KULT
A Rovatból

Már megint egy élőszereplős Disney-mese? Most Lilo és Stitch az áldozat, vagy a nézők?

Folytatódik a Disney ámokfutása és elpusztítják a gyermekkorunk minden megmaradt emlékét, vagy valami értéket is sikerül teremteni? Ez egy olyan kérdés, amire nem biztos, hogy olyan egyszerű választ kapni.
B.M.; Fotók: imdb.com - szmo.hu
2025. május 23.



Ennek meg mi értelme volt? Kérdezhetnénk teljesen jogosan. Miért kell minden klasszikus mesének élőszereplős változatot csinálni? Erre borzasztó egyszerű a válasz: meg kell nézni az első ilyen feldolgozások bevételeit. A 2015-ös Hamupipőke „csak” 540 millió dollárt hozott a konyhára, ám egy évvel később A dzsungel könyve már majdnem elérte az egymilliárd dolláros bevételt.

Ebből az egeres cégnél arra következtetésre jutottak, hogy az emberek imádni fogják ezeket az újrázásokat, amiben ideig-óráig igazuk is volt.

A Szépség és a szörnyeteg egy évvel később már 1,2 milliárd dollárt hozott. Határ a csillagos ég, így a 2019-es évben dömpingben érkeztek a "mesék". Jött az Aladdin, Az oroszlánkirály, a Dumbó és közvetlenül a Disney+-ra a Suzie és Tekergő. A három mozifilm összesen több mint hárommilliárd dollárt termelt – a trióból csak a Dumbó volt egyedül „bukta”, de a másik kettő bőséggel behozta, még a streaming film költségeit is. Ekkor jött a COVID!

A Disney pedig ezzel a helyzettel nem tudott mit kezdeni. A moziba járás alapvetően megváltozott, a nagy moziláncok sorra csődbementek és minimál lángon élték csak túl. Nem nőtt tovább a piac úgy, ahogy számították. A fenntartási költségek is megnőttek, leépítették a munkaerőket, a minőség emiatt csökkent, a jegyárak pedig csak emelkedtek. A filmgyártás is eléggé megdrágult és nagyobb költségek mellett a bevétel csökkent.

A mozizás már nem a megszokott családi szórakozás, mint korábban volt.

Ez persze nem azt jelenti, hogy nem akad 1-1 milliárd dolláros bevételt meghaladó film se, de az emberek jobban megválogatják mit nézzenek mozis keretek között. Egy családi mozizás komoly költséggel jár a mai jegy- és büféárak mellett még idehaza is. Amerikában a legolcsóbb jegy 6 dollár körül mozog (kb. 2000 Ft), de lehet akár 25 dollár (kb. 9000 Ft) is egy IMAX-jegy. Így nem csoda, ha a többi Disney élőszereplős feldolgozás szépen sorban megbukott. Mulan, Pinocchio, Pán Péter. Egyedül talán A kis hableány hozott értékelhető eredményt. Az egész csúcspontja pedig az idei Hófehérke volt: hatalmas bukás lett, mind kritikailag, mind pénzügyileg.

Ebben a gazdasági környezetben, azt gondolnánk tisztán vesztes helyzetből indul a Lilo és Stitch. Ha nem lesz egy meglepetés film, mint az Agymanók 2 volt, akkor valószínű veszteséges lesz. A film sikerét két dolog mentheti meg, az egyik, hogy az utóbbi időben Stitch karaktere nagyon népszerű a fiatalok körében, nincs olyan csetresz bolt, ahol ne lennének a kék szőrmókkal ellátott termékek.

A másik, hogy viszonylag alacsonyabbra rúgott a költségvetése, mint az ilyen típusú filmeknél szokott lenni. Ez annak is köszönhető, hogy a legismertebb név benne Zach Galifianakis.

Ez egyébként nem probléma – mármint az, hogy nem volt egy nagynevű sztár benne (khm… Will Smith-féle Aladdin), a többi színész is ki tudott bontakozni. Szerencsére a látványvilágon nem spóroltak, Hawaii mindig hálás helyszín, és hiába ismeretlenebbek a színészek, de mindenki ügyes. Lilo szerepében Maia Kealoha nagyon aranyos, Nanit játszó Sydney Agudong talpraesett és gyönyörű. Az idegenvadász páros űrlények szerepében Billy Magnussen és a már említett Zach Galifianakis brillírozik – főleg előbbin látszik, hogy nagyon élvezte a forgatást. Igazából minden működik, papíron. Mondhatnám, hogy akkor a szív hiányzik belőle? Pedig az sem. A végére egészen magára talál a narratíva és még a nézőt is meg tudja hatni a kis agresszív háziállat és a kis család története.

Akkor mi a baj vele? Hogy teljesen feleslegesnek érzem. Ha a vetítés helyett betettem volna otthon az eredeti Lilo és Stitch rajzfilmet, semmivel nem kaptam volna kevesebbet. Sőt! Az új verzióba olyan apró módosításokat tettek, amik alapvetően nem befolyásolják a történetet, csak a játékidőt hosszabbítják meg. Szinte semmi modernizálás nem történt– ez mondjuk lehet nem baj, visszagondolva a förmedvényes Hófehérkére. Két extra karaktert kapunk, akik igyekeznek segíteni főhőseink életét, de ennyi a plusz. Az effektek rendben vannak, Stitch elképesztően puhának tűnik, az akció pedig tempós, elég jó a vágás.

Mondjuk ez azért is lehet, mert a rendező Dean Fleischer Camp eredetileg vágó és tudja, hogyan működik a flow.

Értem, hogy most a Lilo és Stitch nagyon divatos a fiatalok körében és az új filmmel még több terméket el lehet majd adni, de más célt nem látok ebben az újrázásban. Egy igazi marketing-csapda, ami fel akar ülni az éppen aktuális trendre. Szigorúan véve ez egy újra leforgatott mozi, ami semmit nem ad hozzá az eredeti rajzfilm vonzerőjéhez. Ha korábbi adaptációkhoz kellene hasonlítani akkor leginkább az Aladdinhoz tudnám. Nem volt olyan rettenetes, mint a Hófehérke, de nem is volt kiemelkedő remekmű sem. Az alkotógárda megérdemelné, hogy sikert arasson a film, ám a Disney nem.

Mi lesz velünk, ha így folytatják? A közeljövőben kapni fogunk még Herkulest, Notre Dame-i toronyőrt, Bambit és folytatást a Szörnyellához. Mivel a Hófehérke bukása se gondolkodtatta el az egeres megacéget, szerintem ennek addig nem lesz vége, amíg el nem fogy minden adaptálható tartalom a Disney repertoárjában.

Nincsenek új dolgok, csak a nosztalgiára alapozott marketing bonbonok, amikkel mindent el akarnak nekünk adni.

Nagyon szomorú, de a Lilo és Stitch se lett ennél több, annak ellenére, hogy alapvetően egy kedves kis mozi, de egy újraforgatott másolat, ami mindenféle egyediséget nélkülöz. Tudom, hogy lesznek olyanok, akiknek tetszeni fog, a feleségem is imádta, de ha elvonatkoztatunk a cukiságfaktortól, egy egyszer nézős produktum. Kérdéses, hogy megéri-e költeni rá.


Link másolása
KÖVESS MINKET:

Népszerű
Ajánljuk
Címlapról ajánljuk


KULT
A Rovatból
Meghalt Kálloy Molnár Péter
A színész-rendező-énekes rövid lefolyású betegségben hunyt el – közölte a családja. A számos színházi és filmszereppel és a Beugró című műsorral országosan népszerűvé vált művész 55 éves volt.


Rövid lefolyású betegségben, 55 évesen hétfőn elhunyt Kálloy Molnár Péter színész, rendező, író, zenész – közölte a család az MTI-vel.

Kálloy Molnár Péter kiemelkedő tehetségű, sokoldalú alkotó volt, aki évtizedeken át meghatározó szereplője volt a magyar színházi és filmes életnek. Művészi munkássága, különleges hangja, humora és érzékenysége generációk számára tett maradandóvá számos szerepet és alkotást – olvasható a közleményben.

Kálloy Molnár Péter 1970-ben született Mezőcsáton, a debreceni Ady Gimnázium dráma tagozatán érettségizett, majd 1991-től a Nemzeti Színház társulatának tagja lett. 1993-ban végzett a Színház- és Filmművészeti Főiskolán Iglódi István osztályában. 1993-1997 között a Vígszínház társulatának volt a tagja, 1997 óta szabadfoglalkozású művész.

A széles publikum többek közt filmszerepeiből, valamint a Beugró című televíziós műsor állandó szereplőjeként ismerhette meg, de rendszeresen szinkronizált is. Rendezett Rómeó és Júliát, Macbethet, legnagyobb színházi sikerét a Shakespeare Összes Rövidítve hozta meg számára, amelyet több mint két évtized alatt 600-nál is többször adtak elő.

Három szólólemeze jelent meg. Nemzetközi produkciókban is feltűnt, például a Budapest, az Amerikai rapszódia vagy a Suszter, szabó, baka, kém című filmekben láthatta a közönség.

A búcsúztatás részleteiről később adnak tájékoztatást.


Link másolása
KÖVESS MINKET:

Ajánljuk
KULT
A Rovatból
„Jelenleg 76 éves vagyok, de leszek még 140 is” – André Rieu a budapesti koncertje után elárulta, meddig tervez színpadon állni
A holland hegedűművész ezúttal Magyarországon varázsolta el a közönséget. A 76 éves világsztár dupla teltházas koncertet adott az MVM Dome-ban, ahol a színpad egyenesen úgy festett, mint egy nagyratörő influenszer karácsonyfája.


Rieu mosolyt csal az emberek arcára, legyen az őszinte öröm vagy masszív nevetés, de egy biztos, hogy jó kedve lesz az embernek amikor hallja, vagy látja, pláne, ha részt vesz egy koncertjén. Irgalmatlan profizmusnak lehetünk szem és fül tanúi, ha ellátogatunk a holland zenészóriás bulijára.

A világsztár november 28-án és 29-én ismét Budapestre látogatott. Két este is elvarázsolta a magyar közönséget az MVM Dome-ban. A vasárnapi koncert után pedig még nyilatkozott is a Szeretlek Magyarországnak. A 76 éves holland hegedűművésszel arról beszélgettünk, milyennek gondolja a magyar közönséget, de azt is elárulta: meddig tervez színpadon állni.

Ez még nem a múlt

André Rieu régebb óta tevékenykedik, mint a csernobili atomerőmű és az a helyzet, hogy hosszabban is, ugyanis 1976 óta színpadon áll és nem tervezi befejezni. Olyannyira nem, hogy évente újabb és újabb világturnékat jelent be. Magyarországon is koncertezett tavaly, idén és várhatóan jövőre is ellátogat majd hozzánk.

Az idei műsor ugyan nem változott sokat a tavalyihoz képest, de a közönség így is elégedetten távozott az MVM Dome-ból. Érdekes, hogy a közönség összetétele teljesen vegyes: fiatalok, középkorúak és idősebbek egyaránt részt vettek az eseményen és akikkel beszéltem rendkívül élvezték az előadást.

Számomra az egyik legmeglepőbb fordulat az volt, amikor egy fiatal lány azt mondta, hogy a TikTok-on találkozott André Rieu-vel először. Ha ezt egy rap, vagy pop előadóval kapcsolatban hallom, a szemem se rebbent volna, de egy operett-opera-komolyzenei produktumnál furcsálltam.

Nem divat ilyen típusú zenéket hallgatni, nem divat ilyen típusú előadó koncertjére járni, de mégis voltak olyanok, akik a social média hatására keveredtek a Dome-ba.

A több mint kétórás bulin egymást váltották a slágerek, melyeket mindenki teli torokból énekelt a teltházas koncertteremben. Bár a műsor során mindenki hozta a kötelezőt, két énekes mégis kiemelkedett és elsöprő sikert aratott. Egyikük a 17 éves Emma Kok, aki 2021 óta turnézik Rieu-vel. A fiatal lány gyomorbénulással és tápszondával él, de nem adta fel álmait és kitartásának, valamint Riéu-nek köszönhetően teltházas sportcsarnokokban énekelhet. Az általa slágerré vált Voilá-t és a karácsonyi hangulatot megalapozó Let it go-t hallhattuk tőle. Nem volt kristálytiszta, de sokak szemébe könnyet csalt a fiatal tehetség hangja és elismerésre méltóan adta elő a kifejezetten nehéz dalokat.

Az est másik kiemelt alakja egy magyar származású úriember, Mavrák Béla operaénekes, aki Rieu három tenorjának egyike volt. Mondhatnám, hogy a hazai környezet kiemelte őt társai közül, de ez nem igaz. Semmi köze nem volt a környezetnek a teljesítményéhez. Tavaly Maastricht-ban, ahol először láttam a produkciót, ugyanúgy kiemelkedő volt, mint most. Hamis hang nélkül, rendkívüli technikával énekelt, ráadásul igazán szimpatikus figuraként működött a színpadon.

Ízléstelen, de szórakoztató

Na és akkor a színpad és az összkép! Rendkívül giccses, körülbelül mint egy nagyratörő influenszer karácsonyfája. Ennek ellenére működik. Virágok a színpad elején, lépcsőzetes elosztás a zenekar számára, valamint hangulat aláfestésnek háttérvetítés. Mindezek mellett a zenekar női tagjai a világ összes színét magukon viselték, zöld, sárga, lila, rózsaszín, kék és még sorolhatnám, hogy hányféle estélyit láthattunk. Tagadhatatlanul profi volt a látvány, a vidám vasárnapos feelinget elkerülve nagyszínpados produkcióvá varázsolta a performanszt.

Rieu szavait Péterffy Lili tolmácsolta a közönségnek és meg kell hagyni, nagyon jól csinálta. A nagyérdemű nevetett, éljenzett, énekelt, majd a buli vége felé táncra is perdült. A keringőkirálynak csupán egyszer kellett szólnia, hogy eljött a mozgáskultúra bemutatásának ideje, boldog-boldogtalan felpattant a székéből és máris bálteremmé változott az MVM Dome. A Kék Duna keringő aratta az egyik legnagyobb sikert, de a setlist végén felcsendülő Tutti Frutti, Macarena és La Bamba is tarolt.

Bár alapvetően engem ki lehet kergetni a világból a maníros operettekkel és az André Rieu által képviselt teljesen őszintétlen, szinte gépi álelőadástól, de most be kell vallanom, hogy jól szórakoztam.

A finálét sajnos nem láttuk, mert hátra kellett mennünk a színpad mögé, ugyanis Rieu szereti azonnal koncert után letudni az interjúkat. Olyannyira gyorsan, hogy konkrétan, amint lesétált a színpadról, már jött is oda hozzám, hogy váltsunk néhány szót. Kérdésemre válaszolva elmondta, hogy a világon mindenhol szeretik a keringőket és az operettet, ezt egyébként a jegyeladásai alá is támasztják. Érdekelt, hogy melyik a legnehezebb része a turnézásnak, ám a világsztárnak sokkal nehezebb otthon lenni, mint úton, mivel ilyenkor minden meg van szervezve, semmiért sem kell aggódnia.

Kíváncsi voltam arra, hogy meddig tervez színpadon állni.

„Jelenleg 76 éves vagyok, de leszek még 140 is”

- válaszolta a hegedűművész, aki ha tarja a beígérteket, több mint fél évszázadunk van még arra, hogy láthassuk, hallhassuk és hogy a keringő, mint műfaj, ne haljon ki a köztudatból.


Link másolása
KÖVESS MINKET:


KULT
A Rovatból
Ilyen még nem volt: Majka versenyzője esett ki az X-Faktorból, megvan a három döntős
A rapper csapatából eddig mindig továbbjutott mindenki, most azonban Farkas Ancsi búcsúzott a versenytől. A jövő heti döntőben három versenyző küzd meg a győzelemért.
DKA – Fotó: RTL - szmo.hu
2025. november 30.



Szombat este kik küzdhetnek meg az X-Faktor fődíjáért a jövő heti fináléban.

Az elődöntőben Farkas Ancsi számára ért véget a megmérettetés, így a döntőbe Belano, Varga Imi és a Tonix Honix jutott be.

A továbbjutásról ezúttal is a székes rendszer és a nézői szavazatok döntöttek. Az este során a mentorok székeket oszthattak a továbbjutóknak.

Belano és Varga Imi viszonylag hamar biztosították a helyüket, a harmadik továbbjutó sorsáról azonban a közönség döntött: a nézők a Tonix Honixot szavazták be a döntőbe, ezzel Farkas Ancsinak kellett búcsúznia.
Ezzel megtörtént az, amire az idei évadban még nem volt példa: Majka elveszítette az egyik versenyzőjét. A rapper csapata az elődöntőig menetelt teljes létszámban.

Az este különlegességét a sztárduettek adták: Varga Imi a műsorba 15 év után a visszatérő Takács Nikolasszal, Farkas Ancsi Nikával, Belano VZS-zel, a Tonix Honix pedig az Éberkómával lépett színpadra.


Link másolása
KÖVESS MINKET:

Ajánljuk

KULT
A Rovatból
Lengyel Johanna nyerte meg az idei Megasztárt
Mestere, Marics Peti szerint az énekesnővel hatalmasat nyer a hazai zeneipar. A sokat kritizált Ádám Attila a második helyig jutott.
DKA – Fotó: TV2 - szmo.hu
2025. november 30.



Szombat este tartották a Megasztár idei évadának döntőjét, amely végén Lengyel Johannát hirdették ki győztesként.

A fináléban a négyes mezőnyből először Kedl Olívia, majd PYFU esett ki. A végső párbajt Lengyel Johanna nyerte Ádám Attila ellen, akit az első élő adás óta kritizáltak a zsűritagok és a nézők egyaránt.

A döntőben a versenyzők produkciói mellett a mesterek is színpadra léptek, Tóth Gabi és Curtis például közösen adtak elő egy Edda-dalt.

Lengyel Johanna 40 millió forintot nyert, emellett első saját dalát és videoklipjét Los Angelesben, a Paramount Recording Studios-ban rögzítheti. A győztes fellép a jövő évi STRAND Fesztiválon, és egy hároméves ösztöndíjat is kapott a Kodolányi János Egyetem Modern Zenei Tanszékére.

A TV2 extra jutalmat is felajánlott: a legjobb öt helyezett Rúzsa Magdi Aréna-koncertjének előprogramjában léphet fel.

Lengyel Johanna nem most kezdte a zenei pályát, Jaylenn művésznéven már évek óta aktív, saját dalai is megjelentek. A műsor alatt egy interjúban fogalmazott a céljairól:

„Nem azért jöttem, hogy nyerjek, hanem hogy megismerjem magam.”

A verseny ideje alatt nehézségekkel is meg kellett küzdenie, betegség és gyász is nehezítette a felkészülését.

Johanna mestere Marics Peti volt a tehetségkutatóban, aki a döntő végén azt mondta, az énekesnővel „hatalmasat nyer a magyar zeneipar”.


Link másolása
KÖVESS MINKET:

Ajánljuk