KULT
A Rovatból

Megerőszakolt tinédzserből Hollywood legtöbbet kereső sztárja – Demi Moore 60 éves

Állítása szerint az eddigi 60 éve egy fárasztó és néha veszélyes utazás volt, tele magasságokkal és mélységekkel, de most boldogabb, mint valaha.

Link másolása

Demi Moore november 11-én töltötte be a 60. életévét. Ez a szám egyrészről rendben is van, hiszen már a nyolcvanas évek közepe óta szerepel a mozik vásznain és a tévék képernyőin, és három felnőtt gyermeke van. Másrészt azonban, ha gyorsan végigpásztázzuk az Instagram-oldalát, ez a szám már eléggé valószínűtlennek, abszurdnak tűnik… Nem sokan tudták olyan jól kicselezni az öregedési folyamatot, mint Moore. Állítólag gyakran mondogatják rá és a lányaira, ha együtt látják őket, hogy: „Ó, azt hittem, nővérek vagytok!”, és ez a képeit nézegetve nem is annyira meglepő.

„Hiszek abban, hogy ha magunkban tartjuk a feldúltságot, a haragot, a fájdalmat és a keserűséget, az öregít minket” – magyarázta a színésznő a W magazinnak adott interjújában. „Ez persze nem azt jelenti, hogy mindig boldognak érezzük magunkat, ha ezeket kiadjuk.”

Mivel Moore körülbelül 20 éves kora óta dolgozik a nyilvánosság előtt, természetesen ismeri a hírnév fájdalmasabb mellékhatásait. Egyfajta ikonná vált, és mivel különösen a 20. századból származó képei váltak világhírűvé, elég nagy nyomás nehezedik rá, hogy egy bizonyos módon nézzen ki.

Már akkor híres volt, amikor 1987-ben hozzáment Bruce Willishez, s ez a házasság, valamint az 1990-es Ghost című filmje juttatta őt a csúcsra.

A kilencvenes évek aztán Moore talán legikonikusabb fotójával kezdődtek: a Vanity Fair címlapján jelent meg meztelenül, miközben a lányával, Scouttal volt várandós, 1991-ben. „Nagyon jól emlékszem rá és arra, hogy milyen hatással volt az a kép a világra. Például a nőkre, arra, hogy megengedték nekünk, hogy terhes állapotban is vállaljuk magunkat. De ez egy olyan pillanat volt, amit arra használtam ki, hogy valóban önmagamban legyek, hogy kifejezzem magam, és ne próbáljak más lenni.”

Demi karrierje ezután gyorsan ívelt felfelé, és igazi sikerfilmekben szerepelt: mindegyikben ő játszotta a gyönyörű főszereplőt (pl. Egy becsületbeli ügy, Tisztességtelen ajánlat, Zaklatás stb.).

Ezért is döbbent meg a világ, amikor az 1997-es G.I. Jane című filmben játszott szerepéhez leborotválta legfőbb szexepiljét, sűrű, sötét haját.

Amikor ő, Willis és két gyermekük 1996-ban megérkeztek a Sztriptíz című filmjének premierjére, Moore-nak rövidre nyírt haja volt (mivel akkor forgatta éppen a G.I. Jane-t), a világ pedig el volt ragadtatva. Ridley Scott akciófilmjének 1997-es premierjére az akkor 34 éves színésznő haja valamelyest már megnőtt, pixie-frizura lett belőle, amelyet aztán öt évig megtartott, és ami így nemzetközi trenddé vált.

Brutális gyerekkor

Demi Moore 1962. november 11-én született az új-mexikói Roswellben, Demi Gene Guynes néven. Biológiai apja, Charles Harmon, a Légierő pilótája két hónapos házasság után elhagyta az akkor 18 éves édesanyját, Virginiát, még mielőtt Demi megszületett volna. Mindössze három hónapos volt, amikor anyja hozzáment Dan Guyneshez, egy hirdetési ügynökhöz, aki a nevére vette Demit, és gyakran váltogatta a munkahelyeit, ennek következtében pedig a család többször költözött. Moore 1991-ben azt nyilatkozta: „Az apám Dan Guynes. Ő nevelt fel engem. Van egy férfi, aki a biológiai apámnak tekinthető, de vele nincs kapcsolatom.”

Guynes egyébként kétszer is elvette Virginiát, és mindkétszer el is vált tőle, majd 1980. október 20-án, egy évvel a második válásuk után öngyilkos lett.

Aztán Demi 1989-ben megszakította az anyjával a kapcsolatot, amikor a Moore által finanszírozott elvonókúra felénél Virginia elhagyta a minnesotai létesítményt. 1993-ban aztán Virginia Guynes meztelenül pózolt a High Society magazinnak, a lánya terhes Vanity Fair-címlapját és a Ghost című film agyagozós szerelmi jelenetét parodizálta a fotókon. Moore és Guynes később egy rövid időre kibékültek, nem sokkal azelőtt, hogy az anya 1998. július 2-án agydaganatban elhunyt.

A gyerekkori megpróbáltatások azonban egyre súlyosabbak lettek. 2019-ben Demi azt állította, hogy 15 évesen megerőszakolta őt a főbérlőjük, az akkor 49 éves Basil Doumas, aki fizetett az édesanyjának, hogy rátehesse a kezét. Moore utóbbi vádra nem talált perdöntő bizonyítékot, vagyis nem tudja biztosan, hogy igaz volt-e a lefizetés. Nem is csoda, hogy egy évvel később, 16 évesen elköltözött a családjától, és a középiskolát is otthagyta, hogy szerencsét próbáljon a szórakoztatóiparban. Meglehetősen traumatikus gyermekkora volt tehát, ráadásul később rákapott az alkoholra és drogokra, ez pedig majdnem a halálát okozta, nem is beszélve három sikertelen házasságról Freddy Moore-ral (1981-1985), akinek megtartotta a vezetéknevét, Bruce Willisszel (1987-2000) és Ashton Kutcherrel (2005-2013). Azonban szerencsére sikerült talpra állnia, és ma már tiszta, józan, irigylésre méltóan fitt, és nem egyedülálló. Jelenleg a nála 14 évvel fiatalabb Michelin-csillagos séf, Daniel Humm a párja, idén szerettek egymásba.

Mélyből a csúcsra, majd újra a mélybe

Az 1990-es évek közepére Demi kiérdemelte a "Gimme"(„Addide”) becenevet, mivel Hollywood legjobban fizetett színésznője lett. A Ghostért 1990-ben még „csak” 750 ezer dollárt kapott, majd olyan, egyre jobban fizető filmek következtek, mint az Öldöklő vágyak (1 millió dollár), a Csere-bere páros (2,5 millió dollár), az Egy becsületbeli ügy (2 millió dollár), a Tisztességtelen ajánlat (3 millió dollár), a Zaklatás (5 millió dollár), A skarlát betű (5 millió dollár) vagy Az esküdt (7,5 millió dollár), mígnem 1996-ban már a hollywoodi rekordot jelentő 12,5 millió dollárt szavazott meg neki a Sztiptíz című filmjéért a Sony. Az persze más kérdés, hogy Demi egyben az Arany Málnát is kiérdemelte érte az év legrosszabb színésznőjeként...  Ráadásul a G.I. Jane-t sem sokkal kevesebbért vállalta, 11 milliót keresett vele.

Persze azt nem sejtette, hogy ez a két filmje óriásit hasal majd, s egyúttal kinyírja a karrierjét is.

2000-re, amikor szakított Bruce Willisszel, Demi karrierje is megtorpant, és megkérdőjelezhető döntéseket kezdett hozni.

Ma már sokkal inkább podcastekben és tévésorozatokban (pl. Empire, Állatok, Szép új világ, Viszály) lehet őt elcsípni, mintsem nagyszabású filmekben (legutóbb idén, a Nicolas Cage nevével fémjelzett A gigantikus tehetség elviselhetetlen súlya című akció-vígjátékban cameózott egy rövidet a mozikban, illetve pár éve lehetett őt látni a Csajok hajnaligban és a Hivatali eltávozásban). Jelenleg pedig a The Substance című drámát forgatja Coralie Fargeat rendezésében (ő készítette A bosszú című 2017-es véres és remek akciófilmet), a szereplőtársai pedig többek között Margaret Qualley, valamint Ray Liotta, aki idei halála miatt már nem tudta befejezni a felvételeket.

Mindenesetre Moore nem győzi hangoztatni, hogy jelenleg boldogabb, mint valaha, nagyon várja már a hetedik évtizedét, és nem fogadja el azt, hogy "egy szám határozza meg" őt. Ehelyett a tapasztalataira hagyatkozik. „Betöltöd az 59-et, és máris arra gondolsz: »Hát, 60 leszek.« Ez nagyon felszabadító érzés. Ha a nagymamámra gondolok, ő bizonyos értelemben 60 évesen már beletörődött az öregségbe. De én sok szempontból élőbbnek és jelenvalóbbnak érzem magam, mint valaha.”

Link másolása
KÖVESS MINKET:

Népszerű
Ajánljuk
Címlapról ajánljuk


KULT
A Rovatból
„Így tovább nem lehet élni” – Újabb zseniális Bödőcs-kisfilm készült, Csákányi Eszter és Znamenák István is remek benne
Amolyan igazi Bödőcs-humor, két lazán odapakolt nagyszerű színészi alakítással. Egy kis Örkény, egy kis Wes Anderson négy és fél percben.

Link másolása

Új kisfilm került fel Bödőcs Tibor YouTube-oldalára: a mintegy 4 és fél perces alkotás két főszereplője Znamenák István és Csákányi Eszter.

A kérvény című opus egy Wes Anderson-szerű miliőben játszódik, és lényegében egy kérvény felolvasásából áll, na meg a hangos csattanóból. De az egészben benne van az „elmúthatvanév” Magyarországa, persze a megfelelően vicces, ironikus körítéssel. A kérvény című kispróza egyébként Bödőcs Prímszámok hóesésben című kötetének egyik fejezete.

Amolyan igazi Bödőcs-humor, két lazán odapakolt nagyszerű színészi alakítással.

De felesleges is ennél több, nézzük a kisfilmet:


Link másolása
KÖVESS MINKET:

KULT
A Rovatból
Nem Zendaya cicijével próbálja eladni a filmjét Luca Guadagnino a Challengersben
Április 25-től játsszák a hazai mozik a Challengerst. Zendaya eddigi pályafutásának talán legfontosabb filmjét készítette el, és mindent meg is mutatott a cél érdekében.

Link másolása

FIGYELEM: A CIKK APRÓ SPOILEREKET TARTALMAZ!

Napok óta azon töprengek, miért is tetszett ennyire a Challengers. Hiszen ha az ember nagy vonalakban elmondja a sztorit, talán fel sem kelti a figyelmet. Szerelmi háromszög, a tenisz, mint az emberi kapcsolatok, játszmák metaforája, bla-bla-bla. De ahogy sokszor hangsúlyozzuk, a művészet fő kérdése a nem a „mit”, hanem a „hogyan”.

Luca Guadagnino rendező az egyszerű hozzávalókat mesterien elegyíti, a romantikus drámából már-már lélektani thrillert csinál. Az első pillanatban megalapozza az egész filmen átívelő feszültséget. Két férfi teniszezik. Izmosak, leharcoltak, feszültek. Már-már mitikus alakok. Csatájukat a nézőtérről figyeli egy szépséges nő.

A három szempárt látjuk egymás mellé vágva, és rögtön tudjuk, miről van szó, mi is lehet a valódi tétje ennek az összecsapásnak.

Ezután a film ügyesen ugrálva az idősíkokon azt mutatja be, hogy jutottak el a szereplők eddig a pontig.

Tashi (Zendaya) ígéretes teniszcsillagnak indult, ám egy sérülés miatt le kellett mondani az álmairól. Manapság férje, Art Donaldson (Mike Faist) teniszcsillag edzője és menedzsere, akivel van egy közös lányuk is. Art rossz passzban van, sorra veszti a meccseit, szíve legmélyén már szívesen visszavonulna, de fél, hogy elveszti felesége megbecsülését, ha feladja. Ám mindannyiuk életét felrázza, amikor egy kisebb rangú versenyen Art szembe találja magát Patrickkal (Josh O’Connor), aki egykor a legjobb barátja volt, egészen addig, amíg meg nem ismerkedtek Tashival.

Mindenképpen ki kell emelni még Trent Reznor és Atticus Ross zenéjét. Mert bármennyire jó is a rendező és a szereplőgárda, voltak olyan helyek a filmben, ahol egyedül a lüktető soundtrack biztosította a feszültséget, anélkül túl hosszú és lapos lett volna egy-egy snitt.

Bámulatos a fényképezés, minden beállítás talál, olykor egyenesen a száguldó labda szemszögéből látjuk a meccseket. Bár a filmben végig erős az erotikus túlfűtöttség, Luca Guadagnino remek ízléssel bánik a kérdéssel. Nem Zendaya cicijével próbálja eladni a filmjét, sosem látszik több, mint ami indokolt, és ami szükséges ahhoz, hogy plusz töltetet adjon egy-egy jelenetnek. Egyébként is túl sok a történés, amit követni kell ahhoz, hogy a szemünket legeltessük. Kimondottan szokatlan módon ebben a filmben sokkal többet vetkőznek a pasik.

Nem is emlékszem, láttam-e valaha olyan mainstream amerikai (vagy bármilyen) filmet, ahol a férfi öltözőt mutatják a maga természetes valóságában.

Itt ez is megtörtént. Sőt, Guadagnino attól sem fél, hogy kicsit behozza a képbe a látens homoszexualitás kérdését. Mindezt kellő lazasággal és humorral teszi.

Félreértés ne essen, a Challengers nem a szexről, és még csak nem is a teniszről szól. Ahogy maga Tashi ki is mondja valahol a film elején: a tenisz nem sport, hanem emberi kapcsolat. Akkor lesz jó egy meccs, ha a pályán lévő két ember szinte eggyé válik, tökéletesen érti egymást.

A Challengers három zseniális színész és egy nem kevésbé nagyszerű rendező összmunkájától lett az, ami, de ez mégiscsak Zendaya filmje, ő a csúcstámadó, a többiek az alaptábort biztosítják neki. A még mindig nagyon fiatal színésznő nem is választhatott volna jobb filmet, hogy megmutassa tehetségét azok számára, akik eddig legfeljebb a Pókember-filmekben és a Dűnében találkoztak vele.

A szép színésznők sokszor úgy próbálnak kitörni a skatulyából, hogy csúnya, vagy legalábbis a nőiességüket háttérbe szorító női karakterek bőrébe bújnak. Zendaya más utat választott: maximálisan kihasználja előnyös külsejét, erotikus kisugárzását, sőt, maga a szerep is arról szól részben, hogy egy vonzereje tudatában lévő fiatal nő miként manipulálja az életében lévő férfiakat. De közben láthatjuk fiatal lányként, anyukaként, femme fatale-ként, üzletasszonyként és tehetetlenül szerelmes nőként is. A színészi sokoldalúság olyan skáláját vonultatja fel, amire kevés szerep nyújt lehetőséget.

Kisujjában van a színész és a nő egész eszköztára, és így könnyedén az ujja köré csavar mindenkit.

Link másolása
KÖVESS MINKET:

Ajánljuk

A Rovatból
Több mint száz év után került elő egy eddig ismeretlen írás Agatha Christie-től
Az első Poirot-regénye környékén írhatta az első világháború alatt.

Link másolása

Váratlan szerzőre bukkantak egy, a Brit Pszichoanalitikus Társaság archívumában talált magazin hasábjain: minden idők legtöbb könyvet eladott regényírójára, Agatha Christie-re.

A magazint Sylvia Payne, a psziszhoanalízis brit úttörőjének papírjai között találták meg, aki még az első világháborúban, nővérként ismerkedett meg a krimi későbbi koronázatlan királynőjével.

A Mit csináltunk a Nagy Háborúban című, hatvanoldalas, saját készítésű szatirikus magazin is ebből az időből származik és Christie, Payne, illetve kolléganőik különböző írásait tartalmazza: novellákat, verseket, színdarabokat – és egy képregényt is egy mérgezéses esetről, amit Christie és szintén nővér barátnői „követtek el”.

Christie a magazinban elsősorban a kérdezz-felelek rovat vezetőjeként szerepel, ahol képzeletbeli olvasók kérdéseire válaszol, válaszait Agatha néni néven szignózva,

de rejtvényoldalt is szerkesztett, továbbá írt egy bírósági álhíreket tartalmazó rovatot.

A belsős nővérmagazint könnyed, pozitív hangvétele miatt minden bizonnyal saját maguk lelkesítésére készítették a nővérek, akik nap mint nap szembesültek a világháború borzalmaival a Franciaországból hazatért brit háborús sebesültek révén.

Christie nagyjából a magazin keletkezésekor írhatta első regényét is, A titokzatos stylesi esetet, a később legendássá vált Hercule Poirot detektív főszereplésével, de ekkor még senki sem sejthette, hogy az írónő könyveinek eladását csak Shakespeare és a Biblia tudja majd megelőzni, ugyanis első regényének kéziratát három éven át hat különböző kiadó utasította vissza.


Link másolása
KÖVESS MINKET:


KULT
A Rovatból
Meghalt András Ferenc
A nemzet művészének rendezőként olyan filmek fűzödnek a nevéhez, mint a Veri az ördög a feleségét vagy a Dögkeselyű. 81 éves volt.

Link másolása

Nyolcvanegy éves korában elhunyt András Ferenc Kossuth- és Balázs Béla-díjas filmrendező, forgatókönyvíró, producer, érdemes művész, a nemzet művésze – jelentette be csütörtökön Szombathelyen Kollarik Tamás, a Nemzeti Média-és Hírközlési Hatóság elnöki főtanácsadója és Lovass Tibor, a Savaria Filmakadémia elnöke a 11. Savaria Filmszemle keretében rendezett médiakonferencián.

András Ferenc, a Savaria Filmszemle életműdíjas zsűritagja emléke előtt a konferencia résztvevői néma felállással tisztelegtek.

A Színház- és Filmművészeti Egyetem MTI-hez eljuttatott közleménye szerint az intézmény harmadéves filmrendező osztályának osztályvezető tanára csütörtökön hajnalban hunyt el.

András Ferenc 1942. november 24-én született Budapesten, 1973-ban szerzett rendezői diplomát a Színház- és Filmművészeti Főiskolán. Életében mindvégig jelentős szerepet játszott a film és a televízió. Pályáját 1962-ben kezdte a Magyar Televízióban, majd dolgozott a filmiparban is, ahol a korszak legnagyobb rendezőivel működött együtt, köztük Ranódy Lászlóval és Makk Károllyal.

Rendezőként és forgatókönyvíróként olyan rendkívüli alkotások kötődnek a nevéhez, mint a Veri az ördög a feleségét, a Dögkeselyű, A kárókatonák még nem jöttek vissza, a Családi kör vagy a Törvénytelen című film – olvasható az SZFE méltatásban.

Mint írták, András Ferenc 1977-ben aláírta a Demokratikus Chartát, kifejezve tiltakozását a csehszlovákiai diktatúra intézkedései ellen, a politikai nyilatkozat támogatása miatt hosszú ideig nem forgathatott újabb játékfilmet.

A nyolcvanas években a MAFILM színésztársulatának vezetője volt, majd később a Dialóg Filmstúdiót irányította. Produceri tevékenysége mellett meghatározó szerepet vállalt a szinkronszakma alakításában, valamint a Duna Televízió szinkronműhelyének korszakos vezetője volt. Szerteágazó tudása és tapasztalata ellenére viszonylag későn kezdett tanítani: 2021-től volt az Színház- és Filmművészeti Egyetem filmrendező osztályának osztályvezető oktatója, aranydiplomáját pedig 2023-ban vehette át ugyanitt - emelik ki a közleményben.

András Ferenc halálával a magyar film világa kiváló alkotót veszített el, emlékét a filmjein és oktatói munkáján keresztül őrzi a Színház- és Filmművészeti Egyetem

– írták.

Link másolása
KÖVESS MINKET: