KULT
A Rovatból

Szörnyű kamaszkori traumájára volt gyógyír Carlos Santana milliókat megérintő zenéje

75 éves a latin rock megteremtője. A legigazibb Santana persze mindig élőben szólal meg, amikor senki és semmi nem áll útjában.

Link másolása

1983. május 13, péntek. Este 8 óra, Budapest Sportcsarnok. Valami különleges borzongás fut át a termen. Eljött közénk Woodstock egyik hőse, a rock-világ egyik legegyedibb hangú gitárosa, Carlos Santana és fergeteges zenekara. Néhány héttel korábban a metrómegállónál állt a sor a két koncert jegyeire várakozva. Tizennégy éve várok erre a találkozásra, amióta egyik barátomnál meghallottam az Abraxas című albumát és végig követtem pályafutását összes kitérőjével együtt.

A délutáni buli már megvolt, valaki megemlíti, hogy néhány órája született meg Santana első gyermeke, Salvador. Aztán egy pillanatnyi sötét és be is indul a gépezet, a nyakigláb fekete énekessel az élen, de ott van maga Carlos is sötét szemüvegben, és hamarosan csak az ő aurájában létezik mindenki. A nyolctagú banda, köztük egy dobos és három ütős az eget is lezenéli, a nagy slágerektől – Evil Ways, Watch Your Step, Open Invitation és persze Black Magic Woman példaképe, Szabó Gábor Gypsy Queenjével egybe gyúrva – a kifinomult, jazzes rögtönzésekig – Incident At Neshabour, Toussaint L’Overture – és az olyan latinosan szenvedélyes, romantikus darabokig, mint a Samba Pa Tí, ahol Santana bemutathatja azt, amiről két akkord után is felismerhető az ő Gibson Les Paul gitárja: a hosszan kitartott, majd hirtelen elengedett hang, illetve a röpke frázisból elindított, végletekig felgyorsuló és besűrűsödő szóló.

Másfél óra egy pillanat alatt elszáguld, néhány percig tartó vastaps után a zenekar visszajön és nyomnak még egy másfél órát. Az ütősök, a kubai Armando Peraza dirigálta „gorillák”, karneváli hangulatot varázsolnak Budapestre, Carlos pedig egymaga akkorát játszik, amekkorát tán még Woodstockban sem.

Nehéz eldöntenem, hogy a 75 éve, 1947. július 20-án a mexikói Autlánban született muzsikus melyik korszakát szeretem a legjobban. Az első éveket, amikor a Kaliforniában felszedett bluesból, a karibi ritmusokból és az otthonról hozott tijuana-zenéből elegyített, jobb híján „latin rock-os” lemezeket, amelyek legjobb dalait a mai napig játssza? „Végtelenül meztelen zenét játsszunk, hogy szeretkezzetek” – mondta akkoriban. Pedig az akkor alig huszonéves muzsikusnak nagy szüksége volt arra, hogy kiadja magából minden fájdalmát: a bordélyházak világában serdült kamasszá, itt kezdett zenélni apja nyomdokain, és ezekben az években érték azok a szexuális bántalmazások, amelyek később évekig nyomot hagytak párkapcsolatain is. Erről azonban csak évtizedekkel később tudott a nyilvánosság előtt beszélni.

Lehet, hogy éppen ez vezette őt ahhoz a spirituális útkereséshez Sri Chinmoy mester mellett, amely zenéjét is elmélyültté tette az 1972-es Caravanserai albumtól kezdve. Ezekben az években használta a Mestertől kapott Devadip (Isten fénye) nevet és jegyben dolgozott együtt John Coltrane özvegyével, Alice-szel, Mahavishnu John McLaughlinnal, Herbie Hancock-kal és Wayne Shorterrel. Éppen e ciklusban írt lemeztörténetet azzal, hogy az 1980-as Swing of Delight volt az első jazz/rock album, amelyet – még a CD-korszak előtt – digitálisan vettek fel. Ezeket a lemezeket olyankor hallgatom szívesen, amikor magam is befelé néző hangulatban vagyok. De vannak kedvenceim a „populárisabb” korszakából, például az 1981-es Zebop! tökéletes a régi és az új Santana-rajongóknak egyaránt.

Furcsa módon az 1999-es, 9 Grammy-díjjal kitüntetett Supernaturallel és az azt követő „koprodukciókkal” nem tudtam soha igazán megbarátkozni. Valahogy úgy éreztem, hogy éppen a Santana-zene lényege veszett el bennük. A 2010-es években aztán részben visszatért a gyökerekhez: a 2012-es Shape Shifteren két magyar vonatkozású instrumentális darabja is van, a Macumba in Budapest és a Mr. Szabo, amelyben Carlos kiváló jazz-gitárosunk stílusában játszik, majd a 2019-es Africa Speaks-ben tiszteleg a „civilizáció bölcsője”, a dzsungel előtt, ahol szavai szerint „az éjszakai csillagok a növényekkel, az állatokkal és az emberekkel kommunikálva kimondták az egyetemes igazságot.” Igazi világzenei gyöngyszem, miközben Carlos legjobb saját hagyományait eleveníti fel.

A legigazibb Santana persze mindig élőben szólal meg, amikor senki és semmi nem áll útjában. Ezt igazolta már Woodstock is, majd az 1975-ben megjelent tripla koncertlemez, a Lotus, amelyben Carlos és társai bemutatják, hogy micsoda zenei asszociációkra képesek, mindenféle műfaji korlátot ledöntve Sztravinszkijtól Jimi Hendrixig.

És mindezt színről színre, a színpadtól alig néhány méterre átélni valóban egyet jelent a test, a lélek, a szellem eggyé való átlényegülésével a Zene által.

Santana eddig 11 alkalommal járt Magyarországon, az első mellett számomra a legemlékezetesebbek az 1987-es és a 2004-es bulik voltak. A 35 évvel ezelőtti koncert előtt először ülhettem le szemtől szembe Carlosszal, és ez a szelíd arcú, törékeny alkatú ember maga volt a megtestesült alázat hivatása iránt, miközben áradt belőle a tiszta szeretet, pedig még gitár sem volt a kezében. Akkori szerkesztőm nem értette, hogy miért tartottam fontosnak megjegyezni: Santana sötét szemüvegben érkezett, de amint beszélgetni kezdtünk, levette...

Az MTK-pályán rendezett koncert egyik meglepetése a Hendrix Band of Gypsyséből ismert Buddy Miles volt, aki ezúttal nem dobosként, hanem gitárosként és persze énekesként hozta soul-os, funky-s hangját. Talán még egy óra sem telt el, amikor ömleni kezdett az eső, pillanatok alatt ronggyá áztunk, de valahányszor úgy éreztük, hogy nem bírjuk már a vacogást, Carlos belevágott valami olyasmibe, amit nem lehetett otthagyni. És most sem adta alább 3 óránál, és bár a végén már a bőrünk alatt is vizesek voltunk, minden pillanata megérte. 2004 júliusában a Papp László Sportarénában lépett fel, Salvadorral a billentyűknél, és bár új sikeres korszakának dalaira – Maria Maria, Smooth – épített, nem maradhattak el a régi tüzes-érzelmes kedvencek, sőt, még ízelítőt kaptunk a gyönyörű Aranjuez-concertóból is, a ráadást pedig John Coltrane A Love Supreme-jével, a legszebb jazz-mantrával fejezte be, amely végigkíséri őt szinte a kezdetektől fogva.

„A lelked mágnes. Nem azt vonzod be, amire szükséged van, vagy amit akarsz, hanem azt, ami magad vagy. A legértékesebb tulajdonod a nyitott szíved” – vallja Carlos, és nem panaszkodhat, hiszen nagyon is széles univerzumról vall zenéje, amelynek kisugárzását több mint fél évszázada élvezzük.

És végezetül hadd jegyezzem meg: 1983. május 13-án, aznap, amikor Salvador Santana megszületett, tudtam meg, hogy életemben először én is apa leszek…

Link másolása
KÖVESS MINKET:

Népszerű
Ajánljuk
Címlapról ajánljuk


KULT
A Rovatból
„Szinte mindenki kétségbe van esve, fel van háborodva” – Udvaros Dorottya távozása nagy vihart kavart a Nemzeti Színházban
„Ha egy ilyen kaliberű színművészt, mint Udvaros Dorottya, így el lehet küldeni, mire számítson mindenki más” - mondta el egy bennfentes a Blikknek.

Link másolása

Ahogy arról mi is írtunk, Udvaros Dorottya közölte, hogy a Nemzeti Színház nem újította meg a szerződését, anyagi okokra hivatkozva.

Később az intézmény azt mondta, hogy határozatlan idejű munkaszerződéssel rendelkezik, amit nem szüntettek meg. Erre reagált megint a színésznő, és újra megerősítette, hogy Vidnyánszky Attila nem újította meg a szerződését, csak azokban a darabokban fog játszani, amik még műsoron vannak.

A Blikk információja szerint a színésznő bejelentése óta temetői a hangulat a színházban.

"A társulat rémes állapotban van, szinte mindenki kétségbe van esve, illetve fel van háborodva, hiszen ha egy ilyen kaliberű színművészt, mint Udvaros Dorottya, így el lehet küldeni, mire számítson mindenki más?"

– mondta egy bennfentes a lapnak.

Sokan értetlenül figyelik, hogy külföldi rendezőket hívnak, és nem az itt dolgozó művészekre vigyáznak. Úgy tudják, hogy nagy összegeket kapnak a külföldi vendégrendezők, miközben sok, szerződésben lévő színész anyagi gondokkal küzd. Több fiatal művésznek is másodállást kellett vállalnia ahhoz, hogy meg tudjon élni - írja a portál.

Udvaros Dorottya korábban többször is felszólalt például a Színház- és Filmművészeti Egyetem modellváltása kapcsán. Korábban utalt rá, hogy ez is közrejátszhatott abban, hogy az igazgató elküldte.

A lap informátora szerint Vidnyánszky és Udvaros között egy újabb hangos vita is kipattant az előző nemzet színésze választás kapcsán. Mivel ez a színházban történt, azt többen is hallották.

A Blikk beszélt Szarvas Józseffel is, aki korábban együtt játszott a színésznővel a színház nyitóelőadásában.

"Mindig fájdalmas, amikor valaki távozik közülünk, Dorottyával pedig huszonkét éve vagyunk munkatársak, ezért megrázó volt a hír" – mondta a lapnak.

"Azt tudjuk, hogy a színház jelenleg nehéz anyagi körülmények között dolgozik, ez aggodalomra ad okot, de arról nem tudunk, hogy további művészektől is megválna a teátrum. Készülünk a következő évadra. Korábban én is többször mentem el színházból, és nem állt meg az idő" – tette hozzá.


Link másolása
KÖVESS MINKET:

KULT
A Rovatból
Áll a bál a Nemzeti Színházban: Udvaros Dorottya után mások is távoznak a teátrumból
Az Index szerint a tavaly novemberben súlyos balesetet szenvedett Horváth Lajos Ottó és Szász Júlia sem tér már vissza, és felmondott Barta Ágnes, Mészáros Martin, Szép Domán és Szabó Sebestyén László is.

Link másolása

Pénteken lapunk is megírta, hogy Udvaros Dorottya szerződését 22 év után nem újította meg a Nemzeti Színház, így távozik onnan. Azonban az Index információi szerint azonban nem ő az egyetlen, aki otthagyja a teátrumot.

Pénteken reagált a Nemzeti Színház is, miszerint a művésznőnek határozatlan idejű szerződése van. Később Udvaros Dorottya azonban azt mondta: pénteken volt szerződtetési tárgyalása a vezérigazgatóval, amikor is közölte, hogy nem kívánja meghosszabbítani a munkaszerződését.

A helyzetet még érdekesebbé teszi, hogy a színésznő nemrégiben kapta meg a Nemzet Színésze címet, amiről a lap úgy tájékoztat, éppen Vidnyánszky Attila hathatós támogatásával történt meg.

Az Index információi szerint

a tavaly novemberben súlyos balesetet szenvedett Horváth Lajos Ottó és Szász Júlia sem tér már vissza. Továbbá felmondott Barta Ágnes és férje, Mészáros Martin, illetve Szép Domán és Szabó Sebestyén László, illetve Farkas Dénes már korábban elhagyta a színházat.

A lap felkereste a színészeket, akik közül Barta Ágnes megerősítette a hírt, miszerint az évad végétől nem lesz már a társulat tagja. A távozók helyére nem tervez új embereket alkalmazni a színház.


Link másolása
KÖVESS MINKET:

Ajánljuk

KULT
A Rovatból
Udvaros Dorottya továbbra is állítja, Vidnyánszky Attila nem hosszabbította meg a szerződését
A színésznő szerint az intézmény igazgatója anyagi okokra hivatkozva nem újította meg a szerződését. A Nemzeti Színház szerint Udvaros Dorottyának határozatlan idejű szerződése van, és azt nem mondták fel.

Link másolása

Mi is írtunk róla, hogy Udvaros Dorottya azt mondta, hogy már nem tagja a Nemzeti Színháznak, mert a szerződését nem újították meg. Az igazgató, Vidnyánszky Attila korábban az intézmény anyagi helyzetére hivatkozott.

Pénteken a Nemzeti Színház azt közölte:

„Udvaros Dorottya művésznő a Nemzeti Színház társulatának tagja, határozatlan idejű munkaszerződéssel rendelkezik, mely a mai napig nem került megszüntetésre és felmondásra”

- írta a Telex.

A színésznő gyorsan reagált a teátrum közlésére. A lap megkeresésére azt válaszolta:

„Március 22-én pénteken 11.00-kor volt szerződtetési tárgyalásom a vezérigazgató úrral, amikor is közölte, hogy nem kívánja meghosszabbítani a munkaszerződésemet. Azokra a darabokra, amik még műsoron maradnak és játszom bennük, azokra egyedi szerződést kapok majd május közepén”.

Link másolása
KÖVESS MINKET:

Ajánljuk

KULT
A Rovatból
Udvaros Dorottya 22 év után távozik a Nemzeti Színházból, Vidnyánszky Attila nem hosszabbította meg a szerződését
A legfőbb érv az volt, hogy a színház nehéz anyagi helyzetben van. Udvaros azonban nem érti, hogy akkor miért kell külföldi rendezőket szerződtetni hatalmas összegekért.

Link másolása

Már nem vagyok tagja a Nemzeti Színháznak. Vidnyánszky Attila valóban nem hosszabbította meg a szerződésem – mondta Udvaros Dorottya a Magyar Hangnak adott interjújában. A direktor legfőbb érve az volt szerinte, hogy a teátrum nehéz anyagi helyzetben van.

„A kormány elvont 380 millió forintot a színháztól, és idén már nem sikerült befoltozni a költségvetésen ütött lyukakat. Elfogadom, hogy anyagi problémák vannak, de ha valóban ilyen rossz a helyzet, akkor miért kell újabb és újabb külföldi rendezőt leszerződtetni hatalmas összegekért?

A Nemzetiben már alig rendeznek magyar művészek” – mondta a színésznő a lapnak.

Udvarost megkérdezték a tavaly novemberi balesetről is, amikor a Rómeó és Júlia előadás közben Szász Júlia és Horváth Lajos Ottó lezuhantak a díszletről.

„Benne volt a levegőben, hogy valami történni fog. Korábban már kis híján történt tragédia, egy öt méter magas díszletelem kezdett el dőlni, a tetején egy színésszel, akinek végül szerencsére nem esett baja, de az eset után elszerződött a színháztól. A Rómeó és Júlia próbáin a kollégák többször is jelezték, hogy veszélyes a díszlet, mégsem történt semmi” – mondta Udvaros Dorottya.


Link másolása
KÖVESS MINKET: