KULT
A Rovatból

Cinego: a nappalinkig szállítja nehezen elcsíphető filmekkel az art mozik kínálatát az új magyar streamigoldal

Éreztük, hogy hiányzik itthon egy speciálisan művészfilmes online platform - mondta Gyenis Ajándok. Az első hazai artfilmes online videótéka vezetőjével interjúztunk.


Hiánypótló weboldal nyitotta meg kaput az otthoni legális mozizás terén: elstartolt a Cinego.hu, ami az ország első olyan virtuális videótékája, mely az art mozik kínálatát egészen a nappalinkig szállítja. Már az induláskor közel 180 film közül szemezgethettek azok, akik a karanténidőszak alatt ráuntak a tipikusabb streaming oldalak felhozatalára, vagy csak simán nagy rajongói a gyakran nehezen elcsíphető művészfilmeknek.

A legnagyobb filmfesztiválok nemzetközi kedvencei (pl. A négyzet, Magam ura, Gyújtogatók) és az elmúlt évek emlékezetes hazai alkotásai (pl. Testről és lélekről, FOMO – Megosztod, és uralkodsz) mind-mind megtalálhatóak a dokumentumfilmektől ( pl. A Föld Sója, 20.000 nap a Földön) kezdve az animációs filmeken (pl. Ruben Brandt, a gyűjtő, A vörös teknős) át egészen az olyan Oscar-díjas aktualitásokig, mint az Élősködők. A kínálat pedig folyamatosan bővül és színesedik.

Ráadásul, ha tovább tágítanánk filmnézős komfortzónánkat, ami az anyagiakat illeti, több lehetőség közül is választhatunk. 1500 forintba kerül az egy havi előfizetés, nagyjából 650 forintba a 30 napos kölcsönzés és kb. 1300 forinttól örökre is magunkénak tudhatjuk a kiválasztott alkotást a letöltés opciónak hála.

Gyenis Ajándok, a Cinego vezetője (és a Magyar Art-Mozi Egyesület alelnöke) mesélt nekünk az oldal indulásáról, működéséről, missziójáról és ajánlott pár megnézendő filmet is.

Hogyan indult a Cinego? Egy karantén-ötlet gyümölcse és az elmúlt hetek megnövekedett online film fogyasztási szokásaira/a mozik átmeneti hiányára reagál vagy már régebb óta terveztétek?

A Cinegót már jóval a járvány előtt elkezdtük fejleszteni, ötlet szintjén már pár éve tervben volt. A helyzet érdekessége, hogy korábban is a májusi indulás volt tervben, ugyanis a Cannes-i Nemzetközi Filmfesztiválra időzítettük volna a startot. Cannes elmaradt idén, mi viszont elindultunk. Azt éreztük, hogy nagyon hiányzik itthon egy speciálisan művészfilmes online platform, és az első visszajelzések alapján úgy tűnik, nemcsak nekünk hiányzott, hanem a közönségnek is.

Mi alapján válogatjátok be a filmeket?

Jelenleg négy artfilm forgalmazó, a Cinenuovo, a Cirko, a magyarhangya és a Mozinet filmjei érhetők el az oldalon, de más partnerekkel is dolgozunk azon, hogy új filmekkel bővüljön a kínálat.

Játékfilmeknél fontos kritérium, hogy szerepeljenek nagy nemzetközi filmfesztiválon, ez a magyar filmekre is vonatkozik. Animációs filmeknél - ha nem is szerepeltek korábban fesztiválon – a kritérium, hogy egyedi animációs technikával készüljenek, például gyurmaanimációval vagy rajzanimációval. Dokumentumfilmeknél nincs ilyen éles kritérium, de fontos, hogy korábban be legyenek mutatva moziban.

Egy-egy film várhatóan mennyi ideig lesz elérhető a kínálatban?

Filmenként változó, de ha egy film felkerül a Cinegóra, szeretnénk, ha legalább egy évig elérhető lenne nálunk. Jelenleg a kínálat nagy része ennél hosszabb licensszel rendelkezik. Mindenképp célunk, hogy a Cinegón folyamatosan friss legyen a kínálat, de időt is kell adni a nézőknek, hogy átrágják magukat a katalógusunkon.

Szimpatikus ötlet, hogy különböző fizetési konstrukciók (előfizetés, kölcsönzés, letöltés) közül válogathatunk, így például lehetőségünk van arra is, hogy csupán egy megnézni kívánt filmért fizessünk és ne egy egész hónapért, mint a legtöbb filmes streaming szolgáltatónál. Honnan jött ez az ötlet?

Szerettünk volna minél több nézői szokást kielégíteni az oldallal. Van, aki nem szeretne egy sokadik szolgáltatónál is előfizetni, de egy-egy filmet mindenképp szeretne megnézni a kínálatunkból – nekik remek lehetőség a kölcsönzés vagy a letöltés. És persze vannak a filmőrültek, akik minden mennyiségben fogyasztják a tartalmat, nekik az előfizetés a legalkalmasabb megoldás.

Volt olyan külföldi példa, ami inspirált benneteket?

Magyarországról nem érhető el a Criterion Channel, de az ő válogatott, szerzőközpontú szemléletüket mindenképp szeretnénk meghonosítani.

A válogatott filmek menüjében eddig négy topikkal találkozhatunk, gondolom, ez bővülni fog. Milyen témákra lehet számítani?

Heti szinten fogjuk új válogatásokkal segíteni a nézőket, hogy kevésbé vesszenek el a filmkínálatban. Később filmes szakemberek ajánlóival is tervezünk, valamint műfajok, tematikák és alkotók alapján szeretnénk gyűjteményeket, rövid ajánlókkal kiegészítve.

Ha beindulnak majd az art mozik, várhatóan mennyi idő lesz, amíg egy-egy új film nálatok is elérhetővé válik?

Ez a forgalmazók stratégiáján is múlik, de tiszteletben tartjuk a mozi elsőbbségét. A kölcsönzésnél ez általában pár hónap különbséget jelent, az előfizetőknél esetleg egy évet is, de ez más szolgáltatóknál is így szokott lenni.

Nem olyan régen izzítottátok az oldalt, egyelőre mit tapasztaltok? Az art mozik kínálata nyilván a nézők egy bizonyos rétegét szólítja meg, mennyire mennek a művészfilmek itthon?

Egy hét alatt annyi felhasználónk lett, amennyivel csak hónapokkal későbbre számoltunk. Rengeteg pozitív visszajelzést kapunk, érezzük, hogy valami hiánypótlót hoztunk létre, és ez nemcsak a remélhetőleg hamarosan lecsengő #maradjotthon miatt van.

A mozikban egy-egy művészfilmet pár ezer, esetleg pár tízezer néző lát, mivel kevés a terem és rengeteg a megjelenés. Sok film hamar lekerül a műsorról, így aki esetleg nehezebben veszi rá magát, hogy elmenjen megnézni egy filmet, vagy csak lassabban jut el hozzá az ismerősi ajánlás, könnyen lemarad, vagy már csak lehetetlen időpontban tudja megnézni az adott filmet.

Az előző kérdés már csak azért is érdekes lehet, mert a főváros kivételével vidéki városokban nem is igazán találkozhatunk művészmozikkal. Legtöbbször csupán filmklubok keretében vetítik ezeket a sokszor díjnyertes, „undergroundabb” alkotásokat. Elképzelhető, hogy ez változni fog, ha általatok szélesebb rétegek is megismerhetik ezeket a filmeket?



Link másolása
KÖVESS MINKET:

Népszerű
Ajánljuk
Címlapról ajánljuk


KULT
A Rovatból
Allergiás a lovakra, szerinte a széles csípője az egyetlen fizikai hibája, és újra filmrendezésre készül – 45 érdekesség a 95 éves Clint Eastwoodról
Kígyókat gyűjtött, egyszer repülővel a Csendes-óceánba zuhant, benzinkutasként dolgozott, az emberekben pedig a rasszizmust utálja a legjobban, avagy minden amit nem tudtál Clintről.


Ma 95 éves Clint Eastwood, négyszeres Oscar- és háromszoros Golden Globe-díjas filmrendező, színész és producer. Ennek apropóján összegyűjtöttünk 45 érdekességet róla. Mutatjuk is:

1. Angol, skót, ír, valamint kisebb mértékben német, holland és walesi ősökkel rendelkezik.

2. Gyerekként kígyókat gyűjtött, volt idő, amikor 13 kígyója is volt egyszerre.

3. A hadseregben szolgálat közben a felettesei felajánlották neki, hogy kiképzik tisztnek, mert szerintük megfelelő hozzá a megjelenése. Eastwood azonban beismerte, hogy egyáltalán nem érdekli a katonai karrier.

4. 1951-ben, Seattle-ből, egy találkozóról hazafelé tartó repülőúton a kétüléses gép, amelyen utazott, kifogyott az üzemanyagból, és a Csendes-óceánba zuhant Point Reyes közelében. Eastwood és a pilóta egy mentőcsónakban 2 mérföldet eveztek a partig.

5. Fiatalon vízimentőként is dolgozott, 1951 és 1953 között pedig életmentő és oktatófilmek vetítője volt az amerikai hadseregnél, a kaliforniai Marina városában található Fort Ord támaszponton. Egykori barátja, Don Loomis szerint Eastwood elkerülte a koreai háborút azzal, hogy viszonyt kezdett egy Fort Ord-i tiszt egyik lányával, aki valószínűleg megkérte az apját, hogy vigyázzon Clintre, amikor a beosztásokról döntöttek.

6. A színészi karrierje előtt volt fakitermelő, acélkemence-tüzelő és benzinkutas is.

7. Az 1959 és 1965 között sugárzott Rawhide című westernsorozatban kapta meg az első nagy szerepét. Úgy került bele a szériába, hogy amikor meglátogatta egy barátját a CBS stúdiójában, a stúdióvezető felfigyelt rá, mert úgy nézett ki, mint egy vérbeli cowboy.

8. Rendezés közben ragaszkodik ahhoz, hogy a színészei minél kevesebb sminket viseljenek, és nem szeret sokszor felvenni egy jelenetet, általában már a legelsővel elégedett. Ennek eredményeként a filmjei mindig az ütemterv szerint és a költségkereten belül készülnek el.

9. Rendezés közben egyszerűen csak „Oké”-t mond a „Tessék!” és az „Ennyi!” helyett is.

10. A Bosszú az Eiger csúcsán (1975) című filmhez megtanult hegyet mászni, mert úgy érezte, hogy a jelenetek túl veszélyesek ahhoz, hogy kaszkadőrt alkalmazzon.

11. Ő volt az utolsó hegymászó, aki feljutott a Monument Valley-ben található Totem Pole-ra, mivel a szerződés részeként a filmstáb eltávolította a több évtized alatt más hegymászók által hagyott szegeket. A jelenet, amelyben egyetlen kötélen lóg a hegyoldalon, valóban Eastwoodot mutatja, és nem egy kaszkadőrt.

12. Az Egy maréknyi dollárért, a Pár dollárral többért és A jó, a rossz és a csúf című filmjeiben is ugyanazt a sarapét (ponchót) viselte, amit egyébként soha nem mostak ki.

13. Azt állította, hogy a leginkább a rasszizmust utálja másokban.

14. Rendezőként mindig elutasította, hogy a filmjeiből rendezzenek még a hivatalos mozibemutató előtt úgynevezett premiervetítést.

15. Amikor megkérdezték, hogy leforgatná-e a hatodik Piszkos Harry-filmet, azzal viccelődött, hogy Harry Callahant már régen nyugdíjasnak képzeli, aki a .44-es Magnumjával horgászik.

16. Bár az egész filmes karrierjében fontos szerepet töltött be az erőszak, a valóságban mindig is gyűlölte azt, és az olyan filmjeiben, mint például a Nincs bocsánat (1992), a Tökéletes világ (1993), az Államérdek (1997), a Titokzatos folyó (2003), a Millió dolláros bébi (2004) vagy a Gran Torino (2008), mindig gondosan figyelt arra, hogy bemutassa az erőszak szörnyű következményeit.

17. Bár a filmjeiben gyakran dohányzik, a valóságban egész életében kerülte a cigit.

18. Megkérték, hogy engedélyezze a neve használatát a Vissza a jövőbe III (1990) című filmben. Beleegyezett, és állítólag nagyon meghatotta, hogy így akarnak tisztelegni előtte. Azt nem tudni, tisztában volt-e azzal, hogy a filmben elhangzik a „Mindenki tudni fogja, hogy Clint Eastwood volt a leggyávább ember a vadnyugaton.”, természetesen erősen ironikus mondat.

19. Produkciós cége, a Malpaso Productions, érdekes körülmények között jött létre. Amikor az olasz rendező, Sergio Leone megkereste, hogy szerepeljen spagettiwestern-trilógiájában (Egy maréknyi dollárért, Pár dollárral többért, A jó, a rossz és a csúf), Eastwood szívesen vállalta volna, de az ügynöke próbálta lebeszélni róla, mondván, ez „rossz lépés” („mal paso”) lenne. Minden tanács ellenére azonban a színész igent mondott a „névtelen férfi” szerepére, a döntése pedig nagyon is jó lépésnek bizonyult. Eastwood soha nem felejtette el a helyzet iróniáját, ezért választotta a „Malpaso” nevet a produkciós cégének.

20. Kiváló dzsesszzongorista, és a filmjei zenéjét is sokszor ő komponálta, később kiegészülve a zeneszerző fiával, Kyle Eastwooddal.

21. A filmjeiben hallható hanghordozását Marilyn Monroe ihlette. Elmondása szerint feltűnt neki, hogy Monroe milyen légiesen szokott suttogni, amit nagyon szexinek talált, és mivel neki olyan jól bevált, úgy döntött, hogy ő is kipróbálja ennek a férfi változatát.

22. 193 cm volt a csúcsmagassága, de a hátproblémái miatt már „csak” kb. 188 cm-re tud felegyenesedni.

23. 35 évvel idősebb volt az exfeleségénél, Dina Eastwoodnál. Dina szülei 19 és 21 évesek voltak, amikor a lányuk megszületett, ami azt jelenti, hogy Clint 16 évvel volt idősebb az anyósánál és 14 évvel idősebb az apósánál.

24. Mindig is utálta, ha a filmjeiből politikai és társadalmi üzeneteket olvastak ki. Állítása szerint a filmjei apolitikusak, és amikor forgat, csak az jár a fejében, hogy a végeredmény szórakoztató és izgalmas legyen.

25. A kedvenc színészei között ott van Gary Cooper, Humphrey Bogart, Robert Mitchum és James Stewart is, a legnagyobb kedvence pedig James Cagney.

26. 12 színész kapott Oscar-jelölést az alakításááért valamelyik filmjében: Gene Hackman, Meryl Streep, Sean Penn, Tim Robbins, Marcia Gay Harden, Hilary Swank, Morgan Freeman, Angelina Jolie, Matt Damon, Bradley Cooper, Kathy Bates és ő maga is (a Nincs bocsánatért és a Millió dolláros bébiért). Közülük Hackman (Nincs bocsánat), Penn (Titokzatos folyó), Robbins (Titokzatos folyó), Freeman (Millió dolláros bébi) és Swank (Millió dolláros bébi) pedig meg is kapták az aranyszobrot.

27. A Nincs bocsánat (1992) című filmben viselt csizmája ugyanaz, mint amit a Rawhide című tévésorozatban viselt. Ma már a magángyűjteményének része, és 2005-ben a Los Angeles-i Gene Autry Museum of Western Heritage-ben, a Sergio Leone-kiállításon volt kiállítva. Ez a csizma tulajdonképpen keretbe tette a westernkarrierjét.

28. Az 1994-es cannes-i zsűri elnöke volt, amikor a Ponyvaregény kapta az Arany Pálmát, bár ő nem arra szavazott: „Amikor a Ponyvaregény nyert, valaki azt mondta: »Ó, Clint Eastwood is a zsűriben volt, ezért az amerikai filmre voksolt.« De én európai érzékenységű vagyok, itt kezdődött a sikertörténetem is. Valójában Zhang Yimou Élni című filmje volt a kedvencem, de a legtöbb európai zsűritag a Ponyvaregényért volt oda."

29. Azt állítja, hogy Sergio Leone Egy maréknyi dollárért című filmjében azért kapta meg a szerepet, mert James Coburn, akinek eredetileg felajánlották, 25 000 dollárt kért érte, Eastwood pedig bevállalta 15 000-ért is.

30. Mindig is allergiás volt a lovakra, ezért a westernjeiben ritkán látható közelről lóháton. Amikor filmekben lovagolnia kellett, előbb gyógyszert kellett szippantania az orrába és a tüdejébe. A Bronco Billy (1980) forgatásán például állandóan rosszul volt emiatt.

31. Öt filmjét jelölték Oscar-díjra a legjobb film kategóriában: Nincs bocsánat (1992), Titokzatos folyó (2003), Millió dolláros bébi (2004), Levelek Ivo Dzsimáról (2006) és Amerikai mesterlövész (2014). A Nincs bocsánat és a Millió dolláros bébi meg is nyerték a díjat.

32. Naponta kétszer transzcendentális meditációt gyakorol, és 2013-ban elmondta, hogy már 40 éve meditál.

33. Legalább nyolc gyermeke van legalább hat különböző nőtől: Laurie Murray (1954), akit a biológiai anyja örökbe adott; Kimber Eastwood (1964) Roxanne Tunistól; Kyle Eastwood (1968) és Alison Eastwood (1972) Maggie Johnsontól; Scott Eastwood (1986) és Kathryn Eastwood (1988) Jacelyn Reevestől; Francesca Eastwood (1993) Frances Fishertől, valamint Morgan Eastwood (1996) Dina Eastwoodtól.

34. Hosszú ideig megszállottan rajongott a New York Times filmkritikusáért, Pauline Kaelért, mert az soha nem kedvelte a munkáit. Miután Kael recenziót írt az Az igazságosztó (1976) című filmjéről, Clint megkért egy pszichiátert, hogy elemezze Kael korábbi kritikáit, amelyeket szó szerint megtanult. Az elemzés arra a következtetésre jutott, hogy Kael valójában fizikailag vonzódott Clinthez, és mivel nem kaphatta meg, gyűlölte őt. Clint szerint a kritikus tehát valamiféle bosszúhadjáratot folytatott ellene.

35. Felajánlották neki James Bond szerepét az Élni és halni hagyni (1973) című filmben. Meghatódott, de elutasította, mondván, Bondot angol színésznek kell játszania. Így választották végül a Roger Moore-t. További neki felajánlott szerepek, amelyeket végül visszautasított, vagy amelyekre esélyes volt: Harmonica (Volt egyszer egy vadnyugat, 1968, Charles Bronson), Doug Roberts (Pokoli torony, 1974, Paul Newman), Clark Kent/Kal El/ Superman (Superman, 1978, Christopher Reeve), John Rambo (Rambo, 1982, Sylvester Stallone), K ügynök (Men in Black – Sötét zsaruk, 1997, Tommy Lee Jones), Edward (A bakancslista, 2007, Jack Nicholson).

36. Érdekesség, hogy Clint Eastwood nevének egyik lehetséges anagrammája az „old west action” („régi nyugati akció”).

37. Szerepelni akart a Drágán add az életed! (1988) című filmben, mivel eredetileg ő birtokolta a film alapjául szolgáló Nothing Lasts Forever című regény jogait, de végül a Holtbiztos tipp (1988) mellett döntött.

38. Clint szinte minden tekintetben későn érő típus volt: 19 évesen végzett a középiskolában (egy olyan korszakban, amikor egyes diákok már 16 évesen leérettségiztek), 34 évesen kapta első nagy filmszerepét, 38 évesen alapított családot (a nem házasságból született gyermekeket nem számítva), 41 évesen debütált rendezőként, és 62 évesen kapta első Oscar-jelölését.

39. Kedvenc filmjei közé tartozik a 39 lépcsőfok (1935), a Hová lettél, drága völgyünk? (1941), a York őrmester (1941), a Különös eset (1942) és a Tűzszekerek (1981).

40. Egyszer azt mondta, hogy a széles csípője az egyetlen fizikai hibája, leszámítva a törött fogát, amit végül helyrehozatott.

41. 74 évesen ő lett a legidősebb ember, aki Oscar-díjat nyert a legjobb rendező kategóriában a Millió dolláros bébi (2004) című filmjéért, s ezt a rekordot azóta is tartja.

42. Hat filmet forgatott néhai élettársával, Sondra Locke-kal: A törvényenkívüli Josey Wales (1976), A vesszőfutás (1977), Mindenáron vesztes (1978), Bronco Billy (1980), Bármi áron (1980) és Az igazság útja (1983).

43. Clint elárulta, hogy melyek a kedvenc filmjei a saját rendezései közül: Nincs bocsánat (1992), Bird – Charlie Parker élete (1988), Titokzatos folyó (2003), Millió dolláros bébi (2004), Levelek Ivo Dzsimáról (2006) és A törvényenkívüli Josey Wales (1976).

44. A 80. születésnapján nem akart ünnepséget, mert elmondása szerint már öreg a szülinapi partikhoz. Azt mondta, az egyetlen terve az, hogy elmenjen egy italra az akkori feleségével, Dinával.

45. Friss hír, miszerint Clint Eastwood, most, hogy betöltötte a 95-öt, újabb filmrendezésre készül, s ha összejön, ez lenne e minőségében a 41. egész estés munkája.

Link másolása
KÖVESS MINKET:

Ajánljuk
KULT
A Rovatból
Óriási koncerttel tér vissza Azahriah, az MVM Dome-ban lép majd újra színpadra
Október 17-én tart koncertet Magyarország legnagyobb befogadóképességű beltéri helyszínén.


Május 31-én délelőtt rejtélyes poszttal jelentkezett Azahriah a közösségi oldalán. A „kámbek” felütéssel közzétett bejegyzésben több fotót is megosztott: az egyiken egy QR-kód volt látható, amely egy hétfőn délelőtt 11 órára időzített visszaszámlálóra mutatott, egy másikon pedig a Deák térnél, egy sarokház falán feltűnt óriási molinó szerepelt.

A bejelentés iránti érdeklődést jól mutatja, hogy az énekes hivatalos weboldala néhány perccel 11 óra előtt már gyakorlatilag elérhetetlenné vált.

Ezzel egy időben Azahriah Facebook-oldalán megjelent egy esemény is.

Ebből kiderült, hogy hosszú kihagyás után ismét színpadra áll:

október 17-én tart koncertet Magyarország legnagyobb befogadóképességű beltéri helyszínén, az MVM Dome-ban.

Azahriah, polgári nevén Baukó Attila tavaly ősszel, három telt házas Puskás Aréna-koncert után egy YouTube-videóban jelentette be, hogy határozatlan időre visszavonul. A zenész akkor azt mondta: „Itt az ideje megpihenni, sok dolgot helyretenni, gondolkozni, változtatni, de legfőképpen tanulni tovább és fejlődni.”

Azt is hozzátette: nem tudja, mikor tér vissza, de biztos benne, hogy „az a jelenés nagyobb lesz, mint bármi eddig”.


Link másolása
KÖVESS MINKET:

Ajánljuk

KULT
A Rovatból
Nádasdy Ádám: A Kádár-rendszerben nem voltak olyan gusztustalan sajtómegnyilvánulások, mint most – Interjú Londonról, Budapestről, Pride-ról és méltóságról
A népszerű nyelvész, költő arról is beszélt, mivel járult hozzá a királynő a melegek elfogadásához, mitől más melegnek lenni Angliában, mint Magyarországon, miért nem lehet valójában LMBTQ+ közösségről beszélni. De szóba került Magyar Péter is.


Nádasdy Ádámmal hol egy színházban futunk össze, hol a Magyar Műfordító Egyesület rendevzényein, amelynek mindketten tagjai vagyunk. Legutóbb a Víg Szalonban találkoztunk, ott kértem fel az interjúra, amire végül az online térben sikerült sort keríteni.

– Először is gratulálok a Szinva-irodalmi díjhoz. Ez már a sokadik elismerésed. Megvan ennek még a varázsa, vagy azért ez is olyasmi, amihez idővel hozzászokik az ember?

– Megvan. Különösen azért, mert váratlanul ért, és mert ezt igazi emberek adják, akiknek ez a véleménye, és úgy látszik, méltónak találtak rá. Ez sokkal nagyobb öröm, mint amikor egy kormánytisztviselő vagy egy miniszter adja át. Persze az is jól esik, de ebben van valami emberi.

– Azért régen az állami díjaknál is előfordult, hogy szakmai alapon, arra érdemesek kapták őket.

– Persze, de konstrukciós hiba van az állami kitüntetésekben. Azoknak nem szabadna létezni. A kommunisták vezették be 1949-ben egyrészt, hogy a hűséges embereiket díjazzák, másrészt, hogy kiváltsák az egyéni szponzorálást. A tőkés osztály megszűnt, és a művészeket támogatni kell. Nincs már Baumgarten, nincsen Hatvany báró… marad a párt. Ilyennek nem szabadna léteznie.

Ismerek olyan országokat, ahol a hajuk égnek állna attól, ha egy miniszter akár csak a közelébe menne valamilyen irodalmi díj átadásának.

– Nemrég adták ki a Londoni leveleket kötet formájában. Ezek tavaly nyárig jelentek meg a Népszavában. Miért szakadt meg a sorozat?

– Nem úgy fogalmaznék, hogy megszakadt, hanem hogy befejeződött. Nézd, én nem tudósító vagyok, akinek ez a mestersége, hogy élete végéig minden nap vagy minden héten beszámoljon róla, hogy mi történt. Esszéista vagyok, egy kultúrturista, aki körülnézett Angliában, aztán innen visszanéztem Magyarországra. Kiválasztottam 30 témát, részben, amit az élet hozott elém, részben, amit kikerestem magamnak. 30 darab elég volt, és úgy éreztem, hogy már kitesz egy kötetnyit. El is kezdtem kacsingatni a Magvető Kiadó felé, hátha érdekli, és szerencsére érdekelte.

– Az embernek óhatatlanul is eszébe jut George Mikes How To be an Alien című könyve. Magyarul Anglia Papucsban címen jelent meg. Bár a stílus egészen más, az alapállás megegyezik: egy magyar ember hogy látja Angliát. Az alien itt nem a népszerű űrszörnyeteget jelenti, hanem egyszerűen külföldi idegent…

– A jogi kategóriát. Ma is létezik ilyen. Van is ilyen kifejezés, hogy legal alien. Aki legálisan van ott, de külföldi.

– Sting is azt énekelte: I'm a legal alien.

– Pontosan, így van!

– Ha elég sokat él az ember Londonban, ki lehet lépni az alien státuszból, vagy mindig megmarad?

– Mindig megmarad. Igaz, én nem dolgozom ott, nem adózok, nincs ott egészségbiztosításom. Idős koromban kerültem oda, mert a férjem munkát vállalt ott. Tehát nem vagyok jellemző példa. Nem úgy, mint a férjem. Ha valaki ott dolgozik, az más. Akkor azért Londonban könnyen lehet asszimilálódni, mert London tényleg egy nagyon vegyes város. Talán egyedül az számít, hogy mennyire tud valaki angolul. Ő speciel nagyon jól, de van, aki kevésbé, és ha kinyitják a szájukat kiderül, hogy külföldiek.

– Abban a megtiszteltetésben volt részem, hogy már többször is készíthettem veled interjút. Most azért gondoltam, hogy jó volna beszélgetni veled a Pride itthoni ellehetetlenítése kapcsán, mert kétlaki emberként rálátásod van az itthoni és a brit közegre. Nyilván ott is vannak kirekesztő emberek. Miben más élmény melegnek lenni itthon és odakint?

– Odakint sokkal kevésbé téma ez. A Fidesz-propaganda miatt Magyarországon ez általános témává vált, és nem tudom, hogy sírjak vagy nevessek, hogy az én kis életvitelem országos problémaként merül fel, amikor pedig azért ennél fontosabb problémák is akadnak a magyar állam vagy a magyar nép szempontjából. Mondhatnám persze, hogy pozitívum, mert most már az utolsó faluban is tudja mindenki, hogy vannak melegek, és az micsoda.

Mindenesetre Angliában senkit nem érdekel, ha meleg vagy. Nem lehet ezzel villogni, hogy elmondom nektek, "coming out".

Az utcán itt is kevés férfi párt látni, akik kézen fogva mennének, de itt a heteroszexuális párok sem szoktak. De az nyilvánvaló, hogy melegpárok vannak. Bár ismét le kell szögezni, hogy London nagyváros, ahol mindenféle van, és jobban meg is tűrik egymást az emberek a különbségeikkel. A klepetusba öltözött muzulmán nő ugyanúgy felszáll a metróra, mint a meleg pár. Budapest viszont nem világváros. Szép és nagy, nagyon szeretem, de nem olyan, mint a metropoliszok. Budapest magyar város. London nem tudom, hogy angol város-e, mert felül van azon a kategórián. Ahogy gyerekkorunkban mondták: osztályon felüli étterem. Emlékszel erre?

– Igen, persze.

– Szóval társadalmilag ott a melegség inkább egy kedves, mosolyogtató téma. Az más kérdés, hogy egyénileg biztos problémát jelent, és a világ végéig problémát fog jelenteni, mert ezt az utat egyénileg kell megjárni mindenkinek, amikor ő rájön, hogy "más". Hogy kilóg a többiek közül. Ezen a legelfogadóbb társadalmakban is átesik minden kamasz. Olyan ez, mint amikor rájössz, hogy sokkal magasabb vagy, mint a többi, vagy sokkal alacsonyabb. Vagy hatalmas füleid vannak. Tehát van valami olyan jegyed, amivel nem nagyon tudsz mit kezdeni és valahogy meg kell tanulnod használni.

Ráadásul még mindenki emlékszik rá Angliában, hogy néhány évtizeddel ezelőtt ez még megvetés és szégyen tárgya volt szemben azzal, ha valaki túl alacsony vagy túl magas.

– Olyannyira, hogy ha jól tudom, csak valamikor a 60-as évek végén szűnt meg büntetendő lenni.

– Így van. Meglepően későn. Bár igaz, hogy akkor már nem alkalmazták, de papíron bűntetendőnek számított. Volt egy híres meleg pár, Benjamin Britten zeneszerző és Peter Pears operaénekes. Együtt éltek és együtt is léptek fel sokszor. De úgy kellett tenniük, mintha csak barátok volnának, akik közösen bérelnek egy szép nagy házat. Az áttörés akkor történt, amikor Britten meghalt, és a királynő az udvar nevében részvéttáviratot küldött Pearsnek. Ezt akkor sokan csodálták. Hiszen ha Pears és Britten sosem mondták, hogy ők meleg pár – márpedig nem mondták, mert féltek –, akkor tulajdonképpen miért küld a királynő részvéttáviratot egy teljesen idegen úriembernek? A melegek között ma is sokan azért kötnek házasságot – illetve Magyarországon csak bejegyzett élettársi kapcsolatot lehet –, hogy ha egyikük megbetegszik, akkor az orvos vagy az ápolónő ne legyen kénytelen azt mondani, hogy ne haragudjon, uram, ön milyen jogon van itt? Ha van róla papír, az egész más…

– Említetted, hogy egyénenként végig kell járni az utat amíg valaki eljut oda, hogy felvállalja a másságát. Én úgy érzem, sok esetben annak is végig kell járnia egy utat, aki nem melegként eljut oda, hogy nem csak, hogy elfogadja, hanem nem érdekli. Van a melegek elfogadásának az a fokozata, amikor az elfogadásban van egy kis "de". Hogy "annak ellenére" elfogadom, mennyire jó fej vagyok, hogy elfogadom. Bevallom, én is átestem ezen a stádiumon, bármennyire is ciki…

– Nem ciki! Ez természetes.

– Ugyanakkor az igazi elfogadás az, amiről te is beszéltél, amikor ez már nem is téma. Amikor úgy érzem, nincs miről beszélni. Magyarország még messze van ettől, talán azért, mert itt később indultak be ezek a folyamatok, mint mondjuk Angilában. Bár ugyanakkor érdekes módon, a homoszexualitás büntethetősége nálunk hamarabb megszűnt.

Kádár János fontos érdeme volt, hogy nem akart az emberek hálószobájába befurakodni. Egy diszkrét ember volt. Például nem voltak olyan gusztustalan sajtómegnyilvánulások, mint most, a Fidesz alatt, pedig hát az egész sajtó az ő kezében volt, ott nem volt mese. Ahogy a régi vicc szól Leninről, akár közénk is lövethetett volna. Nem volt a sajtóban szó arról, ha valakinek törvénytelen gyereke született, sem arról, ha házasság nélkül együtt éltek emberek. Ezekkel hála Istennek nem foglalkozott a párt.

Arról sem jelentek meg cikkek, hogy ezek a "homoszexuális férgek" szocialista társadalmunkat a gyökerénél megrágják. Pedig volnának ötleteim, miket lehetett volna írni.

Így a legalizálás is meglepően hamar megtörtént. Biztos azt mondták, felesleges ezzel a bíróságokkal terhelni. De ez nem jelentette azt, hogy a közvélekedés megváltozott volna. Ehhez idők kellett, meg hát persze a rendszerváltás is sokat segített ebben.

– Ha egy társadalom általánosságban véve elfogadóbb, az kihat a gyűlölkedés minőségére is? Mert nyilván homofób emberek és politikusok mindenütt vannak. De arra gondolok, hogy ahol ez nem téma, és ahol nem sikk a melegek vegzálása, ott talán a gyűlölködők is visszafogottabbak.

– Az biztos, hogy Angliában nem olvasok olyasmit az újságban, hogy a melegek ellen írnának bármit. Hála istennek hozzám Magyarországon sem érnek el becsmérlő megjegyzések. Persze lehet, azért, mert buborékban élek, öreg is vagyok, nem számítok érdekesnek. Vannak nálam sokkal exponáltabb közszereplők. Hogy a Pride-on mi lesz, arra nagyon kíváncsi vagyok. Természetesen jövünk a férjemmel együtt, és erre buzdítjuk összes barátainkat és ismerőseinket. Mert itt már többről van szó, nem a melegségről, hanem a szabadságról. Akinek a szabadság fontos, remélem odajön. Abszurd, hogy a melegség ilyen szimbolikus szintre emelkedik, de ez megint csak a Fidesz-propaganda miatt van.

Ők tolták odáig a biciklit, hogy egy katolikus barátom, négy gyerek apja, aki rendszeresen ministrál a templomban, azt mondja nekem, hogy most el fog menni.

– A Pride kapcsán is megfigyelhető az, ami a Black Lives Matternél, hogy belekapaszkodnak az elnevezésbe és félreértik, vagy tudatosan félremagyarázzák. Mondván, ők toleránsak meg minden, de miért kell büszkének lenni arra, hogy valaki meleg. Pedig talán a büszkeség nem is a legjobb fordítás, találóbb a Meleg Méltóság Menete elnevezés. Sokan valószínűleg azzal sincsenek tisztában, hogy a Pride az alapjában véve egy megemlékezés az úgynevezett stonewall-i lázadásra. Egy meleg ember számára pontosan miről szól a Pride?

– Én is gondolkoztam már ezen. Azért nem rossz a büszkeség. Magyarul ugyanis használjuk ezt, amikor visel valaki valami olyasmit, a mi sokak szemében negatív. „Szegény, de büszke asszony.” Ilyet mondhatunk, pedig miért lenne büszke valaki arra, hogy szegény? De nem arra büszke, hanem annak ellenére. Emelt fővel viseli azt, ami kijutott neki. Vagy én mondhatom, hogy a nagyapám egy büszke sváb ember volt. Miért kell annak büszkének lenni, aki sváb? Azért, mert vélhetően abban a környezetben, abban az évtizedben ezt támadták, szégyenné akarták tenni, és ő azt mondta, hogy ide lőjetek, én akkor is sváb ember vagyok.

Egyébként a feketék találták ki. Így szólt az ő mondásuk: Say it loud, black and proud! Mondd hangosan, fekete vagy és büszke!

Náluk ugyanaz a helyzet, akiket még százötven évvel ezelőtt rabszolgaként adtak-vettek. Azért nagyon jó a Pride, mert felhívja erre az emberek figyelmét, meg hát nagyon jó érzés nekünk úgy vonulni az utcán, hogy kézen fogva mehetünk, vagy akár meg is csókolhatjuk egymást. Farsangi légkör uralkodik. Mert az ókor óta pontosan arra szolgált a farsang, hogy akkor minden mást is lehetett csinálni, mint egyébként.

– Ahogy olvassa az ember a politikusok és kommentelők megnyilvánulásait, úgy tűnik, sokan úgy képzelik el a melegeket, hogy ez egy zárt klub, amely James Bond főgonoszokat megszégyenítő megátalkodottsággal, egyfajta "meleg ideológia" mentén fondorkodik valami összeesküvésen. Egyáltalán, létezik ténylegesen olyan, hogy egységes LMBTQ+ közösség és ideológia?

– Nem. Persze vannak meleg barátaim, sőt, mondhatom, hogy a baráti köröm nagy része melegekből áll. Ez szinte természetes. Ha cigány volnék, akkor gondolom, nagy részt cigányokból állna a baráti köröm. Másfelől... Hogy mondjam, nagyon érdekes és szép ez a betűszó, ez az LMBTQ,

de hát ebben olyanok is benne vannak, akiket persze a minden embernek kijáró tisztelettel nézek, például a transzvesztitákat, na de hát hozzájuk nekem mi közöm?

Én olyanokat nem ismerek, és nem is vágyom velük kapcsolatra. Szóval nem, nem fondorkodunk.

– Na és mi a helyzet a "meleg lobbival"?

– Az más. A lobbizásnak minden társadalomban van létjogosultsága, ha arról szól a meleglobbi törekvése, hogy ne piszkálják a melegeket, vagy ne tiltsák ki az iskolából a szexuális felvilágosításnak ezt az ágát.

– Nehéz dilemma, hogy hol az a pont, amikor reagálni kell. Mert ha reagálunk, mégiscsak ők irányítanak minket, hiszen rájuk reagálunk és nyilván pontosan ezekre a reakciókra számítanak. Ez egy ördögi kör, hogy lehet ebből kitörni?

– Ez egy nagyon jó kérdés, de hát én erre nem tudok válaszolni. Ez egy politológiai dilemma. Igazad van, én is billegek aközött, hogy ignoráljuk ezeket a gazságokat, vagy ostobaságokat, avagy emeljük fel szavunkat ellenük.

Most inkább afelé hajlok, hogy emeljük fel a szavunkat, mert kicsit sok a rosszból. Azért most már nagyon sok ember érzi úgy, hogy elég volt a Fideszből.

– Magyar Péter például nem igazán állt bele a Pride kérdésébe, mégis azt nyilatkoztad, ha kiderülne, hogy patája van, akkor is rá szavaznál. De ha jól értem, ez nem feltétlenül mellette szól, hanem sokkal inkább a mostani rendszer ellen.

– Igen, ezt elfogadom, így van. Jöjjön már valami más. Már csak azért is, hogy az emberek ne kényelmesedjenek el. Ha valaki ül egy pozícióban, az álljon fel, és menjen arrébb. Emelje fel a fenekét. Semmi sem örök. Senkinek nem szabad úgy viselkedni, mintha istentől való hatalma lenne. Mert bizony tízenvalahány év után még egy tisztességes hivatalnok is hajlamos azt képzelni, hogy a jóisten őt arra teremtette, hogy ott üljön. De hát ez egyáltalán nem biztos. Mint a nagymama, aki azt mondta, hogy egy évben kétszer akkor is el kell húzni a bútorokat, ha nincs egér a lakásban, hogy ne is költözzön be.

– Kétlakiságod ellenére szerencsére sokat jársz Magyarországon. Hol találkozhatnak veled a tisztelőid, rajongóid?

– Szombathelyen felkértek, hogy nyissam meg az ottani Ünnepi Könyvhetet, ami egy nappal később kezdődik, mint a budapesti. Úgy hívtak meg, hogy aludjak is ott, mert este vacsora lesz. Másnap jövök vissza, de megáll a vonat Győrben, és a győriek azt mondták, hogy szakítsam meg az utamat és legyen egy beszélgetés a győri könyvtárban irodalomról. Másnap, június 15-én, pedig egész nap a budapesti Ünnepi Könyvhéten leszek a Vörösmarty téren, és dedikálok. Miskolcon pedig, amint már említettük is, a Színva-díj átvételekor leszek ott, június 11-én.

– És min dolgozol?

– A Vígszínház felkért hogy fordítsam le Shakespeare-től a Windsori víg nőket, ami egy könnyű kis vígjáték, de szerepel benne Falstaff, a kövér lovag, és ezt Hegedűs D. Géza fogja játszani, akit az isten is erre teremtett szerintem. Novemberben lesz a premier.


Link másolása
KÖVESS MINKET:

Ajánljuk

KULT
A Rovatból
Testileg és lelkileg is csupaszra vetkőzött a sikerért – Az 50 éves Angelina Jolie 10 legfontosabb filmje
Drogfüggő, leszbikus szupermodell, irányításmániás szociopata, forrónacis kalandor, legyűrhetetlen akciósztár, szimpatikus Disney-gonosz, aranytorkú operaénekes, elismert rendező, Angelina Jolie.


Hollywood egyik legnagyobb sztárja volt a 2000-es években, s bár már ritkábban látni a vásznon (mivel főként a rendezői karrierjére összpontosít), a neve továbbra is tömegeket vonz a mozikba, vagy a képernyők elé. A showbiznisz adott volt a számára, hiszen édesapja, Jon Voight Oscar-díjas színész, aki már Angelina születése előtt olyan filmekben tűnt fel, mint az Éjféli cowboy, A 22-es csapdája, a Gyilkos túra vagy Az Odessa ügyirat. S mivel Voight „becsempészte” az akkor hétéves kislányát 1982-es Lookin’ to Get Out című vígjátékába, Jolie is belekóstolhatott a szakmába. A később csodaszép nővé érő lányt először videóklipekben használták (Lenny Kravitz, Antonello Venditti, Meat Loaf, The Lemonheads stb.), majd a nyilvánvaló tehetsége révén sikerült megvetnie a lábát a játékfilmek világában is, sőt igen gyorsan a csúcsra ért. Nem mindennapos karrierje 10 legfontosabb állomását gyűjtöttük össze.

Kifutó a semmibe (1998)

Bár korábban már szerepelt néhány filmben (pl. Adatrablók, Kis tüzek, Istent játszva), mégis ez a tévéfilm indította el igazán a pályáját. Nem véletlenül, hiszen Michael Cristofer rendező a szupermodell Gia Carangiról szóló életrajzi drámájában Jolie csodálatos alakítást mutatott be, pedig nem volt könnyű dolga. A drogfüggő, leszbikus és fiatalon elhunyt Giáról szóló film meztelenkedést, merész szexjeleneteket és mély drámai alakítást követeltek tőle, Angelina pedig testileg és lelkileg is csupaszra vetkőzött, hogy a közönség elé tárhassa egy sebzett ember személyiségét és démonait. Alakítását Emmy-jelöléssel és Golden Globe-díjjal jutalmazták (bár ekkor már volt egy Golden Globe-jelölése, méghozzá az 1998-as, George Wallace című minisorozat mellékszerepéért).

A csontember (1999)

Az első nagyobb mozis főszerep. A Kifutó a semmibe minden bizonnyal Phillip Noyce krimi-thrillerjének alkotóit is lenyűgözte, mivel felkérték Jolie-t, hogy játssza el Denzel Washington partnereként A csontember női főszerepét. Ez a film mutatta őt be a szélesebb közönségnek először, amely ráadásul később szert tett némi kultstátuszra is. Szolid siker volt a mozikban, de arra mindenképpen jó volt, hogy Angie elinduljon az A-liga felé vezető úton.

Észvesztő (1999)

Nem is kellett sokat várni a még nagyobb szakmai dobásra. James Mangold drámájában a céltalan tinédzser, Susanna (Winona Ryder) egy öngyilkossági kísérlet után a Claymoore nevű elmegyógyintézetbe kerül, ahol megismerkedik egy problémás nőkből álló csoporttal, akik erős hatást gyakorolnak az életére. Angelina játssza a szociopata Lisa Rowe-t, aki a többi beteget írányítja, és pokollá teszi az ápolók életét. Az alakítása pedig annyira lenyűgözte az újságírókat és a szakmát egyaránt, hogy 2000 márciusában, mindössze 24 évesen megkapta a legjobb női mellékszereplőnek járó Golden Globe mellett az Oscar-díjat is. (Mondjuk az átadón egy kisebb botrányt okozott azzal, amikor a köszönőbeszédében azt mondta: "Nagyon szerelmes vagyok most a fivérembe.") Innentől viszont nem volt megállás.

Lara Croft: Tomb Raider (2001)

Válogatásunkba természetesen nem azért került be Simon West Tomb Raidere, mert olyan jó film lenne (nem az), hanem mert igen fontos állomása volt Jolie karrierjének. 26 évesen ráosztották ugyanis a kultikus videójáték alapján készült, és az év egyik legnagyobb hollywoodi blockbusterének szánt film főszerepét. S bár manapság nem készül úgy videójáték-adaptáció, hogy a rajongók ne hisztiznének a szerintük rossz casting miatt, Angelina kiválasztása okán nem nagyon lehetett hallani berzenkedőket. Bár 2000-ben Nicolas Cage oldalán már kaszált a Tolvajtempóval, de a Tomb Raider csinált belőle akciósztárt, amely szerepkört a későbbiekben többször is a magáévá tette: pl. Wanted, Salt ügynök, Akik az életemre törnek.

Mr. és Mrs. Smith (2005)

A fenti akciófilmes felsorolásból természetesen kihagytuk a legfontosabbat, a 2005-ös Mr. és Mrs. Smith-t, amely több szót érdemel, hiszen több szempontból is fontos volt Jolie-nak. Egyrészt néhány év sikertelenség után ismét egy széles körben népszerűvé váló filmmel tudott kasszasikert aratni, másrészt a forgatás összehozta őt Brad Pitt-tel, akivel aztán több mint 11 éven keresztül Hollywood legcsillogóbb sztárpárja voltak. A válásuk sem volt semmi, de az már egy másik történet. Mindenesetre a Mr. és Mrs. Smith sokak kedvence lett, amelyből 2024-ben készült egy kiváló sorozatverzió is.

Elcserélt életek (2008)

Angelinát az évek során érték olyan vádak, hogy az Észvesztőért kapott Oscar-díja csak a csillagok ritka együttállásának, vagy egy szerencsés véletlennek köszönhető, és igazából ő nem is jó színésznő. Azóta csak az akciófilmjeivel és a bulvársztorijaival tudta felhívni magára a figyelmet, nem pedig az alakításaival. No, ezekre a hangokra cáfolt rá Angie 2008-ban, amikor kijött Clint Eastwood rendezése, az Elcserélt életek, amely egy olyan, Christine nevű nőről szólt, akinek a kisfia eltűnik, a rendőrség azonban egy másik gyereket próbál rátukmálni, hogy csillapítsák a közvéleményt. Christine persze nem hajlandó elfogadni az álgyereket, és folytatja a kutatást az igazi után. A később kemény thrillerbe hajló krimi-dráma egyrészt filmként is Jolie egyik legjobbja, másrészt megkapta érte a második Oscar-jelölését 2009-ben. Ezúttal viszont nem ő lett a befutó, a díjat végül Kate Winslet vihette haza A felolvasóért.

Demóna (2014)

Az Elcserélt életek (és az ugyanabban az évben készült Wanted) után Jolie kezdett eltávolodni a színészkedéstől (öt év alatt csupán két filmet forgatott le, a Salt ügynököt és Az utazót), és inkább az induló rendezői karrierjére koncentrált. 2011-ben jött ki a direktori debütje, a Magyarországon forgatott A vér és méz földjén, amely nem talált hátba veregetésre semmilyen fronton. 2014-ben így Jolie visszatért színészként (is), méghozzá az év egyik és a karrierjének legnagyobb sikerfilmjében, a Disney Hamupipőkéjének látványos spin-offjában, a Demónában, amely majd’ 760 millió dollárt gyűjtött a mozikból. Úgy tűnt, megvan még Jolie star powerje.

Rendíthetetlen (2014)

2014-ben azonban nemcsak színészként, hanem direktorként is nagyot gurított, a csalódást keltő A vér és méz földjén után ugyanis második rendezését, a Rendíthetetlen című háborús filmet már a vállára emelte a szakma. A valós történeten alapuló sztori főhőse az olimpikon Louis Zamperini, aki a II. világháborúban egy majdnem halálos repülőgép-szerencsétlenség után két társával együtt 47 napot töltött egy tutajon, mielőtt a japán haditengerészet elfogta, és egy hadifogolytáborba szállította. A Rendíthetetlent három Oscar-díjra jelölték, és számos más prominens filmes díjat kapott, ráadásul a mozikban is sikeres volt: 115,6 milliót kaszált csak az Egyesült Államokban.

First They Killed My Father (2017)

2015-ben jött ki Jolie harmadik rendezése, A tengernél, amelyben ő és a férje, Brad Pitt alakították a főszerepeket. A kamaradráma-szerűség azonban ismét csalódást keltő volt, ráadásul egy évvel később szakítottak Pitt-tel, amely után Angie ismét évekig nem vállalt el színészi szerepet, szóval nem ez az időszak volt a legboldogabb a számára. 2017-ben azonban kijött a First They Killed My Father című félig életrajzi drámával, amelyben a kambodzsai író és emberi jogi aktivista Loung Ung elmeséli a gyerekkorában a Vörös Khmer rezsim alatt elszenvedett borzalmakat, és ami ismét sokat javított a rendezői renoméján. Például idegen nyelvű filmként jelölték a 2018-as Golden Globe-on, BAFTA-n és Critics Choice-on is.

Maria (2024)

Bár négy év kihagyás után, 2019 és 2021 között újra aktív volt színészként (Demóna – A sötétség úrnője, Jöjj velem, Akik az életemre törnek), az Örökkévalókkal pedig jó nagyot szippantott a Marvel Mozis Univerzumból is, ezután újfent három évre kivonta magát a forgalomból, hogy 2024-ben ismét egyszerre térjen vissza rendezőként (a Without Blood című háborús drámája Salma Hayekkel állítólag nem sikerült rosszul) és színészként is, utóbbi kapcsán Pablo Larraín híres nőkről szóló életrajzi trilógiájának (Jackie, Spencer) harmadik darabjában alakította az operaénekes Maria Callast. S bár az Oscar-jelöltek közé végül nem került be idén, megkapta érte a hetedik Golden Globe-jelölését (a fent felsoroltakon kívül a 2007-es Hatalmas szívért, az Elcserélt életekért és a 2010-es Az utazóért is nominálták) a legjobb drámai női főszereplők közt. Legközelebb pedig Alice Winocour (Ígérem, hogy visszatérek) francia-amerikai koprodukcióban készülő drámájában (Couture) láthatjuk, illetve erősen rebesgetik a Demóna 3-at is…


Link másolása
KÖVESS MINKET: