KULT
A Rovatból

Ha ő nincs, sokkal szegényebb gyerekkorunk lett volna

Legalábbis, ami a mesekönyveket illeti Lukáts Kató öröksége nélkül. Számtalan könyvillusztrációt köszönhetünk neki – gondoljunk csak a „Gőgös Gúnár Gedeon”, a „Zengő ABC”, vagy a kisiskolásként megismert „Ablak-Zsiráf” könyvekre.
Mayer Kitti cikke HYPE&HYPER oldalon - szmo.hu
2022. február 18.



A HYPE&HYPER egy közép- és kelet-európai design- és életmódmagazin, amely a régió innovációi és kreatív projektjei mellett üzleti, stratégiai és közéleti kérdésekkel is foglalkozik. Célunk összegyűjteni és bemutatni azokat az egyedi történeteket, vállalkozásokat és kezdeményezéseket, amelyek nemcsak a világnak ezt a részét alakítják, hanem globálisan is relevánsak lehetnek.

Lukáts Kató sztárdesigner. A maga korában a legkülönfélébb megrendelők számára készített könyvillusztrációt, csomagolástervet és plakátot (de még bútort is!). A bécsiek az ő dobozaiban kapják kézhez az Altmann & Kühne bonbonjait a mai napig. Gazdag életművéből most a Magyar Kereskedelmi és Vendéglátóipari Múzeum aktuális kiállításán kaphatunk kóstolót.

Mindig örömmel és lelkesen lépem át a Magyar Kereskedelmi és Vendéglátóipari Múzeum küszöbét, tudván, hogy itt sok érdekes és egyben ismerős dolog fogad majd. A folyosó falát díszítő Persil mosószer vagy Flora mosószappan reklámok láttán mindig nagyot dobban a szívem, a piros-sárga-kék színekben játszó Franck zománctábláról nem is beszélve. Sokszor fél napot is el tudok tölteni ebben a múzeumban, s ezt ajánlom egyébként mindenkinek, aki megteheti (nem mellékesen: 1500 forintért cserébe az állandó és az időszakos kiállításokat is megnézhetjük). Sajnos ezúttal jóval kevesebb időm jutott a kényelmes műélvezetre, de a Lukáts Kató munkásságát bemutató kiállítást a világért sem hagytam volna ki.

Doboz – a bécsi Altmann & Kühne cukrászda számára, 1930 körül. Forrás: Iparművészeti Múzeum, Gyűjteményi Adatbázis

Csomagolópapír – a bécsi Altmann & Kühne cukrászda számára, a bécsi Prater stilizált látképével, 1930-1940. Forrás: Iparművészeti Múzeum, Gyűjteményi Adatbázis

Csomagolópapír – a bécsi Altmann & Kühne cukrászda számára, karácsonyra, 1930-1940. Forrás: Iparművészeti Múzeum, Gyűjteményi Adatbázis

A magyar art deco kiemelkedő tervezőjéről elsőként a csodás csomagolópapírok és bonbonos dobozok juthatnak eszünkbe, mellettük pedig rögtön ott sorakoznak azok a gyermekkönyvek is, amelyek sokunk gyerekkorát tették feledhetetlenné. Lukáts Katónak számtalan könyvillusztrációt köszönhetünk – gondoljunk csak a „Gőgös Gúnár Gedeon”, a „Zengő ABC”, vagy a kisiskolásként megismert „Ablak-Zsiráf” könyvekre.

A Vendéglátóipari Múzeumban nyílt „Mesebolt és Aranyecset” névre keresztelt tárlaton azonban nemcsak az ikonikus kiadványokkal találkozhatunk (ahogy azt a cím is sejteti), de egy kis szeletet is kaphatunk Lukáts gazdag életművéből.

Aki tisztában van az alkotó életművével, nagyon jól tudja, hogy Lukáts joggal érdemelné ki a sztárgrafikus jelzőt, bár ez ellen valószínűleg ő maga tiltakozna leghevesebben. Egyrészt, mert alázattal vetette bele magát a szakma megismerésébe és sajátította el annak alapjait – a diploma megszerzése után, a Globus Nyomdában töltött egy évre maga is gyakran hivatkozott –, másrészt mert az alkalmazott grafika számos területén kipróbálta magát, s minden esetben azonosan magas színvonalon teljesített. Legyen szó akár egy borkereskedésbe szánt reklámtervről (Grünfeld Ernő borkereskedő üzlete, 1930-as évek), luxus piperetermék-családról (Exotic szappanok, 1940-es évek), tankönyvről („Énekeskönyv az általános iskolák első osztálya számára”) vagy egészségügyi propagandafüzetről (Tuberkulózis Elleni Országos Szövetség, 1940).

Csomagolás Exotic szappanhoz, 1940-es évek. Forrás: Iparművészeti Múzeum, Gyűjteményi Adatbázis

Terv – pünkösdi értesítő -Grünfeld Ernő borkereskedő üzlete számára, 1930-1940. Forrás: Iparművészeti Múzeum, Gyűjteményi Adatbázis

Terv – pünkösdi értesítő -Grünfeld Ernő borkereskedő üzlete számára, 1930-1940. Forrás: Iparművészeti Múzeum, Gyűjteményi Adatbázis

Terv – pünkösdi értesítő -Grünfeld Ernő borkereskedő üzlete számára, 1930-1940. Forrás: Iparművészeti Múzeum, Gyűjteményi Adatbázis

Sőt, Lukáts az általa megkomponált szerethető mesevilágot olyan árucikkekbe is átültette, amire a legkevésbé sem gondolnánk: mi magunk is elmosolyodtunk, amikor a kiállításon felfedeztük az Aspirin tablettát bemutató reklámfüzet Lukáts által tervezett grafikáját (Szerencsés Pál verssorairól nem is beszélve!).

Terv – a tuberkulózis elleni oltást propagáló füzet lapja, 1940. Forrás: Iparművészeti Múzeum, Gyűjteményi Adatbázis

Terv – az Aspirin tabletta reklámfüzetének egy lapja, 1930-1940-es évek. Forrás: Iparművészeti Múzeum, Gyűjteményi Adatbázis

Harmadrészt azért is gondoljuk Lukátsot nagybetűs sztárdesignernek, mert nemcsak országhatáron belül, de azon túl is hírnevet szerzett magának, mely a mai napig kitart – méghozzá az Altmann & Kühne bonbonos dobozok formájában.

A tablók és üvegtárlók között sétálva lelki szemeim előtt egy nagyszabású Lukáts Kató kiállítás lebeg, amely méltó módon és volumenben emlékezik meg az alkotó nagyságáról. Bízom abban, hogy a jövőben sikerül megismételni az 1979-es, Iparművészeti Múzeumban rendezett önálló kiállítás sikerét, annál is inkább, mert örömmel látnám Lukáts Kató „Versenykenyér” című plakátterve mellett Bortnyik Sándor vagy más art deco festők festményét, és persze egy korhű Stühmer cukrászda berendezés is mesés lenne, tele csokoládés dobozokkal – a mostani kiállításon erre sajnos nincs lehetőség, de ez a néhány morzsa is elegendő, hogy meghozza az étvágyunkat a Lukáts-életműhöz.

Plakátterv – Evinrude oldalmotorok, 1930-1940. Forrás: Iparművészeti Múzeum, Gyűjteményi Adatbázis

Terv – a Kerék folyóirat címlapja, 1926-1938. Forrás: Iparművészeti Múzeum, Gyűjteményi Adatbázis

Plakátterv – a Versenykenyér reklámja, 1961 körül. Forrás: Iparművészeti Múzeum, Gyűjteményi Adatbázis

Igazi kreatív alkotó volt, aki eszköztárát jól ismerve lehelt életet a különféle felületekre, legyen szó akár csomagolásdesignról vagy egy bútor intarziájáról (férjével, Kaesz Gyula belsőépítésszel gyakran dolgoztak együtt). Munkáin egyszerre van jelen gazdagság és mértéktartás, csomagolópapír-tervei egyszerre izgalmasak és harmonikusak – grafikáit még ma is élvezettel szemléljük, mintha az elmúlt évtizedek során semmit sem veszítettek volna frissességükből.

Lukáts Kató grafikái mintha egy titkos, de nagyon is jól működő recept alapján készülnének, és mindig telibe találnak: a népművészetből átemelt motívumok nem túlzóak, inkább kedvesek és szerethetők, vidámak és életigenlők (talán ezért sem véletlen, hogy 1945 után a könyvtervezés felé fordult, s ki is teljesedett benne).

A kiállítás alkalmából megépített nagy „Mesebolt” kirakat (s benne a Lukáts Kató által illusztrált kiadványok) egy gigantikus mézeskalács szívet juttatott eszembe – egy olyan tésztadarabot, mely finom, cukros illatával és tarka, csipkeszerű, hímzett díszítésével hívogat, hogy megcsodáljam. Ami bár megengedett lenne, hogy beleharapjak, én mégis inkább gyönyörködöm benne. Valami ilyesmi nekem Lukáts Kató művészete.

Terv – Mérei Ferenc-Binét Ágnes: Ablak-Zsiráf Képes Gyermeklexikon c. mű címlapja, 1971. Forrás: Iparművészeti Múzeum, Gyűjteményi Adatbázis

Terv – címlap az Ablak-Zsiráf Képes Gyermeklexikon számára, 1971. Forrás: Iparművészeti Múzeum, Gyűjteményi Adatbázis

Ha tetszett, amit olvastál, látogass el a HYPE&HYPER oldalára vagy keresd őket a Facebookon és az Instagramon!

Link másolása
KÖVESS MINKET:

Népszerű
Ajánljuk
Címlapról ajánljuk


KULT
A Rovatból
„Nem látok jönni egy szebbik világot, itt ti loptátok el tőlünk a jövőt” – újabb rendszerkritikus dalt írt Mehringer Marci, Puzsér Róbert is szerepel a klipben
A kritikus egy közmédiás szerkesztőt alakít a klipben. A dalhoz Petőfi klasszikusa adta az ihletet a fiatal zenésznek.


Új dallal jelentkezett Mehringer Marci. A fiatal zenész néhány hónapja adta ki a Szar az élet című, rendszerkritikus dalát, ami hatalmas visszhangot váltott ki.

Mehringer ezúttal is hasonló szerzeménnyel állt elő. A Szeptember végén (stressz) című dal szintén a mai fiatalok gondolatairól szól, és a zenész azt szerette volna, hogy a magyar valóságot tükrözze egy olyan szemszögből, ami minden korosztálynak ismerős lehet.

„Petőfi Sándor Szeptember végén című költeménye volt a kiindulópont, mert vannak érzések és gondolatok, amik évszázadokon át is relevánsak maradnak. Ezek azok, amik összekötnek minket, akár fiatalok vagyunk, akár idősebbek, egyszerűen generációkon keresztül összeköt mindenkit”

– mondja Mehringer a dalról, melynek klipjében Puzsér Róbert, Dietz Gusztáv és Füsti Molnár Éva is közreműködött.

Puzsérék a klipben a propaganda hatására egymástól egyre jobban eltávolodó családot alakítanak. Az énekes szerint a szám allegorikus látomás a mai Magyarországról: „a közmédia egyik szerkesztőjének történetén keresztül, aki a saját lelkiismeretével küzd, majd végül angyallá válik, hogy a magasból tekinthessen le az országra, amelyet addig a képernyő mögül formált.”

A dalban például ilyen sorok hallhatóak:

„itt összeomlik minden,

piros-fehér-zöld az ingem

forog a világ, elfolyik minden,

nekem tényleg senkim sincsen”

A refrén pedig így szól:

„nem nyílnak a völgyben a kerti virágok

nem zöldell a nyárfa az ablak előtt

nem látok jönni egy szebbik világot

itt ti loptátok el tőlünk a jövőt”

Mehringer Marcival a Szar az élet című száma után interjúztunk is. Akkor azt mondta, a pozitív fogadtatáson túl, sok negatív kommentet, sőt még fenyegető üzenetet is kapott a dal miatt.

(via 24.hu)


Link másolása
KÖVESS MINKET:

KULT
A Rovatból
Tarr Béla Krasznahorkai Nobel-díjáról: A Sátántangót egy éjszaka alatt olvastam el, és rögtön tudtam, hogy ez egy remekmű
Az író és a filmrendező sokáig dolgozott együtt. Tarr Béla nagyon örül, hogy Krasznahorkai László megkapta a Nobel-díjat.
Maier Vilmos - szmo.hu
2025. október 09.



A Népszava telefonon érte utol Tarr Bélát, miután csütörtökön irodalmi Nobel-díjat kapott Krasznahorkai László. Tarr több Krasznahorkai-regényből is filmet készített, hosszú ideig dolgoztak együtt.

Tarr így fogalmazott:

„Nagyon örülök, hogy nyert, úgyhogy egyelőre mást nem tudok mondani. Hosszú éveken keresztül együtt dolgoztunk, és hogy nyert, hihetetlen nagy öröm.”

A rendező a Sátántangót és Az ellenállás melankóliáját is vászonra vitte, utóbbi Werckmeister harmóniák címen került a mozikba. Alkotótársi kapcsolatuk A torinói lóig (2011) tartott.

Arra a kérdésre, miként hatottak az író szövegei a filmekre, Tarr ezt mondta: „Nem konkrét szöveg segített, hanem az a pozíció, ahonnan a világot nézi, mert az univerzális. Abban tudott nagyon segíteni. De hát ez két külön nyelv, az irodalom és a film. A Sátántangót egy éjszaka alatt olvastam el, és rögtön tudtam, hogy ez egy remekmű.”

A magyar kormány és a hazai művészeti élet több szereplője is gratulált a friss Nobel-díjas írónak:


Link másolása
KÖVESS MINKET:


KULT
A Rovatból
Így ír a Nobel-díjas Krasznahorkai Lászlóról a világsajtó: Végtelennek tűnő mondatok, könyörtelen intenzitás
A legnevesebb médiumok is beszámoltak arról, hogy Kertész Imre után ismét magyar író nyerte az irodalmi Nobel-díjat. A BBC, a Guardian vagy a CNN is fő helyen hozta a hírt.


Mint megírtuk, csütörtök délután kiderült, hogy 2025-ben magyar író, Krasznahorkai László kapja az irodalmi Nobel-díjat. A Svéd Királyi Tudományos Akadémia közleményében megjelent hivatalos indoklás szerint a magyar író a díjat „lebilincselő és vizionárius életművéért” kapta, amely „az apokaliptikus terror közepette megerősíti a művészet erejét”.

A hírről természetesen a világ legnevesebb médiumai is beszámoltak online felületükön. A BBC azt hangsúlyozza, hogy Krasznahorkai Kertész Imre után a második magyar szerző, aki elnyerte ezt a rangos díjat. Megemlítik, hogy öt regényt írt, melyek közül kettőt emeltek ki: az 1985-ben kiadott Sátántangót, amelyből 1994-ben hétórás fekete-fehér film is készült Tarr Béla rendezésében; illetve a 2021-es Herscht 07769 című kötetet, amelyet nagyszerű kortárs német regényként jellemeztek a kritikusok.

A Guardian arról is ír, hogy Krasznahorkai számos más neves irodalmi díjat is elnyert már, köztük a Nemzeti Könyvdíjat (2019-ben), amely az Amerikai Egyesült Államok egyik legismertebb irodalmi díja, vagy a Nemzetközi Man Booker irodalmi díjat (2015-ben). Cikkük szerint a magyar szerző hosszú körmondatairól és "könyörtelen intenzitásáról" ismert, amely miatt a kritikusok Gogolhoz, Melville-hez és Kafkához hasonlítják. Azt is megemlítik, hogy Krasznahorkai karrierjét nagyban meghatározták az utazások is, hiszen a világ számos helyén járt: élt Németországban, Kelet-Ázsiában és az Egyesült Államokban is.

A CNN azt az érdekességet említette meg, hogy

amikor még Krasznahorkai műveiből csupán néhányat fordítottak le angol nyelvre, James Wood irodalomkritikus szerint ezek a kötetek olyanok voltak, mint a "ritka pénznemek".

Ebben a cikkben is szerepel, hogy Krasznahorkait a hosszú, kígyózó mondatok jellemzik, amelyek eredménye Szirtes György műfordító szerint „az elbeszélés lassú lávafolyama”.

A New York Times felidézte, a magyar szerző 2014-ben azt nyilatkozta a lapnak, hogy egy „abszolút eredeti” stílust próbált kialakítani:

„El akartam távolodni irodalmi őseimtől, nem szerettem volna Kafka, Dosztojevszkij vagy Faulkner valamiféle új verziója lenni.”


Link másolása
KÖVESS MINKET:

Ajánljuk

KULT
A Rovatból
Aktnaptárt készít Tóth Enikő új főszerepében - egy pikáns darab a Játékszín színpadán
A darab a bátorságról és egy női közösség erejéről szól, és a világ számos helyén színpadra állították már. De Tóth Enikő egy másik tabudöntögető színdarabban is játszik, ami a menopauzáról szól.


Tóth Enikő nagy dobásra készül: a Játékszín Naptárlányok című előadásának egyik főszerepét viszi, amelyben egy kisvárosi női közösség aktnaptárt készít egy nemes ügyért. „Van egy női közösség, amelynek tagjai egy nemes ügy mellett elindítanak valamit, és rendkívül bátor döntést hoznak a kissé színtelen kis életükben.” – mondta erről a Blikknek.

A Naptárlányok Tim Firth műve, amelyet egy valós történet ihletett: Angliában, Yorkshire-ben egy női klub tagjai jótékonysági aktnaptárt készítettek, hogy pénzt gyűjtsenek egy barátnőjük férje emlékére és a leukémiakutatás támogatására.

A darab a barátságról, a közösség erejéről, az önelfogadásról és a veszteség feldolgozásáról mesél, sok humorral és megható pillanattal.

A színpadi jelenetek a pikáns szituációkat játékosan, ízléssel oldják meg: a szereplők a „kényes” pillanatokban hétköznapi tárgyakkal – teáskannákkal, süteményekkel, virágokkal – takarják el magukat, miközben egyre nagyobb önbizalommal állnak ki az ügyük mellett. A történet a 2000-es évek elején bemutatott, nagy sikerű film után került színpadra a 2000-es évek végén, és azóta világszerte számos színház műsorán szerepelt.

A mi kis falunk című sorozatban Zömbiknét alakít Tóth Enikő a Menopauza című darabban is brillírozik, és erős visszajelzéseket kap a nézőktől.

„Nagyon sok nőnek hozott megkönnyebbülést, hogy például a menopauzáról beszélünk a színpadon, ráadásul humorral, öniróniával, de közben úgy, hogy belefacsarodhat az emberek szíve.

Sok hölgy mondta, hogy az előadás után a férje már jobban érti, miért volt olyan a változókorban, amilyen. A nők szemében meg azt a boldogságot látom, hogy megértve érzik magukat, van bennük egy felszabadult érzés” - fogalmazott Tóth Enikő a Blikknek.


Link másolása
KÖVESS MINKET:

Ajánljuk