KULT
A Rovatból

Deák Kristóf elárulta, kapott-e felkérést Hollywoodból az Oscar-díj óta

Hazaért a Mindenki teljes stábja, megmutatták az aranyszobrokat, és jövőbeni terveikről is beszéltek.
Láng Dávid - szmo.hu
2017. március 08.


Link másolása

Rengetegen voltak kíváncsiak a stílszerűen a Bakáts Téri Ének-Zenei Általános Iskolában megrendezett sajtótájékoztatóra, ahol először állt össze nyilvánosan Deák Kristóf kisfilmjének stábja, mióta elnyerték az Oscar-díjat.

A tornaterem zsúfolásig telt újságírókkal, fotósokkal és tévéstábokkal, a bevonuló alkotókat pedig hosszan tartó tapssal fogadták. Természetesen ott volt az iskola kórusa is, akik ismét elénekelték a Mindenki elején és legvégén elhangzó két dalt.

A láthatóan megilletődött rendező a köszönetnyilvánítás után azzal kezdte: valahol szimbolikus, hogy

a filmet pontosan a tavalyi Oscar-gála napján láthatta először a közönség.

Ezzel együtt sem ő, sem a stáb többi tagja nem mert még csak álmodni sem róla, hogy eddig juthat. Kezdeti tervük csak az volt, hogy minél több filmfesztiválra neveznek vele. Ezt a producer, Udvardy Anna erőltette, mivel már a forgatókönyv elolvasása után egyből úgy gondolta: ez az ötlet annyira jó, hogy muszáj megvalósítani, utána pedig az egész világon minél több embernek látnia kell.m_osc1

Kristóf sorban el is kezdte nevezni a filmet a lehető legkülönfélébb nemzetközi filmfesztiválokra, és sorra hozta el a díjakat. Így került a képbe az Oscar-jelölés is, ugyanis ebben a kategóriában az a feltétele, hogy meg kell nyerni hozzá egy adott körbe tartozó fesztivált. De már a legjobb tíz közé jutást is alig hitték el, amikor pedig a legjobb ötbe kerültek, az szó szerint meseszerű volt. A győzelem pillanatára pedig szavak sincsenek.

"
Én teljesen elvesztettem a fonalat, fogalmam sem volt, mi történik. Kristóf felkapott, magával húzott a színpadra, és csak akkor kezdtem el felfogni, mi ez az egész, amikor kezembe nyomták a szobrot"

– emlékezett vissza a producer. Azóta is szinte folyamatosan maga mellett tartja a saját aranyszobrocskáját, lényegében vele kel és fekszik. Deák is otthonában fogja tartani a szobrát, de hozzátette: kicsit édes teher számára mindaz, amit a győzelem a vállára tett. "Valószínűleg egy olyan helyre fogom tenni, ahol néha rácsukhatom a szekrényajtót, hogy ne lássam minden egyes nap" – fogalmazott.

Deák Kristóf és a Mindenki stábja megmutatja az Oscar díjatPosted by Szeretlek Magyarország on Windsday, Marrrch 8, 2017

Hozzátette: a legfontosabb, hogy bármit csinálnak a jövőben, azt hasonló, vagy még magasabb színvonalon tegyék. És közben folyamatosan tanuljanak. Ilyen rengeteget köszönhetnek annak, hogy kijutottak Los Angelesbe, hiszen ott testközelből tapasztalhatták meg, hogyan is működnek a dolgok a filmvilág epicentrumában.

Igazságtalan-e a Mindenki tanárképe?

A filmmel kapcsolatban a negatív kritikák egyike volt, hogy túl negatív képet alakít ki a pedagógusokról. Deák erről annyit mondott, egyrészt örül neki, hogyha bármilyen vita bontakozik ki a filmről, másrészt a fél családja tanárokból áll, akik biztosan azonnal helyretették volna, ha úgy látják, túllépett egy határt.

Szerinte a Mindenki kórusvezetője egy konkrét helyzetre reagálva hozott egy döntést, ami nem volt teljesen szerencsés és etikus, még ha ő saját magának meg is tudta indokolni. Nem jól reagálta le a helyzetet, nyilván nem a gyerekek érdekeit nézte. Ebből az ábrázolásból viszont egyáltalán nem következik, hogy neki személy szerint bármi baja lenne a pedagógusokkal.

"Szerintem fantasztikus munkát végeznek az egész országban mindenhol, ők viszik a hátukon az oktatási rendszert, ezért minden segítséget meg kell adni nekik" – foglalta össze. Elmondása szerint még a Bakáts téri iskola kórusát valójában vezető Móni néni sem emelt szót a történet ellen, miután megismerte a forgatókönyvet.

m_osc3m_osc4

A rendező sokat sejtetően, de azért tárgyilagosan válaszolt arra a kérdésre, kapott-e ajánlatot Hollywoodból a győzelem óta: "Elindultak beszélgetések, amiket ajánlatnak nem neveznék, de többen kíváncsiak arra, milyen tervek vannak a fejemben. Fantasztikus emberekkel ismerkedtem meg az elmúlt napokban, és még hátravan néhány találkozó." Ez persze nem jelenti automatikusan azt, hogy bármelyikből is konkrét együttműködés lesz, de már így is hatalmas dolog.

Gáspárfalvi Dorka sem szeretne felhagyni a színészettel, de

a 14 éves lány ennél jóval sokoldalúbb: jelenleg is jár az artistaképzőbe, a színművészeti egyetem elvégzése mellett pedig az állatorvosi pályával is szeretne majd megpróbálkozni.

Annyi biztos, hogy sokat hallunk még róla, ahogy Deák Kristófról is. A rendező áprilisban forgatja le legújabb kisfilmjét, aminek egyik fontos témája a mesterséges intelligencia lesz. Az alkotást a Mindenkihez hasonlóan a Magyar Média Mecenatúra program támogatja.

Ha ismerőseidnek is ajánlanád a cikket, kattints a megosztásra!

Link másolása
KÖVESS MINKET:

Népszerű
Ajánljuk
Címlapról ajánljuk


KULT
A Rovatból
„Így tovább nem lehet élni” – Újabb zseniális Bödőcs-kisfilm készült, Csákányi Eszter és Znamenák István is remek benne
Amolyan igazi Bödőcs-humor, két lazán odapakolt nagyszerű színészi alakítással. Egy kis Örkény, egy kis Wes Anderson négy és fél percben.

Link másolása

Új kisfilm került fel Bödőcs Tibor YouTube-oldalára: a mintegy 4 és fél perces alkotás két főszereplője Znamenák István és Csákányi Eszter.

A kérvény című opus egy Wes Anderson-szerű miliőben játszódik, és lényegében egy kérvény felolvasásából áll, na meg a hangos csattanóból. De az egészben benne van az „elmúthatvanév” Magyarországa, persze a megfelelően vicces, ironikus körítéssel. A kérvény című kispróza egyébként Bödőcs Prímszámok hóesésben című kötetének egyik fejezete.

Amolyan igazi Bödőcs-humor, két lazán odapakolt nagyszerű színészi alakítással.

De felesleges is ennél több, nézzük a kisfilmet:


Link másolása
KÖVESS MINKET:

Ajánljuk
KULT
A Rovatból
Nem Zendaya cicijével próbálja eladni a filmjét Luca Guadagnino a Challengersben
Április 25-től játsszák a hazai mozik a Challengerst. Zendaya eddigi pályafutásának talán legfontosabb filmjét készítette el, és mindent meg is mutatott a cél érdekében.

Link másolása

FIGYELEM: A CIKK APRÓ SPOILEREKET TARTALMAZ!

Napok óta azon töprengek, miért is tetszett ennyire a Challengers. Hiszen ha az ember nagy vonalakban elmondja a sztorit, talán fel sem kelti a figyelmet. Szerelmi háromszög, a tenisz, mint az emberi kapcsolatok, játszmák metaforája, bla-bla-bla. De ahogy sokszor hangsúlyozzuk, a művészet fő kérdése a nem a „mit”, hanem a „hogyan”.

Luca Guadagnino rendező az egyszerű hozzávalókat mesterien elegyíti, a romantikus drámából már-már lélektani thrillert csinál. Az első pillanatban megalapozza az egész filmen átívelő feszültséget. Két férfi teniszezik. Izmosak, leharcoltak, feszültek. Már-már mitikus alakok. Csatájukat a nézőtérről figyeli egy szépséges nő.

A három szempárt látjuk egymás mellé vágva, és rögtön tudjuk, miről van szó, mi is lehet a valódi tétje ennek az összecsapásnak.

Ezután a film ügyesen ugrálva az idősíkokon azt mutatja be, hogy jutottak el a szereplők eddig a pontig.

Tashi (Zendaya) ígéretes teniszcsillagnak indult, ám egy sérülés miatt le kellett mondani az álmairól. Manapság férje, Art Donaldson (Mike Faist) teniszcsillag edzője és menedzsere, akivel van egy közös lányuk is. Art rossz passzban van, sorra veszti a meccseit, szíve legmélyén már szívesen visszavonulna, de fél, hogy elveszti felesége megbecsülését, ha feladja. Ám mindannyiuk életét felrázza, amikor egy kisebb rangú versenyen Art szembe találja magát Patrickkal (Josh O’Connor), aki egykor a legjobb barátja volt, egészen addig, amíg meg nem ismerkedtek Tashival.

Mindenképpen ki kell emelni még Trent Reznor és Atticus Ross zenéjét. Mert bármennyire jó is a rendező és a szereplőgárda, voltak olyan helyek a filmben, ahol egyedül a lüktető soundtrack biztosította a feszültséget, anélkül túl hosszú és lapos lett volna egy-egy snitt.

Bámulatos a fényképezés, minden beállítás talál, olykor egyenesen a száguldó labda szemszögéből látjuk a meccseket. Bár a filmben végig erős az erotikus túlfűtöttség, Luca Guadagnino remek ízléssel bánik a kérdéssel. Nem Zendaya cicijével próbálja eladni a filmjét, sosem látszik több, mint ami indokolt, és ami szükséges ahhoz, hogy plusz töltetet adjon egy-egy jelenetnek. Egyébként is túl sok a történés, amit követni kell ahhoz, hogy a szemünket legeltessük. Kimondottan szokatlan módon ebben a filmben sokkal többet vetkőznek a pasik.

Nem is emlékszem, láttam-e valaha olyan mainstream amerikai (vagy bármilyen) filmet, ahol a férfi öltözőt mutatják a maga természetes valóságában.

Itt ez is megtörtént. Sőt, Guadagnino attól sem fél, hogy kicsit behozza a képbe a látens homoszexualitás kérdését. Mindezt kellő lazasággal és humorral teszi.

Félreértés ne essen, a Challengers nem a szexről, és még csak nem is a teniszről szól. Ahogy maga Tashi ki is mondja valahol a film elején: a tenisz nem sport, hanem emberi kapcsolat. Akkor lesz jó egy meccs, ha a pályán lévő két ember szinte eggyé válik, tökéletesen érti egymást.

A Challengers három zseniális színész és egy nem kevésbé nagyszerű rendező összmunkájától lett az, ami, de ez mégiscsak Zendaya filmje, ő a csúcstámadó, a többiek az alaptábort biztosítják neki. A még mindig nagyon fiatal színésznő nem is választhatott volna jobb filmet, hogy megmutassa tehetségét azok számára, akik eddig legfeljebb a Pókember-filmekben és a Dűnében találkoztak vele.

A szép színésznők sokszor úgy próbálnak kitörni a skatulyából, hogy csúnya, vagy legalábbis a nőiességüket háttérbe szorító női karakterek bőrébe bújnak. Zendaya más utat választott: maximálisan kihasználja előnyös külsejét, erotikus kisugárzását, sőt, maga a szerep is arról szól részben, hogy egy vonzereje tudatában lévő fiatal nő miként manipulálja az életében lévő férfiakat. De közben láthatjuk fiatal lányként, anyukaként, femme fatale-ként, üzletasszonyként és tehetetlenül szerelmes nőként is. A színészi sokoldalúság olyan skáláját vonultatja fel, amire kevés szerep nyújt lehetőséget.

Kisujjában van a színész és a nő egész eszköztára, és így könnyedén az ujja köré csavar mindenkit.

Link másolása
KÖVESS MINKET:

Ajánljuk

A Rovatból
Több mint száz év után került elő egy eddig ismeretlen írás Agatha Christie-től
Az első Poirot-regénye környékén írhatta az első világháború alatt.

Link másolása

Váratlan szerzőre bukkantak egy, a Brit Pszichoanalitikus Társaság archívumában talált magazin hasábjain: minden idők legtöbb könyvet eladott regényírójára, Agatha Christie-re.

A magazint Sylvia Payne, a psziszhoanalízis brit úttörőjének papírjai között találták meg, aki még az első világháborúban, nővérként ismerkedett meg a krimi későbbi koronázatlan királynőjével.

A Mit csináltunk a Nagy Háborúban című, hatvanoldalas, saját készítésű szatirikus magazin is ebből az időből származik és Christie, Payne, illetve kolléganőik különböző írásait tartalmazza: novellákat, verseket, színdarabokat – és egy képregényt is egy mérgezéses esetről, amit Christie és szintén nővér barátnői „követtek el”.

Christie a magazinban elsősorban a kérdezz-felelek rovat vezetőjeként szerepel, ahol képzeletbeli olvasók kérdéseire válaszol, válaszait Agatha néni néven szignózva,

de rejtvényoldalt is szerkesztett, továbbá írt egy bírósági álhíreket tartalmazó rovatot.

A belsős nővérmagazint könnyed, pozitív hangvétele miatt minden bizonnyal saját maguk lelkesítésére készítették a nővérek, akik nap mint nap szembesültek a világháború borzalmaival a Franciaországból hazatért brit háborús sebesültek révén.

Christie nagyjából a magazin keletkezésekor írhatta első regényét is, A titokzatos stylesi esetet, a később legendássá vált Hercule Poirot detektív főszereplésével, de ekkor még senki sem sejthette, hogy az írónő könyveinek eladását csak Shakespeare és a Biblia tudja majd megelőzni, ugyanis első regényének kéziratát három éven át hat különböző kiadó utasította vissza.


Link másolása
KÖVESS MINKET:


KULT
A Rovatból
Meghalt András Ferenc
A nemzet művészének rendezőként olyan filmek fűzödnek a nevéhez, mint a Veri az ördög a feleségét vagy a Dögkeselyű. 81 éves volt.

Link másolása

Nyolcvanegy éves korában elhunyt András Ferenc Kossuth- és Balázs Béla-díjas filmrendező, forgatókönyvíró, producer, érdemes művész, a nemzet művésze – jelentette be csütörtökön Szombathelyen Kollarik Tamás, a Nemzeti Média-és Hírközlési Hatóság elnöki főtanácsadója és Lovass Tibor, a Savaria Filmakadémia elnöke a 11. Savaria Filmszemle keretében rendezett médiakonferencián.

András Ferenc, a Savaria Filmszemle életműdíjas zsűritagja emléke előtt a konferencia résztvevői néma felállással tisztelegtek.

A Színház- és Filmművészeti Egyetem MTI-hez eljuttatott közleménye szerint az intézmény harmadéves filmrendező osztályának osztályvezető tanára csütörtökön hajnalban hunyt el.

András Ferenc 1942. november 24-én született Budapesten, 1973-ban szerzett rendezői diplomát a Színház- és Filmművészeti Főiskolán. Életében mindvégig jelentős szerepet játszott a film és a televízió. Pályáját 1962-ben kezdte a Magyar Televízióban, majd dolgozott a filmiparban is, ahol a korszak legnagyobb rendezőivel működött együtt, köztük Ranódy Lászlóval és Makk Károllyal.

Rendezőként és forgatókönyvíróként olyan rendkívüli alkotások kötődnek a nevéhez, mint a Veri az ördög a feleségét, a Dögkeselyű, A kárókatonák még nem jöttek vissza, a Családi kör vagy a Törvénytelen című film – olvasható az SZFE méltatásban.

Mint írták, András Ferenc 1977-ben aláírta a Demokratikus Chartát, kifejezve tiltakozását a csehszlovákiai diktatúra intézkedései ellen, a politikai nyilatkozat támogatása miatt hosszú ideig nem forgathatott újabb játékfilmet.

A nyolcvanas években a MAFILM színésztársulatának vezetője volt, majd később a Dialóg Filmstúdiót irányította. Produceri tevékenysége mellett meghatározó szerepet vállalt a szinkronszakma alakításában, valamint a Duna Televízió szinkronműhelyének korszakos vezetője volt. Szerteágazó tudása és tapasztalata ellenére viszonylag későn kezdett tanítani: 2021-től volt az Színház- és Filmművészeti Egyetem filmrendező osztályának osztályvezető oktatója, aranydiplomáját pedig 2023-ban vehette át ugyanitt - emelik ki a közleményben.

András Ferenc halálával a magyar film világa kiváló alkotót veszített el, emlékét a filmjein és oktatói munkáján keresztül őrzi a Színház- és Filmművészeti Egyetem

– írták.

Link másolása
KÖVESS MINKET: