KULT
A Rovatból

Fura, sötét és szerethető – a Fekete Zajon az is profi, ha vascsővel vernek egy buszkerék-kitámasztó éket

Az idén először teltházas fesztiválon az underground színe-java képviselte magát, élen Kátai Tamással. Élménybeszámoló fotókkal.


Minden évben a leginkább várt kikapcsolódásom a Fekete Zaj fesztivál, amely a csillagos ég alatt, a mátrafüredi fenyvesek közt salaktalanítja a lelkem. A furcsa fazonokat csokorba gyűjtő négynapos hepaj immár levedlette baráti osztálykirándulás arculatát, mert már szinte tömegek hömpölyögtek környezetbarát repoharakkal a három színpad között.

Ugyanakkor a bónusz negyedik helyszín, a Sás-tó apró szigetén található Kacsatónia hangulatos fahasáb-miniszínpada még mindig a természetes közvetlenséget szimbolizálta akusztikus koncertjeivel. Éjszaka a hidakra épített installációk szemkápráztató fényjátékkal elevenedtek meg, ráadásul a színpad helyén egy meghekkelt zaj-generátor mikrofon kínálta az önkifejezést, amelytől mindenki instant művésznek érezhette magát (bár attól, hogy nem értenek meg, még nem vagy az). Egyfajta kiskapuként ezen a helyszínen tobzódtak a védettségi igazolvány híján kint rekedt érdeklődők is.

Nyitányként a Freak Fusion Cabaret jópofa utazócirkusza mozgósította a megérkezőket, precízen repülő kardok kereszttüzében. Az első napon leginkább a hazai The Devil's Trade profi és átszellemült előadása nyűgözött le. A keserédes, népies blues-doom sokkal jobban működött nagyzenekarral, mint tavaly egymagában.

A Grand Mexican Warlock bólogatós, progresszív matekmetálja után szinte szégyelltem, hogy milyen jólesett veretni Psychedelic Rainbow Warrior Peace Force-ra, amely négynegyedes rántottát habosított az agyamból. Az elszállós akusztikban utazó Törzs azért közelebb állt a lelkemhez, majd az észt-angol Deathsomnia a lüktető melankóliájával, a Korai Electric pedig a progresszívan pulzáló világzenéjével vette ki a lábamból az erőt.

Remek hangulatindítóként táncoltatott meg második nap a Middlemist Red, utána a fekete játszóháznak titulált geek sarokban vetettem bele magamat a retro konzolok világába. Némi pixeles Mortal Kombat, Tekken és Super Mario Kart annyira feltuningolt – villámgyorsan nyomkodtam a gomb-kombinációkat, bár nem sok sikerrel – hogy utána kilépve a virtuáltérből elvertem pár ellenfelet ping-pongban.

Áron András, azaz Apey projektje, a The Black Circle Orchestra hozta az elvárt magas színvonalat, de amilyen ütős dark-country dallal nyitott, úgy belassult a végére, hogy a VHK őssámán-csujjogatása kellett hozzá, hogy újra felélénküljön a nagyszínpad előtti közönség.

A kedvemre való vérhányás-gonoszmetál vonalon a Nest of Plagues, a Nadir és a Beneath the Void produkcióit emelném ki, precízen szaggatták a húrokat és a lábdobokat.

Éjszaka az elmaradt Cocaine Piss helyett beugrott a hazai synthwave elismert figurája, Quixotic, ami abból állt, hogy egy flitteres gúnyába bújt, furafrizurás pasas zseniálisan összevágott vetítéssel lepergette a '80-as éveket, miközben leszaggatta az arcomat a precíz basszus és a szinti-prüntyi. Szinte mindenki, aki arra járt és maradt benne szusz, bemozdult rá, annyira adta magát az egész.

Mivel minden este két színpadon folyt a dark-diszkó reggelig, nyilván minden reggel átaludtam a jógaórát (bár voltak, akik részegen bealudva még reggel is sajátos ászanába merevedve várták a napfelkeltét). Ugyan nem jutottam el a workshopokra és a filmvetítésekre, ellenben a közeli libegővel, bobbal és erdei kalandparkkal tripláztuk az adrenalint.

A harmadik napon hajmosás közben hallottam meg a szerb Dreddup industrial zenéjét, amely annyira megfogott, hogy félig vizes hajjal rohantam ki csapatni rá, konkrétan defibrillátor helyett üzemelném be őket. Utánuk jött az általam régóta kedvelt Entrópia Architektúra ipari zajzenéje, ami maga a szuggesztív őserő.

De hogyan is tudnám elmagyarázni egy laikusnak, hogy mi a jó abban, hogy egy szőrös férfi addig püföl egy vascsővel egy buszkerék-kitámasztó éket, amíg az el nem fogy?

Hazai csemegékben ezután sem szűkölködtünk, az avantgárd-metál Perihelion és a poszt-rock Pozvakowski is illett az ütős sormintába, a francia elektronikát képviselő Dalhia énekesnője viszont kissé hamiskás volt.

A zárónapot a BNC kabarézaj elnevezésű interaktív programmal kezdtem a teraszon, ami abból állt, hogy az egyik kedvenc magyar bandám, a Black Nail Cabaret két, civilben házaspárt alkotó tagja elmesélték, hogyan néz ki náluk az alkotói folyamat. Emke és Krisztián beavatták a nézőket a szövegírás, dallam-cizellálás, és a különféle effekt-kütyük rejtelmeibe, mindez ráadásul úgy zajlott, hogy improvizálva bevonták a közönséget is, létrehozva egy-egy dalt a végére.

A nap zenei csemegéi sorra érték egymást: először a Fonogram-díjas, balkáni világzenét játszó Meszecsinka merített pszichedelikus magasságokba, utána instrumentális jazz-elektronikával rázott fel a Freakin’ Disco. Mivel sejtettem, hogy még irdatlan mennyiségű kalóriát fogok elégetni az este hátralevő részében, beálltam az egyik kajás stand előtti kígyózó sorba.

A Fekete Zaj egyik erőssége a gasztronómia: túllépve a szokásos hitvány fesztiválkoszt-alapvetéseken itt autentikus curryt és ramen levest, illetve csípős burritót és szaftos BBQ oldalast pakoltam a prémium falatokra hangolt bendőmbe.

Már előre hegyeztem a karót a jóféle erdélyi black metalra, a Dordeduhra, és nem csalódtam: brutális erővel zengtek a holdfényben. Értékeltem a gesztust, hogy szépen megtanultak magyarul néhány mondatot, és az erdélyi népi hatás is remekül összecsengett a zengő hörgéssel. Egyedül azt a hatalmas fém-vágódeszkát nem tudtam értelmezni, amelyet párszor megkongattak: amilyen nagy meló lehetett azt a böszme monstrumot ideszállítani, olyannyira szégyenlősen szólalt meg.

Végül elérkezett a fesztivál történetének első teltháza, méghozzá Kátai Tamásnak köszönhetően. A tekintélyes zenei anyagot felhalmozó, de sosem koncertező multitalentum eddigi életművét nem kevesebb, mint 25 remek zenész dolgozta fel a közreműködésével.

A Mezolit - Mesék a Thy Catafalque-ról elnevezésű szuperprodukcióban a magyar metálelőadók színe-java képviselte magát, elementáris energiamezőt létrehozva a nagyszínpad körül. Örömzenélés, profizmus, némi technikai malőr és garantált lúdbőr fémjelezték a Zaj legjobban várt produkcióját, Kátai versmondása a vastapsot követően pedig egészen meghatott.

Záróakkordként az immár szokásosnak mondható Pornography koncert elevenítette fel a The Cure legkellemesebb dalait, a színes fényben gomolygó füstben pedig ideje volt tudomásul vennem, hogy idén ennyi volt. Jövőre remélem ismét találkozom azon hasonszőrűekkel, akik szerint a Fekete Zaj a legszerethetőbb fesztivál a maga festői környezetével és underground zenei palettájával.

További képek:

Link másolása
KÖVESS MINKET:

Népszerű
Ajánljuk
Címlapról ajánljuk


KULT
A Rovatból
Perzselő érzelmek és látványos táncok: jön a Duna Művészegyüttes új előadása
A Szerelemkert című előadás a szerelem különböző formáit mutatja be néptánccal, egy látványos és érzelemdús estét ígérve a Nemzeti Táncszínházban.


Ha szereted a táncot, a színpadi varázslatot és az érzelmek sodró erejét, akkor van egy program, amit semmiképpen ne hagyj ki! Október 3-án a Nemzeti Táncszínház színpadán debütál a Duna Művészegyüttes legújabb produkciója, a „Szerelemkert”, amely a szerelem színes világát tárja elénk, mindezt a néptánc varázslatos formanyelvén. Ez az előadás nemcsak a romantikáról szól – sokkal mélyebb, összetettebb és univerzálisabb. A szerelem ugyanis nem csak két ember között létezhet. Lehet az a művészet, a hagyomány, a néptánc, vagy akár az élet iránt érzett rajongás is.

Miről szól a Szerelemkert?

Az előadás központi témája a szerelem, de messze túlmutat a megszokott kereteken. Juhász Zsolt, az együttes művészeti vezetője és a válogatás műsor megálmodója szerint a szerelem az életünk meghatározó része, egy olyan érzés, ami fiatalságunktól időskorunkig végigkísér minket. A „Szerelemkert” nem csak a férfi és nő közötti szerelmet mutatja meg, hanem azt az érzelmet is, amit az előadók és alkotók a néptánc és a hagyományok iránt éreznek. Ez a tisztelet és szeretet minden mozdulatban, minden koreográfiában megjelenik. A táncok, amelyeket láthatsz majd, régi, nagynevű koreográfusok művei, akiket már régóta nem láthattunk színpadon – most új köntösben térnek vissza, izgalmas, friss értelmezésben.

Klasszikus koreográfiák újragondolva

A „Szerelemkert” nem pusztán egy válogatás korábbi sikerművekből. Az előadás célja, hogy új fényben mutassa meg a régi koreográfiákat, és olyan látványvilággal, új interpretációval tárja a nézők elé, ami frissességet és kortárs érzetet visz a produkcióba. A koreográfiák mind a szerelem különböző formáit és megélését mutatják be, ugyanakkor tükrözik az alkotók és az előadók szenvedélyes kapcsolatát a tánchoz, valamint a néptánc iránti elkötelezettségüket.

A műsorban több nagynevű koreográfus rég nem látott művei kerülnek bemutatásra. Köztük lesz Kiss Ferenc és Mosóczi István Szerelem című koreográfiája, amely már önmagában is egy érzelmi hullámvasút, valamint Ifj. Csoóri Sándor és Szigeti Károly Botoló című alkotása. Emellett Pál Lajos és Juhász Zsolt Fehér pár, Kiss Ferenc és Mucsi János Amazonok, Kiss Ferenc és Foltin Jolán Kalitka, Vajda János és Györgyfalvay Katalin Just for you, Kiss Ferenc és Juhász Zsolt Tavasz, tavasz című darabja, valamint Lajkó Félix és Juhász Zsolt Kézfogó című koreográfiája is színpadra kerül.

Miért lesz különleges ez az előadás?

Az előadást nemcsak a válogatott koreográfiák teszik különlegessé, hanem az is, ahogyan ezek összekapcsolódnak egy egységes, tematikus produkcióvá. A látványvilág, az új jelmezek, a fények mind hozzájárulnak ahhoz, hogy egy igazán korszerű, izgalmas művet láthasson a közönség. Az előadás egyetlen történeti szálra fűzi fel ezeket a koreográfiákat, mégpedig egy varázslatos szimbólum, a szerelem istennője, Aphrodité alakja által, akit a Junior Prima díjas Fekete Borbála énekesnő jelenít meg. Az ő csodálatos hangja és karizmája adja meg az összekötő elemet a különböző művek között, mintha maga Aphrodité vezetne minket végig a szerelem különböző állomásain.

Kinek szól?

Mindenkinek szól, aki szereti a táncot, a művészetet és a kultúrát. A „Szerelemkert” olyan produkció, ami egyesíti a hagyományt és a modern művészetet, így akár a néptánc rajongója vagy, akár csak egy szép estét töltenél el, garantáltan megtalálod benne azt, amit keresel. A szerelem mindenki számára ismerős érzés, ezért az előadás könnyen kapcsolódik a közönséghez, kortól és ízléstől függetlenül.

Jegyek és további információk

Az előadásra a jegyek már kaphatók, ide kattintva tudod megvenni őket.

A premier október 3-án 19 órakor lesz a Nemzeti Táncszínházban.Ne hagyd ki a Duna Művészegyüttes legújabb produkcióját, ahol a szerelem, a tánc és a művészet egyesül egy lélegzetelállító előadásban!

 

Link másolása
KÖVESS MINKET:

Ajánljuk
KULT
A Rovatból
„Szerelmes vagyok Kern Andrisba!" – „Jól van, ezt tudjuk” – A Vígszínház évadnyitója felért egy vígjátékkal
Alföldi Róbert és Novák Eszter is rendez, Kern András Spirót játszik, de lesz Esterházy, Jane Austen és musical is az idei repertoárban.


A Vígszínházban még egy évadnyitó sajtótájékoztató is szórakoztató színházi élmény. Talán ezt ismerték fel Rudolf Péterék, és idén szimpatikus újítást vezettek be: a bérletesek is meghívót kaptak az eseményre.

A nézőtéren sötét van, csönd és izgalommal teli várakozás, mintha csak egy bemutatón lennénk. Ezt az érzést erősíti, hogy a közönség soraiban ott ülnek a színház színészei is – Halász Judit, Lukács Sándor, Fesztbaum Béla, Kövesi Zsombor, Brasch Bence, Kovács Patrícia, Bach Kata, Márkus Luca, akiket hirtelen összeszámolok a közvetlen közelemben. Aztán bebiciklizik két fiatalember. A Vígszínházban alig van most már olyan előadás, amelyik ne terjesztené ki a játékot a nézőtérre valamilyen formában. Bohóckodnak kicsit, majd felmegy a függöny és következik Ötvös András és Keresztes Tamás magánszáma. Előbbi egy fiókos komódból próbál előmászni, utóbbi blazírtan szemléli, és időnként fél szavakkal bíztatja, aztán a színpadon lévő csapóajtó alól előbújik Méhes László. Mint utóbb kiderül a díszlet és a kis jelenet is a Liliomfi előadáshoz tartozik.

A két biciklis fiatalember is ismerősnek tűnik, az SZFE-n láttam őket Bertolt Brecht A csúcsfejűek és gömbfejűek című darabjában, Zsótér Sándor rendezésében. Ők Molnár András és Nyomárkay Zsigmond, akiket több előadásban láthatunk a Vígszínház és a Pestiszínház reperotárjában, például a Liliomfiban is. Egyébként mindketten Hegedűs D. Géza és ifj. Vidnyánszky Attila osztályába járnak.

Ezután színpadra penderült Rudolf Péter igazgató, és elkezdődött a tényleges sajtótájékoztató, ami mi mással is kezdődhetett volna, mint Hegedűs D. Géza köszöntésével. Mint Rudolftól megtudtuk, a színház történetében először fordult elő, hogy aktív színészüket a nemzet színészei közé választották.

Hegedűs – aki 50 éve erősíti a Vígszínház társulatát – elmondta, hogy a díjnak a szomszédjai is nagyon örülnek, mert azóta a környékén mennek fel az ingatlan árak.

A direktor úr fontos bejelentést is tett: új játszóhellyel bővül a Vígszínház, a Hegedűs Gyula utcában nyílik meg a Víg Szalon, ahol elsőként egy irodalmi estet rendez Valló Péter. A színház olyan írókat kért fel, mint Dragomán György, Szabó T. Anna, Závada Pál, Grecsó Krisztián vagy Vámos Miklós, hogy a „szalon” szóból szabadon asszociálva alkossanak műveket.

Ekkor tulajdonképpen egy talk-show vette kezdetét, ahol Rudolf Péter beszélgetett az évadban várható bemutatók rendezőivel, színészeivel. A szakmában csak Rudinak becézett színész-rendező ebben a szerepben is brillírozott, nevetésből nem volt hiány.

Először a Liliomfi alkotóit hívta színpadra. Mint megtudtuk, Ifj. Vidnyánszki Attila már másodszor viszi színre Szigligeti Ede darabját (amit ezúttal Vecsei Miklós dolgozott át kicsit a Vígszínház színpadára). A rendező elismerte, hogy a Liliomfi nem a legbátrabb cím, amit egy rendező választhat magának. A generációjára jellemző szorongás miatt érdekli, azt próbálja feloldani a játékkal.

Ez a „furcsa szorongás akkor is bennünk lenne, ha körülöttünk minden rendben volna.”

Keresztes Tamásnak rögtön nekiszegezte Rudolf Péter azt a roppant udvarias kérdést, miszerint nem érzi-e magát túl öregnek Liliomfi szerepére, Megtudhattuk, hogy a színésznek hajszínpróbán is részt kellett vennie, amiből ő is azt szűrte le, hogy a kora talán mégsem predesztinálja erre a szerepre.

„Már nem vagyok fiatal” – vonta le a konklúziót –, „de azon leszünk, hogy ez ne tűnjön fel.”

Rudolf Péter empatikusan viszonyult a problémához, megjegyezte, hogy ő annak idején, 1983-ban Liliomfiként kezdte ebben a darabban, mostanra pedig Szilvai professzorrá öregedett.

Miután Vidnyánszky mellett Keresztes Tamás is szokott rendezni (például a Pinókkió című előadást jegyzi), adta magát a kérdés: a Kamillát alakító Szilágyi Csenge nem próbálná ki magát a másik oldalon? De a színésznő kurtán közölte, hogy egyáltalán nem érdekli a rendezés.

Szigligeti Ede: Liliomfi

Bemutató: 2024. szeptember 21. szombat 19.00, Vígszínház

A következő bemutató Wéber Kata: Egy nő anatómiája című darabja, amelyből Mundruczó Kornél filmet is készített Amerikában Pieces of a Woman címen. Alföldi Róbert sok év után tér vissza rendezőként a Vígszínházhoz, ahová rengeteg szép emlék köti. Mint elmondta, a filmet nem látta, és amikor kiderült, hogy ezt a darabot fogja rendezni, direkt nem is nézte meg.

Petrik Andrea örömét fejezte ki, hogy Wéber Kata darabjában játszhat, akivel kollégák voltak, Telekes Péter pedig derűs történeteket osztott meg saját gyermekei születéséről. Például, hogy a harmadik gyermeke születésekor vett egy GoPrót, amit gumipánttal a fejére erősített.

De a kamera rögtön az első percekben felcsúszott a feje tetejére, így 4 órányi felvételt készített a szülőszoba plafonjáról.

Wéber Kata: Egy nő anatómiája

Bemutató: 2024. október 5. szombat 19:00, Pesti Színház

Zsótér Sándor rendezi Esterházy Péter utolsó drámáját, a Mercedes Benzt, amely az Esterházy család történetét követi végig a 17. századtól a 20. századig. A rendező külföldi tartózkodása miatt videó üzenetben mesélt az új előadásról. Többek mellett Lukács Sándor, Balázsovits Edit és Petrik Andrea lesz látható benne.

Esterházy Péter: Mercedes Benz

Bemutató: 2024. december 06. | Házi Színpad

Kern András és Igó Éva régi motorosok a Vígben, rengeteg darabban játszottak együtt. Igó Éva bevallotta:

„Szerelmes vagyok az Andrisba, ahová megy, megyek utána.” Amire a színész csak legyintett: „Jól van, ezt tudjuk.”

A színház házi szerzője, Spiró György Az imposztor című darabjában láthatjuk majd őket, Rudolf Péter rendezésében. Különlegessége, hogy a szerzővel egyeztetve Rudi az előadás végére beemelt részleteket Az ikszek című regényből is, amiből annak idején Az imposztor témája is kinőtte magát. Mindenképpen igazi színháztörténeti csemegének ígérkezik.

Rudolf először rendezi Kernt annak ellenére, hogy a színész 137 szerepéből 92-őt a Vígszínházban és a Pesti Színházban játszott el.

Ehhez kapcsolódva Kern felelevenítette Bulla Elma mondását:

„A korral az izgulás nem csökken, hanem nő.”

Spiró György: Az imposztor

Bemutató: 2024. december 07. | Pesti Színház

Bodó Viktor is a színház állandó rendezői közé tartozik. Ő is videó üzenetben tudott csak jelen lenni. Az ember, aki elvesztette az időt című előadásban többek között Dengyel Iván, Dino Benjamin, Ertl Zsombor, Halász Judi, Hegyi Barbara, Hegedűs D. Géza és Kovács Patrícia is színre lép, valamint nagy kedvencem a fiatal generációból, Kövesi Zsombor.

Bodó Viktor & Co: Az ember, aki elvesztette az időt

Bemutató: 2024. december 14. | Vígszínház

Esterházy és Spiró után egészen más műfaj következett: a Rémségek kicsinyboltja zenés horror vígjáték, amelyet Novák Eszter rendez Radnai Csillával és Orosz Ákossal a főszerepben. A szöveget Varró Dani fordítja – még ezekben a percekben is, ami okot ad némi izgalomra. A filmváltozatban annak idején Rick Morannis játszotta a főszerepet, és éppen Rudolf Péter szinkronizálta.

A történet egy húsevő növényről szól, amely egyre nagyobbra nőve lényegében mindenkit felfal. Ugye milyen vidám? :)

A főszereplő, Orosz Ákos elmondta, hogy nem szereti a horrort, mert utána mindig fél fogat mosni. (Remélem, nem nézi meg a Stranger Thingst.)

Howard Ashman-Ala Merken: Rémségek kicsiny boltja

Bemutató: 2025. február 21. | Pesti Színház

A Spiró darab mellett Jane Austen Büszkeség és balítéletét várom legjobban. Colin Firth és Jennifer Ehle helyett Wunderlich Józsefet és Waskovics Andreát láthatjuk majd. Valló Péter visszautalva Alföldi Róbert korábbi kijelentésére kifejtette, hogy ő a maga részéről gond nélkül megnézte a regény összes filmadaptációját. Nem félt attól, hogy befolyásolni fogják, mert úgysem lesznek angol dombjai, lovai, olyan ruhák és díszletek, mint a filmben.

És hogy mi teszi aktuálissá ez a művet?

Valló szerint a női sorsválasztások a mai napig nem változtak, még a #me too hatására sem.

A beszélgetés - és a sajtótájékoztató – egy némileg abszurd momentummal zárult. Rudolf Péter feltette a kérdést, hogy mit jelent a „balítélet”? Amiben az volt a meglepő, hogy a színpadon ülőknek szemmel láthatóan fogalmuk sem volt róla. Mindenféle okoskodásokba bonyolódtak, Valló Péter szerint például ez a szó kizárólag az alliteráció miatt szerepel a címben.

Nagyon bennem volt, hogy jelentkezem, mint az iskolában, és segítek nekik, mígnem Rudolf Péter – aki nyilván úgy tette fel a kérdést, hogy tudta a választ – megkegyelmezett, és elárulta, hogy előítéletet jelent.

Ezt az apró malőrt leszámítva nagyon szórakoztató órákat töltöttünk a színházban. Érdemes lesz látogatni a műfajukat és szereplőgárdájukat tekintve is nagyon változatos előadásokat, és mint látható, érdemes bérletet is váltani, mert akkor az ilyen különleges eseményeken is részt lehet venni.

Jane Austen: Büszkeség és balítélet

Bemutató: 2025. február 21. | Pesti Színház

Fotó: Nagy Bogi, SZMO

Link másolása
KÖVESS MINKET:


KULT
A Rovatból
Jeff Goldblum hozza a szokásos mormogós önmagát, csak most ő Zeusz, mindenek atyja – KAOS kritika
Új, egyedi tartalom a Netflixen, ami nem feldolgozás és folytatás? Milyen évet élünk? A görög mitológia egy hálás téma, amit a streaming óriás ügyesen, stílusosan és szórakoztatóan modernizált.
B.M.; Fotók: imdb.com - szmo.hu
2024. szeptember 10.



Nagyon nehéz a KAOS helyzete. Egyrészt egy kreatív, egyedi ötlet ügyes megvalósítása, másrészt sajnos annyira nem szórakoztató, mint amennyire szeretnék az alkotók.

Charlie Covellnek több népszerű sorozat forgatókönyvét köszönhetjük, talán a legismertebb közülük a 2017 és 2019 között futó A ki***tt világ vége.

A szintén Netflixen futott hangulatos, 18+-os young adult fekete komédia megtalálta a közönségét. Egy ügyes és kerek széria volt, szép lezárással. Covell megkapta a lehetőséget, hogy a KAOS showrunnere legyen és teljesen a saját szájíze szerint készíthessen egy sorozatot.

Mi is a KAOS? A görög mitológia egyedi, stílusos és nagyon hangulatos modernizálása. Több mítoszt egybegyúrtak, és egy csavaros történetet ígérve, a három főszereplő köré írt szériában bemutatják a görög istenek bukását. Annyira megkapó a sorozat, hogy első ránézésre behúzza a nézőt. Különleges az atmoszféra, az istenek köztünk élnek és tényleg kényük-kedvük szerint átgyalogolnak a halandókon. Mindeközben nekik is olyan belső viszályaik vannak, mint egy átlagos Barátok közt epizódszereplőnek. Kicsit ugyan parasztvakítás, de erről majd később.

Három főszereplőt nevez meg a történet (vagyis Prométheusz), Eurüdikét (Riddy… az egyszerűség kedvéért), Ariadnét (Ari) és Caeneust.

Riddy (Aurora Perrineau) és Orpheusz (Killian Scott) drámája az egyik fő szál, Riddyt baleset éri és meghal. Orpheus nem hajlandó elengedni szerelmét, ezért nem adja oda neki a pénzérmét, amivel átjuthat a túlvilágra, így Hadész világában ragad 200 évre, amíg ledolgozza adósságát. Riddy eleve el akarta hagyni Orpheuszt, amikor a baleset érte, az pedig, hogy a férje nem adta oda neki a pénzérméjét teljesen kiábrándította a férfiból, miközben Orpheusz egy isten segítségével próbál lejutni az alvilágba, hogy visszahozza Riddy-t. Ahogyan említettem, a klasszikust modernizálták, így kissé szappanoperára hajaznak az események.

Riddy az alvilágban találkozik Caeneus-szal (Misia Butler), aki szintén nem tudott eljutni az újjászületésig, mert nem volt érméje. A két hasonló sorsú elveszett lélek egymásba szeret a halál földjén. A harmadik fontos szereplő Ariadné (Leila Farzad), Minósz király lánya, Kréta szigetén. Amit a görög mitológiából Minószhoz tudunk kapcsolni, szinte minden képviselteti magát, van itt Daidalosz, Minótaurosz, labirintus.

Arinak is fontos szerep jut a történetben, de az egész szinte eltörpül a háttérben munkálkodó isteni hatalmak mellett.

Zeusz (Jeff Goldblum) az őrület szélére kerül egy jövendölés miatt, ami megjósolja az istenek bukását. Ezért, többször is felkeresi Prométheuszt (Stephen Dillane), hogy segítsen neki, nem sejtve, hogy minden galádság mögött a börtönbe vetett titán áll. Az egész sorozatot egyébként Prométheusz narrálja, kicsit Guy Ritchies-hangnemben. A széria folyamán a görög mitológia több ismert alakja is feltűnik, mint Dionüszosz (Nabhaan Rizwan), Héra (Janet McTeer), Hádész (David Thewlis) és Poszeidón (Cliff Curtis) is.

Charlie Covell próbálta a történetet nagyon csavarosnak beállítani, ami egy ideig működik. Aki szereti és ismeri a mítoszokat, az rengeteg utalással fog találkozni, de a KAOS egyértelműen egyedi történet, nem csak a klasszikus drámák modernizálása és egyvelege.

A probléma ott kezdődik, amikor ezeket az amúgy nagyon kegyetlen és drámai alapanyagokat Covell összefűzi.

Valahogy az egyik szál izgalmasabb, mint a másik. Orpheusz utazása például teljesen jellegtelen, gondolkodtam azon, hogy áttekerem ezeket a részeket. Pláne úgy, hogy közben tudjuk Riddy szíve már másé, és sokkal érdekesebbek az alvilági történések. Prométheusz bosszúja egészen a végéig izgalmas marad, de ahogy közeledik a szezonzáró egyre zavarosabbá válik. Mintha senki nem tudná merre akarnak haladni a történettel. Ha ezeken túllép a néző, akkor a sorozat abszolút szórakoztató.

Ebben természetesen a legnagyobb segítségünkre a színészek vannak. A mindig zseniális Jeff Goldblum hozza a szokásos mormogós önmagát, amit tőle megszokhattunk, csak most nem mellékszereplő, hanem ő a mindenség atyja. Janet McTeer mint Héra kegyetlen és kiszámíthatatlan.

A Trónok harca Stanniszaként ismert Stephen Dillane Prométheusza is ügyes, de engem mégis Nabhaan Rizwan vett le a lábamról mint Dionüszosz.

Az emberek oldaláról a Riddyt alakító Aurora Perrineau vitte a prímet, párja a transznemű Misia Butler, mint Caeneus is egész megnyerő. Érdekesség, hogy a szerepe szerint is transznemű amazont alakít a színész. Vicces, hogy a görög tragédiáknak mennyire jól áll ez a 2024-es modern megközelítés. Valószínűleg, mert ők is nagyon nyitottak voltak, mindenre.

A kérdés, hogy hibái ellenére jó sorozat-e a KAOS? Ha nem is kiemelkedő darab, legalább nem egy feldolgozás, vagy folytatás. Egyedi és szórakoztató lett a Netflix legújabb műve. Nem mondanám maradandónak, de jó szívvel tudom ajánlani.

Különleges élmény, még akkor is, ha az egész forgatókönyv egy nagy blöffre épült és nem hibátlan a széria.

A sikerét elnézve lesz második évad, úgyhogy készülhetünk merre fog hajózni majd Covell. Találkozhatunk majd Odüsszeusszal, Athénével, vagy tovább követhetjük majd Zeusz bukását. Ki tudja? A KAOS megtekinthető kiemelkedő színészekkel teli magyar szinkronnal a Netflix kínálatában.

Link másolása
KÖVESS MINKET:


KULT
Jönnek a meglepetések! Sikerműsorokkal, régi-új szereplőkkel, újdonságokkal indul az RTL őszi szezonja
Változik Istenes Bence és Sárközi Ákos szerepe is, Árpa Attila pedig dupla évaddal kerül a képernyőre. Kolosi Péter több mindent elárult, de lesznek még meglepetések - ígérte.


Beköszöntött az ősz, és vele a kereskedelmi tévécsatornák is beindították az új szezonra készített műsoraikat. Az RTL is folytatja több népszerű sorozatát, de újdonságok is várhatók - árulta el Kolosi Péter az Index-nek adott interjújában.

Az RTL Magyarország tartalomért felelős vezérigazgató-helyettese, izgalmas részleteket osztott meg az RTL közelgő újításaival kapcsolatban. Nemcsak az RTL műsorkínálatának bővítéséről beszélt, hanem több meglepő változást is bejelentett.

Az RTL-nél a "nagyágyú" műsorok is új köntöst kapnak. Az egyik legnagyobb meglepetés, hogy az Álarcos Énekes új évadában Istenes Bence már nem lesz műsorvezető. A játékos show sok szempontból megújul: „Szeptember 16-án kezdődik az új évad, de nemcsak a műsorvezető változik. A nyomozócsapat is átalakul, és bár Bence továbbra is szerepelni fog a műsorban, az új koncepciót a nézők csak a képernyőn láthatják” - mondta el.

A népszerű Álarcos Énekes mellett az RTL más nagy dobásra is készül. A nézők örömére a The Floor új évadja és Az ugrás is visszatér, emellett a Hell Boxing Kings nemzetközi produkcióját is izgalmas fejlemények várják. Kolosi kiemelte Gelencsér Tímea szerepét a Hell Boxing Kings műsorvezetőjeként, aki angol nyelvtudása révén került a képbe Árpa Attila mellett. „A Hell Boxing Kings egy nemzetközi show, ahol fontos, hogy a műsorvezető képernyőképesen beszéljen angolul. Tímea tudása és tapasztalata döntő volt a választásban” – tette hozzá.

A konyhafőnökök rajongóinak sem kell aggódnia, bár a Konyhafőnök új évadában Sárközi Ákos nem szerepel. Kolosi Péter elárulta, hogy a műsor új zsűritagokkal jelentkezik, és a műsor szerkezete is változik. „A Konyhafőnök teljesen megújul, és bár Sárközi Ákos ebben az évadban nem lesz zsűritag, a nézők új arcokkal találkozhatnak. Az epizódok izgalmasak és érdekesek lesznek, a műsor szerkezete is megváltozott” – mondta a vezérigazgató-helyettes.

A csatorna dupla szériával adja Az Árulók - Gyilkosság a kastélyban nyomozós reality-t ősszel. "Az első évad sikere után ráadásul úgy ítéltük meg, hogy ez tipikusan az a formátum, ami valószínűleg civilekkel is érdekes tud lenni. Ez a műsor ugyanis alapvetően a játékosok személyiségéről szól, hiszen más igazából nincs is benne. A celebeket ugye idézőjelben legalább ismerjük, vagy inkább úgy fogalmazok, hogy mindenkiről van valamiféle benyomásunk, és ezzel együtt nézzük őket a játékban. Így is nagyon érdekes, ezt már megtapasztaltuk az első évadban, és látni fogjuk idén is. A celebes lesz ugyanis az első, ami adásba kerül, de emellett elkészült egy másik évad is, amit egy nagyon nagyszabású casting után civilekkel forgattunk le, és szintén leadunk még ősszel" - árulta el Kolosi Péter.

Ezeken kívül még több szórakoztató műsorral készültek, elindult Kabát Peti műsora, és hamarosan képernyőre kerül a Fort Boyard – Az erőd is.

Link másolása
KÖVESS MINKET:

Ajánljuk