KULT
A Rovatból

Jön a Doktor Szöszi harmadik része, Reese Witherspoon is visszatér

Az Elle Woods-ot megszemélyesítő színésznő megerősítette a hírt, aminek bizonyára sokan fognak örülni.

Link másolása

Harmadik része is lesz a Doktor Szöszi című filmnek, amelyben ismét Reese Witherspoon játssza majd a főszerepet.

A 2001-ben bemutatott film hatalmas siker lett, két év múlva ki is jött a második része. A főszerepben Elle Woods, a divatmániás, csacsogó szőke nő áll, aki az első részben azért jelentkezett a Harvard Egyetemre, hogy bebizonyítsa exének, hogy nem egy buta lány. El is végezte a jogot és ügyvéd lett, ezután pedig bele is vetette magát a munkába, közben pedig a szerelmet is megtalálta. A második részben már az esküvőjére készül, miközben egy újabb ügyön dolgozik.

Az elmúlt napokban röppent fel a pletyka a folytatásról, amit a rajongók már régóta vártak. Most maga a Doktor Szöszit megszemélyesítő színésznő is megerősítette, hogy jön a harmadik rész, amiben természetesen ő is visszatér.

Az újabb film forgatókönyvét ráadásul nem akárkik írják majd. Dan Goor és Mindy Kaling dolgoznak a történeten. Utóbbi színésznőként és íróként is szerepelt a The Office című népszerű sorozatban.

Reese Witherspoon egy olyan képpel jelentette be a Doktor Szöszi 3. érkezését, amin Mindy Kaling lemásolta Elle Woodsot az egyik jelenet alapján.

A színésznő az új filmmel kapcsolatban azt írta, ennek így kellett történnie, és nagyon örül annak, hogy két ilyen neves író csatlakozott a stábhoz.

Great news alert!! Some things are just meant to be!?I'm SOOO excited to have @MindyKaling and #DanGoor writing Legally Blonde 3! ??This is #ElleWoodsApproved!?

Welcome back to Instagram. Sign in to check out what your friends, family & interests have been capturing & sharing around the world.

Reese Witherspoon egyébként már 2018-ban is elárulta egy posztjánál, hogy igazak a Doktor Szöszi 3. részéről szóló pletykák.

Link másolása
KÖVESS MINKET:

Címlapról ajánljuk


KULT
A Rovatból
Squid Game-nek adják el a valóságshowt: bűnös szenvedély a második évadnak álcázott reality
Jól átveri a nézőket a Netflix, de valahogy meg kell fejni azt a bizonyos tehenet – Squid Game reality-show? Ennyi tellett két év alatt? A címválasztás is csalóka, pedig nem nagy szám a végeredmény.

Link másolása

A Squid Game, itthon a Nyerd meg az életed című hatalmas sikerű koreai sorozat volt, ami gyakorlatilag egy önkéntes Éhezők viadalát mutatott be. Még a Netflix sem gondolta valószínűleg, hogy mekkora siker lesz, mert a háttérinformációk alapján a készítők nem egy egyszerű forgatással voltak megáldva.

Sok anyagi és produkciós probléma merült fel, amit persze a hatalmas siker feledtetett.

Pedzegették, hogy lesz egy valóságshow a Sqiud Game-ből, azonban a produkció szintén problémás volt. A játékban résztvevők részéről sok volt a sérülés és panasz, így senki sem gondolta, hogy eljut egyszer a képernyőkre a valóságshow.

De eljutott, és pont akkora siker, mint amekkorát várt tőle a Netflix. Pedig korántsem annyira jó, illetve valószínűleg a sikerét nagyban köszönheti annak, hogy sokan azt hiszik, ez valamiféle folytatása a 2021-es eredetinek. Az egész játékot úgy adják elő, ahogy a TV műsorban. Van egy csomó ember, akik 4,5 millió dollárért versengenek, csak egyikük nyerheti meg ezt az összeget, de nem kell aggódni, itt senki nem hal meg, csak kiesik.

Nos, itt az első probléma: semmi tétje nincs. Aki kiesik, az úgy esik ki, mint aki a Legyen Ön is milliomosból esne ki.

Azaz feláll és hazamegy. Az eredetiben szörnyű halált haltak a vesztesek, ezt természetesen nem tudták a való életben is megoldani, hiszen morbid és etikátlan lenne. A Nyerd meg az életedben az volt a szörnyű, hogy a jelentkezők legutolsó szalmaszálként tekintettek a Squid Game-re. Ez volt az utolsó esélyük a normális életre, és önként odaadták az életüket a gazdagok szórakozása érdekében. A legkomolyabb volt a tét. Ebből mostanra az lett, hogy ma ebben a műsorban már elkényeztetett, semmirekellő és kényszeredett jövőbeli influenszerek szórakoztatják a Netflix-előfizetőket. Minden téren visszalépés.

A reality változatban nincs igazán dráma. Próbálkoznak a készítők, hogy egy-két ember szimpatikussá váljon, vagy ellenszenvessé, hogy legyen egy ellenségkép, de ez nem megy akkor, amikor egy nappal később béna módon, mindennemű elégtétel nélkül kisétálnak az ajtón. Mert mondjuk az illető játékos felvett egy telefont, amit nem kellett volna. A sorozathoz képest itt nem csak a játékokkal esnek ki játékosok, próbálnak egy feszültebb légkört teremteni játékok közötti kiesésekkel. Egymást szavazzák ki, vagy teljesen véletlenszerűen elbuknak páran, de mindez nem ad sokat hozzá a narratívához. Van egy pár játékos, akiknek lehet drukkolni, de közel sem annyira ikonikusak, mint Seong Gi-hu, az alapanyagban. Átlagos, unatkozó emberek, akiknek nincs jobb dolga, mint elmenni egy béna játékshowba.

Na, itt viszont van egy hatalmas pozitívum. Magára a játékra sok mindent lehet mondani, de azt semmiképpen nem, hogy béna lenne.

A megvalósítás elsőrangú, szinte a sorozat szintjén van. A hangulat minősége, az atmoszféra 100%-ig Squid Game, a zene, a szobák, a kihívások, mind-mind teljesen beleillenek a sorozat világába. Nekem nagyon gyanús, hogy az eredeti díszletek felhasználásával készült A kihívás helyszíne. Nem csoda, hogy sokakat megtévesztett ránézésre a Nyerd meg az életed: A kihívás. Sokan azt hitték, végre itt a második évad, na ők nagyot csalódtak. Ez nem második évad! Csak egy kiegészítő hangulatfokozó show, amíg megérkezik a következő etap.

Szükségünk van-e erre? Aki szerette az eredeti alapanyagot, valószínűleg élvezni fogja a reality-t, de ez nem több bűnös szenvedélynél. Nem fogunk senkivel találkozni, aki annyira isteníti majd a valóságshow-t, mint a Squid Game-et anno.

2021-ben a csapból is azt hallottam, hogy ezt a sorozatot látni kell, mert milyen durva és annyira sokkoló.

Közben pedig csak egy közepes koreai Battle Royale klón, ügyes marketinggel. Szórakoztató, de semmi több. A reality is nagyon hasonló, csak kevesebb tartalom és egyediség van benne.

Hova tovább? Sokan nagyon várják a valódi második évadot, de a Netflix még nem mondott pontos dátumot a szezonpremierre. A kihívás marketingjét is nagyon érdekesen kezelték. Mielőtt felkerült a streamingre, nem hallottam róla semmit, a forgatási pletykákat kivéve, aztán egyszer csak megjelent a szolgáltató kínálatában. Lehet, hogy az utolsó adás végén kapunk majd valamilyen utalást, vagy üzenetet, hogy mikorra várhatjuk a következő fejezetét a Squid Gamenek.

A kihívásnak még nincs vége, még nem tudjuk, ki nyert, egyelőre öt epizód van fenn a Netflixen, november 29-én érkezik még négy és december 6-án lesz az évadzáró, amikor is megtudjuk ki nyerte meg a 4,5 millió dollárt.

Van egy olyan érzésem, hogy nem az lesz a nyertes, akire sokan számítanak. A Nyerd meg az életed: A kihívás első öt része megtalálható magyar alámondással a Netflix kínálatában.


Link másolása
KÖVESS MINKET:

KULT
A Rovatból
Dancing with the Stars: Dér Heni magyar énekes legenda, Michael Jackson pedig földreszállt angyal?
Marics Peti úgy áradozott a műsorban a pop királyáról, mintha legalábbis Szent Antalról lenne szó. Hiába volt Radics Gigi az egyik legjobb táncos a mezőnyben, a közönség csak pasikat akart a döntőben látni.

Link másolása

Az ember így a 7. adás során kicsit már úgy ül le a Dancing with the Stars elé, hogy „na, tudsz még újat mutatni”? A műsor készítői mintha csak érezték volna, hogy kekec hangulatban vagyok, nagy kedvencemmel a Queennel indították a műsort. A Don’t Stop Me Now-ra ropta a tánckar.

Az est témája „Legendák éjszakája” volt. Ez közel sem volt olyan elaborált, mint a korábbi esték, egyszerűen legendás előadók zenéire lejtettek a párok.

Négy páros maradt versenyben, akik közül hárman juthattak a jövő heti döntőbe. Ez azt is jelenti, hogy a zsűri most pontozhatott utoljára. Ami kis izgalmat adott a műsornak, hogy már csak egy hölgyversenyző maradt a sztárok között – Gigi –, és a múlt héten a zsűri szemében győzelemre is esélyes T. Danny és Lissák Laura veszélyzónába került. Legutóbb megmentették őket, de az elődöntőben a zsűrinek már nem adódott lehetősége erre.

Krausz Gábor szó szerint beköltözött a táncterembe. Vitt matracot, és reggelivel várta Mikes Annát. Jive-ot táncoltak az Ő még csak most 14-re. Az LGT szintén hatalmas kedvencem, komolyan kezdtem azt hinni, hogy direkt nekem állították össze az adást.

Szente Vajknak azt tetszett, hogy olyan volt, mint egy film. Ördög Nóra és Juronics Tamás kicsit kritizálta a táncot, de a produkció jópofaságát díjazták. 27 pontot dobtak össze, amit kicsit csodálok, mert máskor nem szoktak a döcögős táncra ilyen magas pontot adni.

Közben kapcsolták kicsit a „Dirty Dancing live” stúdiót, ahol Gelencsér Timitől megtudhattuk, hogy Dér Heni „magyar énekes legenda”. Félreértés ne essék, semmi bajom Henivel, egy időben sokat hallgattam a Sugarloaf számait,

na de ha ő énekes legenda, akkor milyen jelzőnk marad egy Presser Gáborra vagy egy Cserháti Zsuzsára?

Radics Gigi és Baranya Dávid szado-mazo porondmesterként paso doblézott Britney Spears Circus című számára – amiből kiderült, hogy a szerkesztők csak hitegettek a Queennel és LGT-vel, valójában sosem szerettek.

Igazán látványos, showtáncelemekkel tarkított produkciót láthattunk. Ismét sokat emlegették „Ginát”, így nevezték el ugye korábban Gigi vadóc alteregóját. A zsűrit nagyon meggyőzték, 29 pontot kaptak.

T. Danny és Lissák Laura meglepődött rajta, hogy veszélyzónába kerültek. Danny úgy érezte, meg kell mutatnia azt, ami belül van. Enrique Inglesiasra szambáztak. A tánchoz persze nem nagyon értek, de nekem tetszett. Látványosan, pörgősen táncoltak, és Lissák Laura az egyik kedvencem a táncosok közül, nagyon jó a kisugárzása. A zsűrit természetesen most is meggyőzték, 30 ponttal beelőzték Gigiéket.

Marics Peti és Sztana Alexandra Michael Jacksonként léptek színpadra, hogy csacsacsázzanak. Jacksont sokan vádolják azzal, hogy az ikonikus táncstílusát, sőt, konkrét mozdulatait is Bob Fosse-tól „kölcsönözte”. De az igazsághoz tartozik, ahhoz is szenzációs táncosnak kell lenni, hogy valaki Fosse-tól tudjon „lopni” – már ha tényleg ez történt.

Ha anno Eszenyi Enikő szereplése kapcsán utaltam az ellentmondásos helyzetére a szakmában, Michael Jackson mellett sem mehetek el szó nélkül. A szakma és a rajongók egy része látványosan úgy csinál, mintha nem is történt volna semmi. Marics Peti is úgy áradozott kedvencéről, mintha legalábbis Szent Antalról lenne szó.

Pedig hát, ha a zaklatási vádakat ki is vesszük a képletből, a pop királya bőven produkált megkérdőjelezhető dolgokat.

Például amikor a gyerekét az erkély korlát fölött kinyújtva mutogatta a szállodánál összegyűlt fotósoknak. Ettől függetlenül Jackson zenéit én is szeretem – mint nemrég megtudtam, a Jacko becenevet utálta, ezért az igazi rajongók kegyeleti okokból már nem nevezik így –, de azért nem kell a mennybe meneszteni.

A zsűrinek nagyon tetszett a Jackson-csacsacsa, de én nem voltam olyan lelkes. Színvonalas táncprodukció volt, szó se róla, de csak ha elvonatkoztatok Jacksontól. Benne voltak a jellegzetes mozdulatok, de csak „olyan, mint” szinten, nem tudták ugyanazt a higanyosságot hozni.

Juronics Tamásnak is eszébe jutott Bob Fosse, idézte híres mondását:

„Köszönöm a jó istennek, hogy nem születtem tökéletesnek.”

Peti produkcióját viszont ő is tökéletesnek találta, minden zsűritag 10 pontot adott.

Következett a második kör. (Ugye senki sem gondolta komolyan, hogy ennyivel megússzuk?)

Ismét a Mikes-Krausz páros következett egy szép rumbával és az Aeorsmithszel. Juronics Tamás a két lélek közti legőszintébb kapcsolódásnak nevezte a táncot. Ördög Nóra bár nem spirituális, úgy vélte, nem véletlen, hogy most érkezett ez a felkérés – és Anna – Gábor életébe. Vajk egyenesen úgy érezte, mintha bekukucskálhatnánk két ember életébe, ahol olyasmiket láthatunk meg, amit nem feltétlenül illene.

Lehet, a zsűri tud már valamit. Mindenesetre 29 pontot kaptak. Gábor szimpatikusan elmondta, hogy ő a mezőnyből az egyetlen, aki egyáltalán nem színpadi ember, táncolni nem tud, de azt reméli, az érzéseit sikerült kimutatnia a táncban.

Radics Gigi és Baranya Dávid a második körben charlestonoztak. A Spice Girls és a Wannabe azon kevés számok egyike, amivel ki lehet kergetni a világból – ez alól egyedül a Post Modern Jukebox verziója a kivétel. Úgy tűnik, ezzel nem vagyok egyedül, mert hogy az eredeti helyett éppen a PMJ feldolgozást játszották be.

Ami a koreográfiát illeti, kicsit visszanyúltak az egyéjszakás kalandhoz, Baranya Dávid egy szerelmi cicaharc közepén találta magát, amit végül ingyen popcornnal próbált megoldani.

Nagyon sok dicséret hangzott el, ennek tükrében kicsit csalódást okozott Nóra és Vajk 9 pontja. Juronics tamás egy 10-essel szépített.

Danny és Laura tangója következett. Az énekes úgy véli, az érzelmes táncok állnak leginkább jól neki. A produkcióval kapcsolatban a legfontosabb megállapításom, hogy Laurának sokkal jobb hasizma van, mint nekem.

Bár úgy is fogalmazhatnék, hogy neki van hasizma.

A zsűrinek tetszett, hogy minden ritmusra történt, és a Rihanna dal effektjeit is belekombinálták a koreográfiába. Azt is megfejtették, hogy T. Danny nevében a „t” a tangó rövidítése. Sőt, Szente Vajk gyakorlatilag leszerződtette a rappert a következő musicaljébe.

Ez is 30 pontos produkció volt, így 2023-ban Lauráék kaptak először 60 pontot – és mivel jövő héten nem lesz pontozás, ezt rajtuk kívül már csak legfeljebb Marics Petiéknek sikerülhetett. (Spoiler: nem sikerült.)

Aki Stana Alexandrával az oldalán Máté Péterre slow foxozott.

Na, például Máté Péter tényleg legenda.

Marics Petiék is tudtak újat mutatni egy látványos emelés formájában, bár Juronics Tamás azért látott hibákat a lépésekben. Ami meglepő, hogy ez volt az első standard táncuk.

A zsűriből egyedül Ördög Nóra adott 10 pontot, így Petiék összesítésben 58 ponttal zárták az elődöntőt.

Mielőtt megtudhattuk volna, ki esik ki a döntő kapujában, Stohl András és Kiss Ramóna „nagy” bejelentést tett: a döntőben sztárvendégek özöne vár ránk. Színpadra lépnek az előző évadok győztesei: Gelencsér Timi, Tóth Andi és Csobot Adél. (Utóbbi azért kicsit meglepő, hisz Adél épp a Sztárbox egyik műsorvezetője az RTL-en, és régen nem nagyon engedték egymáshoz az embereiket a kereskedelmi csatornák.)

Igazából nem történt nagy meglepetés, a Marics Peti-Stana Alexandra és a T. Danny-Lissák Laura párosok jutottak tovább alanyi jogon. Krausz Gáborékra és Gigiékre újraindították a szavazást, és rendhagyó módon öt percet adtak a közönségnek, hogy SMS-ekre szórja el a pénzét.

Bár a zsűri már nem szavazhatott, azért elmondták a véleményüket. Szente Vajk Krausz Gábort látná szívesen a döntőben, Juronics Tamás és Ördög Nóra Gigit. Ez az évad azonban most már egészen biztosan a férfiakról szól, mivel Radics Gigi és Baranya Dávid esett ki. Öröm az ürömben, hogy Dávid immár koncentrálhat mindenórás feleségére és születendő kisfiukra.

Kicsit sajnálom, a döntőben táncolhattak volna a Dolly Roll Ginájára.

Link másolása
KÖVESS MINKET:


KULT
Már a századfordulón is készültek 3D fotók Budapestről – Lenyűgöző képek a Nemzeti Galériában
A Fortepan kiállításán a 150 éves fővárosról láthatsz korabeli, részletgazdag képeslapfotókat és izgalmas térhatású sztereoképeket a Magyar Nemzeti Galériában.

Link másolása

Képeslapfotókon és térhatású képeken keresztül a századfordulós Budapestre csöppenhetsz a Fortepan és a Magyar Nemzeti Galéria közös tárlatán. Budapest 150. születésnapja alkalmából rendezett különleges fotókiállításon ráadásul a főváros utcaképeinek múltját és jelenét is összehasonlíthatod.

Megnéztük a Budapest: Az első aranykor című kiállítást. Mutatjuk mi vár rád!

Ha te is órákra el tudsz veszni a Fortepant böngészve, akkor ezen a kiállításon úgy fogod érezni magad, mint kisgyerek a cukorka boltban. A részletgazdag képeslapfotókon Budapest legszebb, legikonikusabb helyszíneit láthatod viszont korabeli állapotukban. Ráadásul minden fotó mellett olvashatsz valami érdekességet az adott helyszíntől. Egy különleges berendezéssel pedig megnézheted Schoch Frigyes egyedi térhatású sztereofotóit is a fiatal metropoliszról.

Megtalált képeslapfotók

A Fortepan digitális fotóarchívum csapata a drezdai Deutsche Fotothek digitális fotóarchívumában bukkant rá több tucat jó minőségű fotónegatívra, amik Budapest látképeit, helyszíneit, épületeit ábrázolják.

A felvételek itthon sem voltak ismeretlenek, eddig azonban csak kis méretű korabeli képeslapokon láthattuk őket, amiket a német Brück & Sohn kiadót készített. A megtalált felvételek azonban olyan magas felbontásúak, hogy minden apró részlet kivehető rajtuk sokszoros nagyítással is. A páratlan értékű fotónegatívokon tökéletesen látszanak az utcarészletek, emberek, járművek, sőt feliratok is.

A kiállítás ezekből a képekből mutat be egy válogatást.

A tárlat négy nagyobb egységből áll. A Budapest a csúcson nevű szekcióban a főváros századfordulós fejlődési ívét ismerhettük meg. Itt nagyrészt olyan helyszínek fotóit láthattuk, amelyek a Monarchia óta nem sokat változtak.

Minden részletgazdag felvétel alatt megnézhettük a készre retusálás és színezett képeslapot is.

Az előkerült fotónegatívoknak köszönhetően minden korábbinál jobb minőségben vehetjük szemügyre az apró részleteket is. Nagyon vicces volt például a Gül Baba türbéjéről készült fotón megfigyelni, hogy a képeslapról már bizony levágták a száradó ruhákat.

A második szekcióban megismerhettük a Brück & Sohn képeslap kiadót és a képeslapkészítés technikáját is.

Brück & Sohn kiadót

Brück & Sohn cég 33 333 fajta képeslapot adott ki, köztük mintegy 500 jelenítette meg Budapest különböző pontjait. Ezeket a képeket adta el a család a drezdai Deutsche Fotothek archívumnak, ahol a Fortepan rábukkant. A kiadó annyira sikeres volt, hogy még az NDK idején sem merték államosítani, így hét nemzedéken át az 1793-as alapítástól a 2019-es bezárásig végig a Brück család kezében maradhatott.

A szekcióban bepillantást nyertünk a fekete-fehér fotók retusálásának és színezésének rejtelmeibe is. Megtudtuk, hogy a helyszíneket olykor a jobb összhatás érdekében növényzettel vagy járókelőkkel egészítették ki.

Az eget általában eltüntették, hogy odaférjenek az üzenetek. A hosszúcímzésű lapok idejében ugyanis az üres hátlapra csakis a címzés kerülhetett.

Bakikat is láttunk. A Brück & Sohn kiadó székhelye 700 kilométerre fekszik Budapesttől, és az itt dolgozók valószínűleg sosem jártak Budapesten. Ez lehet az oka annak, hogy az alábbi látkép tükörfordítva került a nyomdába, és így is készült belőle képeslap.

A német nyomdászok gyakran a színezéskor is csak saját fantáziájukra hagyatkozhattak. A kiállítás egyik különlegessége, hogy néhány fotó alatt nem csak a 20. században színezett képeslapot láthattuk, hanem a mesterséges intelligencia által színkevert változatot is.

Érdekes volt összehasonlítási, hogy az AI vagy a német retusálók színei állnak-e közelebb a valósághoz.

Az AI nem találta el például a Nyugati pályaudvar üvegezését.

A kiállítás egyik legérdekesebb szekciója Schoch Frigyes híres sztereofotóit 3D-ben is bemutatja.

Schoch Frigyes, a svájci származású, jómódú építési vállalkozó a korszak legaktívabb sztereofotósa volt. 1900 körül vásárolt egy sztereokamerát, amellyel Erdélytől Budapesten és az Adriáig sok különleges életképet, panorámafelvételt és képsorozatot készített. Egyedi térhatású fényképein privát nézőpontból láthattuk a világvárossá növő Budapestet.

Sztereofotók

A sztereofotók lényege, hogy valójában két azonos kép készül egymás mellé, két egymástól 6,5 centiméterre lévő kameralencse segítségével. Megfelelő sztereonéző eszköz segítségével a két kép egyetlen térhatású, háromdimenziós képpé olvad össze.

A 19. században ilyen szórakoztató eszköz volt a Kaiser-panoráma, amely moziszerű képnézővel volt felszerelve.

A kiállításon a Kaiser-panorámához hasonló berendezéssel néztük meg a térhatású sztereoképeket, akárcsak a századforduló polgárai.

A tárlat Egykor és most című, utolsó egységében a főváros látványos változásai tárultak a szemünk elé. A képpárokat egy bő évszázadnyi időkülönbséggel fotózták: a felső képeken a Brück & Sohn századeleji fotóit, az alsókon pedig a Fortepan jelenkori felvételeit csodálhattuk meg.

Megdöbbentő volt felfedezni, milyen sok helyszín átalakult át, vagy semmisült meg mára a háborús pusztításban.

Erre gyönyörű példa a régi Erzsébet híd. Illetve itt tudtam meg azt is, hogy ahol ma a kedvenc Sisi szobrom ül, ott egykor szökőkút csobogott.

A kiállítást neked ajánljuk, ha rajongsz a századfordulós Budapestért, vagy érdekelnek a 19. századi képeslap készítés kulisszatitkai. A képeslapok és sztereofotók nézegetése közben te is bele fogsz merülni a főváros aranykorába.

A Budapest: Az első aranykor című kiállítást 2024. február 18-ig nézheted meg. Részletek a Magyar Nemzeti Galéria honlapján.

Link másolása
KÖVESS MINKET:


KULT
A Rovatból
Meghalt Diana, éljen a királynő? - A korona dicséretes ízlésességgel ábrázolja a hercegnő halálát
Elizabeth Debicki utoljára bújt Diana hercegnő bőrébe, hogy megmutassa, mi és hogyan vezetett tragikusan korai halálához.

Link másolása

Megérkezett a Netflixre A korona 6. évada, melynek fókuszában egyértelműen a az angol királyi család huszadik századi történetének legnagyobb tragédiája, Diana hercegnő halála áll. Az évad egyszerre állít olyat, amit már eddig is tudtunk, de nem baj, ha újra elismétlik nekünk, olyasmit, amit már halálra ununk, és olyan kérdéseket is felvet, amin nem biztos, hogy a néző elgondolkodott valaha is. Akár személyes viszonylatban, akár a királyi családéban, akár Anglia történelmével és társadalmi-politikai struktúrájával kapcsolatban. Bár a sorozat eddig is ezt csinálta, egy ilyen kiélezett helyzet, mint "a szívek királynőjének" halála nyilvánvalóan felerősíti a narratíva hangsúlyos pontjait és felhívja a figyelmet a rendszer hibáira és az újabb tragédiák potenciáljára. 

Elég az azóta történt szakadás-történetet nézni, aminek az áldozata nem Meghan, sőt, még csak nem is elsősorban Harry, hanem az ő gyermekeik, akik egy rohadt nagy káoszban és etikai kuszaságban nőnek fel,

és ki tudja, hányadíziglen érzi majd a leszármazottaik ezt a gyűlölködés-csatát. Aminek sok oka van, és nem elsősorban Meghan könnyen elítélhető karaktere, hanem egy sokak által megkérdőjelezett tradíciókból épült, de nem elég gyakran felújított-tatarozott, sokszor omladozó rendszer hibái is az eredők közt keresendők.

Szóval a hatodik évad első fele, pontosabban négy rész került fel a Netflixre. Megismerjük Diana és Dodi Al-Fayed viszonyát, kettejük kapcsolatának kibomlását és azt, hogy az alkotók szerint milyen erőszakosan hangsúlyos szerepet játszott fia és Diana tragikus sorsában - 1997. augusztus 31-én vesztették életüket a hírhedt, fatális autóbalesetben, Párizsban - Mohamed Al-Fayed, a gazdag pénzember, aki még nagyobbra vágyott. A sorozat szerint arra, hogy hatalmas a Nyugat irányába is terjeszkedjen, méghozzá azáltal, hogy összehozza fiát Dianával, aki a brit trónörökös unokák édesanyja, azaz Al-Fayed értelemzésében a számára aranytojást tojó tyúk.

Diana besétál a csapdába, jachtozgat az apjától infantilis módon függő Dodival, egyre közelebb kerülnek egymáshoz, és mint a mesében, a király - azaz Mohamed - drukkolva figyeli az eseményeket, és az sem érdekli - mondjuk ilyen szempontból Dodinak és Dinanának is megvan a saját bűntudat-köre -, hogy fia más vőlegénye. Az elképesztő forgatókönyvet az élet írta, mi pedig anno végignéztük az újságokban, ma pedig a sorozatban, és olyan, mint egy túl drámaira írt szappanopera lenne (miközben egy valós személy lefelé tartó spiráljának tragédiáját nézzük végig). 

Tehát a sztori: Diana és Dodi ölelkeznek a jachton, a paparazzók lefotózzák, kikerül a világsajtóba, beindul minden idők legdrágább fénykép-hajhászata és a paparazzi-biznisz magas fordulatszámra teker, a botrány kirobban, Dodi szétmegy a menyasszonyával, aki bepereli. Eközben a királyi házban áll a bál, mert Camilla születésnapját - képzavarral élve - beárnyékolja a Dianát övező rivaldafény.

Diana mindenhol ott van, a románcot az egész világ ismerni és érteni akarja, miközben talán épp azok, akik a főszereplői, azaz Dodi és Diana sem értik, hogy mi történik velük, nem is tudják, mit akarnak, csak egyvalaki tudja nagyon: Mohamed Al-Fayed.

Aki a Nyugat elismerésére vágyik, mert ősi frusztrációt hordoz az arab világ mellőzöttsége miatt. Ennek lesz is két áldozata pár héten belül, a fia és a walesi hercegné.

Dianáról és a sokszor elmesélt paparazzo-üldöztetésről szépen és visszafogottan mesél a sorozat, a királyi ház reakcióit is diplomatikusan ábrázolják, a haláleset körülményeit pedig szintén ízlésesen mutatják be - nem mellesleg Dominic West Károly hercegként, a gyászoló exférjként élete egyik legszebb és legmélyebb alakítását nyújtja, hiszen nagyon komplex érzelemskálát kell végigjátszania. 

A hatodik évad erősen indít,

mellbevág. Mint Dianát a baleset, ami mellett szintén nem mehetünk el szó nélkül, annyira szimbolikus, hogy a szívek hercegnője mellkasi sokkot kapott, majd szívinfarktus vitte el, azaz a szíve, még egy autóbalesetben is.

A korona a lehető legdiszkrétebben és mégis érzékletesen mutatta be a megmutathatatlant. Várjuk a folytatást. Az összeesküvés-elméletek kedvelői csak pár elgondolkodtató pillanatot kapnak, a királynő ebben az évadban is, akárcsak a korábbiakban megőrzi a méltóságát. 


Link másolása
KÖVESS MINKET: