KULT
A Rovatból

„Meghalt a király, éljen a király!” – Chadwick Boseman életének margójára

„Én nem a Fekete Párduc miatt szeretnék Chadwick Boseman munkájára emlékezni. De más választásom mégsincs. Mert a szereposztás tökéletes volt. Ez a színész, ez a férfi valóban egy király volt” - mondja szerzőnk nekrológjában.


Chadwick Boseman, egy kiválóan tehetséges, fiatal afroamerikai filmszínész mindössze 43 évesen hagyta itt világunkat. Egy olyan világot, amelyet egy igen egészséges film és színházi karrierrel tett gazdagabbá. Jómagam azzal fogom elismerni szégyenteljes tudatlanságomat, hogy bevallom az olvasónak: nem ismertem Mr. Boseman munkásságát, mielőtt a Amerika Kapitány: Polgárháború című filmet volt szerencsém megnézni. Viszont minden elfogultság nélkül kijelenthetem, hogy a film fénypontját is ő jelentette.

Boseman olyan méltósággal és visszafogott tekintéllyel formálta meg az 1966-ban Jack Kirby es Stan Lee által alkotott karaktert, amely egy valódi királyhoz illő.

A figura pedig, amelyet a filmben prezentált, piszkosul gyorsan lett a rajongók kedvence. Nem véletlenül rohant tovább a Marvel-gépezet, hogy már a következő évben láthassuk a Fekete Párducot a nagyvásznon.

Tegnapelőtt, teljesen véletlenül kidobott egy interjút a YouTube - nyilván Boseman tragikus halála kapcsán - amit rögtön meg is néztem. Bár a párperces interjú csak néhány mérföldkövet vonultatott fel a karrierjéből, a felvételből egy elképesztően szimpatikus, nyíltszívű, szerény embert lehetett megismerni.

Egy művészt, aki végtelen tisztelettel viseltetett a szakma iránt, és közel három évtizedes karrierje során a legnagyobbakkal dolgozott, és sosem okozott csalódást.

Emiatt pedig egy kicsit elborult a kedvem.

A Marvel-gépezet (avagy a Marvel Cinematic Universe, aka MCU, ahogy mifelénk ezt mondani szokás) jó ideje a legnagyobb jóindulattal is felejthető filmeket sajtol össze a látszólag végtelen futószalagon. A Vasember elsöprő sikere után az immár 12 éve futó filmes univerzum bár még (túlságosan) nem fogott mellé, az korántsem jelenti azt, hogy minden, amit a Marvel/Disney gépezet kinyom magából, bármiféle kulturális jelentőséggel bír, vagy minimum egy jó sztorival. Bármit is harsog a tömeg.

Igen - katartikus színvallás következik -, a Marvel filmes univerzumában két-három jó film van, a többi meg egyszer nézhető. Ugyanígy felejthető is.

Hol vannak már azok az idők, mikor félig sírva, félig nevetve rohantam a moziba, mint egy őrült, mert láss csodát, a világ eljutott oda, hogy kaptunk egy Avangers (Bosszúállók) filmet?! Sajnos a formula gyorsan unalmassá vált, a Marvel/Disney fejesei (Kevin Feige, igen, főként önről van szó!) mindent megtesznek annak érdekében, hogy a filmek a legminimálisabb kockázatvállalás nélkül, az egyszerű szimpla, nyári popcornmozi szintjén maradjanak.

Az imént említett Amerika Kapitány-film erre egy tipikus példa. A filmen alapuló képregény-sorozat kőkemény társadalmi kritikát is tartalmaz, amely nem riad vissza a kicsit komolyabb szociális problémák boncolgatásától sem, miközben elmond egy jó sztorit, és még szórakoztató is.

A film nem bűnrossz, nem arról van szó (mielőtt bárki nekem esne), csak középszerű. A készítők simán elindulhattak volna egy merészebb irányba, ami értelmet adott volna a sok millió dolláros megaprodukciónak. De nem, isten ments, nehogy mondjunk valamit, provokáljunk, vagy még rosszabb – megbántsunk valakit!

Talán ez az én egyik legnagyobb problémám, mikor ilyen tehetségekről van szó, mint a most elhunyt Boseman.

A Marvelnek egy olyan szereplőgárdája volt ebben az első két fázisban, amivel fel tudták volna gyújtani a mennyországot. Ehelyett egy lagymatag, gyáva, politikailag korrekt fókuszcsoport-projektet kaptunk, hogy ellegyen az ember a moziban két-három óráig, aztán ennyi.

De nem is ezzel van a baj: hanem hogy mennyivel több lehetett volna! A Fekete Párduc hatalmas sikere sem annak volt köszönhető, hogy a film jó. Hanem a Marvel identitáspolitikájának, amelyre a reklámkampányt felhúzták, kábé azzal, hogy "az első fekete szuperhős" (ami nem igaz, mert volt egy Pengénk is, meg egy - igaz közel nézhetetlen - Steel a kilencvenes években Shaquille O’Neallel) a film maga pedig egy késő délutáni matiné minőségét sem ütötte meg.

De jaj, mit is beszélek, természetesen ma kritizálni egy olyan filmet, amelynek afroamerikai főhőse van, eretnekségnek vesz a tömeg, és fáklyákkal, meg forró vasvillákkal fognak végigkergetni a városon.

Pedig, aki valamennyire ismeri a képregényeket, tudja jól, hogy mennyire fontos volt ez a karakter.

Így pedig a végére csak azt tudom mondani, én nem a Fekete Párduc miatt szeretnék Chadwick Boseman munkájára emlékezni. De más választásom mégsincs. Miért?

Mert a szereposztás tökéletes volt. Ez a színész, ez a férfi valóban egy király volt. Játéka pedig örökké emlékeztetni fog bennünket arra, hogy mi lehetett volna belőle, körülbelül úgy, mint egy állandóan irritáló viszketés, amit sosem tudunk megvakarni.

A nagyközönség szintén a Fekete Párduc miatt fog rá emlékezni, de ez a művész ennél sokkal több volt, és többet érdemelt.


Link másolása
KÖVESS MINKET:

Népszerű
Ajánljuk
Címlapról ajánljuk


KULT
A Rovatból
„Nem látok jönni egy szebbik világot, itt ti loptátok el tőlünk a jövőt” – újabb rendszerkritikus dalt írt Mehringer Marci, Puzsér Róbert is szerepel a klipben
A kritikus egy közmédiás szerkesztőt alakít a klipben. A dalhoz Petőfi klasszikusa adta az ihletet a fiatal zenésznek.


Új dallal jelentkezett Mehringer Marci. A fiatal zenész néhány hónapja adta ki a Szar az élet című, rendszerkritikus dalát, ami hatalmas visszhangot váltott ki.

Mehringer ezúttal is hasonló szerzeménnyel állt elő. A Szeptember végén (stressz) című dal szintén a mai fiatalok gondolatairól szól, és a zenész azt szerette volna, hogy a magyar valóságot tükrözze egy olyan szemszögből, ami minden korosztálynak ismerős lehet.

„Petőfi Sándor Szeptember végén című költeménye volt a kiindulópont, mert vannak érzések és gondolatok, amik évszázadokon át is relevánsak maradnak. Ezek azok, amik összekötnek minket, akár fiatalok vagyunk, akár idősebbek, egyszerűen generációkon keresztül összeköt mindenkit”

– mondja Mehringer a dalról, melynek klipjében Puzsér Róbert, Dietz Gusztáv és Füsti Molnár Éva is közreműködött.

Puzsérék a klipben a propaganda hatására egymástól egyre jobban eltávolodó családot alakítanak. Az énekes szerint a szám allegorikus látomás a mai Magyarországról: „a közmédia egyik szerkesztőjének történetén keresztül, aki a saját lelkiismeretével küzd, majd végül angyallá válik, hogy a magasból tekinthessen le az országra, amelyet addig a képernyő mögül formált.”

A dalban például ilyen sorok hallhatóak:

„itt összeomlik minden,

piros-fehér-zöld az ingem

forog a világ, elfolyik minden,

nekem tényleg senkim sincsen”

A refrén pedig így szól:

„nem nyílnak a völgyben a kerti virágok

nem zöldell a nyárfa az ablak előtt

nem látok jönni egy szebbik világot

itt ti loptátok el tőlünk a jövőt”

Mehringer Marcival a Szar az élet című száma után interjúztunk is. Akkor azt mondta, a pozitív fogadtatáson túl, sok negatív kommentet, sőt még fenyegető üzenetet is kapott a dal miatt.

(via 24.hu)


Link másolása
KÖVESS MINKET:

KULT
A Rovatból
Tarr Béla Krasznahorkai Nobel-díjáról: A Sátántangót egy éjszaka alatt olvastam el, és rögtön tudtam, hogy ez egy remekmű
Az író és a filmrendező sokáig dolgozott együtt. Tarr Béla nagyon örül, hogy Krasznahorkai László megkapta a Nobel-díjat.
Maier Vilmos - szmo.hu
2025. október 09.



A Népszava telefonon érte utol Tarr Bélát, miután csütörtökön irodalmi Nobel-díjat kapott Krasznahorkai László. Tarr több Krasznahorkai-regényből is filmet készített, hosszú ideig dolgoztak együtt.

Tarr így fogalmazott:

„Nagyon örülök, hogy nyert, úgyhogy egyelőre mást nem tudok mondani. Hosszú éveken keresztül együtt dolgoztunk, és hogy nyert, hihetetlen nagy öröm.”

A rendező a Sátántangót és Az ellenállás melankóliáját is vászonra vitte, utóbbi Werckmeister harmóniák címen került a mozikba. Alkotótársi kapcsolatuk A torinói lóig (2011) tartott.

Arra a kérdésre, miként hatottak az író szövegei a filmekre, Tarr ezt mondta: „Nem konkrét szöveg segített, hanem az a pozíció, ahonnan a világot nézi, mert az univerzális. Abban tudott nagyon segíteni. De hát ez két külön nyelv, az irodalom és a film. A Sátántangót egy éjszaka alatt olvastam el, és rögtön tudtam, hogy ez egy remekmű.”

A magyar kormány és a hazai művészeti élet több szereplője is gratulált a friss Nobel-díjas írónak:


Link másolása
KÖVESS MINKET:


KULT
A Rovatból
Így ír a Nobel-díjas Krasznahorkai Lászlóról a világsajtó: Végtelennek tűnő mondatok, könyörtelen intenzitás
A legnevesebb médiumok is beszámoltak arról, hogy Kertész Imre után ismét magyar író nyerte az irodalmi Nobel-díjat. A BBC, a Guardian vagy a CNN is fő helyen hozta a hírt.


Mint megírtuk, csütörtök délután kiderült, hogy 2025-ben magyar író, Krasznahorkai László kapja az irodalmi Nobel-díjat. A Svéd Királyi Tudományos Akadémia közleményében megjelent hivatalos indoklás szerint a magyar író a díjat „lebilincselő és vizionárius életművéért” kapta, amely „az apokaliptikus terror közepette megerősíti a művészet erejét”.

A hírről természetesen a világ legnevesebb médiumai is beszámoltak online felületükön. A BBC azt hangsúlyozza, hogy Krasznahorkai Kertész Imre után a második magyar szerző, aki elnyerte ezt a rangos díjat. Megemlítik, hogy öt regényt írt, melyek közül kettőt emeltek ki: az 1985-ben kiadott Sátántangót, amelyből 1994-ben hétórás fekete-fehér film is készült Tarr Béla rendezésében; illetve a 2021-es Herscht 07769 című kötetet, amelyet nagyszerű kortárs német regényként jellemeztek a kritikusok.

A Guardian arról is ír, hogy Krasznahorkai számos más neves irodalmi díjat is elnyert már, köztük a Nemzeti Könyvdíjat (2019-ben), amely az Amerikai Egyesült Államok egyik legismertebb irodalmi díja, vagy a Nemzetközi Man Booker irodalmi díjat (2015-ben). Cikkük szerint a magyar szerző hosszú körmondatairól és "könyörtelen intenzitásáról" ismert, amely miatt a kritikusok Gogolhoz, Melville-hez és Kafkához hasonlítják. Azt is megemlítik, hogy Krasznahorkai karrierjét nagyban meghatározták az utazások is, hiszen a világ számos helyén járt: élt Németországban, Kelet-Ázsiában és az Egyesült Államokban is.

A CNN azt az érdekességet említette meg, hogy

amikor még Krasznahorkai műveiből csupán néhányat fordítottak le angol nyelvre, James Wood irodalomkritikus szerint ezek a kötetek olyanok voltak, mint a "ritka pénznemek".

Ebben a cikkben is szerepel, hogy Krasznahorkait a hosszú, kígyózó mondatok jellemzik, amelyek eredménye Szirtes György műfordító szerint „az elbeszélés lassú lávafolyama”.

A New York Times felidézte, a magyar szerző 2014-ben azt nyilatkozta a lapnak, hogy egy „abszolút eredeti” stílust próbált kialakítani:

„El akartam távolodni irodalmi őseimtől, nem szerettem volna Kafka, Dosztojevszkij vagy Faulkner valamiféle új verziója lenni.”


Link másolása
KÖVESS MINKET:

Ajánljuk

KULT
A Rovatból
Aktnaptárt készít Tóth Enikő új főszerepében - egy pikáns darab a Játékszín színpadán
A darab a bátorságról és egy női közösség erejéről szól, és a világ számos helyén színpadra állították már. De Tóth Enikő egy másik tabudöntögető színdarabban is játszik, ami a menopauzáról szól.


Tóth Enikő nagy dobásra készül: a Játékszín Naptárlányok című előadásának egyik főszerepét viszi, amelyben egy kisvárosi női közösség aktnaptárt készít egy nemes ügyért. „Van egy női közösség, amelynek tagjai egy nemes ügy mellett elindítanak valamit, és rendkívül bátor döntést hoznak a kissé színtelen kis életükben.” – mondta erről a Blikknek.

A Naptárlányok Tim Firth műve, amelyet egy valós történet ihletett: Angliában, Yorkshire-ben egy női klub tagjai jótékonysági aktnaptárt készítettek, hogy pénzt gyűjtsenek egy barátnőjük férje emlékére és a leukémiakutatás támogatására.

A darab a barátságról, a közösség erejéről, az önelfogadásról és a veszteség feldolgozásáról mesél, sok humorral és megható pillanattal.

A színpadi jelenetek a pikáns szituációkat játékosan, ízléssel oldják meg: a szereplők a „kényes” pillanatokban hétköznapi tárgyakkal – teáskannákkal, süteményekkel, virágokkal – takarják el magukat, miközben egyre nagyobb önbizalommal állnak ki az ügyük mellett. A történet a 2000-es évek elején bemutatott, nagy sikerű film után került színpadra a 2000-es évek végén, és azóta világszerte számos színház műsorán szerepelt.

A mi kis falunk című sorozatban Zömbiknét alakít Tóth Enikő a Menopauza című darabban is brillírozik, és erős visszajelzéseket kap a nézőktől.

„Nagyon sok nőnek hozott megkönnyebbülést, hogy például a menopauzáról beszélünk a színpadon, ráadásul humorral, öniróniával, de közben úgy, hogy belefacsarodhat az emberek szíve.

Sok hölgy mondta, hogy az előadás után a férje már jobban érti, miért volt olyan a változókorban, amilyen. A nők szemében meg azt a boldogságot látom, hogy megértve érzik magukat, van bennük egy felszabadult érzés” - fogalmazott Tóth Enikő a Blikknek.


Link másolása
KÖVESS MINKET:

Ajánljuk