hirdetés

KULT
A Rovatból
hirdetés

Premier: a dányi romatelep tinilányaival készítettek közös dalt ismert magyar zenészek

Bemutatkozik a Pacekos Banda! Interjú az AZVLM és a Bagázs Egyesület közös projektjéről, aminek keretében hamarosan egy kislemez is megjelenik majd.
Láng Dávid; fotók: Lukácsi Liza - szmo.hu
2021. január 20.

hirdetés

Az AZVLM (“azvalami”) 2018 végén alakult, a kollektíva a 2019-es évben a kísérletező, határfeszegető és emellett változatos művészeti projekteket bevonó bulijairól lett ismert (ennek kapcsán már készítettünk egy interjút velük).

Különlegességük, hogy a programjaikat koncepciókba ágyazzák, ami lehetőséget teremt különböző projektek közös bemutatására, együttműködésekre és aktuális témák körüljárására.

A saját eseményeken kívül művészeket és programokat közvetítenek fesztiválokra, illetve Miaza? címen rádióműsort szerkesztenek a Lahmacun rádióban.

A koronavírus-járvány első hulláma alatt született meg a csapatban az igény, hogy szociális ügyekben is felelősséget vállaljon. Így jött létre a Digitális Művészetek az Oktatásban projekt, melynek célja a zene és tánc népszerűsítése olyan szoftverek segítségével, melyek tartják a lépést a technológiai fejlődéssel.

Ennek keretében kezdtek foglalkozásokat tartani a dányi romatelep tinilányainak, aminek eredménye egy hamarosan megjelenő EP lesz. Az első beharangozó dal ebben a cikkben debütál, a csapat tagjai (Jezerszky Viki, Gyarmati Zea, Makay Anna, Mohácsi Luca) pedig a kezdeményezés hátteréről is meséltek.

– Meséljetek kicsit az alapötletről: kiben merült fel először és hogyan kezdtetek neki a megvalósításnak?

hirdetés

– Sajnos tavaly tavasszal a koronavírus első hulláma miatt elmaradt a harmadik nagy AZVLM esemény. Egy picit mind összetörtünk, hiszen rengeteg munkánk ment a kukába. Egy pár hónap semmittevés után úgy éreztük, hogy ideje a kulturális iparba fektetett energiáink egy részét szociális irányba terelni.

Nyár elején Makay Anna (MA’AM) állt elő az ötlettel, hogy szeretne elektronikus zenei workshopokat tartani hátrányos helyzetű gyerekeknek. A projektterv kidolgozása során került képbe a BAGÁZS Egyesület, aminek régóta figyelemmel kísértük a munkásságát.

Felvetettük nekik az ötletünket, hogy zenei foglalkozások során egy zenei albumot készítenénk a dányi gyerekek és híres zenészek együttműködésével. Szerencsére nagyon nyitottan fogadták a tervet, szeptemberben el is kezdtük a közös munkát, aminek az első lépése egy 3 napos önkéntesképző program volt.

Ehhez jött a tavaly tavaszra tervezett AZVLM egyik legizgalmasabb projektje, a XORXOR kreatív kódoló csapattal való kollaboráció, a Digitális Táncház Szoftver elkészítése. Mivel a szoftver is a digitális művészetekkel foglalkozik és kifejezetten alkalmas a tanulásra, elég gyorsan jött az ötlet, hogy a két projektet összeboronáljuk, és így született meg a Digitális Művészetek az Oktatásban. Célja a digitális úton történő zene- és táncalkotás népszerűsítése. A projekt megvalósítására elindítottunk egy közösségi finanszírozást, hogy a közösségünk tudja támogatni a munkánkat.

– A gyerekek nyitottak voltak a foglalkozásokra? Mennyire könnyen tudtátok lekötni a figyelmüket?

– Alapvetően nagyon nyitottak a gyerekek, óriási igényük van arra, hogy kiadhassák magukból a kreatív energiákat. A BAGÁZS korosztály szerint tartja a délutáni foglalkozásokat a gyerekeknek, mi a tinédzser lányokkal foglalkozunk.

Ez talán abból a szempontból kicsit nehezebb, hogy 12-15 évesen sok lányt otthon már felnőttként kezelnek, kevésbé lehet játékokkal lekötni a figyelmüket, meg az is közrejátszik, hogy tinik és menő nem figyelni. Szerencsére elég hamar megtaláltuk a közös hangot, talán mert mi is nagyon hangosak vagyunk.

A lemez ötlete nagyon tetszett nekik, a zene és az éneklés a közös nyelvünk, ami mindenkinek otthonos terep. Az albumírás pedig teljesen újféle, teljesen más jellegű, mint az eddigi BAGÁZSos foglalkozások, amiken részt vehettek.

– Hogy zajlottak a foglalkozások, mi volt a menete egy-egy alkalomnak?

– Minden héten más, változatos feladatokkal készülünk, amik hétről-hétre egymásra épülnek, a munka előrehaladtával pedig folyamatos sikerélményt váltanak ki. Legtöbbször egy órás a foglalkozás, amit több részre osztunk, hogy fent tudjuk tartani a lányok érdeklődését. Az informális tanítási programunkba sok minden belefér, például szövegíró- és ritmusjátékok, launchpad-használat és ismerkedés az Ableton Live-val, szintén játékos módon. Közösen választottuk meg a zenekar nevét is: mi vagyunk a Pacekos Banda.

– Mennyiben változtatta meg a terveket a járvány?

– Lassította a folyamatokat minden szempontból. A járvány miatt nem lehet lejárni a gyerekekhez, a foglalkozások nélkül alig tudunk haladni az albummal, hiszen nem tudjuk felvenni az énekeket, illetve a félkész dalokat sem tudjuk tovább írni. Megpróbáltuk az online térbe átmenteni, ami jóval nehezebb, mert a legtöbb dányi családban egy okostelefon van, amit legtöbbször az apuka használ munkához, így nehéz összeegyeztetni, hogy mindenkit egy adott időben elérjünk, ráadásul telefonon kreatív csoportfoglalkozást tartani elég hálátlan feladat. De nagyon jó érzés, amikor láthatjuk őket, és ők is sokszor mondják, hogy mennyire hiányolják a közös alkotást.

– Milyen lesz a lemez, amit a most megjelenő dal beharangoz? Mit árulhattok el róla?

– A lemezen (vagyis valójában EP-n) 4 dal fog szerepelni, ami stílusában elég eklektikus. Megmutatjuk, milyen jól mutat egymás mellett a népdal és a rap, mindenki meg fogja találni a kedvencét.

A szövegek és a dallamok nagy részét a dányi lányokkal együtt írtuk. Ismert zenészeket kértünk fel az együttműködésre, ahogy pedig egyre nagyobb közönséghez jutott el a projekt híre, többen jelentkeztek, hogy szeretnének csatlakozni. Zenél majd az albumon Farkas Kriszti (Muzsik és Volkova), Antonia Vai, Lee Oliver (ÉK), Zahár Fanni, Oláh Józsi (ParnoGraszt), Ferenczi György, Szabó Sipos Ágoston (Freakin’ Disco), Konsiczky Dávid (csaknekedkislány), Palágyi Máté és Fehér Gábor (Bohemian Betyars).

Íme a Pacekos Banda első dala:

– A most megjelenő dalnak mi a története, és miért pont ezt választottátok teasernek?

– Ez a dal a legelső foglalkozáson született. Megkértük a lányokat, hogy írjanak szavakat a szöveghez és a banda elnevezéséhez is. Azt vettük észre, hogy utánozzák egymást, kihallgatják, hogy ki mit ír. Így nagyon sokan írták le a “Laura és a majmai” kifejezést.

Mikor Anna nekiesett a dal összerakásának, egyre csak az járt a fejében, hogy bár a gyerekek utánzós kismajmok még, de szeretnek és mernek játszani és nyitottak a kreativitásra. Erről szól a dal is.

A ritmikájához roma költők versei és roma dalok adták az inspirációt. Tartozik hozzá egy közös koreográfia is, aminek az eltáncolásával és éneklésével kezdjük és zárjuk a foglalkozásokat. A dalban Lee Olivér gitározik, Fehér Gábor basszusgitározik, Palágyi Máté hegedül, Farkas Kriszti, Antonia Vai, Makay Anna és természetesen a dányi lányok énekelnek.

– Milyen terveitek vannak még a telep lakóival?

– Remélhetőleg mihamarabb visszatérhetünk a lányokhoz befejezni az albumot és készíthetünk egy közös klipet is. Az elkészült album megvásárolható lesz, a bevételek pedig a Bagázs számlájára kerülnek majd. Szeretnénk visszatérni a Bagázs nyári táborba is, hogy a többi gyerekkel is kipróbálhassuk a workshopot. Valamint minden évben van egy jutalomkirándulás a gyerekekkel, és az a tervünk, hogy a Pacekos Bandával is kipróbáljuk a táncház szoftvert, aminek már elkészült a demo verziója, a végleges fejlesztésekhez pedig további adományokat várunk a FundRazr-es oldalunkon.


hirdetés
Link másolása
KÖVESS MINKET:

Címlapról ajánljuk

Címlapról ajánljuk


hirdetés
KULT
A Rovatból
hirdetés

„Undorító ember, de közben sikeres nő” – ilyen egy vérbeli pszichopata

Az áldozatai mit sem sejtő nyugdíjasok. Rosamund Pike alakításától és a sztoritól is hidegrázást kaptunk. Megnéztük a Fontos vagy nekemet a Netflixen.
Szajki-Vörös Adél, fotók: Netflix - szmo.hu
2021. február 25.

hirdetés

A Fontos vagy nekem egyszerre érdekes kísérlet, egyedi műfaji darab és egy groteszk, de szórakoztató film. Igazi könnyed móka azoknak, akik szeretik az izgalmas, csavaros történeteket és nem riadnak vissza a bizarrul negatív karakterektől. Utóbbi a központi kérdés a Fontos vagy nekemben, több szempontból is.

Ismerjük Rosamund Pike-ot, akinek csak rémlik az arca, felidézem: ő volt a Holtodiglan című David Fincher-filmben a rafinált pszichopata feleség, aki a végletekig és még tovább is képes volt elmenni, hogy kikészítse a férjét, akit Ben Affleck alakított, miután eljátszotta a saját eltűnését.

Most Pike ismét egy szociopata szerepben tűnik fel, és nem kispályázik. Ahogy karaktere a film elején mondja: "Nincs olyan, hogy jó ember. A tisztességes játék egy vicc. A gazdagok találták ki, hogy a többiek szegények maradjanak. Kétféle ember él a világon. Akik kihasználnak és a kihasználtak." Nem kérdés, hogy hős(?)nőnk (Pike), azaz Marla melyik típusba sorolja magát a túlélése érdekében. Ezzel a kifacsart "értékrenddel" működik, és akit érdekel a pszichopaták, ráadásul a nárcisztikus pszichopaták működése, annak első tanulmányként tökéletes ez a film, mert tüneteiben tökéletesen leírja és ábrázolja ezt a személyiségzavart.

Marla (Pike) ugyanis idősekre vadászik. Hatósági gyámjuk lesz, idősek otthonába juttatja őket, akkor is, ha el tudnák látni magukat. Cserébe mindenkinek tejel, aki érintett, orvosnak, intézményvezetőnek, és maga is zsebre teszi a magáét. Undorító ember, de közben sikeres nő, aki kifelé tökéletesen eljátssza a kedves, odafigyelő, profi gyámot. Pike lubickol a szerepben, és néhol direkt, ahogy maga a film is, de az ironikus hangvételbe tökéletesen belefér, amit csinál:

igen, ezek az emberek a legsikeresebbek sok esetben ma, ők érnek el pénzt, hírnevet. Akik lefelé taposnak, felfelé mosolyognak.

hirdetés

A film címe is erre az iróniára utal: fontos vagy nekem - azaz dehogy vagy, MAGAMNAK ÉN vagyok fontos. Nem véletlenül írja híres, a pszichopatákat elemző könyvében Robert D. Hare is, hogy egyre nő társadalmunkban a pszichopaták száma, és sokan a felsővezetők közül kerülnek ki. Így képes sikereket aratni Marla is, aki a történet elején igazi kincsre lel: egy idős hölgyre, aki remek ingatlannal rendelkezik, jómódú - és nincs rokona sem.



hirdetés
Link másolása
KÖVESS MINKET:

hirdetés
KULT

Törvénytelen, életveszélyes, de van rá igény és jól fizet – megnéztük A bűn kereskedőit

Mariana Van Zeller sorozata a sokmilliárdos globális fekete gazdaság egy-egy ágazatát mutatja be, legtöbbször „alulnézetből” indulva.
Szöveg:Göbölyös N. László - fotók: National Geographic - szmo.hu
2021. február 24.

hirdetés

Pokolra kell annak menni, aki az oknyomozó újságíró hivatást választja.

Fikciós krimikből, de sajnos a hírekből is jól ismerjük a történeteket Oroszországtól Mexikóig, Kínától Üzbegisztánig, hogy aki beletenyerel valami piszkos ügybe, legyen az politika, nagyszabású gazdasági vagy környezeti visszaélés, szervezett bűnözés (nem ritkán ezek összefonódásai), és a végére akar járni, annak egy fabatkát sem ér az élete.

Emlékszem, még a viszonylag békés magyarországi 90-es évekből, hogy volt olyan bulldog-szívósságú kollégám, akit, amikor késő este ment haza a szerkesztőségből, többször is megtámadtak, leütöttek, de arra is, hogy hiába voltak időnként remek „füleseink”, melegen ajánlották, hogy „jól felfogott érdekünkben”, ne bolygassuk azokat a dolgokat. És mégis voltak, vannak és lesznek olyan vakmerő férfiak és nők, akik számára az igazság többet ér, mint saját személyes biztonságuk.

Közéjük tartozik a portugáliai születésű, már 20 éve az Egyesült Államokban élő Mariana van Zeller, akinek A bűn kereskedői (Trafficked) című filmsorozatát február 26-tól vetíti a National Geographic csatorna.

Az újságírónő, aki szakmai tűzkeresztségén nem kisebb esemény során esett át, mint a New York-i ikertornyok ellen 2001. szeptember 11-én végrehajtott terrortámadás, nem tagadja, neki is volt már halálfélelme. Ez azonban a legkevésbé sem tartja vissza attól, hogy másfél évtizede lenyűgöző szívóssággal kutassa a világot behálózó illegális kereskedelmet és annak szereplőit.

A nyolcrészes sorozat nyomán egyrészt rádöbbenhetünk arra, hogy ezek a sokszor láthatatlan hálózatok mennyire jelen vannak a mindennapi életben, másrészt pedig nem a délutáni jól fésült krimikből ismert „bűnöző típusokat” látjuk, hanem olyanokat is, akiket akár szomszédunknak is szívesen elfogadnánk. Néha egyenesen ránk hasonlítanak, mintegy üzenve: lehet olyan pillanat az életedben, amikor te is erre az útra kerülsz…

hirdetés

Mariana van Zeller éppen az ilyen történetekre kíváncsi. Nem akar igazságot osztani, nem akarja erkölcsi magaslatokról vagy büntetőjogi szempontból elítélni szereplőit, akik láthatóan megbíznak benne, amikor életükről, „munkájukról” mesélnek, még ha saját érdekükben arcukat, hangjukat el is változtatják a filmesek „A bűnt gyűlöld, ne a bűnöst” – vallja Mariana. A megszólaltatottak egy részének van bűntudata, a másiknak nem. „Az utcán vagy ragadozó leszel vagy préda” – hangzik el az egyik részben ez a nyers igazság.

A nyolc epizód a sokmilliárdos globális fekete gazdaság egy-egy ágazatát mutatja be, legtöbbször „alulnézetből” indulva, de a névtelen „fogaskerekektől” időnként eljutunk már középszintű agytrösztökig is. Az mindenki előtt jól ismert, hogy a fegyver- és a kábítószerkereskedelem régóta a világ legjövedelmezőbb bizniszei közé tartoznak és eddig még minden letörésükre irányuló kísérlet kudarcot vallott.

A kokainban utazó drogklánok közti háborúkról Kolumbiától Mexikóig sokat hallottunk, de a filmben nem a Pabló Escobarok, a Chapo Guzmánok, hanem a legtöbbet kockáztató gyártók, futárok, dílerek világába tekinthetünk be. Az már kevésbé ismert, hogy az utóbbi időben egy új, minden eddiginél brutálisabb drog vált népszerűvé, az eredetileg fájdalomcsillapítóként alkalmazott fentanyl, de ennek „üzleti szabályai” ugyanolyan félelmetesek, mint a kokainé.

Nem is hinnénk, hogy az anabolikus szteroidoknak milyen óriási keletje van a mindenre elszánt testépítők körében. Holott a felhasználóinak jogosulatlan előnyt biztosító és nem utolsósorban emberi szervezetet hosszú távon súlyosan károsító hatásuk miatt a hivatalos sportvilágból évtizedekkel ezelőtt kitiltották. Ma is ott állnak minden doppinglista élén. A mesterséges izomnövelőknek, és az őket szerrel ellátóknak azonban semmi sem drága. És ki hinné, hogy ma, amikor a pénzvilág is egyre inkább digitalizálódik, a harmadik világban még mindig jól jövedelmez a készpénz-hamisítás?

De ismerős lehet sokunknak az a módszer, amikor szívhez szóló e-mailekben hatalmas vagyonokkal vagy a gyors meggazdagodás reményével kecsegtetnek hiszékeny embereket. A prostitúcióról szóló epizódban valójában a futtatók a főszereplők, a vadállat-kereskedelem képsorai pedig a természettel szembeni emberi tiszteletlenséget juttatják eszünkbe.

A bűn kereskedői 8 filmjét késő este, 21 órás kezdettel láthatják a nézők. Minden rész előtt felirat figyelmeztet arra, hogy egyes jelenetek felkavaró hatással lehetnek a nézőre. Ez elsősorban nem vizuális sokkélményeket jelent, sokkal inkább egyfajta szembesülést egy farkastörvényű világgal, amely akkor is körülvesz bennünket, hogy elhitetjük magunkkal: mi bűntelenek vagyunk.

hirdetés
Link másolása
KÖVESS MINKET:


hirdetés
KULT
A Rovatból
hirdetés

2008 óta az apja börtönében – mi a fene is történik most Britney Spearsszel igazából?

Megpróbáltunk utánajárni, hogy hol tart most az énekeső kiszabadításáért harcoló ügy, és mi van a háttérben.
Szajki-Vörös Adél, fotók: Instagram - szmo.hu
2021. február 27.

hirdetés

Hatalmas tehetségként tűnt fel a Disney Mickey Mouse Clubjában a kilencvenes évek elején még kislányként, a ma már 39 éves Spears, aki Christina Aguilerával együtt mindenkit leénekelt a színpadról anno. Szexualizálták kicsiként, utána pár évvel pedig, amikor befutott Hit Me Baby One More Time című pajkos dalával még tiniként, az volt a közvélemény egyik felének vele a baja, hogy túl szexi.

Anyák nyilatkozták, hogy megölnék. Aztán az volt a baj, hogy nagyobbak a mellei. Ezután összejött Justin Timberlake-kel - aki a róla szóló, nemrég megjelent dokumentumfilmet látva bocsánatot kért utólag a sztártól, amiért nem tisztelte a határait - , ők lettek az aktuális álompár, majd gyorsan Spears állítólagos szüzessége lett a téma.

Közben az énekesnő siker szempontjából a csúcsra jutott, állhatatosan gyártotta egymás után a gigaslágereket, de ennél a bulvársajtónak érdekesebb volt, hogy szakított, majd férjhez ment egy Kevin Federline nevű fickóhoz. Két év alatt szült két gyereket és látszólag nem volt formában. Elvált, és majdnem végleg elveszítette a felügyeletet a gyermekei felett. Mondjuk abba nem igazán gondoltak bele az őt éjjel-nappal üldöző fotósok, hogy Diana hercegnővel az élen, hány híresség életét tette tönkre a paparazzók mániákus csimpaszkodása. Ezért az sem volt kérdés, hogy

hirdetés
amikor a zavart Spears 2007-ben felbőszülve viselkedett egy benzinkúton, leborotválta a fejét csontkopaszra és mindezt kamerák lencséi kereszttüzében tette, másnap már idegösszeomlásról szólnak a hírek. 2008-ban már mentő szállította egy pszichiátriára.

A New York Times által készített új doksi szerint azonban ez egy sokkal érdekesebb sztori kezdete volt. Itt már nem Britney és a sajtó, hanem Britney és az apa között dúlt a harc.

A #FreeBritney-mozgalom és Spears sztorija ezután röviden annyi, hogy az apja lett a gyámja, aki egyes híresztelések szerint tökéletesen kontrollálja az életének minden (!) aspektusát, és mindenféle összeesküvés-elméletek is keringenek a neten, hogy Britney hogyan próbál évek óta jeleket adni és üzenni a rajongóknak, hogy mentsék meg valahogy (legutóbb egy scrabble-fotója robbantotta fel az Instát). Hiszen nonszensz, hogy egy egészséges, folyamatosan dolgozó nő teljes kontroll alatt él. Britney ugyanis ezerrel termeli a pénzt: parfümmárkákat dob piacra, vagy épp az X-faktor zsűrijében más (!) tehetségeket támogat.

Tény, ha valaki picit is jó gesztus- és mimikaelemző, elég furcsának tarthatja a Britney "bebörtönzésére" és válságos állapotára adott válaszát: a videót, melyen arról győzködi a nézőt, mennyire jól van, miközben nyúzott, kócos, zavarban van, és sokak szerint csak beállították a kamera elé, hogy elcsitítsa a háborgó hullámokat.

A gyámság eredetileg csak ideiglenes lett volna - de 14 évvel később még mindig az apa a fő kontroller.

A Framing Britney Spears című dokumentumfilm hatalmas hullámokat kavart nemrég, az apa képviselője azt nyilatkozta a napokban, hogy Britney nem áldozat, sőt, az apja a legnagyobb védelmezője, és amióta ő a gyámja, megsokszorozódott a vagyona (ez tényleg így van). Britney azonban cikkünk megírásáig nem szólalt meg, ami a konteó-hívőkben szintén vészjelzőt csenget.

Hogy mi az igazság? Ezt tényleg csak egyvalaki tudja. Mindenesetre Spears egyre jobban eléri a kultikus státuszt, amiben lehet, hogy épp titokzatossága is szerepet játszik.

A Golden Globe és Oscar-esélyes film, az Ígéretes fiatal nő rendezőjének bevallása szerint a Toxic minden idők legjobb popszáma, s ez lett a film egyik fontos témája is, hátborzongatóan, hegedűre áthangszerelve (érdekes, hogy a film másik fő soundtrackje Paris Hiltoné, akiről szintén nemrég derült ki, hogy komoly bántalmazás áldozata volt).

Ez az Ígéretes fiatal nő trailere:

Az olyan dalai, mint az Overprotected (túlóvott) vagy a My Prerogative is más értelmet nyerhetnek utólag dalszövegükkel-klipjükkel együtt, de simán végig lehetne menni az eddigi életművén, mikor mit rejtett el valódi önmagáról a dalaiban Spears, aki sokkal több, mint egy szőke díva: remek popzenész remek hanggal és tehetséggel.
Ahhoz, hogy Spears kikerülhessen ebből a helyzetből, ami gyakorlatilag egy börtön és csapda is, az apját kéne meggyőznie, akit láthatóan nem tud, mivel a lánya mentális alkalmatlanságára hivatkozik, így az elvileg nem hozhat ilyen döntéseket.

Bíróhoz ugyan fordulhatna Britney, de ahhoz ügyvédek kellenek, csakhogy mivel mentálisan nem alkalmasnak nyilvánították, nem fogadhat saját ügyvédet. Ehhez egy másik bírót kéne megkérnie, hogy az engedélyt adjon ügyvédi segítséghez, hogy aztán újra az első bíróhoz fordulhasson. Viszont az ügyvédeket neki kellene fizetnie, a pénze felett azonban nem rendelkezik - viszont az apja igen, akinek szintén saját ügyvédet kéne fogadnia.

Végül tavaly sikerült mégis bíróság elé állnia, de elveszítette a pert.

Most egy egész mozgalom figyelmeztet arra, hogy az énekesnő élete így nem élet, ezért veszélyben is van, mint autonóm személyiség, s hogy korábban figyelni kellett volna rá, amikor csaknem másfél évtizede a nyilvánosság megbélyegezte.

Drukkolva várjuk, hogy Spears is megszólaljon, ha tud, hogy mi a fene is van vele.


hirdetés
Link másolása
KÖVESS MINKET:


hirdetés
KULT

Visszatér-e Kevin Spacey, lelepleződik-e Woody Allen? Hírességek, akiket földbe döngölt a #MeToo

Nem csak Harvey Weinstein és Bill Cosby ül börtönben, többen pórul jártak a női igazságérzetét előhívó mozgalomban.
Szajki-Vörös Adél, fotók: Wikipedia, Netflix - szmo.hu
2021. február 26.

hirdetés

A leghíresebb #metoo-ügy persze Harvey Weinsteinhez kötődik máig, de rajta kívül rengeteg híres vagy nagy hatalmú embert vádoltak meg nők ellen elkövetett szexuális bántalmazással. Egy 2018-as New York Times-cikkben például több mint 200 olyan személyt gyűjtöttek össze, akik magas pozícióban lévő politikai vonalon vagy médiában dolgozó emberek voltak, majd megbuktak a mozgalom miatt. Érdekesség: a lista csaknem felének pozícióit ma már nők töltik be. Mi most a hírességek közül gyűjtöttük össze a legismertebb embereket, akik karrierjét teljesen hazavágta a hullám, vagy épp nagyon próbálkoznak visszatérni.

Roger Ailes

A Fox News amerikai hírcsatorna alapítója ügyéről még film is készült Botrány címmel Nicole Kidman és Charlize Theron főszereplésével. Ailes ügye 2016-ban robbant ki, majd gyorsan elbocsátották a csatornától, rá egy évvel pedig meghalt. A férfi több nőt erőszakolt meg, köztük egy 16 éves modellt, szexért cserébe a képernyőre engedte őket és beindította a karrierjüket. Haláláig tagadott minden vádat, ám a csatorna mégis milliós összegekről állapodott meg az áldozatokkal, hogy elkerüljék a nagyobb hírverést és a bírósági ügyeket.

Bill Cosby

Amerika egyik legnépszerűbb komikusa több mint hat évtizeden át szórakoztatta a képernyő előtt ülő kicsiket és nagyokat, amikor a 2010-es évek közepén robbant a bomba. A #metoo-botrányok egyik jelzőügye volt az övé: számtalan nő jelentkezett egymás után, hogy Cosby 1965-től kezdve szexuális zaklatások sorozatát követte el ellenük. Több mint 60 (!) nőről beszélünk, akik közt voltak, akiket meg is erőszakolt a színész, sőt, gyermekbántalmazási ügye is volt. 2018-ban elítélték, jelenleg börtönbüntetését tölti.

James Franco

Franco pillanatnyilag elég messze van attól a ponttól a karrierjében, amikor David Fincher 127 óra című filmjéért Oscarra jelölték. A-kategóriás sztár volt, amikor nyilvánosan is a Time's Up mozgalom mellé állt (ez a #metoo hollywoodi mellékága). 2018-ban azonban öt nő is előállt azzal, hogy Franco szexuálisan molesztálta őket filmforgatásokon és azokon kívül. Franco tagadta a vádakat, de ezt nyilatkozta: "Ha valami rosszat tettem, helyrehozom, mert ezt kell tennem." Egy HBO-s sorozattal tért vissza. Jelenleg saját rendezésében játszott nemrég főszerepet, a filmet még nem mutatták be.

Woody Allen

Az Allennel kapcsolatos molesztálási ügy közismerten korábban indult, mint a #metoo, de a mozgalom ismét ráirányította a figyelmet az Oscar díjas forgatókönyvíró-rendezőre. 1992-ben vádolta meg lánya, Dylan Farrow szexuális zaklatással, Allen azóta is tagadja a vádakat, Dylan pedig tartja. Az HBO épp a napokban mutatta be a Woody Allen és Mia Farrow viharos kapcsolatáról szóló dokumentumfilmet, de nem derül ki belőle, igazak-e a vádak. A rendezőt évek óta a gyanakvás légköre veszi körül, megosztó személyiséggé vált, filmjeit folyamatosan készíti, minden évben egyet rendez, csak egyetlen évet hagyott ki: 2018-ban nem forgatott. A sztárok közt manapság vita tárgya, ízléses-e Allen-filmben szerepelni...

hirdetés
Kevin Spacey

A #metoo egyik nagy "áldozata" a kétszeres Oscar-díjas színész, akit egyedi, cinikus humora miatt is imádott a közönség. 2017-ben aztán Anthony Rapp színész vette a bátorságot, és megvádolta a színészt, hogy 1986-ban részegen abuzálta őt szexuálisan, holott akkor Rapp még csak 14 éves volt. Spacey állítása szerint nem emlékezett, ennek ellenére mégis bocsánatot kért Rapptől, ha valóban így tett anno. Csakhogy ezután mások is előálltak Spacey-vel szembeni vádjaikkal, filmesek, stábtagok állították, hogy fiatal fiúkat fogdosott több esetben. A zaklatási vádakra reagálva Spacey nélkül zárták le a Kártyavár című nagy sikerű sorozatot, melyben főszerepet játszott. A Netflix ekkor leállította a Gore című életrajzi film munkálatait is, melyben ő játszotta volna a címszereplő Gore Vidalt, most azonban az IMDb-n az látható, hogy a film leforgott, vele. Közben Spacey ellen 2019-ben ejtették az egyik vádat.

Weinstein

Harvey Weinstein filmmogul, producer évtizedeken át volt az egyik legnagyobb király Hollywoodban. Karriereket teremtett, színészeket emelt fel a magasba az alkotásaikkal, számtalan Oscar-díjas film az ő nevéhez fűződik. Azért ellentmondásos a története, mert értékes filmek tucatjait hozta létre, neki köszönhető, hogy a művészibb filmek is piaci tényezőkké válhattak. Mégis, ahogy kiderült, ő volt a város legnagyobb szörnyetege is. Annyian senki mást nem jelentettek fel, mint őt. Évtizedeken keresztül bántalmazott és erőszakolt  nőket. Főleg a színésznőkre ment rá, s ő is gyakran fényes karriert ígért cserébe (bár elmondása szerint szerinte ez nem volt bűn, hiszen a szakmában mindenki más is ezt csinálta). Azért a bíróság erről mást gondolt: 23 év börtönbüntetést szabtak ki rá. Állítólag az egész város és szakma tudott róla, mégsem tett senki 2017-ig semmit. Weinstein ravasz producerként a színésznőkkel titoktartásokat íratott alá magas kötbérekkel, de hiába, elbukott.

Marylin Manson

Manson ügye a legfrissebb, még nem tudni, hogy hová fog kifutni, de már most hatalmas veszteségeket szenvedett el a karrierje, és úgy tűnik, el is fog bukni. Bár az ő ügye annyiban más, hogy a rajongóit nem biztos, hogy meglepi a botrány, hiszen a művészetét is az erőszak stilizálására építette, annyira, hogy korábbi könyvében még meg is írt több esetet is, melyek miatt aztán sehol sem kellett elszámolnia. Most úgy tűnik, elérkezett az ideje, hogy elszámoljon tettei súlyával, hiszen sokan elfordultak tőle, például a kiadója azonnal felbontotta vele a szerződését és nem tudni, ezek után lesz-e olyan kiadó, aki vállalja a kockázatot. Valószínűleg jó pár évig biztosan nem. Mansont többen is vádolják bántalmazással, de a legnagyobbat Evan Rachel Wood színre lépése szólt: a színésznő több évig járt az énekessel és azt állítja, súlyosan bántalmazta őt. Ezt követően sok másik nő lépett elő azt állítva, hogy velük is erőszakosan viselkedett. A hírek leégetett fanszőrzettől házilag összerakott kínzóeszközig mindenféle borzalomról szólnak.

Jeremy Piven

Többek között a Törtetők című népszerű sorozatból ismert Jeremy Piven emlékezetes alakítást nyújtott a szériában mint az egótúltengő, mindenkit eltaposó menedzser. Lehengerlő személyisége a magánéletben mégis a saját csapdájába sodorta: 2017 októberében lepleződött le. Wisdom of the Crowd című show-ja (micsoda irónia a sorstól, a cím magyarul: 'A tömeg bölcsessége") gyártását leállították, miután több nő is megvádolta szexuális zaklatással. Ő maga azt mondta, "borzalmas hiba" volt leállni a sorozattal, és valamennyi vádat tagadta. Arroganciája ellenére ő az egyik kivétel: három év kihagyás után ismét szerepelget filmekben, kérdés, hogy a hitelességéből mennyit veszített és képes lesz-e viszakapaszkodni oda, ahonnan zuhant.

Louis C.K.

A komikusnak a legrosszabbkor jött a #metoo, hiszen a pályája évek óta felfelé haladt, világhírű nevettető volt teltházas fellépésekkel, saját sorozatokkal, rengeteg rajongóval. Többen megvádolták szexuális visszaéléssel, állítólag akaratuk ellenére maszturbált a nők előtt. Louis CK el is tűnt ezután, elhatárolódtak tőle a csatornák, és lehetetlen volt összeszervezni neki egy fellépést, ilyen rosszul csengett a neve. Mégis elképzelhető a visszatérése, mert a humorát is a kíméletlen őszinteségre építette - magával szemben volt kíméletlen. Mivel az ellene szóló vádak nem erőszakról szóltak, talán ha ismét őszintén szembenéz magával egy műsor keretein belül, megbocsáthatnak neki. Egy kisebb klubban állítólag már tesztelte új műsorának az elemeit, tehát egyértelműen tervez visszatérni, de az elmondások alapján egy egészen másik Louis C. K. állt a színpadon. Ám érdekes módon a beszámolók nem megbánó, hanem egy rosszindulatú embert írtak le, aki semmit nem mesélt magáról, hanem különböző embertípusokról beszélt kritikus hangnemben. Judd Apatow rendező szerint a komikus egy megkeseredett ember lett, aki képtelen önmagával szembenézni. 


hirdetés
Link másolása
KÖVESS MINKET: