KULT
A Rovatból

Már megint egy élőszereplős Disney-mese? Most Lilo és Stitch az áldozat, vagy a nézők?

Folytatódik a Disney ámokfutása és elpusztítják a gyermekkorunk minden megmaradt emlékét, vagy valami értéket is sikerül teremteni? Ez egy olyan kérdés, amire nem biztos, hogy olyan egyszerű választ kapni.
B.M.; Fotók: imdb.com - szmo.hu
2025. május 23.



Ennek meg mi értelme volt? Kérdezhetnénk teljesen jogosan. Miért kell minden klasszikus mesének élőszereplős változatot csinálni? Erre borzasztó egyszerű a válasz: meg kell nézni az első ilyen feldolgozások bevételeit. A 2015-ös Hamupipőke „csak” 540 millió dollárt hozott a konyhára, ám egy évvel később A dzsungel könyve már majdnem elérte az egymilliárd dolláros bevételt.

Ebből az egeres cégnél arra következtetésre jutottak, hogy az emberek imádni fogják ezeket az újrázásokat, amiben ideig-óráig igazuk is volt.

A Szépség és a szörnyeteg egy évvel később már 1,2 milliárd dollárt hozott. Határ a csillagos ég, így a 2019-es évben dömpingben érkeztek a "mesék". Jött az Aladdin, Az oroszlánkirály, a Dumbó és közvetlenül a Disney+-ra a Suzie és Tekergő. A három mozifilm összesen több mint hárommilliárd dollárt termelt – a trióból csak a Dumbó volt egyedül „bukta”, de a másik kettő bőséggel behozta, még a streaming film költségeit is. Ekkor jött a COVID!

A Disney pedig ezzel a helyzettel nem tudott mit kezdeni. A moziba járás alapvetően megváltozott, a nagy moziláncok sorra csődbementek és minimál lángon élték csak túl. Nem nőtt tovább a piac úgy, ahogy számították. A fenntartási költségek is megnőttek, leépítették a munkaerőket, a minőség emiatt csökkent, a jegyárak pedig csak emelkedtek. A filmgyártás is eléggé megdrágult és nagyobb költségek mellett a bevétel csökkent.

A mozizás már nem a megszokott családi szórakozás, mint korábban volt.

Ez persze nem azt jelenti, hogy nem akad 1-1 milliárd dolláros bevételt meghaladó film se, de az emberek jobban megválogatják mit nézzenek mozis keretek között. Egy családi mozizás komoly költséggel jár a mai jegy- és büféárak mellett még idehaza is. Amerikában a legolcsóbb jegy 6 dollár körül mozog (kb. 2000 Ft), de lehet akár 25 dollár (kb. 9000 Ft) is egy IMAX-jegy. Így nem csoda, ha a többi Disney élőszereplős feldolgozás szépen sorban megbukott. Mulan, Pinocchio, Pán Péter. Egyedül talán A kis hableány hozott értékelhető eredményt. Az egész csúcspontja pedig az idei Hófehérke volt: hatalmas bukás lett, mind kritikailag, mind pénzügyileg.

Ebben a gazdasági környezetben, azt gondolnánk tisztán vesztes helyzetből indul a Lilo és Stitch. Ha nem lesz egy meglepetés film, mint az Agymanók 2 volt, akkor valószínű veszteséges lesz. A film sikerét két dolog mentheti meg, az egyik, hogy az utóbbi időben Stitch karaktere nagyon népszerű a fiatalok körében, nincs olyan csetresz bolt, ahol ne lennének a kék szőrmókkal ellátott termékek.

A másik, hogy viszonylag alacsonyabbra rúgott a költségvetése, mint az ilyen típusú filmeknél szokott lenni. Ez annak is köszönhető, hogy a legismertebb név benne Zach Galifianakis.

Ez egyébként nem probléma – mármint az, hogy nem volt egy nagynevű sztár benne (khm… Will Smith-féle Aladdin), a többi színész is ki tudott bontakozni. Szerencsére a látványvilágon nem spóroltak, Hawaii mindig hálás helyszín, és hiába ismeretlenebbek a színészek, de mindenki ügyes. Lilo szerepében Maia Kealoha nagyon aranyos, Nanit játszó Sydney Agudong talpraesett és gyönyörű. Az idegenvadász páros űrlények szerepében Billy Magnussen és a már említett Zach Galifianakis brillírozik – főleg előbbin látszik, hogy nagyon élvezte a forgatást. Igazából minden működik, papíron. Mondhatnám, hogy akkor a szív hiányzik belőle? Pedig az sem. A végére egészen magára talál a narratíva és még a nézőt is meg tudja hatni a kis agresszív háziállat és a kis család története.

Akkor mi a baj vele? Hogy teljesen feleslegesnek érzem. Ha a vetítés helyett betettem volna otthon az eredeti Lilo és Stitch rajzfilmet, semmivel nem kaptam volna kevesebbet. Sőt! Az új verzióba olyan apró módosításokat tettek, amik alapvetően nem befolyásolják a történetet, csak a játékidőt hosszabbítják meg. Szinte semmi modernizálás nem történt– ez mondjuk lehet nem baj, visszagondolva a förmedvényes Hófehérkére. Két extra karaktert kapunk, akik igyekeznek segíteni főhőseink életét, de ennyi a plusz. Az effektek rendben vannak, Stitch elképesztően puhának tűnik, az akció pedig tempós, elég jó a vágás.

Mondjuk ez azért is lehet, mert a rendező Dean Fleischer Camp eredetileg vágó és tudja, hogyan működik a flow.

Értem, hogy most a Lilo és Stitch nagyon divatos a fiatalok körében és az új filmmel még több terméket el lehet majd adni, de más célt nem látok ebben az újrázásban. Egy igazi marketing-csapda, ami fel akar ülni az éppen aktuális trendre. Szigorúan véve ez egy újra leforgatott mozi, ami semmit nem ad hozzá az eredeti rajzfilm vonzerőjéhez. Ha korábbi adaptációkhoz kellene hasonlítani akkor leginkább az Aladdinhoz tudnám. Nem volt olyan rettenetes, mint a Hófehérke, de nem is volt kiemelkedő remekmű sem. Az alkotógárda megérdemelné, hogy sikert arasson a film, ám a Disney nem.

Mi lesz velünk, ha így folytatják? A közeljövőben kapni fogunk még Herkulest, Notre Dame-i toronyőrt, Bambit és folytatást a Szörnyellához. Mivel a Hófehérke bukása se gondolkodtatta el az egeres megacéget, szerintem ennek addig nem lesz vége, amíg el nem fogy minden adaptálható tartalom a Disney repertoárjában.

Nincsenek új dolgok, csak a nosztalgiára alapozott marketing bonbonok, amikkel mindent el akarnak nekünk adni.

Nagyon szomorú, de a Lilo és Stitch se lett ennél több, annak ellenére, hogy alapvetően egy kedves kis mozi, de egy újraforgatott másolat, ami mindenféle egyediséget nélkülöz. Tudom, hogy lesznek olyanok, akiknek tetszeni fog, a feleségem is imádta, de ha elvonatkoztatunk a cukiságfaktortól, egy egyszer nézős produktum. Kérdéses, hogy megéri-e költeni rá.


Link másolása
KÖVESS MINKET:

Népszerű
Ajánljuk
Címlapról ajánljuk


KULT
A Rovatból
Vecsei H. Miklós az SZFE-s tanáráról: Büszke voltam rá, hogy az én farkamat fogja
A színész az Ördögkatlanon beszélt a színházi közeg visszaéléseiről vagy családja megosztottságáról. Az interjúban arról is beszélt, miért utasított vissza egy állami díjat.


Vecsei H. Miklós az Ördögkatlan fesztiválon beszélgetett Veiszer Alindával, az interjú Veiszer Patreon-oldalán jelent meg, amelyet a Telex szemlézett. A színész-rendező többek között a Nemzeti Színházhoz való szerződéséről, a családja megosztottságáról, az SZFE-s éveiről és egy visszautasított állami díjról is beszélt.

Elmondta, hogy mesterei és szakmabeli barátai közül senki nem beszélte le arról, hogy elfogadja Vidnyánszky Attila ajánlatát. A döntés előtt kikérte Jordán Tamás, Molnár Piroska, ifj. Vidnyánszky Attila és gyimesi nagymamája véleményét is. Hozzátette, hogy közülük csak

nagymamája nevezhető Orbán Viktor „véres szájú hívének”. Vecsei hangsúlyozta: ő a Nemzeti Színházban hisz, nem valamelyik igazgatójában.

A beszélgetésben arról is szó esett, hogy mennyire megosztottnak látja Magyarországot. Vecsei úgy fogalmazott: imádja az országot, de sírnia kell, milyen állapotban van. Példaként említette, hogy

a családja egyik része a Pride-on van, a másik fele pedig a nagymamájánál nézi a csíksomlyói búcsút.

Az interjúban felidézte az SZFE-n töltött éveit is. Azt mondta, hogy öt évig volt ott hallgató, és teljesen természetesnek számított, hogy egy hatvanas férfi tanár fogdosta őt, miközben instruálta. Szavai szerint:

„Sőt, még büszke is voltam rá, hogy az én farkamat fogja, és nem a másokét, mert akkor engem akar instruálni.”

Vecsei arról is beszélt, hogy az SZFE modellváltásával nem értett egyet. Éppen ebben az időszakban kapta volna meg a kormánytól a Fiatalok a Polgári Magyarországért Díjat. Írt egy levelet az akkor még államtitkár Novák Katalinnak, amelyben jelezte: a kitüntetést csak akkor veszi át, ha beszélhet vele az ügyről. „Nem válaszolt nekem Novák Katalin. És nem is fogadott. És akkor én sem fogadtam el ezt a díjat” – mondta.


Link másolása
KÖVESS MINKET:

KULT
A Rovatból
Ez a férfi tényleg egy félisten élőben is – megvadult nőstényhordák ellenére is elsöprő volt Jason Momoa koncertje
A hisztérikus követelőzések ellenére sem vetkőzött, viszont felszabadultan zenélt Jason Momoa a bandájával a budapesti Akváriumban. A meglepetés-fellépő a 16 éves fia volt, aki szintén nagyon átélte a teltházas bulit.


Amióta megláttam a Trónok Harcában Khal Drogóként belovagolni Jason Momoát (akiről valljuk be, nők millióinak szintúgy a lovaglás jut eszébe), híresen elfogult lettem. Úgyhogy amikor kiderült, hogy Budapesten koncertezik a nyelvbotlásnak vagy dadaizmusnak is beillő, Öof Tatatá nevű bandájával, fél órán belül öten küldték el nekem a hírt.

2019-ben már voltam olyan koncerten, amelyen ő is ott volt, ugyanis pont a Dűne első részének budapesti forgatása alatt turnézott utoljára a Slayer. De Momoa akkor sajnos nem a küzdőtéren pogózott, mint nemrég Ozzy búcsúbuliján a Pantera riffjeire, hanem a színpad mellől élvezte a show-t.

Jól tettem, hogy fénysebességgel lecsaptam egy jegyre, mert egy nap alatt 80%-ban el is fogytak a jegyek, és utána hamar teltházas lett a buli. Nyilván rengetegen úgy voltak vele – kétségkívül én is –, hogy kit érdekel, Jason milyen zenét játszik, ha az Old McDonalds had a farm dallamára olvassa fel a telefonkönyvet, akkor is izgalmas lesz látni, hogy milyen a kisugárzása ennek a tesztoszteron-hegynek.

Amikor rákerestem a 2024-ben alakult Öof Tatatá-ra, annyit tudtam meg elöljáróban, hogy Mike Hayes énekes-gitáros és Kenny Dale dobos a két zenésztársa, és többek közt Metallica, Black Sabbath, Led Zeppelin és Jimi Hendrix feldolgozásokat adnak elő.

Erre mondjuk nekem, mint rock-metal fanatikusnak extrán fel is csillant a szemem, a műfajt nem kedvelő gruppie-k meg majd elvonatkoztatnak a zenétől, úgysem azért lesznek ott.

A késő esti klubkoncertet illetően arra számítottam, hogy csipketangákat csúzlizó csajok lepik majd el az Akvárium területét, és lesz pár Temu-köpenyes Aquaman, aki így próbál majd a helyszínen csajozni. Sokat nem tévedtem. Két órával a 22.30-ra kiírt koncert előtt már beengedték a sorokban kígyózó keménymagot: valóban volt köztük egy nagydarab kamu-Momoa, számtalan rocker, néhány Momoa-pólós rajongó, szuperhős-fan srácok, és persze zömében állig felnyomott dekoltázsú, kikent-kifent, elszánt lányok, illetve idősebb nők egyaránt. Volt, aki a párjával érkezett, de a többség csapatostul, hiú reményekkel telve portyázott.

Az Akvárium nagytermébe lejutva végtelenítetve vetíteni kezdték – az első sorokat rögtön elfoglaló rajongótábornak – a színész vodkareklámját. Amely elsőre szexinek hatott, ezredszerre már vallatásnak. Az pedig még inkább, hogy ennyi ideig kellett felfokozott hangerővel ovuláló hölgyek locsi-fecsijét hallgatnom, akik már attól önkívületben sikítottak, ha egy road bement letenni egy setilstet a földre.

Amikor végre elkezdődött a koncert, egyébként a kiírt időben, én instant hormonsokkot kaptam a belépő Jason Momoától, mert ez a férfi tényleg egy félisten élőben is. Huncut mosolygások, magabiztos közvetlenség, laza haj- és fenékrázás, gyakori közönséghez dumálás és karizmatikusság (nos, a karizma sem utolsó).

Aki pedig a – nemrég a forgatás miatt történt – szakrális szakálltalanítás miatt izgult, annak jelentem, hogy azóta kellemes borostája nőtt, amely remekül áll neki.

Maga a koncert számomra kifejezetten hangulatos és élvezetes volt, mintha egy blueskocsmában lettem volna, ahol a régi haverok előadják a kedvenc rock-metál slágereiket. Kenny jól dobolt, Mike pedig ugyan nem a legjobb énekes, viszont igazán kiváló gitáros, valamint egy tüneményes és szerethető figura. A trió néha kibővült Nakoa-Wolffal, Momoa 16 éves fiával, aki szintén az apjával együtt forgat nálunk. A srác nem csupán a szülei vonásait örökölte (bár lágyabb kivitelben, puttó angyalkás fürtökkel), hanem az apja zenei tehetségét is, mert már most jól gitározott, és látványosan élvezte a reflektorfényt, szinte fürdőzött a sikerben.

Az apja-fia páros még vokálozott is egyet közös mikrofonba a Rebel Yell alatt. A közönség láthatóan nem tudta értékelni a jammelős blues-részeket és a keményebb metálszekciót sem, csak a populárisabb slágerekre indult be az éneklés, mint amilyen a Red Hot-féle Can’t stop meg a Zombie vagy a Purple Rain.

A buli közben azonban egyre inkább szégyelltem, hogy nő vagyok, annyi lealjasodást láttam és hallottam. Ennyi malacvisítás konkrétan a vágóhídon nincs. Hol hörögve skandálták a családjuktól elszabadult asszonyok, hogy „Shirt off! Shirt off!”, hol magyarul vinnyogták, hogy „Rajtad van a póló, mi van veled?!" vagy "Aquaman gyere ide!". Volt momoás felnőttszínező is valaki kezében (na jó, az nekem is megvan), és egy molinón az első sorban a "Can I have a dickpic?" állt.

A koncert közepén majdnem agyontaposott-rúgott két ittas hölgyemény, hogy egy méterrel közelebb lássák az idoljukat. A (velem is) durván verekedő, megvadult egyedet végül a szekus szedte ki a sorból. Mintha egy nagyszabású lánybúcsún lettem volna – nem csoda, hogy Momoa végül nem vette le a trikóját, becsültem is érte, hiszen nem chippendale műsorral érkezett.

Az éjjel fénypontjaként még a dobverőt is elkaptam a végén, pedig én nem is nyúltam utána, mint száz másik kéz, csak hallottam, hogy a földön koppan, és pont be tudtam slisszolni a lábak közé, hogy felvegyem.

És az a harci helyzet, hogy Momoa és az egész bandája rendkívül szimpatikus és megnyerő volt a műsor alatt. Pedig én tényleg szerettem volna fogást találni ezen a pasin. De nem sikerült - sajnos semmilyen értelemben.


Link másolása
KÖVESS MINKET:

Ajánljuk

KULT
A Rovatból
Tragédia a Netflix velencei forgatásán: a stáb szeme láttára meghalt a sikersorozat rendezőasszisztense
Diego Borella az Emily Párizsban ötödik évadának munkálatai közben esett össze. Az orvosok a Hotel Danieli épületébe siettek, de már nem tudták megmenteni a 47 éves rendezőasszisztenst.


Tragikus esemény árnyékolta be az Emily Párizsban forgatását Velencében: váratlanul elhunyt Diego Borella, a Netflix népszerű sorozatának rendezőasszisztense.

A Daily Mail beszámolója szerint az ötödik évad utolsó jeleneteinek felvétele zajlott a lagúnák városában, amikor Borella a stáb jelenlétében összeesett.

A La Repubblica információi szerint

az orvosok csütörtök este, 7 óra körül érkeztek a történelmi Hotel Danieli épületébe, de már nem tudták megmenteni az életét.

A rendezőasszisztens mindössze 47 éves volt. A hírek szerint halálát valószínűleg szívroham okozta.

A tragédia után a forgatást ideiglenesen felfüggesztették. Az ötödik évad velencei jeleneteit augusztus 15-én kezdték rögzíteni, és eredetileg hétfőn fejezték volna be a munkát.

Diego Borella 1978-ban született Velencében. Elismerést szerzett rendezőként és íróként, tanulmányait Rómában, Londonban és New Yorkban folytatta. Közösségi oldalain meséket, haikukat és színdarabokat is megosztott.

(via Femina)


Link másolása
KÖVESS MINKET:


KULT
A Rovatból
Tóth Gabi: kimegyek mindjárt, azt kint valakit agyonverek – A Megasztár előzetese szerint bőven lesz feszültség a tehetségkutatóban
Herceg Erika könnyeit törli, Curtis kiakad és káromkodik, Marics Peti pedig kiabálni kezd.


Hamarosan érkezik a Megasztár idei évada. A csatorna egy előzetest is megosztott, melyből kiderül, hogy bőven lesznek megint feszültségek, sértődések, könnyek.

A műsorban új mesterek is érkeznek. A zsűri tagjai: Tóth Gabi, Herceg Erika, Curtis és Marics Peti. Ördög Nóra pedig új társat kap a műsorvezetéshez, Till Attila helyett Szépréthy Roland lesz a partnere.

VIDEÓ: A Megasztár beharangozója


Link másolása
KÖVESS MINKET: