribute. A Live Aid 40. évfordulóját is megünnepelheted egy koncerttel, de hallhatod a Revenge of the Synth Star Wars zenekart is. Fellépnek itt feltörekvő nemzetközi zenekarok és hazai alternatív és pop fellépők is, mint a Moriones, Kolibri, Filo, Hűvös, kisbetűs ünnepnapok, de ezen színpadon láthatják L.L. Juniort is a rajongók.

A Sziget fesztiválon 2022-ben fellépett Justin Bieber isA Sziget fesztivál 2025 -es fellépői közt van Pogány Induló is

A fellépők részletes névsorát ITT olvashatod, a színpadok napi bontását pedig ITT találod.

Feledhetetlen Sziget programok a koncerteken kívül

Az eddig is erős művészeti koncepció mentén továbbra is olyan élmények gazdagítják a Sziget sokszínűségét, amelyek nem csupán szórakoztatnak, hanem elgondolkodtatnak, meglepnek, egyediek, felejthetetlenek, és amiket máshol nem kapsz meg.

A Paradox helyszínen az előadóművészet kap hangsúlyt. A Paradox középpontjában a mozgás, a látvány és az illúzió áll: cirkuszi mutatványok és a határokat feszegető táncelőadások találkoznak például a Vándor Vurstli és más élményszerű programok varázsával.

„Az előadóművészet különböző művészeti ágak keveredéséből születik, így egyes produkciók sem sorolhatók kizárólag cirkuszi vagy tánc előadásként – a Paradoxban ezek a műfajok összefonódnak, és felejthetetlen élményekkel gazdagítják a közönséget”

– mondta a sziget új művészeti vezetője, Jenna Jalonen.

Szintén új negyed a Hajógyári-sziget északi részén a North Field, ami egyrészt a Magic Mirror új otthona, másrészt itt található a folyton megújuló művészeti helyszín, az ArtGarden, mely idén is aktív nappali feltöltődésre és felfedezésre hív. Ide került a Light Stage zenei színpad, amelyen fellép többek közt az Olaszországból érkező Whitemary, Anna Castiglia és Savana Fun, Spyres és Crae Wolf az Egyesült Királyságból, és az osztrák Palffi.

A Sziget megújult fogadóterénél található majd az Impact Island, ahol a civil szervezetek és az XS-Land mellett saját helyszínnel jelentkezik a TEDx Budapest. A sziget északi csücskénél pedig a Sziget Beach lenyűgöző installációkkal és pop-up előadásokkal készül.

A sziget újdonsága hogy a magyar fellépők nem egy színpadon lesznek elkülönítve

Ismét színpadra áll a Superar gyermekkórus, melynek tagjai korábban is elvarázsolták a közönség szívét. A Sziget által is aktívan támogatott programban képzett zenészek biztosítanak ingyenes művészeti képzést a fiatalok számára annak érdekében, hogy kulturális, vallási, nyelvi és szocioökonómiai háttértől függetlenül mindenkihez eljuthasson a zene és a zenélés pozitív hatása.

Sziget 2025 jegyek:

Sziget napijegy ár:

- napijegyek ára 37.900 forint.

- VIP napijegyek ára 69.900 forint.

Sziget bérletek:

- a 6 napos fesztiválbérlet jelenlegi áron 130 ezer forintba kerül

- a teljes VIP bérlet ára pedig 239.900 forint.

A jegyárakon kívül kezelési öltséggel is számolnod kell, ez a napijegynél például 1875 forint, a VIP napijegynél 3.495 forint, a teljes VIP bérletnél már 11.995 forint.

Újdonság a partizók számára a 21.900 forintos "Éjszakai Jegy by Revolut" nevű napijegy, amivel éjjel 11 óra után tudsz belépni a Szigetre.

Ne feledd: a Sziget Fesztivál 2025 nem készpénzes, ezért csak bankkártyával, karszalagra feltöltött egyenleggel vagy mobil pénztárcával tudsz fizetni, ha eszel-iszol-vásárolsz.

A sziget fellépők 2022 -es listájának részletes napi bontása

Jegyvásárláshoz kattints IDE! A szálláslehetőségekről pedig ITT találsz praktikus információkat.

Mit ehettek és ihattok a Szigeten?

Az ételkínálat továbbra is a fesztivál különböző, jól elérhető vendéglátós blokkjainál lesz, vagyis a food-courtokban. A kínálatban megtalálod a hagyományos, magyaros ízeket és a nemzetközi konyha finomságait is.

Kiemelt figyelmet fordítanak az ételérzékenységgel élőkre és növényi alapú étrendet követők igényeire, ezért a 2025-ös Sziget Fesztivál területén minden eddiginél több vegetáriánus, vegán és mentes opció vár benneteket. Lesz külön ételérzékenyeknek szóló stand.

Továbbra is lesz a Budget-Friendly opció, tehát az ételt kínáló egységeknek legalább egy pénztárcabarát fogást kell kínálniuk.

A környezettudatos, kisebb karbonlábnyomú megoldások nagyobb szerepet kapnak. A szerződött partnerek számára egyértelmű feltétel, hogy a műanyag zacskók, nylon táskák, eldobható tányérok, evőeszközök és egyéb csomagolóanyagok helyett kizárólag papír vagy környezetbarát, lebomló anyagokból készült kellékek használhatók – ezeket a fesztivál után komposztálják.

Kedvcsináló a hangulatról – pár éve a legextrább szetteket kerestük a Szigeten:


Link másolása
KÖVESS MINKET:

Ajánljuk
KULT
A Rovatból
Deák Kristóf: Én nem mondom meg Pogány Juditnak, hogy ott mikor gördüljön le a könnycsepp
Deák Kristóf 2017-ben nyerte el az Oscar-díjat a Mindenki című rövidfilmjéért. De hogyan lett rendező, ha korábban a Műszaki Egyetem hallgatója volt? A méltán híres rendező többek között erről, s jelenlegi elfoglaltságairól mesélt Rutai Gábornak.


Deák Kristóf neve nem hangzik el úgy, hogy az Oscar kifejezés ne hangozzék el mellette. Már lassan fel is vehetné második keresztnévnek. A 41 éves filmes nem csak filmrendező, de vágó, forgatókönyvíró és filmproducer is egyben. Angliában él, legutolsó nagyjátékfilmje az Unoka, ami nagy siker volt 2022-ben. Sajátosan gondolkodik a fiatalon elnyert Oscar-díjáról. A beszélgetés a Sassy oldalán jelent meg eredetileg.

- Hát így alakult. Mit lehet ezzel csinálni? Meg kell szokni. Most már hét év eltelt azóta és azt mondják, hogy már minden sejt lecserélődött, úgyhogy igazából én már teljesen másik ember vagyok. De sikerült szerintem lassan hozzászoknom, hogy ezzel együtt kell élnem.

- Ezek az édes súlyok az ember életében. Amit még érdekes lehet veled kapcsolatban elmondani, hogy hosszú ideig kollégák voltunk, bár lehet, hogy erről nem tudtunk. Az EstFM-en vezettél műsort, majd aztán abban a RádióCaféban is, ahol én is műsort vezettem.

- Bizony. Én voltam Rozsé, a Hófehérke visszatér 2. című műsorból, és aztán lett egy Simon Mondja című műsorunk, ami már egy városméretű betelefonálós vetélkedő volt, aztán a Hófehérke visszatér 3-mal jöttünk vissza, majd ezzel ért véget a pályafutásunk csúfos módon.

- A vége egy kiprovokált szituáció volt.

- Igen. Jópofa vagy, hogy a legcsúnyább résszel kell kezdenem, mert azért évek kemény munkájával építettük fel a Hófehérke visszatér 2-t, ami úgy indult, hogy az akkori főszerkesztőhöz bementünk, és azt mondtuk neki, hogy nagyon szeretnénk egy műsor csinálni, mert nagyon tetszik ez a rádió nekünk, és azt gondoljuk, hogy van egy szuper jó ötletünk. Nem volt. De sürgősen még aznap este megszültük. Volt egy sáv hajnali 2-kor hétfőn, tehát az a legrosszabb sáv, amikor mindenki már réges-rég alszik, azt megkaptuk, hogy ott hülyéskedjünk bármit. Igazából nem volt tétje valahogy senki számára, és azt gondoltuk, hogy csinálunk egy olyan műsort, ami egy éjszakai culture jamming.

Tehát szépen csöndben, a radar alatt csinálunk verziókat az Orson Welles-féle Világok harcára, vagyis úgy teszünk egy pár órán keresztül, mintha valami igaz lenne

és megnézzük, hogy aki betelefonál, az most el fogja hinni, és azért játszik velünk, vagy tudja, hogy ez egy játék, és azért játszik velünk, és mind a kettő nagyon vicces volt mindig.

- Nagyon szeretem ezt a műfajt én is. Még 2001-2002 környékén barátommal megalakítottunk egy világhírű zenekart. A Magic Wanders nevűt, és akkor a zenekaroknak még nem volt weblapja, de nekünk volt egy gyönyörű szép oldalunk, egy nagyon tehetséges grafikus csaj beállt ebbe a hülyeségbe, és megcsináltuk a weboldalt. Volt diszkográfiánk, lemezborítók, címek, interjúk, minden volt benne, csak zene nem. Engem rendszeresen interjúztak, mert olyan híreink voltak, hogy bejártuk a világot. Ezt évekig csináltuk. 
De térjünk vissza rátok, mert azt nem mondtad el, hogy hogy lett vége?

- Jól eltereltem a témát pedig. Csak nem engeded el. Úgy lett vége, hogy igazából kifulladtunk, meg más dolgok érdekeltek már minket akkor. Addigra mind a hárman a Filmművészeti Egyetemre jártunk, és elhatároztuk, hogy csinálunk egy olyan adást, amiért biztosan ki fognak rúgni minket. Arról szólt az adás, de nem viccelek, órákon keresztül, hogy elmondtuk, hogy éppen mit csinálunk. Tehát mintha most azt mondanám, hogy „én éppen most itt beszélek a mikrofonba, és te éppen bólogatsz. Itt balra tőlem ezen a tévén mennek ezek a kis kukacok, és most megint mondok egy mondatot.” És nem viccelek, másfél órán keresztül tudtuk folytatni, lehet, hogy néha zenei betétek voltak, de miután az igazi, egyetlen és első valóságról szóló műsort megcsináltuk, utána kirúgtak minket.

- Pedig ennél real-ebbet nehéz elképzelni. Jó, akkor mindenesetre a terv bevált, a műsor véget ért.

- Nem tudom, hogy ez volt-e a legjobb terv, de akkor ez tűnt jónak. Hát ilyen huszonévesek voltunk.

- …és innen már egyenes út vetetett az Oscar színpadig.

- 15 év, két pislogás, és már ott is voltunk. Igen.

- A rendezői szakma rendkívül összetett, egy filmben tulajdonképpen mindent a rendező old meg helyetted, kvázi a szádba adja a gondolatokat, hogy hol kell szünetet tartani, hol kell magadat rosszul érezni.

- A filmrendező szerintem akkor végzett igazán ügyes munkát, - én is mindig erre törekszem -, hogyha nem adagol kiskanállal mindent a nézőnek.

A kedvenc példám a Saul fia, annak a filmnek a nagy részét a néző hozza oda a moziba a fejében és utána csak megnyom a rendező egy gombot, és hallunk egy pár hangot, és mögé tesszük, és nem is látjuk azt, hogy mi van, csak oda képzeljük.

Tehát ugyanígy meg ezer más trükkel egy rendező el tudja azt érni, hogy nagyon megmozdítsa a nézőben is a lelket és az emlékeket, és amikor azok elkezdenek dolgozni, akkor kezd el igazán hatni egy film. Akkor tud úgy hatni, hogy akkor is hat, amikor kimész a moziból, és még egy nappal később is, meg egy héttel később is eszedbe jut egy mondat, vagy egy pillanat, vagy valami. Tehát ezek a nagyon szuper dolgok, és az általában nem az, amikor mikrogrammra ki van találva, hogy mit látsz, és mit hallasz, és mit kapsz, hanem amikor jön valami olyasmi, amitől egy olyan gellert kap az egész, hogy soha nem felejted el. Szóval szerintem az a szép ebben a szakmában, hogy nagyon sokan dolgozunk együtt valamin, és hogyha sikerül azt elérni, hogy mindenki ilyen érzékeny módon szűrje át magán, és beletegye azt a kis pici valami gellert, akkor egyre több esély van arra, hogy egyre több nézőnél valahogy betalál az a dolog.

- Van a klasszikus színházi rendező, aki órákat tölt egy-egy karakter megformálásával a színésszel, de te egy másik világból érkeztél a rendezői szakmába, mennyire szereted azt a fajta munkát, amikor egy színészt kell instruálni?

- Nagyon! Nagyon, de én arra lettem nevelve Angliában, hogy teljesen egyenértékű alkotótársként dolgozzak a színészekkel, és ne akarjam apróra előírni nekik, hogy mit, hogyan csináljanak, mert teljesen fölösleges. A színpad sokkal több mindent elvisel, de vannak olyan színpadi rendezési technikák, amiket filmben is használunk. Például

én nem mondom meg Pogány Juditnak, (az Unoka című filmben van egy monológja), hogy ott mikor gördüljön le a könnycsepp, meg ilyesmi,

de azt például azért megbeszéltük, hogy milyen utat járjon be, és körülbelül hol tartson a monológban a téren belül, és körülbelül hol lépjen közelebb az Unokájához, akihez beszél, és a többi. Ugyanez érvényes nyilván a kellékek használatára, a jelmez használatára, a térben való mozgásra, orientációra, stb. Próbál az ember adni olyan mankókat, segítségeket, amikbe bele tud kapaszkodni a színész, hogy aztán utána azokon tudjon úgymond „végiglovagolni” és közben történjen valami vele a térben, ami ad egy plusz réteget a tartalomhoz.

- Miért nem foglalkoztál eddig szépirodalmi művekkel?

- Nagyon sok szépirodalmi kedvencem van, nagyon sok novella is. Azt vettem észre, hogy általában a novellák adaptációi azok, amik nekem filmen tetszenek. Tehát nekem a novella az a nagyjátékfilm, és a regény az meg az epikus hosszúságú sorozat. Azért az igazán-igazán jó szépirodalmi művek nagyon nehezen megfilmesíthetőek. Nekem azok az irodalmi alkotások, amikhez hozzányúlnék, azok ilyen óriási nagy „szent tehenek” igazából. Én még nem tartok ott szerintem a karrieremben, hogy ezeket elkezdjem.

- Mik ezek?

- Mondjuk az Umberto Eco-nak A Foucault-inga című regénye, az nekem az egyik bibliám, hihetetlenül betalált, és számtalanszor olvastam. Egyébként nagyon izgalmas is, és olyan dolgokról szól, amikről én egyébként szeretnék beszélni. Aki nem olvasta, annak azt tanácsolom, amit maga Eco is tanácsolt egyébként, hogy az első ötven oldalon valahogy küzdje át magát, mert az direkt olyan szemétre van írva, hogy csak az maradjon talpon, aki igazán értő olvasója lesz a könyvnek. Ezen egy kicsit át kell küzdeni magát az emberek, és utána viszont egy olyan összeesküvés-elméletes thriller, hogy

a Da Vinci kód az elmehet a fenébe. Az egy semmi ehhez képest. Sőt, igazából a Da Vinci kód az innen lett lopva, de egyébként is elmehet a fenébe.

Ha A Foucault-ingából tudnék egy sorozatot csinálni még életemben, akkor azt hiszem, hogy elégedetten távoznék. De van például Kurt Vonnegut regény is, a Macskabölcső. Jó lenne ilyen popularizáltabb formában egy szélesebb közönségnek átadni ezt a bölcsességet, ami ezekben a könyvekben van.

- Neked milyen kötődésed volt bármikor is a szépirodalomhoz, akár a költészethez?

- Ezt mindenképpen anyukámra kell, hogy fogjam, ő is imádott olvasni, négy éves korától olvasott már, ha jól emlékszem. Én is négy éves koromtól olvastam, és olyan mázlim volt, hogy az általános iskolában volt pont annyi protekcióm, hogy nem kaptam egyest magatartásból azért, mert végig a pad alatt olvastam, hanem hagytak. És akkor az ADHD-mat valahogy sikerült szublimálni, és ennek ellenére valahogy mégis tudtam figyelni, és a felelésnél el tudtam mondani, amit kellett.

- Egyébként tudsz filmet nézni? Én például több ezer verset írtam, így sokszor zavar az, ha másét olvasom, és tök jól lenne mondjuk élvezni és nem azt látni, mit írtam volna másképp.

- Szerintem egész jól tudok filmet nézni, és ez sok munka eredménye. Ha lépten-nyomon fennakadok azon, hogy „jesszusom ez mi, és miért, és hogyan?”, az borzasztó érzés, és nagyon nehéz. Azért el tudok veszni jó filmekben, és nem is kell hozzá olyan sok. Fiatal koromban mindent elemző szemmel néztem, mert tudni akartam, hogy hogyan csinálták azt, amit csináltak, tehát még a jó dolgokat sem tudtam teljesen élvezni, és akkor tényleg nagyon kiemelkedőnek kellett lennie egy filmnek, hogy elkapjon. Aztán amikor beletanultam egy picit a filmkészítésbe, akkor ezt elkezdtem elengedni, ez

mára odáig fajult, hogy legföljebb arra vagyok kíváncsi, hogy hogyan lehet azt olcsón megcsinálni, vagy költséghatékonyan, egy egyszerű mobiltelefonnal.

- Olyan volt már, hogy megnéztél egy filmet, és a végén jöttél rá, hogy teljesen civil voltál, és meg kellett nézned újra, hogy mi miatt működött?

- Hát érdekes kérdés. A Minden, mindenhol, mindenkor, az egy kicsit olyan volt. Annyira letaglózott, annyira átgőzhengerezett rajtam, hogy ott teljesen elfelejtettem, hogy én egy filmes vagyok. Ez egy nagyon megosztó film, nagyon sok mindenkinek nagyon tetszik, és nagyon sok mindenkinek nagyon nem tetszik. Tavaly nyerte meg az összes létező Oscar díjat. A végén párommal, Ninával ott ültünk a székben, és nem bírtunk fölállni, és csak mondtuk, hogy azt a... Ez mi volt? És tényleg, ugye sírva fakad az ember konkrétan, amikor két kavics némán beszélget, az a jelenet, és nem tudsz mit kezdeni magaddal, mert tényleg úgy van ez a film kitalálva, hogy minden érzelmet átélsz, hogyha hagyod magad. Nekem kellett egy pár nap, meg egy újranézés, meg egy pár vita a filmről ahhoz, hogy helyre kerüljön, hogy itt mi történt.

- Mivel foglalkozol most, miben vagy benne nyakig, mire készülsz, mire számíthatunk tőled?

- Egy magyar vonatkozású dologban vagyok nyakig, azt még nem jelentettük be, úgyhogy olyan sok mindent nem tudok róla mondani, de egy számomra nagyon kedves színdarab adaptációján dolgozunk, amit még remélem, idén le fogunk forgatni, és dolgozom egy pár külföldi vonatkozású terven is. De tudod, van az a pont, amikor az ember elmegy turnézni a médiába, hogy akkor most reklámozza az éppen aktuális dolgot. Most nincs ilyen. Ha nem született meg a gyermek, akkor nem szeretem még előre kiönteni a fürdővízzel együtt.

A cikksorozat együttműködő partnere a radiocafé 98.0. 


Link másolása
KÖVESS MINKET:


KULT
A Rovatból
„Anya, a Fekete Zaj olyan, mint egy békés falu” – summázta a 9 éves kislányom elsőbálozóként a fesztivált
Magammal vittem a gyereket egy napra a kedvenc fesztiválomra a Mátrába, és minden percét imádtuk. Beszámoló egy közösségi élményről, ahol semmi nem olyan, mint egy átlagos fesztiválon.
Tóth Noémi - szmo.hu
2025. augusztus 06.



Sokan úgy vannak vele, hogy egy gyerek nem való fesztiválra, de igenis léteznek kölyök-kompatibilis alternatívák. A lányomat tavaly már elvittem a Szigetre, úgyhogy volt összehasonlítási alapja az idei Fekete Zajhoz képest – amely egy családias hangulatú underground fesztivál a festői Mátrában található Sástó-kemping területén. Otthon feltettem magunkra ugyanazt a lila-türkiz sminket, mert alapos összeöltözést kívánt a csemetém, az öltözékünk színét pedig nem nehéz megtippelni a Fekete Zajra készülve. Délután négy körül érkeztünk a helyszínre a szombati napon, és mivel pont a fesztivál mellett közlekedik a libegő, rögtön elvittem a lányomat egy retúr körre, hogy magába szívja az erdei hangulatot, miközben lentről már szólt a metál.

Visszatérve a földre végigsurrantunk az ikonikus fahidacskán, és megcsodáltuk a külső koncerthelyszínt, a Kacsatóniát, azaz a csónakázótó közepén található talpalatnyi szigetet, valamint az erdei installációkat. Utóbbinál mindketten egyetértettünk abban, hogy rendkívül látványosra sikeredtek: a VKH pogány-sámán vonalon mozgó installációja tisztára a Blair witch filmre emlékeztetett, főleg este, amikor alulról piros fénnyel voltak megvilágítva. Valamint a részletes igényességgel kidolgozott, fára rögzített horrorlény-rajzoknak is elképesztően jól állt, hogy éjjel sárgán világított a szemük a fák sűrűjében – de már nappal is menőn néztek ki.

Belépve a fesztivál területére rögtön a Fekete Játszóházban kezdtünk, mert az korán bezárt: itt régi konzolon videojátékoztunk és társasjátékokat próbáltunk ki, miközben néztük, ahogyan mások szerepjátékos könyveket olvasnak, kockáznak, vagy éppen hősiesen tűrik, hogy tetoválják őket a sarokban. Majd körbejártuk a három színpadot – mivel a Delta színpad úgy néz ki, mint egy ugrálóvár, a gyerek rögtön a szívébe zárta –, aztán jött egy fontos rész, a toalett-blokk, amely a fesztivál egyik nagy előnye nőként. A lányom különösen kényes a vécékre, és a Szigeten ki is borult a toi-toi jelenségen, de itt meglepődve tapasztalta, hogy van papír, szappan, kéztörlő, nagy tükrök, és minden szép tiszta.

A nagyszínpadra néző játszóteret is felfedezte az én bátor mini-másom, úgyhogy a rugós falovacskán vágtázás után jöhetett a „hogyan hintázzunk olyan magasan, hogy még ne forduljunk át” című örök sláger. Aztán beindultak a koncertlátogatások (mindenki nyugodjon meg, a hangos buliknál mindig betette a professzionális zajvédő füldugóját), az említett kinti helyszínen a Diablous in Musica remek előadását élvezhettük kacsákkal körbevéve, miközben a kiscsaj elővette a hátizsákjából a karkötő-készítő szettjét, majd a könyvét is, és átadta magát az elektromos hegedű dallamainak.

Utána a tóparti sétányon kellően szürreális jelenet fogadott minket: az elsősorban kiránduló családoknak kitelepült csillámtetkós-arcfestős pultnál egy fesztiválozó férfi készíttette épp a black metalos pandasminkjét. Visszatérve a benti főszínpadhoz, a vérprofi Lazarus könyörtelen riffjeire faltunk fel egy-egy csodás állagú és ízvilágú, autentikus nápolyi pizzát a Drip jóvoltából – imádtam nézni, ahogy átszellemülten headbangelve szórta meg feltéttel a srác a pizzáinkat. Amikor közöltem a kislányommal, hogy most egy népzenei metálbanda jön, visszakérdezett, hogy az ilyen „sejj-hajj-ripityom-hörr-mörr” lesz? Természetesen a hazai szcéna sztárformációja, a Kátai Tamás vezette Thy Catafalque ezúttal sem okozott csalódást (a hangzás mondjuk pont igen, de arról nem a tehetséges fellépők tehetnek – ez amúgy azért volt furcsa, mert az összes többi zenekar jól szólt aznap, őket kivéve). Utólag mégis ez a koncert tetszett a legjobban neki, és még egy világító karkötőt is kapott közben egy kedves fesztiválozótól ajándékba. Az estét egy közös nyalókázással zártuk a kinti büfé csábításának engedve, és fél 11-kor a kiscsaj már erősen kornyadozott, úgyhogy 11-kor már indultunk kifelé az utolsó koncertről. A lányom úgy foglalta össze a végén a napot, hogy itt mindenki nagyon cuki, a Fekete Zaj pedig olyan, mint egy békés falu, és szeretne minden évben visszatérni ide.

Egészen meghatódtam, hogy nem csupán megmutatni sikerült a számomra legfontosabb személynek a szívem fesztivál-csücskét, hanem olyannyira fel is lelkesítettem, hogy mostantól ez is egy közös feltöltődési és kapcsolódási pont lehet. Itt nincsenek artikulálatlanul óbégató, agresszív partiarcok, nincs szemetelés, nincs tömeg, van viszont zöldellő természet, sok pad, és minőségi egymásra figyelés.

Bátran ajánlom minden kikapcsolódni vágyó szülőnek, hogy tegyenek egy próbát vele, főleg, hogy idéntől voltak kifejezetten gyerekprogramok is, ráadásul a közelben van a gyöngyösi állatkert és egy felszerelt kalandpark, úgyhogy egy igazi családi vakáció kerekedhet ki a Fekete Zajból.


Link másolása
KÖVESS MINKET:


KULT
A Rovatból
Charli XCX-nek nagyobb volt a füstje, mint a lángja – ilyen volt az idei Sziget egyik legjobban várt koncertje
Erősen kezdett be idén a Sziget Fesztivál, ugyanakkor a tavalyi nyár legnagyobb slágerlemezét (Brat) szolgáltató Charli XCX félelmetesen alulmúlta a minimumot, mint főfellépő.


A Sziget ma már egy márka. Biztosíték a minőségre, esély a szabadságra és lehetőség a szórakozásra. Éppen ezért különösen nagy a nyomás a nagyszínpados előadókon.

Vakartuk a fejünket délután 16:00-kor, ugyanis a teljesen semmilyen Alessi Rose közel egy órán keresztül bizonygatta számunkra, hogy van benne valami érdekes, de konstatáltuk, hogy egy aranyos, a hatalmas tértől megszeppent, kifejezetten átlagos popelőadóval van dolgunk. A hófehér ruhájában kilibbenő énekesnő mindent beleadott, de nem igazán működött a kommunikáció közte és a közönség között, a dalok pedig sajnos olyanok voltak, mint amiket szándékosan a rádiók számára írtak, nem pedig a közönségnek.

És ha már rádióknak szánt dalok, akkor az első nap második nagyszínpados előadói sem panaszkodhatnak, ugyanis a Kiss of Life nevű k-pop banda matematikai pontossággal vette be a világot jelentő deszkákat. A dél-koreai lányzenekar 2023-ban mutatkozott be, zenéjük modern R&B, hiphop és pop keveréke, gyakran nyugati hatásokkal. A tagok a dalszerzésben és a koreográfiák kitalálásában is egyaránt részt vesznek. Sokan a 4. generációs K-pop új hullámának egyik legígéretesebb szereplőjének tartják őket. Minden egyes pillanat meg volt koreografálva, semmi őszinteség nem volt a bandában, ennek ellenére elképesztő profizmussal hozták le a bulit. Minden mozdulat, minden szöveg centiről centire ki volt találva és a dalok is olyanok voltak, mintha a mesterséges intelligenciát megkértük volna, hogy írjon egy tökéletes rádióslágert. Ha valaki ismeri a k-pop zenekarokat, tudta mire számíthat. Imitált szex, playback, táncosok és persze hogy minden férfi ízlésének megfeleljenek, egy szőke, egy vörös és két fekete hajú énekesnő, akik szinte már túlzásba vitték a cukiság-faktort a folyamatos mosolygással, nevetéssel, hálálkodással.

A koncert végeztével rohantunk is át a Revolut stage-hez, ugyanis a Palaye Royale idén másodjára futott neki a hazai közönség szórakoztatásának és az a helyzet, hogy maradéktalanul sikerült is nekik.

A Palaye Royale egy amerikai-kanadai rockzenekar, amely bemutatkozó albumát 2016-ban adta ki. Látványos, teátrális fellépéseiken garantált a buli, ráadásul egyszerre keverik az örömöt a fájdalommal és a dühvel, így egy egyedi világnak lehetünk szem és fültanúi. A kicsit vámpírszerűen öltözködő srácok az elternatív és gót közösségek körében kifejezetten népszerűnek számítanak.

Egy ízig-vérig tökös, egyszerű, de élvezhető bulit nyomtak le, amire abszolút vevő volt a nemzetközi közönség. A zenekar magját testvérek alkotják, az énekes, a gitáros és a billentyűs egy családból származnak és lehet, hogy otthon tanulták, de nem bírnak a színpadon maradni, folyamatosan bejárkálnak a közönség közé. A gitáros, Sebastian Danzig hangszerével a kezében nyomult bele nézők arcába, Remington Leith, az énekes

felmászott a hangosító-toronyra és végigszörfözött a közönségen egy gumicsónakban,

a billentyűs, Emerson Barrett pedig nemes egyszerűséggel bement pogózni a tömegbe a Fucking With My Head című dal alatt. A zenekar szinte hazajár Magyarországra és elmondásuk alapján hamarosan ismét viszontláthatjuk őket. A zenekar tökéletes választás volt az első nap beindításához, érezhetően megnőtt az emberek energiája.

Visszatérve a fő helyszínhez, Little Simz melegítette be a nagyszínpadot az est főfellépője előtt, de valószínűleg jobb lett volna, ha ő marad még másfél órát. Little Simz egy brit rapper, énekes, színésznő, aki az egyik legerősebb hangú és legelismertebb művész lett a kortárs hiphop és az alternatív zene világában. A jazz és hip-hop tökéletes ötvözésével operáló előadó osztatlan sikert aratott, azonban érezhető volt, hogy már mindenki nagyon várja a gigasztárt, Charli XCX-t.

Csalódás a köbön

Charli XCX a mainstream és a kísérleti pop határán mozog, a hyperpop egyik úttörője. Sikeres dalszerző, aki másoknak is írt slágereket, mint például a Fancy-t Iggy Azalea-nak. Charli a queer közösségben és az alternatív popban is jelentős hatású figura. Tavalyi lemeze, a Brat hihetetlen sikereket ért el, közönségének egy része azóta is a lemezborító színéhez öltözik. A „Brat” eredeti jelentése „rosszcsont kölyök”, de a modern popkultúrában, főleg zenei és divatközegben pozitív, menő önmeghatározás is lehet, mint például lázadó, öntudatos, stílusos. Ezt a nyelvújítást is Charli XCX-nek köszönhetjük.

Fél tíz körül aztán a fények elsötétültek, a rajongók felhangosodtak, a sárga fehérnemű megjelent. Kezdetét vette a kicsit több mint egy órás pokoljárás.

Az még csak hagyján, hogy egy darab élő hangszer sincs egy headliner előadó mögött, hiszen elektronikus alapokkal dolgozik, ami divat, de hogy olyan szinten rommá legyen autotuneolva (hangjavító technológia) a hangja, mintha robot lenne, az már erős túlzás.

Egy igazi Pataky Attila-féle haknit láthattunk, ahol a lényeg a lóvé, nem pedig a zene és a művészet. Charli XCX egész koncertje alatt egyedül mászkált, táncolt, fetrengett a színpadon, melyet szinte egyetlen vizuális elemként az egyik dal során elöntött a mesterséges eső.

A tavalyi nyár legnagyobb slágerlemezét (Brat) szolgáltató előadó félelmetesen alulmúlta a minimumot, mint főfellépő. Sajnos azt a rajongók egy része nem veszi észre, mennyire semmibe vannak véve egy előadó által. Ezzel a hangtechnikával a háta mögött bárki megcsinálta volna ezt a koncertet Charli XCX helyett, de egy jó ízlésű embernek eszébe jutott volna, hogy kezdeni kéne valamit a színpadképpel is, hiszen, ha már zenei élmény nincs, legalább látvány legyen. De nem volt. Beszélgettem egy kedves holland csapattal és egy német párral is, akik beletörődve próbálták élvezni kedvencük előadását és minden tisztelet az övék, ugyanis ilyen egy igazi, kitartó rajongótábor.

Őszintén szólva kár! Egy stílusos, csinos, menő csajról beszélünk, aki teljesen lelketlenül falunapozta végig a legjobb idősávot a többtízezres látogatottságú fesztiválon. Ezzel az erővel tényleg bárki más maradhatott volna helyette a korábbi fellépők közül. A setlist nagyrészt a Brat album dalait tartalmazta, olyannyira, hogy a 365 című szám kétszer is megszólalt, enyhe különbséggel. Na ilyet is egy gimis rockzenekar csinál, akik nem tudnak több dalt, így a visszatapsnál valamelyiket meg kell ismételni.

Összességében erősen kezdett be idén a Sziget, számos óriási név van még a tarsolyban, mi pedig izgatottan várjuk, hogy mivel kápráztatják majd el a közönséget.


Link másolása
KÖVESS MINKET: