KULT
A Rovatból

Krokodilok közt nevelkedett, és retteg az Alzheimertől – A Chris Hemsworth-portré

Sokan irigykednek rá, amiért nyert a „génlottón”, legalábbis ami a külsejét illeti. Valójában azonban épp a génjei miatt vonul vissza egy időre. Egy ausztrál vidéki srác, majd a mennydörgés istene, aki továbbra is a földön jár.

Link másolása

Christopher Hemsworth 1983. augusztus 11-én látta meg a napvilágot Melbourne-ben, a tanárnő Leonie van Os és a szociális tanácsadó Craig Hemsworth gyermekeként. A bátyja, Luke (sz.:1980) után ő volt a második fiú, majd 1990-ben született meg az öccsük, Liam. Egyébként mindhárman ismert színészek lettek, Liamet többek között Az éhezők viadala-franchise-ból vagy A függetlenség napja – Feltámadás főszereplőjeként ismerhetjük (a Vaják 4. évadában pedig ő váltja Ríviai Geralt szerepében Henry Cavillt), Luke-ot pedig talán a Westworld című népszerű sorozat Ashley-jeként jegyezték meg maguknak a legtöbben.

Chris anyai nagyapja egyébként holland bevándorló volt, anyai nagyanyja pedig ír származású, apai ágon ugyanakkor angol, skót és német felmenőkkel rendelkezik. A Hemsworth- gyerekek Melbourne-ben és az Ausztrália északi területén fekvő Bulman nevű faluban nevelkedtek. "A legkorábbi emlékeim a vidéki marhatelepekhez kötődnek, aztán visszaköltöztünk Melbourne-be, aztán megint ide, majd újra oda.

A farm- és a városi élet között ingáztunk. A gyermekkorom nagy részét azért inkább Melbourne-ben töltöttem, de a legélénkebb emlékeim Bulmanhez köthetőek, krokodilokkal és bölényekkel. Ezek bizony nagyon különböző életterületek”

– mesélte Hemsworth, akinek az akciófilmek iránti szenvedélye is még a gyermekkorából ered: "Akciófilmeken nőttem fel: Schwarzenegger, Van Damme, Stallone filmjein. Folyamatosan néztem a filmjeiket, majd a testvéreimmel a hátsó kertben ugráltunk, és újrajátszottuk a jeleneteket. Élénk volt a fantáziánk, sok mindent elképzeltünk, de végül ezek a gyermeki élmények motiváltak arra, hogy színész akarjak lenni. Kezdetben a kalandozás volt a lényeg, később, a karrierem során azonban rájöttem, hogy főként a művészi mivolta rezonált rám, és ez a kreatív kiút nagyon fontos volt a számomra."

Chris gyermekkorát természetesen a szülei szakmája is formálta: "A szüleim hosszú évekig a gyermekvédelemben dolgoztak. Az édesapám félretette a saját szükségleteit, hogy a gyermekek segítésének szentelje az életét. A szüleim hatása és az, hogy milyen környezetben nőttem fel, erős inspirációt jelentett nekem. Félre kell tennünk a saját személyes jólétünket, hogy másokon segíthessünk."

Hemsworth filmes karrierjét a családja tanácsai és befolyása alakította.

Az azóta kialakult szupersztárstátusza s népszerűsége ellenére megtanulta, hogy mindig a földön járjon, és ne veszítse el a korábbi gondolkodásmódját:

"Az anyukám azt mondta nekem évekkel ezelőtt, hogy csak érezzem jól magam, én azonban beleragadtam a magammal szemben támasztott elvárásokba, reményekbe és álmokba, amiket el akartam érni. A csillagokat céloztam meg, és ez óriási terhet rótt rám. Azóta megtanultam, hogy ne nézzek ennyire messzire előre.”

Szappanból Hollywoodba

Chrisnek egyetlen motivációja volt annak idején abban, hogy színészként keresse a kenyerét. Hogy pénzt keressen, amivel segítheti a családját. "Szegénységben nőttünk fel, általában eléggé le voltunk égve. Úgy gondoltam, hogy a színészkedéssel kereshetek egy kis pénzt, és kihúzhatom a szüleimet az adósságokból, kifizethetem a házat, és segíthetek a barátoknak és a családnak. Azt hiszem, csak hűnek kell maradni önmagunkhoz, és tudatában kell lenni az állandó változásnak. Ez az egyetlen szabályom az életre, és ez soha nem fog megváltozni” – mondta.

Sok színész szappanoperákban vagy sikeres tévéműsorok statisztájaként kezdi a karrierjét. Ezek a szerepek lehetővé teszik számukra, hogy a franchise-okon belüli rangosabb szerepekbe kerüljenek, vagy kiszúrják őket nagyobb projektek alkotói. Hemsworth is így kezdte. Bár jelenleg a Marvel-franchise Thorjának szerepéről ismert, Chris karrierje a lehető legsokoldalúbb.

Ausztrál szappanoperákban kezdte, a tévés pálya pedig végül elvezette első hollywoodi blockbusterszerepéhez a 2009-es Star Trekben, amelyben George Kirköt, a főhős James T. Kirk kapitány (Chris Pine) apját alakította a film nyitányában.

Addig azonban meg kellett másznia az odavezető lépcsőfokokat is. A legelső szerepében Arthur királyt játszotta 19 évesen a 2002-es Guinevere Jones című ausztrál minisorozat két epizódjában. A széria egy tinilányt követett, aki azt hiszi, hogy ő Camelot reinkarnálódott királynője, Guinevere. Ezután tűnt fel, szintén 2002-ben Ausztrália legismertebb szappanoperájában, a Szomszédokban (hasonlóan sok más ausztrál kollégájához: pl. Margot Robbie, Russell Crowe, Kylie Minogue, Natalie Imbruglia és Ben Mendelsohn is itt kezdték a karrierjüket, illetve az öccse, Liam is feltűnt benne).

Majd 2004-ben állandó szerepet kapott az 1988 óta (máig) sugárzott Otthonunk című szappanoperában (ebből pedig többek között Isla Fisher, Naomi Watts, Heath Ledger, Ryan Kwanten, Simon Baker, Guy Pearce, Julian McMahon, Isabel Lucas, Melissa George, Samara Weaving, Brenton Thwaites és Luke Bracey emelkedtek ki később), amelyben 194 epizódon és három éven át alakította Kim Hyde karakterét.

És bár 2007-ben a saját döntéséből hagyta ott a sorozatot, később elárulta, hogy akkoriban eléggé szorongott, mivel nehezen talált munkát. Szerencsére azonban a sorsnak más tervei voltak vele…

Két éven át nem forgatott, majd jött J.J. Abrams és a Star Trek. S bár csupán néhány perc erejéig szerepelt a sikeres sci-fiben, ez elegendőnek bizonyult arra, hogy a producerek és a rendezők meglássanak valamit a jóképű, sármos, erős kisugárzású 26 éves színészben. Még az új Enterprise-kaland bemutatásának hónapjában (2009 májusa) behívták egy meghallgatásra, a Marvel-franchise Thorjának szerepére. S bár először kiszórták a jelöltek közül, végül adtak neki egy második esélyt, amelynek során már sikerült meggyőznie Kevin Feige-éket arról, hogy ő a mennydörgés tökéletes istene, így 2009 júniusában már övé is lett a szerep, amely világhírűvé tette, és akit máig alakít. Eddig összesen kilenc filmben láthattuk a pörölyös szöszi izomkolosszusként.

A romantikus doksis

Bár azt hihetnénk, hogy egy ilyen adoniszi külsővel megáldott, sikeres és körülrajongott férfiú (nem mellesleg pedig a világ egyik legjobban fizetett színésze) minden héten más bombázó mellett jelenik meg, valójában összesen két kapcsolatáról lehet tudni. 2005 és 2008 között volt együtt a színésznő Isabel Lucasszal (Transformers – A bukottak bosszúja, Daybreakers – A vámpírok kora, Halhatatlanok), akivel az Otthonunk forgatásán melegedett össze, majd 2010-ben, a Thor forgatása idején szeretett bele a nála 7 évvel idősebb, anyai ágon erdélyi magyar származású spanyol színésznőbe, Elsa Patakyba (Halálos iramban-filmek).

A kapcsolatuk villámgyorsan haladt előre, szeptemberben, vagyis az összejövésük után két hónappal már el is jegyezték egymást, s ugyanezen év karácsonyán, december 26-án pedig meg is tartották az esküvőt.

Azóta három gyermekük született, az India Rose nevű kislány 2012-ben, az ikerfiúk, Sasha és Tristan pedig 2014-ben. 2015-ben egyébként a család megelégelte a hollywoodi nyüzsgést, és Los Angelesből az ausztráliai Új-Dél-Walesben található Byron Baybe költözött.

Hemsworth tehát ritka sikeres színészi karriert tudhat maga mögött, noha díjakkal eddig nem kényeztette a szakma, igaz, nem is kifejezetten a díjvonatra szállt fel eddig, a Marvel-darabok mellett olyan filmekkel, mint a Hófehér és a Vadász (2012), valamint annak folytatása, A Vadász és a Jégkirálynő (2016), illetve a 12 katona (2018), a Men in Black – Sötét zsaruk a Föld körül vagy a két Tyler Rake – A kimenekítés-film (2020, 2023) inkább az akciós-kalandos, szélesebb közönséget kiszolgáló projektek mellett tette le a voksát. A legkomolyabb, legösszetettebb alakításai közé talán a Hajsza a győzelemértben (2013), A tenger szívében (2015) vagy a Húzós éjszaka az El Royale-ban (2018) játszott szerepei tartoznak, utóbbiban rosszfiúként is kipróbálta magát, amivel a gyengécske A pók fejében (2022) is próbálkozott, de nem rajta bukott a dolog.

Ám mindegy, hogy egy szappanoperában játszik, vagy a szeretett Thort alakítja, végül a magánélete elkezdte befolyásolni a hollywoodi ambícióit is. Lelkes szörfösként és a mentális egészség szószólójaként Hemsworth többször állt már a kamera mögé dokumentumfilmesként.

Az első doksi, amit készített, az Andy Irons: Kissed by God (2018) volt, amely címszereplője, a háromszoros világbajnok szörfös bipoláris zavarával és függőségével foglalkozott.

Miután Hemsworth társult a National Geographickel, két dokumentumfilm producere és főszereplője is lett: a Shark Beach with Chris Hemsworth-ben (2021) színészünk az ismert kelet-ausztráliai partszakaszt fedezi fel, s azt, hogy az emberek és a cápák valóban jól kijönnek-e egymással. Legutóbbi dokumentumszériája, a Limitless (2022) pedig Hemsworth eddigi legszemélyesebb munkája: a hatrészes sorozatban szembenéz a félelmeivel, többek között a magas helyekkel, az öregedéssel és az emlékezetével.

Ne felejts el!

S hogy miért olyan fontos az emlékezete? Nos, nemrég kiderült, hogy könnyen és idejekorán elveszítheti azt… A Limitless ötödik epizódjában ugyanis Hemsworth közzé tette nem sok jót ígérő felfedezését, miszerint anyai nagyapja Alzheimer-kórban szenved, s az is kiderült, hogy Chris is az APOE4 gén két példányát örökölte, egyet az édesanyjától, egyet pedig az apjától, ami viszont valószínűvé teszi, hogy nála is kialakul ez a betegség, ráadásul az ő esetében nyolcszor-tízszer nagyobb az esélye, mint átlagosan a lakosság körében. Épp ezért azt tervezi, hogy határozatlan időre szünetet tart a karrierjében, hogy több időt tölthessen a családjával. „Nem akartam ezzel manipulálni a közönséget, és túldramatizálni a dolgot, de azt sem, hogy valamiféle empátiára vagy bármi másra irányuló, a szórakoztatás érdekében elkövetett hamiskás próbálkozás legyen belőle"

- mondta Hemsworth, aki közel a 40-hez áldásként tekint a felfedezésre, ugyanis így elkezdhet lépéseket tenni a kockázat kezelésére, a fizikai és mentális egészségének megőrzésére, s így talán jó ideig elodázhatja a betegség kialakulását.

Többféleképpen is kezeli a helyzetet, többek között humorral.

A Netflixen június 16-án debütált Tyler Rake – A kimenekítés 2 után most egy ideig így nem láthatjuk majd semmiben, hiszen megpróbál eleget tenni ígéretének, és az egészségére, no meg a családjára fókuszál. Már korábban kiválasztották őt egy Hulk Hoganről szóló életrajzi film főszerepére, illetve Chris azt is lenyilatkozta már, hogy Thorként is szívesen visszatér még, amennyiben jó forgatókönyv készül hozzá, és tovább tudja vinni a karaktert eddig nem látott helyekre. Addig viszont egyszerre edzi a testét és az elméjét, s azokkal tölti az időt, akik a legfontosabbak a számára. Drukkolunk neki!

Link másolása
KÖVESS MINKET:

Népszerű
Ajánljuk
Címlapról ajánljuk


KULT
A Rovatból
„Így tovább nem lehet élni” – Újabb zseniális Bödőcs-kisfilm készült, Csákányi Eszter és Znamenák István is remek benne
Amolyan igazi Bödőcs-humor, két lazán odapakolt nagyszerű színészi alakítással. Egy kis Örkény, egy kis Wes Anderson négy és fél percben.

Link másolása

Új kisfilm került fel Bödőcs Tibor YouTube-oldalára: a mintegy 4 és fél perces alkotás két főszereplője Znamenák István és Csákányi Eszter.

A kérvény című opus egy Wes Anderson-szerű miliőben játszódik, és lényegében egy kérvény felolvasásából áll, na meg a hangos csattanóból. De az egészben benne van az „elmúthatvanév” Magyarországa, persze a megfelelően vicces, ironikus körítéssel. A kérvény című kispróza egyébként Bödőcs Prímszámok hóesésben című kötetének egyik fejezete.

Amolyan igazi Bödőcs-humor, két lazán odapakolt nagyszerű színészi alakítással.

De felesleges is ennél több, nézzük a kisfilmet:


Link másolása
KÖVESS MINKET:

KULT
A Rovatból
Nem Zendaya cicijével próbálja eladni a filmjét Luca Guadagnino a Challengersben
Április 25-től játsszák a hazai mozik a Challengerst. Zendaya eddigi pályafutásának talán legfontosabb filmjét készítette el, és mindent meg is mutatott a cél érdekében.

Link másolása

FIGYELEM: A CIKK APRÓ SPOILEREKET TARTALMAZ!

Napok óta azon töprengek, miért is tetszett ennyire a Challengers. Hiszen ha az ember nagy vonalakban elmondja a sztorit, talán fel sem kelti a figyelmet. Szerelmi háromszög, a tenisz, mint az emberi kapcsolatok, játszmák metaforája, bla-bla-bla. De ahogy sokszor hangsúlyozzuk, a művészet fő kérdése a nem a „mit”, hanem a „hogyan”.

Luca Guadagnino rendező az egyszerű hozzávalókat mesterien elegyíti, a romantikus drámából már-már lélektani thrillert csinál. Az első pillanatban megalapozza az egész filmen átívelő feszültséget. Két férfi teniszezik. Izmosak, leharcoltak, feszültek. Már-már mitikus alakok. Csatájukat a nézőtérről figyeli egy szépséges nő.

A három szempárt látjuk egymás mellé vágva, és rögtön tudjuk, miről van szó, mi is lehet a valódi tétje ennek az összecsapásnak.

Ezután a film ügyesen ugrálva az idősíkokon azt mutatja be, hogy jutottak el a szereplők eddig a pontig.

Tashi (Zendaya) ígéretes teniszcsillagnak indult, ám egy sérülés miatt le kellett mondani az álmairól. Manapság férje, Art Donaldson (Mike Faist) teniszcsillag edzője és menedzsere, akivel van egy közös lányuk is. Art rossz passzban van, sorra veszti a meccseit, szíve legmélyén már szívesen visszavonulna, de fél, hogy elveszti felesége megbecsülését, ha feladja. Ám mindannyiuk életét felrázza, amikor egy kisebb rangú versenyen Art szembe találja magát Patrickkal (Josh O’Connor), aki egykor a legjobb barátja volt, egészen addig, amíg meg nem ismerkedtek Tashival.

Mindenképpen ki kell emelni még Trent Reznor és Atticus Ross zenéjét. Mert bármennyire jó is a rendező és a szereplőgárda, voltak olyan helyek a filmben, ahol egyedül a lüktető soundtrack biztosította a feszültséget, anélkül túl hosszú és lapos lett volna egy-egy snitt.

Bámulatos a fényképezés, minden beállítás talál, olykor egyenesen a száguldó labda szemszögéből látjuk a meccseket. Bár a filmben végig erős az erotikus túlfűtöttség, Luca Guadagnino remek ízléssel bánik a kérdéssel. Nem Zendaya cicijével próbálja eladni a filmjét, sosem látszik több, mint ami indokolt, és ami szükséges ahhoz, hogy plusz töltetet adjon egy-egy jelenetnek. Egyébként is túl sok a történés, amit követni kell ahhoz, hogy a szemünket legeltessük. Kimondottan szokatlan módon ebben a filmben sokkal többet vetkőznek a pasik.

Nem is emlékszem, láttam-e valaha olyan mainstream amerikai (vagy bármilyen) filmet, ahol a férfi öltözőt mutatják a maga természetes valóságában.

Itt ez is megtörtént. Sőt, Guadagnino attól sem fél, hogy kicsit behozza a képbe a látens homoszexualitás kérdését. Mindezt kellő lazasággal és humorral teszi.

Félreértés ne essen, a Challengers nem a szexről, és még csak nem is a teniszről szól. Ahogy maga Tashi ki is mondja valahol a film elején: a tenisz nem sport, hanem emberi kapcsolat. Akkor lesz jó egy meccs, ha a pályán lévő két ember szinte eggyé válik, tökéletesen érti egymást.

A Challengers három zseniális színész és egy nem kevésbé nagyszerű rendező összmunkájától lett az, ami, de ez mégiscsak Zendaya filmje, ő a csúcstámadó, a többiek az alaptábort biztosítják neki. A még mindig nagyon fiatal színésznő nem is választhatott volna jobb filmet, hogy megmutassa tehetségét azok számára, akik eddig legfeljebb a Pókember-filmekben és a Dűnében találkoztak vele.

A szép színésznők sokszor úgy próbálnak kitörni a skatulyából, hogy csúnya, vagy legalábbis a nőiességüket háttérbe szorító női karakterek bőrébe bújnak. Zendaya más utat választott: maximálisan kihasználja előnyös külsejét, erotikus kisugárzását, sőt, maga a szerep is arról szól részben, hogy egy vonzereje tudatában lévő fiatal nő miként manipulálja az életében lévő férfiakat. De közben láthatjuk fiatal lányként, anyukaként, femme fatale-ként, üzletasszonyként és tehetetlenül szerelmes nőként is. A színészi sokoldalúság olyan skáláját vonultatja fel, amire kevés szerep nyújt lehetőséget.

Kisujjában van a színész és a nő egész eszköztára, és így könnyedén az ujja köré csavar mindenkit.

Link másolása
KÖVESS MINKET:


A Rovatból
Több mint száz év után került elő egy eddig ismeretlen írás Agatha Christie-től
Az első Poirot-regénye környékén írhatta az első világháború alatt.

Link másolása

Váratlan szerzőre bukkantak egy, a Brit Pszichoanalitikus Társaság archívumában talált magazin hasábjain: minden idők legtöbb könyvet eladott regényírójára, Agatha Christie-re.

A magazint Sylvia Payne, a psziszhoanalízis brit úttörőjének papírjai között találták meg, aki még az első világháborúban, nővérként ismerkedett meg a krimi későbbi koronázatlan királynőjével.

A Mit csináltunk a Nagy Háborúban című, hatvanoldalas, saját készítésű szatirikus magazin is ebből az időből származik és Christie, Payne, illetve kolléganőik különböző írásait tartalmazza: novellákat, verseket, színdarabokat – és egy képregényt is egy mérgezéses esetről, amit Christie és szintén nővér barátnői „követtek el”.

Christie a magazinban elsősorban a kérdezz-felelek rovat vezetőjeként szerepel, ahol képzeletbeli olvasók kérdéseire válaszol, válaszait Agatha néni néven szignózva,

de rejtvényoldalt is szerkesztett, továbbá írt egy bírósági álhíreket tartalmazó rovatot.

A belsős nővérmagazint könnyed, pozitív hangvétele miatt minden bizonnyal saját maguk lelkesítésére készítették a nővérek, akik nap mint nap szembesültek a világháború borzalmaival a Franciaországból hazatért brit háborús sebesültek révén.

Christie nagyjából a magazin keletkezésekor írhatta első regényét is, A titokzatos stylesi esetet, a később legendássá vált Hercule Poirot detektív főszereplésével, de ekkor még senki sem sejthette, hogy az írónő könyveinek eladását csak Shakespeare és a Biblia tudja majd megelőzni, ugyanis első regényének kéziratát három éven át hat különböző kiadó utasította vissza.


Link másolása
KÖVESS MINKET:

Ajánljuk

KULT
A Rovatból
Meghalt András Ferenc
A nemzet művészének rendezőként olyan filmek fűzödnek a nevéhez, mint a Veri az ördög a feleségét vagy a Dögkeselyű. 81 éves volt.

Link másolása

Nyolcvanegy éves korában elhunyt András Ferenc Kossuth- és Balázs Béla-díjas filmrendező, forgatókönyvíró, producer, érdemes művész, a nemzet művésze – jelentette be csütörtökön Szombathelyen Kollarik Tamás, a Nemzeti Média-és Hírközlési Hatóság elnöki főtanácsadója és Lovass Tibor, a Savaria Filmakadémia elnöke a 11. Savaria Filmszemle keretében rendezett médiakonferencián.

András Ferenc, a Savaria Filmszemle életműdíjas zsűritagja emléke előtt a konferencia résztvevői néma felállással tisztelegtek.

A Színház- és Filmművészeti Egyetem MTI-hez eljuttatott közleménye szerint az intézmény harmadéves filmrendező osztályának osztályvezető tanára csütörtökön hajnalban hunyt el.

András Ferenc 1942. november 24-én született Budapesten, 1973-ban szerzett rendezői diplomát a Színház- és Filmművészeti Főiskolán. Életében mindvégig jelentős szerepet játszott a film és a televízió. Pályáját 1962-ben kezdte a Magyar Televízióban, majd dolgozott a filmiparban is, ahol a korszak legnagyobb rendezőivel működött együtt, köztük Ranódy Lászlóval és Makk Károllyal.

Rendezőként és forgatókönyvíróként olyan rendkívüli alkotások kötődnek a nevéhez, mint a Veri az ördög a feleségét, a Dögkeselyű, A kárókatonák még nem jöttek vissza, a Családi kör vagy a Törvénytelen című film – olvasható az SZFE méltatásban.

Mint írták, András Ferenc 1977-ben aláírta a Demokratikus Chartát, kifejezve tiltakozását a csehszlovákiai diktatúra intézkedései ellen, a politikai nyilatkozat támogatása miatt hosszú ideig nem forgathatott újabb játékfilmet.

A nyolcvanas években a MAFILM színésztársulatának vezetője volt, majd később a Dialóg Filmstúdiót irányította. Produceri tevékenysége mellett meghatározó szerepet vállalt a szinkronszakma alakításában, valamint a Duna Televízió szinkronműhelyének korszakos vezetője volt. Szerteágazó tudása és tapasztalata ellenére viszonylag későn kezdett tanítani: 2021-től volt az Színház- és Filmművészeti Egyetem filmrendező osztályának osztályvezető oktatója, aranydiplomáját pedig 2023-ban vehette át ugyanitt - emelik ki a közleményben.

András Ferenc halálával a magyar film világa kiváló alkotót veszített el, emlékét a filmjein és oktatói munkáján keresztül őrzi a Színház- és Filmművészeti Egyetem

– írták.

Link másolása
KÖVESS MINKET: