KULT
A Rovatból

Kollár-Klemencz László a Kistehén új lemezéről: "Ma ismét úgy lehet dalokat írni, mint a '80-as években"

'Nem kell rádióra komponálni semmit, hiszen rádió nincs, nem kell félni, hogy nem fogják a bevállalós klipet játszani, mert tévé sincs' – mondja a Kistehén frontembere. Interjú.

Link másolása

Bocsánat címmel a napokban jelent meg Kistehén új lemeze, amelyet december 21-én, az A38 hajón mutatnak be a közönségnek. A zenekar frontembere, Kollár-Klemencz László most először nyilatkozott az új anyagról, amit eddigi legjobb albumuknak tart.

– Legutolsó albumotok, a Szomjas nők négy éve jelent meg. Mi a legmarkánsabb különbség a mostani és az akkori lemez hangvilágában, stílusában?

– Nincs nagy változás, csak annyi, mint eddig minden Kistehén-album között. Minden egyes lemez olyan, mintha egy másik zenekar anyaga lenne. Ez az album a szomjas nőkhöz képest talán sokkal inkább feszegeti a műfaj határait, és a nagy stíluskevergetős eklektikában ebből egy teljesen egységes stílus alakult ki.

Bevállalósabb, de a bevállaláshoz kulcsot is ad, és ezzel megkönnyíti a hallgató dolgát. Könnyen lehet azonosulni vele, mégsem közhelyekre épít.

Ahogy a buszsofőrünk mondta az első hallgatás után, értéket közvetít nagyobb tömegeknek.

– A Kistehén-daloknak mindig mélyebb a mondanivalója, gyakori a társadalomkritika, ugyanakkor az egyszerű emberi dolgok is előjönnek a szövegekben, az új albumon is folytatjátok ezt az irányt?

– Az anyósom, aki lektorként működött közre, ezt mondta: „Erős, nyers, hol felkavaró, hol megnyugtató, hol szembesítő szövegek“. Nem szeretek szerelemről és női-férfi kapcsolatokról írni, mert mindenki erről ír a dalszövegekben, de most valahogy bármi más témába fogtam, nem éreztem komfortosan magam. Egy-egy társadalomérzékeny szöveg azért van ezen a lemezen is.

A teljes album itt meghallgatható:

– Azt mondtad, hogy ez egy bátor, szabad lemez, merre kísérleteztél, visszanyúltál más, korábbi hatásokhoz, zenékhez, műfajokhoz?

– Ez a bátorság a punk felé hajtott bennünket. Fontos leírni, hogy a lemez nem csak az én alkotói munkám eredménye. Alaposan benne van az egész zenekar, sokat dolgoztunk agyaltunk együtt, benne van az ő stílusuk, érzékenységük, szépségük is, talán ezért lett ez az eddigi legjobb Kistehén-album. Egyedül nem megy, vagy nem megy annyira... (mosolyog) Jellemző a lemezre a kísérletezés, ami a műfaj megszokott szerkezeti határait döntögető, illetve a műfajok közötti határokat nem is ismerő irány.

Az se mellékes, hogy olyan ma Magyarországon a helyzet underground színtéren, hogy nincs is színtér. Lehet rúgni a labdát bármerre, nem fog kitörni ablakokat, jó nagyot bele lehet bikázni, őszintén, mélyről, hadd szóljon. Olyan lehet ízig-vérig egy ilyen lemez ma 2018-ban, mint a Kontroll Csoport vagy az Európa Kiadó lemeze lehetett a nyolcvanas évek végén, a rendszerváltás előtt.

Nem kell rádióra komponálni semmit, hiszen rádió nincs, nem kell félni, hogy nem fogják a bevállalós klipet játszani, mert TÉVÉ sincs.

A föld alatt fogják hallgatni. Ez egyfajta új szabadság, ami olyan mint a nyolcvanas évek. Befelé kell figyelni és csak az igazat, csakis az igazat felhozni. Ez egy lehetőség megint.

– Van egy alapgondolata, íve a lemeznek, amire felfűztétek a dalokat?

– Ilyen nem nagyon van, sok dalötletet kipróbáltunk és a legjobbakat megcsináltuk.

– Mire számíthatnak december 21-én az A38-on a lemezbemutatón a rajongók?

– A lemez újdonsága két énekesnő, Mákó Kató és Magyar Bori, ők vokáloznak végig a lemezen, akár egy gospelduó. Ettől a lemeztől kezdve szerves részét képezik a koncerteknek, az A38 hajón lesz az ő bemutatkozásuk is.

– Terveztek különleges koncertsorozatot itthon és külföldön jövőre?

– Angliába megyünk az év elején egy mini turnéra 3 koncert erejéig.

Aztán a nyár elején a Müpában egy nagy gospel kórussal kiegészülve bemutatjuk az új lemezt úgy, hogy elsősorban az énekre koncentrál majd az est, lesznek vendégénekesek is.

Ezek mellett fesztiválokon és a megszokott fellépési helyeken mind ott leszünk.

– Hogyan vizionálnád a Kistehén következő éveit? Lehet látni, merre haladtok, hol vannak még kiaknázatlan területek a zenétekben?

– Ezt nem lehet látni, nincs ilyen vízióm. Szeretnénk egy nagyon kitűnő, értéket és jó energiákat közvetítő, nagy hangulatot csináló zenekar maradni.

Link másolása
KÖVESS MINKET:

Népszerű
Ajánljuk
Címlapról ajánljuk


KULT
A Rovatból
„Szinte mindenki kétségbe van esve, fel van háborodva” – Udvaros Dorottya távozása nagy vihart kavart a Nemzeti Színházban
„Ha egy ilyen kaliberű színművészt, mint Udvaros Dorottya, így el lehet küldeni, mire számítson mindenki más” - mondta el egy bennfentes a Blikknek.

Link másolása

Ahogy arról mi is írtunk, Udvaros Dorottya közölte, hogy a Nemzeti Színház nem újította meg a szerződését, anyagi okokra hivatkozva.

Később az intézmény azt mondta, hogy határozatlan idejű munkaszerződéssel rendelkezik, amit nem szüntettek meg. Erre reagált megint a színésznő, és újra megerősítette, hogy Vidnyánszky Attila nem újította meg a szerződését, csak azokban a darabokban fog játszani, amik még műsoron vannak.

A Blikk információja szerint a színésznő bejelentése óta temetői a hangulat a színházban.

"A társulat rémes állapotban van, szinte mindenki kétségbe van esve, illetve fel van háborodva, hiszen ha egy ilyen kaliberű színművészt, mint Udvaros Dorottya, így el lehet küldeni, mire számítson mindenki más?"

– mondta egy bennfentes a lapnak.

Sokan értetlenül figyelik, hogy külföldi rendezőket hívnak, és nem az itt dolgozó művészekre vigyáznak. Úgy tudják, hogy nagy összegeket kapnak a külföldi vendégrendezők, miközben sok, szerződésben lévő színész anyagi gondokkal küzd. Több fiatal művésznek is másodállást kellett vállalnia ahhoz, hogy meg tudjon élni - írja a portál.

Udvaros Dorottya korábban többször is felszólalt például a Színház- és Filmművészeti Egyetem modellváltása kapcsán. Korábban utalt rá, hogy ez is közrejátszhatott abban, hogy az igazgató elküldte.

A lap informátora szerint Vidnyánszky és Udvaros között egy újabb hangos vita is kipattant az előző nemzet színésze választás kapcsán. Mivel ez a színházban történt, azt többen is hallották.

A Blikk beszélt Szarvas Józseffel is, aki korábban együtt játszott a színésznővel a színház nyitóelőadásában.

"Mindig fájdalmas, amikor valaki távozik közülünk, Dorottyával pedig huszonkét éve vagyunk munkatársak, ezért megrázó volt a hír" – mondta a lapnak.

"Azt tudjuk, hogy a színház jelenleg nehéz anyagi körülmények között dolgozik, ez aggodalomra ad okot, de arról nem tudunk, hogy további művészektől is megválna a teátrum. Készülünk a következő évadra. Korábban én is többször mentem el színházból, és nem állt meg az idő" – tette hozzá.


Link másolása
KÖVESS MINKET:

KULT
A Rovatból
Áll a bál a Nemzeti Színházban: Udvaros Dorottya után mások is távoznak a teátrumból
Az Index szerint a tavaly novemberben súlyos balesetet szenvedett Horváth Lajos Ottó és Szász Júlia sem tér már vissza, és felmondott Barta Ágnes, Mészáros Martin, Szép Domán és Szabó Sebestyén László is.

Link másolása

Pénteken lapunk is megírta, hogy Udvaros Dorottya szerződését 22 év után nem újította meg a Nemzeti Színház, így távozik onnan. Azonban az Index információi szerint azonban nem ő az egyetlen, aki otthagyja a teátrumot.

Pénteken reagált a Nemzeti Színház is, miszerint a művésznőnek határozatlan idejű szerződése van. Később Udvaros Dorottya azonban azt mondta: pénteken volt szerződtetési tárgyalása a vezérigazgatóval, amikor is közölte, hogy nem kívánja meghosszabbítani a munkaszerződését.

A helyzetet még érdekesebbé teszi, hogy a színésznő nemrégiben kapta meg a Nemzet Színésze címet, amiről a lap úgy tájékoztat, éppen Vidnyánszky Attila hathatós támogatásával történt meg.

Az Index információi szerint

a tavaly novemberben súlyos balesetet szenvedett Horváth Lajos Ottó és Szász Júlia sem tér már vissza. Továbbá felmondott Barta Ágnes és férje, Mészáros Martin, illetve Szép Domán és Szabó Sebestyén László, illetve Farkas Dénes már korábban elhagyta a színházat.

A lap felkereste a színészeket, akik közül Barta Ágnes megerősítette a hírt, miszerint az évad végétől nem lesz már a társulat tagja. A távozók helyére nem tervez új embereket alkalmazni a színház.


Link másolása
KÖVESS MINKET:

Ajánljuk

KULT
A Rovatból
Udvaros Dorottya továbbra is állítja, Vidnyánszky Attila nem hosszabbította meg a szerződését
A színésznő szerint az intézmény igazgatója anyagi okokra hivatkozva nem újította meg a szerződését. A Nemzeti Színház szerint Udvaros Dorottyának határozatlan idejű szerződése van, és azt nem mondták fel.

Link másolása

Mi is írtunk róla, hogy Udvaros Dorottya azt mondta, hogy már nem tagja a Nemzeti Színháznak, mert a szerződését nem újították meg. Az igazgató, Vidnyánszky Attila korábban az intézmény anyagi helyzetére hivatkozott.

Pénteken a Nemzeti Színház azt közölte:

„Udvaros Dorottya művésznő a Nemzeti Színház társulatának tagja, határozatlan idejű munkaszerződéssel rendelkezik, mely a mai napig nem került megszüntetésre és felmondásra”

- írta a Telex.

A színésznő gyorsan reagált a teátrum közlésére. A lap megkeresésére azt válaszolta:

„Március 22-én pénteken 11.00-kor volt szerződtetési tárgyalásom a vezérigazgató úrral, amikor is közölte, hogy nem kívánja meghosszabbítani a munkaszerződésemet. Azokra a darabokra, amik még műsoron maradnak és játszom bennük, azokra egyedi szerződést kapok majd május közepén”.

Link másolása
KÖVESS MINKET:

Ajánljuk

KULT
A Rovatból
Udvaros Dorottya 22 év után távozik a Nemzeti Színházból, Vidnyánszky Attila nem hosszabbította meg a szerződését
A legfőbb érv az volt, hogy a színház nehéz anyagi helyzetben van. Udvaros azonban nem érti, hogy akkor miért kell külföldi rendezőket szerződtetni hatalmas összegekért.

Link másolása

Már nem vagyok tagja a Nemzeti Színháznak. Vidnyánszky Attila valóban nem hosszabbította meg a szerződésem – mondta Udvaros Dorottya a Magyar Hangnak adott interjújában. A direktor legfőbb érve az volt szerinte, hogy a teátrum nehéz anyagi helyzetben van.

„A kormány elvont 380 millió forintot a színháztól, és idén már nem sikerült befoltozni a költségvetésen ütött lyukakat. Elfogadom, hogy anyagi problémák vannak, de ha valóban ilyen rossz a helyzet, akkor miért kell újabb és újabb külföldi rendezőt leszerződtetni hatalmas összegekért?

A Nemzetiben már alig rendeznek magyar művészek” – mondta a színésznő a lapnak.

Udvarost megkérdezték a tavaly novemberi balesetről is, amikor a Rómeó és Júlia előadás közben Szász Júlia és Horváth Lajos Ottó lezuhantak a díszletről.

„Benne volt a levegőben, hogy valami történni fog. Korábban már kis híján történt tragédia, egy öt méter magas díszletelem kezdett el dőlni, a tetején egy színésszel, akinek végül szerencsére nem esett baja, de az eset után elszerződött a színháztól. A Rómeó és Júlia próbáin a kollégák többször is jelezték, hogy veszélyes a díszlet, mégsem történt semmi” – mondta Udvaros Dorottya.


Link másolása
KÖVESS MINKET: