KULT
A Rovatból

Lombos Márton: "Három évig olyan szegény voltam, mint a templom egere"

A hazai dalszövegírók egyik legnagyobbika, aki saját együttese mellett ismert popsztároknak, például Takács Nikolasnak, Oláh Gergőnek, Nagy Adrinak vagy Gáspár Lacinak is írt. Modern és vicces szövegű jazz-dalok kiötlője, végtelen alázattal és udvariassággal.


Nem az első interjúm Lombos úrral. Na jó, a második. Nagyon várom, mert emlékszem a múltkoriról, hogy a megjelenése pillanatától kezdve páratlanul pozitív, emberközeli és vidám hangulatot áraszt magából. Felszabadultan nevetgél, szívéből szól, nem akar zengzetes szavakat használni. Pedig megbocsátható lenne neki, hisz a mai nap épp egy fontos fejezet az együttese életében: arculatot frissít és személyesebb kommunikációra vált.

3

Lombos úr! Remélem, befizette már azt az áfatartozást!

Igazából nem áfa volt, hanem járulék. Persze, ez egy régi eseményeken alapuló dal, egy időben ugyanis igen rosszul álltam anyagilag, és hát ezt az időszakot is meg kellett örökíteni.

Az Áfatartozás című dal, amelynek videoklipje is ötletes

Milyen arányban valóságalapúak a dalaitok?

Nem sok... egy olyan 98%.

Akkor nagyon örülök, ugyanis minden dalszöveg, amelyet írsz, állandó pozitivitást és könnyedséget áraszt. Mintha egy kicsit bohém életed lenne.

Ez így van! Egyébként én örömmel figyelem a konkurenciát, de ott is mindig azt állapítom meg, hogy nekem fontos, hogy egy dal életigenlő legyen. Lehet egy szerzemény halál profi, erős, hatásos, de ha nincs meg benne az életszeretet, akkor nem hallgatom szívesen.

Tizenhat évesen kezdtél neki a dalszövegírásnak. Mi váltotta ki belőled az elhatározást, hogy ne a gitárt vedd a nyakadba, ne a dobok mögé ülj le, vagy a keverőpultot kezdd el piszkálni, hanem dalszöveget írj?

Volt egy gimnáziumi zenekar, amelyben két tanárunk is énekelt. Kerestek fiatal csávókat további énekeseknek. Rólam meg tudták, hogy ki lehet küldeni a színpadra úgy, hogy semmi zenei múltam sincs, így hát beválogattak. Szóval a dalszöveg igazából csak azért kellett, hogy lehessen valamit énekelni. Nem akartuk megfejteni a világot, csak azt tudtuk, hogy szeretnénk kinn lenni a színpadon, mert akkor jönnek a csajok, és egyébként is, milyen jó a rock n roll.

ok1

Azóta pedig úgy állunk, hogy saját zenekarod mellett, amely jazzt játszik újszerű szövegekkel, befutott sztároknak, de színházaknak is írsz. Ez utóbbiakra csak kiegészítésként tekintesz, vagy több van bennük annál?

Engem a műfaj soha nem érdekelt! Mindig az ember, a helyzet és a feladat az, ami inspirál! Például nemrég lettünk kész az Anyád kínja! című, állati sikeres színdarab B szereposztásával. Ott van négy színésznő.

Fonyó Barbi úgy énekel operát, ahogy az a nagykönyvben meg van írva, de most popzenével kell dolgoznia, meg rappelnie kell a darabban… nagyon ösztönzött a feladat, hogy tudok neki újat mondani! Pedig operaénekességéből fakadóan neki képzettebb a zenei múltja, mint nekem.

Most a napokban Oláh Gergő is volt fenn nálam, új szerzeményen dolgozunk. Ilyenkor is, ahogy úgymond "izzunk", vagy amikor Jacky-vel (zenésztársa, Juhász Attila - a szerk.) dolgozunk, számtalan olyan pillanat van, amiért érdemes ezeket csinálni.

Néhány ismert együttes és zenész, akiknek írt már szöveget Lombos Márton:

Gáspár Laci, Náray Erika, Oláh Gergő, Szirtes Edina (Mókus), Tóth Vera, Nagy Adri, Takács Nikolas, Emilio, Temesi Berci, Group'n'Swing, Hooligans, Garami Funky Staff, Sugarloaf, BacktoBlack, Gitano, Weisz Viktor.

1

2010-ben, a Jazzy dalversenyének megnyerésével kezdtetek el Attilával saját lemezen dolgozni. Addig miért nem? Kellett a szakmai megerősítés, hogy jó az, amit csináltok?

Abszolút ez volt az oka, igen. Én nem vagyok egy képzett zenész, a gimnáziumi zenekarban és a diszkókban szedtem össze a tudásomat. Amikor megtaláltam azokat a zenészeket, akik inspiráltak, rá kellett jönnöm, hogy fényévekkel előrébb vannak nálam, és ez ciki. Ugyanakkor érdekes, hogy ezért is lettem szövegszerző. Nekik ugyanis a gondolataik hiányoztak ahhoz, hogy jó dalok szülessenek. Ezért aztán én lettem köztük a dalszövegíróként jegyzett srác. Nagyon sokat tanultam tőlük, meg aztán elkezdtem iskolába is járni.

A dalszövegírók közt mennyire jellemző a taktikás helyezkedés, könyöklés, taposás, hízelgés, vért izzadás?

Hát... biztos van ilyen... Nézd, én 2006-ban kimentem félévre Jeruzsálembe. Ez egy zarándokút volt, önmagam keresése, ugyanis szinte nem volt munkám, és nem értettem, hogy mi a baj. Az a kérdés forgott bennem: miért nem működik most Marci a piacon? Aztán amikor visszajöttem, egyszerűen csak bekopogtam a kiadók ajtaján, bemutatkoztam, hogy Lombos Márton vagyok, és dalszövegeket szeretnék írni. És akkor egyszer csak beindult a dolog.

ok3

Előbb a dalszövegeket szoktad megírni, vagy inkább a dallamra helyezel rá szavakat?

A saját dalaink esetében ez mindenféle módon szokott alakulni, de például, ha a popzenészeknek írok, tőlük jellemzően megkapom előre a dallamot. Viszont most már velük is úgy dolgozom, hogy rendesen felénekelek nekik egy demót, és elküldöm. Olyan jólesett, amikor Takács Nikolas, aki szerintem egy zseniális hangú énekes, megdicsérte az egyiket, hogy kifejezetten jól énekeltem benne! Meg azért már többször előfordul, hogy nem csak a dalszövegemet, hanem egy-egy frazírt úgy, ahogy van, megtartanak a dalukban. Az nagyon jó érzés!

Elég gyakran kapok utolsó pillanatos munkákat. Magyarul tudják, hogy ha ég a ház, akkor is lehet rám számítani. És ennek nagyon örülök!

Persze ilyenkor tudvalevő, hogy nem lesz a világ legjobb dalszövege. Amikor nincs határidő, és van idő, hogy jöjjenek az ötletek, akkor születnek a száz százalékosak. Minden napom élményekkel van tele, amelyek termelik az ötleteket. Van három gyermekem, hat, nyolc és tíz évesek. Iskolába járok, iskolában tanítok... szóval el vagyok látva impulzusokkal!

4

Ezek szerint a családodból is sokszor merítesz ihletet?

Abszolút! Szerintem minden munkának, minden karriernek és minden sorsnak az az alapja, hogy jók legyenek a családi körülmények. De legalábbis élhetőek.

Minél jobb ez a táplálék, annál többet tudsz elvinni belőle a munkádba.

Van egy barátnőnk, aki Portugáliában járt egy nemzetközi középiskolába. Az Egyesült Államoktól a Fülöp-szigetekig mindenhonnan származó embereket megismert. Ugyanúgy vannak érettségi találkozóik nekik is, és ahogy telnek-múlnak az évek, azt látja, hogy az életminőséget nem a társadalmi osztály és nem effélék határozzák meg. Egész egyszerűen az, hogy milyen párkapcsolatot élünk.

lombi

Azért abban is biztosan van valami, hogy a szüleinkkel milyen a viszonyunk. Elvégre minden pszichológus ezt szajkózza...

Igen, de az egy olyan dolog, amin túl lehet lépni. Több olyan ismerősöm van, akinek valamilyen volt az anyja, apja, és volt egy pont, amikor elhatározta, hogy ő nem olyan lesz. De tök igazad van abban, hogy számít a hozott anyag, csak

az életben bármikor dönthetünk úgy, hogy oké, ezt hoztam, ezt kaptam a családtól, én pedig most hozzáteszek ehhez valamit. Vagy meglépek valami olyat, amit nem néztek volna ki belőlem anyámék. Szerintem ez egy óriási sikerélmény.

Mesélj a kurzusaidról!

Nagyon intenzívek, van egy fontos ívük, egyik óra a másikra épül. Szóval ha valaki csak úgy bekapcsolódni akarna, elég nehéz dolga lenne. Bizalmi viszonyok alakulnak ki, amelyekkel utána dolgozom. Nem akarok túlságosan teátrális szavakat használni, de itt tényleg csodák történnek. Új dolgok buknak ki a résztvevőkből. Bizony, előfordul az is, hogy valaki elsírja magát attól, amit ő maga kimond.

ok4
Lombos Márton a Szent György Média és Informatikai Szakközépiskolában, az úgynevezett ÖRÖM A ZENE ISKOLA tanáraként fejleszti a zene iránt érdeklődők kreativitását. Az iskola egy csaknem negyed évszázados álom megvalósulása, amely a Gitármánia és Zenei Továbbképző Tábor 1994-es kezdeteihez nyúlik vissza. A suli névadója és az ÖRÖM A ZENE koncepció működtetője a Hangszeresek Országos Szövetsége.

Bővebben: oromazene.hu

Pszichológiát és grafológiát is tanultál, utóbbiból végzettséged is van. Hasznosítod ezeket a tudásokat a munkád során?

Abszolút! Például amikor le kell ülnöm kvázi gyorsan megismerni valakit, akivel együtt fogok dolgozni, vagy a kurzusaimon, ha van lehetőségem a grafológiai elemzőkészségemet használni, mindig megteszem.

Kellően gyakran ismerkedhetsz új emberekkel, hiszen nem ragadsz le a jól bevált saját bandánál vagy a popénekeseidnél, hanem például Gitármánia táborban verbuválódott, amatőr zenekarokkal is foglalkozol. Legalábbis erre következtetek abból, hogy a KacskaRingo nevű formációnak is írtál dalszöveget. Ilyenkor mi jelenti neked a jó élményt?

A KacskaRingo frontembere, Csabi, inspirál engem. A Gitármánia táborban ugye minden évben zsűrizek, és nem véletlenül juttattam el őt már kétszer is a döntőig. Mint ahogy a Margaret Island-re se véletlenül szavaztam. Akikben ott van a lehetőség, és látom, hogy működik, amit csinálnak, azokat mindenképpen viszem előre.

KacskaRingo: 1 hét balkán (szöveg: Lombos Márton)

Mit tanácsolsz azoknak, akik a szövegírás gondolatával kacérkodnak?

Kitartás. Én is nagyon sokat dolgoztam azért, hogy ezt csináljam, és nem volt mindig könnyű. Három évig olyan szegény voltam, mint a templom egere. De ha kitartóan dolgozol valamin és nem adod fel, egyszer csak eljön a te időd. Van valami zsidó bölcselet is, ami ezt mondja.

A másik, amit a kurzusaimon is mindig mondok, hogy az nem elég, ha azt mondod, hogy "most ez jött ki belőlem, ez van". Mert az érződni fog a szövegen. Meg ha dolgozol rajta, az is érződni fog. Mindig tudd felülbírálni magadat.

Mi jön most?

Elindítunk egy olyan koncertsorozatot, amelyben azok énekelnek, akiknek dalszöveget írtam, és az én szuper zenekarom fogja kísérni őket.

És persze, a mai nappal arculatot változtatunk: egy több hónapja zajló közös munka keretén belül szeretném, az elmúlt évtizedek alatt a különböző művészeti ágakban az asztalra tett dolgaimat egy új név alatt összegezni, megmutatni a közönségnek, hogy ki is az a Lombos úr.

Lombos Marci azon töpreng, vajon mit kap karira

Ha tetszett a cikk, oszd meg!


Link másolása
KÖVESS MINKET:

Népszerű
Ajánljuk
Címlapról ajánljuk


KULT
A Rovatból
„Jani, nem jön a vonat!” – a Bankrupt új dala a MÁV-ot állítja célkeresztbe
Alig néhány hónappal azután, hogy megénekelték „Repülős Petit”, újra támad az utóbbi évek talán legtöbb politikai-közéleti dalát szállító zenekar. Premier!
L.D. - szmo.hu
2025. november 19.



„Ez a szám egy rendőrautóban fogant, útban a veszprémi vasútállomás felé, ahová a járőrnek kellett négyesével bevinnie a sztrádán lerohadt vonatpótló busz utasait. Amióta a Batidai Vámpír kezében a MÁV, bárki gazdagodhat hasonló élményekkel, ha kénytelen igénybe venni a vasúti szolgáltatást, így nem lesz nehéz azonosulni a dalszöveggel.”

A Bankrupt frontembere, Sarkadi Balázs a fenti szavakkal mutatja be a zenekar legújabb dalát, ami egyben a zenekar idei termését összefoglaló új négyszámos EP címadója is.

Nem jön a vonat:

No Train’s Coming:

Spotify-ra és a többi streaming platformra november 28-án érkezik, a lemezbemutató koncert pedig november 29-én az Instantban lesz, ahol a legmenőbb osztrák punk rock zenekar, a DeeCracks lesz a vendégünk. Ezen kívül számos vidéki városban is lesz alkalmunk bemutatni a Fish! és a Kozmosz zenekarokkal már javában zajló turnén. A felvétel ezúttal is a Grenma Stúdióban készült Botlik Mátyással, a borítógrafika pedig ismét Vass Richárd alkotása.


Link másolása
KÖVESS MINKET:

Ajánljuk
KULT
A Rovatból
Gerendai Károly a Sziget megmentéséről: A politikusok azt a játékot játszották, hogy ki rántja el előbb a kormányt
Az üzletember szerint a politikai szereplők akkor szembesültek a helyzet súlyával, amikor a Sziget elmaradása valós veszéllyé vált, és ez komoly indulatokat korbácsolt.


Gerendai Károly volt a Della, a 24.hu gazdasági podcastjának vendége, melyben többek között arról beszélt, hogy miért és hogyan vette vissza a Sziget Fesztivált.

Az üzletember azt mondja, nem tervezte, hogy újra „szigetezni” fog, egyszerűen azzal a ténnyel szembesült, hogy az eddigi tulajdonosi kör kivonul a magyar piacról és nem folytatják tovább a fesztivált sem. Amikor felkínálták neki a lehetőséget, hogy a helyükre lépve megmentheti a Szigetet, akkor szembesült ezzel a kihívással.

Az interjú rögzítésekor még nem volt végleges döntés a Fővárosi Közgyűlés részéről a közterület-használati szerződésről, ami a fesztivál megrendezésének kulcsa. Gerendai Károly elmondta, bizonytalansági tényező még van, de bizakodó, mert a frakciók jelezték, hogy a legutóbbi kérelmüket már támogatni fogja a többség. A közgyűlésben zajló vitákat egyenesen pejoratív jelzővel illette.

„Tudom, hogy milyen jó szó erre, ez a tényleg cirkusz, kutyakomédia, nem tudom micsoda, mert nekem tényleg egyszerűen abszurd volt, hogy miközben mindenki arról beszél, hogy legyen Sziget, meg kell menteni a Szigetet, a végén gyakorlatilag az volt az érzésem, hogy azt a játékot játsszák, mint amikor két autó megy egymással szembe és kirántja el előbb a kormányt, és a végén ugye egyik se rántotta el a kormányt, aminek az lett a vége, hogy majdnem nem lett Sziget”

– fogalmazott. Szerinte végül utólag történt egyfajta „kormány elrántás”, ami oda vezetett, hogy újra be tudták adni a kérelmüket.

Gerendai elmondása szerint a szavazás másnapján találkozott Magyar Péterrel, ahol megegyeztek azokról a feltételekről, amelyekkel a TISZA Párt frakciója is támogatni tudja az előterjesztést. Arra a kérdésre, hogy Magyar Péter politikai haszon reményében járt-e el, Gerendai úgy felelt:

„Én inkább úgy fogalmaznék, hogy szerintem ő nem politikai haszonszerzés, hanem politikai kármentés reményében tette ezt a lépést szerintem.”

Úgy véli, a politikai szereplők akkor szembesültek a helyzet súlyával, amikor a Sziget elmaradása valós veszéllyé vált, és ez komoly indulatokat korbácsolt.

„És valószínűleg ez volt az a pont, ahol ők is azt felmérték, hogy ez rájuk éghet ez a helyzet, hogy akkor a végén esetleg a Tisza-szavazók egy része azt gondolja, hogy ez mégse szimpatikus ez a politikai formáció számára, hogyha egy ilyen kérdésben nem álltak ki és elkaszálják”

– mondta, hozzátéve, hogy a TISZA és a Fidesz-frakció is tartózkodott, ami majdnem a Sziget végét jelentette.

Állítása szerint a közgyűlésen egyedül Karácsony Gergely főpolgármester, illetve az ő emberei kérdezték meg arról, hogy mit gondol a pártok által benyújtott módosító indítványokról. Ezek között szerinte egészen furcsák is voltak, például hogy a Sziget vegyen buszokat vagy adjon aranyrészvényt a fővárosnak.

„Abszolút azt éreztem, hogy itt majd zajlik a kampány, és egyszerűen mindenki elfelejtkezik arról, hogy hát közben ott a sok bába között mi lesz a gyerekkel”

– jellemezte a helyzetet.

A jobboldali médiában megjelent narratíváról, miszerint egy ukránokat pénzelő amerikai tőkealaptól veszi vissza a Szigetet, Gerendai azt mondta, ez a „ne sírjak vagy nevessek” kategória. „Tényleg egyszerűen abszurd, hogy milyen ötleteket tudnak egyáltalán kitalálni” – jelentette ki. Hozzátette, elkeserítőnek tartja, hogy nehéz elképzelni, hogy valaki egyszerűen csak meg akarja menteni a fesztivált, ami szerinte a főváros, az ország, a fiatalok, a kultúra és a turizmus közös érdeke.

A korábbi, saját időszakát érő kritikákra is reagált, miszerint a Sziget nulla közeli eredményt hozott, a pénzt pedig a járulékos vállalkozásokon keresztül vették ki. Gerendai szerint ez egy „klassz összeesküvési elmélet”. Állítása szerint visszanézve a 17. Szigetig, kilenc nyereséges, négy nullszaldós és négy veszteséges évük volt. Feltette a kérdést:

„Mi értelme van, hogy kilopjam a saját cégemből egy másik cégembe a pénzt? Így is úgy is adót kell fizetni utána.”

Elmagyarázta a sokat kritizált nagykereskedelmi modelljüket is: eszerint a nagyker árrésébe építették be a vendéglátósok által fizetendő díjat, ami így a forgalomtól függött. Ez egyfajta kockázatmegosztás volt, és a bevétel a Sziget kasszájába folyt be.

Gerendai kritikusan beszélt a korábbi külföldi tulajdonosok stratégiájáról. Szerinte a probléma az volt, hogy egy kaptafára próbálták működtetni a nyolcvanvalahány fesztiváljukat. A Sziget esetében ez a stratégia, ami a sztárfellépőkre (line-up) épült, nem működött.

„Ez egy kis lélekszámú, nem annyira fizetőképes piac, ahol nagyon nehéz lesz csak napijegyekből sokat eladni a fellépők neveire”

– magyarázta.

Rámutatott, hogy a külföldi látogatókat nem lehet csak a fellépőkkel becsábítani.

„Hogyha valaki csak azt tudja, hogy ki lép fel egy fesztiválon, akkor azért mondjuk egy angol fiatal föl fog ülni egy repülőre, hogy egy angol zenekart nézzen meg, hát azt otthon is megkapja.”

Ezzel szemben ők korábban a Sziget egyediségét, a sokszínűséget és Budapest vonzerejét kommunikálták.

A stratégiaváltás hatását számokkal is alátámasztotta. „Még mondjuk a 2010-es évek vége felé, tehát még az utolsó években, amikor még mi is részt vettünk, akkorról tudom a számokat, akkor nagyságrendileg 50-60 ezer bérletet adtunk a szigetre, és ennek a 85%-át külföldön. Most 22.800 bérlet volt már az utolsó évben eladva, és már ennek is csak a 70%-a külföldön.” Szerinte a magyar látogatók száma nem esett vissza, a külföldieké viszont jelentősen. Ennek egyik konkrét okaként a 26 országban működő képviselői hálózatuk leépítését nevezte meg, ami szerinte „életveszélyes döntés” volt.

A jövőbeli tervekről elmondta, mindenképpen meg akarják erősíteni a fesztivál kulturális kínálatának egyéb lábait, és nemcsak a programokra, hanem a szolgáltatásokra, a kommunikációra és a látványvilágra is több forrást szánnak. Célja, hogy a fesztiválélményt erősítsék, mert a legnagyobb előadók már kevésbé preferálják a fesztiválokat.

„Nekünk abban a modellben kell újra visszakormányozni a szigetet, amilyen régen is volt, tehát hogy mi 60-70%-át úgy adtuk el a jegyeknek, hogy még nem hirdettünk programot”

– vázolta fel a célt. Emellett szeretnének nyitni a régebbi, 30-40-es korosztály felé is, nem csak a Z-generációra fókuszálni.

Az üzleti háttérről elmondta, a Sziget Zrt.-t visszavásárolták, de a Sziget brand a korábbi tulajdonosnál maradt, amiért licencdíjat fizetnek. A fesztiválszervező csapat megmarad, Gerendai elsősorban a stratégiai irányok meghatározásában vesz részt. Heti két napot tervez a Sziget-irodában tölteni, ami miatt leginkább az utazásairól kell lemondania, de a vendéglátós érdekeltségeinek napi működését egy felépített menedzsmentcsapat viszi tovább. Az új projektek indítását azonban újra kell gondolnia.


Link másolása
KÖVESS MINKET:

Ajánljuk

KULT
A Rovatból
Hiába tűnik propagandafilmnek a milliárdokból készült Sárkányok Kabul felett, a magyar háborús film azért meglepett minket
A Sárkányok Kabul felett nagy elvárásokkal, hatalmas állami költségvetéssel és még nagyobb kételyekkel érkezett, de meglepően sokszor bizonyul izgalmasnak és működőképesnek. Bár messze nem hibátlan a magyar akciódráma, időnként kifejezetten magával ragad, még akkor is, ha néha botladozik.
B.M.; Fotók: port.hu - szmo.hu
2025. november 20.



A Sárkányok Kabul felett könnyen megkaphatná a „hadseregpropaganda” címkét, sőt első ránézésre szinte kínálja magát erre a besorolásra, de ez csak a felszín. A film sokkal összetettebb, és jóval kevésbé egyszerű, mint amilyennek az előzetesek vagy a témaválasztás alapján tűnhet. Bevallom, sokkal rosszabbra számítottam.

Ez egy komolyabb akció-dráma, amely megpróbálja a feszült mentőakcióra és az emberi drámára építeni a cselekményét, miközben Magyarország egyik legdrágább államilag finanszírozott háborús produkciója is egyben.

Nem teljesíti maradéktalanul a saját elvárásait, azonban nem egyszer valóban képes magával ragadni, meghatni vagy épp felpörgetni a nézőt.

A történet alapja egy rendkívül erős témaválasztás. 2021-ben az amerikai csapatok kivonulása után Afganisztán szinte összeomlik, és ez olyan kaotikus állapotot teremt, ahol rengeteg ember kerül életveszélybe. A kabuli reptér az egyetlen menekülési útvonal, a nemzetközi erők pedig törékeny egyezséget kötnek a tálibokkal: nem lépnek be fegyveres erők Kabulba, cserébe a járatok szabadon felszállhatnak.

A tálibok próbálják elkapni a szerintük bűnös hitetlenek afgán segítőit, miközben a nemzetközi erők igyekeznek őket élve kijuttatni Kabulból.

Ebbe az őskáoszba érkezik meg a Magyar Honvédség mentőkülönítménye, amelynek feladata mintegy kétszáz magyar állampolgár és a magyar katonákkal együtt dolgozó afgánok kimenekítése. A tét óriási, folyamatosan emelkedik, a politikai háttér valós, a dramaturgiai alaphelyzet pedig feszült és hálás.

Ezért is kár, hogy a Horváth Áron forgatókönyve nem elégszik meg ezzel az eleve izgalmas alapkonfliktussal. Kapunk egy második, mellékszálnak tűnő történetet Bálint, a katona (Jászberényi Gábor) és Eszter, az orvos (Mészáros Blanka) menekülési és megmentési kálváriájáról. Papíron ez mélyíthetné az érzelmi rétegeket, ám ez film gerincévé váló „B-történet” valójában gyengébb, mint az eseményeket mozgató nagy történelmi háttér.

Sokkal jobb lett volna az egész, ha a repteres főkonfliktusra helyezik a hangsúlyt.

Eszter karaktere különösen problémás: a forgatókönyv szinte Teréz anyaként állítja be, de döntései gyakran nehezen érthetők, sokszor kifejezetten irracionálisak, ami megnehezíti, hogy a néző igazán kötődni tudjon hozzá. Emiatt Mészáros Blanka alakítása is kevésbé működik, hiába igyekszik a lehető legtöbbet kihozni a szerepből. A másik nagy problémám a forgatókönyvvel a befejezés. Valahogy túl „amerikai”, még akkor is, ha igaz történeten alapul.

Ennek ellenére film teljesen élvezhető. A katonai szereplők, Jászberényi Gábortól Trokán Nórán át Dietz Gusztávig, meglepően hitelesek. A legjobb talán a Herczeg alezredest alakító Borovics Tamás.

Ám aki, Stohl András neve miatt vált jegyet a filmre, azt figyelmeztetnem kell, kb. 3 jelenete van a színésznek.

A csapatdinamika jól működik, az összetartás és feszültség ábrázolása pedig pontosan azt a hangulatot hozza, amelyet a műfajban várnánk. Dyga Zsombor rendezése alapvetően magabiztos: bár a kézikamerás megoldások néha túlzottan hektikussá tesznek egy-egy jelenetet. A feszült pillanatok jelentős része jól működik, megfelelő a ritmus és a tempó.

A harcjelenetek inkább korrektnek mondhatók, mint kiemelkedőnek. Nem érnek fel a Hollywoodban megszokott, több tíz- vagy százmillió dollárból készült látványakciókhoz, de a magyar átlaghoz képest kifejezetten színvonalas.

A több, mint ötmilliárd forintos összköltségvetés (melyből körülbelül négymilliárd közvetlen gyártási állami támogatás volt) látszik ugyan a vásznon, de nem feltűnően.

Amerikai mércével továbbra is kisköltségvetésűnek számít a produkció, és a nézői szemek azért inkább azokhoz szoktak hozzá. Nem sok akció van, de amit kapunk, az se igazán emlékezetes. Inkább a feszültség építésén, a drámán van a hangsúly, ez viszont nagyon működik. Mindezzel együtt is jóval élvezetesebb a látványvilág, mint sok más, hiperrealisztikus háborús filmben...khmm, mint például az idei Hadviselés… – abban már zavaró volt a túlzásba vitt realizmus.

A film hangvétele próbál mély és drámai lenni, sőt, néha kifejezetten pátoszos. Ez sokakat zavarhat, engem speciel nem. A legmeglepőbb, hogy időnként működik is ez a pátoszos hangnem: van olyan jelenet, amikor valóban hatásos, ahogy a felfokozott helyzetből kiemelkednek az emberi sorsok vagy a morális dilemmák.

Ám, amikor mellé megy, akkor nagyon mellé megy: a legérzelmesebb jelenetek néha túlzóak, olyankor gejl, csöpögő szinte a pátosz, már-már szappanoperának tűnnek, és teljesen kizökkentik a nézőt.

Én a teljes Eszter közlegény megmentése vonalat kihagytam volna...de akkor csak kb. 45 percnyi filmünk lenne.

Ami abszolút pozitív meglepetés: a propagandától való félelem viszonylag alaptalannak bizonyul. Lehet persze, hogy csak engem nem zavart. A film meglepően ügyesen egyensúlyoz a hősiesség, a katonai szakmaiság és a háború borzalmainak bemutatása között.

Az üzenetek ugyan kőegyszerűek, de legalább nem károsak.

Nem próbálja nyíltan toborzásra inspirálni a nézőt, és nem dicsőíti mértéktelenül a haditechnikát sem. Bár bemutatja a tömeggyilkolásra alkalmas gépeket, nem él vissza velük. Semmi szempontból nem hasonlítható egy Michael Bay-filmhez a katonaságpornó. Egy olyan történetet mesél el, ahol a katonák átlagemberek, akik nehéz döntéseket próbálnak meghozni rendkívüli helyzetben.

A Sárkányok Kabul felett összességében egy hullámzó, de alapvetően szórakoztató produkció.

Az írói hibák, a felesleges mellékszál, túltolt drámaiság mellett a rendezés korrekt, jól működik színészgárda és a feszült hangulat.


Link másolása
KÖVESS MINKET:

Ajánljuk

KULT
A Rovatból
A Szépművészetiben balhézva és a Dunán hajókázva sem kápráztatnak el igazán a Szemfényvesztők 3 illuzionistái
Azért így is akad néhány csavaros trükk a tarsolyban, csak ne lenne minden karakter ennyire elszállva magától.


Kilenc év után folytatódik a „robinhoodkodó” bűvészbanda kálváriája. A Szemfényvesztők 2013-ban meglepetéssikert aratott: a David Copperfield babérjaira törő illuzionisták látványos akciókkal megtűzdelt és csavaros heistfilmje 351 millió dollárt termelt a világ mozijaiban, ami, ha belegondolunk, mégsem olyan nagy csoda, hiszen olyan sztárokkal volt karimáig pakolva a film, mint Jesse Eisenberg, Mark Ruffalo, Woody Harrelson, Morgan Freeman, Michael Caine, Dave Franco, Isla Fisher, Mélanie Laurent, Common vagy Caitríona Balfe. A minőségről alapvetően ritkán gondoskodó Louis Leterrier rendező (A szállító 1-2, A nyakörv, A hihetetlen Hulk, A titánok harca, Agyas és agyatlan, A leszámolás, Halálos iramban 10) akkor egész szépen betalált, és egy valóban szórakoztató és meglepő fordulatokkal teli filmet tett le az asztalra.

Nem is kellett hát nagyon sokat várni a folytatásra, 2016-ban érkezett a Szemfényvesztők 2. A rendezői széket ezúttal a szintén nem túl erős filmjeiről ismert Jon M. Chu (Step Up 2-3, G.I. Joe: Megtorlás) foglalta el, aki csak később kezdett igazán értékelhető mozgóképeket összerakni (Kőgazdag ázsiaiak, In the Heights – New York peremén, Wicked). A Szemfényvesztők 2 zárta le a rossz korszakát, amely sajnos nem tudta megismételni az első etap erényeit, a gyenge sztori és a fantasztikumot súroló nevetséges jelenetek (a kártyadobálós szcéna eléggé hírhedt lett) megtették a magukét. Az anyagi siker azonban most sem maradt el (főként az USA-n kívüli terepeknek köszönhetően), összesen 334,8 millió dollárt kalapoztak össze a mágusaink, tehát csak egy kicsivel kevesebbet, mint az első résszel.

Úgy tűnik azonban, hogy ez a visszaesés (az Egyesült Államokban csak 65 milliót hozott) elegendő volt ahhoz, hogy a Lionsgate stúdió egy időre parkolópályára állítsa a franchise-t.

Végül azonban újra összegyűlt a banda (legalábbis a nagyja), hogy kilenc évvel a legutóbbi húzásuk után ismét valami nagyon villantsanak. A harmadik alkalomra is új rendező vállalta el a levezénylést, méghozzá a főszereplő Jesse Eisenberg régi haverja, Ruben Fleischer, akivel korábban együtt forgatták a Zombieland első és második részét, valamint a 30 perc vagy annyi se című akció-vígjátékot (Fleischer azért ezek mellett nagyot ment a Venommal és az Uncharteddal is).

Hőseink, avagy a Négy Lovas visszatér, és velük együtt egy új generáció illuzionistái is színre lépnek. Nem kis feladatra vállalkoznak: minden idők legjobban őrzött, legértékesebb ékszerét, a Szívgyémántot tervezik becserkészni a gonosz cégvezér Veronika Vanderbergtől (Rosamund Pike).

Pontosabban csak Atlas (Jesse Eisenberg) vág neki a társai nélkül a körmönfont rablásnak, amelyhez egy új, fiatal illuzionistatriót kér fel társnak, akik épp a Négy Lovas álcája mögött kopasztottak meg legutóbb egy sokakat megkárosító, milliomos kriptohuszárt. A színész Bosco (Dominic Sessa), a fürge June (Ariana Greenblatt) és az „agy” Charlie (Justice Smith) belemennek a játékba, a balhé közben azonban feltűnnek a régi Lovasok is, a kártyazsonglőr Jackkel (Dave Franco), a szabadulóművész Henley-vel (Isla Fisher) és a hipnotizőr Merritt-tel (Woody Harrelson), akik, Atlashoz hasonlóan, kaptak egy új kalandra invitáló kártyát egy titokzatos megbízótól. Vagyis a veteránok és az ifjoncok kénytelenek összefogni a közös nemezissel szemben.

Persze nem eszik olyan forrón a kását egy Szemfényvesztők-filmben, így megannyi csavarra és trükkre kell számítani a játékidő alatt.

Sajnos azonban ezek közül továbbra sem működik mindegyik. Alapvetően nagy gond ezzel a franchise-zal, hogy pontosan tudjuk, a benne szereplő színészek nem igazi illuzionisták, így az általuk bemutatott trükkök láttán sem esik le az állunk, hiszen tisztában vagyunk vele, nem igaziak.

A Szemfényvesztők-filmekben ráadásul már olyan kunsztokat mutatnak be, amelyekre egyszerűen nem is lehet magyarázat, legalábbis a fizika törvényei szerint elfogadhatók, szóval időnként átnézünk a fantasy műfajába is. Ebben a harmadik rész sem kivétel.

Bár a forgatókönyvírók próbálnak időnként különféle magyarázatokkal előállni a trükkökre, azok a legtöbb esetben igen kevésnek bizonyulnak. Ráadásul ebben az epizódban is kapunk egy, a második rész kártyadobálós pillanatához hasonló kínos jelenetet: amikor a hét főhős egymást túllicitálva próbál menősködni saját képességeivel a kastélyban. Jujj!

Azért van jó hírünk is. A fentieket leszámítva egész szórakoztató lett ez a rész, amelyben valóban akadnak meglepő csavarok, amikre talán csak a legedzettebbek jönnek majd rá. A casting is szuper, az új színészek ügyesek, bár mind nagyon el vannak telve maguktól, de Dominic Sessa (Téli szünet), Ariana Greenblatt (65, Ahsoka, Barbie, Borderlands) és Justice Smith (Jurassic World: Bukott birodalom, Pokémon: Pikachu, a detektív, Dungeons & Dragons: Betyárbecsület) jól hozzák a karaktereiket, és sokkal emlékezetesebbek, mint az „öreg rókák”.

Ráadásul nekünk, magyaroknak is tartogat kukkolnivalót a film, hiszen azt részben Budapesten forgatták, így a szemfülesek nem egy fővárosi helyszínt könnyedén kiszúrhatnak (többek között a Szépművészeti Múzeumot, az Operaházat vagy a Dunán hajókázva a háttérben a Rákóczi hidat).

Összességében tehát kijelenthető, hogy bár a borzalmas második résznél jobb lett a Szemfényvesztők harmadik kalandja, az első frissességének és körmönfontságának azért híján volt, szóval továbbra is elkelne még néhány ütősebb trükk a szereplők ingujjaiba.


Link másolása
KÖVESS MINKET:

Ajánljuk