KULT
A Rovatból

László Boldizsár: Nem lesz ,,Zséda-vü” érzésük a nézőknek

Újra összeáll a Cotton Club Singers a Zsidő Művészeti Napok alkalmából. A visszatérésről László Boldizsár, a zenekar vezetője mesélt nekünk.


Régi is, új is, jewish! 2018-ban is megrendezik a Zsidó Művészeti Napokat (ZsiMü) Budapesten. A programsorozatra május 28-a és június 10-e között kerül sor. Az előadások egyike a Cotton Club Singers (CCS) Páratlan! című koncertje.

Fehér Gábort, Kozma Orsit, László Boldizsárt, Szűcs Gabit és Zsédenyi Adriennt négyéves szünet után láthatja-hallhatja majd újra együtt a közönség. László Boldizsárral, a Cotton Club Singers vezetőjével, egyszersmind a ZsiMü művészeti tanácsadójával beszélgettünk.

– Vadas Vera, a rendezvénysorozat igazgatója keresett meg téged, hogy 2018 májusára álljon össze újra a Cotton Club Singers, vagy te kerested meg az ötlettel a ZsiMü-t.

– Verával tizenöt éve folyamatos beszélgetésben vagyunk, évente, kétévente létrehoztam valami új dolgot a korábbi rendezvényén, a Zsidó Nyári Fesztiválon, aztán tavaly a ZsiMü-re Schell Judittal megcsináltam A Nő illata –Tangótól Jeruzsálemig című koncertet. Az ,,üresjáratokban” is sűrűn váltunk szót Verával, elmondtam, hogy már rég voltam együtt a Singers-szel, mire ő azt mondta, akkor legyünk együtt a ZsiMü-n.

– Mitől lesz páratlan a koncert?

– A Singers-szel mindig négy fő állt a színpadon, most öt lesz, páratlan szám, ebből az alapvetésből indultunk ki, de az élmény szempontjából is páratlan lesz.

Hosszú évek telnek el a Singers-koncertek között, és amikor újra együtt vagyunk a színpadon, az eseményszámba megy. Fontosnak tartjuk, hogy ha egyszer már kimondtuk, hogy a Singers megszűnt, akkor ne legyen folyamatos visszatérés, mert úgy elvész a dolog izgalma, így viszont megvan, nézői és színpadi oldalról is.

Mindegyikünk egyedi karrierje felszálló ágban van, de ha sűrűn állnánk össze, azt is feltételezhetnék rólunk, hogy már nem megy úgy a szólistakarrierünk, ahogy korábban. Szó sincs erről, nem anyagi kérdés, hogy a CCS színpadra áll, hanem belső késztetés, hogy időről időre magunkhoz édesgessük ezt a ,,gyermeket” egy-két koncert erejéig.

– Amikor egy régi, megszűnt csapat újra meg újra összeáll, valóban erős a gyanú, hogy nem a szeretet, hanem az üzleti érdek hozza őket össze.

– Ha a Singersnek ez anyagi kérdés lenne, akkor nem a MOM-ba mennénk, hanem az Arénát bérelték volna ki számunkra, és akkor jól levadásznánk a piacot. Nekünk, pontosan azért, mert futnak a saját dolgaink, egy limitált nézőtér kell, az adja meg a koncert exkluzivitását. Kicsi ez az ország, pusmognak az emberek, és általában arról, ami nem valós. Ennek nem tesszük ki magunkat.

– Könnyű volt megnyerni a többieket erre a fellépésre?

– Olyannyira, hogy még mielőtt a ZsiMü egyáltalán szóba került volna, Zsédenyi Adrienn (Zséda) felhívott, hogy jaj, úgy énekelne már velünk, nem csinálunk-e valamit. Mindenki azt érzi: de jó, hogy megint együtt állunk színpadra.

– Mit hallhat majd a közönség?

– Nagyon színes lesz a műsor, természetesen jiddis dalokkal is készülünk. Nekem a koncert zenei íve a legfontosabb. A zenei ív határozza meg, hogy hová illesztjük be a zsidó dallamokat. Hosszú évek tapasztalata, hogy egy jó sorrend aranyat ér, nem hagyja, hogy akár csak percekre is unalmassá váljék egy koncert. Nálunk mindig izzik a levegő, és ez most is így lesz.

– Ezek szerint a zenei ívet te adod meg.

– Igen, illetve az a közel hatórányi repertoár, amiből ilyenkor válogatunk. Húsz-huszonkét dal az alap, ebből kihagyhatatlan tíz-tizenkettő. Nekem azt a maradék nyolcat kell nagyon célzottan megtalálnom, amivel a dolog aznap este izgalmassá és egyedivé válik. Nem fognak csalódni a nézők, biztos, hogy lesz benne olyan csavar, amitől úgy fogják érezni, hogy nem a húszéves fennállásunk alakalmából adott koncertet nyomtuk le megint, hanem hozzátettünk valamit.

Nem lesz deja vu vagy – viccesen szólva – ,,Zséda-vü” élményük.

– A többiek mennyire szólhatnak bele a koncert programjába?

– Színházi ember lévén, és a Singers előtt is annak vallottam magam, nem gondolom, hogy egy színház vagy egy zenekar teljes egészében demokratikusan működtethető. Azok a zenekarok működnek jól, ahol van egy egészségesen markáns vezető, aki beszélget a tagokkal, felajánl nekik dolgokat, és meghallgatja a véleményüket. Már annyira ismerjük egymást, hogy tudok a Singers-tagok fejével gondolkodni, tudom, mi az, amit szívesen elékelnének egy ilyen műsorban, és mi az, amit nem, ők pedig tudják, hogy miket fogok leírni, és kilencven százalékban vissza is igazolják, hogy rendben, mehet. Meg szoktam őket lepni egy-két nótával, azokon kicsit vitázunk.

– Művészeti tanácsadóként is közreműködsz a ZsiMü-n, és te menedzseled a Tiszta Amerika című programot. Hogyan született meg a gondolata?

– Nívós zenei programon gondolkodtunk, és felmerült bennem, hogy a Hot Jazz Band-del csinálhatnánk valamit, ők még úgysem szerepeltek a ZsiMü-n. Eszembe jutott az Andrews Sisters, illetve az, hogy három hölgy is legyen a zenekar mellett, olyanok, akik még nem nagyon léptek együtt színpadra. A rendezvény egyik sajátossága, hogy olyan embereket hoz össze, akiknek eddig nemigen volt közös szereplésük. Hallható lesz Ónodi Eszter színésznő, Szűcs Gabi énekestársam és Behumi Dóri jazz énekes

A munkacím a Hot Jazz Band egyik számának címe, Egy kis rúzs volt, aztán egyszer csak megláttam a Valami Amerika 3 plakátját, amin rajta volt Eszter, bevillant, hogy ez így együtt tiszta Amerika – így jött a filmre hajazó cím. Ezért lett a plakátunk beállítása is kicsit hasonló a filmplakátéhoz. Mindezt természetesen egyeztettük a film producereivel, és megtiszteljük a Valami Amerikát azzal, hogy feldolgozunk két dalt a filmből. Időközben az is kiderült, hogy a Hot Jazz Band már játszotta a főcímdalt. Az eredeti terv az volt, hogy a múlt század eleji magyar zsidó szerzők dalaiból csemegézzünk. Ez a koncepció annyiban változott, hogy azt mutatjuk meg, hogyan hatott az amerikai zene a magyar, ezen belül a zsidó zeneszerzőkre, így – a Band és Dóri előadásában – lesz egy amerikai szál is. Narrációval párhuzamokat vonunk, ha felcsendül egy magyar sláger, egy-két motívum erejéig megmutatjuk az amerikai párját, azt, hogy mihez hasonlít.

Szorosan együttműködünk Zöldi Gergővel, a ZsiMü dramaturgjával. Ő sokkal előrébb tart zenedramaturgiában, mint én, rengeteget tanultam tőle. Amiről azt gondoltam, hogy jó, arról elmagyarázta, hogy miért nem az, és összeállt bennem a kép, hogy az elmúlt huszonegy évben hol hibáztam. Amikor egy-egy koncert nem az elvárásnak megfelelően sikerült, az azért volt, mert olyan dolgokat erőltettem, amik idegenek voltak az esttől.

Egyetlen dal képes lerombolni azt, amit fölépítettünk előtte a koncerten. A dramaturgia része az is, hogy a dalok közé megírjuk a szövegeket vagy legalább a támpontot, hogy ki, mikor, miről beszél, mert badarságokat is tud mondani az ember. Fölrémlik egy-kettő saját szövegeimből is..

– Koncert vagy inkább színház lesz a Tiszta Amerika?

– Könnyed showműsorként jellemezném. Először pódium jellegű műsort képzelt el a ZsiMü, de úgy gondoltam, hogy ilyen nagy formátumú emberekkel és ilyen professzionális zenei kísérettel ez nem az a fajta pódiumkoncert lesz, mint amikor egy szál zongorával kiállnak énekelni a színészek. Szeretném rávenni Esztert, hogy ne színésznőként, hanem énekesnőként legyen jelen, a dalokat inkább zenei, mint színházi oldalról közelítse meg. Ő ahhoz a színészgenerációhoz tartozik, amelynek a tagjai több műfajt is tökélyre tudnak fejleszteni, énekesként is megállják a helyüket a színpadon. Talán Udvaros Dorottya és Básti Juli volt az első, aki prózai színésznőként ki mert állni koncertezni, és ezzel hagyományt teremtettek. A későbbi generációk már alapból hozzák ezt, csak nem mindegyiküknek adatik meg a lehetőség. Mázlink volt, hogy találtunk egy időszakot, amikor Eszti, Gabi és Dóri a próbákkal együtt be tudták vállalni ezt a programot. Szerintem a Band is kifejezetten örül neki. A hat Kossuth-díjas fiatalember az év nagy részében egymást látja, most hirtelen három tehetséges, csinos hölggyel lesznek együtt, ami a zenéjükre is jótékonyan fog hatni.

– Lesz egy Elvis Presley-est is a ZsiMü-n. Az is a te ötleted volt?

– Nem, Vadas Veráé. A kiindulópont Elvis zsidósága volt. A teljes neve Elvis Aaron Presley, és az Aaron zsidó név; zsidó csillagot viselt a nyakában (igaz, a kereszttel és a félholddal együtt, mert mint mindenben, a vallásban is hedonista volt). Innen támadt az ötletem, hogy az est címe Csillag született legyen, és az A betűt egy zsidó csillag formázza a plakáton. Arra gondoltunk, hogy hölgy énekesnek is lennie kellene a produkcióban, de nem tudtuk kitalálni, hogyan kerüljön a képbe. Zöldi Gergő, akinek iszonyúan jó agya van, zseniálisan összekapcsolta a lexikális tudását a produkcióval: rögtön mondta, hogy Barbra Streisand Csillag születik című filmjében eredetig Elvist kérték fel partnerének, de a menedzsere nem engedte, mert egy lecsúszott hajdani nagy sztárt kellett volna játszania. Barbra Streisandot Bíró Eszter fogja megszemélyesíteni az esten, bemutatjuk, milyen lett volna, ha Presley és Streisand együtt énekel.

A Budapest Jazz Orchestra kíséretében és hangszerelésében fognak elhangozni a dalok, de fellép Gájer Bálint, az Iván és Parazolból Vitáris Iván és az egész Mongooz and the Magnet zenekar. Nem voltam nagyon erős a mai mainstream-ben, de a fesztivál egyik fiatal igazgatója jártas benne, így jött a képbe Iván és Mongooz.

Ez utóbbi azért is érdekes, mert rájöttem, hogy a ritka alkalmak közül, amikor mai zenekarokat néztem a tévében, a Mongooz And The Magnet volt az, amelyiknél ott ragadtam a képernyőnél. Most fogtam fel, hogy ők azok, akiket nagyon kedvelek. Egy magyar, egy norvég és egy ír fiúból álló trió, gitár, bőgő, dob felállás, és a bőgős, illetve a dobos eszeveszetten jól énekel. Magyarországon tanultak orvosnak, elkezdtek zenélni, és olyannyira bejött nekik, hogy együtt maradtak Pécsen. Elvis zsidóságát Nógrádi Gergely szakavatott kántor fogja bemutatni, akiről kiderült, hogy anno maga is énekelt Elvis-számokat. Minden mindennel összefügg. Jó úton haladunk, hogy nagyon sikeres projekt legyen.

– Mi a szereped a többi ZsiMü-produkcióban?

– A többiben főleg ötletelésszinten veszek részt Verával és a menedzsment többi tagjával együtt. Én találtam ki a például a ,,régi is, új is, jewish” szlogent.

– A Singers-, a Tiszta Amerika- és az Elvis-estet A-tól Z-ig te viszed. Hogy van ennyi mindenre energiád? Miből töltekezel?

– Engem az új dolgok soha nem fárasztanak. Így tekintek a ZsiMü-re is. Vadas Vera folyton inspirál, arra sarkall, hogy a saját művészi látásmódomat a fesztivál javára fordítsam, és ezt a legnagyobb örömmel teszem. Amíg ez az adok-kapok működik, addig engem is feldobnak az új feladatok, így ebből is töltekezem. A művészekkel történő egyeztetés nem egyszerű feladat, de nekem ez nem új dolog, ezt csináltam világ életemben a Singers művészeivel, illetve, ha hívtunk vendégeket, akkor velük is, és már hiányzott. Szeretek nulláról fölrakni valamit a színpadra. Most az a kihívás, hogy akkor is működjön egy produkció, ha nem vagyok benne.

– Kevés popénekes mondhatja el magáról, hogy sikeres operaénekessé vált. Mi a titkod?

– Fordítva történt a dolog. Az operaénekes vált könnyűzenei énekessé, aztán újra visszatalált az útjára, de addigra annyi friss dolog ragadt rá, hogy az opera műfaját is másként kezeli.


Link másolása
KÖVESS MINKET:

Népszerű
Ajánljuk
Címlapról ajánljuk


KULT
A Rovatból
Műbalhé, alpáriság, szexizmus és egymásnak beszólogató zsűri – ilyen volt a Megasztár első adása
A TV2 tehetségkutatója idén minden eddiginél jobban a nézők alantas ösztöneit kívánja kiszolgálni, és a legkülönfélébb bántalmazói magatartásokat relativizálja.


Amikor néztem az X-Faktor idei első adását, csodálkoztam, hogy hová tűntek a hülyék, mert alig volt belőlük. De végül meglett a válasz:

idén mind a Megasztárba ment.

Amennyire pozitív csalódás volt az RTL műsora, annyira traumatikus élményt nyújtott a Megasztár.

Volt itt műbalhé, alpáriság, szexizmus, kolléganő lekurvázása, és ez még csak Curtis.

De ne szaladjunk így előre!

Annak idején a Megasztár volt az első modern tehetségkutató műsor a honi médiában. A Ki mit tud?-ok művházszagú vérszegénységén szocializálódott országnak valóságos kulturális sokkot jelentett, és

már akkor is sokat vitatkoztak róla, mennyire korrekt abból műsort csinálni, hogy a világ tele van önképzavaros szerencsétlenekkel, akik épp oly tehetségtelenek, mint amilyen önérzetesek.

Persze nem hibáztatom őket, első kézből tudom, milyen nehéz ez. Én például már főiskolás voltam, és még mindig meg voltam győződve róla, hogy tudok énekelni, mert amikor a bulikon zenéltünk – és itt most a zenélés szót nagyon tág értelemben használom –, és énekeltem, nem vertek meg. Az sosem tűnt fel valahogy, hogy ezeken a bulikon a közönségből úgy kábé senki sem józan.

Szóval a Megasztár megítélése már akkor sem volt egységes, de azért ott ült a zsűriben egy Presser, egy Bakács, egy Pély Barna, még az excentrikus Soma is konzit végzett.

Azóta eltelt több mint húsz év, de a TV2 megragadt a múltban. Míg az X-Faktorban idén az tűnt fel, a megszokotthoz képest mennyire kevés volt a kínos pillanat, a Megasztár úgy döntött gazember, pontosabban trash reality lesz, rosszkedvünk tele pedig le van ejtve. Az agyzsibbasztóan hosszú, reklámok nélkül is két és fél órás adásnak kb. a feléig kellett eljutni, hogy megjöjjön az első (!) értékelhető énekes. És míg 10-15 percet kapott a Tóth Gabinak a 8 általánosa miatt beszóló néni (akit ráadásul a következő adásba is visszahoznak, hogy rúgjanak bele még párat, így áldozva fel a nézettség oltárán), a továbbjutók jelentős része alig kapott egy-két percet.

Már a zsűri összetételéből is látszik, hogy a műsorkészítők a balhéfaktorra mennek rá. Tóth Gabi a Sztárban sztár leszek zsűrijében is kemény csörtéket vívott Majkával, főállású megsértődő.

Curtis az ügyeletes keménycsávó a bulvármédiában, aki tévesen vagányságnak képzeli a bunkóságot. Nyilván nem én vagyok hívatott megítélni, mennyi szakmai tudása van, mi teszi alkalmassá arra, hogy fiatal tehetségeket karoljon fel, de vannak kételyeim. Legdurvább megnyilvánulásában gyakorlatilag lekurvázta Herceg Erikát. Éppen a Tik-Tok-sztár Ildikó néni bitorolta a színpadot, aki bíztatta a mestereket, hogy kövessék be. Ekkor került sor a következő párbeszédre:

Curtis: Én csak pornósztárokat és prostituáltakat követek.

Erika: Atti, engem is követsz...

Curtis (sokat mondó hangsúllyal): Hát…

Később le is hülyézte – azért legalább bocsánatot kért.

Marics Peti hibátlanul hozza a néha bicskanyitogatóan szemtelen, mégis szerethető ficsúr imidzset, de éppen ezért nehéz komolyan venni a mester szerepében. Legszívesebben leültetnéd egy pohár bor mellé, hogy atyaian eligazítsad kicsit az élet fontos dolgaiban.

Ráadásul amilyen lekezelően bánt Erikával a műsor első harmadában, legszívesebben adtam volna neki egy tockost.

Mindehhez ott van még Herceg Erika, aki az X-Faktorban már megmutatta, hogy képes átmenni anyatigrisbe, ha feldühítik, és most is sikerült többször kiakasztani. Igaz, ő sem megy a szomszédba egy kis passzívagresszióért.

Félreértés ne essék, Erika, Gabi és Peti zenei munkásságával nincs bajom, még ha nem is feltétlenül az én stílusom, amit képviselnek. Curtis is biztos nagyon jó rapper, vele más problémáim vannak. De ebben a műsorban az eddig látottak alapján a szakmaiság teljesen zárójelbe került.

Tóth Gabi egyébként abszolút hazaért, hiszen a Megasztárban indult a karrierje, és innen nézve sokkal inkább helyén van itt, mint anno az X-Faktorban, ahol éveken keresztül váltották egymást az ex-megasztárosok a zsűriben, hogy aztán a sokadik évadban Csobot Adél majd Tóth Andi személyében végre saját nevelésű sztár is kerüljön a zsűribe. Persze a Megasztár is a konkurenciától merít, hiszen Tóth Gabi mellett Herceg Erika és Curtis is az RTL-en veszítette el a zsűriszűzességét.

Történt némi változás a műsorvezetői posztokon, és ez sem a minőségjavítás jegyeit hordozza. Félreértés ne essék, Ördög Nórával nincs különösebb bajom, profi tévés, hozza, amit kell. De Tillát lecserélni Szépréthy Rolandra az körülbelül olyan, mint Ronaldót leküldeni a pályáról Dzsudzsák kedvéért. Értem én, hogy figyelemfelkeltő, és vannak rajongói, de egészen más ligában játszik. (Nem mellesleg a két műsorvezető szintén megfordult korábban az X-Faktorban.)

A cringe-faktort erősítették az olyan beszólások is, mint amikor egy nagyon rossz, gyorsan eltanácsolt versenyzőről Marics Peti megjegyezte:

„De az X-Faktorban elmenne a döntőig.”

Finoman szólva nem elegáns így beszólni a konkurens műsornak.

A jobb pillanatok közé tartozott, amikor Peti és Erika egymást szívatva csak azért juttattak tovább versenyzőket, hogy a másik nyakába varrják őket. Eleinte szórakoztató volt, de aztán sikerült valahogy ezt is véres drámázásba átvinni.

Kérdéseket vet fel a plus size-os öltáncos is, aki Marilyn Monroe dalára vonaglott először Marics Petin és Curtisen. Marics hiába fejezte ki folyamatosan, hogy rosszul érzi magát a szituációban, a rámenős hölgy számára a "nem" nem azt jelenti, hogy "nem", mert neki a műsorkészítők megígérték, hogy Peti „bevállalja”.

Ambivalens érzéseket váltott ki belőlem az anyuka története, aki látássérült, beteg lányával érkezett. Az ilyen műsorok kimondatlan szabály, hogy a nehézsorsú versenyzők életében csak akkor vájkálnak, ha a sztori vége happy end, vagyis a szerencsétlen jelentkező énekel egy nagyot, és meg sem áll a döntőig. Itt nagyon hamar kiderült, hogy az amúgy valóban minden tiszteletet megérdemlő anyuka énekelni nem tud.

Az egész arra volt jó, hogy láthassuk Tóth Gabit, „a zembert”, aki beszállt duettezni, és összeölelgette a beteg kislányt.

Hogy pozitívumot is mondjak, azt el kell ismerni, hogy ez a zsűri sokkal jobban működik a tavalyinál. A Rúzsa Magdi által vezetett csapat tagjai között jóformán semmi kémia nem volt. Az biztos, hogy az idei mesterek legalább kiváltanak valamit a nézőből, még ha nem is feltétlenül örömöt és tiszteletet.

Szórakoztató színt vitt a műsorba Szarka László "Bikicsunáj", aki a Megasztár 5. évadában az Alphaville Big In Japan című slágerét fordította hunglisra, és ezzel bevonult a magyar mémtörténelembe. Ezúttal a Flames of Love című dalt énekelte el úgy, hogy angolul azóta sem tanult meg. Azt kell mondjam, ezen az estén nem ő volt a legvitathatóbb továbbjutó.

A műsor végére maradt még egy meglepő fordulat: jött Krasznai Tünde, aki még 2013-ban Geszti Péter mentoráltjaként harmadik lett az X-Faktorban, de szerepelt a Celeb vagyok, ments ki innen! című műsorban is, emlékezetes pillanat volt, amikor a dzsungel közepén Fördős Zével ült egy kádban. Már akkoriban is sokat lehetett hallani zűrös (többek között úgymond "felnőttfilmes") múltjáról, és állítólag utána sem volt könnyű élete.

Az sosem volt kérdés, hogy Tünde jól énekel, így nem meglepő, hogy tovább jutott. Az már megkérdőjelezhető, hogy Tóth Gabi, aki majd elolvadt az empátiától és a szeretettől, Tünde távozása után a mestereknek – és a több ezer tévénézőnek – azért elmondta az összes sötét foltot Tünde múltjából, mert hát mi van, ha valaki nem tudja, és elfelejt csámcsogni.

Összességében a Megasztárban történt személyi változásoktól a műsor érdekesebb lett, de nem a minőség irányába léptek el, hanem az alantas ösztönök kiszolgálása felé.

Az első adásban a bántalmazás számos változatát láthattuk relativizálva, vagy egyenesen viccesnek beállítva, és ezért az sem kárpótol, hogy akadt néhány tehetség is a jelentkezők közül.

Abban reménykedem, hogy a válogatók után, amikor élesbe fordul a verseny, a negatív sallangok lenyesődnek. Bár a mesterek akkor is ugyanazok lesznek.


Link másolása
KÖVESS MINKET:

KULT
A Rovatból
Biztonsági okok miatt Budapesten forgatják a Fauda következő évadát
Az ötödik évad eredetileg Marseille-ben készült volna, de a készítők túl kockázatosnak ítélték a helyszínt. Az új részekben a Hamász támadásai és a háború eseményei is helyet kapnak.
Maier Vilmos - szmo.hu
2025. szeptember 05.



A Fauda ötödik évadát eredetileg Marseille-ben forgatták volna, de a készítők végül biztonsági okok miatt Budapestre hozták a produkciót – írja a Jerusalem Post az N12 izraeli csatorna alapján.

A világszerte ismert sorozat főszereplője Lior Raz, aki Avi Issacharoffal közösen alkotta meg a történetet. A legújabb évadban a Tarantino-féle Becstelen brigantykban feltűnt Mélanie Laurent is fontos szerepet kapott volna, ezért is terveztek sok jelenetet Franciaországban.

A 2023. október 7-i események után azonban Raz és Issacharoff átírták a forgatókönyvet, hogy a Hamász támadása és a háború is megjelenjen az új részekben.

A sorozat egyik sztárja, Idan Amedi, aki énekesként is ismert, a harcok kitörése után önként jelentkezett a hadseregbe. Néhány hónappal később, 2024 elején súlyos sérülésekkel került kórházba.

A Fauda új évada 2026-ban debütál az izraeli Yes csatornán, ezt követően pedig a Netflixen is látható lesz világszerte.

(via 24.hu)


Link másolása
KÖVESS MINKET:


KULT
A Rovatból
Elmaradnak a Budaörsi Latinovits Színház előadásai Koós Boglárka halála miatt
A színház 27 éves művésznője vasárnap hunyt el. Az előadásokat érintő további változásokról a későbbiekben értesítik a nézőket.


Ahogy arról korábban beszámoltunk, 27 éves korában elhunyt Koós Boglára, a Budaörsi Latinovits Színház színésznője. A teátrum most közölte: a váratlan tragédia miatt komoly lépésre szánták el magukat.

„Ezekben a pillanatokban gördülne fel a függöny 2025/26-os évadunkban első alkalommal, de a ma estére és a következő napokra tervezett előadásaink elmaradnak”

– írják Facebook-oldalukon.

Hozzáteszik: „Fájdalmunk és megrendültségünk elmondhatatlan.” Tájékoztatásul azt is közlik, hogy a színház műsorát érintő változásokról nézőinket a szokásos csatornákon hamarosan értesítik. Emellett a színház profilképét is az elhunyt művész fekete-fehér képére cserélték.


Link másolása
KÖVESS MINKET:


KULT
A Rovatból
Összesen hat díjat nyert a 82. Velencei Filmfesztiválon Enyedi Ildikó Csendes barát című filmje
A film a legígéretesebb fiatal, feltörekvő színésznek járó Marcello Mastroianni-díj mellett öt független zsűri díját is elnyerte. Az Arany Oroszlánt Jim Jarmusch nyerte a Father Mother Sister Brother című filmjével.


A legígéretesebb fiatal, feltörekvő színésznek járó Marcello Mastroianni-díjat nyerte el a 82. Velencei Filmfesztiválon Enyedi Ildikó Csendes barát című filmjének szereplője, Luna Wedler svájci színésző.

A szombat esti zárógálán Luna Wedler Enyedi Ildikónak is megköszönte a díjat, hozzátéve, hogy nagy megtiszteltetés volt vele dolgozni.

"Hihetetlen nő vagy, inspirálsz engem nőként és rendezőként is"

- fogalmazott.

A film a díj mellett öt független zsűri díját is elnyert. A FIPRESCI, az INTERFILM, a diákzsűri díját, az Edipo fenntarthatósági díjat és a Green Drop-díjat is. A Nemzetközi Filmkritikusok Szövetsége, a FIPRESCI azzel indokolta a díjat:

„A film megrendítően tárja fel az egyetemes kapcsolatokat és a kimondatlan határokat, amelyek az életformákat összekötik. Merész történetmesélésével, árnyalt alakításaival és merész rendezésével mélyen megérintett minket. A filmművészet hatalmas teljesítménye, amely átlépi a nyelvi és kulturális határokat.”

A Nemzeti Filmintézet (NFI) szombat esti közleményében azt írták, Luna Wedler 1999-ben született Zürichben, majd az Amatőr tinik című filmben debütált 2015-ben. 2018-ban a zürichi filmszínésziskolában szerzett diplomát és ugyanabban az évben a Berlinálén elnyerte a European Shooting Star-díjat. A Netflix 2020-as Biohackerek című sorozatának főszerepével tett szert népszerűségre. Enyedi Ildikóval immár másodszor dolgozott együtt, hisz korábban már játszott A feleségem története című alkotásban is.

Enyedi megjegyezte, alkotása lírai, de ha a nézők ráéreznek a humorára, akkor megértik a film legmélyét.

"A humor fontos: egy nevetés tulajdonképpen olyan pillanat, amikor az ember nem aprólékos logikával, hanem hirtelen megért valamit. Rácsodálkozik az újra és meglepőre, abban öröme telik, és ennek az örömének hangot ad önkéntelenül. A nevetés a megértés pillanata. A társas kommunikáció közel hozza egymáshoz az embereket, ha együtt tudnak nevetni valamin"

- fejtette ki a rendezőnő.

A díjazottak listája:

Arany Oroszlán: Jim Jarmusch: Father Mother Sister Brother

A zsűri nagydíja: Kaouther Ben Hania: The Voice of Hind Rajab

Ezüst Oroszlán a legjobb rendezőnek: Benny Safdie (The Smashing Machine)

A zsűri különdíja: Gianfranco Rossi: Below the Clouds

Legjobb forgatókönyv: Valérie Donzelli és Gilles Marchand (À pied d’œuvre)

Volpi kupa a legjobb színésznőnek: Xin Zhilei (The Sun Rises on Us All)

Volpi kupa a legjobb színésznek: Toni Servillo (La Grazia)

Marcello Mastroianni-Díj a legjobb fiatal színésznek: Luna Wedler (Csendes barát)

Armani Beauty Közönségdíj: Maryam Touzani: Calle Malaga

Luigi De Laurentis Díj a legjobb elsőfilmnek: Nastia Korkia: Short Summer

Horizontok-szekció:

Legjobb film: David Pablos: En el camino

Legjobb rendezés: Anuparna Roy: Songs of Forgotten Trees


Link másolása
KÖVESS MINKET: