KULT
A Rovatból

Sokat kopott a Guns N' Roses a fénykorához képest, de még mindig vannak katartikus pillanataik

Axl Rose hangja bőven hagyott kívánnivalót maga után, ettől függetlenül a Sweet Child O' Mine-ra, a Paradise Cityre és a többi legendás slágerre ugyanúgy megőrült a közönség, mint 30 évvel ezelőtt. Beszámoló a budapesti koncertről.

Link másolása

Ha létezik olyan, hogy „zenei öntudatra ébredés”, jelentős részben a Guns N' Rosesnak köszönhetem. A Rolling Stones mellett őket kezdtem el elsőként hallgatni 15 éves korom környékén (az egyébként kétes megítélésű Greatest Hits válogatásalbum megjelenése után), és ez alapjaiban határozta meg azt az irányt, ami a mai napig jellemzi az ízlésem.

Azóta a mostani volt a negyedik alkalom, hogy láthattam őket: ott voltam már a közel négyórás csúszásról hírhedtté vált 2006-os budapesti bulin is, majd elmentem miattuk a 2012-es újvidéki Exit Fesztiválra, 2018-ban pedig Lengyelországba. Ez persze elég privilegizált helyzet, a Puskás Aréna nézőterén lépten-nyomon olyan párbeszédeket hallottam, amelyek arról árulkodtak, hogy hozzám hasonlóan évtizedek óta rajongók most jutottak el először a zenekar koncertjére.

Éppen emiatt lettem végül én is jóval megengedőbb a produkcióval kapcsolatban ahhoz képest, amilyen gondolatok az első nagyjából egy órában megfogalmazódtak bennem. A helyzet ugyanis az, hogy ez a koncert a korábbiakkal – és különösen a hőskorral, amit én is csak felvételekről ismerek – összehasonlítva nem volt túl jó.

Axl Rose hangja elég sok kritikát kap mostanában, sajnos nem alaptalanul: több dalt is olyan kínosan rosszul énekelt el, hogy talán egy tribute-banda énekese, vagy – egy kedves kollégám szavaival élve – a Morrisons karaokebulijának tetszőleges hajnali versenyzője is értékelhetőbb teljesítményt nyújtott volna.

Nem akarom kizárólag őt hibáztatni, szerepet játszhatott ebben a hangosítás is, de ettől függetlenül rendszeresen megbicsaklott a hangja (főleg a magas tartományokban), máskor pedig egyszerűen elharapta a sorok végét.

A setlistet szintén jobban is össze lehetett volna rakni, a kezdőszámnak tökéletes Welcome to the Jungle ezúttal csak hatodikként, bő fél óra után hangzott el. Ehelyett a hangulat berobbantására jóval kevésbé alkalmas It's So Easyvel nyitottak, majd a szintén csak mérsékelten sláger Bad Obsession, a rossz emlékű Chinese Democracy, a Velvet Revolver-feldolgozás Slither és a Pretty Tied Up következett.

A fentiek alatt nem is volt különösebb tombolás körülöttem, az emblematikus „You know, where the fuck you are?!” kiáltásra viszont azonnal megőrült a teljes nézőtér. Maga az ének ezúttal is inkább csak nehezen érthető visítás volt, de itt tűnt először úgy, hogy ez senkit nem érdekel.

Bárhova néztem, mindenhol önkívületben ugráltak a Guns-pólós rockerek, még egy euforikus „ezért élünk, basszameg!” is elhangzott. Ez később még számos alkalommal megismétlődött, leginkább persze a Sweet Child O' Mine és a legutolsóként eljátszott Paradise City alatt, de a két új dalt (Hard Skool, Absurd) is kifejezetten pozitívan fogadták. Utóbbi egyébként talán az egyetlen olyan szám volt, ami jobban szólt élőben, mint a bántóan széteffektezett stúdiófelvételen.

A látványt amúgy nem bonyolították túl, pirotechnika vagy speciális díszlet egyáltalán nem volt, az egészet letudták egy nem túl fantáziadús vizuállal a hátsó ledfalon. Axl ugyanakkor majdnem minden dal előtt átöltözött, de ennek – talán az ukrán zászlós pólóban, tankokkal és lerombolt házakkal a háttérben előadott Civil War kivételével – nem volt túl nagy hozzáadott értéke.

Azért tegyük hozzá, hogy a színpadot rendesen bemozogta: 61 éves kora ellenére annyit rohangált, hogy sokan megirigyelhetnék. Persze lehet, hogy a végére már ez is belejátszott a nem túl acélos énekteljesítményébe. A koncert ugyanis több mint 3 órás volt, ami nem szokatlan a zenekartól: az utolsó két alkalommal, amikor láttam őket, szintén ennyit vagy még többet játszottak.

Ennek persze rajongóként lehet örülni, de azért jó néhány töltelékszám is került a programba: indokolatlanul sok feldolgozást játszottak (az UK Subs-féle Down on the Farmot és a Wichita Linemant Jimmy Webbtől nyugodtan kihagyhatták volna), a ráadást pedig a populáris közönségkedvencnek nem igazán mondható, 10 perces Comával nyitották.

És akkor a minden szempontból fülsértő visítozást kimaxoló This I Love-ról inkább ne is beszéljünk. A Chinese Democracy lemezről egyébként ezen és a már említett címadó dalon kívül a Street of Dreams-t vették még elő, az egészen tűrhető volt.

Mindenképp ki kell emelni Slash és Duff McKagan teljesítményét, akik Axlnél sokkal jobban hozták a rocklegendáktól elvárható szintet, gyakorlatilag ugyanúgy játszottak most is, mint fénykorukban.

Alapvetően felesleges időhúzásnak tartom a koncert menetét megszakító hatásvadász gitárszólókat, de ahogy Slash 7-8 perces magánszáma átcsapott a Sweet Child O' Mine intrójába, az szó szerint hidegrázós volt.

Ezek a pillanatok még 2023-ban is kihagyhatatlan élménnyé teszik a Guns N' Roses koncertjét, amit mindenkinek át kellene élnie legalább egyszer. Igaz, „kicsit sárga és savanyú” ahhoz képest, amilyen annak idején volt, de fanyalgás helyett inkább becsüljük meg, hogy még elérhető – ráadásul valódi világkörüli turnékon, nemcsak Európában és Észak-Amerikában, amivel a világsztárok legnagyobb része letudja a koncertezést.


Link másolása
KÖVESS MINKET:

Népszerű
Ajánljuk
Címlapról ajánljuk


KULT
A Rovatból
„Így tovább nem lehet élni” – Újabb zseniális Bödőcs-kisfilm készült, Csákányi Eszter és Znamenák István is remek benne
Amolyan igazi Bödőcs-humor, két lazán odapakolt nagyszerű színészi alakítással. Egy kis Örkény, egy kis Wes Anderson négy és fél percben.

Link másolása

Új kisfilm került fel Bödőcs Tibor YouTube-oldalára: a mintegy 4 és fél perces alkotás két főszereplője Znamenák István és Csákányi Eszter.

A kérvény című opus egy Wes Anderson-szerű miliőben játszódik, és lényegében egy kérvény felolvasásából áll, na meg a hangos csattanóból. De az egészben benne van az „elmúthatvanév” Magyarországa, persze a megfelelően vicces, ironikus körítéssel. A kérvény című kispróza egyébként Bödőcs Prímszámok hóesésben című kötetének egyik fejezete.

Amolyan igazi Bödőcs-humor, két lazán odapakolt nagyszerű színészi alakítással.

De felesleges is ennél több, nézzük a kisfilmet:


Link másolása
KÖVESS MINKET:

KULT
A Rovatból
Tordy Géza a halála előtt intézetbe akart költözni, memóriazavarai miatt hagyott fel a színészettel
Ezt mondta el barátja, a Jászai-díjas Körtvélyessy Zsolt. Két hónappal halála előtt találkozott utoljára a művésszel.
Fischer Gábor - szmo.hu
2024. április 30.


Link másolása

Május 1-jén ünnepelné a 86. születésnapját Tordy Géza. Halála előtt tíz évvel már visszavonult a színpadtól, az okokról azonban soha nem beszélt. Most az egyik legjobb barátja, Körtvélyessy Zsolt árulta el a Blikknek, hogy a Nemzet Színésze a memóriazavarai miatt kényszerült felhagyni a munkával, majd elvonulni a nyilvánosság elől.

„Géza volt az egyik legjobb és legrégebbi barátom, hetven éve ismertük egymást. Nagyon megrázott a távozása. Szegény az évek során egyre több betegséggel küzdött. Bár egyedül élt, sokat volt kórházban, és szó volt arról is, hogy állandó jelleggel bevonul egy intézetbe, mert nem akar senki terhére lenni.”

– mondta Körtvélyessy. Úgy látta, Tordy elszánt volt elhatározásában, arra azonban már nem került sor. A színművész úgy emlékszik, az egészségügyi problémák közül Tordyt leginkább memóriazavara viselte meg, emiatt hagyta abba a színészetet is.

Nagyjából tíz évvel ezelőtt kényszerült a visszavonulásra, mert a memóriaproblémái miatt már nem tudta megtanulni a szöveget.

Ez nagyon megviselte, és a korábban mókamesterként ismert Gézából zárkózott, megkeseredett embert lett.

Ez volt az oka annak is, hogy ennyire kizárt az életéből mindenfajta szereplést. Ő egy nagyon elkötelezett színész volt, aki szinte mindent képes volt alárendelni a munkájának, és nagy törést okozott, hogy ennek vége. Emlékszem, bár a Hadik-filmben mind a kettőnknek csak egy kis szerepe volt, azt mennyire élvezte.” – mondta Körtvélyessy. A Jászai-díjas színész rendszeresen tartotta a kapcsolatot Tordyval. Két hónappal a halála előtt találkoztak is. „Szerveztük már a következőt, valami közös főzést, ami már nem jöhetett létre”. – zárta gondolatait Körtvélyessy Zsolt.

Link másolása
KÖVESS MINKET:

Ajánljuk

KULT
A Rovatból
Itt a magyar Harry Potter: gulyással, hagyományos reggelivel, metróval és egy sikeretlen vizsga utáni búfelejtővel
Hári Gábor egy családi étkezésben megfáradva döntött úgy, hogy elkészíti a kultikus figurák magyar verzióját. A mesterséges intelligencia segítségével kerültek a szereplők kocsmába, pályaudvarra, lakótelepre...

Link másolása

Harry Potterből sosem elég. A könyvek és filmek, a különféle játékok után a mesterséges intelligencia segítségével most Magyarországra érkeztek a szereplők.

A kalandról különleges képeket osztott meg a Facebook-on Hári Gábor. Az alkotó elmesélte a Szeretlek Magyarországnak, hogyan született az ötlet, hogy magyar környezetbe helyezze a varázsló-tanoncok világát.

"Az inspirációm onnan jött, hogy külföldön élek, és a családom látogatóba jött nemrég. Magyar ételeket ettünk, elég tetemes mennyiségben. Egy ponton, amikor már kifáradtam az evésben, leültem a YouTube elé és eszembe jutott a "nemzeti Harry Potteres" mesterséges intelligencia mémformátum. Magyar verziót még nem láttam belöle, ezért úgy döntöttem elkészítem én".

A képeket pedig megosztotta ITT. És az alkotásokhoz némi magyarázatot is adott.

"Hágrid" gulyást főzött a harmadik ebédjére
"Dámböldór" a méreggel, ami miatt kirúgták
"Sznép" a megvakulása előtt
"MekGonagál" hagyományos magyar reggelivel
"Heri, Ron és Hermióne" egy sikertelen vizsga után, iskolai egyenruhában
"Dobbi" túl sokat szívott, most a pályaudvaron lakik
"Voldemort", aki rossz hírekkel szórakoztat

A képeket Hári Gábor engedélyével közöltük.

Link másolása
KÖVESS MINKET:

Ajánljuk

KULT
A Rovatból
„Bárcsak egy sima iskolába járhattam volna!” – Zendaya a gyerekkori sztársággal járó szorongásairól mesélt
Zendaya jelenleg a Z-generáció legnagyobb sztárja, aki már tinédzserként példakép volt kortársai számára, hiszen óriási sikerrel énekelt, táncol, színészkedett, producerkedett, sőt, könyvet is írt. A sztársághoz vezető út azonban egyáltalán nem volt könnyű a számára.

Link másolása

Zendaya nem a showbizniszből érkező szülők gyermeke (tanárként dolgoztak mindketten), vegyes etnikumú előadóként szintén nem nyílt meg előtte rögtön minden ajtó, a tehetsége azonban végül teret nyert. A most 27 éves színésznő egyébként többször is megnyílt a stresszről és a szorongásáról, amit azért érzett gyerekszínészként, mert folyamatosan teljesítenie kell, hiszen attól félt, hogy ha nem hozza ki magából a maximumot, az emberek elveszítik az érdeklődésüket iránta.

A kétszeres Emmy-díjas sorozat- és filmsztár, aki óriási sikereket ért el a Pókember- és a Dűne-filmekkel, az Eufória című szériával (jelenleg pedig a Challengers című teniszes drámában láthatjuk, amiért már most Oscar-jelölést jósolnak neki), azon kevés hírességek egyike, akik valaha a Vogue és a brit Vogue címlapján szerepeltek ugyanabban a hónapban.

„Bonyolult érzéseim vannak a gyerekléttel, a hírnévvel és a nyilvánossággal kapcsolatban. Rengeteg olyan esetet láttunk, amikor ez a kombó eléggé káros volt" – mesélte Zendaya a korai előadói karrierjéről, ami 13 éves korában kezdődött a Disney Channel Indul a risza című sorozatával:

„Csak most, felnőttként kezdek rájönni, hogy ó, oké, várj egy percet: mindig csak azt csináltam, amit ismertem, és ez minden, amit tudtam.”

Nem tud örülni a sikereinek

Zendaya azt is kifejtette, hogy úgy érzi, csak most, közelebb a harminchoz éli át a „szorongótinédzser-fázisát", mivel fiatalabb korában erre nem igazán volt lehetősége. „Úgy éreztem, hogy egy nagyon felnőtt helyzetbe kerültem. Korán lettem a családom kenyérkeresője, szóval rengeteg szerepcsere történt nálunk, miközben én hirtelen felnőtté váltam.”

A fiatalon felnőttkorba taszított tapasztalatai miatt elmondása szerint nem élvezheti annyira a sikereit, amennyire szeretné: „Úgy érzem, hogy összezsugorodom, és nem tudok felhőtlenül örülni mindannak, ami történik velem.

Nagyon feszült vagyok, és azt hiszem, ezt azért hordozom magammal, mert gyerekkoromban nem igazán volt lehetőségem arra, hogy csak úgy kipróbáljak minden hülyeséget, amit egy gyereknek, tinédzsernek ki kéne próbálnia. Bárcsak egy sima iskolába járhattam volna!”

Bár Zendaya sosem járt középiskolába, a felnőtt karrierje nagy részét azzal töltötte, hogy ilyen korú karaktereket alakított, mint például az Eufóriában, vagy a Pókember-filmekben, ez utóbbiakban jelenlegi szerelme, Tom Holland oldalán játszott.

Fél, hogy megunják

A Challengers az egyik első olyan filmje Zendayának, amelyben a tényleges korának megfelelő korú ember alakít, ezt pedig saját bevallása szerint üdítőnek, ugyanakkor egy kicsit ijesztőnek is találta: „Úgy voltam vele, hogy remélem, a nézők elhiszik a karakteremről, hogy ugyanannyi idős, mint én, vagy talán egy kicsit idősebbnek is gondolnak, hiszen vannak barátaim, akik már szülők, vagy akiknél épp úton van a gyerek" – magyarázta Luca Guadagnino (Vakító napfény, Szólíts a neveden, Sóhajok, Csontok meg minden) filmjéről, amelyben egy fiatal anyukát alakít.

Ugyanakkor azt is megjegyezte, hogy egy nap szeretne családot alapítani, de nem akarja elsietni a dolgot, mivel aggódik amiatt, hogy a nyilvánosság előtti élete mit jelentene a gyerekei számára. „Azt hiszem, mindig is szorongtam a gondolattól, hogy az emberek egyszer csak azt mondják: »Már 14 éves korod óta figyelemmel követlek, de már nem érdekelsz, mert unalmas lettél.«”

Az attól való aggodalma, hogy cserbenhagyja az embereket, egyben azt is eredményezi, hogy gyakran bénító nyomást helyez magára, hasonlóan ahhoz, ahogyan a Challengers-beli karaktere, Tashi teszi.

A párja, Tom Holland, a barátai és a munkatársai szerint egyébként Zendaya eddig tökéletesen kezelte a sztárságával együtt járó cirkuszt, és nem féltik őt a jövőben sem, mert a sikerei ellenére nem szállt el, két lábbal áll a földön, és határozott elképzelései vannak arról, hogy milyen irányba vigye a karrierjét.

Link másolása
KÖVESS MINKET:

Ajánljuk