KULT
A Rovatból

Gyönyörű, legendás és veszélyes hősnőket is láttunk a Nemzeti Galéria új preraffaelita kiállításán

A londoni Tate múzeumból érkező képek között olyan gyöngyszemeket is megnézhetsz, mint a Waterhouse-tól Shalott kisasszonya.


A kényszerű zárva tartás után káprázatos preraffaelita kiállítással nyitott ki a Magyar Nemzeti Galéria.

A londoni Tate múzeumból érkező képek között olyan gyöngyszemeket is megnézhetsz, mint a Waterhouse-tól Shalott kisasszonya, vagy Rossetti remekműve, a Monna Vanna. Mi már láttuk a Vágyott szépség című tárlatot. Mutatjuk mi vár rád.

A preraffaelita irányzat neve talán kevésbé ismert Magyarországon. E rövid korszak alatt azonban számos olyan híres festmény született, amit jó eséllyel te is láttál már valahol. De kik is a preraffaeliták?

1848-ban a forradalmak hulláma söpört át Európán. A korszellem hatására Dante Gabriel Rossetti, John Everett Millais és William Holman Hunt megalapította a hét tagból álló Preraffaelita Testvériséget. Ahogy a csoport névválasztása is jelzi, a Raffaello előtti, középkori, illetve kora reneszánsz művészetet tekintették példaképnek.

Lázadtak a londoni Királyi Művészeti Akadémia konzervatív oktatása ellen, és forradalmasítani akarták a festészetet társadalmi kérdéseket is feszegető alkotásaikkal.

A kiállítás kilenc szekcióban mutatja be a preraffaeliták művészetét. Az első teremben megismerhettük a mozgalom kezdeteit.

A preraffaeliták közül Millais-nek sikerült először megnyernie a közönséget és a kritikusokat. Szabadon bocsátó parancs című képe óriási tömegeket vonzott. A művész ezen a festményén történelmi köntösbe bújtatta a forradalmi témát. A nő sebesült férjét, a legyőzött jakobita lázadót vigasztalja, miközben átnyújtja a börtönőrnek a szabadon bocsátó parancsot.

A további szekciókban érdekes példákat láthattunk arra is, milyen meghatározó szerepe volt az irodalomnak és a vallásnak a preraffaeliták művészetében.

Gyakran festettek bibliai jeleneteket, melyeknek hőseit a modern Anglia embereiről, kortársaikról, gyakran rokonaikról, barátaikról mintázták. Gyönyörű példa erre a kiállításon Frank Cadogan Cowper alkotása. Szent Ágnes alakjához a 18 éves Janet Hird állt modellt, míg az angyalt Gertrude Kidd színésznőről mintázta a festő.

A preraffaeliták szerint a művészeti ágak összetartoznak. A társaság tagjai verseket, novellákat és esszéket is írtak, de hatásuk volt az iparművészetre és a zenére is.

Rossetti szerint egy műalkotást csak egy másik műalkotás értelmezhet, ezért ugyanazt a témát gyakran versben és képben is feldolgozta, a végeredményt pedig „kettős műalkotásnak” nevezte.

A különböző festmények és grafikák mellett sok helyen olvashattunk vonatkozó versrészleteket. Az impozáns mélylila, púder és selyemzöld színű falakat pedig elragadó tapétaminták és felnagyított fotók is díszítik, amik mind kihangsúlyozzák e művészek hitvallását.

Sok szekcióban találkoztunk kiállított könyvekkel is. Nagyszerű ötlet, mert ezeken keresztül közvetlenül is megbizonyosodhattunk arról, hogy a preraffaeliták óriási hatást gyakoroltak az illusztráció műfajának fejlődésére is.

A mozgalom második hullámában Rossettihez csatlakozott Edward Burne-Jones és William Morris is. Az ipari forradalom lélekölő gépesítettségével és tömegtermelésével szemben Morris fontosnak tartotta az esztétikus környezetet és a kézműves hagyományok felélesztését. Mint megtudtuk, ő indította el a képző- és iparművészet számos ágát felölelő Arts and Crafts nevű összművészeti mozgalmat, ami a szecesszió egyfajta angol megfelelője volt.

A preraffaelita művészeket foglalkoztatták a mindennapi angol valóság problémái, és a természetet is realisztikusan ábrázolták.

Meglepő naturalizmusukat és provokatív témáikat a közönség először kinevette. Egy évtized alatt azonban a preraffaeliták óriási népszerűségre tettek szert nemzetközi szinten is.

A Modern élet, illetve a Természethűség című szekciókban láthattunk példát a festményeken női emancipációra, gyermeknevelésre, de rácsodálkoztunk fizikai munkát végző, izmos apácákra és repedezett útburkolatra is.

A preraffaelita művészek a modern élet és a modern szerelem pszichológiai problémáit keresték a középkori történetekben is. Így jellemző, hogy fő műveik a szerelemről, a megcsalásról, a vágyról és a hűtlenségről szólnak.

Különösen megfogott Philip Hermogenes Calderon Megszegett eskü című képe, amelyen a kerítés mögött a férfi incselkedve nyújt a fiatal nőnek egy rózsabimbót, az új szerelem jelképét, mialatt jegyese megtörten áll a másik oldalon. Lábánál heverő nőszirom a gyász szimbóluma.

Rossetti és a második generációs preraffaeliták a szépséget keresték, és női portréikon már egy modern szépségeszmény jelenik meg. Sok esetben bibliai vagy mitológiai témájú képeiken is kortársaik, szerelmeik arcvonásai köszönnek vissza.

Rossetti Ábrándozás című festményén lélegzetelállító, ahogy Jane Morris elmerül a természetben. Zöld selyemruhája szinte egybeolvad a levelekkel. A kísérőszövegből megtudtuk, hogy ez a művész utolsó befejezett festménye, és az azonos című szonettel ez volt Rossetti utolsó „kettős műve”.

Személyes kedvencem az utolsó szekció volt, és nem csak azért, mert itt láthattam viszont a kiállítást is reklámozó híres festményeket. Bár meg kell mondjam,

önmagában is lenyűgöző élmény volt, amikor az utolsó terembe lépve szembe találtam magam a fél falat beborító Shalott kisasszonyával.

Waterhouse rendkívül sikeres festő volt, aki nagy méretű, akadémiai kiállításokra szánt vásznakra festette preraffaelita stílusú témáit. Ezen a remekművén Tennyson költeményét illusztrálja: Shalott kisasszonyát megátkozták, halál vár rá, ha elhagyja tornyát. Amikor azonban megpillantja Lancelot lovagot, nem törődve az átokkal elköt egy csónakot, hogy megtalálja a férfit.

A Mítoszok és legendák címet viselő szakasz azért is fontos és aktuális ma is, mert a középpontjában a modern női hősök állnak.

A 19. században a női politikai egyenjogúságért folytatott küzdelem miatt sokan úgy gondolták, hogy az erős és önálló nő veszélyezteti az erkölcs, a család és a társadalom rendjét. A preraffaelita művészek elsőként reflektáltak ezekre a félelmekre. Festményeiken az istennők és mitológiai hősnők igazi „femme fatale”-ként jelennek meg.

A kiállítás elsősorban azért ajánljuk, mert hihetetlenül lenyűgöző élmény szemtől szemben állni ezekkel a gyönyörű alkotásokkal, amiket korábban többnyire csak könyvekben, vagy a neten láthattunk. Másrész igazán hiánypótló tárlatról van szó, hiszen ez az első alkalom, hogy a preraffaelita mozgalom alkotásait átfogóan mutatják be Magyarországon.

A különböző témájú szekcióknak köszönhetően széleskörűen megismerheted az irányzatot. A bővített képcéduláknak köszönhetően sok festményről további érdekességeket is megtudhatsz. A versek, fotók és könyvek elhelyezése pedig nem csak sokszínűvé teszi a tárlatot, hanem a preraffaeliták művészi elveit is hangsúlyozzák.

A londoni Tate Britain múzeum egyedülállóan gazdag preraffaelita gyűjteményének közel száz lenyűgöző alkotását május 13. és augusztus 22. között nézheted meg a Magyar Nemzeti Galériában. Ráadásul a tárlathoz kapcsolódóan a mozgalom magyarországi hatását bemutató kísérőkiállítást is szerveztek Az utópia szépsége. Preraffaelita hatások a századforduló magyar művészetében címmel. Részletek a Galéria honlapján.


Link másolása
KÖVESS MINKET:

Népszerű
Ajánljuk
Címlapról ajánljuk


KULT
A Rovatból
Meghalt Kálloy-Molnár Péter
A színész-rendező-énekes rövid lefolyású betegségben hunyt el – közölte a családja. A számos színházi és filmszereppel és a Beugró című műsorral országosan népszerűvé vált művész 55 éves volt.


Rövid lefolyású betegségben, 55 évesen hétfőn elhunyt Kálloy Molnár Péter színész, rendező, író, zenész – közölte a család az MTI-vel.

Kálloy Molnár Péter kiemelkedő tehetségű, sokoldalú alkotó volt, aki évtizedeken át meghatározó szereplője volt a magyar színházi és filmes életnek. Művészi munkássága, különleges hangja, humora és érzékenysége generációk számára tett maradandóvá számos szerepet és alkotást – olvasható a közleményben.

Kálloy Molnár Péter 1970-ben született Mezőcsáton, a debreceni Ady Gimnázium dráma tagozatán érettségizett, majd 1991-től a Nemzeti Színház társulatának tagja lett. 1993-ban végzett a Színház- és Filmművészeti Főiskolán Iglódi István osztályában. 1993-1997 között a Vígszínház társulatának volt a tagja, 1997 óta szabadfoglalkozású művész.

A széles publikum többek közt filmszerepeiből, valamint a Beugró című televíziós műsor állandó szereplőjeként ismerhette meg, de rendszeresen szinkronizált is. Rendezett Rómeó és Júliát, Macbethet, legnagyobb színházi sikerét a Shakespeare Összes Rövidítve hozta meg számára, amelyet több mint két évtized alatt 600-nál is többször adtak elő.

Három szólólemeze jelent meg. Nemzetközi produkciókban is feltűnt, például a Budapest, az Amerikai rapszódia vagy a Suszter, szabó, baka, kém című filmekben láthatta a közönség.

A búcsúztatás részleteiről később adnak tájékoztatást.


Link másolása
KÖVESS MINKET:

KULT
A Rovatból
„Jelenleg 76 éves vagyok, de leszek még 140 is” – André Rieu a budapesti koncertje után elárulta, meddig tervez színpadon állni
A holland hegedűművész ezúttal Magyarországon varázsolta el a közönséget. A 76 éves világsztár dupla teltházas koncertet adott az MVM Dome-ban, ahol a színpad egyenesen úgy festett, mint egy nagyratörő influenszer karácsonyfája.


Rieu mosolyt csal az emberek arcára, legyen az őszinte öröm vagy masszív nevetés, de egy biztos, hogy jó kedve lesz az embernek amikor hallja, vagy látja, pláne, ha részt vesz egy koncertjén. Irgalmatlan profizmusnak lehetünk szem és fül tanúi, ha ellátogatunk a holland zenészóriás bulijára.

A világsztár november 28-án és 29-én ismét Budapestre látogatott. Két este is elvarázsolta a magyar közönséget az MVM Dome-ban. A vasárnapi koncert után pedig még nyilatkozott is a Szeretlek Magyarországnak. A 76 éves holland hegedűművésszel arról beszélgettünk, milyennek gondolja a magyar közönséget, de azt is elárulta: meddig tervez színpadon állni.

Ez még nem a múlt

André Rieu régebb óta tevékenykedik, mint a csernobili atomerőmű és az a helyzet, hogy hosszabban is, ugyanis 1976 óta színpadon áll és nem tervezi befejezni. Olyannyira nem, hogy évente újabb és újabb világturnékat jelent be. Magyarországon is koncertezett tavaly, idén és várhatóan jövőre is ellátogat majd hozzánk.

Az idei műsor ugyan nem változott sokat a tavalyihoz képest, de a közönség így is elégedetten távozott az MVM Dome-ból. Érdekes, hogy a közönség összetétele teljesen vegyes: fiatalok, középkorúak és idősebbek egyaránt részt vettek az eseményen és akikkel beszéltem rendkívül élvezték az előadást.

Számomra az egyik legmeglepőbb fordulat az volt, amikor egy fiatal lány azt mondta, hogy a TikTok-on találkozott André Rieu-vel először. Ha ezt egy rap, vagy pop előadóval kapcsolatban hallom, a szemem se rebbent volna, de egy operett-opera-komolyzenei produktumnál furcsálltam.

Nem divat ilyen típusú zenéket hallgatni, nem divat ilyen típusú előadó koncertjére járni, de mégis voltak olyanok, akik a social média hatására keveredtek a Dome-ba.

A több mint kétórás bulin egymást váltották a slágerek, melyeket mindenki teli torokból énekelt a teltházas koncertteremben. Bár a műsor során mindenki hozta a kötelezőt, két énekes mégis kiemelkedett és elsöprő sikert aratott. Egyikük a 17 éves Emma Kok, aki 2021 óta turnézik Rieu-vel. A fiatal lány gyomorbénulással és tápszondával él, de nem adta fel álmait és kitartásának, valamint Riéu-nek köszönhetően teltházas sportcsarnokokban énekelhet. Az általa slágerré vált Voilá-t és a karácsonyi hangulatot megalapozó Let it go-t hallhattuk tőle. Nem volt kristálytiszta, de sokak szemébe könnyet csalt a fiatal tehetség hangja és elismerésre méltóan adta elő a kifejezetten nehéz dalokat.

Az est másik kiemelt alakja egy magyar származású úriember, Mavrák Béla operaénekes, aki Rieu három tenorjának egyike volt. Mondhatnám, hogy a hazai környezet kiemelte őt társai közül, de ez nem igaz. Semmi köze nem volt a környezetnek a teljesítményéhez. Tavaly Maastricht-ban, ahol először láttam a produkciót, ugyanúgy kiemelkedő volt, mint most. Hamis hang nélkül, rendkívüli technikával énekelt, ráadásul igazán szimpatikus figuraként működött a színpadon.

Ízléstelen, de szórakoztató

Na és akkor a színpad és az összkép! Rendkívül giccses, körülbelül mint egy nagyratörő influenszer karácsonyfája. Ennek ellenére működik. Virágok a színpad elején, lépcsőzetes elosztás a zenekar számára, valamint hangulat aláfestésnek háttérvetítés. Mindezek mellett a zenekar női tagjai a világ összes színét magukon viselték, zöld, sárga, lila, rózsaszín, kék és még sorolhatnám, hogy hányféle estélyit láthattunk. Tagadhatatlanul profi volt a látvány, a vidám vasárnapos feelinget elkerülve nagyszínpados produkcióvá varázsolta a performanszt.

Rieu szavait Péterffy Lili tolmácsolta a közönségnek és meg kell hagyni, nagyon jól csinálta. A nagyérdemű nevetett, éljenzett, énekelt, majd a buli vége felé táncra is perdült. A keringőkirálynak csupán egyszer kellett szólnia, hogy eljött a mozgáskultúra bemutatásának ideje, boldog-boldogtalan felpattant a székéből és máris bálteremmé változott az MVM Dome. A Kék Duna keringő aratta az egyik legnagyobb sikert, de a setlist végén felcsendülő Tutti Frutti, Macarena és La Bamba is tarolt.

Bár alapvetően engem ki lehet kergetni a világból a maníros operettekkel és az André Rieu által képviselt teljesen őszintétlen, szinte gépi álelőadástól, de most be kell vallanom, hogy jól szórakoztam.

A finálét sajnos nem láttuk, mert hátra kellett mennünk a színpad mögé, ugyanis Rieu szereti azonnal koncert után letudni az interjúkat. Olyannyira gyorsan, hogy konkrétan, amint lesétált a színpadról, már jött is oda hozzám, hogy váltsunk néhány szót. Kérdésemre válaszolva elmondta, hogy a világon mindenhol szeretik a keringőket és az operettet, ezt egyébként a jegyeladásai alá is támasztják. Érdekelt, hogy melyik a legnehezebb része a turnézásnak, ám a világsztárnak sokkal nehezebb otthon lenni, mint úton, mivel ilyenkor minden meg van szervezve, semmiért sem kell aggódnia.

Kíváncsi voltam arra, hogy meddig tervez színpadon állni.

„Jelenleg 76 éves vagyok, de leszek még 140 is”

- válaszolta a hegedűművész, aki ha tarja a beígérteket, több mint fél évszázadunk van még arra, hogy láthassuk, hallhassuk és hogy a keringő, mint műfaj, ne haljon ki a köztudatból.


Link másolása
KÖVESS MINKET:

Ajánljuk

KULT
A Rovatból
Ilyen még nem volt: Majka versenyzője esett ki az X-Faktorból, megvan a három döntős
A rapper csapatából eddig mindig továbbjutott mindenki, most azonban Farkas Ancsi búcsúzott a versenytől. A jövő heti döntőben három versenyző küzd meg a győzelemért.
DKA – Fotó: RTL - szmo.hu
2025. november 30.



Szombat este kik küzdhetnek meg az X-Faktor fődíjáért a jövő heti fináléban.

Az elődöntőben Farkas Ancsi számára ért véget a megmérettetés, így a döntőbe Belano, Varga Imi és a Tonix Honix jutott be.

A továbbjutásról ezúttal is a székes rendszer és a nézői szavazatok döntöttek. Az este során a mentorok székeket oszthattak a továbbjutóknak.

Belano és Varga Imi viszonylag hamar biztosították a helyüket, a harmadik továbbjutó sorsáról azonban a közönség döntött: a nézők a Tonix Honixot szavazták be a döntőbe, ezzel Farkas Ancsinak kellett búcsúznia.
Ezzel megtörtént az, amire az idei évadban még nem volt példa: Majka elveszítette az egyik versenyzőjét. A rapper csapata az elődöntőig menetelt teljes létszámban.

Az este különlegességét a sztárduettek adták: Varga Imi a műsorba 15 év után a visszatérő Takács Nikolasszal, Farkas Ancsi Nikával, Belano VZS-zel, a Tonix Honix pedig az Éberkómával lépett színpadra.


Link másolása
KÖVESS MINKET:


KULT
A Rovatból
Lengyel Johanna nyerte meg az idei Megasztárt
Mestere, Marics Peti szerint az énekesnővel hatalmasat nyer a hazai zeneipar. A sokat kritizált Ádám Attila a második helyig jutott.
DKA – Fotó: TV2 - szmo.hu
2025. november 30.



Szombat este tartották a Megasztár idei évadának döntőjét, amely végén Lengyel Johannát hirdették ki győztesként.

A fináléban a négyes mezőnyből először Kedl Olívia, majd PYFU esett ki. A végső párbajt Lengyel Johanna nyerte Ádám Attila ellen, akit az első élő adás óta kritizáltak a zsűritagok és a nézők egyaránt.

A döntőben a versenyzők produkciói mellett a mesterek is színpadra léptek, Tóth Gabi és Curtis például közösen adtak elő egy Edda-dalt.

Lengyel Johanna 40 millió forintot nyert, emellett első saját dalát és videoklipjét Los Angelesben, a Paramount Recording Studios-ban rögzítheti. A győztes fellép a jövő évi STRAND Fesztiválon, és egy hároméves ösztöndíjat is kapott a Kodolányi János Egyetem Modern Zenei Tanszékére.

A TV2 extra jutalmat is felajánlott: a legjobb öt helyezett Rúzsa Magdi Aréna-koncertjének előprogramjában léphet fel.

Lengyel Johanna nem most kezdte a zenei pályát, Jaylenn művésznéven már évek óta aktív, saját dalai is megjelentek. A műsor alatt egy interjúban fogalmazott a céljairól:

„Nem azért jöttem, hogy nyerjek, hanem hogy megismerjem magam.”

A verseny ideje alatt nehézségekkel is meg kellett küzdenie, betegség és gyász is nehezítette a felkészülését.

Johanna mestere Marics Peti volt a tehetségkutatóban, aki a döntő végén azt mondta, az énekesnővel „hatalmasat nyer a magyar zeneipar”.


Link másolása
KÖVESS MINKET:

Ajánljuk