KULT
A Rovatból

Gyerekként szükséges rossz, felnőttként kedves emlék: 4 felejthetetlen kötelező olvasmány

Az alábbiakban olyan kötelező olvasmányokat mutatunk be, melyeket gyerekként talán nem szerettünk, mára azonban remélhetőleg felismertük: igenis sokat adtak nekünk.


A kötelező olvasmányok sok diák visszatérő rémálmát jelentették az iskolai években. Ennek természetesen nem az az oka, hogy ezek a könyvek rosszak: ellenkezőleg, a magyar és a világirodalom klasszikusai tartoznak ide, melyeket mindenkinek érdemes legalább egyszer elolvasnia. Az ellenkezés oka az, hogy ezen művek elolvasása – nevéből adódóan – kötelező volt, egy tinédzsert pedig ennél a szónál semmivel nem tudjuk jobban elijeszteni valamilyen feladat elvégzésétől. Az alábbiakban olyan kötelező olvasmányokat mutatunk be, melyeket gyerekként talán nem szerettünk, mára azonban remélhetőleg felismertük: igenis sokat adtak nekünk.

1. Márai Sándor: A gyertyák csonkig égnek

Márai klasszikusában két öreg barát hosszú évek után újra találkozik, melynek során felelevenítik a múlt titkait és sérelmeit. Ez egy igen súlyos téma, ezért könnyen lehet, hogy gyerekként nem egyszerű megérteni a regény mondanivalóját.

Henrik, az idős tábornok megtudja, hogy több mint 40 éve nem látott régi barátja, Konrád a közelben tartózkodik, ezért meghívja magához, a kastélyába vacsorára. A találkozót megelőzően Henrik felidézi fiatalkorát, megismerkedésüket, majd megérkezik a vendég, a régi barátok pedig végre tisztázhatják évtizedes konfliktusuk okait.

A könyv ettől kezdve tulajdonképpen a tábornok monológja, melyet időnként megszakít a beszélgetőpartner rövid válasza. Kiderül, hogy Konrád és Krisztina, Henrik felesége szeretők voltak, a kapcsolatról pedig a tábornok is tudott. Arra is fény derül, hogy 40 évvel korábban Konrád megpróbálta megölni barátját egy vadászaton, ahogy azt is megtudhatjuk, hogy Krisztina a halálos ágyán mégis férjét szólította. Előkerül végül az asszony naplója, melyből minden kérdésre választ kaphatnának, de ennyi év után valóban szükség van még az igazságra?

2. Kosztolányi Dezső: Édes Anna

Kosztolányi kemény társadalomkritikát fogalmaz meg regényében, mely gyerekként jó eséllyel kevésbé köt le minket, felnőttként azonban az Édes Anna mindenki számára tanulságos olvasmány. Anna cselédnek szegődik a Vizy-családhoz, ahol aztán engedelmesen, csendben dolgozik. Feladatait tisztességesen végzi, úgy tűnik, minden rendben van, egészen addig, amíg Vizy Kornél egy fogadást nem ad minisztériumi kinevezése alkalmából. Miután ugyanis a vendégek hazamentek, Anna, aki korábban soha senkinek nem szegült ellen, Vizyné hálószobájába megy, megöli az asszonyt és annak férjét, majd lefekszik és reggelig alszik. Ekkor ráébred tettének súlyára, és megvárja a rendőröket.

De miért ölte meg Anna Vizyéket? A regény a kérdésre nem ad választ, a munkaadóktól kapott rideg szavak, bántó megjegyzések és lenéző pillantások ezt látszólag nem indokolják. A miértre tehát nem kapunk választ: azokat saját magunknak kell megkeresnünk.

3. Örkény István: Tóték

Örkényt sokan elsősorban egyperceseiről ismerik, ennek a sokszor abszurditásba hajló történetnek azonban mindenképp érdemes egy esélyt adni. A szatirikus hangvétel iskolás korban nem érthető mindenki számára, felnőttként azonban biztosan megértjük már annak mélyebb üzenetét is.

A történet a második világháború idején egy észak-magyarországi faluban, Mátraszentannán játszódik. A köztiszteletben álló Tót család fia, Gyula az orosz fronton szolgál, és levélben értesíti szüleit, hogy parancsnoka, Varró őrnagy betegszabadságát a családnál tölti el. Tóték egy idealizált alakot képzelnek maguk elé, akit mindenáron le kell nyűgözni fiuk érdekében – csak éppen azt nem tudják, hogy a félkegyelmű postás, aki szeretne inkább jó híreket közölni, megsemmisítette a Gyula halálhírét tudató sürgönyt.

A Tót család és az őrnagy nehezen találja meg a közös hangot, utóbbi viszont egyszer csak rákap a dobozolásra, melyben – hiszen nem akarnak ellentmondani – Tóték is kénytelenek részt venni. A család egyre feszültebb, az őrnagy az utolsó idegszálakon táncol, két hét után azonban végre hazaindul. A megkönnyebbülés nem tart sokáig, mert megérkezik a hír Gyula haláláról, a vendég pedig bejelenti: még három napig nem járnak a vonatok…

4. Harper Lee: Ne bántsátok a feketerigót

Ez a regény kakukktojásnak számít a kötelező olvasmányok között, hiszen általában csak az ajánlott könyvek listáján szerepel. Érdemes azonban említést tenni róla, hiszen – bár egy gyermek szemszögéből íródott – nem biztos, hogy iskolás korban teljesen megértjük a mondanivalóját.

Szigorúan véve ez az írónő egyetlen regénye – néhány éve kiadták a Menj, állíts őrt! című művét is, ez azonban tulajdonképpen a Feketerigó első változata, és Lee nem szerette volna megjelentetni – mely Pulitzer-díjat kapott. A történet a rasszizmus és az igazságtalanság elleni harcról szólt, melyet egy gyermek szemén keresztül ismerünk meg.

Scout fiús kislány, aki szabadidejét bátyjával és egy jó barátjukkal hármasban tölti. Az alabamai kisvárosban a 30-as években dúl a fajgyűlölet, amikor pedig egy fehér lányt megerőszakolnak, a vád alá helyezett fekete férfi védelmét egyedül Scout édesapja, az ügyvédként dolgozó Atticus vállalja. A népharag hamar utoléri a családot, az erős igazságérzettel rendelkező gyerekek pedig mit sem értenek ebből az álságos, kirekesztő világból. Az írónő Atticus személyében egy olyan idealisztikus apát teremtett, melyhez hasonlót nehezen találhatnánk a világirodalomban, őt tehát mindenkinek érdemes megismernie.

Adjunk egy újabb esélyt a kötelezőknek

Érthető, ha gyerekként nem szívesen tesszük azt, amire utasítanak minket. Persze kötelességtudatból elolvassuk ezeket a regényeket, ha azonban alapvetően ellenségesen állunk hozzájuk, esélyünk sem lesz igazán élvezni őket. A kötelező olvasmányok nem véletlenül kerültek fel erre a listára: valamennyi regény, novella érdemes az elolvasásra, ezt azonban sokszor csak felnőttként ismerjük fel. Ha tehát fiatalabb korunkban szükséges rosszként tekintettünk ezekre a könyvekre, most adjunk nekik még egy esélyt: nem fogunk csalódni.


Link másolása
KÖVESS MINKET:

Népszerű
Ajánljuk
Címlapról ajánljuk


KULT
A Rovatból
Isztriai tengerparti hangulat a Városmajorban – különleges színházi est vár Budapesten
Igazi horvátországi tengerparti hangulat lesz a Városmajori Szabadtéri Színpadon a Zentai Magyar Kamaraszínház kiváló színészei jóvoltából!


Nem kell tehát a tomboló hőségben órákat várakozni az autópályán, hogy átéljük az Isztria hangulatát, a városmajori nézők ugyanis lírai-groteszk tengerparti társasutazáson vehetnek részt, hiszen augusztus 25-én Budapestre érkezik a Szedjetek szét!

Közel van a Vajdaság, valahogy sokaknak mégis távol: az, ami az ütemes tempóban megújuló zentai színházzal történik, feltétlenül figyelemre érdemes. A Dévai Zoltán és Mezei Kinga vezette teátrum gyorsan felkerült újra a délvidéki magyar színházak összetéveszthetetlen esztétikája iránt rajongók belső térképére. Kicsi, de erős – talán így lehetne leírni legrövidebben azt, ahogyan és ami itt történik.

Merész vállalásokból nincs hiány, és erről megbizonyosodhat az, aki ellátogat a nagy vajdasági költő, Domonkos István műveiből készült, 2024-ben bemutatott előadásra.

Aminek van előtörténete, többféle is. Egyrészt a hosszú színházi memóriával rendelkezők emlékezhetnek Mezei Kinga korai, nagy visszhangot kiváltott Via Italia-rendezésére, melyet „Domi” szövegei nyomán álmodott színpadra. Néhány éve a Zenta melletti szomszédvárban, a szabadkai Kosztolányi Dezső Színházban született meg az első Szedjetek szét, szintén Mezei rendezésében. Az egykori szereplők közül Hajdú Tamás, Mészáros Gábor és Pálfi Ervin az újragondolt változatban is részt vesz, de a színpadon látjuk még többek között a rendezőt magát, vagy a Budapestről Zentára szerződött Vilmányi Benettet is.

Domonkos István költészete alapélmény számtalan vajdasági alkotónak. A Szedjetek szét kiindulópontja A kitömött madár című regény, majd a rá néhány évre, 1971-ben publikált Kormányeltörésben című vers. Ez utóbbi jelentőségéről Keresztury Tibor irodalomtörténész így fogalmaz: „az idegenség, a magány, kitaszítottság, a nyelvvesztés, a hazához fűződő viszony, az elveszített otthon, a sehová sem tartozás... keserű himnusza ez, melynek végetérhetetlen avantgárd sodrását, áradását visszatérő motívumok strukturálják... Élő, működő, aktuális, frissnek ható matéria: éppúgy meggyőződhet erről Domonkos régi híve, ismerője, mint az, aki ezt a verset, ezt a költőt most fedezi magának fel.”

És a felfedezéshez, illetve újraismerkedéshez tökéletes matéria a zentai színház előadása. Az isztriai tengerparton vagyunk a hetvenes években, a zenészek az üdülők szórakoztatására kitartóan húzzák a talpalávalót. Közben pedig a véletlen által egymás mellé sodort, karakteres és emlékezetes figurák élővé és átélhetővé varázsolják a horvát (rém)álmot. Négy monológot hallunk, és mindnek központi témája a menni vagy maradni kérdése – Domonkos szomorú varázslata, hogy a kérdés aktualitása mit sem kopott az elmúlt négy és fél évtizedben ezen a vidéken...

Ahelyett, hogy az apró történéseknél leragadnánk, érdemes egy nagy levegőt venni, és úgy elmerülni ebben a különös világban. Aki nem szakértője a vajdasági kultúrának és gondolkodásnak, annak sem kell aggódnia, hiszen az előadás jófajta humorral mutat görbe tükröt a mindig abszurd világnak. Eljön az a pillanat is, amikor a nevetés megszakad, és minden elsötétül egy pillanatra, de a keserű valóság is szerethetővé nemesül a fináléban.


Link másolása
KÖVESS MINKET:

KULT
A Rovatból
Vecsei H. Miklós az SZFE-s tanáráról: Büszke voltam rá, hogy az én farkamat fogja
A színész az Ördögkatlanon beszélt a színházi közeg visszaéléseiről vagy családja megosztottságáról. Az interjúban arról is beszélt, miért utasított vissza egy állami díjat.


Vecsei H. Miklós az Ördögkatlan fesztiválon beszélgetett Veiszer Alindával, az interjú Veiszer Patreon-oldalán jelent meg, amelyet a Telex szemlézett. A színész-rendező többek között a Nemzeti Színházhoz való szerződéséről, a családja megosztottságáról, az SZFE-s éveiről és egy visszautasított állami díjról is beszélt.

Elmondta, hogy mesterei és szakmabeli barátai közül senki nem beszélte le arról, hogy elfogadja Vidnyánszky Attila ajánlatát. A döntés előtt kikérte Jordán Tamás, Molnár Piroska, ifj. Vidnyánszky Attila és gyimesi nagymamája véleményét is. Hozzátette, hogy közülük csak

nagymamája nevezhető Orbán Viktor „véres szájú hívének”. Vecsei hangsúlyozta: ő a Nemzeti Színházban hisz, nem valamelyik igazgatójában.

A beszélgetésben arról is szó esett, hogy mennyire megosztottnak látja Magyarországot. Vecsei úgy fogalmazott: imádja az országot, de sírnia kell, milyen állapotban van. Példaként említette, hogy

a családja egyik része a Pride-on van, a másik fele pedig a nagymamájánál nézi a csíksomlyói búcsút.

Az interjúban felidézte az SZFE-n töltött éveit is. Azt mondta, hogy öt évig volt ott hallgató, és teljesen természetesnek számított, hogy egy hatvanas férfi tanár fogdosta őt, miközben instruálta. Szavai szerint:

„Sőt, még büszke is voltam rá, hogy az én farkamat fogja, és nem a másokét, mert akkor engem akar instruálni.”

Vecsei arról is beszélt, hogy az SZFE modellváltásával nem értett egyet. Éppen ebben az időszakban kapta volna meg a kormánytól a Fiatalok a Polgári Magyarországért Díjat. Írt egy levelet az akkor még államtitkár Novák Katalinnak, amelyben jelezte: a kitüntetést csak akkor veszi át, ha beszélhet vele az ügyről. „Nem válaszolt nekem Novák Katalin. És nem is fogadott. És akkor én sem fogadtam el ezt a díjat” – mondta.


Link másolása
KÖVESS MINKET:

Ajánljuk

KULT
A Rovatból
Ez a férfi tényleg egy félisten élőben is – megvadult nőstényhordák ellenére is elsöprő volt Jason Momoa koncertje
A hisztérikus követelőzések ellenére sem vetkőzött, viszont felszabadultan zenélt Jason Momoa a bandájával a budapesti Akváriumban. A meglepetés-fellépő a 16 éves fia volt, aki szintén nagyon átélte a teltházas bulit.


Amióta megláttam a Trónok Harcában Khal Drogóként belovagolni Jason Momoát (akiről valljuk be, nők millióinak szintúgy a lovaglás jut eszébe), híresen elfogult lettem. Úgyhogy amikor kiderült, hogy Budapesten koncertezik a nyelvbotlásnak vagy dadaizmusnak is beillő, Öof Tatatá nevű bandájával, fél órán belül öten küldték el nekem a hírt.

2019-ben már voltam olyan koncerten, amelyen ő is ott volt, ugyanis pont a Dűne első részének budapesti forgatása alatt turnézott utoljára a Slayer. De Momoa akkor sajnos nem a küzdőtéren pogózott, mint nemrég Ozzy búcsúbuliján a Pantera riffjeire, hanem a színpad mellől élvezte a show-t.

Jól tettem, hogy fénysebességgel lecsaptam egy jegyre, mert egy nap alatt 80%-ban el is fogytak a jegyek, és utána hamar teltházas lett a buli. Nyilván rengetegen úgy voltak vele – kétségkívül én is –, hogy kit érdekel, Jason milyen zenét játszik, ha az Old McDonalds had a farm dallamára olvassa fel a telefonkönyvet, akkor is izgalmas lesz látni, hogy milyen a kisugárzása ennek a tesztoszteron-hegynek.

Amikor rákerestem a 2024-ben alakult Öof Tatatá-ra, annyit tudtam meg elöljáróban, hogy Mike Hayes énekes-gitáros és Kenny Dale dobos a két zenésztársa, és többek közt Metallica, Black Sabbath, Led Zeppelin és Jimi Hendrix feldolgozásokat adnak elő.

Erre mondjuk nekem, mint rock-metal fanatikusnak extrán fel is csillant a szemem, a műfajt nem kedvelő gruppie-k meg majd elvonatkoztatnak a zenétől, úgysem azért lesznek ott.

A késő esti klubkoncertet illetően arra számítottam, hogy csipketangákat csúzlizó csajok lepik majd el az Akvárium területét, és lesz pár Temu-köpenyes Aquaman, aki így próbál majd a helyszínen csajozni. Sokat nem tévedtem. Két órával a 22.30-ra kiírt koncert előtt már beengedték a sorokban kígyózó keménymagot: valóban volt köztük egy nagydarab kamu-Momoa, számtalan rocker, néhány Momoa-pólós rajongó, szuperhős-fan srácok, és persze zömében állig felnyomott dekoltázsú, kikent-kifent, elszánt lányok, illetve idősebb nők egyaránt. Volt, aki a párjával érkezett, de a többség csapatostul, hiú reményekkel telve portyázott.

Az Akvárium nagytermébe lejutva végtelenítetve vetíteni kezdték – az első sorokat rögtön elfoglaló rajongótábornak – a színész vodkareklámját. Amely elsőre szexinek hatott, ezredszerre már vallatásnak. Az pedig még inkább, hogy ennyi ideig kellett felfokozott hangerővel ovuláló hölgyek locsi-fecsijét hallgatnom, akik már attól önkívületben sikítottak, ha egy road bement letenni egy setilstet a földre.

Amikor végre elkezdődött a koncert, egyébként a kiírt időben, én instant hormonsokkot kaptam a belépő Jason Momoától, mert ez a férfi tényleg egy félisten élőben is. Huncut mosolygások, magabiztos közvetlenség, laza haj- és fenékrázás, gyakori közönséghez dumálás és karizmatikusság (nos, a karizma sem utolsó).

Aki pedig a – nemrég a forgatás miatt történt – szakrális szakálltalanítás miatt izgult, annak jelentem, hogy azóta kellemes borostája nőtt, amely remekül áll neki.

Maga a koncert számomra kifejezetten hangulatos és élvezetes volt, mintha egy blueskocsmában lettem volna, ahol a régi haverok előadják a kedvenc rock-metál slágereiket. Kenny jól dobolt, Mike pedig ugyan nem a legjobb énekes, viszont igazán kiváló gitáros, valamint egy tüneményes és szerethető figura. A trió néha kibővült Nakoa-Wolffal, Momoa 16 éves fiával, aki szintén az apjával együtt forgat nálunk. A srác nem csupán a szülei vonásait örökölte (bár lágyabb kivitelben, puttó angyalkás fürtökkel), hanem az apja zenei tehetségét is, mert már most jól gitározott, és látványosan élvezte a reflektorfényt, szinte fürdőzött a sikerben.

Az apja-fia páros még vokálozott is egyet közös mikrofonba a Rebel Yell alatt. A közönség láthatóan nem tudta értékelni a jammelős blues-részeket és a keményebb metálszekciót sem, csak a populárisabb slágerekre indult be az éneklés, mint amilyen a Red Hot-féle Can’t stop meg a Zombie vagy a Purple Rain.

A buli közben azonban egyre inkább szégyelltem, hogy nő vagyok, annyi lealjasodást láttam és hallottam. Ennyi malacvisítás konkrétan a vágóhídon nincs. Hol hörögve skandálták a családjuktól elszabadult asszonyok, hogy „Shirt off! Shirt off!”, hol magyarul vinnyogták, hogy „Rajtad van a póló, mi van veled?!" vagy "Aquaman gyere ide!". Volt momoás felnőttszínező is valaki kezében (na jó, az nekem is megvan), és egy molinón az első sorban a "Can I have a dickpic?" állt.

A koncert közepén majdnem agyontaposott-rúgott két ittas hölgyemény, hogy egy méterrel közelebb lássák az idoljukat. A (velem is) durván verekedő, megvadult egyedet végül a szekus szedte ki a sorból. Mintha egy nagyszabású lánybúcsún lettem volna – nem csoda, hogy Momoa végül nem vette le a trikóját, becsültem is érte, hiszen nem chippendale műsorral érkezett.

Az éjjel fénypontjaként még a dobverőt is elkaptam a végén, pedig én nem is nyúltam utána, mint száz másik kéz, csak hallottam, hogy a földön koppan, és pont be tudtam slisszolni a lábak közé, hogy felvegyem.

És az a harci helyzet, hogy Momoa és az egész bandája rendkívül szimpatikus és megnyerő volt a műsor alatt. Pedig én tényleg szerettem volna fogást találni ezen a pasin. De nem sikerült - sajnos semmilyen értelemben.


Link másolása
KÖVESS MINKET:


KULT
A Rovatból
Tóth Gabi: kimegyek mindjárt, azt kint valakit agyonverek – A Megasztár előzetese szerint bőven lesz feszültség a tehetségkutatóban
Herceg Erika könnyeit törli, Curtis kiakad és káromkodik, Marics Peti pedig kiabálni kezd.


Hamarosan érkezik a Megasztár idei évada. A csatorna egy előzetest is megosztott, melyből kiderül, hogy bőven lesznek megint feszültségek, sértődések, könnyek.

A műsorban új mesterek is érkeznek. A zsűri tagjai: Tóth Gabi, Herceg Erika, Curtis és Marics Peti. Ördög Nóra pedig új társat kap a műsorvezetéshez, Till Attila helyett Szépréthy Roland lesz a partnere.

VIDEÓ: A Megasztár beharangozója


Link másolása
KÖVESS MINKET: