KULT
A Rovatból

„Cohen egész életében egyetlen dalt írt” – a Sziámi And Friends koncertjén voltunk a Városmajori Szabadtéri Színpadon

Leonard Cohen velünk volt, hol halkabban, érzelmesebben, elgondolkodtatóbban, hol hangosan, rockosabban.

Link másolása

Leonard Cohen dalai mindent elviselnek. Hangot, hangszerelést, versfordítást. Hangot, mert korunk talán legnépszerűbb költője nem vokális képességeivel hódította énekesként a világot. Hangszerelést, mert dalai belső hangulatát ugyanolyan híven tudja tükrözni az egy szál gitáros előadás, mint egy nagyzenekar. Versfordítást, mert Cohen dalversei annyira sokrétegűek, hogy a legkülönbözőbb értelmezések sem hamisítják meg az eredeti gondolatokat, legfeljebb arról árulkodnak, hogy mit ébresztettek fel az átültetőben, annak lelki beállítottsága, műveltsége, történelmi-kulturális hagyományaiból következően. Mindezek tökéletesen beigazolódtak a Sziámi And Friends koncertjén a Városmajori Szabadtéri Színpadon.

Leonard Cohen életem részévé vált, amióta 1993 májusában a londoni Royal Albert Hallban volt szerencsém látni őt élőben. (Szó szerint az utolsó jegyet vettem meg…). Azóta fordítom dalait és nem dalnak szánt verseit, egyes könyvei számomra olyan spirituális menedéket is jelentenek, mint hívő embereknek a szentírások. Éppen ezért mindig érdeklődéssel követem dalainak megszólalását, legyenek azok filmek, vagy a világ bármely pontján elhangzó profi vagy amatőr előadás.

Sziámiék koncertje meglepően kezdődött: két nagyon erős, a zűrzavaros 20. századra és következményeire reflektáló dal a First We Take Manhattan, és a The Future szólalt meg, méghozzá már-már punkos erőszakossággal. Az utóbbi, amely annak idején a Született gyilkosok fekete humorú záróakkordja volt, mintha Sziámi ikonikus dalára reflektált volna: Ha előrelátó csecsemő lettél volna…

Csakhogy alig lehetett érteni Péter énekét, és ennek szerencsére hangot is adott a közönség. A színpad és a nézőtér közti építő jellegű csevegés után a hangmérnök megoldotta a problémát, de azért az énekes kárpótlásul felolvasta a The Future szövegét. Innentől kezdve Leonard Cohen velünk volt, hol halkabban, érzelmesebben, elgondolkodtatóbban, hol hangosan, rockosabban – hála főleg Kirschner Péter gitárjátékának. És a dalok meg is szólították a hallgatóságot, emlékek, kötődések felszabadításával is. Párommal jó néhányszor megszorítottuk közben egymás kezét, ami a mi testbeszédünk nyelvén annyit jelent: egyre gondolunk.

A Dance Me To The End of Love sokaknak A nő illatát idézi Al Pacinóval, holott a megénekelt „égő hegedű” az auschwitzi gázkamrák és krematóriumok mellett játékra kényszerített muzsikusokra utal, engem pedig ama londoni koncertre emlékeztetett, amelyet Cohen ezzel a dallal kezdett.

Élmény volt hallani Sóvári Fehér Anna tisztán csengő énekét a Suzanne-ban. Eszembe jutott, hogy magyarul először Dinnyés József énekelte, és élete vége felé tervezett egy Cohen-lemezt, amelyben segítségére lettem volna, de sajnos már nem volt rá ideje. Thuróczy Szabolcs rekedtes hangjával vagányra vette az In My Secret Life-ot, ő szólaltatta meg a Closing Time-ot is, bár ez utóbbiból kissé elsikkadt a benne lévő irónia. Nem úgy, mint Csákányi Eszter előadásában a Bird On A Wire groteszk szabadság-himnuszából. Maga Sziámi, aki saját fordításait énekelte, azokban a dalokban remekelt leginkább, amelyek valami módon a halálhoz kötődtek. Többször is megjegyezte, hogy „Cohen egész életében egyetlen dalt írt”, de – ezt már én teszem hozzá – az az egyetlen dal az ő egész életéről és millió mások életéről szólt, és ennek az elmúlás elválaszthatatlan része. Így erősödött meg bennem a The Guests haláltánc-képe, a Darkness morbid szerelmi vallomása és mindenekelőtt a Cohen életében utoljára megjelent lemez, a You Want It Darker, amelyben a költő búcsúzik az élettől és készen áll, hogy teremtőjével találkozzon. És hallgatva ezeket a megrázó sorokat, az járt az eszemben: vajon másfél hónapja meghalt édesapám mire gondolhatott utolsó perceiben? Ő is szerette Cohent, neki a Take This Waltz volt a kedvence, ami ezen az estén nem hangzott el.

A Halleluja nélkül persze senki nem mehetett volna haza, hiszen ez lett Leonard Cohen védjegye, holott a lemezkiadó nem is akarta rátenni az 1984-es Various Positions című albumára. Később pedig maga a szerző mondta, hogy „ideje lenne moratóriumot hirdetni a feldolgozásokra.” Mi is számtalanszor hallottuk már Kulka Jánostól az izraeli katonanőkig, de bárhol rátalálunk, minden verzióban meghallhatjuk, legyen akár egy utcai falshmob, leragadunk.

Sziámi figyelmeztetett: bár számos felekezet magáénak tekinti, ez valójában egy szerelmes dal. Maradjunk annyiban, hogy az is. Mindenesetre ezen az estén is betöltötte szívünket, és sokan énekeltük-dúdoltuk-suttogtuk a refrént.

És ehhez még jött egy különleges élményem: amikor Péter elkezdte a Halleluját énekelni, levettem a szemüvegemet, ami nélkül szinte létezni sem tudok – és sokkal élesebben láttam! Ezt magyarázza meg valaki…


Link másolása
KÖVESS MINKET:

Népszerű
Ajánljuk
Címlapról ajánljuk


KULT
A Rovatból
„Így tovább nem lehet élni” – Újabb zseniális Bödőcs-kisfilm készült, Csákányi Eszter és Znamenák István is remek benne
Amolyan igazi Bödőcs-humor, két lazán odapakolt nagyszerű színészi alakítással. Egy kis Örkény, egy kis Wes Anderson négy és fél percben.

Link másolása

Új kisfilm került fel Bödőcs Tibor YouTube-oldalára: a mintegy 4 és fél perces alkotás két főszereplője Znamenák István és Csákányi Eszter.

A kérvény című opus egy Wes Anderson-szerű miliőben játszódik, és lényegében egy kérvény felolvasásából áll, na meg a hangos csattanóból. De az egészben benne van az „elmúthatvanév” Magyarországa, persze a megfelelően vicces, ironikus körítéssel. A kérvény című kispróza egyébként Bödőcs Prímszámok hóesésben című kötetének egyik fejezete.

Amolyan igazi Bödőcs-humor, két lazán odapakolt nagyszerű színészi alakítással.

De felesleges is ennél több, nézzük a kisfilmet:


Link másolása
KÖVESS MINKET:

Ajánljuk
KULT
A Rovatból
Nem Zendaya cicijével próbálja eladni a filmjét Luca Guadagnino a Challengersben
Április 25-től játsszák a hazai mozik a Challengerst. Zendaya eddigi pályafutásának talán legfontosabb filmjét készítette el, és mindent meg is mutatott a cél érdekében.

Link másolása

FIGYELEM: A CIKK APRÓ SPOILEREKET TARTALMAZ!

Napok óta azon töprengek, miért is tetszett ennyire a Challengers. Hiszen ha az ember nagy vonalakban elmondja a sztorit, talán fel sem kelti a figyelmet. Szerelmi háromszög, a tenisz, mint az emberi kapcsolatok, játszmák metaforája, bla-bla-bla. De ahogy sokszor hangsúlyozzuk, a művészet fő kérdése a nem a „mit”, hanem a „hogyan”.

Luca Guadagnino rendező az egyszerű hozzávalókat mesterien elegyíti, a romantikus drámából már-már lélektani thrillert csinál. Az első pillanatban megalapozza az egész filmen átívelő feszültséget. Két férfi teniszezik. Izmosak, leharcoltak, feszültek. Már-már mitikus alakok. Csatájukat a nézőtérről figyeli egy szépséges nő.

A három szempárt látjuk egymás mellé vágva, és rögtön tudjuk, miről van szó, mi is lehet a valódi tétje ennek az összecsapásnak.

Ezután a film ügyesen ugrálva az idősíkokon azt mutatja be, hogy jutottak el a szereplők eddig a pontig.

Tashi (Zendaya) ígéretes teniszcsillagnak indult, ám egy sérülés miatt le kellett mondani az álmairól. Manapság férje, Art Donaldson (Mike Faist) teniszcsillag edzője és menedzsere, akivel van egy közös lányuk is. Art rossz passzban van, sorra veszti a meccseit, szíve legmélyén már szívesen visszavonulna, de fél, hogy elveszti felesége megbecsülését, ha feladja. Ám mindannyiuk életét felrázza, amikor egy kisebb rangú versenyen Art szembe találja magát Patrickkal (Josh O’Connor), aki egykor a legjobb barátja volt, egészen addig, amíg meg nem ismerkedtek Tashival.

Mindenképpen ki kell emelni még Trent Reznor és Atticus Ross zenéjét. Mert bármennyire jó is a rendező és a szereplőgárda, voltak olyan helyek a filmben, ahol egyedül a lüktető soundtrack biztosította a feszültséget, anélkül túl hosszú és lapos lett volna egy-egy snitt.

Bámulatos a fényképezés, minden beállítás talál, olykor egyenesen a száguldó labda szemszögéből látjuk a meccseket. Bár a filmben végig erős az erotikus túlfűtöttség, Luca Guadagnino remek ízléssel bánik a kérdéssel. Nem Zendaya cicijével próbálja eladni a filmjét, sosem látszik több, mint ami indokolt, és ami szükséges ahhoz, hogy plusz töltetet adjon egy-egy jelenetnek. Egyébként is túl sok a történés, amit követni kell ahhoz, hogy a szemünket legeltessük. Kimondottan szokatlan módon ebben a filmben sokkal többet vetkőznek a pasik.

Nem is emlékszem, láttam-e valaha olyan mainstream amerikai (vagy bármilyen) filmet, ahol a férfi öltözőt mutatják a maga természetes valóságában.

Itt ez is megtörtént. Sőt, Guadagnino attól sem fél, hogy kicsit behozza a képbe a látens homoszexualitás kérdését. Mindezt kellő lazasággal és humorral teszi.

Félreértés ne essen, a Challengers nem a szexről, és még csak nem is a teniszről szól. Ahogy maga Tashi ki is mondja valahol a film elején: a tenisz nem sport, hanem emberi kapcsolat. Akkor lesz jó egy meccs, ha a pályán lévő két ember szinte eggyé válik, tökéletesen érti egymást.

A Challengers három zseniális színész és egy nem kevésbé nagyszerű rendező összmunkájától lett az, ami, de ez mégiscsak Zendaya filmje, ő a csúcstámadó, a többiek az alaptábort biztosítják neki. A még mindig nagyon fiatal színésznő nem is választhatott volna jobb filmet, hogy megmutassa tehetségét azok számára, akik eddig legfeljebb a Pókember-filmekben és a Dűnében találkoztak vele.

A szép színésznők sokszor úgy próbálnak kitörni a skatulyából, hogy csúnya, vagy legalábbis a nőiességüket háttérbe szorító női karakterek bőrébe bújnak. Zendaya más utat választott: maximálisan kihasználja előnyös külsejét, erotikus kisugárzását, sőt, maga a szerep is arról szól részben, hogy egy vonzereje tudatában lévő fiatal nő miként manipulálja az életében lévő férfiakat. De közben láthatjuk fiatal lányként, anyukaként, femme fatale-ként, üzletasszonyként és tehetetlenül szerelmes nőként is. A színészi sokoldalúság olyan skáláját vonultatja fel, amire kevés szerep nyújt lehetőséget.

Kisujjában van a színész és a nő egész eszköztára, és így könnyedén az ujja köré csavar mindenkit.

Link másolása
KÖVESS MINKET:

Ajánljuk

A Rovatból
Több mint száz év után került elő egy eddig ismeretlen írás Agatha Christie-től
Az első Poirot-regénye környékén írhatta az első világháború alatt.

Link másolása

Váratlan szerzőre bukkantak egy, a Brit Pszichoanalitikus Társaság archívumában talált magazin hasábjain: minden idők legtöbb könyvet eladott regényírójára, Agatha Christie-re.

A magazint Sylvia Payne, a psziszhoanalízis brit úttörőjének papírjai között találták meg, aki még az első világháborúban, nővérként ismerkedett meg a krimi későbbi koronázatlan királynőjével.

A Mit csináltunk a Nagy Háborúban című, hatvanoldalas, saját készítésű szatirikus magazin is ebből az időből származik és Christie, Payne, illetve kolléganőik különböző írásait tartalmazza: novellákat, verseket, színdarabokat – és egy képregényt is egy mérgezéses esetről, amit Christie és szintén nővér barátnői „követtek el”.

Christie a magazinban elsősorban a kérdezz-felelek rovat vezetőjeként szerepel, ahol képzeletbeli olvasók kérdéseire válaszol, válaszait Agatha néni néven szignózva,

de rejtvényoldalt is szerkesztett, továbbá írt egy bírósági álhíreket tartalmazó rovatot.

A belsős nővérmagazint könnyed, pozitív hangvétele miatt minden bizonnyal saját maguk lelkesítésére készítették a nővérek, akik nap mint nap szembesültek a világháború borzalmaival a Franciaországból hazatért brit háborús sebesültek révén.

Christie nagyjából a magazin keletkezésekor írhatta első regényét is, A titokzatos stylesi esetet, a később legendássá vált Hercule Poirot detektív főszereplésével, de ekkor még senki sem sejthette, hogy az írónő könyveinek eladását csak Shakespeare és a Biblia tudja majd megelőzni, ugyanis első regényének kéziratát három éven át hat különböző kiadó utasította vissza.


Link másolása
KÖVESS MINKET:


KULT
A Rovatból
Meghalt András Ferenc
A nemzet művészének rendezőként olyan filmek fűzödnek a nevéhez, mint a Veri az ördög a feleségét vagy a Dögkeselyű. 81 éves volt.

Link másolása

Nyolcvanegy éves korában elhunyt András Ferenc Kossuth- és Balázs Béla-díjas filmrendező, forgatókönyvíró, producer, érdemes művész, a nemzet művésze – jelentette be csütörtökön Szombathelyen Kollarik Tamás, a Nemzeti Média-és Hírközlési Hatóság elnöki főtanácsadója és Lovass Tibor, a Savaria Filmakadémia elnöke a 11. Savaria Filmszemle keretében rendezett médiakonferencián.

András Ferenc, a Savaria Filmszemle életműdíjas zsűritagja emléke előtt a konferencia résztvevői néma felállással tisztelegtek.

A Színház- és Filmművészeti Egyetem MTI-hez eljuttatott közleménye szerint az intézmény harmadéves filmrendező osztályának osztályvezető tanára csütörtökön hajnalban hunyt el.

András Ferenc 1942. november 24-én született Budapesten, 1973-ban szerzett rendezői diplomát a Színház- és Filmművészeti Főiskolán. Életében mindvégig jelentős szerepet játszott a film és a televízió. Pályáját 1962-ben kezdte a Magyar Televízióban, majd dolgozott a filmiparban is, ahol a korszak legnagyobb rendezőivel működött együtt, köztük Ranódy Lászlóval és Makk Károllyal.

Rendezőként és forgatókönyvíróként olyan rendkívüli alkotások kötődnek a nevéhez, mint a Veri az ördög a feleségét, a Dögkeselyű, A kárókatonák még nem jöttek vissza, a Családi kör vagy a Törvénytelen című film – olvasható az SZFE méltatásban.

Mint írták, András Ferenc 1977-ben aláírta a Demokratikus Chartát, kifejezve tiltakozását a csehszlovákiai diktatúra intézkedései ellen, a politikai nyilatkozat támogatása miatt hosszú ideig nem forgathatott újabb játékfilmet.

A nyolcvanas években a MAFILM színésztársulatának vezetője volt, majd később a Dialóg Filmstúdiót irányította. Produceri tevékenysége mellett meghatározó szerepet vállalt a szinkronszakma alakításában, valamint a Duna Televízió szinkronműhelyének korszakos vezetője volt. Szerteágazó tudása és tapasztalata ellenére viszonylag későn kezdett tanítani: 2021-től volt az Színház- és Filmművészeti Egyetem filmrendező osztályának osztályvezető oktatója, aranydiplomáját pedig 2023-ban vehette át ugyanitt - emelik ki a közleményben.

András Ferenc halálával a magyar film világa kiváló alkotót veszített el, emlékét a filmjein és oktatói munkáján keresztül őrzi a Színház- és Filmművészeti Egyetem

– írták.

Link másolása
KÖVESS MINKET: