Ki ez a Christopher Nolan és mit akar tőlünk? - A Mementótól a Dunkirkig
Christopher Nolan szakmai megítélése pályája egészében hullámzó, de azt mindenki elismeri róla, hogy van egyfajta vizuális géniusza és gondolkodásmódja, ami vitathatatlanul csak rá jellemző. Gondoljunk csak a Csillagok között hátborzongatóan hiteles űrbéli jeleneteire, vagy az Eredet totál igazinak tűnő, szürreális álompillanataira. Elgondolkodtunk azon, mit érdemes tudni róla.
Eddig összesen 16 filmet rendezett az 1970-es születésű Nolan és ötször jelölték Oscar-díjra, de eddig még egyszer sem nyerte el az aranyszobrot. A pályája idén 22 éves - legelső nagyjátékfilmje, a 2000-ben készült Mementó előtti A Csapda 1998-ban készült el -, ehhez képest nagyon menő a filmográfiája. Független filmesből Hollywood egyik legnagyobb nevévé nőtte magát, aki merész döntéseivel és zsánerfilmes mesterműveivel írta be magát a filmtörténelembe már eddig is.
Ahogy legtöbb filmjét, A Csapdát maga írta és rendezte is egyben. Egyébként igazi filmes megszállott: 7 éves kora óta forgat, akkor még apja Super 8-as kamerájával kezdte. A Csapdára elegen felfigyeltek ahhoz szakmai körökben, hogy megteremthesse a Mementó, az első igazi nagy berobbanásának financiális hátterét.
A Mementó alapját egy, a testvérével, Jonathannel közösen írt novella adta. A forgatókönyvileg is briliáns sztori középpontjában egy bűntény során agyi sérülést szerzett férfi áll, akinek nem a hosszú távú memóriája sérült, hanem a rövid távú, ezért kénytelen minden, a baleset óta vele történt dolgot feljegyezni ahhoz, hogy célját elérje: megbosszulja felesége gyilkosát. A Guy Pearce főszereplésével készült mozi tagadhatatlan kultikus mestermű, ezzel meg is szerezte első forgatókönyvi Oscar-jelölését a rendező. Mit akart tőlünk ezzel a filmmel? Amit minden mozijával: megmutatni, milyen határokig és még azon túl is mehet a film művészete.
Ezutáni mozija, az Álmatlanság sem volt rossz, különösen sötét atmoszférája és nagyszerű színészei miatt, de az igazi zsánerfilmes nagy dobás a 2005-ös Batman: Kezdődik! volt. Az ikonikus szuperhőst teljesen más szempontból mutatta meg Nolan, mint ahogy eddig megszoktuk: ábrázolása egyszerre volt realisztikus és modern, és nagyon nyers és keserű. Így is lehet szuperhős-filmet csinálni, állította vele.
A 2006-os A tökéletes trükk megint egy komoly truvaj volt, már csak a témája miatt is: Christian Bale (Nolan Batmenje) és Hugh Jackman varázslókat alakítottak benne, akik mániákus rivalizálása komoly tragédiához vezet. Persze az okos forgatókönyvírói csavar innen sem hiányzott. Amikor már azt hittük, innentől nem sikerül minket átvernie - akkor sikerült, mint egy igazi bűvésznek.
A sötét lovag egyértelműen Nolan évévé tette 2008-at a mozikban: kasszasiker, vagány látványvilág, merész fordulatok és egy elképesztően pontos pszichológiai ábrázolású Joker. Majd Heath Ledger halála.
A posztumusz Oscar nem volt kérdés, mint ahogy a nyolc filmakadémiai jelölés sem.