KULT
A Rovatból

Krokodilok közt nevelkedett, és retteg az Alzheimertől – A Chris Hemsworth-portré

Sokan irigykednek rá, amiért nyert a „génlottón”, legalábbis ami a külsejét illeti. Valójában azonban épp a génjei miatt vonul vissza egy időre. Egy ausztrál vidéki srác, majd a mennydörgés istene, aki továbbra is a földön jár.


Christopher Hemsworth 1983. augusztus 11-én látta meg a napvilágot Melbourne-ben, a tanárnő Leonie van Os és a szociális tanácsadó Craig Hemsworth gyermekeként. A bátyja, Luke (sz.:1980) után ő volt a második fiú, majd 1990-ben született meg az öccsük, Liam. Egyébként mindhárman ismert színészek lettek, Liamet többek között Az éhezők viadala-franchise-ból vagy A függetlenség napja – Feltámadás főszereplőjeként ismerhetjük (a Vaják 4. évadában pedig ő váltja Ríviai Geralt szerepében Henry Cavillt), Luke-ot pedig talán a Westworld című népszerű sorozat Ashley-jeként jegyezték meg maguknak a legtöbben.

Chris anyai nagyapja egyébként holland bevándorló volt, anyai nagyanyja pedig ír származású, apai ágon ugyanakkor angol, skót és német felmenőkkel rendelkezik. A Hemsworth- gyerekek Melbourne-ben és az Ausztrália északi területén fekvő Bulman nevű faluban nevelkedtek. "A legkorábbi emlékeim a vidéki marhatelepekhez kötődnek, aztán visszaköltöztünk Melbourne-be, aztán megint ide, majd újra oda.

A farm- és a városi élet között ingáztunk. A gyermekkorom nagy részét azért inkább Melbourne-ben töltöttem, de a legélénkebb emlékeim Bulmanhez köthetőek, krokodilokkal és bölényekkel. Ezek bizony nagyon különböző életterületek”

– mesélte Hemsworth, akinek az akciófilmek iránti szenvedélye is még a gyermekkorából ered: "Akciófilmeken nőttem fel: Schwarzenegger, Van Damme, Stallone filmjein. Folyamatosan néztem a filmjeiket, majd a testvéreimmel a hátsó kertben ugráltunk, és újrajátszottuk a jeleneteket. Élénk volt a fantáziánk, sok mindent elképzeltünk, de végül ezek a gyermeki élmények motiváltak arra, hogy színész akarjak lenni. Kezdetben a kalandozás volt a lényeg, később, a karrierem során azonban rájöttem, hogy főként a művészi mivolta rezonált rám, és ez a kreatív kiút nagyon fontos volt a számomra."

Chris gyermekkorát természetesen a szülei szakmája is formálta: "A szüleim hosszú évekig a gyermekvédelemben dolgoztak. Az édesapám félretette a saját szükségleteit, hogy a gyermekek segítésének szentelje az életét. A szüleim hatása és az, hogy milyen környezetben nőttem fel, erős inspirációt jelentett nekem. Félre kell tennünk a saját személyes jólétünket, hogy másokon segíthessünk."

Hemsworth filmes karrierjét a családja tanácsai és befolyása alakította.

Az azóta kialakult szupersztárstátusza s népszerűsége ellenére megtanulta, hogy mindig a földön járjon, és ne veszítse el a korábbi gondolkodásmódját:

"Az anyukám azt mondta nekem évekkel ezelőtt, hogy csak érezzem jól magam, én azonban beleragadtam a magammal szemben támasztott elvárásokba, reményekbe és álmokba, amiket el akartam érni. A csillagokat céloztam meg, és ez óriási terhet rótt rám. Azóta megtanultam, hogy ne nézzek ennyire messzire előre.”

Szappanból Hollywoodba

Chrisnek egyetlen motivációja volt annak idején abban, hogy színészként keresse a kenyerét. Hogy pénzt keressen, amivel segítheti a családját. "Szegénységben nőttünk fel, általában eléggé le voltunk égve. Úgy gondoltam, hogy a színészkedéssel kereshetek egy kis pénzt, és kihúzhatom a szüleimet az adósságokból, kifizethetem a házat, és segíthetek a barátoknak és a családnak. Azt hiszem, csak hűnek kell maradni önmagunkhoz, és tudatában kell lenni az állandó változásnak. Ez az egyetlen szabályom az életre, és ez soha nem fog megváltozni” – mondta.

Sok színész szappanoperákban vagy sikeres tévéműsorok statisztájaként kezdi a karrierjét. Ezek a szerepek lehetővé teszik számukra, hogy a franchise-okon belüli rangosabb szerepekbe kerüljenek, vagy kiszúrják őket nagyobb projektek alkotói. Hemsworth is így kezdte. Bár jelenleg a Marvel-franchise Thorjának szerepéről ismert, Chris karrierje a lehető legsokoldalúbb.

Ausztrál szappanoperákban kezdte, a tévés pálya pedig végül elvezette első hollywoodi blockbusterszerepéhez a 2009-es Star Trekben, amelyben George Kirköt, a főhős James T. Kirk kapitány (Chris Pine) apját alakította a film nyitányában.

Addig azonban meg kellett másznia az odavezető lépcsőfokokat is. A legelső szerepében Arthur királyt játszotta 19 évesen a 2002-es Guinevere Jones című ausztrál minisorozat két epizódjában. A széria egy tinilányt követett, aki azt hiszi, hogy ő Camelot reinkarnálódott királynője, Guinevere. Ezután tűnt fel, szintén 2002-ben Ausztrália legismertebb szappanoperájában, a Szomszédokban (hasonlóan sok más ausztrál kollégájához: pl. Margot Robbie, Russell Crowe, Kylie Minogue, Natalie Imbruglia és Ben Mendelsohn is itt kezdték a karrierjüket, illetve az öccse, Liam is feltűnt benne).

Majd 2004-ben állandó szerepet kapott az 1988 óta (máig) sugárzott Otthonunk című szappanoperában (ebből pedig többek között Isla Fisher, Naomi Watts, Heath Ledger, Ryan Kwanten, Simon Baker, Guy Pearce, Julian McMahon, Isabel Lucas, Melissa George, Samara Weaving, Brenton Thwaites és Luke Bracey emelkedtek ki később), amelyben 194 epizódon és három éven át alakította Kim Hyde karakterét.

És bár 2007-ben a saját döntéséből hagyta ott a sorozatot, később elárulta, hogy akkoriban eléggé szorongott, mivel nehezen talált munkát. Szerencsére azonban a sorsnak más tervei voltak vele…

Két éven át nem forgatott, majd jött J.J. Abrams és a Star Trek. S bár csupán néhány perc erejéig szerepelt a sikeres sci-fiben, ez elegendőnek bizonyult arra, hogy a producerek és a rendezők meglássanak valamit a jóképű, sármos, erős kisugárzású 26 éves színészben. Még az új Enterprise-kaland bemutatásának hónapjában (2009 májusa) behívták egy meghallgatásra, a Marvel-franchise Thorjának szerepére. S bár először kiszórták a jelöltek közül, végül adtak neki egy második esélyt, amelynek során már sikerült meggyőznie Kevin Feige-éket arról, hogy ő a mennydörgés tökéletes istene, így 2009 júniusában már övé is lett a szerep, amely világhírűvé tette, és akit máig alakít. Eddig összesen kilenc filmben láthattuk a pörölyös szöszi izomkolosszusként.

A romantikus doksis

Bár azt hihetnénk, hogy egy ilyen adoniszi külsővel megáldott, sikeres és körülrajongott férfiú (nem mellesleg pedig a világ egyik legjobban fizetett színésze) minden héten más bombázó mellett jelenik meg, valójában összesen két kapcsolatáról lehet tudni. 2005 és 2008 között volt együtt a színésznő Isabel Lucasszal (Transformers – A bukottak bosszúja, Daybreakers – A vámpírok kora, Halhatatlanok), akivel az Otthonunk forgatásán melegedett össze, majd 2010-ben, a Thor forgatása idején szeretett bele a nála 7 évvel idősebb, anyai ágon erdélyi magyar származású spanyol színésznőbe, Elsa Patakyba (Halálos iramban-filmek).

A kapcsolatuk villámgyorsan haladt előre, szeptemberben, vagyis az összejövésük után két hónappal már el is jegyezték egymást, s ugyanezen év karácsonyán, december 26-án pedig meg is tartották az esküvőt.

Azóta három gyermekük született, az India Rose nevű kislány 2012-ben, az ikerfiúk, Sasha és Tristan pedig 2014-ben. 2015-ben egyébként a család megelégelte a hollywoodi nyüzsgést, és Los Angelesből az ausztráliai Új-Dél-Walesben található Byron Baybe költözött.

Hemsworth tehát ritka sikeres színészi karriert tudhat maga mögött, noha díjakkal eddig nem kényeztette a szakma, igaz, nem is kifejezetten a díjvonatra szállt fel eddig, a Marvel-darabok mellett olyan filmekkel, mint a Hófehér és a Vadász (2012), valamint annak folytatása, A Vadász és a Jégkirálynő (2016), illetve a 12 katona (2018), a Men in Black – Sötét zsaruk a Föld körül vagy a két Tyler Rake – A kimenekítés-film (2020, 2023) inkább az akciós-kalandos, szélesebb közönséget kiszolgáló projektek mellett tette le a voksát. A legkomolyabb, legösszetettebb alakításai közé talán a Hajsza a győzelemértben (2013), A tenger szívében (2015) vagy a Húzós éjszaka az El Royale-ban (2018) játszott szerepei tartoznak, utóbbiban rosszfiúként is kipróbálta magát, amivel a gyengécske A pók fejében (2022) is próbálkozott, de nem rajta bukott a dolog.

Ám mindegy, hogy egy szappanoperában játszik, vagy a szeretett Thort alakítja, végül a magánélete elkezdte befolyásolni a hollywoodi ambícióit is. Lelkes szörfösként és a mentális egészség szószólójaként Hemsworth többször állt már a kamera mögé dokumentumfilmesként.

Az első doksi, amit készített, az Andy Irons: Kissed by God (2018) volt, amely címszereplője, a háromszoros világbajnok szörfös bipoláris zavarával és függőségével foglalkozott.

Miután Hemsworth társult a National Geographickel, két dokumentumfilm producere és főszereplője is lett: a Shark Beach with Chris Hemsworth-ben (2021) színészünk az ismert kelet-ausztráliai partszakaszt fedezi fel, s azt, hogy az emberek és a cápák valóban jól kijönnek-e egymással. Legutóbbi dokumentumszériája, a Limitless (2022) pedig Hemsworth eddigi legszemélyesebb munkája: a hatrészes sorozatban szembenéz a félelmeivel, többek között a magas helyekkel, az öregedéssel és az emlékezetével.

Ne felejts el!

S hogy miért olyan fontos az emlékezete? Nos, nemrég kiderült, hogy könnyen és idejekorán elveszítheti azt… A Limitless ötödik epizódjában ugyanis Hemsworth közzé tette nem sok jót ígérő felfedezését, miszerint anyai nagyapja Alzheimer-kórban szenved, s az is kiderült, hogy Chris is az APOE4 gén két példányát örökölte, egyet az édesanyjától, egyet pedig az apjától, ami viszont valószínűvé teszi, hogy nála is kialakul ez a betegség, ráadásul az ő esetében nyolcszor-tízszer nagyobb az esélye, mint átlagosan a lakosság körében. Épp ezért azt tervezi, hogy határozatlan időre szünetet tart a karrierjében, hogy több időt tölthessen a családjával. „Nem akartam ezzel manipulálni a közönséget, és túldramatizálni a dolgot, de azt sem, hogy valamiféle empátiára vagy bármi másra irányuló, a szórakoztatás érdekében elkövetett hamiskás próbálkozás legyen belőle"

- mondta Hemsworth, aki közel a 40-hez áldásként tekint a felfedezésre, ugyanis így elkezdhet lépéseket tenni a kockázat kezelésére, a fizikai és mentális egészségének megőrzésére, s így talán jó ideig elodázhatja a betegség kialakulását.

Többféleképpen is kezeli a helyzetet, többek között humorral.

A Netflixen június 16-án debütált Tyler Rake – A kimenekítés 2 után most egy ideig így nem láthatjuk majd semmiben, hiszen megpróbál eleget tenni ígéretének, és az egészségére, no meg a családjára fókuszál. Már korábban kiválasztották őt egy Hulk Hoganről szóló életrajzi film főszerepére, illetve Chris azt is lenyilatkozta már, hogy Thorként is szívesen visszatér még, amennyiben jó forgatókönyv készül hozzá, és tovább tudja vinni a karaktert eddig nem látott helyekre. Addig viszont egyszerre edzi a testét és az elméjét, s azokkal tölti az időt, akik a legfontosabbak a számára. Drukkolunk neki!


Link másolása
KÖVESS MINKET:

Népszerű
Ajánljuk
Címlapról ajánljuk


KULT
A Rovatból
Amikor a múlt színpadra lép: így kel új életre Cseh Tamás és Bereményi Géza klasszikusa
Cseh Tamás és Bereményi Géza közel félévszázados, helykereső albuma, a Frontátvonulás fiatal színházcsinálók kezei között született újjá – a különleges előadás július 28-án látható a Városmajori Szabadtéri Színpadon.


Az, hogy egyelőre viszonylag kevesen ismerik a Sicc Production nevét, véletlenül sem az általuk készített előadások minőségéről, sokkal inkább arról tanúskodik, hogy milyen nehéz ma a minket körülvevő zajban kiszűrni a tiszta hangokat.

Aki ugyanis már látta és hallotta a Színház- és Filmművészeti Egyetemen Novák Eszter és Selmeczi György irányítása mellett 2024-ben végzett zenés színészosztály valamelyik produkcióját, az azonnal függő lesz.

És bár első ránézésre a tegnaphoz mintha több közük lenne, mint a mához, jegyezzük meg jól a nevüket, mert valójában ők a jövő.

Kapkodás nélkül, ütemesen épül a repertoárjuk. Eddig bemutatták Nagy Feró kis híján elfeledett, punk-rockoperaként emlegetett Hamletjét, illetve Majd, ha fagy! címmel neoreneszánsz rallyt vezényeltek, éles párhuzamot vonva többek között a százévekkel ezelőtti London és a mai Budapest között. És ha nem is épp Shakespeare korához, de azért a mából szemlélve erősen a régi időkhöz látszik kötődni a 2024 nyarán bemutatott, azóta folyamatosan játszott, fesztiváljáró Frontátvonulás is.

Koncert, színház, koncertszínház a műfaj: Cseh Tamás és Bereményi Géza azonos című albuma jelenti a kiindulópontot a delikát találkozáshoz. Ha már találkozás: Ecsedi a pesti flaszteren futkos fel s alá, hogy rátaláljon barátjára, Vizire, aki két liter kávélikőr elfogyasztása után megvilágosodik, és a Keleti pályaudvarra megy, ami azonban csak egy álpályaudvar, ahova és ahonnan „nem érkeznek és nem is indulnak” vonatok... A játszók szülei (óvatosan mondjuk: nagyszülei...) generációjának jól ismert a létező szocializmusban, a hetvenes évek legvégén fogant kerettörténet, de vajon mi közük mindehhez a mai pesti srácoknak?

Krasznai Vilmos zene- és szövegérzékeny, a muzikális helyzeteket színházivá emelő rendezésében hat fiatalember kelti életre az összes karaktert. Kerek Dávid, Liber Ágoston, Fülöp Kristóf (egyben az előadás zenei vezetője), Turi Péter, Sas Zoltán és Vatamány Atanáz magabiztosan teremt néhány gesztussal és minimális számú kellékkel hiánytalan világot, ami véletlenül sem másolja a nyolcvanas évek egyszerre áporodott és kedélyes hétköznapjait. A frissdiplomás színészek ennél vakmerőbbek, de nagyon is jól teszik, hogy mernek kockáztatni: a mai magyar fiatalok kilátástalansága, reményvesztettsége, a sokakat nyomasztó politikai és társadalmi légkör nem erőszakolt üzenetként, hanem megélt tapasztalatként jelenik meg a színen.

Cseh Tamás-estet sokat láttunk már, fogunk is még, de a Sicc Production Frontátvonulása nem áll be a sorba:

egyes dalokat teljesen újrahangszereltek, másoknak a vokális előadásmódját változtatták meg, és az egész zenei világot szigorú dramaturgiai megfontolások mentén gondolták tovább.

Céljuk egyértelmű: ez az est nem az üres tiszteletről, hanem az emblematikus album és mondanivalója mély értéséről és feltétel nélküli szeretetéről szól. A hat szereplő kézről kézre adja a nyolc hangszert, már csak azért is, mert a szűk, de átjárható cellákból épült jelzésszerű díszlet összezárja őket. És épp ez a lényeg, vagyis az, hogy ők is szorosan összezárnak, és így néznek kihívóan a holnap szemébe.


Link másolása
KÖVESS MINKET:

KULT
A Rovatból
Túl gyorsan lopott, imád hokizni, és nem volt hajlandó levetkőzni a Playboynak – 35 dolog, amit nem tudtál a 35 éves Margot Robbie-ról
Ő játszotta az első biszexuális karaktert az ausztrál tévében, és egy partin összetévesztette Harry herceget Ed Sheerannel – ilyen és ehhez hasonló érdekességekkel ünnepeljük a színésznőt.


1. 1990. július 2-án, hétfőn, reggel 7:45-kor született Ausztráliában, a queenslandi Dalbyban Margot Elise Robbie néven.

2. A Focus – A látszat csal című filmben játszott szerepéhez trükköket tanult a tanácsadó Apollo Robbinstól, aki „úri tolvajnak” nevezi magát. Robbins olyan jól tanította őt, hogy a produkció azt kérte Margot-tól, hogy lassabban csinálja, mert a kamerák nem csípik el, ahogy más szereplőktől lop.

3. Szeret leveleket és képeslapokat küldeni a barátainak és a családtagjainak a világ minden tájáról, ahol épp forgat, mert úgy gondolja, hogy az emberek nem kapnak elég levelet, vagy legalábbis olyat, ami nem számla.

4. A Wall Street farkasa (2013) című filmért kapott gázsijának (347 ezer dollár) egy részét az anyja házán lévő jelzálogkölcsön törlesztésére fordította.

5. Tíz évvel később, a 2023-as Barbie-ért már 50 millió dollárt kapott az alapgázsival és a bevételi bónuszokkal együtt.

6. A hatalmas vagyona ellenére Robbie állítólag nem költ sokat, és míg nem volt férjnél, inkább szobatársakkal élt, hogy ezzel is pénzt takarítson meg. Azt állítja, hogy gyerekkori élményei, amikor nem volt mindenhez hozzáférése, örök életére alázatossá tették.

7. Nem volt hajlandó lefogyni Jane Porter szerepéért a Tarzan legendája (2016) című filmben, és azt mondta, hogy inkább az egészségére koncentrál, mint a karcsúságra.

8. A Suicide Squad – Öngyilkos osztag (2016) című filmben a kaszkadőrmunkák nagy részét ő maga végezte. A rendező, David Ayer elmondta, hogy a dublőre több időt töltött a lakókocsiban, mint a forgatáson, mert Robbie mindent maga akart csinálni.

9. Londonban részt vett egy partin jó barátnője, Cara Delevingne társaságában, és közös képeket készített egy fotóautomatában Harry herceggel. Csak Margot nem tudta, hogy az Harry volt, ugyanis összetévesztette őt a brit énekes-dalszerző Ed Sheerannel.

10. 8 éves korában Ausztráliában cirkuszórákat vett, és trapézoklevelet szerzett. A Suicide Squad – Öngyilkos osztagban Harley Quinn szerepéhez újra elővehette ezt a tudását.

11. Miután otthagyta a Neighbours, azaz a Szomszédok című ausztrál szappanoperát (2008 és 2011 között szerepelt benne), azt akarta, hogy a karakterét drámai módon megöljék. A sorozat írói azonban úgy döntöttek, csak főiskolára küldik, így lehetőséget adva Robbie-nak, hogy visszatérjen a sorozatba, ha nem jön össze a hollywoodi karrierje.

12. Mint tudjuk, nagyon is összejött a karrier Margot-nak, aki ettől függetlenül 2022-ben egy epizód (a 8903.) erejéig mégis visszatért a Neighboursbe Donna Freedmanként, aki egyébként az első biszexuális karakter volt az ausztrál tévézés történelmében.

13. Lehúzott egymás után három tequilát, mielőtt leforgatta a szexjeleneteit Leonardo DiCaprióval A Wall Street farkasában.

14. Elutasította a Playboy magazin ajánlatát, hogy pózoljon nekik, mondván, ő csak művészi célból vetkőzik meztelenre (erre egyébként eddig csak A Wall Street farkasa kedvéért volt hajlandó).

15. Három hónapig tanult korcsolyázni, hogy eljátszhassa Tonya Hardingot az Én, Tonya (2017) című filmben. Mivel dublőrökre sem lehetett számítani, hiszen a történelem során csupán 8 nőnek sikerült versenyen tripla axel ugrást végrehajtania, CGI-t, azaz számítógépes animációt használtak a jelenet megalkotásához.

16. A természetes hajszíne a barna, de szőkére festette azt a karrierje elején, miután rájött, hogy a filmipar a szőke színésznőket részesíti előnyben.

17. Robbie épp egy hátizsákos utazáson volt Európában, amikor jött a hívás, hogy részt vehet egy Will Smith-szel közös utolsó meghallgatáson a Focus – A látszat csalhoz. 48 óra alatt ért át a horvátországi Hvar szigetéről Párizsba, majd onnan New Yorkba, és alig pár órával a meghallgatás kezdete előtt ért oda. A légitársaság útközben elvesztette a poggyászát, így új ruhákat kellett vásárolnia a castingra.

18. Allergiás a csirke tojásának fehérjére. A Ragadozó madarak (és egy bizonyos Harley Quinn csodasztikus felszabadulása) (2020) című filmben, ahol Harley Quinn tojásos szendvicset eszik, a produkciónak kacsatojást kellett biztosítania neki, hogy elkerüljék az allergiás reakciót.

19. 2013-ban a Francia szvit (2014) című háborús dráma forgatásán ismerkedett meg Tom Ackerley-vel, aki harmadik asszisztens rendezőként dolgozott a filmen. 2016. december 19-én házasodtak össze az ausztráliai Byron Bayben.

20. Imádja a hokit, az Egyesült Államokba való költözése után csatlakozott is egy amatőr jégkorongligához. Gyerekkora óta rajong e sportért, amióta látta a Kerge kacsák (1992) című filmet, de Ausztráliában, a lakóhelye környékén nem volt jégpálya, ahol gyakorolhatott volna.

21. A queenslandi Somerset College-ban tanult, miközben három állásban is dolgozott: titkárnő volt, szörfdeszkákat árult, és szendvicseket készített a Subwayben. 17 évesen, miután leérettségizett, Melbourne-be költözött, hogy teljes munkaidőben színészkedjen.

22. A Suicide Squad – Öngyilkos osztag forgatása alatt kezdett el érdeklődni a tetoválások iránt. A felvételek közben megnyitotta a Harley's Tattoo Parlour nevű tetoválószalont, ahol a többi színésznek, a stáb tagjainak és a rendezőnek, David Ayernek is csinált tetoválást, illetve egyet magának is. Will Smith-nek és Jared Letónak nem.

23. A rajongótáborát „Robbersnek” (rablóknak) nevezi.

24. Az Édesanyja, Sarie kísérte őt az oltár elé, mivel az apjától, Dougtól régen elhidegült a család. A nővére, Anya volt a koszorúslánya.

25. Az öccse, Cameron a nővére sikereit látva úgy döntött, hogy ő is színész lesz. A bátyja, Lachlan pedig szintén a filmiparban dolgozik, ő kaszkadőrként.

26. Elutasította Sam Thomson szerepét a Birdman avagy (A mellőzés meglepő ereje) (2014) című, később a legjobb film Oscar-díját is elnyerő filmben. A szerepet végül Emma Stone kapta, aki ezzel kiérdemelte az első Oscar-jelölését.

27. Mindig magával hordja az anyjától kapott kvarcot, mert szerinte szerencsét hoz neki, és állítása szerint még mindig a gyerekkori játék nyuszijával alszik.

28. Sokan fiús lányként hivatkoznak rá, mert szeret szörfözni, motorozni és barkácsolni.

29. A filmek közül az egyik legnagyobb kedvence a Tony Scott által rendezett 1993-as Tiszta románc. Jó választás.

30. A saját nevét „furcsa, formális, öregasszonyos névnek” tartja.

31. Már a 30. születésnapja előtt két színészi Oscar-jelölése volt: az Én, Tonyáért és a Botrányért (2020). Azóta begyűjtött még egyet, csak produceri minőségében a Barbie-ért.

32. Skót és német származású.

33. Margot ADHD-s, ezért 6 éves kora óta Ritalint szed. A hiperaktív-impulzív típusú rendellenességben szenved.

34. Josh Trank rendező első választása volt Sue Storm szerepére a Fantasztikus négyes (2015) című filmben, de a stúdió végül Kate Marát választotta. Utólag már tudjuk, hogy Robbie járt jól.

35. 2024. október 17-én lett először anya, egy kisfiút hozott a világra. Az apa a férje, Tom Ackerley.


Link másolása
KÖVESS MINKET:

Ajánljuk

KULT
A Rovatból
Ezt még Scarlett Johansson sem menthette meg: miért bukik el a Jurassic World: Újjászületés?
A Jurassic World: Újjászületés nem megújulás, hanem egy kaotikus, ötlettelen lehúzás, amelyből hiányzik minden kreativitás. Ez a film nem megidézi az eredeti Jurassic Park varázsát, hanem fájdalmasan emlékeztet arra, milyen mélyre süllyedt a franchise.
B.M.; Fotók: imdb.com - szmo.hu
2025. július 02.



A Jurassic World: Újjászületés pontosan az a film, amely után az ember elgondolkodik, vajon miért is ülte végig ezt a több mint kétórás mozgóképes szenvedést.

Ez nem újrafelfedezés, nem tisztelgés az eredeti előtt, hanem az egyik legnagyobb összevisszaság, színtelen-szagtalan lehúzás a franchise történetében.

Érezni a stúdió kézlenyomatát az egész projekten, látni minden jegyzetet, amit a producerek rákényszerítettek a rendezőre: ide kell egy gyerekkarakter, itt muszáj egy Jeep-es rész, ha már itt vagyunk, hol vannak a raptorok? T-Rex is van, Űber Homlok Rex is van, mi kell még?

A történet akár egy közepesen érdektelen videojáték küldetéslistája is lehetne. Egy gyógyszergyártó cég titkos megbízással küldi ki a „teljesen megbízható” reprezentánsát (Rupert Friend), hogy három DNS-mintát szerezzen nekik. Erre egy korszakalkotó gyógyszer miatt van szükség, mellyel megelőzik a szívbetegségeket. A halott dinoszauruszvér már „nem jó” a film saját lehetetlen, körmönfont logikája szerint.

Kapunk egy nagy adag tudományos blablát, magyarázatnak álcázott hülyeséget, ami egy pillanatig sem hihető, hogy miért kell élő dinókból vér.

Az eredeti Jurassic Park történet azért is volt félelmetes, mert meglepően reálisnak tűnt. Nem volt az, csak annak tűnt. Itt semmi ilyet nem érzünk, ez gyakorlatilag videojáték története. Felbérelnek tehát egy zsoldost, Zorát (ténylegen egy órával a vetítés után rá kellett keresnem a neten, mi volt a főszereplő neve, annyira jellegtelen volt – Scarlett Johansson), hogy szervezzen meg egy elit alakulatot, akivel nekivághat a feladatnak. Persze nem lehet egyszerű a küldetés: a legnagyobb szárazföldi, vízi és repülő dinoszaurusz élő példányából kell kinyerni az említett mintát.

A nagy tervhez csatlakozik Dr. Loomis (igen, szerintem is egy Halloween utalás a neve - Jonathan Bailey), aki megalkot egy csodamódszert a vérlecsapolásra.

Mellette Duncan (Mahershala Ali), a vén tengeri róka is elkíséri a csapatot, aki eljuttat mindenkit a tiltott, ki tudja hányadik „új” dinószigetre, ahol persze mindent ellepnek a mutáns szörnydinók.

Mert ezek már nem egyszerű őshüllők, hanem genetikai förmedvények: potrohos-tokanyakú repülőszatyor raptorivadékok, vagy éppen a Bucihomlokú MegaRex, amelyek látványterve ugyan érdekes, akár egy újabb Godzilla-filmből is szabadulhattak volna, de ez nem dícséret, az összkép így is kiábrándító.

A készítők egyszerre akarták folytatni az eredeti Jurassic Park örökségét, és közben minden egyes sikeres klisét felhasználni, amit csak engedett a költségvetés. Ez látszik a mellékküldetésen (mert ilyen is van): egy apuka két lányával, valamint a nagyobb lány együgyű fiújával (nem orvosi diagnózis, csak szimplán rendkívül idegesítően buta) sodródtak bele a történetbe, miután vízi dinoszauruszok támadják meg vitorlásukat.

Az alkotók döntéshelyzet elé állítják a „szupercsapatot”: vagy hagyják meghalni a családot, ezzel tovább növelve nézői ellenszenvet, vagy – és itt jön a „briliáns” dramaturgiai húzás – megmentik a családot a biztos haláltól, hogy legalább legyen valakikért szorítani a film alatt.

Mintha kötelező lenne gyereket írni egy Jurassic-sztoriba, mert az első Jurassic Parkban is volt, tehát a produceri logika szerint itt is kell. Minden filmben volt, itt is kell, ennyi a magyarázat.

A film egyszerűen sértő a közönség intelligenciájára nézve. David Koepp forgatókönyvíró karrierjében voltak zseniális szövegkönyvei, de ezúttal az Indiana Jones és a sors tárcsája szintjén alkotott: ötlettelenül, rutinból, legnagyobb alkotói eszköze a káosz volt.

Újra felhasznált jelenetekkel próbál a nézőre hatni, például a konyhás raptoros rész a Jurassic Parkból CTRL+C, CTRL+V módszerrel került át csak a helyszín és a szörnyek mások picit.

Nincs nosztalgiaértéke, csak üres másolat. Az akciójelenetek sokszor követhetetlenek, a CGI olcsó hatású, mosott textúrák, vértelen leszámolások, nincs valódi tét, nem is értem a 16-os besorolást.

Pedig Gareth Edwards rendező elvileg a hatalmas szörnyek bemutatásának specialistája. A 2014-es Godzilla és a Zsivány egyes után azt hihetnénk, ha valaki, akkor ő majd képes feledhetetlenné tenni a dinoszauruszok látványát. Ehelyett egy alultervezett és rendezetlen látványkavalkádot kapunk, amelyből hiányzik a grandiózusság és a földhözragadtság.

Az olcsóság ott is észrevehető, hogy nincs IMAX-verzió, nem invesztált bele a stúdió. Olyan, mintha a stúdió pénzt akart volna spórolni a konverzión és a felvételi technikán.

Bár azt hozzá kell tenni, hogy Edwards forgatási szokásaihoz nem illik egy batár nagy IMAX kamera. Ő tényleg megmutatta már, hogy képes minimál költségvetésből is maximális képi világot bemutatni, mint például a 2023-as Az alkotóban. Hát itt ez nagyon nem sikerült.

A film legnagyobb hibája mégsem a látvány vagy a rendezés, hanem a karakterek és a történet. Egyszerűen nincs kiért izgulni. A zsoldosok sablonfigurák, a család idegesítő, a Don Juan comic relief srácot pedig a néző már az első veszélyes jelenetnél sorsára hagyta volna.

Vannak feszült jelenetek a filmben, például a gumicsónakos rész, amelyet Michael Crichton eredeti Jurassic Park regényéből emeltek át.

Ez a szcéna képes hozni az igazi klasszikus hangulatot, de ez is csak emlékeztet, hogy milyen minőségű lehetne az egész film, ha van mögötte valódi vízió, és tartják a forgatókönyvi fegyelmet. Érdekesség, hogy amikor nem akciójelenet van, hanem a feszültség dominál, akkor tényleg működik Edwards-mozija – lehet, hogy tényleg kéne már egy 18+-os Jurassic-horror.

A zene szintén csalódás: legalább John Williams klasszikus témái megmentik, amikor felcsendülnek, de az új dallamok teljesen feledhetők. A film egészét áthatja a kapkodás, a kreatív döntések hiánya, a sablonos dramaturgia és a stúdiókapzsiság fojtogató szaga. Ez a Jurassic World-rész nem újjászületés, hanem egy kétségbeesett pénzlehúzási kísérlet. Az eredeti 1993-as Jurassic Park óta egyetlen folytatás sem tudott valódi, méltó utódja lenni Spielberg klasszikusának, és ez a film sem fogja megváltoztatni ezt a tényt.

Az első Jurassic World legalább a klasszikus nosztalgiát visszaadta a nézőnek, de ezen kívül tényleg semmit sem tudok mondani a franchise mellett.

Scarlett Johansson kedves mosolya nem éri meg a mozijegy borsos árát. A Jurassic World: Újjászületés túl hosszú, kaotikus, felesleges alkotás, amelyből hiányzik a lélek. A legnagyobb bűne azonban nem az, hogy rossz – hanem az, hogy unalmas és kiszámítható, igazi elvesztegetett potenciál.


Link másolása
KÖVESS MINKET:

Ajánljuk

KULT
A Rovatból
Amikor a múlt színpadra lép: így kel új életre Cseh Tamás és Bereményi Géza klasszikusa
Cseh Tamás és Bereményi Géza közel félévszázados, helykereső albuma, a Frontátvonulás fiatal színházcsinálók kezei között született újjá – a különleges előadás július 28-án látható a Városmajori Szabadtéri Színpadon.


Az, hogy egyelőre viszonylag kevesen ismerik a Sicc Production nevét, véletlenül sem az általuk készített előadások minőségéről, sokkal inkább arról tanúskodik, hogy milyen nehéz ma a minket körülvevő zajban kiszűrni a tiszta hangokat.

Aki ugyanis már látta és hallotta a Színház- és Filmművészeti Egyetemen Novák Eszter és Selmeczi György irányítása mellett 2024-ben végzett zenés színészosztály valamelyik produkcióját, az azonnal függő lesz.

És bár első ránézésre a tegnaphoz mintha több közük lenne, mint a mához, jegyezzük meg jól a nevüket, mert valójában ők a jövő.

Kapkodás nélkül, ütemesen épül a repertoárjuk. Eddig bemutatták Nagy Feró kis híján elfeledett, punk-rockoperaként emlegetett Hamletjét, illetve Majd, ha fagy! címmel neoreneszánsz rallyt vezényeltek, éles párhuzamot vonva többek között a százévekkel ezelőtti London és a mai Budapest között. És ha nem is épp Shakespeare korához, de azért a mából szemlélve erősen a régi időkhöz látszik kötődni a 2024 nyarán bemutatott, azóta folyamatosan játszott, fesztiváljáró Frontátvonulás is.

Koncert, színház, koncertszínház a műfaj: Cseh Tamás és Bereményi Géza azonos című albuma jelenti a kiindulópontot a delikát találkozáshoz. Ha már találkozás: Ecsedi a pesti flaszteren futkos fel s alá, hogy rátaláljon barátjára, Vizire, aki két liter kávélikőr elfogyasztása után megvilágosodik, és a Keleti pályaudvarra megy, ami azonban csak egy álpályaudvar, ahova és ahonnan „nem érkeznek és nem is indulnak” vonatok... A játszók szülei (óvatosan mondjuk: nagyszülei...) generációjának jól ismert a létező szocializmusban, a hetvenes évek legvégén fogant kerettörténet, de vajon mi közük mindehhez a mai pesti srácoknak?

Krasznai Vilmos zene- és szövegérzékeny, a muzikális helyzeteket színházivá emelő rendezésében hat fiatalember kelti életre az összes karaktert. Kerek Dávid, Liber Ágoston, Fülöp Kristóf (egyben az előadás zenei vezetője), Turi Péter, Sas Zoltán és Vatamány Atanáz magabiztosan teremt néhány gesztussal és minimális számú kellékkel hiánytalan világot, ami véletlenül sem másolja a nyolcvanas évek egyszerre áporodott és kedélyes hétköznapjait. A frissdiplomás színészek ennél vakmerőbbek, de nagyon is jól teszik, hogy mernek kockáztatni: a mai magyar fiatalok kilátástalansága, reményvesztettsége, a sokakat nyomasztó politikai és társadalmi légkör nem erőszakolt üzenetként, hanem megélt tapasztalatként jelenik meg a színen.

Cseh Tamás-estet sokat láttunk már, fogunk is még, de a Sicc Production Frontátvonulása nem áll be a sorba:

egyes dalokat teljesen újrahangszereltek, másoknak a vokális előadásmódját változtatták meg, és az egész zenei világot szigorú dramaturgiai megfontolások mentén gondolták tovább.

Céljuk egyértelmű: ez az est nem az üres tiszteletről, hanem az emblematikus album és mondanivalója mély értéséről és feltétel nélküli szeretetéről szól. A hat szereplő kézről kézre adja a nyolc hangszert, már csak azért is, mert a szűk, de átjárható cellákból épült jelzésszerű díszlet összezárja őket. És épp ez a lényeg, vagyis az, hogy ők is szorosan összezárnak, és így néznek kihívóan a holnap szemébe.


Link másolása
KÖVESS MINKET:

Ajánljuk