KULT
A Rovatból

Ez a magyar Trónok harca? – Megnéztük a Tündérkert első két részét

Vajon sikerül végre a magyar filmgyártásnak egy értelmes, izgalmakkal teli, történelmi sorozatot készítenie? A magas költségvetésből és tehetséges alkotógárdával mire volt képes a Tündérkert?


Móricz Zsigmond 1922-es nagyszabású történelmi regénye a Tündérkert, ez az Erdély-trilógia első kötete, amely a XVII. századi Erdély politikai és társadalmi helyzetet mutatja be. Ezt a művet most megfogta az MTVA és a Megafilm, nyakonöntötték egy nagy adag mázzal, és megpróbálják eladni a fiatalabb közönségnek egy kis erőszakkal és erotikával fűszerezve. Ezzel még nem is lenne baj, a problémák nem itt kezdődnek.

A megvalósítás magyar köntöshöz képest szinte hollywoodi minőség: a páncélok, a ruhák, a helyszínek (még ha kevés is van belőlük), elég korhűek és meglepően hangulatosak – bár néha azért kilóg a lóláb egy-egy 1920-as évekbeli giccses tapétánál. Hatásosak a díszletek, gondolom, tényleges várakban is forgattak. Nem számítottam ennyire minőségi megvalósításra a Duna TV képernyőjén. Eddig ugyan kevés nagyszabású jelenet volt, de alapvetően az alkotóknak ilyen téren nincs szégyellnivalójuk. Mind a nyolc epizódot Madarász Isti rendezte, nem egy amatőr, kezdő direktorról van tehát szó. Elég, ha csak a két mozifilmjére, a 2022-es Átjáróházra vagy a 2016-os Hurok című thrillerre gondolunk.

Valahogy mégse sikerül a produkció tartalmi részének a remek vizuális színvonalára felérnie. Az első két rész sajnos elég vontatott, lassú, maga a forgatókönyv is problémás.

Nehéz igazán érdekesen adaptálni egy klasszikus magyar regényt, mert egészen más manapság a történetszövés ritmusa, mást vár el egy mai néző, mint az 1900-as évek olvasóközönsége. A forgatókönyv Móricz csapásvonalát követi, miközben a látvány, az események és a színészek egy gyengébb Trónok harca hangnemben próbálnak színészkedni. Nincs túl sok párbeszéd, ami pedig van, az is erőtlen.

Történetünk szerint 1608-ban Erdély fejedelmének választják a mindössze 19 éves Báthory Gábort (Katona Péter Dániel), aki próbálja összehozni az erdélyi nagyurakat és a magyar nemeseket, hogy együtt egy erős országot alkossanak a török és a Habsburg birodalom árnyékában. Ezt persze ármány és félreértések sora akadályozza. Az ármányt és összeesküvést eléggé amatőr megoldással ábrázolják, nemesek a sarokban sutyorognak és vihorásznak, mint az általános iskolás diákok a nagyszünetben. Báthory legfőbb tanácsosa és barátja Bethlen Gábor (Bokor Barna) próbálja a földön tartani az ifjú Báthory-t, de azt jobban érdeklik a földi gyönyörök és az önbecsülése, mint a nemzete.

Kicsit utánaolvastam, mennyi a valóságtartalma a történetnek, és tényleg közel áll a történelmi tényekhez, miszerint Báthory Gábor tényleg pozitív megítélésből váltott gonosz és kapzsi uralkodóvá viszonylag gyorsan, és végül a saját alattvalói árulták el.

Lehetett volna egy szimpatikus fiatalember romlását érdekesen és jól bemutatni, hogyan rontotta meg a hatalom, de a sorozat alkotói nem foglalkoztak ezzel a lehetőséggel. Báthory közel pszichopata státuszban van már a sorozat elején. Kegyetlen a feleségével, a szeretőivel, és még a legjobb barátját is ellöki magától. Taszító karakter az első pillanattól kezdve, egyedüli mentsége a kishúgával való kapcsolata. Jó testvérként ábrázolják, még ha kicsit néha túl közvetlen is húgával, amit mások félre is értenek. Mintha antihősnek próbálták volna ábrázolni Báthory-t, csak elfelejtették volna a hős részt, és így egy majdnem teljesen gonosz karakternek kell drukkolnunk.

Ezen az se segít, hogy Katona Péter Dániel nem játssza igazán árnyaltan Báthory Gábort, vagy nagyon kedves, nyájas és hízelgő, vagy egy kegyetlen őrült. Úgy gondolom, ez nem Katona hibája, a karaktert egyszerűen antipatikusra írták. Bokor Barna mint Bethlen jól játssza a hűséges szolgáló szerepét, ő képviseli a józan észt és megpróbálja elérni, hogy Báthory ne legyen a következő Joffrey a Trónok harcából. A többi szereplő is tisztességesen próbálkozik, jó iparosként hozzák a kötelezőt, kiemelkedő Szamosi Zsófia mint a kegyetlennek hitt Báthory Erzsébet.

A grófnőnek annyira negatív a nemzetközi megítélése, hogy a legutóbbi netflixes Castlevania sorozatban ő játssza a főgonoszt, gyakorlatilag Drakula női változataként.

Innen viszonylag könnyű volt pozitív színben feltüntetni a karaktert. Elég volt a hideg Báthory Erzsébetnek néha kedvesnek lennie családjához. Azt pletykálták, hogy kínozta a szolgálóit, emiatt pedig perbe is vonták később, pedig a sorozat szerint csak ispotályt üzemeltetett, és onnan jöttek a sikoltozások esténként a kastélyában. Úgy gondolom, Báthory Erzsébetet egészen másképp ítéli meg a történelem, nem feltétlenül volt kegyetlenebb, mint akármelyik másik korabeli birtokos. A színészek próbálkoznak, de a kedvenc szereplőm, Kálloy Molnár Péter parókája marad. Akárhányszor képernyőn van az a hajrengeteg, én csak arra tudtam koncentrálni. Sajnos a forgatókönyv gyenge és érdektelen, így hiába a remek színészgárda és a paróka, ha nem szórakoztató a sorozat. Alig várom, hogy Báthoryt megöljék, és történjen valami, mert az első két részben nem sok izgalommal találkoztam.

A szex és az erőszak elad mindent? – kérdezhetnénk jogosan, mert mindkettő van bőséggel és mégsem szórakoztató. Az erőszak kevesebb és gyengébb minőségben van jelen, viszont formás melleket és fenekeket látunk dögivel. Ha ez valakinek elég, akkor a Tündérkert az ő sorozata, de érdemi párbeszéd kevés van. Nagyszabásúnak szánt epikus beszédből akad egy pár, de azok se érik el céljukat. Tényleg olyan érzés, mintha a magyar sorozatgyártás tíz-tizenkét évvel járna a külföldi mögött.

Katona Péter Dániel alakítása nem csak gyenge, de a karakter is egy erőtlen szépfiú, akit igazából a nemesek feleségei és az ital jobban érdekel, mint bármi ezen a világon.

Legnagyobb konfliktusa az, hogy írnak róla egy gúnyverset, amit meg akar bosszulni. Ezért kitalálja fél mondat után, hogy ki lehetett az elkövető és kivonul a hajdúk segítségével – akik fegyveres marhapásztorokból lett kegyetlen zsoldosok serege voltak ebben az időben –, majd kiderül, hogy mégsem az volt a gúnyvers gyártója, akit gondoltak. De a hajdúknak zsákmányt ígértek, ezért fogják magukat és kifosztják a vádolt nagyúr birtokát, Báthory pedig nem tud semmit se kezdeni velük, csak tehetetlenül nézi a pusztítást. Az más kérdés, hogy ez a támadás is nagyon kisstílűen van ábrázolva, egy ember torkát elvágják, egyet felgyújtanak és valakit leszúrnak. Egyáltalán nem olyan megbotránkoztató az erőszak, mint ahogy egy külföldi produkcióban lenne. Próbálnak nagyon kemények és kegyetlenek lenni, de inkább csak kellemetlen az egész.

Ez a legjobb szó a Tündérkert sorozatra: kellemetlen. A főszereplő karakter egy elviselhetetlen, bipoláris péniszhuszár, a legjobb tanácsadója és barátja történelmi nagyszerűségéhez képest kissé teszetosza, a felesége egy vallásos ártatlan asszony. Az egész játékidő vánszorog csak, mintha egy nagyjátékfilmet próbáltak volna 8 órás sorozattá duzzasztani. Valószínű, hogy nem fogom követni a jövőben a Tündérkertet, mert ahogyan ez kiderült számomra, nem én leszek a célközönsége. De mindenkit csak ösztönözni tudok rá, hogy próbáljon belenézni, hátha látja benne azt, amit én nem.

Mivel állami pénzből készült a sorozat, így csak azt tudom mondani mindenkinek, hogy nézzétek meg, mire költötték el az adónkat,

legalább az első pár rész erejéig, mert a látvány nem rossz. Megvalósítását tekintve még dicséretre méltó is az egész, tartalmát tekintve viszont gyenge. Én elköszönök a Báthory-dinasztiától, bár az 1613-as merényletet azért megnézem, legyen valami pozitív hangulata is az évadzárónak.

A Tündérkert megtekinthető a Duna TV műsorán, minden pénteken 21:00 órától.


Link másolása
KÖVESS MINKET:

Népszerű
Ajánljuk
Címlapról ajánljuk


KULT
A Rovatból
„Nem látok jönni egy szebbik világot, itt ti loptátok el tőlünk a jövőt” – újabb rendszerkritikus dalt írt Mehringer Marci, Puzsér Róbert is szerepel a klipben
A kritikus egy közmédiás szerkesztőt alakít a klipben. A dalhoz Petőfi klasszikusa adta az ihletet a fiatal zenésznek.


Új dallal jelentkezett Mehringer Marci. A fiatal zenész néhány hónapja adta ki a Szar az élet című, rendszerkritikus dalát, ami hatalmas visszhangot váltott ki.

Mehringer ezúttal is hasonló szerzeménnyel állt elő. A Szeptember végén (stressz) című dal szintén a mai fiatalok gondolatairól szól, és a zenész azt szerette volna, hogy a magyar valóságot tükrözze egy olyan szemszögből, ami minden korosztálynak ismerős lehet.

„Petőfi Sándor Szeptember végén című költeménye volt a kiindulópont, mert vannak érzések és gondolatok, amik évszázadokon át is relevánsak maradnak. Ezek azok, amik összekötnek minket, akár fiatalok vagyunk, akár idősebbek, egyszerűen generációkon keresztül összeköt mindenkit”

– mondja Mehringer a dalról, melynek klipjében Puzsér Róbert, Dietz Gusztáv és Füsti Molnár Éva is közreműködött.

Puzsérék a klipben a propaganda hatására egymástól egyre jobban eltávolodó családot alakítanak. Az énekes szerint a szám allegorikus látomás a mai Magyarországról: „a közmédia egyik szerkesztőjének történetén keresztül, aki a saját lelkiismeretével küzd, majd végül angyallá válik, hogy a magasból tekinthessen le az országra, amelyet addig a képernyő mögül formált.”

A dalban például ilyen sorok hallhatóak:

„itt összeomlik minden,

piros-fehér-zöld az ingem

forog a világ, elfolyik minden,

nekem tényleg senkim sincsen”

A refrén pedig így szól:

„nem nyílnak a völgyben a kerti virágok

nem zöldell a nyárfa az ablak előtt

nem látok jönni egy szebbik világot

itt ti loptátok el tőlünk a jövőt”

Mehringer Marcival a Szar az élet című száma után interjúztunk is. Akkor azt mondta, a pozitív fogadtatáson túl, sok negatív kommentet, sőt még fenyegető üzenetet is kapott a dal miatt.

(via 24.hu)


Link másolása
KÖVESS MINKET:

Ajánljuk
KULT
A Rovatból
Tarr Béla Krasznahorkai Nobel-díjáról: A Sátántangót egy éjszaka alatt olvastam el, és rögtön tudtam, hogy ez egy remekmű
Az író és a filmrendező sokáig dolgozott együtt. Tarr Béla nagyon örül, hogy Krasznahorkai László megkapta a Nobel-díjat.
Maier Vilmos - szmo.hu
2025. október 09.



A Népszava telefonon érte utol Tarr Bélát, miután csütörtökön irodalmi Nobel-díjat kapott Krasznahorkai László. Tarr több Krasznahorkai-regényből is filmet készített, hosszú ideig dolgoztak együtt.

Tarr így fogalmazott:

„Nagyon örülök, hogy nyert, úgyhogy egyelőre mást nem tudok mondani. Hosszú éveken keresztül együtt dolgoztunk, és hogy nyert, hihetetlen nagy öröm.”

A rendező a Sátántangót és Az ellenállás melankóliáját is vászonra vitte, utóbbi Werckmeister harmóniák címen került a mozikba. Alkotótársi kapcsolatuk A torinói lóig (2011) tartott.

Arra a kérdésre, miként hatottak az író szövegei a filmekre, Tarr ezt mondta: „Nem konkrét szöveg segített, hanem az a pozíció, ahonnan a világot nézi, mert az univerzális. Abban tudott nagyon segíteni. De hát ez két külön nyelv, az irodalom és a film. A Sátántangót egy éjszaka alatt olvastam el, és rögtön tudtam, hogy ez egy remekmű.”

A magyar kormány és a hazai művészeti élet több szereplője is gratulált a friss Nobel-díjas írónak:


Link másolása
KÖVESS MINKET:

Ajánljuk

KULT
A Rovatból
Sorra érkeznek a gratulációk a friss Nobel-díjas Krasznahorkainak: Karácsony, Orbán is posztolt
Hankó Balázs, a kultúráért és innovációért felelős miniszter szűkszavúan gratulált. Bödőcs Tibor is posztolt, 2017-ben megjelent könyve, az Addig se iszik egyik bekezdését idézte.


Nyáry Krisztián elsőként reagált a Facebookon, és az Aprómunka egy palotáért című műből idézett egy hosszabb részletet:

(…) a művészet, ennyit még én is tudok, az nem az anyagi vagy szellemi tárgyakban megjelenő báj, a nagy szart, már bocsánat, a művészet, az nem valami tárgyban van, az nem esztétikai kijelentés, nem valami message, nincs message, meg egyáltalán, a művészet az csak kapcsolatban van a szépséggel, de nem azonos vele, és főleg nem korlátozódik a bájra, sőt, a maga rendkívüli módján elüldözi azt, tehát nem a könyvben, a szoborban, a festményben, a táncban, a zenében kell keresni, mivel nem is kell keresni, hisz azonnal felismerhető, ha ott van (…)

Hankó Balázs, a kultúráért és innovációért felelős miniszter a bejelentés idején még a magyar felsőoktatásról posztolt, negyedórával később már szűkszavúan gratulált.

Rövidesen Karácsony Gergely, Budapest főpolgármestere is megszólalt: „Krasznahorkai Lászlónál tökéletes, nagyon is kiérdemelt helyen van” a díj.

Közel negyven perc elteltével Orbán Viktor miniszterelnök is nyilvánosan gratulált, Magyarország büszkeségének, és egyben az első gyulai Nobel-díjasnak nevezve az írót.

Bödőcs Tibor is posztolt, 2017-ben megjelent könyve, az Addig se iszik egyik bekezdését idézte.

A Svéd Akadémia csütörtökön közölte, hogy idén Krasznahorkai László veheti át az elismerést.

A fogadóirodák az utóbbi napokban második legesélyesebb „jelöltként” jegyezték Krasznahorkait; az esélyek alapján olyan neveket előzött meg, mint Murakami Haruki, Salman Rushdie vagy Thomas Pynchon.

Az írót korábban Kossuth-díjjal, Nemzetközi Man Booker-díjjal, valamint számos hazai és külföldi elismeréssel tüntették ki.


Link másolása
KÖVESS MINKET:


KULT
A Rovatból
Így ír a Nobel-díjas Krasznahorkai Lászlóról a világsajtó: Végtelennek tűnő mondatok, könyörtelen intenzitás
A legnevesebb médiumok is beszámoltak arról, hogy Kertész Imre után ismét magyar író nyerte az irodalmi Nobel-díjat. A BBC, a Guardian vagy a CNN is fő helyen hozta a hírt.


Mint megírtuk, csütörtök délután kiderült, hogy 2025-ben magyar író, Krasznahorkai László kapja az irodalmi Nobel-díjat. A Svéd Királyi Tudományos Akadémia közleményében megjelent hivatalos indoklás szerint a magyar író a díjat „lebilincselő és vizionárius életművéért” kapta, amely „az apokaliptikus terror közepette megerősíti a művészet erejét”.

A hírről természetesen a világ legnevesebb médiumai is beszámoltak online felületükön. A BBC azt hangsúlyozza, hogy Krasznahorkai Kertész Imre után a második magyar szerző, aki elnyerte ezt a rangos díjat. Megemlítik, hogy öt regényt írt, melyek közül kettőt emeltek ki: az 1985-ben kiadott Sátántangót, amelyből 1994-ben hétórás fekete-fehér film is készült Tarr Béla rendezésében; illetve a 2021-es Herscht 07769 című kötetet, amelyet nagyszerű kortárs német regényként jellemeztek a kritikusok.

A Guardian arról is ír, hogy Krasznahorkai számos más neves irodalmi díjat is elnyert már, köztük a Nemzeti Könyvdíjat (2019-ben), amely az Amerikai Egyesült Államok egyik legismertebb irodalmi díja, vagy a Nemzetközi Man Booker irodalmi díjat (2015-ben). Cikkük szerint a magyar szerző hosszú körmondatairól és "könyörtelen intenzitásáról" ismert, amely miatt a kritikusok Gogolhoz, Melville-hez és Kafkához hasonlítják. Azt is megemlítik, hogy Krasznahorkai karrierjét nagyban meghatározták az utazások is, hiszen a világ számos helyén járt: élt Németországban, Kelet-Ázsiában és az Egyesült Államokban is.

A CNN azt az érdekességet említette meg, hogy

amikor még Krasznahorkai műveiből csupán néhányat fordítottak le angol nyelvre, James Wood irodalomkritikus szerint ezek a kötetek olyanok voltak, mint a "ritka pénznemek".

Ebben a cikkben is szerepel, hogy Krasznahorkait a hosszú, kígyózó mondatok jellemzik, amelyek eredménye Szirtes György műfordító szerint „az elbeszélés lassú lávafolyama”.

A New York Times felidézte, a magyar szerző 2014-ben azt nyilatkozta a lapnak, hogy egy „abszolút eredeti” stílust próbált kialakítani:

„El akartam távolodni irodalmi őseimtől, nem szerettem volna Kafka, Dosztojevszkij vagy Faulkner valamiféle új verziója lenni.”


Link másolása
KÖVESS MINKET:

Ajánljuk