KULT
A Rovatból

Egy kellemetlen, közepesnél is rosszabb semmiség a Netflix karácsonyi vígjátéka?

Meg kéne tiltani a Netflixnek, hogy Amy Krouse Rosenthal könyveit adaptálják. Az Igen nap is borzasztó volt, de a Családi cserebere felülmúlja legrosszabb rémálmainkat is.

Link másolása

El lehetne indulni onnan, hogy a Családi cserebere az év legrosszabb filmje. Meg lehetne közelíteni arról az oldalról, hogy ez a lopott ötletekkel és klisékkel operáló, teljesen humormentes, karácsonyi Frankeinstein-szörny mennyire káros a filmgyártásra, és nézői szemmel is szörnyű, mert sértően butának tart mindenkit. El lehetne mondani, hogy McG, nevéhez sem méltó, ez a hárombites Netflix „termék”, pedig a rendezőnek nem túl míves a filmográfiája. De a karácsony szellemében ezektől most tekintsünk el, mert ennyire nem vészes a helyzet, csak annak tűnik.

Azért fájt ennyire a Családi cserebere, mert jellegtelen, értelmetlen és totál semleges film, olyan mint a filmes lakmuszpapír, ami folyamatosan 7-est mutat.

Nézése közben vánszorogtak a másodpercek, de miután vége, nem lehet visszaidézni, mi is történt. Ez most a Hirtelen 30 volt, vagy a Nem férek a bőrödbe? Fogalmam se volt, komolyan meg kellett erőltetnem magam, hogy fel tudjam idézni a háromsoros sztorit.

Mi is volt ennek a celluloid piszoknak a története? Egy teljesen átlagos amerikai család belső konfliktusokkal küzd. Anya túl sikeres, apa túl vicces, a leánygyermek jó a sportban a hímnemű hihetetlenül okos. Ez antagonisztikus ellentéteket szül a koegzisztenciában, amelyet a kommunikáció hiányában csakis úgy tudnak megoldani, hogy ellátogatnak egy planetáriumba, pont az öt bolygó együttállásának első éjszakáján, ahol is

egy helyi karácsonyi boszorkány „megátkozza” őket, hogy cseréljenek testet, és éljék át egymás egzisztenciális kríziseit.

Az apa a fiú lesz, fiú az édesapja, hasonlóan a lányokkal is megtörténik ez a csere, sőt a humor tetőfokát jelképezve a kutya és a csecsemő is testet cserél. Folyamatosan mondogatták egymás nevét a karakterek, de az imdB megnézése nélkül, ha fegyvert tartanának a halántékomhoz, se tudnám megmondani mik voltak ezek a nevek.

Van egy elméletem, miszerint a Netflix szépen csöndben megvesz színészeket kilóra, átad nekik egy táskányi pénzt cserébe n+X filmért. Csak emiatt tudom elképzelni, hogy Jennifer Garner és Ed Helms ebben a filmben hakniznak. Ne essék félreértés, itt senki se egy színészóriás, de ennél többet érdemelnének. Ed Helms öt perce A hivatal sorozatban többet ért, mint az elmúlt tíz szerepe összesen.

Én nagyon kedvelem Helmst, de a szintén netflixes Coffee és Kareem, vagy a Hivatali eltávozás is igencsak gyengére sikerültek.

Természetesen a Családi cserebere csak ront a renoméján, bár ez nem az ő hibája, hozza a szokásos együgyű, viccesnek szánt apa figurát. Jennifer Garner is ügyes a tinilány/családfenntartó anya szereppárban. A gyerekek is jók, a Wednesday-ből ismerős Emma Myers mindig elbűvölő és Brady Noon is megtesz mindent, hogy megkedveljük a kocka/menőcsávó kettősszerepben.

Viszont sajnos ez a forgatókönyv mindenkinek lehetetlen küldetés, mert ezzel az alapanyaggal még Anthony Hopkins és Meryl Streep is elvérezne. Kettő író dolgozott Amy Krouse Rosenthal könyvén, és gyanús nekem, hogy csak mindenki megnézett minden testcserés filmet, és összedobálták az „eredeti” ötleteiket.

Értem, hogy a könyv írója nincs már köztünk, de lehet, hogy szükség lett volna rá is az adaptációhoz.

Helyette Victoria Strouse írta meg a forgatókönyvet, akinek a Szenilla nyomában a legismertebb műve, ezen kívül kisebb projektjei voltak, így kellett egy tapasztaltabb író. Hát ez az öreg róka bizony nem más, mint Adam Sztykiel és ez meg is magyaráz mindent, ha felsorolom a legismertebb címeket a filmográfiájából: Alvin és a mókusok: A mókás menet, Rampage: Tombolás, Scooby! és Black Adam. Nincs több mondanivalóm Bíró úr, leülhet a vádlott.

A rendezőt is felállíthatnám a bűnösök közé, de McG azért tud ennél jobbat is, elég a szintén netflixes A bébiszitterre, vagy a Terminátor – Megváltásra gondolni, mindkettő szórakoztató a maga módján. Ez a rettenet, amit most lerakott az asztalra, viszont nézhetetlenül unalmas.

A látványvilággal és zenékkel nincsen probléma, klasszikus karácsonyi hangulatot próbálnak ránk erőltetni, az operatőri munka tisztességes, viszont a vizuális effektek röhejesen gyengék.

Mivel nem akartak a gyerekszínészekkel bajlódni, sokszor számítógépek segítségével mozgatják a csecsemőt, és kevés horrorfilmben láttam zavarba ejtőbb rémet, mint amit a tévéképernyőre varázsoltak a CGI-művészek.

Nem tudom ajánlani a filmet. Szerintem nem kell tovább ragoznom. Netflixes karácsonyi lom, amit mintha a ChatGPT-vel raktak volna össze, aminek egy algoritmus diktálta az elemeket. Nem menti meg a cuki kiskutya, meg az a három jó poén, amit a helyzetkomikum adott a színészek kezébe.

Lehetett volna ez sokkal jobb is, ha kicsit bátrabban nyúltak volna a témához, vagy tényleges humort tesznek a végtermékbe, de így egy felejthető kliségyűjtemény.

Semmi egyediség, semmi kreativitás, konkrétan semmi nincs benne, ami igazán értéket képviselne. A Családi cserebere megtekinthető szinkronnal a Netflix műsorán, de inkább beszélgessünk szeretteinkkel, vagy telefonáljunk be egy rádiós kívánságműsorba, vagy nézzük a festéket száradni a falon, bármelyik jobb szórakozás a legnagyobb streaming szolgáltató legújabb „fesztív” üdvöskéjénél.

Link másolása
KÖVESS MINKET:

Népszerű
Ajánljuk
Címlapról ajánljuk


KULT
A Rovatból
Tehénmintás kabát, partikultúra, szupermodellek - Lakatos Márkkal a 90-es évek divatjáról beszélgettünk
Az "Emlékszem, amikor ... " podcastsorozatunk a 90-es éveket dolgozza fel tematikusan, ezúttal a divat volt terítéken: Lakatos Márk stylist volt műsorunk vendége.

Link másolása

Bomberdzseki, harsány színű öltönyök, rövidre nyírt, burgundivörös női frizurák – csak néhány a 90-es évek jellegzetes stíluselemeiből. Ránk tört a szabadság, beszivárgott a nyugati ízlésvilág, szájtátva néztük az MTV klipjeit, és irigykedve bámultuk a korszak szupermodelljeit Cindy Crawfordtól Claudia Schifferig.

Az „Emlékszem, amikor...” podcastsorozatunk a 90-es éveket dolgozza fel tematikusan, a legújabb részében Lakatos Márk stylisttal közösen tekintettük át a 90-es évek divatvilágát.

Márk a 90-es évek második felében Madridban is élt, az ott tapasztalt sokszínűség is táplálta későbbi ambícióját, hogy a divattal, az öltözködéssel foglalkozzon, Magyarország első és máig legismertebb stylistja legyen. A madridi éveket is feleleveníti a nemrég megjelent, önéletrajzi ihletésű könyvében, amely a Mimi címet viseli.

A 90-es évek újraéledését éppen napjainkban éljük: a trendekben, a színekben, a divatban is visszaköszönnek a 30 évvel ezelőttről ismert dolgok. Még a 90-es évek legendás szupermodelljei – Linda Evangelista, Christy Turlington, Naomi Campbell, Cindy Crawford – is visszatértek: épp tavaly álltak újra össze: máig kitart még az a hatás, amit a 90-es években a jelenlétük megteremtett. Hogy miért váltak ennyire ikonikussá épp akkor, épp ők? Márk szerint ez egy kivételes időpillanat volt:

„A hollywoodi sztárok, a rock- és popsztárok után a divat- és modellszakmára irányult a reflektorfény. Ahhoz képest, amit most mi modellalkatként ismerünk, egy sokkal nőiesebb, bujább karakter jellemezte a 90-es évek szupermodelljeit. Elég csak George Michael videóklipjére gondolnunk.”

Márk azt is elmondta, hogy a globalizálódó divatszakma vissza is vágta a modellsztárok világát, mert a modellszakmának nincs szüksége arra, hogy sztárokat neveljen ki:

„Sokkal inkább sorkatonákra van szükség, akiket a globalizált világban biztonságosan lehet irányítani.”

Magyarországon a tévé képernyőjén találkozhattunk leginkább az extrémebb öltözködési stílussal, úttörője volt ennek Friderikusz Sándor, aki egy divattervezőt, S. Hegyi Luciát kért fel, hogy feltűnőbbnél feltűnőbb darabokat készítsen a showműsorok felvételéhez. Mint a beszélgetésből kiderül, Márknak is megtetszett az egyik Friderikusz Show-ban látott tehénmintás zakó: ő is beszerzett magának hasonló műszőrme anyagot, varratott belőle kabátot, és abban feszített Marusha koncertjén.

Milyen ruhákat hordott Márk a 90-es években? Mik voltak a korszak trendi színei, frizurái, ruhadarabjai? Melyik kultfilmnek köszönhetjük a retró jogging nadrágot?

Mit hozna vissza Lakatos Mák szívesen a 90-es évekből?

– Ha kíváncsi vagy a válaszokra, kicsit jobban elmerülnél a 90-es években, hallgasd meg a teljes beszélgetést:

Fotó: Borítókép - Dömök Noel, SZMO saját


Link másolása
KÖVESS MINKET:

KULT
A Rovatból
„Nem a büfének van Operaháza” – mondta Miklósa Erika az operaházi botrányról
Az nem szakmai indok, hogy a büfé bevételét növelni kell a szünetben - mondta az operaénekesnő. A főigazgató úgy döntött, hogy a Carmina Buranát kettévágva, félórás szünettel kell tartani, hogy növeljék a büfé bevételét.

Link másolása

„Végtelenül elszomorít a döntés, hogy a 70 perces Carmina Burana öt éve futó – sikeres, telt házas – előadását »kettévágják« egy szünettel a Magyar Állami Operaházban egy főigazgatói utasításra.

Az nem szakmai indok, hogy a büfé bevételét növelni kell a szünetben. Nem a büfének van Operaháza”

– nyilatkozta Indexnek Miklósa Erika Kossuth-díjas operaénekes.

Mi is megírtuk, hogy Bogányi Tibor karmester-rendező visszalépett a Magyar Állami Operaházban jelenleg is futó a Carmina Burana dirigálásától, mert kapott egy főigazgatói utasítást arról, hogy az előadást kettévágva, félórás szünettel kell tartani, hogy növeljék a büfé bevételét.

Bogányi Tibor alkotótársa és felesége, Zászkaliczky Ágnes is, aki az előadás művészeti vezetője az ügygel kapcsolatban elmondta, a Carmina Burana nem opera, hanem szcenikus kantáta, ők alkottak belőle operaházi produkciót.

„A zene és a látvány egymásra épülő elemekből, jelenetekből áll, dilettáns dolog közben behúzni a függönyt”

– mondta a művészeti vezető.

Ókovács Szilveszter, a Magyar Állami Operaház igazgatója elmondta, hogy szomorúan vették tudomásul Bogányi Tibor visszalépését, és köszönik a munkáját, valamint minden jót kíván neki.

„Egy operaházban, ahol 1800 ember dolgozik együtt a kiírt előadások megvalósulásáért, még azt a helyzetet is meg kell oldani, ha a karmester éjjel mondja le a délelőtti produkciót – ahogy a közönség élelemhez, italhoz jutását vagy az énekkar közreműködésidíj-emelésének forrásproblémáját is. És meg is oldjuk, de ez egy másik, nem individuális, hanem magasabb horizontú, intézményi szemlélet” - mondta.

Link másolása
KÖVESS MINKET:


KULT
A Rovatból
Az Átrium félórás vacsoraszünetet jelentett be az Opera büfészünetén élcelődve
A ruhatár használatát is minyonvásárláshoz kötik – írják ironizálva. Valójában persze nem készülnek hasonlóra, csak az Operaház büfé-botrányát kommentálták így.

Link másolása

Az Átrium színház üzemeltetője sem hagyta szó nélkül az Operaház büfé-botrányát, ironizáló poszttal mondták el a véleményüket az ügyről. A színház közösségi oldalán osztotta meg az Átriumot idén júliusig üzemeltető Kultúrbrigád tájékoztatását, ebben többek között ez áll:

„A továbbiakban az előadásközi szüneteknél a vécé zárva lesz, hogy ne rontsa a büfé forgalmát, tehát csak előadás előtt és után lehet pisilni. A ruhatár a megfizetendő ruhatári díjon felül ruhadarabonként egy minyon megvásárlása után használható.”

Vasárnap jelentette be Bogányi Tibor karmester, hogy nem tudja vállalni a Carmina Burana vezénylését, miután egy fél órás szünettel vágták ketté az előadást, hogy növeljék az Operaház büféjének forgalmát.

„Bár a mi társulatunk nem kap többmilliárdos állami támogatást – őszintén szólva egy fillért sem kap –, ez valójában csak vicc, szünetet a továbbiakban is az előadások rendezésével összhangban tartunk, sőt a vécét sem zárjuk be”

– jegyzi meg posztja végén – már csak zárójelben – a Kultúrbrigád.


Link másolása
KÖVESS MINKET:


KULT
A Rovatból
Tehénmintás kabát, partikultúra, szupermodellek - Lakatos Márkkal a 90-es évek divatjáról beszélgettünk
Az "Emlékszem, amikor ... " podcastsorozatunk a 90-es éveket dolgozza fel tematikusan, ezúttal a divat volt terítéken: Lakatos Márk stylist volt műsorunk vendége.

Link másolása

Bomberdzseki, harsány színű öltönyök, rövidre nyírt, burgundivörös női frizurák – csak néhány a 90-es évek jellegzetes stíluselemeiből. Ránk tört a szabadság, beszivárgott a nyugati ízlésvilág, szájtátva néztük az MTV klipjeit, és irigykedve bámultuk a korszak szupermodelljeit Cindy Crawfordtól Claudia Schifferig.

Az „Emlékszem, amikor...” podcastsorozatunk a 90-es éveket dolgozza fel tematikusan, a legújabb részében Lakatos Márk stylisttal közösen tekintettük át a 90-es évek divatvilágát.

Márk a 90-es évek második felében Madridban is élt, az ott tapasztalt sokszínűség is táplálta későbbi ambícióját, hogy a divattal, az öltözködéssel foglalkozzon, Magyarország első és máig legismertebb stylistja legyen. A madridi éveket is feleleveníti a nemrég megjelent, önéletrajzi ihletésű könyvében, amely a Mimi címet viseli.

A 90-es évek újraéledését éppen napjainkban éljük: a trendekben, a színekben, a divatban is visszaköszönnek a 30 évvel ezelőttről ismert dolgok. Még a 90-es évek legendás szupermodelljei – Linda Evangelista, Christy Turlington, Naomi Campbell, Cindy Crawford – is visszatértek: épp tavaly álltak újra össze: máig kitart még az a hatás, amit a 90-es években a jelenlétük megteremtett. Hogy miért váltak ennyire ikonikussá épp akkor, épp ők? Márk szerint ez egy kivételes időpillanat volt:

„A hollywoodi sztárok, a rock- és popsztárok után a divat- és modellszakmára irányult a reflektorfény. Ahhoz képest, amit most mi modellalkatként ismerünk, egy sokkal nőiesebb, bujább karakter jellemezte a 90-es évek szupermodelljeit. Elég csak George Michael videóklipjére gondolnunk.”

Márk azt is elmondta, hogy a globalizálódó divatszakma vissza is vágta a modellsztárok világát, mert a modellszakmának nincs szüksége arra, hogy sztárokat neveljen ki:

„Sokkal inkább sorkatonákra van szükség, akiket a globalizált világban biztonságosan lehet irányítani.”

Magyarországon a tévé képernyőjén találkozhattunk leginkább az extrémebb öltözködési stílussal, úttörője volt ennek Friderikusz Sándor, aki egy divattervezőt, S. Hegyi Luciát kért fel, hogy feltűnőbbnél feltűnőbb darabokat készítsen a showműsorok felvételéhez. Mint a beszélgetésből kiderül, Márknak is megtetszett az egyik Friderikusz Show-ban látott tehénmintás zakó: ő is beszerzett magának hasonló műszőrme anyagot, varratott belőle kabátot, és abban feszített Marusha koncertjén.

Milyen ruhákat hordott Márk a 90-es években? Mik voltak a korszak trendi színei, frizurái, ruhadarabjai? Melyik kultfilmnek köszönhetjük a retró jogging nadrágot?

Mit hozna vissza Lakatos Mák szívesen a 90-es évekből?

– Ha kíváncsi vagy a válaszokra, kicsit jobban elmerülnél a 90-es években, hallgasd meg a teljes beszélgetést:

Fotó: Borítókép - Dömök Noel, SZMO saját


Link másolása
KÖVESS MINKET:

Ajánljuk