KULT
A Rovatból

Ki volt valójában a „magyar Bud Spencer”? – érdekes sztorik Bujtor Istvánról


Link másolása

Bujtor Istvánról köztudott volt a Balaton-felvidék iránti szeretete, illetve, hogy szenvedélye a vitorlázás, melynek hatszoros magyar bajnoka is volt. Filmjeinek éppen ezért rendszeresen visszatérő központi eleme lett a Tihanyban zajló vitorlásverseny.

„Imádta a magyar tengert ‒ meséli Gulyás Buda operatőr. ‒ Ott nőtt föl, ott született, ez volt a legbensőbb szülőhazája. Mikor elmentünk terepszemlézni, mindig az ő kocsijával mentünk kettesben. Talán Erzsébet királynő érezhette ezt, hogy így szeretik. Amilyen szeretetet ő kapott, az olyan irigylésre méltó, hogy az hihetetlen.”

Gór Nagy Mária színésznő szintén részt vett a forgatáson:

„Imádta a közönség. Emlékszem, mikor Füreden mentünk, mint egy szentet, úgy tisztelték. Turistabuszokkal jöttek német női rajongók! Imádták, talán az alkata miatt is. Ilyen alkat előtte és utána se volt Magyarországon, de puszta tehetsége, humora, bája is volt.”

Kern András pedig így emlékszik vissza:

„Ötvös Csöpit nagyon magáról mintázta, nagyon sokban hasonlított rá. Sok olyan magánemberi tulajdonsága volt, ami onnan lett átemelve a filmekbe. Ezen túl is volt egy létezése, az kevésbé volt ezekben a filmekben benne, az pedig az értelmiségi léte.”

Bujtor István létrehozta a MOVIE-COOP nevű vállalatát, amely állami támogatás nélkül készítette produkcióit. Vállalatok, utazási irodák adták bele pénzüket annak fejében, hogy önmagukat és termékeiket reklámozzák, illetve a majdani bevételből való részesedés reményében.

„Befejezés előtt állt a Club Tihany üdülőfalu építése - meséli Bujtor István. Elmentem az egyik főrészvényes, a Hungar Hotels vezérigazgatójához. Elvittem ez előző két Csöpi-film eladási statisztikáját (Nyugat-Európa, majd minden országában ment a tv-ben). Felajánlottam, hogy megpróbálok úgy forgatni a Club Tihanyban, mintha már üzemelne, sőt, fedett teniszpályát is varázsolok hozzá a vágóasztalon. (A teniszpálya csak két év múlva készült el Tihanyban.) Megígértem, hogy igyekszem az üdülőfalut gusztusosan tálalni, kapjon kedvet hozzá a nyugati turista. A fedett pályát Pesten, a Flamenco-csarnokban vesszük fel, nem kisebb nagyságokkal, mint Puskás Öcsi, Albert Flórián, Kárpáti Gyurika és Hegedűs Csaba. A vezérigazgató végighallgatott, megbeszélte üzlettársaival. A reklámért cserébe pénzt utalt át a produkció számlájára. A vitorlázó gyerekek jutalomból az Olympos presszóban Olympos narancslevet isznak – pénz az Olympos görög tulajdonosától. A gyerekek versenye az IBUSZ-kupa, ezenkívül IBUSZ trikóban, sapkában tűnnek fel – pénz az IBUSZ-tól. Persze, nem ment mindenütt simán a dolog.”

Hogy mennyire nem, arra Gulyás Buda így emlékszik vissza:

„Amikor egy napot együtt töltöttünk a kocsiban ketten, akkor előjöttek azok a görcsei és félelmei, amit egy átlagember nem láthatott soha. Az egyik ilyen volt, hogy nagyon könnyűnek tűnt, hogy hogyan szerzi össze a pénzt a filmjeihez, de tudtam, mert nekem elmesélte, hogy milyen görccsel ment kérni. Gyűlölt kérni, és a legjobban azt gyűlölte, mikor elutasítják.”

Bujtor a jelenetek leforgatásához sohasem használt kaszkadőrt. A pofonosztásnál, vagy a kisebb autós koccanásoknál ez talán még természetes. Az azonban már kevésbé, hogy A Pogány Madonna egyik legizgalmasabb jeleneténél, a helikopteres üldözés jelenetben is ő lóg a kötélhágcsóról.

„Ő kitalálta magának ezt a fajta rabló-pandúr sztorikat ‒ emlékszik vissza Frenreisz Károly. ‒ Úgy érezte, hogy jó forgatókönyv formában, megfelelő kreatív gegekkel sikerre lehet vinni. Nagyon bejött neki, mert amikor elkezdte az Ötvös Csöpi-filmeket csinálni, hihetetlen nézőszámok jöttek be. Messze megelőzte az addigi legnagyobb eladásokat".

Rátóti Zoltán a Komédiások című tévésorozatban és A három testőr Afrikában című filmben dolgozott Bujtorral. A színész szerint mosolya mögött meglepő szigor rejtőzött:

„Nagyon szerettem a humorát és az emberségét. Jókat lehetett vele viccelődni munka közben is. Tudott színészül, érezte, hogy hol, hogyan kell segíteni egy-két szóval. Emellett szigorú ember volt, de következetes szigorúság volt benne.”

„Gyűjtötte azokat a poénokat, amiket érdekesnek tartott ‒ meséli Frenreisz Károly. ‒ Egyszer volt egy olyan sztori, ami sajnos nem került bele filmbe, de István mondta, hogy azt a következőbe mindenképpen beteszi. Egy közös barátunk, akinek a kertben van a háza, és fel lehet menni a teraszára, oda egy részeg hajléktalan felmegy. A barátunknak van egy kutyája, aki ráugrik a hajléktalan gatyájára, miközben a barátunk a pisztolyához nyúl, és azt mondja, hogy »Állj! Feküdj!« Erre a kutya elengedi a hajléktalant, és lefekszik a hajléktalan helyett...Gyűjtötte az ilyen poénokat, és amelyiket jónak látta, azt bele is tette a filmbe.”

40 év. Ennyi idő telt el A Pogány Madonna forgatása óta, és közel fél évszázad az első Piedone-film elkészülte óta. Azóta sajnos nemcsak a sorozatok értek véget, de a két színészlegenda földi pályafutása is.

„Négy filmet forgattunk – mondja Kern András –, meg három tévéváltozatot, tehát hét Ötvös Csöpi-s film született, és tényleg olyan közönségsikere volt, hogy mindig átszóltak nekem az autóból, hogy mikor jön a következő Kardos doktoros? És az emberek nagyon várták ezt. Ezen kívül remek barátságba voltunk, és egy idő után szomszédok is lettünk. Itt lakott három házzal arrébb, merthogy utcatársak is voltunk. Hát sajnos nyugodtan mondhatom: nem jön több Ötvös Csöpi-s, Kardos doktoros film, ez már biztos.”

Link másolása
KÖVESS MINKET:

Népszerű
Ajánljuk
Címlapról ajánljuk


KULT
A Rovatból
„Szinte mindenki kétségbe van esve, fel van háborodva” – Udvaros Dorottya távozása nagy vihart kavart a Nemzeti Színházban
„Ha egy ilyen kaliberű színművészt, mint Udvaros Dorottya, így el lehet küldeni, mire számítson mindenki más” - mondta el egy bennfentes a Blikknek.

Link másolása

Ahogy arról mi is írtunk, Udvaros Dorottya közölte, hogy a Nemzeti Színház nem újította meg a szerződését, anyagi okokra hivatkozva.

Később az intézmény azt mondta, hogy határozatlan idejű munkaszerződéssel rendelkezik, amit nem szüntettek meg. Erre reagált megint a színésznő, és újra megerősítette, hogy Vidnyánszky Attila nem újította meg a szerződését, csak azokban a darabokban fog játszani, amik még műsoron vannak.

A Blikk információja szerint a színésznő bejelentése óta temetői a hangulat a színházban.

"A társulat rémes állapotban van, szinte mindenki kétségbe van esve, illetve fel van háborodva, hiszen ha egy ilyen kaliberű színművészt, mint Udvaros Dorottya, így el lehet küldeni, mire számítson mindenki más?"

– mondta egy bennfentes a lapnak.

Sokan értetlenül figyelik, hogy külföldi rendezőket hívnak, és nem az itt dolgozó művészekre vigyáznak. Úgy tudják, hogy nagy összegeket kapnak a külföldi vendégrendezők, miközben sok, szerződésben lévő színész anyagi gondokkal küzd. Több fiatal művésznek is másodállást kellett vállalnia ahhoz, hogy meg tudjon élni - írja a portál.

Udvaros Dorottya korábban többször is felszólalt például a Színház- és Filmművészeti Egyetem modellváltása kapcsán. Korábban utalt rá, hogy ez is közrejátszhatott abban, hogy az igazgató elküldte.

A lap informátora szerint Vidnyánszky és Udvaros között egy újabb hangos vita is kipattant az előző nemzet színésze választás kapcsán. Mivel ez a színházban történt, azt többen is hallották.

A Blikk beszélt Szarvas Józseffel is, aki korábban együtt játszott a színésznővel a színház nyitóelőadásában.

"Mindig fájdalmas, amikor valaki távozik közülünk, Dorottyával pedig huszonkét éve vagyunk munkatársak, ezért megrázó volt a hír" – mondta a lapnak.

"Azt tudjuk, hogy a színház jelenleg nehéz anyagi körülmények között dolgozik, ez aggodalomra ad okot, de arról nem tudunk, hogy további művészektől is megválna a teátrum. Készülünk a következő évadra. Korábban én is többször mentem el színházból, és nem állt meg az idő" – tette hozzá.


Link másolása
KÖVESS MINKET:

KULT
A Rovatból
Udvaros Dorottya továbbra is állítja, Vidnyánszky Attila nem hosszabbította meg a szerződését
A színésznő szerint az intézmény igazgatója anyagi okokra hivatkozva nem újította meg a szerződését. A Nemzeti Színház szerint Udvaros Dorottyának határozatlan idejű szerződése van, és azt nem mondták fel.

Link másolása

Mi is írtunk róla, hogy Udvaros Dorottya azt mondta, hogy már nem tagja a Nemzeti Színháznak, mert a szerződését nem újították meg. Az igazgató, Vidnyánszky Attila korábban az intézmény anyagi helyzetére hivatkozott.

Pénteken a Nemzeti Színház azt közölte:

„Udvaros Dorottya művésznő a Nemzeti Színház társulatának tagja, határozatlan idejű munkaszerződéssel rendelkezik, mely a mai napig nem került megszüntetésre és felmondásra”

- írta a Telex.

A színésznő gyorsan reagált a teátrum közlésére. A lap megkeresésére azt válaszolta:

„Március 22-én pénteken 11.00-kor volt szerződtetési tárgyalásom a vezérigazgató úrral, amikor is közölte, hogy nem kívánja meghosszabbítani a munkaszerződésemet. Azokra a darabokra, amik még műsoron maradnak és játszom bennük, azokra egyedi szerződést kapok majd május közepén”.

Link másolása
KÖVESS MINKET:


KULT
A Rovatból
„Bárcsak egy sima iskolába járhattam volna!” – Zendaya a gyerekkori sztársággal járó szorongásairól mesélt
Zendaya jelenleg a Z-generáció legnagyobb sztárja, aki már tinédzserként példakép volt kortársai számára, hiszen óriási sikerrel énekelt, táncol, színészkedett, producerkedett, sőt, könyvet is írt. A sztársághoz vezető út azonban egyáltalán nem volt könnyű a számára.

Link másolása

Zendaya nem a showbizniszből érkező szülők gyermeke (tanárként dolgoztak mindketten), vegyes etnikumú előadóként szintén nem nyílt meg előtte rögtön minden ajtó, a tehetsége azonban végül teret nyert. A most 27 éves színésznő egyébként többször is megnyílt a stresszről és a szorongásáról, amit azért érzett gyerekszínészként, mert folyamatosan teljesítenie kell, hiszen attól félt, hogy ha nem hozza ki magából a maximumot, az emberek elveszítik az érdeklődésüket iránta.

A kétszeres Emmy-díjas sorozat- és filmsztár, aki óriási sikereket ért el a Pókember- és a Dűne-filmekkel, az Eufória című szériával (jelenleg pedig a Challengers című teniszes drámában láthatjuk, amiért már most Oscar-jelölést jósolnak neki), azon kevés hírességek egyike, akik valaha a Vogue és a brit Vogue címlapján szerepeltek ugyanabban a hónapban.

„Bonyolult érzéseim vannak a gyerekléttel, a hírnévvel és a nyilvánossággal kapcsolatban. Rengeteg olyan esetet láttunk, amikor ez a kombó eléggé káros volt" – mesélte Zendaya a korai előadói karrierjéről, ami 13 éves korában kezdődött a Disney Channel Indul a risza című sorozatával:

„Csak most, felnőttként kezdek rájönni, hogy ó, oké, várj egy percet: mindig csak azt csináltam, amit ismertem, és ez minden, amit tudtam.”

Nem tud örülni a sikereinek

Zendaya azt is kifejtette, hogy úgy érzi, csak most, közelebb a harminchoz éli át a „szorongótinédzser-fázisát", mivel fiatalabb korában erre nem igazán volt lehetősége. „Úgy éreztem, hogy egy nagyon felnőtt helyzetbe kerültem. Korán lettem a családom kenyérkeresője, szóval rengeteg szerepcsere történt nálunk, miközben én hirtelen felnőtté váltam.”

A fiatalon felnőttkorba taszított tapasztalatai miatt elmondása szerint nem élvezheti annyira a sikereit, amennyire szeretné: „Úgy érzem, hogy összezsugorodom, és nem tudok felhőtlenül örülni mindannak, ami történik velem.

Nagyon feszült vagyok, és azt hiszem, ezt azért hordozom magammal, mert gyerekkoromban nem igazán volt lehetőségem arra, hogy csak úgy kipróbáljak minden hülyeséget, amit egy gyereknek, tinédzsernek ki kéne próbálnia. Bárcsak egy sima iskolába járhattam volna!”

Bár Zendaya sosem járt középiskolába, a felnőtt karrierje nagy részét azzal töltötte, hogy ilyen korú karaktereket alakított, mint például az Eufóriában, vagy a Pókember-filmekben, ez utóbbiakban jelenlegi szerelme, Tom Holland oldalán játszott.

Fél, hogy megunják

A Challengers az egyik első olyan filmje Zendayának, amelyben a tényleges korának megfelelő korú ember alakít, ezt pedig saját bevallása szerint üdítőnek, ugyanakkor egy kicsit ijesztőnek is találta: „Úgy voltam vele, hogy remélem, a nézők elhiszik a karakteremről, hogy ugyanannyi idős, mint én, vagy talán egy kicsit idősebbnek is gondolnak, hiszen vannak barátaim, akik már szülők, vagy akiknél épp úton van a gyerek" – magyarázta Luca Guadagnino (Vakító napfény, Szólíts a neveden, Sóhajok, Csontok meg minden) filmjéről, amelyben egy fiatal anyukát alakít.

Ugyanakkor azt is megjegyezte, hogy egy nap szeretne családot alapítani, de nem akarja elsietni a dolgot, mivel aggódik amiatt, hogy a nyilvánosság előtti élete mit jelentene a gyerekei számára. „Azt hiszem, mindig is szorongtam a gondolattól, hogy az emberek egyszer csak azt mondják: »Már 14 éves korod óta figyelemmel követlek, de már nem érdekelsz, mert unalmas lettél.«”

Az attól való aggodalma, hogy cserbenhagyja az embereket, egyben azt is eredményezi, hogy gyakran bénító nyomást helyez magára, hasonlóan ahhoz, ahogyan a Challengers-beli karaktere, Tashi teszi.

A párja, Tom Holland, a barátai és a munkatársai szerint egyébként Zendaya eddig tökéletesen kezelte a sztárságával együtt járó cirkuszt, és nem féltik őt a jövőben sem, mert a sikerei ellenére nem szállt el, két lábbal áll a földön, és határozott elképzelései vannak arról, hogy milyen irányba vigye a karrierjét.

Link másolása
KÖVESS MINKET:


KULT
A Rovatból
Udvaros Dorottya 22 év után távozik a Nemzeti Színházból, Vidnyánszky Attila nem hosszabbította meg a szerződését
A legfőbb érv az volt, hogy a színház nehéz anyagi helyzetben van. Udvaros azonban nem érti, hogy akkor miért kell külföldi rendezőket szerződtetni hatalmas összegekért.

Link másolása

Már nem vagyok tagja a Nemzeti Színháznak. Vidnyánszky Attila valóban nem hosszabbította meg a szerződésem – mondta Udvaros Dorottya a Magyar Hangnak adott interjújában. A direktor legfőbb érve az volt szerinte, hogy a teátrum nehéz anyagi helyzetben van.

„A kormány elvont 380 millió forintot a színháztól, és idén már nem sikerült befoltozni a költségvetésen ütött lyukakat. Elfogadom, hogy anyagi problémák vannak, de ha valóban ilyen rossz a helyzet, akkor miért kell újabb és újabb külföldi rendezőt leszerződtetni hatalmas összegekért?

A Nemzetiben már alig rendeznek magyar művészek” – mondta a színésznő a lapnak.

Udvarost megkérdezték a tavaly novemberi balesetről is, amikor a Rómeó és Júlia előadás közben Szász Júlia és Horváth Lajos Ottó lezuhantak a díszletről.

„Benne volt a levegőben, hogy valami történni fog. Korábban már kis híján történt tragédia, egy öt méter magas díszletelem kezdett el dőlni, a tetején egy színésszel, akinek végül szerencsére nem esett baja, de az eset után elszerződött a színháztól. A Rómeó és Júlia próbáin a kollégák többször is jelezték, hogy veszélyes a díszlet, mégsem történt semmi” – mondta Udvaros Dorottya.


Link másolása
KÖVESS MINKET: