KULT
A Rovatból

„Baszki, téged fotosoppoltak!” – Kedvenc filmes táncjeleneteink

Emma Stone és Ryan Gosling előjátékától John Travoltáig.

Link másolása

Mitől jó egy táncjelenet? A tánctól, a színésztől, a koreográfiától, a sztoriba ágyazottságtól, a szellemességtől, a kémiától. Összegyűjtöttük a mi klasszikus kedvenceiket, bár valójában végtelen is lehetne a lista. Meneküljünk a mesei világba a sötét valóság elől.

Ponyvaregény - Twistverseny

A Ponyvaregény tele van híres ikonikus jelenetekkel, így ez a táncjelenete is ezek közé tartozik. Ebben az az érdekes, hogy nem hihetetlen profi koreográfiával kidolgozott jelenetet láthattunk, mégis beégett a retinánkba, hiszen csak a Youtube-os nézettsége 31 milliónál tart (egyetlen videónál). Az elhízott John Travolta végre újra táncjelenetben volt látható, ami kicsit a korábbi szerepei karikatúrája is volt, aztán mégis: a házibulikban is visszatérő elem lett néhány mozdulata. Lehet elemezni, hogy mitől annyira jó ez a tánc, de talán nem érdemes, hiszen olyan popkulturális jelenetről beszélünk, amit szinte mindenki ismer és szeret. Az egyik leghíresebb táncjelenet a világon. 

Igazából szerelem - Hugh Grant

Ez egy másik olyan jelenet, amit nem a tánc professzionizmusa - nagyon nem - miatt szeretünk és lett híres, hanem szintén a körülmények miatt. Hugh Grant mint miniszterelnök érdekes, de amikor Grant táncra perdül miniszterelnökként, arra mindenki felkapta a fejét, és mivel annyira vicces, bénázós és emlékezetes lett ez a jelenet, szinte mindenki ismeri, így helye van egy ilyen listán. A jelenet létrejötte is egyedi, hiszen Grant a saját bevallása szerint nagyon félt a kamerák előtt táncolni, ezért igénybe vett hozzá némi alkoholt, hogy fellazuljon. Amúgy is gyűlöl táncolni.

Step Up - Tatum és ex-Tatumné

Channing Tatumról ma már tudjuk, hogy remek komikus, sőt, drámai színész, de befutása egyértelműen a tánctudásának és a karizmájának volt köszönhető. Visszatekintve nagyon érdekes megnézni a Step upot, mert egy mára komoly színész fontos tehetségét mutatja be, ráadásul akkori leendő feleségével táncolt.

Ziegfeld Follies (1946) - The Babbit and the Bromide - Fred Astaire és Gene Kelly

Fred Astaire-től sok másik jelenet felkerülhetne erre a listára, hiszen összesen 31 musicalben láthattuk, és több nagyon híres táncjelenete is van, de ezt a táncot kivételesen jó újra és újra megnézni: Gene Kellyvel párban,  két jól öltözött, elegáns férfi hihetetlen profizmussal és összehangoltsággal szteppel, s így a jelenet egyszerre elegáns és energikus.

Chicago - Cella tangó

Rob Marshall 2002-es filmje igazi sláger volt abban az évben, és az Oscaron is: hat díjat nyert, többek között a legjobb rendezésért és a legjobb női mellékszereplő kategóriájában Catherine Zeta-Jones. A történet krimiszerű, a karakterek mocskosak, de izgalmasak, akárcsak ez a tangó, melyben a halálsor női cellalakói saját tolmácsolásukban és koreográfiájukkal mesélik el, hogy férfi áldozatuk miért is szaladt bele a saját csapdájába, az ő értelmezésük szerint, és miért érdemeltek halált. Hátborzongató és frappáns.

La La Land

Ezt a jelenetet és ezt a filmet sosem felejti el, aki látja, mert egyszerre álomszerű, naiv - és drámai, meg kiábrándult, akárcsak ez a jelenet. Emma Stone és Ryan Gosling kettőse énekkel-tánccal mondja el, milyen fenntartással vannak egymás iránt, a "Micsoda csodás éjszaka" ugyanis az elején még ironikusan értendő - aztán ráéreznek a ritmusra és egymásra. Gyönyörű képek, csodás színészek és nosztalgikus kikacsintások olyan klasszikusokra, mint az Ének az esőben.

Szombat esti láz - More than a Woman

Van sokkal ismertebb jelenet is a John Travoltát világhírűvé tevő 1977-es filmben, melyben a jól ismert villódzó padlón egyedül táncolgat, de ezt a jelenetet azért szeretjük, mert egy szerelem is kibontakozik benne a táncparketten, amúgy pedig Travoltának minden mikromozdulatából a lazaság és a perfekt, ösztönös tánctudás árad, amivel letaglózott minket anno.

Dirty Dancing - záró táncjelenet

Sok tinilány ábrándozott 1987-ben olyan nyaralásról, mint amilyen Jennifer Greynek volt Patrick Swayze oldalán ebben a csaknem B-filmben, ami mégis filmtörténelmet írt népszerűségével és utolsó táncjelenetével. Nyilván itt is szerepet játszik a kémia a két karakter között,...

... ami azonban sokkal tapinthatóbb a 2011-es Őrült, dilis szerelemnek azon jelenetében, melyben Emma Stone és Ryan Gosling poénból eljátsszák Gosling figurájának csajozós trükkjét: amikor bedobja a Dirty Dancinget, hogy ágyba vihesse a lányokat. Ezt a jelenetet sokkal szórakoztatóbbnak és viccesnek találjuk, de nyilván nem lenne ilyen ütős a popkulturális utalás nélkül és a bénázós emelés nélkül.

Flashdance

Ez is egy igazi popkulturális nyalánkság: a Flashdance-et mindig valahogy úgy láttam, mint a Rocky lightos, női verzióját: a hegesztőlány nagy babérokra tör, táncakadémiára akar járni, ahol a kulcsjelenetben elkápráztatja a zsűrit. Még Jennifer Lopez sem bírta ki, hogy ne idézze meg egy videoklipjében. Amúgy tökjó  koreográfia, és azt is érdemes megfigyelni, milyen szépen van fényképezve a jelenet, és hogy építkezik a tánc dramaturgiája. Az alamuszi nyuszi nagyot ugrik és ledöntött előítéletek iskolapéldája, egyetlen táncjelenetben.

Ének az esőben - ének, az esőben

Minden alkalommal, amikor leesik, hogy ez egy 1952-es film, elképedek, mert ma is megállná a helyét, annyira tökély benne minden: a humor, a sztori, a játékosság, a színészi játék - és a táncok. Bármelyik koreográfiát idézhetnénk, de most megmaradunk a legnépszerűbbnél: Gene Kelly tánca maga az önfeledtség, a friss szerelem megszállott öröme és az élet ünneplése.

Link másolása
KÖVESS MINKET:

Népszerű
Ajánljuk
Címlapról ajánljuk


KULT
A Rovatból
„Így tovább nem lehet élni” – Újabb zseniális Bödőcs-kisfilm készült, Csákányi Eszter és Znamenák István is remek benne
Amolyan igazi Bödőcs-humor, két lazán odapakolt nagyszerű színészi alakítással. Egy kis Örkény, egy kis Wes Anderson négy és fél percben.

Link másolása

Új kisfilm került fel Bödőcs Tibor YouTube-oldalára: a mintegy 4 és fél perces alkotás két főszereplője Znamenák István és Csákányi Eszter.

A kérvény című opus egy Wes Anderson-szerű miliőben játszódik, és lényegében egy kérvény felolvasásából áll, na meg a hangos csattanóból. De az egészben benne van az „elmúthatvanév” Magyarországa, persze a megfelelően vicces, ironikus körítéssel. A kérvény című kispróza egyébként Bödőcs Prímszámok hóesésben című kötetének egyik fejezete.

Amolyan igazi Bödőcs-humor, két lazán odapakolt nagyszerű színészi alakítással.

De felesleges is ennél több, nézzük a kisfilmet:


Link másolása
KÖVESS MINKET:

Ajánljuk
KULT
A Rovatból
Nem Zendaya cicijével próbálja eladni a filmjét Luca Guadagnino a Challengersben
Április 25-től játsszák a hazai mozik a Challengerst. Zendaya eddigi pályafutásának talán legfontosabb filmjét készítette el, és mindent meg is mutatott a cél érdekében.

Link másolása

FIGYELEM: A CIKK APRÓ SPOILEREKET TARTALMAZ!

Napok óta azon töprengek, miért is tetszett ennyire a Challengers. Hiszen ha az ember nagy vonalakban elmondja a sztorit, talán fel sem kelti a figyelmet. Szerelmi háromszög, a tenisz, mint az emberi kapcsolatok, játszmák metaforája, bla-bla-bla. De ahogy sokszor hangsúlyozzuk, a művészet fő kérdése a nem a „mit”, hanem a „hogyan”.

Luca Guadagnino rendező az egyszerű hozzávalókat mesterien elegyíti, a romantikus drámából már-már lélektani thrillert csinál. Az első pillanatban megalapozza az egész filmen átívelő feszültséget. Két férfi teniszezik. Izmosak, leharcoltak, feszültek. Már-már mitikus alakok. Csatájukat a nézőtérről figyeli egy szépséges nő.

A három szempárt látjuk egymás mellé vágva, és rögtön tudjuk, miről van szó, mi is lehet a valódi tétje ennek az összecsapásnak.

Ezután a film ügyesen ugrálva az idősíkokon azt mutatja be, hogy jutottak el a szereplők eddig a pontig.

Tashi (Zendaya) ígéretes teniszcsillagnak indult, ám egy sérülés miatt le kellett mondani az álmairól. Manapság férje, Art Donaldson (Mike Faist) teniszcsillag edzője és menedzsere, akivel van egy közös lányuk is. Art rossz passzban van, sorra veszti a meccseit, szíve legmélyén már szívesen visszavonulna, de fél, hogy elveszti felesége megbecsülését, ha feladja. Ám mindannyiuk életét felrázza, amikor egy kisebb rangú versenyen Art szembe találja magát Patrickkal (Josh O’Connor), aki egykor a legjobb barátja volt, egészen addig, amíg meg nem ismerkedtek Tashival.

Mindenképpen ki kell emelni még Trent Reznor és Atticus Ross zenéjét. Mert bármennyire jó is a rendező és a szereplőgárda, voltak olyan helyek a filmben, ahol egyedül a lüktető soundtrack biztosította a feszültséget, anélkül túl hosszú és lapos lett volna egy-egy snitt.

Bámulatos a fényképezés, minden beállítás talál, olykor egyenesen a száguldó labda szemszögéből látjuk a meccseket. Bár a filmben végig erős az erotikus túlfűtöttség, Luca Guadagnino remek ízléssel bánik a kérdéssel. Nem Zendaya cicijével próbálja eladni a filmjét, sosem látszik több, mint ami indokolt, és ami szükséges ahhoz, hogy plusz töltetet adjon egy-egy jelenetnek. Egyébként is túl sok a történés, amit követni kell ahhoz, hogy a szemünket legeltessük. Kimondottan szokatlan módon ebben a filmben sokkal többet vetkőznek a pasik.

Nem is emlékszem, láttam-e valaha olyan mainstream amerikai (vagy bármilyen) filmet, ahol a férfi öltözőt mutatják a maga természetes valóságában.

Itt ez is megtörtént. Sőt, Guadagnino attól sem fél, hogy kicsit behozza a képbe a látens homoszexualitás kérdését. Mindezt kellő lazasággal és humorral teszi.

Félreértés ne essen, a Challengers nem a szexről, és még csak nem is a teniszről szól. Ahogy maga Tashi ki is mondja valahol a film elején: a tenisz nem sport, hanem emberi kapcsolat. Akkor lesz jó egy meccs, ha a pályán lévő két ember szinte eggyé válik, tökéletesen érti egymást.

A Challengers három zseniális színész és egy nem kevésbé nagyszerű rendező összmunkájától lett az, ami, de ez mégiscsak Zendaya filmje, ő a csúcstámadó, a többiek az alaptábort biztosítják neki. A még mindig nagyon fiatal színésznő nem is választhatott volna jobb filmet, hogy megmutassa tehetségét azok számára, akik eddig legfeljebb a Pókember-filmekben és a Dűnében találkoztak vele.

A szép színésznők sokszor úgy próbálnak kitörni a skatulyából, hogy csúnya, vagy legalábbis a nőiességüket háttérbe szorító női karakterek bőrébe bújnak. Zendaya más utat választott: maximálisan kihasználja előnyös külsejét, erotikus kisugárzását, sőt, maga a szerep is arról szól részben, hogy egy vonzereje tudatában lévő fiatal nő miként manipulálja az életében lévő férfiakat. De közben láthatjuk fiatal lányként, anyukaként, femme fatale-ként, üzletasszonyként és tehetetlenül szerelmes nőként is. A színészi sokoldalúság olyan skáláját vonultatja fel, amire kevés szerep nyújt lehetőséget.

Kisujjában van a színész és a nő egész eszköztára, és így könnyedén az ujja köré csavar mindenkit.

Link másolása
KÖVESS MINKET:


A Rovatból
Több mint száz év után került elő egy eddig ismeretlen írás Agatha Christie-től
Az első Poirot-regénye környékén írhatta az első világháború alatt.

Link másolása

Váratlan szerzőre bukkantak egy, a Brit Pszichoanalitikus Társaság archívumában talált magazin hasábjain: minden idők legtöbb könyvet eladott regényírójára, Agatha Christie-re.

A magazint Sylvia Payne, a psziszhoanalízis brit úttörőjének papírjai között találták meg, aki még az első világháborúban, nővérként ismerkedett meg a krimi későbbi koronázatlan királynőjével.

A Mit csináltunk a Nagy Háborúban című, hatvanoldalas, saját készítésű szatirikus magazin is ebből az időből származik és Christie, Payne, illetve kolléganőik különböző írásait tartalmazza: novellákat, verseket, színdarabokat – és egy képregényt is egy mérgezéses esetről, amit Christie és szintén nővér barátnői „követtek el”.

Christie a magazinban elsősorban a kérdezz-felelek rovat vezetőjeként szerepel, ahol képzeletbeli olvasók kérdéseire válaszol, válaszait Agatha néni néven szignózva,

de rejtvényoldalt is szerkesztett, továbbá írt egy bírósági álhíreket tartalmazó rovatot.

A belsős nővérmagazint könnyed, pozitív hangvétele miatt minden bizonnyal saját maguk lelkesítésére készítették a nővérek, akik nap mint nap szembesültek a világháború borzalmaival a Franciaországból hazatért brit háborús sebesültek révén.

Christie nagyjából a magazin keletkezésekor írhatta első regényét is, A titokzatos stylesi esetet, a később legendássá vált Hercule Poirot detektív főszereplésével, de ekkor még senki sem sejthette, hogy az írónő könyveinek eladását csak Shakespeare és a Biblia tudja majd megelőzni, ugyanis első regényének kéziratát három éven át hat különböző kiadó utasította vissza.


Link másolása
KÖVESS MINKET:


KULT
A Rovatból
Meghalt András Ferenc
A nemzet művészének rendezőként olyan filmek fűzödnek a nevéhez, mint a Veri az ördög a feleségét vagy a Dögkeselyű. 81 éves volt.

Link másolása

Nyolcvanegy éves korában elhunyt András Ferenc Kossuth- és Balázs Béla-díjas filmrendező, forgatókönyvíró, producer, érdemes művész, a nemzet művésze – jelentette be csütörtökön Szombathelyen Kollarik Tamás, a Nemzeti Média-és Hírközlési Hatóság elnöki főtanácsadója és Lovass Tibor, a Savaria Filmakadémia elnöke a 11. Savaria Filmszemle keretében rendezett médiakonferencián.

András Ferenc, a Savaria Filmszemle életműdíjas zsűritagja emléke előtt a konferencia résztvevői néma felállással tisztelegtek.

A Színház- és Filmművészeti Egyetem MTI-hez eljuttatott közleménye szerint az intézmény harmadéves filmrendező osztályának osztályvezető tanára csütörtökön hajnalban hunyt el.

András Ferenc 1942. november 24-én született Budapesten, 1973-ban szerzett rendezői diplomát a Színház- és Filmművészeti Főiskolán. Életében mindvégig jelentős szerepet játszott a film és a televízió. Pályáját 1962-ben kezdte a Magyar Televízióban, majd dolgozott a filmiparban is, ahol a korszak legnagyobb rendezőivel működött együtt, köztük Ranódy Lászlóval és Makk Károllyal.

Rendezőként és forgatókönyvíróként olyan rendkívüli alkotások kötődnek a nevéhez, mint a Veri az ördög a feleségét, a Dögkeselyű, A kárókatonák még nem jöttek vissza, a Családi kör vagy a Törvénytelen című film – olvasható az SZFE méltatásban.

Mint írták, András Ferenc 1977-ben aláírta a Demokratikus Chartát, kifejezve tiltakozását a csehszlovákiai diktatúra intézkedései ellen, a politikai nyilatkozat támogatása miatt hosszú ideig nem forgathatott újabb játékfilmet.

A nyolcvanas években a MAFILM színésztársulatának vezetője volt, majd később a Dialóg Filmstúdiót irányította. Produceri tevékenysége mellett meghatározó szerepet vállalt a szinkronszakma alakításában, valamint a Duna Televízió szinkronműhelyének korszakos vezetője volt. Szerteágazó tudása és tapasztalata ellenére viszonylag későn kezdett tanítani: 2021-től volt az Színház- és Filmművészeti Egyetem filmrendező osztályának osztályvezető oktatója, aranydiplomáját pedig 2023-ban vehette át ugyanitt - emelik ki a közleményben.

András Ferenc halálával a magyar film világa kiváló alkotót veszített el, emlékét a filmjein és oktatói munkáján keresztül őrzi a Színház- és Filmművészeti Egyetem

– írták.

Link másolása
KÖVESS MINKET: