KULT
A Rovatból

Harmonikaszék, zenélő ékszerek és más furcsaságok a Hangzó-tárgy kiállításon

A legkülönlegesebb alkotásokkal te is zenélhetsz a FUGA-ban. Az biztos, hogy nem mindennapi élményben lesz részed!

Link másolása

A Határtalan Design kiállítás és összművészeti rendezvénysorozat idén tematikus tárlatként a hangzó tárgyakra fókuszál.

Mi is megnéztük a nem mindennapi kiállítást, ahol zenélő ékszerek, hangzó bútorok és innovatív hangszerek ejtik ámulatba a látogatókat. Ráadásul sok hangzó tárgyat ki is próbálhattunk. Mutatjuk a legfurcsább alkotásokat, amikkel zenélni lehet.

A Határtalan design / Design without bordersA Határtalan design a régió egyik legjelentősebb dizájn- és összművészeti eseménye. Elnevezése a nemzetköziségére, a régiós párbeszédre és a művészeti ágak egymásra hatására is utal. Az itt bemutatott alkotások összekapcsolják a dizájnt, a képzőművészetet, a formatervezést, a vizuális művészeteket és az előadóművészetet.

Az alapító kurátorok, Radnóti Tamás belsőépítész és Szigeti Szilvia Ferenczy Noémi-díjas textiltervező 2014 óta szervezik közösen a Határtalan design kiállításokat és összművészeti rendezvénysorozatot. Az eltelt évek során majd 4000 művésszel dolgoztak együtt.

Ahogy beléptünk a Nemzetközi hangzó-tárgy kiállításra pattogó ritmusok, csengő-bongó dallamok ütötték meg a fülünket, és elképszetőbbnél elképesztőbb zenélő tárgyakon akadt meg a szemünk.

A Hangzó tárgyak témát Ligeti György zeneszerző születésének 100. évfordulója inspirálta, aki szintén sokrétű alkotói tevékenységet folytatott. Ez a sokszínűség jellemzi a mostani tárlatot is: a FUGA Budapesti Építészeti Központban megrendezett kiállításon 14 ország 76 művésze állít ki a huszonéves egyetemi hallgatóktól, a középgenerációs elismert dizájnereken át az érett művészekig.

A válogatásban tradíciókra épülő-, illetve innovatív új hangszerek, hangzó bútorok és ékszerek, a képzőművészet határát súroló hangzó tárgyak, installációk és az azokat bemutató filmek is szerepelnek.

Sok tárgyat ki is lehet próbálni, például Kamil Laszuk lengyel dizájner Mosicon névre keresztelt díjnyertes interaktív zenegépét. A fából készült hangszer tulajdonképpen egy oktatási eszköz gyerekeknek, ami fejleszti a kreatív gondolkodást, a kézügyességet, sőt a matematika és a zene kapcsolatát és a kódolási alapelvek megértését is segíti.

Érintésekkel dallamokat csaltunk ki Kárpáti Judit Eszter és Esteban de la Torre kozmoszra emlékeztető különleges fraktál faliszőszegéből is.

A kiállításon az egyik kedvenc élményem volt e gyönyörű mintájú szövetet simogatva hangkompizíciókat alkotni.

Másik kedvencem a kiállításon Klára Chytilová öt kockája volt, amelyekbe egy kis lyukon vakon belenyúlva hol gitárhúrokat, hol csengettyűket érintettünk. Az alkotó célja az volt, hogy egy olyan hangzó munkát hozzon létre, amelyben megjelenik az alkotás és az elvégzett munka örömének hangja.

Kipróbálhattuk Hemmo Honkonen hangzó bútorok kollekciójának néhány darabját is. Ráültünk harmonika hangot adó székére, és egy cintányért megszólaltató faliszekrényt is nyitogathattunk.

A tárlaton volt szerencsénk megcsodálni a Norvégiában élő grúz zeneszerző és hangművész, Koka Nikoladze legújabb zenélő gépét is. A különös tárgyakat megszólaltató négyhangú szintetizátort szintén kipróbálhattuk: a fenyőtoboz gazdag zümmögést ad, a papírpohár kerekebbé teszi a hangot, a rézspirál pedig rezonáns felhangokat biztosít.

A zenélő ékszerek között a leghumorosabbak egyértelműen Juan José Ibáñez alkotásai voltak. Az ipari formatervező ékszerei nem csupán izgalmas viselhető tárgyak, hanem interakcióba is lépnek viselőikkel, illetve megcsodálóikkal:

az elektromos borotvákból készített brossok zenével késztetnek táncra.

Szépség és szomorúság érzete keveredett bennünk, amikor az ukrán származású Ilaria Omelchenko lírai alkotásait szemléltük. Az Öröm hangjai névre keresztelt, finom, virág alakú hangzó ékszereket a nyugat-ukrajnai végtelen mezők hangjai ihlették, az olyan nyarak emléke, amikor az alkotó még ki tudott menni a természetbe.

A kiállítás egyik legkülönlegesebb alkotása a görög származású George Koutsouris mozgáson, hangon és véletlenszerűségen alapuló műve, ami nem csak hangzásban hanem kinézetében is magával ragadó. Az elektromos motorral mozgatott festett bükkfa golyók az analóg és a digitális világ egymásra hatását szimbolizálja.

A kiállítás önálló egysége a IX. TEXHIBITION, amely szorosan a Ligeti tematikához kapcsolódik. A zeneszerző Musica ricercata című, 11 rövid darabból álló zongoraciklusából kiindulva textilművészek és egy grafikus közösen tervezett egy 11 darabos textilsorozatot.

A Határtalan dizájn – Reflexiók Nemzetközi Hangzó-tárgy kiállítást november 26-ig nézheted meg a FUGA-ban, amihez tartalmas programok, tárlatvezetések, koncertek, performanszok, filmvetítések kapcsolódnak. A kiállítás a Budapest 150 emlékév részeként, a Határtalan Design 20 jubileumi kiállítássorozat keretében, a Budapest Design Week hivatalos eseményeként valósul meg.

A kiállítás nyitvatartását befolyásolhatják a koncertprogramok és a koncertek próbái. Látogatása előtt így mindenképp tájékozódj a napi programokról. Részletek A Határtalan dizájn honlapján.

Link másolása
KÖVESS MINKET:

Népszerű
Ajánljuk
Címlapról ajánljuk


KULT
A Rovatból
„Így tovább nem lehet élni” – Újabb zseniális Bödőcs-kisfilm készült, Csákányi Eszter és Znamenák István is remek benne
Amolyan igazi Bödőcs-humor, két lazán odapakolt nagyszerű színészi alakítással. Egy kis Örkény, egy kis Wes Anderson négy és fél percben.

Link másolása

Új kisfilm került fel Bödőcs Tibor YouTube-oldalára: a mintegy 4 és fél perces alkotás két főszereplője Znamenák István és Csákányi Eszter.

A kérvény című opus egy Wes Anderson-szerű miliőben játszódik, és lényegében egy kérvény felolvasásából áll, na meg a hangos csattanóból. De az egészben benne van az „elmúthatvanév” Magyarországa, persze a megfelelően vicces, ironikus körítéssel. A kérvény című kispróza egyébként Bödőcs Prímszámok hóesésben című kötetének egyik fejezete.

Amolyan igazi Bödőcs-humor, két lazán odapakolt nagyszerű színészi alakítással.

De felesleges is ennél több, nézzük a kisfilmet:


Link másolása
KÖVESS MINKET:

KULT
A Rovatból
Nem Zendaya cicijével próbálja eladni a filmjét Luca Guadagnino a Challengersben
Április 25-től játsszák a hazai mozik a Challengerst. Zendaya eddigi pályafutásának talán legfontosabb filmjét készítette el, és mindent meg is mutatott a cél érdekében.

Link másolása

FIGYELEM: A CIKK APRÓ SPOILEREKET TARTALMAZ!

Napok óta azon töprengek, miért is tetszett ennyire a Challengers. Hiszen ha az ember nagy vonalakban elmondja a sztorit, talán fel sem kelti a figyelmet. Szerelmi háromszög, a tenisz, mint az emberi kapcsolatok, játszmák metaforája, bla-bla-bla. De ahogy sokszor hangsúlyozzuk, a művészet fő kérdése a nem a „mit”, hanem a „hogyan”.

Luca Guadagnino rendező az egyszerű hozzávalókat mesterien elegyíti, a romantikus drámából már-már lélektani thrillert csinál. Az első pillanatban megalapozza az egész filmen átívelő feszültséget. Két férfi teniszezik. Izmosak, leharcoltak, feszültek. Már-már mitikus alakok. Csatájukat a nézőtérről figyeli egy szépséges nő.

A három szempárt látjuk egymás mellé vágva, és rögtön tudjuk, miről van szó, mi is lehet a valódi tétje ennek az összecsapásnak.

Ezután a film ügyesen ugrálva az idősíkokon azt mutatja be, hogy jutottak el a szereplők eddig a pontig.

Tashi (Zendaya) ígéretes teniszcsillagnak indult, ám egy sérülés miatt le kellett mondani az álmairól. Manapság férje, Art Donaldson (Mike Faist) teniszcsillag edzője és menedzsere, akivel van egy közös lányuk is. Art rossz passzban van, sorra veszti a meccseit, szíve legmélyén már szívesen visszavonulna, de fél, hogy elveszti felesége megbecsülését, ha feladja. Ám mindannyiuk életét felrázza, amikor egy kisebb rangú versenyen Art szembe találja magát Patrickkal (Josh O’Connor), aki egykor a legjobb barátja volt, egészen addig, amíg meg nem ismerkedtek Tashival.

Mindenképpen ki kell emelni még Trent Reznor és Atticus Ross zenéjét. Mert bármennyire jó is a rendező és a szereplőgárda, voltak olyan helyek a filmben, ahol egyedül a lüktető soundtrack biztosította a feszültséget, anélkül túl hosszú és lapos lett volna egy-egy snitt.

Bámulatos a fényképezés, minden beállítás talál, olykor egyenesen a száguldó labda szemszögéből látjuk a meccseket. Bár a filmben végig erős az erotikus túlfűtöttség, Luca Guadagnino remek ízléssel bánik a kérdéssel. Nem Zendaya cicijével próbálja eladni a filmjét, sosem látszik több, mint ami indokolt, és ami szükséges ahhoz, hogy plusz töltetet adjon egy-egy jelenetnek. Egyébként is túl sok a történés, amit követni kell ahhoz, hogy a szemünket legeltessük. Kimondottan szokatlan módon ebben a filmben sokkal többet vetkőznek a pasik.

Nem is emlékszem, láttam-e valaha olyan mainstream amerikai (vagy bármilyen) filmet, ahol a férfi öltözőt mutatják a maga természetes valóságában.

Itt ez is megtörtént. Sőt, Guadagnino attól sem fél, hogy kicsit behozza a képbe a látens homoszexualitás kérdését. Mindezt kellő lazasággal és humorral teszi.

Félreértés ne essen, a Challengers nem a szexről, és még csak nem is a teniszről szól. Ahogy maga Tashi ki is mondja valahol a film elején: a tenisz nem sport, hanem emberi kapcsolat. Akkor lesz jó egy meccs, ha a pályán lévő két ember szinte eggyé válik, tökéletesen érti egymást.

A Challengers három zseniális színész és egy nem kevésbé nagyszerű rendező összmunkájától lett az, ami, de ez mégiscsak Zendaya filmje, ő a csúcstámadó, a többiek az alaptábort biztosítják neki. A még mindig nagyon fiatal színésznő nem is választhatott volna jobb filmet, hogy megmutassa tehetségét azok számára, akik eddig legfeljebb a Pókember-filmekben és a Dűnében találkoztak vele.

A szép színésznők sokszor úgy próbálnak kitörni a skatulyából, hogy csúnya, vagy legalábbis a nőiességüket háttérbe szorító női karakterek bőrébe bújnak. Zendaya más utat választott: maximálisan kihasználja előnyös külsejét, erotikus kisugárzását, sőt, maga a szerep is arról szól részben, hogy egy vonzereje tudatában lévő fiatal nő miként manipulálja az életében lévő férfiakat. De közben láthatjuk fiatal lányként, anyukaként, femme fatale-ként, üzletasszonyként és tehetetlenül szerelmes nőként is. A színészi sokoldalúság olyan skáláját vonultatja fel, amire kevés szerep nyújt lehetőséget.

Kisujjában van a színész és a nő egész eszköztára, és így könnyedén az ujja köré csavar mindenkit.

Link másolása
KÖVESS MINKET:


A Rovatból
Több mint száz év után került elő egy eddig ismeretlen írás Agatha Christie-től
Az első Poirot-regénye környékén írhatta az első világháború alatt.

Link másolása

Váratlan szerzőre bukkantak egy, a Brit Pszichoanalitikus Társaság archívumában talált magazin hasábjain: minden idők legtöbb könyvet eladott regényírójára, Agatha Christie-re.

A magazint Sylvia Payne, a psziszhoanalízis brit úttörőjének papírjai között találták meg, aki még az első világháborúban, nővérként ismerkedett meg a krimi későbbi koronázatlan királynőjével.

A Mit csináltunk a Nagy Háborúban című, hatvanoldalas, saját készítésű szatirikus magazin is ebből az időből származik és Christie, Payne, illetve kolléganőik különböző írásait tartalmazza: novellákat, verseket, színdarabokat – és egy képregényt is egy mérgezéses esetről, amit Christie és szintén nővér barátnői „követtek el”.

Christie a magazinban elsősorban a kérdezz-felelek rovat vezetőjeként szerepel, ahol képzeletbeli olvasók kérdéseire válaszol, válaszait Agatha néni néven szignózva,

de rejtvényoldalt is szerkesztett, továbbá írt egy bírósági álhíreket tartalmazó rovatot.

A belsős nővérmagazint könnyed, pozitív hangvétele miatt minden bizonnyal saját maguk lelkesítésére készítették a nővérek, akik nap mint nap szembesültek a világháború borzalmaival a Franciaországból hazatért brit háborús sebesültek révén.

Christie nagyjából a magazin keletkezésekor írhatta első regényét is, A titokzatos stylesi esetet, a később legendássá vált Hercule Poirot detektív főszereplésével, de ekkor még senki sem sejthette, hogy az írónő könyveinek eladását csak Shakespeare és a Biblia tudja majd megelőzni, ugyanis első regényének kéziratát három éven át hat különböző kiadó utasította vissza.


Link másolása
KÖVESS MINKET:


KULT
A Rovatból
Meghalt András Ferenc
A nemzet művészének rendezőként olyan filmek fűzödnek a nevéhez, mint a Veri az ördög a feleségét vagy a Dögkeselyű. 81 éves volt.

Link másolása

Nyolcvanegy éves korában elhunyt András Ferenc Kossuth- és Balázs Béla-díjas filmrendező, forgatókönyvíró, producer, érdemes művész, a nemzet művésze – jelentette be csütörtökön Szombathelyen Kollarik Tamás, a Nemzeti Média-és Hírközlési Hatóság elnöki főtanácsadója és Lovass Tibor, a Savaria Filmakadémia elnöke a 11. Savaria Filmszemle keretében rendezett médiakonferencián.

András Ferenc, a Savaria Filmszemle életműdíjas zsűritagja emléke előtt a konferencia résztvevői néma felállással tisztelegtek.

A Színház- és Filmművészeti Egyetem MTI-hez eljuttatott közleménye szerint az intézmény harmadéves filmrendező osztályának osztályvezető tanára csütörtökön hajnalban hunyt el.

András Ferenc 1942. november 24-én született Budapesten, 1973-ban szerzett rendezői diplomát a Színház- és Filmművészeti Főiskolán. Életében mindvégig jelentős szerepet játszott a film és a televízió. Pályáját 1962-ben kezdte a Magyar Televízióban, majd dolgozott a filmiparban is, ahol a korszak legnagyobb rendezőivel működött együtt, köztük Ranódy Lászlóval és Makk Károllyal.

Rendezőként és forgatókönyvíróként olyan rendkívüli alkotások kötődnek a nevéhez, mint a Veri az ördög a feleségét, a Dögkeselyű, A kárókatonák még nem jöttek vissza, a Családi kör vagy a Törvénytelen című film – olvasható az SZFE méltatásban.

Mint írták, András Ferenc 1977-ben aláírta a Demokratikus Chartát, kifejezve tiltakozását a csehszlovákiai diktatúra intézkedései ellen, a politikai nyilatkozat támogatása miatt hosszú ideig nem forgathatott újabb játékfilmet.

A nyolcvanas években a MAFILM színésztársulatának vezetője volt, majd később a Dialóg Filmstúdiót irányította. Produceri tevékenysége mellett meghatározó szerepet vállalt a szinkronszakma alakításában, valamint a Duna Televízió szinkronműhelyének korszakos vezetője volt. Szerteágazó tudása és tapasztalata ellenére viszonylag későn kezdett tanítani: 2021-től volt az Színház- és Filmművészeti Egyetem filmrendező osztályának osztályvezető oktatója, aranydiplomáját pedig 2023-ban vehette át ugyanitt - emelik ki a közleményben.

András Ferenc halálával a magyar film világa kiváló alkotót veszített el, emlékét a filmjein és oktatói munkáján keresztül őrzi a Színház- és Filmművészeti Egyetem

– írták.

Link másolása
KÖVESS MINKET:

Ajánljuk