KULT
A Rovatból

Lombos Márton: "Három évig olyan szegény voltam, mint a templom egere"

A hazai dalszövegírók egyik legnagyobbika, aki saját együttese mellett ismert popsztároknak, például Takács Nikolasnak, Oláh Gergőnek, Nagy Adrinak vagy Gáspár Lacinak is írt. Modern és vicces szövegű jazz-dalok kiötlője, végtelen alázattal és udvariassággal.

Link másolása

Nem az első interjúm Lombos úrral. Na jó, a második. Nagyon várom, mert emlékszem a múltkoriról, hogy a megjelenése pillanatától kezdve páratlanul pozitív, emberközeli és vidám hangulatot áraszt magából. Felszabadultan nevetgél, szívéből szól, nem akar zengzetes szavakat használni. Pedig megbocsátható lenne neki, hisz a mai nap épp egy fontos fejezet az együttese életében: arculatot frissít és személyesebb kommunikációra vált.3

Lombos úr! Remélem, befizette már azt az áfatartozást!

Igazából nem áfa volt, hanem járulék. Persze, ez egy régi eseményeken alapuló dal, egy időben ugyanis igen rosszul álltam anyagilag, és hát ezt az időszakot is meg kellett örökíteni.

Az Áfatartozás című dal, amelynek videoklipje is ötletes

Milyen arányban valóságalapúak a dalaitok?

Nem sok... egy olyan 98%.

Akkor nagyon örülök, ugyanis minden dalszöveg, amelyet írsz, állandó pozitivitást és könnyedséget áraszt. Mintha egy kicsit bohém életed lenne.

Ez így van! Egyébként én örömmel figyelem a konkurenciát, de ott is mindig azt állapítom meg, hogy nekem fontos, hogy egy dal életigenlő legyen. Lehet egy szerzemény halál profi, erős, hatásos, de ha nincs meg benne az életszeretet, akkor nem hallgatom szívesen.

Tizenhat évesen kezdtél neki a dalszövegírásnak. Mi váltotta ki belőled az elhatározást, hogy ne a gitárt vedd a nyakadba, ne a dobok mögé ülj le, vagy a keverőpultot kezdd el piszkálni, hanem dalszöveget írj?

Volt egy gimnáziumi zenekar, amelyben két tanárunk is énekelt. Kerestek fiatal csávókat további énekeseknek. Rólam meg tudták, hogy ki lehet küldeni a színpadra úgy, hogy semmi zenei múltam sincs, így hát beválogattak. Szóval a dalszöveg igazából csak azért kellett, hogy lehessen valamit énekelni. Nem akartuk megfejteni a világot, csak azt tudtuk, hogy szeretnénk kinn lenni a színpadon, mert akkor jönnek a csajok, és egyébként is, milyen jó a rock n roll.ok1

Azóta pedig úgy állunk, hogy saját zenekarod mellett, amely jazzt játszik újszerű szövegekkel, befutott sztároknak, de színházaknak is írsz. Ez utóbbiakra csak kiegészítésként tekintesz, vagy több van bennük annál?

Engem a műfaj soha nem érdekelt! Mindig az ember, a helyzet és a feladat az, ami inspirál! Például nemrég lettünk kész az Anyád kínja! című, állati sikeres színdarab B szereposztásával. Ott van négy színésznő.

Fonyó Barbi úgy énekel operát, ahogy az a nagykönyvben meg van írva, de most popzenével kell dolgoznia, meg rappelnie kell a darabban… nagyon ösztönzött a feladat, hogy tudok neki újat mondani! Pedig operaénekességéből fakadóan neki képzettebb a zenei múltja, mint nekem.

Most a napokban Oláh Gergő is volt fenn nálam, új szerzeményen dolgozunk. Ilyenkor is, ahogy úgymond "izzunk", vagy amikor Jacky-vel (zenésztársa, Juhász Attila - a szerk.) dolgozunk, számtalan olyan pillanat van, amiért érdemes ezeket csinálni.

Néhány ismert együttes és zenész, akiknek írt már szöveget Lombos Márton:

Gáspár Laci, Náray Erika, Oláh Gergő, Szirtes Edina (Mókus), Tóth Vera, Nagy Adri, Takács Nikolas, Emilio, Temesi Berci, Group'n'Swing, Hooligans, Garami Funky Staff, Sugarloaf, BacktoBlack, Gitano, Weisz Viktor.

1

2010-ben, a Jazzy dalversenyének megnyerésével kezdtetek el Attilával saját lemezen dolgozni. Addig miért nem? Kellett a szakmai megerősítés, hogy jó az, amit csináltok?

Abszolút ez volt az oka, igen. Én nem vagyok egy képzett zenész, a gimnáziumi zenekarban és a diszkókban szedtem össze a tudásomat. Amikor megtaláltam azokat a zenészeket, akik inspiráltak, rá kellett jönnöm, hogy fényévekkel előrébb vannak nálam, és ez ciki. Ugyanakkor érdekes, hogy ezért is lettem szövegszerző. Nekik ugyanis a gondolataik hiányoztak ahhoz, hogy jó dalok szülessenek. Ezért aztán én lettem köztük a dalszövegíróként jegyzett srác. Nagyon sokat tanultam tőlük, meg aztán elkezdtem iskolába is járni.

A dalszövegírók közt mennyire jellemző a taktikás helyezkedés, könyöklés, taposás, hízelgés, vért izzadás?

Hát... biztos van ilyen... Nézd, én 2006-ban kimentem félévre Jeruzsálembe. Ez egy zarándokút volt, önmagam keresése, ugyanis szinte nem volt munkám, és nem értettem, hogy mi a baj. Az a kérdés forgott bennem: miért nem működik most Marci a piacon? Aztán amikor visszajöttem, egyszerűen csak bekopogtam a kiadók ajtaján, bemutatkoztam, hogy Lombos Márton vagyok, és dalszövegeket szeretnék írni. És akkor egyszer csak beindult a dolog.ok3

Előbb a dalszövegeket szoktad megírni, vagy inkább a dallamra helyezel rá szavakat?

A saját dalaink esetében ez mindenféle módon szokott alakulni, de például, ha a popzenészeknek írok, tőlük jellemzően megkapom előre a dallamot. Viszont most már velük is úgy dolgozom, hogy rendesen felénekelek nekik egy demót, és elküldöm. Olyan jólesett, amikor Takács Nikolas, aki szerintem egy zseniális hangú énekes, megdicsérte az egyiket, hogy kifejezetten jól énekeltem benne! Meg azért már többször előfordul, hogy nem csak a dalszövegemet, hanem egy-egy frazírt úgy, ahogy van, megtartanak a dalukban. Az nagyon jó érzés!

Elég gyakran kapok utolsó pillanatos munkákat. Magyarul tudják, hogy ha ég a ház, akkor is lehet rám számítani. És ennek nagyon örülök!

Persze ilyenkor tudvalevő, hogy nem lesz a világ legjobb dalszövege. Amikor nincs határidő, és van idő, hogy jöjjenek az ötletek, akkor születnek a száz százalékosak. Minden napom élményekkel van tele, amelyek termelik az ötleteket. Van három gyermekem, hat, nyolc és tíz évesek. Iskolába járok, iskolában tanítok... szóval el vagyok látva impulzusokkal!4

Ezek szerint a családodból is sokszor merítesz ihletet?

Abszolút! Szerintem minden munkának, minden karriernek és minden sorsnak az az alapja, hogy jók legyenek a családi körülmények. De legalábbis élhetőek.

Minél jobb ez a táplálék, annál többet tudsz elvinni belőle a munkádba.

Van egy barátnőnk, aki Portugáliában járt egy nemzetközi középiskolába. Az Egyesült Államoktól a Fülöp-szigetekig mindenhonnan származó embereket megismert. Ugyanúgy vannak érettségi találkozóik nekik is, és ahogy telnek-múlnak az évek, azt látja, hogy az életminőséget nem a társadalmi osztály és nem effélék határozzák meg. Egész egyszerűen az, hogy milyen párkapcsolatot élünk.lombi

Azért abban is biztosan van valami, hogy a szüleinkkel milyen a viszonyunk. Elvégre minden pszichológus ezt szajkózza...

Igen, de az egy olyan dolog, amin túl lehet lépni. Több olyan ismerősöm van, akinek valamilyen volt az anyja, apja, és volt egy pont, amikor elhatározta, hogy ő nem olyan lesz. De tök igazad van abban, hogy számít a hozott anyag, csak

az életben bármikor dönthetünk úgy, hogy oké, ezt hoztam, ezt kaptam a családtól, én pedig most hozzáteszek ehhez valamit. Vagy meglépek valami olyat, amit nem néztek volna ki belőlem anyámék. Szerintem ez egy óriási sikerélmény.

Mesélj a kurzusaidról!

Nagyon intenzívek, van egy fontos ívük, egyik óra a másikra épül. Szóval ha valaki csak úgy bekapcsolódni akarna, elég nehéz dolga lenne. Bizalmi viszonyok alakulnak ki, amelyekkel utána dolgozom. Nem akarok túlságosan teátrális szavakat használni, de itt tényleg csodák történnek. Új dolgok buknak ki a résztvevőkből. Bizony, előfordul az is, hogy valaki elsírja magát attól, amit ő maga kimond.ok4

Lombos Márton a Szent György Média és Informatikai Szakközépiskolában, az úgynevezett ÖRÖM A ZENE ISKOLA tanáraként fejleszti a zene iránt érdeklődők kreativitását. Az iskola egy csaknem negyed évszázados álom megvalósulása, amely a Gitármánia és Zenei Továbbképző Tábor 1994-es kezdeteihez nyúlik vissza. A suli névadója és az ÖRÖM A ZENE koncepció működtetője a Hangszeresek Országos Szövetsége.

Bővebben: oromazene.hu

Pszichológiát és grafológiát is tanultál, utóbbiból végzettséged is van. Hasznosítod ezeket a tudásokat a munkád során?

Abszolút! Például amikor le kell ülnöm kvázi gyorsan megismerni valakit, akivel együtt fogok dolgozni, vagy a kurzusaimon, ha van lehetőségem a grafológiai elemzőkészségemet használni, mindig megteszem.

Kellően gyakran ismerkedhetsz új emberekkel, hiszen nem ragadsz le a jól bevált saját bandánál vagy a popénekeseidnél, hanem például Gitármánia táborban verbuválódott, amatőr zenekarokkal is foglalkozol. Legalábbis erre következtetek abból, hogy a KacskaRingo nevű formációnak is írtál dalszöveget. Ilyenkor mi jelenti neked a jó élményt?

A KacskaRingo frontembere, Csabi, inspirál engem. A Gitármánia táborban ugye minden évben zsűrizek, és nem véletlenül juttattam el őt már kétszer is a döntőig. Mint ahogy a Margaret Island-re se véletlenül szavaztam. Akikben ott van a lehetőség, és látom, hogy működik, amit csinálnak, azokat mindenképpen viszem előre.

KacskaRingo: 1 hét balkán (szöveg: Lombos Márton)

Mit tanácsolsz azoknak, akik a szövegírás gondolatával kacérkodnak?

Kitartás. Én is nagyon sokat dolgoztam azért, hogy ezt csináljam, és nem volt mindig könnyű. Három évig olyan szegény voltam, mint a templom egere. De ha kitartóan dolgozol valamin és nem adod fel, egyszer csak eljön a te időd. Van valami zsidó bölcselet is, ami ezt mondja.

A másik, amit a kurzusaimon is mindig mondok, hogy az nem elég, ha azt mondod, hogy "most ez jött ki belőlem, ez van". Mert az érződni fog a szövegen. Meg ha dolgozol rajta, az is érződni fog. Mindig tudd felülbírálni magadat.

Mi jön most?

Elindítunk egy olyan koncertsorozatot, amelyben azok énekelnek, akiknek dalszöveget írtam, és az én szuper zenekarom fogja kísérni őket.

És persze, a mai nappal arculatot változtatunk: egy több hónapja zajló közös munka keretén belül szeretném, az elmúlt évtizedek alatt a különböző művészeti ágakban az asztalra tett dolgaimat egy új név alatt összegezni, megmutatni a közönségnek, hogy ki is az a Lombos úr.

Lombos Marci azon töpreng, vajon mit kap karira

Ha tetszett a cikk, oszd meg!

Link másolása
KÖVESS MINKET:

Népszerű
Ajánljuk
Címlapról ajánljuk


KULT
A Rovatból
„Így tovább nem lehet élni” – Újabb zseniális Bödőcs-kisfilm készült, Csákányi Eszter és Znamenák István is remek benne
Amolyan igazi Bödőcs-humor, két lazán odapakolt nagyszerű színészi alakítással. Egy kis Örkény, egy kis Wes Anderson négy és fél percben.

Link másolása

Új kisfilm került fel Bödőcs Tibor YouTube-oldalára: a mintegy 4 és fél perces alkotás két főszereplője Znamenák István és Csákányi Eszter.

A kérvény című opus egy Wes Anderson-szerű miliőben játszódik, és lényegében egy kérvény felolvasásából áll, na meg a hangos csattanóból. De az egészben benne van az „elmúthatvanév” Magyarországa, persze a megfelelően vicces, ironikus körítéssel. A kérvény című kispróza egyébként Bödőcs Prímszámok hóesésben című kötetének egyik fejezete.

Amolyan igazi Bödőcs-humor, két lazán odapakolt nagyszerű színészi alakítással.

De felesleges is ennél több, nézzük a kisfilmet:


Link másolása
KÖVESS MINKET:

KULT
A Rovatból
Nem Zendaya cicijével próbálja eladni a filmjét Luca Guadagnino a Challengersben
Április 25-től játsszák a hazai mozik a Challengerst. Zendaya eddigi pályafutásának talán legfontosabb filmjét készítette el, és mindent meg is mutatott a cél érdekében.

Link másolása

FIGYELEM: A CIKK APRÓ SPOILEREKET TARTALMAZ!

Napok óta azon töprengek, miért is tetszett ennyire a Challengers. Hiszen ha az ember nagy vonalakban elmondja a sztorit, talán fel sem kelti a figyelmet. Szerelmi háromszög, a tenisz, mint az emberi kapcsolatok, játszmák metaforája, bla-bla-bla. De ahogy sokszor hangsúlyozzuk, a művészet fő kérdése a nem a „mit”, hanem a „hogyan”.

Luca Guadagnino rendező az egyszerű hozzávalókat mesterien elegyíti, a romantikus drámából már-már lélektani thrillert csinál. Az első pillanatban megalapozza az egész filmen átívelő feszültséget. Két férfi teniszezik. Izmosak, leharcoltak, feszültek. Már-már mitikus alakok. Csatájukat a nézőtérről figyeli egy szépséges nő.

A három szempárt látjuk egymás mellé vágva, és rögtön tudjuk, miről van szó, mi is lehet a valódi tétje ennek az összecsapásnak.

Ezután a film ügyesen ugrálva az idősíkokon azt mutatja be, hogy jutottak el a szereplők eddig a pontig.

Tashi (Zendaya) ígéretes teniszcsillagnak indult, ám egy sérülés miatt le kellett mondani az álmairól. Manapság férje, Art Donaldson (Mike Faist) teniszcsillag edzője és menedzsere, akivel van egy közös lányuk is. Art rossz passzban van, sorra veszti a meccseit, szíve legmélyén már szívesen visszavonulna, de fél, hogy elveszti felesége megbecsülését, ha feladja. Ám mindannyiuk életét felrázza, amikor egy kisebb rangú versenyen Art szembe találja magát Patrickkal (Josh O’Connor), aki egykor a legjobb barátja volt, egészen addig, amíg meg nem ismerkedtek Tashival.

Mindenképpen ki kell emelni még Trent Reznor és Atticus Ross zenéjét. Mert bármennyire jó is a rendező és a szereplőgárda, voltak olyan helyek a filmben, ahol egyedül a lüktető soundtrack biztosította a feszültséget, anélkül túl hosszú és lapos lett volna egy-egy snitt.

Bámulatos a fényképezés, minden beállítás talál, olykor egyenesen a száguldó labda szemszögéből látjuk a meccseket. Bár a filmben végig erős az erotikus túlfűtöttség, Luca Guadagnino remek ízléssel bánik a kérdéssel. Nem Zendaya cicijével próbálja eladni a filmjét, sosem látszik több, mint ami indokolt, és ami szükséges ahhoz, hogy plusz töltetet adjon egy-egy jelenetnek. Egyébként is túl sok a történés, amit követni kell ahhoz, hogy a szemünket legeltessük. Kimondottan szokatlan módon ebben a filmben sokkal többet vetkőznek a pasik.

Nem is emlékszem, láttam-e valaha olyan mainstream amerikai (vagy bármilyen) filmet, ahol a férfi öltözőt mutatják a maga természetes valóságában.

Itt ez is megtörtént. Sőt, Guadagnino attól sem fél, hogy kicsit behozza a képbe a látens homoszexualitás kérdését. Mindezt kellő lazasággal és humorral teszi.

Félreértés ne essen, a Challengers nem a szexről, és még csak nem is a teniszről szól. Ahogy maga Tashi ki is mondja valahol a film elején: a tenisz nem sport, hanem emberi kapcsolat. Akkor lesz jó egy meccs, ha a pályán lévő két ember szinte eggyé válik, tökéletesen érti egymást.

A Challengers három zseniális színész és egy nem kevésbé nagyszerű rendező összmunkájától lett az, ami, de ez mégiscsak Zendaya filmje, ő a csúcstámadó, a többiek az alaptábort biztosítják neki. A még mindig nagyon fiatal színésznő nem is választhatott volna jobb filmet, hogy megmutassa tehetségét azok számára, akik eddig legfeljebb a Pókember-filmekben és a Dűnében találkoztak vele.

A szép színésznők sokszor úgy próbálnak kitörni a skatulyából, hogy csúnya, vagy legalábbis a nőiességüket háttérbe szorító női karakterek bőrébe bújnak. Zendaya más utat választott: maximálisan kihasználja előnyös külsejét, erotikus kisugárzását, sőt, maga a szerep is arról szól részben, hogy egy vonzereje tudatában lévő fiatal nő miként manipulálja az életében lévő férfiakat. De közben láthatjuk fiatal lányként, anyukaként, femme fatale-ként, üzletasszonyként és tehetetlenül szerelmes nőként is. A színészi sokoldalúság olyan skáláját vonultatja fel, amire kevés szerep nyújt lehetőséget.

Kisujjában van a színész és a nő egész eszköztára, és így könnyedén az ujja köré csavar mindenkit.

Link másolása
KÖVESS MINKET:


A Rovatból
Több mint száz év után került elő egy eddig ismeretlen írás Agatha Christie-től
Az első Poirot-regénye környékén írhatta az első világháború alatt.

Link másolása

Váratlan szerzőre bukkantak egy, a Brit Pszichoanalitikus Társaság archívumában talált magazin hasábjain: minden idők legtöbb könyvet eladott regényírójára, Agatha Christie-re.

A magazint Sylvia Payne, a psziszhoanalízis brit úttörőjének papírjai között találták meg, aki még az első világháborúban, nővérként ismerkedett meg a krimi későbbi koronázatlan királynőjével.

A Mit csináltunk a Nagy Háborúban című, hatvanoldalas, saját készítésű szatirikus magazin is ebből az időből származik és Christie, Payne, illetve kolléganőik különböző írásait tartalmazza: novellákat, verseket, színdarabokat – és egy képregényt is egy mérgezéses esetről, amit Christie és szintén nővér barátnői „követtek el”.

Christie a magazinban elsősorban a kérdezz-felelek rovat vezetőjeként szerepel, ahol képzeletbeli olvasók kérdéseire válaszol, válaszait Agatha néni néven szignózva,

de rejtvényoldalt is szerkesztett, továbbá írt egy bírósági álhíreket tartalmazó rovatot.

A belsős nővérmagazint könnyed, pozitív hangvétele miatt minden bizonnyal saját maguk lelkesítésére készítették a nővérek, akik nap mint nap szembesültek a világháború borzalmaival a Franciaországból hazatért brit háborús sebesültek révén.

Christie nagyjából a magazin keletkezésekor írhatta első regényét is, A titokzatos stylesi esetet, a később legendássá vált Hercule Poirot detektív főszereplésével, de ekkor még senki sem sejthette, hogy az írónő könyveinek eladását csak Shakespeare és a Biblia tudja majd megelőzni, ugyanis első regényének kéziratát három éven át hat különböző kiadó utasította vissza.


Link másolása
KÖVESS MINKET:


KULT
A Rovatból
Meghalt András Ferenc
A nemzet művészének rendezőként olyan filmek fűzödnek a nevéhez, mint a Veri az ördög a feleségét vagy a Dögkeselyű. 81 éves volt.

Link másolása

Nyolcvanegy éves korában elhunyt András Ferenc Kossuth- és Balázs Béla-díjas filmrendező, forgatókönyvíró, producer, érdemes művész, a nemzet művésze – jelentette be csütörtökön Szombathelyen Kollarik Tamás, a Nemzeti Média-és Hírközlési Hatóság elnöki főtanácsadója és Lovass Tibor, a Savaria Filmakadémia elnöke a 11. Savaria Filmszemle keretében rendezett médiakonferencián.

András Ferenc, a Savaria Filmszemle életműdíjas zsűritagja emléke előtt a konferencia résztvevői néma felállással tisztelegtek.

A Színház- és Filmművészeti Egyetem MTI-hez eljuttatott közleménye szerint az intézmény harmadéves filmrendező osztályának osztályvezető tanára csütörtökön hajnalban hunyt el.

András Ferenc 1942. november 24-én született Budapesten, 1973-ban szerzett rendezői diplomát a Színház- és Filmművészeti Főiskolán. Életében mindvégig jelentős szerepet játszott a film és a televízió. Pályáját 1962-ben kezdte a Magyar Televízióban, majd dolgozott a filmiparban is, ahol a korszak legnagyobb rendezőivel működött együtt, köztük Ranódy Lászlóval és Makk Károllyal.

Rendezőként és forgatókönyvíróként olyan rendkívüli alkotások kötődnek a nevéhez, mint a Veri az ördög a feleségét, a Dögkeselyű, A kárókatonák még nem jöttek vissza, a Családi kör vagy a Törvénytelen című film – olvasható az SZFE méltatásban.

Mint írták, András Ferenc 1977-ben aláírta a Demokratikus Chartát, kifejezve tiltakozását a csehszlovákiai diktatúra intézkedései ellen, a politikai nyilatkozat támogatása miatt hosszú ideig nem forgathatott újabb játékfilmet.

A nyolcvanas években a MAFILM színésztársulatának vezetője volt, majd később a Dialóg Filmstúdiót irányította. Produceri tevékenysége mellett meghatározó szerepet vállalt a szinkronszakma alakításában, valamint a Duna Televízió szinkronműhelyének korszakos vezetője volt. Szerteágazó tudása és tapasztalata ellenére viszonylag későn kezdett tanítani: 2021-től volt az Színház- és Filmművészeti Egyetem filmrendező osztályának osztályvezető oktatója, aranydiplomáját pedig 2023-ban vehette át ugyanitt - emelik ki a közleményben.

András Ferenc halálával a magyar film világa kiváló alkotót veszített el, emlékét a filmjein és oktatói munkáján keresztül őrzi a Színház- és Filmművészeti Egyetem

– írták.

Link másolása
KÖVESS MINKET:

Ajánljuk