KULT
A Rovatból

Jennifer Lawrence bevállalta: teljesen pucéran lett belőle vérbeli komika – Barátnőt felveszünk-kritika

Hogyan vegyük el egy 19 éves fiú szüzességét néhány nap alatt? Ezzel indulunk, ennél azonban jóval többet kapunk a nyár egyik legviccesebb filmjétől, amely nem éppen családbarát, de 16 éven felül mindenkinek ajánlott!

Link másolása

Jennifer Lawrence-ről az embereknek nem feltétlenül a vígjátékok ugranak be elsőre. Talán a legtöbbeknek még mindig Az éhezők viadala villan fel az elméjében, noha a franchise már nyolc éve véget ért (legalábbis vele, az új film, az Énekesmadarak és kígyók balladája idén novemberben érkezik a mozikba). Emellett az X-Menekben játszott Mystique is sokakban hagyott mély nyomot, valamint talán még Oscar-díjas alakítása kapcsán a Napos oldal (2012) is felmerül egy róla szóló beszélgetés alatt. S talán épp ez utóbbi állt eddig legközelebb a komédiához, legalábbis sok humoros jelenet is helyet kapott benne, persze azért továbbra is egy komoly, fajsúlyos drámáról beszélünk, sérült lelkű emberekről. Emellett még a 2013-as Amerikai botrányban és a 2021-es Ne nézz fel!-ben bizonyíthatta Lawrence, hogy remekül ért a komédiához is, ám igazán vegytiszta vígjátékkal csak most jelentkezik először…

A Barátnőt felveszünk alapötletét egyébként egy valós, a Craigslisten megjelent hirdetés adta, amelyben szülők barátnőt kerestek a zárkózott fiuknak. Gene Stupnitsky (A kezdet kezdete, A hivatal, Rossz tanár, Jó srácok) és John Phillips (Nagyfater elszabadul) pedig meglátták ebben a filmre kívánkozó alapot, és megírták a forgatókönyvet, a filmre vitelhez pedig a Sony boldogan kiperkált nekik 45 millió dollárt, főként, mivel Stupnitsky előző és egyben első rendezése, a Jó srácok 2019-ben 20 milliós büdzséjére megkeresett a mozikban világszerte 111 millió dollárt.

Ezúttal azonban star power is akad, hiszen Jennifer Lawrence vállalta el a főszerepet, amely egyúttal eddigi karrierje talán legmerészebb vállalása lett…

Először azonban lássuk a sztorit! A 32 éves Maddie (Lawrence) egyedül él elhunyt anyja által ráhagyott házában, amit lehet, elveszít, annyira ramatyul áll anyagilag. Pincérnőként és Uber-sofőrként keresi a kenyérrevalót, ez utóbbi azonban meghiúsul, miután tartozásai miatt az exe kénytelen elvontatni a kocsiját. Így pedig még rosszabb helyzetbe kerül. Majd meglát egy hirdetést, amelyben jómódú szülők keresnek barátnőt a 19 éves fiuknak, aki folyton otthon gubbaszt, nincsenek barátai, nem bulizik, sosem volt dolga nővel, és nem szeretnék, ha így vágna neki ősszel az egyetemnek. A fáradozásért cserébe pedig felajánlanak egy Buickot, ami épp kapóra jönne a háza megmentéséhez Maddie-nek. A lány bele is megy az üzletbe, ám természetesen Percy valóban kemény dió, a végtelenül romantikus és félénk srácot még egy ilyen bombázónak is kihívás elcsábítania.

A Barátnőt felveszünk nem pironkodik. Bevállaltan a felnőtt nézőknek készült komédia (ahogyan a Jó srácok is az volt), vagyis káromkodások, meztelenkedés és egyéb vaskos poénok tarkítják.

Többek között Seth Rogen és Sacha Baron Cohen is ilyen filmekkel csináltak karriert, nincs is ezzel semmi gond, amíg az alkotók nem esnek át a ló túloldalára (Cohen például az Agyas és agyatlannal már erősen átesett…), és netalántán még egy kis szívet is sikerül belecsempészni a keményebb viccelődésekbe. Szerencsére Gene Stupnitsky ilyen alkotó, ezt már a Jó srácokkal is bizonyította, így a Barátnőt felveszünkben is ezt a vonalat vitte tovább.

Volt azonban most egy ütőkártyája: Jennifer Lawrence. A 24 évesen már négyszeresen Oscar-jelölt és Oscar-díjas színésznő komikusi vénáján senki nem fog meglepődni, ha valaki hallotta már őt valaha nyilatkozni valamilyen eseményen vagy talk show-ban. Ugyanis frenetikus a humora és a dumája. Épp ezért meglepő, hogy ebbéli képességeit csak most használják ki igazán először. (Van ilyen, például Eric Banát sem vígjátékokból ismerjük, pedig komikusként és stand-uposként kezdte a karrierjét…) JLaw pedig nem is okoz csalódást: mindent bevet, a teljes színészi eszköztárát. Nem fél totál hülyét csinálni magából, a forgatókönyv ugyanis olyan helyzetekbe keveri, amiket sokan nem vállalnának be. Lawrence azonban nem egy szégyenlős típus. Bár sokáig ódzkodott a filmes meztelenkedéstől, vélhetően a 2014-es „The Fappening” után (amely során hackerek számos ismert híresség privát fotóit lopták le a telefonjaikról és osztották meg az interneten, köztük Lawrence képeit is) a színésznő úgy gondolta, már úgyis láttak belőle mindent, és először a 2018-as Vörös verébben vetkőzött neki több jelenetben is.

A Barátnőt felveszünkben azonban még bevállalósabb volt, a film talán legemlékezetesebb jelenetében ugyanis anyaszült meztelenül náspángol el a tengerparton három pofátlan fiatalt, akik ellopták a ruháját egy éjjeli pucér fürdőzés közben.

A film persze nem csupán e tényleg nagyon vicces szcéna emiatt érdemel figyelmet, mivel Stupnitsky és Phillips szkriptje a poénkodás mellett odafigyelt a karakterek lelkére is. Bár úgy tűnik, hogy Percy az, akinek segítségre van szüksége, hogy kihúzzák a szülei majomszeretete alól, és megmutassák neki, hogyan is kell élni, valójában persze a szülővárosában rekedt, az életével semmit sem kezdő Maddie szorul megmentésre. Ők ketten azért remek páros, mivel képesek egymásból kihozni a legjobbat, ezt a folyamatot pedig remek jelenetekkel érzékelteti a film.

Közülük is talán az a legszebb, amelyben Percy a Hall & Oates remek dalát, a Maneatert zongorázza és énekli el Maddie „parancsára” egy puccos étteremben. Ekkor változik meg ugyanis talán mindkettejükben addigi gondolkodásmódjuk és világlátásuk, természetesen a jó irányba.

A Percyt alakító Andrew Barth Feldman is remek felfedezés, mivel képes egy pillanat alatt megszerettetnie magát a nézőkkel: ő nem egy idegesítő lúzer, hanem korunk egyik szomorú jelensége, az agyonbabusgatott, mindentől óvott, nem az életre, hanem a szülők „szórakozására” nevelt csemete, akik csak akkor látják be, mennyire rosszul egyengették az útját, amikor rádöbbennek, hogy még harmincon túl is velük lakik a gyermek.

Stupnitskyék egyértelműen próbálnak reflektálni a Z generáció visszatetsző hóbortjaira és trendjeire. Rendesen odamondanak a telefonjukon élő, mindent kamerázó, mindenen vihogó és senkit sem tisztelő ifjonc rétegnek, és kétségtelen, ezek közül kerülnek ki a film talán legjobb poénjai is: pléldául ahogy a „hú, de öreg” 32 éves Maddie reagál a nála csupán 10-12 évvel fiatalabbak valóban idegesítő reakcióira. Hiába, manapság már ennyi idő is elég ahhoz, hogy generációs szakadékról beszélhessünk.

Összességében tehát a Barátnőt felveszünk egy üdítő, nyers, őszinte, vicces és csupaszív film, könnyen lehet, hogy a nyár legjobb vígjátéka lesz (bár előttünk áll még a júliusi Barbie és az augusztusi Kivert kutyák is, amelyek szintén pazarnak ígérkeznek).


Link másolása
KÖVESS MINKET:

Népszerű
Ajánljuk
Címlapról ajánljuk


KULT
A Rovatból
„Így tovább nem lehet élni” – Újabb zseniális Bödőcs-kisfilm készült, Csákányi Eszter és Znamenák István is remek benne
Amolyan igazi Bödőcs-humor, két lazán odapakolt nagyszerű színészi alakítással. Egy kis Örkény, egy kis Wes Anderson négy és fél percben.

Link másolása

Új kisfilm került fel Bödőcs Tibor YouTube-oldalára: a mintegy 4 és fél perces alkotás két főszereplője Znamenák István és Csákányi Eszter.

A kérvény című opus egy Wes Anderson-szerű miliőben játszódik, és lényegében egy kérvény felolvasásából áll, na meg a hangos csattanóból. De az egészben benne van az „elmúthatvanév” Magyarországa, persze a megfelelően vicces, ironikus körítéssel. A kérvény című kispróza egyébként Bödőcs Prímszámok hóesésben című kötetének egyik fejezete.

Amolyan igazi Bödőcs-humor, két lazán odapakolt nagyszerű színészi alakítással.

De felesleges is ennél több, nézzük a kisfilmet:


Link másolása
KÖVESS MINKET:

KULT
A Rovatból
Nem Zendaya cicijével próbálja eladni a filmjét Luca Guadagnino a Challengersben
Április 25-től játsszák a hazai mozik a Challengerst. Zendaya eddigi pályafutásának talán legfontosabb filmjét készítette el, és mindent meg is mutatott a cél érdekében.

Link másolása

FIGYELEM: A CIKK APRÓ SPOILEREKET TARTALMAZ!

Napok óta azon töprengek, miért is tetszett ennyire a Challengers. Hiszen ha az ember nagy vonalakban elmondja a sztorit, talán fel sem kelti a figyelmet. Szerelmi háromszög, a tenisz, mint az emberi kapcsolatok, játszmák metaforája, bla-bla-bla. De ahogy sokszor hangsúlyozzuk, a művészet fő kérdése a nem a „mit”, hanem a „hogyan”.

Luca Guadagnino rendező az egyszerű hozzávalókat mesterien elegyíti, a romantikus drámából már-már lélektani thrillert csinál. Az első pillanatban megalapozza az egész filmen átívelő feszültséget. Két férfi teniszezik. Izmosak, leharcoltak, feszültek. Már-már mitikus alakok. Csatájukat a nézőtérről figyeli egy szépséges nő.

A három szempárt látjuk egymás mellé vágva, és rögtön tudjuk, miről van szó, mi is lehet a valódi tétje ennek az összecsapásnak.

Ezután a film ügyesen ugrálva az idősíkokon azt mutatja be, hogy jutottak el a szereplők eddig a pontig.

Tashi (Zendaya) ígéretes teniszcsillagnak indult, ám egy sérülés miatt le kellett mondani az álmairól. Manapság férje, Art Donaldson (Mike Faist) teniszcsillag edzője és menedzsere, akivel van egy közös lányuk is. Art rossz passzban van, sorra veszti a meccseit, szíve legmélyén már szívesen visszavonulna, de fél, hogy elveszti felesége megbecsülését, ha feladja. Ám mindannyiuk életét felrázza, amikor egy kisebb rangú versenyen Art szembe találja magát Patrickkal (Josh O’Connor), aki egykor a legjobb barátja volt, egészen addig, amíg meg nem ismerkedtek Tashival.

Mindenképpen ki kell emelni még Trent Reznor és Atticus Ross zenéjét. Mert bármennyire jó is a rendező és a szereplőgárda, voltak olyan helyek a filmben, ahol egyedül a lüktető soundtrack biztosította a feszültséget, anélkül túl hosszú és lapos lett volna egy-egy snitt.

Bámulatos a fényképezés, minden beállítás talál, olykor egyenesen a száguldó labda szemszögéből látjuk a meccseket. Bár a filmben végig erős az erotikus túlfűtöttség, Luca Guadagnino remek ízléssel bánik a kérdéssel. Nem Zendaya cicijével próbálja eladni a filmjét, sosem látszik több, mint ami indokolt, és ami szükséges ahhoz, hogy plusz töltetet adjon egy-egy jelenetnek. Egyébként is túl sok a történés, amit követni kell ahhoz, hogy a szemünket legeltessük. Kimondottan szokatlan módon ebben a filmben sokkal többet vetkőznek a pasik.

Nem is emlékszem, láttam-e valaha olyan mainstream amerikai (vagy bármilyen) filmet, ahol a férfi öltözőt mutatják a maga természetes valóságában.

Itt ez is megtörtént. Sőt, Guadagnino attól sem fél, hogy kicsit behozza a képbe a látens homoszexualitás kérdését. Mindezt kellő lazasággal és humorral teszi.

Félreértés ne essen, a Challengers nem a szexről, és még csak nem is a teniszről szól. Ahogy maga Tashi ki is mondja valahol a film elején: a tenisz nem sport, hanem emberi kapcsolat. Akkor lesz jó egy meccs, ha a pályán lévő két ember szinte eggyé válik, tökéletesen érti egymást.

A Challengers három zseniális színész és egy nem kevésbé nagyszerű rendező összmunkájától lett az, ami, de ez mégiscsak Zendaya filmje, ő a csúcstámadó, a többiek az alaptábort biztosítják neki. A még mindig nagyon fiatal színésznő nem is választhatott volna jobb filmet, hogy megmutassa tehetségét azok számára, akik eddig legfeljebb a Pókember-filmekben és a Dűnében találkoztak vele.

A szép színésznők sokszor úgy próbálnak kitörni a skatulyából, hogy csúnya, vagy legalábbis a nőiességüket háttérbe szorító női karakterek bőrébe bújnak. Zendaya más utat választott: maximálisan kihasználja előnyös külsejét, erotikus kisugárzását, sőt, maga a szerep is arról szól részben, hogy egy vonzereje tudatában lévő fiatal nő miként manipulálja az életében lévő férfiakat. De közben láthatjuk fiatal lányként, anyukaként, femme fatale-ként, üzletasszonyként és tehetetlenül szerelmes nőként is. A színészi sokoldalúság olyan skáláját vonultatja fel, amire kevés szerep nyújt lehetőséget.

Kisujjában van a színész és a nő egész eszköztára, és így könnyedén az ujja köré csavar mindenkit.

Link másolása
KÖVESS MINKET:


A Rovatból
Több mint száz év után került elő egy eddig ismeretlen írás Agatha Christie-től
Az első Poirot-regénye környékén írhatta az első világháború alatt.

Link másolása

Váratlan szerzőre bukkantak egy, a Brit Pszichoanalitikus Társaság archívumában talált magazin hasábjain: minden idők legtöbb könyvet eladott regényírójára, Agatha Christie-re.

A magazint Sylvia Payne, a psziszhoanalízis brit úttörőjének papírjai között találták meg, aki még az első világháborúban, nővérként ismerkedett meg a krimi későbbi koronázatlan királynőjével.

A Mit csináltunk a Nagy Háborúban című, hatvanoldalas, saját készítésű szatirikus magazin is ebből az időből származik és Christie, Payne, illetve kolléganőik különböző írásait tartalmazza: novellákat, verseket, színdarabokat – és egy képregényt is egy mérgezéses esetről, amit Christie és szintén nővér barátnői „követtek el”.

Christie a magazinban elsősorban a kérdezz-felelek rovat vezetőjeként szerepel, ahol képzeletbeli olvasók kérdéseire válaszol, válaszait Agatha néni néven szignózva,

de rejtvényoldalt is szerkesztett, továbbá írt egy bírósági álhíreket tartalmazó rovatot.

A belsős nővérmagazint könnyed, pozitív hangvétele miatt minden bizonnyal saját maguk lelkesítésére készítették a nővérek, akik nap mint nap szembesültek a világháború borzalmaival a Franciaországból hazatért brit háborús sebesültek révén.

Christie nagyjából a magazin keletkezésekor írhatta első regényét is, A titokzatos stylesi esetet, a később legendássá vált Hercule Poirot detektív főszereplésével, de ekkor még senki sem sejthette, hogy az írónő könyveinek eladását csak Shakespeare és a Biblia tudja majd megelőzni, ugyanis első regényének kéziratát három éven át hat különböző kiadó utasította vissza.


Link másolása
KÖVESS MINKET:


KULT
A Rovatból
Meghalt András Ferenc
A nemzet művészének rendezőként olyan filmek fűzödnek a nevéhez, mint a Veri az ördög a feleségét vagy a Dögkeselyű. 81 éves volt.

Link másolása

Nyolcvanegy éves korában elhunyt András Ferenc Kossuth- és Balázs Béla-díjas filmrendező, forgatókönyvíró, producer, érdemes művész, a nemzet művésze – jelentette be csütörtökön Szombathelyen Kollarik Tamás, a Nemzeti Média-és Hírközlési Hatóság elnöki főtanácsadója és Lovass Tibor, a Savaria Filmakadémia elnöke a 11. Savaria Filmszemle keretében rendezett médiakonferencián.

András Ferenc, a Savaria Filmszemle életműdíjas zsűritagja emléke előtt a konferencia résztvevői néma felállással tisztelegtek.

A Színház- és Filmművészeti Egyetem MTI-hez eljuttatott közleménye szerint az intézmény harmadéves filmrendező osztályának osztályvezető tanára csütörtökön hajnalban hunyt el.

András Ferenc 1942. november 24-én született Budapesten, 1973-ban szerzett rendezői diplomát a Színház- és Filmművészeti Főiskolán. Életében mindvégig jelentős szerepet játszott a film és a televízió. Pályáját 1962-ben kezdte a Magyar Televízióban, majd dolgozott a filmiparban is, ahol a korszak legnagyobb rendezőivel működött együtt, köztük Ranódy Lászlóval és Makk Károllyal.

Rendezőként és forgatókönyvíróként olyan rendkívüli alkotások kötődnek a nevéhez, mint a Veri az ördög a feleségét, a Dögkeselyű, A kárókatonák még nem jöttek vissza, a Családi kör vagy a Törvénytelen című film – olvasható az SZFE méltatásban.

Mint írták, András Ferenc 1977-ben aláírta a Demokratikus Chartát, kifejezve tiltakozását a csehszlovákiai diktatúra intézkedései ellen, a politikai nyilatkozat támogatása miatt hosszú ideig nem forgathatott újabb játékfilmet.

A nyolcvanas években a MAFILM színésztársulatának vezetője volt, majd később a Dialóg Filmstúdiót irányította. Produceri tevékenysége mellett meghatározó szerepet vállalt a szinkronszakma alakításában, valamint a Duna Televízió szinkronműhelyének korszakos vezetője volt. Szerteágazó tudása és tapasztalata ellenére viszonylag későn kezdett tanítani: 2021-től volt az Színház- és Filmművészeti Egyetem filmrendező osztályának osztályvezető oktatója, aranydiplomáját pedig 2023-ban vehette át ugyanitt - emelik ki a közleményben.

András Ferenc halálával a magyar film világa kiváló alkotót veszített el, emlékét a filmjein és oktatói munkáján keresztül őrzi a Színház- és Filmművészeti Egyetem

– írták.

Link másolása
KÖVESS MINKET: