KULT

„Ez az első dal évek óta, ami az ír kultúra részévé vált” – A hazájukban éppen óriássá váló Kingfishrrel beszélgettünk a Szigeten

Az ír nemzetiségi nyelv ápolása évek óta fontos kérdéskör a politikában, nem véletlenül kapcsolódik a Kneecap feltörése sem ide. Közben létezik egy banda, akik Killeagh című dalukkal épp egy nemzetet egyesítettek. Erről és a turnézásról beszéltünk a Kingfishr tagjaival.
Varga Vencel - szmo.hu
2025. augusztus 12.



Az ír Kingfishr az utóbbi évek egyik legizgalmasabb zenekara, akik alig néhány év alatt a helyi klubokból a nemzetközi fesztiválok színpadára jutottak. A háromtagú formáció – Eddie Keogh (ének, gitár), Eoin Hally (gitár, vokál) és McGoo (basszus) – Limerickből indult, a legnagyobb slágerük, a Killeagh Írországban igazi kulturális jelenséggé vált. Egészen annyira, hogy kutatók szerint az ír népzenei kánon része lett a Kingfishr.

A zenekar most először játszott Magyarországon, méghozzá a Sziget Fesztiválon, ahol energikus, érzelmekkel teli koncerttel mutatkoztak be a hazai közönségnek. Az interjúnkban arról meséltek, hogyan látják a sikereiket, miért fontos nekik a történetmesélés a dalokban, és hogyan maradnak hitelesek akkor is, ha egyre nagyobb színpadokon állnak.

– A Spotify-bemutatkozásotokban „wannabe songbirds”-ként, vagyis „dalosmadár-jelöltekként” írtátok le magatokat. Közben már arénákban is játszotok. Még mindig így látjátok magatokat?

Eoin: Hát, ez jó kérdés. Otthon, Írországban tényleg szépen mennek a dolgok, de mi még mindig arról álmodunk, hogy végigturnézzuk Európát, Amerikát, és mindenhol arénákban lépjünk fel. Egyelőre persze ettől messze vagyunk – általában 500–1000 fős helyeken játszunk, ami már önmagában is nagy szó, de az „aréna mindenhol” még csak a cél. Szóval igen, sok helyen még mindig „wannabe”-k vagyunk. Ez a hozzáállás meg is tart minket éhesnek, motiváltnak.

Eddie: Ha egyszer az első arénakoncertünket Magyarországon adjuk, lehet, hogy átírjuk a bio-t „songwriter”-re.

– Az új albumotok jövő héten jön ki. Azt mondják róla, hogy „instant klasszikus” hangulata van. Ez a szemlélet hogyan befolyásolta, hogy melyik dalok kerültek fel rá?

Eddie: Nagyon sok számunk volt, talán harminc is, amikor el kellett dönteni, melyikek kerüljenek fel. Végül 12–14 maradt.

Eoin: Azt kerestük, melyik meséli el legjobban a történetünket. Például a Shot in the Dark önmagában is jól összefoglal minket, de a lemez egésze olyan dalokból áll, amik mind a három évünk egy-egy fejezetét idézik. Van rajta az első dalunk (Eyes Online), az első megjelent számunk (Clarity Fire), és mindegyik hozzáad valamit a történethez. Ez az album olyan, mintha lezárná a Kingfishr sztorijának első fejezetét.

– A Killeagh volt az első igazán nagy sikeretek?

Eddie: Igen, bizonyos szempontból túlnőtt rajtunk.

– Ez megváltoztatta, ahogy a zenéről gondolkodtok? Közösségibb lett tőle a zenélés élménye?

Eddie: A Shot in the Dark is ilyen hatású volt, de a Killeagh talán még inkább.

Ez az első olyan ír dal hosszú évek óta, ami tényleg a kultúra részévé vált, igazi közös élmény az embereknek. Ha előre elhatároztuk volna, hogy ilyet írunk, biztos, hogy nem jött volna össze.

– Nyomást éreztetek emiatt?

Eddie: Igen is, meg nem is.

Eoin: Szerencsére, mire ez a siker jött, már volt valamennyi rutinunk és kialakult identitásunk. Ha a pálya elején történik, lehet, hogy teljesen bepánikolunk. Így is könnyű lenne elszállni, de inkább próbáljuk a lendületet kihasználni.

– Mérnökhallgatók voltatok, mielőtt zenélni kezdtetek. Ez a gondolkodásmód hatással van arra, hogyan építitek fel a dalaitokat

Eoin: Tudatosan sosem mondtam magamnak, hogy „na most kapcsoljuk be a mérnöki agyat”, de valószínűleg a háttérben ott van. A dalok felépítésénél – például hogyan jutunk el a verzétől a refrénig, vagy hogyan rakunk egymásra új rétegeket – van benne egyfajta mérnöki logika.

– Volt már, hogy azért dobtatok ki egy számot, mert túl „mérnökien” tökéletes lett?

Eddie: A korai időkben igen. Amikor leszerződtünk az első kiadónkhoz, sokan körülöttünk egy letisztultabb, „rádióbarát” hangzást akartak. Nehéz volt elmagyarázni, hogy ez nem biztos, hogy mi vagyunk. Idő kellett, mire kiálltunk amellett, hogy a tökéletlenség is érték. Nézd meg Zach Bryant: a gitárját sem mindig hangolja, mégis mindenki imádja, mert ott az érzelem és a sztori.

– Ha a Sziget fellépői közül bárkit meghívhatnátok egy közös számra, ki lenne az?

Eoghan: A Hollow Coves. Ők ma utánunk játszanak, és részben miattuk létezik a Kingfishr. Volt egy daluk, a Coastline, aminek a hangolásával kísérleteztem, Eddie pedig felkapta a gitárt, elkezdett játszani, és abból született az egyik első számunk. Szóval igen, bizonyos értelemben mindenért ők a „hibásak”.

– Hogyan lehet elérni, hogy egy dal működjön egyaránt egy kis klubban és egy arénában is?

Eddie: Szerintem, ha egy dal jó, akkor működni fog mindkét helyszínen.

Eoin: Ez a nagy próba. Ha valaki mindig tudná, hogyan kell ilyet írni, az már a világ legnagyobb előadója lenne.

Eddie: A lényeg a történet. Ha az hitelesen átjön, és a dal összhangban van azzal, akik vagyunk, akkor bármilyen méretű színpadon működni fog. Ha viszont szakadék van a személyiséged és a dal hangzása között, a közönség azt nagyon gyorsan kiszúrja.


Link másolása
KÖVESS MINKET:

Népszerű
Ajánljuk
Címlapról ajánljuk


KULT
A Rovatból
„Kibe bízzon az, akit így tettek lóvá, ilyen alja módon?” – Itt van Azahriah legújabb száma, a pörkölt
Azi falatozója, egy mozdulatlan alak és megannyi rejtélyes utalás. A vadonatúj dal aligha fog csalódást okozni a rajongóknak.


Azi zenéjével és Bogdán Balázs vizuáljával megérkezett Azahria legújabb száma és minimál klipje, a pörkölt.

A új dalban a zenész tesz néhány kósza utalást, amit akár közéletinek is lehet venni, utal saját sikereire és harcaira, de többször emlegeti a múltját is.

A klipben egy panelrengetegben magányosan álló gyrosozó, benne egy Azira emlékeztető, mozdulatlan figura, és egy előtte fekvő, leginkább idős hölgyre hajazó alak szolgáltatja a vizuált.

A Szeretlek Magyarország egyik olvasója szemfülesen megpróbálta megfejteni a látványnak egy részét: elmélete szerint az Azi falatozója nevű gyrosos megjelenítése utalás lehet Bereczki Zoltán egy korábbi mondatára. A színész-énekes korábban úgy nyilatkozott Azarhirah zenéjéről: „Zeneileg… a gyrososnál szól ez a zene 20 éve. Ez egy arab zenei hangzásvilág, amit a kissrác csinál. Ha leveszed róla a magyar zenét, és elkezdesz rá ilyen arab halandzsát csinálni, akkor pont ugyanez a zene szól a gyrososban. Csak a hangszerek alatta, a szöveg amit csinál, az egész az, amit nem fogsz tudni mellé rakni. Az az életérzés, amit ő hoz”. Mi ezt elfogadjuk érvényes találatnak.

A műhöz kevesebb mint fél óra alatt már 250 komment érkezett, és szinte másodpercenként emelkedik a lájkok száma. (A nap végére egyébként közel 95 ezer megtekintés, 10 ezer feletti kedvelés és 600 közeli komment lett a mérleg, 6 óra alatt.)

Azarhiah – pörkölt

Link másolása
KÖVESS MINKET:

KULT
A Rovatból
Meghalt Bakacsi Béla
A népszerű táncdalénekes felejthetetlen dalai mellett menedzserként többek között Presser Gáborral, Koncz Zsuzsával, Zoránnal és az R-Go-val is együtt dolgozott. 83 éves volt.
Malinovszki András - szmo.hu
2025. szeptember 23.



83 éves korában elhunyt Bakacsi Béla táncdalénekes, zenei menedzser – tudatta a művész Facebook-oldalán a lánya.

Bakacsi Béla 1942-ben született Újpesten. 1961-ben tűnt fel a Ki mit tud?-ban, ahol kategóriájának győztese lett. A következő évben képviselhette hazánkat a Helsinkiben megrendezésre kerülő Világifjúsági Találkozón (VIT) is. 1966-ban az elsőként megrendezett Táncdalfesztivál közönségdíjasa lett.

A 70-es években főleg külföldön kamatoztatta tehetségét. A rendszerváltás után megalapította az Akkord Kulturális Szolgáltató Irodát, koncertszervezéssel és menedzseléssel foglalkozott 2011-ig. Közben rövid ideig könnyűzenei könyvkiadással is. Együtt dolgozott többek között Komár Lászlóval, Zoránnal, Szigeti Ferenccel, Koncz Zsuzsával, Presser Gáborral és a Locomotiv GT-vel, a Fonográf együttessel, a V’Moto-Rockkal, a Hungáriával és az R-GO–val is.

Bakacsi Béla számos feldolgozást is énekelt: olyan dalokat ismerhettünk meg magyarul az előadásában, mint a mint a Quando-quando, O Sole Mio, Quando m'innamoro, a My Way vagy az Ave Maria.


Link másolása
KÖVESS MINKET:

Ajánljuk

KULT
A Rovatból
Colin Farrell, Margot Robbie és a nulla kémia esete – A Mágikus, merész, meseszép utazás se nem mágikus, se nem merész, és a meseszéptől is távol van
Talán a Modoros, mesterkélt, mézesmázos utazás találóbb cím lett volna. Legalább a jó szándék megvolt…


A csak szimplán Kogonada művésznéven futó, szöuli születésű, amerikai rendező-forgatókönyvíró (aki Park Joong Eun néven született) új filmjét sokan várták, mivel számtalan videóesszéjével, rövidfilmjével, valamint az első két egész estés darabjával, a 2017-es Columbusszal és a 2021-es Búcsú Yangtóllal rengeteg rajongót szerzett a független filmes szférában. Ráadásul most nagy stúdiófilmet (Sony) forgathatott két világsztárral (Colin Farrell és Margot Robbie), méghozzá egy olyan zsánerben (romantikus fantasy), amelyhez abszolút megvolt az érzékenysége, és ami képileg is tágas játszóteret biztosít számára.

A Mágikus, merész, meseszép utazás lehetett volna a következő Az élet csodaszép (1946), Nagy hal (2003), Ház a tónál (2006) vagy Időről időre (2013).

Úgy tűnik azonban, hogy Kogonada csak akkor jó, ha ő maga írja a saját sztorijait, most először fordult elő ugyanis, hogy más szkriptjéből dolgozott: Seth Reiss eredeti forgatókönyve adta fel a leckét rendezőnknek, akinek bele is tört a bicskája a papíron minden bizonnyal mágikusnak tűnő, a vásznon azonban keményen feszengős giccsbe forduló történetbe.

David (Farrell) épp egy esküvőre készül, ám a kocsija kerékbilincset kap, egy gyanúsan elhelyezett röplap pedig egy furcsa autókölcsönzőbe vezeti, ahol Phoebe Waller-Bridge és Kevin Kline egy igen kínosan jópofizó, de legalább rettenetesen humortalan jelenetben rátukmálnak egy régi autót s hozzá egy GPS-t. Az esküvőn David megismerkedik Sarah-val (Robbie), és rögtön fellángol köztük valami, aminek persze ilyen gyorsan még nem engednek, így más férfi megy fel az est végén Sarah szobájába. Másnap azonban lerobban a lány kocsija, a személy szerint Davidhez beszélő GPS pedig arra utasítja, hogy vegye fel őt, majd különböző, a természetben álló ajtókhoz irányítja őket, amelyeken belépve valamelyikük múltjában találják magukat, az életük egy-egy fontos pontján, ami érzelmileg anno nagy hatással volt rájuk.

Szóval a címbeli utazás ezt a kis túrát fejezi ki, amelynek során egyik ajtótól autóznak a másikig, azokban újraélik életük egy korábbi fejezetét, két ajtó között pedig eszmét cserélnek az élményeikről, magukról, a párkapcsolataikról, a családjukról, az élethez való hozzáállásukról.

S talán mindeközben szövődik köztük valami komoly, ami már régen kijárt volna nekik.

Leírva tényleg nem fest rosszul, ebből azért valóban ki lehetett hozni valami mágikusat, merészet és meseszépet, ráadásul két csúcsszínészt sikerült megnyerni hozzá, akik amúgy bármit el tudnak játszani. Vagy mégsem? A kémiát, vibrálást kettejük között legalábbis nem sikerült érzékeltetniük…

A film első fele kifejezetten kellemetlen jelenetekkel bombázza a nézőt. Érezni, hogy Kogonada próbálja ezt az egészet megtölteni varázslattal (kapásból el kell engedjük a valóságot, szóval, ha valakinek ez nem megy, már itt elveszett), de inkább csak modoros és mesterkélt képsorok sorjáznak megállás nélkül.

Az iskolai musicalszcéna talán a csúcs, ami annyira cuki és jópofa akar lenni, hogy egyszerűen nevetségessé válik.

Mindennek tetejébe valamilyen furcsa oknál fogva a forgatókönyv tele van trágár beszéddel (lehet, hogy ezt akarta jelenteni a címbeli merész?), a káromkodásokat azonban egy ilyen műfajú film idegen testként veti ki magából, és csak fokozza a nézőkben már erősen felgyülemlett zavartságot.

Szerencsére azért pozitívum is akad, hiszen Kogonada egyáltalán nem tehetségtelen filmes, ő még egy ilyen félrement projektben is képes megvillanni, még ha csak egy rövid időre is. A Mágikus, merész, meseszép utazás második fele már sokkal nézhetőbb, ha úgy tetszik, jobb, mint az első, ekkorra kezdenek elfogyni a kínos cukiskodások és álbölcsességek, valamint a felesleges trágárkodás, sőt, időnként néhány egészen szép és megható jelenetet is kapunk.

Az egyik ilyen, működő drámai mélységgel bíró, jól megírt pillanat a kórházi beszélgetés David és az apja (Hamish Linklater) között, David születésekor.

Vagy említhetnénk még Sarah és az anyja (Lily Rabe) közös jelenetét is. Szomorkásak, de őszinték, és nem hatnak álságosnak. Kár, hogy nem ilyenekkel volt tele a film.

A Mágikus, merész, meseszép utazás az év egyik nagy, akár Oscar-várományos filmje is lehetett volna az alkotókból kiindulva, épp ezért nagy csalódás, hogy végül egy ízig-vérig giccses és hamisan merengő, a nézőkből foggal-körömmel könnyet kicsikarni próbáló kudarc lett belőle.


Link másolása
KÖVESS MINKET:

Ajánljuk

KULT
A Rovatból
A Pogány Induló új klipjében Marsi Anikó is feltűnik
Szirmai Marcell hatalmas stábbal készült új produkciója máris komoly nézettséget ért el, és a legfelkapottabb zenék toplistájára került.


A szegedi születésű Szirmai Marcell, művésznevén Pogány Induló új klippel jelentkezett. A Fonogram- és Artisjus-díjas magyar rapper egy nap alatt máris felkerült a legfelkapottabb zenék listájára, kedd este már a harmadik helyen állt.

Legújabb, sokszereplős klipjében egy rövid időre feltűnik Marsi Anikó is, aki egy tévéhiradóban beszélt arról, hogy Szirmai Marcell egy borfesztiválon "vállalhatatlanul" viselkedett.

A kommentelők szerint a dal és a klip is "zseniális, brutál, ütős" lett.

VIDEÓ: Pogány Induló - Lelkem, Nyugodj!


Link másolása
KÖVESS MINKET: