KULT
A Rovatból

Capone, Star-Wars-mozik és bújócskázós horror - Augusztusi streaming-ajánló

Megint lesz miért online mozizni, még nagy klasszikusokat is visszahoznak a szolgáltatók.


Project Power - Netflix, augusztus 16.

A Project Power egy Netflix-gyártású nagyjátékfilm, amely egy egész eredeti ötleten alapul. A sztori lényege, hogy egy tabletta pontosan öt percre kiszámíthatatlan szupererővel ruházza fel azt, aki bevette - az egyik oldalon azok állnak, akik le akarják leplezni az ezt feltaláló csoportot. A helyszín New Orleans, a két főszereplő neve pedig már önmagában vonzóvá teszi a mozit: Joseph Gordon-Levittot nem láttuk még rossznak semmiben, Jamie Foxx pedig szinén maga a műfaji színészet egyik nagy jelensége.

LoveCraft Country - HBO GO, augusztus 17.

A magát fantasy-thriller-drámaként műfajba soroló sorozat egyik alkotója maga a horror műfaj legfrissebb megújítója, Jordan Peele (Mi, Tűnj el!), akitől egyvalamit már megszokhattunk: soha nem az történik a filmjeiben, amire számítanánk, sőt, egy Peele-horror elé már úgy ülünk le, hogy inkább nem is számítunk semmire, annyira megdöbbentő fordulatokkal operál. A sztori szerint Atticus Freeman második világháborús, fekete veterán, aki rajong a science-fiction-regényekért. Miután hazatér a nagy háborúból, barátjával és nagybátyjával elindul, hogy megkeresse rejtélyes körülmények közt eltűnt apját. Ne feledjük: az 50-es évek fajgyűlölettel teli Amerikájában járunk, így útjuk a túlélésért folytatott harccá alakul.

Capone - Amazon Prime, augusztus 10.

Tom Hardy alakításáról azóta szólnak a spekulációk, amióta tudjuk, hogy ő alakítja majd a legendás gengsztert és láttuk a trailerben elmaszkolva, szivarral. Azok a kritikusok, akik már voltak olyan szerencsések, hogy látták, szintén megosztóan gondolkodtak az egyébként zseniális Hardy játékáról, többek között ezért is vagyunk kiváncsiak rá, na meg Matt Dillon miatt, aki generációjának egyik legnagyszerűbb, de kissé alulértékelt színésze.

Az aszfalt királyai - HBO GO, már nézhető

Anno mi is írtunk a novemberben moziba került filmről, amit végre streamingelni is lehet, a főszerepben a nagyszerű Christian Bale-lel és Matt Damonnal. A direktor James Mangold (A nyughatatlan) híresen tudja a dolgát, a két színész pedig nyomhatta a gázt, és eljátszhatta, hogyan csapott össze egy versenyautófejlesztési versenyben a Ford és a Ferrari 1966-ban.

Kvíz-show - HBO GO, már nézhető

A mára klasszikussá vált mozi rendezője nem más, mint Robert Redford, aki épp ekkortájt, a kilencvenes években - a film 1994-ben készült - ért rendezői karrierje egyik csúcsára. Érdemes egyébként megnézni, mennyire nem sietett, Clint Eastwooddal ellentétben ő nem évente forgatott, viszont nagyszerű filmeket készített, legelső munkája, az Átlagemberek például csodálatos mozi. A négy Oscarra jelölt Kvíz-show egyik főhőse egy fiatal ügyvéd, aki egy direkt megbundázott tévés vetélkedő nagy nyertesét (Ralph Fiennes) vizsgálja, és próbálja bebizonyítani bűnrészességét. Nagyon okos film, remek alakításokkal. jó újranézni.

Star Wars: Egy új remény, Star Wars: A Birodalom visszavág, Star Wars: A Jedi visszatér - HBO GO, már nézhető

Az HBO GO most minden Star Wars-rajongó, illetve reménybeli leendő rajongó szívének kedvez, amikor George Lucas legendás első Csillagok háborúja-trilógiáját elérhetővé tette. Miért megunhatatlan - és alkotói oldalról is szinte lezárhatatlan - a történet? Mert a bennünk dolgozó vágyakat, igazságérzetet és a minden felnőttben jelen lévő gyereket, az igazán jó mese iránti éhséget és a világban rendet teremtő történetek iránti vágyat elégíti ki.

Immigration Nation - Netflix, már megy

A Trump-adminisztráció egyik sarkalatos pontja és krízishelyzete a bevándorlás kezelése, ezt a nagyon érzékeny témát dolgozza fel ez a hat részes dokumentumfilm-sorozat. Talán nem árulunk el nagy titkot, ha a Netflix-doksik ismeretében elmondjuk, a probléma minden oldalát próbálják hitelesen megmutatni, de a végén mégis nem tud nem egyvalami maradni állításként: mind csak emberek vagyunk.

Aki bújt - HBO GO, augusztus 7.

Ezt a remek horrort, ami egyben egy szatirikus vígjátékként is értelmezhető, még a karanténhelyzet előtt játszották a mozik, és akik lemaradtak róla, most mindenképpen pótolják, mert eredeti és nagyon szórakoztató darab. A főszereplő egy Grace nevű lány, aki az esküvőjére készül, vőlegénye pedig dúsgazdag. A ceremóniát a leendő férj családjának hatalmas, ódon kastélyában tartják, a lagzi után pedig a família régi jó szokás szerint egy "kedves" beavatásra hívja a lányt, akinek csak bújócskáznia kell a házban. Ja, nem csak. Az élete lesz a tét.


Link másolása
KÖVESS MINKET:

Népszerű
Ajánljuk
Címlapról ajánljuk


KULT
A Rovatból
„Nem látok jönni egy szebbik világot, itt ti loptátok el tőlünk a jövőt” – újabb rendszerkritikus dalt írt Mehringer Marci, Puzsér Róbert is szerepel a klipben
A kritikus egy közmédiás szerkesztőt alakít a klipben. A dalhoz Petőfi klasszikusa adta az ihletet a fiatal zenésznek.


Új dallal jelentkezett Mehringer Marci. A fiatal zenész néhány hónapja adta ki a Szar az élet című, rendszerkritikus dalát, ami hatalmas visszhangot váltott ki.

Mehringer ezúttal is hasonló szerzeménnyel állt elő. A Szeptember végén (stressz) című dal szintén a mai fiatalok gondolatairól szól, és a zenész azt szerette volna, hogy a magyar valóságot tükrözze egy olyan szemszögből, ami minden korosztálynak ismerős lehet.

„Petőfi Sándor Szeptember végén című költeménye volt a kiindulópont, mert vannak érzések és gondolatok, amik évszázadokon át is relevánsak maradnak. Ezek azok, amik összekötnek minket, akár fiatalok vagyunk, akár idősebbek, egyszerűen generációkon keresztül összeköt mindenkit”

– mondja Mehringer a dalról, melynek klipjében Puzsér Róbert, Dietz Gusztáv és Füsti Molnár Éva is közreműködött.

Puzsérék a klipben a propaganda hatására egymástól egyre jobban eltávolodó családot alakítanak. Az énekes szerint a szám allegorikus látomás a mai Magyarországról: „a közmédia egyik szerkesztőjének történetén keresztül, aki a saját lelkiismeretével küzd, majd végül angyallá válik, hogy a magasból tekinthessen le az országra, amelyet addig a képernyő mögül formált.”

A dalban például ilyen sorok hallhatóak:

„itt összeomlik minden,

piros-fehér-zöld az ingem

forog a világ, elfolyik minden,

nekem tényleg senkim sincsen”

A refrén pedig így szól:

„nem nyílnak a völgyben a kerti virágok

nem zöldell a nyárfa az ablak előtt

nem látok jönni egy szebbik világot

itt ti loptátok el tőlünk a jövőt”

Mehringer Marcival a Szar az élet című száma után interjúztunk is. Akkor azt mondta, a pozitív fogadtatáson túl, sok negatív kommentet, sőt még fenyegető üzenetet is kapott a dal miatt.

(via 24.hu)


Link másolása
KÖVESS MINKET:

KULT
A Rovatból
Tarr Béla Krasznahorkai Nobel-díjáról: A Sátántangót egy éjszaka alatt olvastam el, és rögtön tudtam, hogy ez egy remekmű
Az író és a filmrendező sokáig dolgozott együtt. Tarr Béla nagyon örül, hogy Krasznahorkai László megkapta a Nobel-díjat.
Maier Vilmos - szmo.hu
2025. október 09.



A Népszava telefonon érte utol Tarr Bélát, miután csütörtökön irodalmi Nobel-díjat kapott Krasznahorkai László. Tarr több Krasznahorkai-regényből is filmet készített, hosszú ideig dolgoztak együtt.

Tarr így fogalmazott:

„Nagyon örülök, hogy nyert, úgyhogy egyelőre mást nem tudok mondani. Hosszú éveken keresztül együtt dolgoztunk, és hogy nyert, hihetetlen nagy öröm.”

A rendező a Sátántangót és Az ellenállás melankóliáját is vászonra vitte, utóbbi Werckmeister harmóniák címen került a mozikba. Alkotótársi kapcsolatuk A torinói lóig (2011) tartott.

Arra a kérdésre, miként hatottak az író szövegei a filmekre, Tarr ezt mondta: „Nem konkrét szöveg segített, hanem az a pozíció, ahonnan a világot nézi, mert az univerzális. Abban tudott nagyon segíteni. De hát ez két külön nyelv, az irodalom és a film. A Sátántangót egy éjszaka alatt olvastam el, és rögtön tudtam, hogy ez egy remekmű.”

A magyar kormány és a hazai művészeti élet több szereplője is gratulált a friss Nobel-díjas írónak:


Link másolása
KÖVESS MINKET:


KULT
A Rovatból
Sorra érkeznek a gratulációk a friss Nobel-díjas Krasznahorkainak: Karácsony, Orbán is posztolt
Hankó Balázs, a kultúráért és innovációért felelős miniszter szűkszavúan gratulált. Bödőcs Tibor is posztolt, 2017-ben megjelent könyve, az Addig se iszik egyik bekezdését idézte.


Nyáry Krisztián elsőként reagált a Facebookon, és az Aprómunka egy palotáért című műből idézett egy hosszabb részletet:

(…) a művészet, ennyit még én is tudok, az nem az anyagi vagy szellemi tárgyakban megjelenő báj, a nagy szart, már bocsánat, a művészet, az nem valami tárgyban van, az nem esztétikai kijelentés, nem valami message, nincs message, meg egyáltalán, a művészet az csak kapcsolatban van a szépséggel, de nem azonos vele, és főleg nem korlátozódik a bájra, sőt, a maga rendkívüli módján elüldözi azt, tehát nem a könyvben, a szoborban, a festményben, a táncban, a zenében kell keresni, mivel nem is kell keresni, hisz azonnal felismerhető, ha ott van (…)

Hankó Balázs, a kultúráért és innovációért felelős miniszter a bejelentés idején még a magyar felsőoktatásról posztolt, negyedórával később már szűkszavúan gratulált.

Rövidesen Karácsony Gergely, Budapest főpolgármestere is megszólalt: „Krasznahorkai Lászlónál tökéletes, nagyon is kiérdemelt helyen van” a díj.

Közel negyven perc elteltével Orbán Viktor miniszterelnök is nyilvánosan gratulált, Magyarország büszkeségének, és egyben az első gyulai Nobel-díjasnak nevezve az írót.

Bödőcs Tibor is posztolt, 2017-ben megjelent könyve, az Addig se iszik egyik bekezdését idézte.

A Svéd Akadémia csütörtökön közölte, hogy idén Krasznahorkai László veheti át az elismerést.

A fogadóirodák az utóbbi napokban második legesélyesebb „jelöltként” jegyezték Krasznahorkait; az esélyek alapján olyan neveket előzött meg, mint Murakami Haruki, Salman Rushdie vagy Thomas Pynchon.

Az írót korábban Kossuth-díjjal, Nemzetközi Man Booker-díjjal, valamint számos hazai és külföldi elismeréssel tüntették ki.


Link másolása
KÖVESS MINKET:

Ajánljuk

KULT
A Rovatból
Így ír a Nobel-díjas Krasznahorkai Lászlóról a világsajtó: Végtelennek tűnő mondatok, könyörtelen intenzitás
A legnevesebb médiumok is beszámoltak arról, hogy Kertész Imre után ismét magyar író nyerte az irodalmi Nobel-díjat. A BBC, a Guardian vagy a CNN is fő helyen hozta a hírt.


Mint megírtuk, csütörtök délután kiderült, hogy 2025-ben magyar író, Krasznahorkai László kapja az irodalmi Nobel-díjat. A Svéd Királyi Tudományos Akadémia közleményében megjelent hivatalos indoklás szerint a magyar író a díjat „lebilincselő és vizionárius életművéért” kapta, amely „az apokaliptikus terror közepette megerősíti a művészet erejét”.

A hírről természetesen a világ legnevesebb médiumai is beszámoltak online felületükön. A BBC azt hangsúlyozza, hogy Krasznahorkai Kertész Imre után a második magyar szerző, aki elnyerte ezt a rangos díjat. Megemlítik, hogy öt regényt írt, melyek közül kettőt emeltek ki: az 1985-ben kiadott Sátántangót, amelyből 1994-ben hétórás fekete-fehér film is készült Tarr Béla rendezésében; illetve a 2021-es Herscht 07769 című kötetet, amelyet nagyszerű kortárs német regényként jellemeztek a kritikusok.

A Guardian arról is ír, hogy Krasznahorkai számos más neves irodalmi díjat is elnyert már, köztük a Nemzeti Könyvdíjat (2019-ben), amely az Amerikai Egyesült Államok egyik legismertebb irodalmi díja, vagy a Nemzetközi Man Booker irodalmi díjat (2015-ben). Cikkük szerint a magyar szerző hosszú körmondatairól és "könyörtelen intenzitásáról" ismert, amely miatt a kritikusok Gogolhoz, Melville-hez és Kafkához hasonlítják. Azt is megemlítik, hogy Krasznahorkai karrierjét nagyban meghatározták az utazások is, hiszen a világ számos helyén járt: élt Németországban, Kelet-Ázsiában és az Egyesült Államokban is.

A CNN azt az érdekességet említette meg, hogy

amikor még Krasznahorkai műveiből csupán néhányat fordítottak le angol nyelvre, James Wood irodalomkritikus szerint ezek a kötetek olyanok voltak, mint a "ritka pénznemek".

Ebben a cikkben is szerepel, hogy Krasznahorkait a hosszú, kígyózó mondatok jellemzik, amelyek eredménye Szirtes György műfordító szerint „az elbeszélés lassú lávafolyama”.

A New York Times felidézte, a magyar szerző 2014-ben azt nyilatkozta a lapnak, hogy egy „abszolút eredeti” stílust próbált kialakítani:

„El akartam távolodni irodalmi őseimtől, nem szerettem volna Kafka, Dosztojevszkij vagy Faulkner valamiféle új verziója lenni.”


Link másolása
KÖVESS MINKET: