KULT
A Rovatból

Mi történt Esztivel és Zsoltival, a Kicsi Óriások győzteseivel?

Milyen egy gyerek tehetségkutató után az élet? Milyen volt a műsor belülről? Mit adott, mit vett el? A Kicsi Óriások tánckategóriás győzteseivel: Esztivel és Zsoltival, illetve a zsűri egyik tagjával, Spáh Dáviddal beszélgettünk.


Ahogy belépek Spáh Dávid irodájába, ahova a találkozót beszéltük meg, megpillantom a szerényen rám mosolygó, győztes táncospárt, akik úgy figyelnek rám, mint a tanárnénire. Pedig nem akarok tanárnéni lenni, azt szeretném, hogy egymás szavába vágva sztorizzanak, de hiába: Zsolti példaértékű türelemmel és udvariassággal várja meg, hogy Eszti befejezze mondandóját,

Eszti pedig olyan jámbor, miközben beszél, mintha nem épp előző éjjel érkezett volna haza a brüsszeli Európa Parlamentből, ahol az UNICEF fiatal magyar delegációjának kiskövetévé választották.

Dávid félreteszi a munkát, leül közénk. Láthatóan sok mindennel van tele a feje, de ahogy beszélni kezd, újra azt a zsűritagot látom benne a műsorból, aki ha valamiben részt vesz, az szívügyévé válik.

13

Eszti, Zsolti! Most már eltelt egy kis idő a Kicsi Óriásokban aratott győzelmetek óta. Mit éreztek, ha visszaidézitek a műsorban töltött időszakot?

Eszti: Nagyon nagy élmény volt, amit biztos, hogy soha nem fogok elfelejteni. Nagyon sokat tanultam is. Nagyon sok minden volt, amit előtte még nem tudtam megcsinálni, most meg már természetesnek tűnik. Például pár tánclépés, vagy egy gondolat.

Zsolti: Én is nagyon sokat tanultam bent az akadémián. Amikor bementem, fú, nagyon béna voltam, de most már jó táncos vagyok.

Tudsz példát mondani? Mi az, ami konkrétan kikupálódott benned?

Zsolti: A lelkis része is. Sok barátot szereztem, nagyon összemelegedtünk a többiekkel. Amikor volt a válogató, hogy hogy lesznek a csapatok, már akkor sírt mindenki.

10

Dávid! Ha jól tudom, te még sosem zsűriztél olyan műsorban, ahol gyerekek versenyeztek.

Dávid: Sőt, semmilyen műsorban nem zsűriztem még. És bármennyire is igyekeztek ennek a műsornak az egyébként nagyon profi alkotói felvázolni, hogy min fogok keresztül menni, ez nem teljesen sikerült. Nem az ő hibájuk: azt hiszem, erre egyszerűen nem lehet fölkészíteni az embert. Nagyon jó túra volt ez nekem, legalább annyit tanultam belőle, mint ez a két ember itt.

Mi volt az, amire nem tudtak felkészíteni?

Dávid: A részletekre való odafigyelés és a felülkerekedés azon, hogy gyerekekről van szó. Nekem az egyetlen motivációm ebben a műsorban az volt, hogy valami hasznos tanácsot adjak. Na most, táncolni nem tudok, viszont az énekhangom sem az igazi, ellenben nem nagyon voltam kamera előtt az elmúlt jó pár évben.

"
Szóval megpróbáltam inkább az egésznek az emberi oldalát nézni, amihez sokszor bizony zárójelbe kell tenni azt, hogy gyerekekről van szó.

Számomra ez volt a leginkább emberpróbáló, pedig a munkám részeként elég sokszor találkozom gyerekekkel, meg hát idő közben kisgyerekes apa is lettem. De mindez inkább összezavart, mint segített, hiszen a műsort is apaként kezdtem el látni.

9

Gyerekek? Éreztetek olyat a műsor alatt, hogy felnőttként kezelnek benneteket? Hogy nagyobb a szigor, keményebbek az utasítások?

Eszti: Hát igen, a vége felé már voltak olyanok, hogy ránk szóltak, hogy most nem szabad elfáradni, csinálni kell, gyerünk... és mindezt nem ilyen szépen.

Fárasztóbb volt ebben a műsorban szerepelni, mint fellépésekre menni?

Eszti: Igen, sokkal fárasztóbb volt, mint bármilyen fellépés eddig.

Zsolti: Igen, egyetértek.

Emlékeztek olyan pillanatokra, amelyeken nehéz volt túllendülni?

Eszti: Nekem az volt nagyon nehéz, amikor a negyedik adásban tangóznom kellett. Mivel nekem még sosem volt közöm ilyen tánchoz, nagyon kiborultam, és biztos voltam benne, hogy én ezt nem fogom tudni megcsinálni. És akkor is túl kellett lépni és meg kellett csinálni.

1718

És túllépted, és megcsináltad! Büszke voltál magadra utána?

Eszti: Igen, nagyon.

Helyes. Zsolti, neked mi volt nehéz pillanat?

Zsolti: Nekem az eleje meg a vége volt nehéz. A végére nagyon elfáradtam, aludtam a szünetekben. Meg, hát rám kellett szólni, hogy gyerünk, ne most add föl, nem most kell pihenni, most kell igazán odatenni magadat. Az eleje meg akkor volt nehéz nekem, amikor kiestek a válogatón a többiek.

Kitől kaptátok a legnagyobb támogatást?

Eszti: Én a Nikitől, aki az akrobatika edzőnk volt, meg a Tomitól (Szabó Tamás táncos, koreográfus - a szerk.). Vagyis Tomi máshogy motivált, mint ahogy elképzeli az ember, szóval nem úgy, hogy odajött és azt mondta, hogy gyerünk... de valahogy mégis adott valamilyen motivációt nekem.

Zsolti: Nekem is a tanárok, mind lelkileg, mind fizikailag, meg a Dávid!

19

Dávid! Úgy láttam, rendesen belehelyezkedtél a műsorban látottakba, nem titkoltad azt sem, ha meghatódtál valamin.

Dávid: Inkább nehezen tudok kilépni belőle. Én vagy teljesen elrejtem a véleményemet, vagy teljesen beleélem magam, középút nincs. És itt azt gondoltam, jobb őszintének lenni, még akkor is, ha ez néha kínos helyzetet teremt. A cél az volt, hogy ne a nézőkhöz beszéljünk, hanem inkább a gyerekekhez.

"
Amit én látok magam körül, a pedagógusoktól az átlagos szülőkig, az az, hogy nem találjuk a gyerekeinkkel a közös hangot.

Ezen változtatni kell, és ezt próbáltam valahogy, ha nem is oktató hangvételben, de valamilyen módon érzékeltetni, hogy beszéljünk a gyerekeinkkel normálisan. Ez szörnyen nehéz dolog, hiszen maga ez a műsor is arról szól, hogy a gyerekek mennyire cukik, és hát ha emellé még ügyesek is, akkor aztán elájulunk. Aztán az van, hogy a harmadik adásnál már nem elég cukinak lenni, és erről őszintén kell tudni beszélni, mert különben a gyerek úgy marad.

"
A cukiság viszont elmúlik, erre mondjuk én egy kitűnő példa vagyok.

És marad az, amit közben vagy felneveltünk, vagy nem. Én nagyon sok ilyennel találkoztam, hogy elmúlt a gyermeki báj, és ott maradt valaki eszközök nélkül. Esztit és Zsoltit, azt gondolom, ettől nem kell félteni, nem csak azért, mert van tehetségük, hanem azért is, mert gondolnak arra, hogy mi lesz velük.

4

Én főleg az ovisokkal voltam nagy bajban. Teljesen más közegben élünk mi, mint az a latin-amerikai vagy spanyol világ, ahonnan ez a műsorformátum ered. Ott tök máshogy állnak a pici gyerekekhez, és a pici gyerekek is tök mások. Itthon azt érzem, hogy a környezetük és a közönségük elhitet velük valamit.

"
És volt, hogy valamelyik picinek, sokak számára meglepő módon, de inkább nem adtunk pluszpontot, nem emeltük ki vagy nem juttattuk tovább, mert úgy gondoltuk, hogy most kell neki egy jelzés. Pedig pici. És nem most fogja ezt megérteni, de tíz év múlva, amikor majd erre visszagondol, akkor abból talán már a helyes konzekvenciákat fogja levonni.

Ezt nem volt jó érzés csinálni, nem is kérte tőlünk senki, de mégis úgy éreztük, hogy így helyes.

Vállalnád újra, hogy gyerekeket bírálj egy műsorban?

Dávid: Valószínűleg igen. Mert kíváncsi lennék rá, hogy mi újat vagyunk képesek a gyerekekkel összehozni, és hogy volt-e annak eredménye, ahogyan ebben a műsorban kommunikáltunk velük, elindítottunk-e egy folyamatot.

És lenne a műsorkoncepcióra, formai változtatásra tett javaslatod?

Dávid: Nagyon óvatosan tenném csak, mert én nem ehhez a műsortípushoz értek. Filmeket, tévésorozatokat készítek, ami egy egészen más műfaj. Talán amit javasolnék, az az, hogy a piciknek legyen nagyobb a mozgásterük. Szerintem őket is megviselte, hogy mennyi mindent kellett rögtön, egy hatalmas közönség és rengeteg kamera előtt csinálni. Talán ezen változtatnék és olyan játékokat csinálnék, amelyekkel fel tudnak oldódni.

1

Eszti, Zsolti, mennyire volt szoros a kapcsolatotok a kicsikkel?

Eszti: Szerintem nagyon szoros kapcsolatban voltunk. Reggel, már amikor megérkeztünk, mindig jöttek a kicsik, hogy játsszunk.

Mennyire változott meg az életetek a műsor véget érése óta?

Eszti: Nekem nem változott meg annyira. Nagyjából ugyanazok történnek velem, mint előtte, csak vannak ilyen kis extra plusszok, meg több helyen várnak fellépésekre. Meg jólesik, ha egy-egy ember odajön és mondja, hogy láttalak, és te voltál a kedvencem.

Zsolti: Hát, igazából nekem se változott meg olyan nagyon az életem, csak ennyi, hogy felismernek, és az tök jól esik, meg gratulálnak, büszkék rám a barátaim, a családom.

Dávid: Szerintem most még föl sem érhetik, hogy mennyire megváltozott ettől az életük, de ez így van jól. Arra kell törekedni, hogy ne legyenek rosszak a következmények, de ez jó pár év múlva fog majd csak kiderülni.

20

Láttátok Youtube-on Dávidot és az ikertesóját a Família KFT-ben?

Eszti: Én igen, láttam őt!

Dávid: Eszti egy rendes lány. :)

Te ott, Szép Misit játszva, azzal a fiatal fejjel mennyire érzékelted, hogy ez a szerep meg fogja változtatni az életedet?

Egészen más volt még akkor a helyzet. Két csatornát lehetett nézni, nem lehetett válogatni, szóval az emberek egyszerűen rábeszélték magukat, hogy szeressék azt, ami van. A másik az, hogy évekig futott egy sorozat, nem úgy volt, mint ma, hogy pár hét után levették a műsorról, ha nem futott olyan jól. Az emberek bioritmusának a részévé vált, és ezt ma tök nehéz megérteni. Hála Istennek! Mert bár elég jól viseltük, de most, utólag úgy érzem, ebből sokkal kevesebb is elég lett volna.

Beskatulyázva érzed magad?

Dávid: Mindig úgy fogom érezni magam. Én ha egy Oscar-díjas filmet hoznék össze, akkor is úgy kezdődne a rólam szóló cikk, hogy a Família KFT szereplője. Most, a Tömény történelem című sorozatom kapcsán kaptam meg életem első olyan cikkét, amelyben nem esik szó erről. Node, a lényeg tehát, hogy egy ilyen műsorban való szereplésnek csak később jön ki a hatása. És nem is az ismertté válás idézi ezeket elő, hanem mindaz, amit a műsor alatt megéltek. Szerintem például egészen megváltoztatja az ember hozzáállását a munkához, az elvárásait saját magával szemben. Vagy

"
ha csak arra jó volt ez a műsor, hogy öttel több gyerek kezd el táncolni vagy énekelni az országban, akkor már volt értelme.

Mert igazából ez hiányzik sok helyen, hogy nincs kedv meg igény. És nagyon remélem azt is, hogy ennek a nagy nyári tábornak, ami ez a műsor volt, a kis versenyzői nem felejtik el egymást, és fenntartják a kapcsolatot.

7img_3240

Ha tetszett, amit olvastál, oszd meg a cikket!


Link másolása
KÖVESS MINKET:

Népszerű
Ajánljuk
Címlapról ajánljuk


KULT
A Rovatból
Amikor a múlt színpadra lép: így kel új életre Cseh Tamás és Bereményi Géza klasszikusa
Cseh Tamás és Bereményi Géza közel félévszázados, helykereső albuma, a Frontátvonulás fiatal színházcsinálók kezei között született újjá – a különleges előadás július 28-án látható a Városmajori Szabadtéri Színpadon.


Az, hogy egyelőre viszonylag kevesen ismerik a Sicc Production nevét, véletlenül sem az általuk készített előadások minőségéről, sokkal inkább arról tanúskodik, hogy milyen nehéz ma a minket körülvevő zajban kiszűrni a tiszta hangokat.

Aki ugyanis már látta és hallotta a Színház- és Filmművészeti Egyetemen Novák Eszter és Selmeczi György irányítása mellett 2024-ben végzett zenés színészosztály valamelyik produkcióját, az azonnal függő lesz.

És bár első ránézésre a tegnaphoz mintha több közük lenne, mint a mához, jegyezzük meg jól a nevüket, mert valójában ők a jövő.

Kapkodás nélkül, ütemesen épül a repertoárjuk. Eddig bemutatták Nagy Feró kis híján elfeledett, punk-rockoperaként emlegetett Hamletjét, illetve Majd, ha fagy! címmel neoreneszánsz rallyt vezényeltek, éles párhuzamot vonva többek között a százévekkel ezelőtti London és a mai Budapest között. És ha nem is épp Shakespeare korához, de azért a mából szemlélve erősen a régi időkhöz látszik kötődni a 2024 nyarán bemutatott, azóta folyamatosan játszott, fesztiváljáró Frontátvonulás is.

Koncert, színház, koncertszínház a műfaj: Cseh Tamás és Bereményi Géza azonos című albuma jelenti a kiindulópontot a delikát találkozáshoz. Ha már találkozás: Ecsedi a pesti flaszteren futkos fel s alá, hogy rátaláljon barátjára, Vizire, aki két liter kávélikőr elfogyasztása után megvilágosodik, és a Keleti pályaudvarra megy, ami azonban csak egy álpályaudvar, ahova és ahonnan „nem érkeznek és nem is indulnak” vonatok... A játszók szülei (óvatosan mondjuk: nagyszülei...) generációjának jól ismert a létező szocializmusban, a hetvenes évek legvégén fogant kerettörténet, de vajon mi közük mindehhez a mai pesti srácoknak?

Krasznai Vilmos zene- és szövegérzékeny, a muzikális helyzeteket színházivá emelő rendezésében hat fiatalember kelti életre az összes karaktert. Kerek Dávid, Liber Ágoston, Fülöp Kristóf (egyben az előadás zenei vezetője), Turi Péter, Sas Zoltán és Vatamány Atanáz magabiztosan teremt néhány gesztussal és minimális számú kellékkel hiánytalan világot, ami véletlenül sem másolja a nyolcvanas évek egyszerre áporodott és kedélyes hétköznapjait. A frissdiplomás színészek ennél vakmerőbbek, de nagyon is jól teszik, hogy mernek kockáztatni: a mai magyar fiatalok kilátástalansága, reményvesztettsége, a sokakat nyomasztó politikai és társadalmi légkör nem erőszakolt üzenetként, hanem megélt tapasztalatként jelenik meg a színen.

Cseh Tamás-estet sokat láttunk már, fogunk is még, de a Sicc Production Frontátvonulása nem áll be a sorba:

egyes dalokat teljesen újrahangszereltek, másoknak a vokális előadásmódját változtatták meg, és az egész zenei világot szigorú dramaturgiai megfontolások mentén gondolták tovább.

Céljuk egyértelmű: ez az est nem az üres tiszteletről, hanem az emblematikus album és mondanivalója mély értéséről és feltétel nélküli szeretetéről szól. A hat szereplő kézről kézre adja a nyolc hangszert, már csak azért is, mert a szűk, de átjárható cellákból épült jelzésszerű díszlet összezárja őket. És épp ez a lényeg, vagyis az, hogy ők is szorosan összezárnak, és így néznek kihívóan a holnap szemébe.


Link másolása
KÖVESS MINKET:

Ajánljuk
KULT
A Rovatból
Túl gyorsan lopott, imád hokizni, és nem volt hajlandó levetkőzni a Playboynak – 35 dolog, amit nem tudtál a 35 éves Margot Robbie-ról
Ő játszotta az első biszexuális karaktert az ausztrál tévében, és egy partin összetévesztette Harry herceget Ed Sheerannel – ilyen és ehhez hasonló érdekességekkel ünnepeljük a színésznőt.


1. 1990. július 2-án, hétfőn, reggel 7:45-kor született Ausztráliában, a queenslandi Dalbyban Margot Elise Robbie néven.

2. A Focus – A látszat csal című filmben játszott szerepéhez trükköket tanult a tanácsadó Apollo Robbinstól, aki „úri tolvajnak” nevezi magát. Robbins olyan jól tanította őt, hogy a produkció azt kérte Margot-tól, hogy lassabban csinálja, mert a kamerák nem csípik el, ahogy más szereplőktől lop.

3. Szeret leveleket és képeslapokat küldeni a barátainak és a családtagjainak a világ minden tájáról, ahol épp forgat, mert úgy gondolja, hogy az emberek nem kapnak elég levelet, vagy legalábbis olyat, ami nem számla.

4. A Wall Street farkasa (2013) című filmért kapott gázsijának (347 ezer dollár) egy részét az anyja házán lévő jelzálogkölcsön törlesztésére fordította.

5. Tíz évvel később, a 2023-as Barbie-ért már 50 millió dollárt kapott az alapgázsival és a bevételi bónuszokkal együtt.

6. A hatalmas vagyona ellenére Robbie állítólag nem költ sokat, és míg nem volt férjnél, inkább szobatársakkal élt, hogy ezzel is pénzt takarítson meg. Azt állítja, hogy gyerekkori élményei, amikor nem volt mindenhez hozzáférése, örök életére alázatossá tették.

7. Nem volt hajlandó lefogyni Jane Porter szerepéért a Tarzan legendája (2016) című filmben, és azt mondta, hogy inkább az egészségére koncentrál, mint a karcsúságra.

8. A Suicide Squad – Öngyilkos osztag (2016) című filmben a kaszkadőrmunkák nagy részét ő maga végezte. A rendező, David Ayer elmondta, hogy a dublőre több időt töltött a lakókocsiban, mint a forgatáson, mert Robbie mindent maga akart csinálni.

9. Londonban részt vett egy partin jó barátnője, Cara Delevingne társaságában, és közös képeket készített egy fotóautomatában Harry herceggel. Csak Margot nem tudta, hogy az Harry volt, ugyanis összetévesztette őt a brit énekes-dalszerző Ed Sheerannel.

10. 8 éves korában Ausztráliában cirkuszórákat vett, és trapézoklevelet szerzett. A Suicide Squad – Öngyilkos osztagban Harley Quinn szerepéhez újra elővehette ezt a tudását.

11. Miután otthagyta a Neighbours, azaz a Szomszédok című ausztrál szappanoperát (2008 és 2011 között szerepelt benne), azt akarta, hogy a karakterét drámai módon megöljék. A sorozat írói azonban úgy döntöttek, csak főiskolára küldik, így lehetőséget adva Robbie-nak, hogy visszatérjen a sorozatba, ha nem jön össze a hollywoodi karrierje.

12. Mint tudjuk, nagyon is összejött a karrier Margot-nak, aki ettől függetlenül 2022-ben egy epizód (a 8903.) erejéig mégis visszatért a Neighboursbe Donna Freedmanként, aki egyébként az első biszexuális karakter volt az ausztrál tévézés történelmében.

13. Lehúzott egymás után három tequilát, mielőtt leforgatta a szexjeleneteit Leonardo DiCaprióval A Wall Street farkasában.

14. Elutasította a Playboy magazin ajánlatát, hogy pózoljon nekik, mondván, ő csak művészi célból vetkőzik meztelenre (erre egyébként eddig csak A Wall Street farkasa kedvéért volt hajlandó).

15. Három hónapig tanult korcsolyázni, hogy eljátszhassa Tonya Hardingot az Én, Tonya (2017) című filmben. Mivel dublőrökre sem lehetett számítani, hiszen a történelem során csupán 8 nőnek sikerült versenyen tripla axel ugrást végrehajtania, CGI-t, azaz számítógépes animációt használtak a jelenet megalkotásához.

16. A természetes hajszíne a barna, de szőkére festette azt a karrierje elején, miután rájött, hogy a filmipar a szőke színésznőket részesíti előnyben.

17. Robbie épp egy hátizsákos utazáson volt Európában, amikor jött a hívás, hogy részt vehet egy Will Smith-szel közös utolsó meghallgatáson a Focus – A látszat csalhoz. 48 óra alatt ért át a horvátországi Hvar szigetéről Párizsba, majd onnan New Yorkba, és alig pár órával a meghallgatás kezdete előtt ért oda. A légitársaság útközben elvesztette a poggyászát, így új ruhákat kellett vásárolnia a castingra.

18. Allergiás a csirke tojásának fehérjére. A Ragadozó madarak (és egy bizonyos Harley Quinn csodasztikus felszabadulása) (2020) című filmben, ahol Harley Quinn tojásos szendvicset eszik, a produkciónak kacsatojást kellett biztosítania neki, hogy elkerüljék az allergiás reakciót.

19. 2013-ban a Francia szvit (2014) című háborús dráma forgatásán ismerkedett meg Tom Ackerley-vel, aki harmadik asszisztens rendezőként dolgozott a filmen. 2016. december 19-én házasodtak össze az ausztráliai Byron Bayben.

20. Imádja a hokit, az Egyesült Államokba való költözése után csatlakozott is egy amatőr jégkorongligához. Gyerekkora óta rajong e sportért, amióta látta a Kerge kacsák (1992) című filmet, de Ausztráliában, a lakóhelye környékén nem volt jégpálya, ahol gyakorolhatott volna.

21. A queenslandi Somerset College-ban tanult, miközben három állásban is dolgozott: titkárnő volt, szörfdeszkákat árult, és szendvicseket készített a Subwayben. 17 évesen, miután leérettségizett, Melbourne-be költözött, hogy teljes munkaidőben színészkedjen.

22. A Suicide Squad – Öngyilkos osztag forgatása alatt kezdett el érdeklődni a tetoválások iránt. A felvételek közben megnyitotta a Harley's Tattoo Parlour nevű tetoválószalont, ahol a többi színésznek, a stáb tagjainak és a rendezőnek, David Ayernek is csinált tetoválást, illetve egyet magának is. Will Smith-nek és Jared Letónak nem.

23. A rajongótáborát „Robbersnek” (rablóknak) nevezi.

24. Az Édesanyja, Sarie kísérte őt az oltár elé, mivel az apjától, Dougtól régen elhidegült a család. A nővére, Anya volt a koszorúslánya.

25. Az öccse, Cameron a nővére sikereit látva úgy döntött, hogy ő is színész lesz. A bátyja, Lachlan pedig szintén a filmiparban dolgozik, ő kaszkadőrként.

26. Elutasította Sam Thomson szerepét a Birdman avagy (A mellőzés meglepő ereje) (2014) című, később a legjobb film Oscar-díját is elnyerő filmben. A szerepet végül Emma Stone kapta, aki ezzel kiérdemelte az első Oscar-jelölését.

27. Mindig magával hordja az anyjától kapott kvarcot, mert szerinte szerencsét hoz neki, és állítása szerint még mindig a gyerekkori játék nyuszijával alszik.

28. Sokan fiús lányként hivatkoznak rá, mert szeret szörfözni, motorozni és barkácsolni.

29. A filmek közül az egyik legnagyobb kedvence a Tony Scott által rendezett 1993-as Tiszta románc. Jó választás.

30. A saját nevét „furcsa, formális, öregasszonyos névnek” tartja.

31. Már a 30. születésnapja előtt két színészi Oscar-jelölése volt: az Én, Tonyáért és a Botrányért (2020). Azóta begyűjtött még egyet, csak produceri minőségében a Barbie-ért.

32. Skót és német származású.

33. Margot ADHD-s, ezért 6 éves kora óta Ritalint szed. A hiperaktív-impulzív típusú rendellenességben szenved.

34. Josh Trank rendező első választása volt Sue Storm szerepére a Fantasztikus négyes (2015) című filmben, de a stúdió végül Kate Marát választotta. Utólag már tudjuk, hogy Robbie járt jól.

35. 2024. október 17-én lett először anya, egy kisfiút hozott a világra. Az apa a férje, Tom Ackerley.


Link másolása
KÖVESS MINKET:

Ajánljuk

KULT
A Rovatból
Ezt még Scarlett Johansson sem menthette meg: miért bukik el a Jurassic World: Újjászületés?
A Jurassic World: Újjászületés nem megújulás, hanem egy kaotikus, ötlettelen lehúzás, amelyből hiányzik minden kreativitás. Ez a film nem megidézi az eredeti Jurassic Park varázsát, hanem fájdalmasan emlékeztet arra, milyen mélyre süllyedt a franchise.
B.M.; Fotók: imdb.com - szmo.hu
2025. július 02.



A Jurassic World: Újjászületés pontosan az a film, amely után az ember elgondolkodik, vajon miért is ülte végig ezt a több mint kétórás mozgóképes szenvedést.

Ez nem újrafelfedezés, nem tisztelgés az eredeti előtt, hanem az egyik legnagyobb összevisszaság, színtelen-szagtalan lehúzás a franchise történetében.

Érezni a stúdió kézlenyomatát az egész projekten, látni minden jegyzetet, amit a producerek rákényszerítettek a rendezőre: ide kell egy gyerekkarakter, itt muszáj egy Jeep-es rész, ha már itt vagyunk, hol vannak a raptorok? T-Rex is van, Űber Homlok Rex is van, mi kell még?

A történet akár egy közepesen érdektelen videojáték küldetéslistája is lehetne. Egy gyógyszergyártó cég titkos megbízással küldi ki a „teljesen megbízható” reprezentánsát (Rupert Friend), hogy három DNS-mintát szerezzen nekik. Erre egy korszakalkotó gyógyszer miatt van szükség, mellyel megelőzik a szívbetegségeket. A halott dinoszauruszvér már „nem jó” a film saját lehetetlen, körmönfont logikája szerint.

Kapunk egy nagy adag tudományos blablát, magyarázatnak álcázott hülyeséget, ami egy pillanatig sem hihető, hogy miért kell élő dinókból vér.

Az eredeti Jurassic Park történet azért is volt félelmetes, mert meglepően reálisnak tűnt. Nem volt az, csak annak tűnt. Itt semmi ilyet nem érzünk, ez gyakorlatilag videojáték története. Felbérelnek tehát egy zsoldost, Zorát (ténylegen egy órával a vetítés után rá kellett keresnem a neten, mi volt a főszereplő neve, annyira jellegtelen volt – Scarlett Johansson), hogy szervezzen meg egy elit alakulatot, akivel nekivághat a feladatnak. Persze nem lehet egyszerű a küldetés: a legnagyobb szárazföldi, vízi és repülő dinoszaurusz élő példányából kell kinyerni az említett mintát.

A nagy tervhez csatlakozik Dr. Loomis (igen, szerintem is egy Halloween utalás a neve - Jonathan Bailey), aki megalkot egy csodamódszert a vérlecsapolásra.

Mellette Duncan (Mahershala Ali), a vén tengeri róka is elkíséri a csapatot, aki eljuttat mindenkit a tiltott, ki tudja hányadik „új” dinószigetre, ahol persze mindent ellepnek a mutáns szörnydinók.

Mert ezek már nem egyszerű őshüllők, hanem genetikai förmedvények: potrohos-tokanyakú repülőszatyor raptorivadékok, vagy éppen a Bucihomlokú MegaRex, amelyek látványterve ugyan érdekes, akár egy újabb Godzilla-filmből is szabadulhattak volna, de ez nem dícséret, az összkép így is kiábrándító.

A készítők egyszerre akarták folytatni az eredeti Jurassic Park örökségét, és közben minden egyes sikeres klisét felhasználni, amit csak engedett a költségvetés. Ez látszik a mellékküldetésen (mert ilyen is van): egy apuka két lányával, valamint a nagyobb lány együgyű fiújával (nem orvosi diagnózis, csak szimplán rendkívül idegesítően buta) sodródtak bele a történetbe, miután vízi dinoszauruszok támadják meg vitorlásukat.

Az alkotók döntéshelyzet elé állítják a „szupercsapatot”: vagy hagyják meghalni a családot, ezzel tovább növelve nézői ellenszenvet, vagy – és itt jön a „briliáns” dramaturgiai húzás – megmentik a családot a biztos haláltól, hogy legalább legyen valakikért szorítani a film alatt.

Mintha kötelező lenne gyereket írni egy Jurassic-sztoriba, mert az első Jurassic Parkban is volt, tehát a produceri logika szerint itt is kell. Minden filmben volt, itt is kell, ennyi a magyarázat.

A film egyszerűen sértő a közönség intelligenciájára nézve. David Koepp forgatókönyvíró karrierjében voltak zseniális szövegkönyvei, de ezúttal az Indiana Jones és a sors tárcsája szintjén alkotott: ötlettelenül, rutinból, legnagyobb alkotói eszköze a káosz volt.

Újra felhasznált jelenetekkel próbál a nézőre hatni, például a konyhás raptoros rész a Jurassic Parkból CTRL+C, CTRL+V módszerrel került át csak a helyszín és a szörnyek mások picit.

Nincs nosztalgiaértéke, csak üres másolat. Az akciójelenetek sokszor követhetetlenek, a CGI olcsó hatású, mosott textúrák, vértelen leszámolások, nincs valódi tét, nem is értem a 16-os besorolást.

Pedig Gareth Edwards rendező elvileg a hatalmas szörnyek bemutatásának specialistája. A 2014-es Godzilla és a Zsivány egyes után azt hihetnénk, ha valaki, akkor ő majd képes feledhetetlenné tenni a dinoszauruszok látványát. Ehelyett egy alultervezett és rendezetlen látványkavalkádot kapunk, amelyből hiányzik a grandiózusság és a földhözragadtság.

Az olcsóság ott is észrevehető, hogy nincs IMAX-verzió, nem invesztált bele a stúdió. Olyan, mintha a stúdió pénzt akart volna spórolni a konverzión és a felvételi technikán.

Bár azt hozzá kell tenni, hogy Edwards forgatási szokásaihoz nem illik egy batár nagy IMAX kamera. Ő tényleg megmutatta már, hogy képes minimál költségvetésből is maximális képi világot bemutatni, mint például a 2023-as Az alkotóban. Hát itt ez nagyon nem sikerült.

A film legnagyobb hibája mégsem a látvány vagy a rendezés, hanem a karakterek és a történet. Egyszerűen nincs kiért izgulni. A zsoldosok sablonfigurák, a család idegesítő, a Don Juan comic relief srácot pedig a néző már az első veszélyes jelenetnél sorsára hagyta volna.

Vannak feszült jelenetek a filmben, például a gumicsónakos rész, amelyet Michael Crichton eredeti Jurassic Park regényéből emeltek át.

Ez a szcéna képes hozni az igazi klasszikus hangulatot, de ez is csak emlékeztet, hogy milyen minőségű lehetne az egész film, ha van mögötte valódi vízió, és tartják a forgatókönyvi fegyelmet. Érdekesség, hogy amikor nem akciójelenet van, hanem a feszültség dominál, akkor tényleg működik Edwards-mozija – lehet, hogy tényleg kéne már egy 18+-os Jurassic-horror.

A zene szintén csalódás: legalább John Williams klasszikus témái megmentik, amikor felcsendülnek, de az új dallamok teljesen feledhetők. A film egészét áthatja a kapkodás, a kreatív döntések hiánya, a sablonos dramaturgia és a stúdiókapzsiság fojtogató szaga. Ez a Jurassic World-rész nem újjászületés, hanem egy kétségbeesett pénzlehúzási kísérlet. Az eredeti 1993-as Jurassic Park óta egyetlen folytatás sem tudott valódi, méltó utódja lenni Spielberg klasszikusának, és ez a film sem fogja megváltoztatni ezt a tényt.

Az első Jurassic World legalább a klasszikus nosztalgiát visszaadta a nézőnek, de ezen kívül tényleg semmit sem tudok mondani a franchise mellett.

Scarlett Johansson kedves mosolya nem éri meg a mozijegy borsos árát. A Jurassic World: Újjászületés túl hosszú, kaotikus, felesleges alkotás, amelyből hiányzik a lélek. A legnagyobb bűne azonban nem az, hogy rossz – hanem az, hogy unalmas és kiszámítható, igazi elvesztegetett potenciál.


Link másolása
KÖVESS MINKET:


KULT
A Rovatból
Amikor a múlt színpadra lép: így kel új életre Cseh Tamás és Bereményi Géza klasszikusa
Cseh Tamás és Bereményi Géza közel félévszázados, helykereső albuma, a Frontátvonulás fiatal színházcsinálók kezei között született újjá – a különleges előadás július 28-án látható a Városmajori Szabadtéri Színpadon.


Az, hogy egyelőre viszonylag kevesen ismerik a Sicc Production nevét, véletlenül sem az általuk készített előadások minőségéről, sokkal inkább arról tanúskodik, hogy milyen nehéz ma a minket körülvevő zajban kiszűrni a tiszta hangokat.

Aki ugyanis már látta és hallotta a Színház- és Filmművészeti Egyetemen Novák Eszter és Selmeczi György irányítása mellett 2024-ben végzett zenés színészosztály valamelyik produkcióját, az azonnal függő lesz.

És bár első ránézésre a tegnaphoz mintha több közük lenne, mint a mához, jegyezzük meg jól a nevüket, mert valójában ők a jövő.

Kapkodás nélkül, ütemesen épül a repertoárjuk. Eddig bemutatták Nagy Feró kis híján elfeledett, punk-rockoperaként emlegetett Hamletjét, illetve Majd, ha fagy! címmel neoreneszánsz rallyt vezényeltek, éles párhuzamot vonva többek között a százévekkel ezelőtti London és a mai Budapest között. És ha nem is épp Shakespeare korához, de azért a mából szemlélve erősen a régi időkhöz látszik kötődni a 2024 nyarán bemutatott, azóta folyamatosan játszott, fesztiváljáró Frontátvonulás is.

Koncert, színház, koncertszínház a műfaj: Cseh Tamás és Bereményi Géza azonos című albuma jelenti a kiindulópontot a delikát találkozáshoz. Ha már találkozás: Ecsedi a pesti flaszteren futkos fel s alá, hogy rátaláljon barátjára, Vizire, aki két liter kávélikőr elfogyasztása után megvilágosodik, és a Keleti pályaudvarra megy, ami azonban csak egy álpályaudvar, ahova és ahonnan „nem érkeznek és nem is indulnak” vonatok... A játszók szülei (óvatosan mondjuk: nagyszülei...) generációjának jól ismert a létező szocializmusban, a hetvenes évek legvégén fogant kerettörténet, de vajon mi közük mindehhez a mai pesti srácoknak?

Krasznai Vilmos zene- és szövegérzékeny, a muzikális helyzeteket színházivá emelő rendezésében hat fiatalember kelti életre az összes karaktert. Kerek Dávid, Liber Ágoston, Fülöp Kristóf (egyben az előadás zenei vezetője), Turi Péter, Sas Zoltán és Vatamány Atanáz magabiztosan teremt néhány gesztussal és minimális számú kellékkel hiánytalan világot, ami véletlenül sem másolja a nyolcvanas évek egyszerre áporodott és kedélyes hétköznapjait. A frissdiplomás színészek ennél vakmerőbbek, de nagyon is jól teszik, hogy mernek kockáztatni: a mai magyar fiatalok kilátástalansága, reményvesztettsége, a sokakat nyomasztó politikai és társadalmi légkör nem erőszakolt üzenetként, hanem megélt tapasztalatként jelenik meg a színen.

Cseh Tamás-estet sokat láttunk már, fogunk is még, de a Sicc Production Frontátvonulása nem áll be a sorba:

egyes dalokat teljesen újrahangszereltek, másoknak a vokális előadásmódját változtatták meg, és az egész zenei világot szigorú dramaturgiai megfontolások mentén gondolták tovább.

Céljuk egyértelmű: ez az est nem az üres tiszteletről, hanem az emblematikus album és mondanivalója mély értéséről és feltétel nélküli szeretetéről szól. A hat szereplő kézről kézre adja a nyolc hangszert, már csak azért is, mert a szűk, de átjárható cellákból épült jelzésszerű díszlet összezárja őket. És épp ez a lényeg, vagyis az, hogy ők is szorosan összezárnak, és így néznek kihívóan a holnap szemébe.


Link másolása
KÖVESS MINKET: