KULT
A Rovatból

„A melankóliának van egy romantikája, amibe régen nagyon szerettem belesüppedni” – Analog Balaton-interjú

Tudatos volt-e, hogy sokáig egyáltalán nem jelent meg lemezük? Változtatott-e a hozzáállásukon a siker? Hogyan tudják elkerülni a kiégést? Zsuffa Abát kérdeztük.


Október közepén jelent meg az Analog Balaton új lemeze Repedés címmel,

A 2017 óta aktív Analog Balaton az egyik legnépszerűbb elektronikus zenei formáció Maghyarországon. A Budapest Parkot évek óta közel telt házra hozzák, miközben az összes fontosabb fesztivál és vidéki klub színpadain is megfordulnak. Október közepén megjelent, Repedés című lemezüket emiatt hatalmas várakozás előzte meg, ennek apropóján kérdeztük a duó egyik felét, Zsuffa Aba énekes-gitárost.

– A napokban került elém a 2018-as Fishing on Orfű-koncertetek felvétele, ahol a legkisebb színpadon játszottatok, közvetlenül a kajasor mellett. De még 3 évvel ezelőtt is a nem sokkal nagyobb Tűzhöz közel színpadot kaptátok, majd innen a nagysátoron keresztül eljutottatok a nagyszínpadig. Hogyan éltétek meg ezt a meredek felfutást?

– Jól éltük meg, de belülről ez nem volt annyira meredek. Lehet, hogy kívülről így látszik, de nagyon sokat játszottunk közben nagyon sok helyen, és nekünk nem egy hirtelen átmenet volt ez, hanem fokozatos.

– Mi lehet az oka szerintetek, hogy pont ekkor, 5-6 éve kezdett berobbanni a népszerűségetek, miközben akkor már jó ideje együtt zenéltetek?

– Az oka az, hogy akkor kezdtünk el koncertezni, előtte csak a szobában zenéltünk kiadványok és koncertek nélkül.

– Ezt a fajta zenét az alternatív hagyományokból építkező, magyar nyelvű szövegekkel tudtommal senki nem rakta össze előttetek. Nektek hogy jött az ötlet?

– Organikusan. Sosem beszéltük meg, hogy milyen zenét csináljunk, egyszerűen csak ez jött ki.

A zenei részeket azok a külföldi elektro produkciók inspirálták, akiket akkoriban és azóta is hallgatunk, a szövegi oldal pedig nekem különösen fontos volt mindig is. Angolul még el-el hallgatok olyan dolgokat is, ahol nem annyira markáns a szöveg, magyarul már nem.

– Az, hogy sokáig egyáltalán nem jelent meg lemezetek, így csak szájról szájra terjedt a híretek, mennyiben volt tudatos döntés, és ha az volt, mi állt mögötte?

– Nem volt tudatos, de utólag jól jött ki. Leginkább az állt mögötte, hogy nehéz volt befejezni a dalokat. Élőben megvolt az a szabadság, hogy folyamatosan lehet változtatni. Értelemszerűen, ha lemezre kerül egy anyag, és azt megszokja a közönségünk, akkor már nehezebb. De így is szoktunk azért változtatni.

A teljes új album:

– Változtatott-e a hozzáállásotokon a siker ahhoz képest, amikor még csak hobbiprojektként tekintettetek a zenekarra?

– Biztos, hogy valamennyit változtatott, de ezt nehéz megállapítanom magamról. Abban a szándékban nem érzem a változást, hogy még mindig olyan zenét szeretnénk csinálni, ami tetszik nekünk.

– Mennyire törekedtek arra, hogy ugyanúgy adjátok elő a dalokat élőben, ahogy a lemezen szerepelnek, és mekkora teret kap nálatok az improvizáció a koncerteken?

– Nem törekszünk rá, de azért az sem lenne jó, ha a közönségnek egy nagy fejvakarás lenne a műsor. Valahogy úgy szoktuk csinálni, hogy a szövegi részek hosszban, harmóniában nem változnak, de az instrumentális dolgokat szét szoktuk csavarni.

– Nyilatkoztátok, hogy a közös munka mellett legjobb barátok is vagytok. Soha nincs olyan, mondjuk egy fesztiválszezon sűrűjében, hogy egyszerűen elegetek lesz egymás társaságából, vagy egy rosszabb napotokon kipattan a feszültség köztetek? Ha igen, hogyan tudtok ezen túllendülni?

– Azt hiszem, pont most már nincs elegünk egymásból, hiszen megtanultuk ezt csinálni egymással. Amikor kell, akkor pihenünk külön, amikor melózunk, akkor egymással vagyunk. Elég jól kialakult már a rendszer.

– „Az életem jelentősen átalakult, viszont még viszonylag sok emlékem van az életmódváltásom előttről, amik a mai napig rányomják a bélyegét a közérzetemre. Úgyhogy ez még bőven benne van ebben az anyagban. Tiszta életet élek, de még mindig egy kibaszott roncs vagyok” – fogalmaztál az új dalok hátteréről. Mi volt ennek az életmódváltásnak a közvetlen előzménye, és mennyi idő alatt zajlott le?

– Egyrészt az van, hogy a melankóliának van egy romantikája, amibe régen nagyon szerettem régen belesüppedni és még egy lapáttal rátenni.

Viszont ennek az önroncsolásnak hosszútávon van az a következménye, hogy mind a tested, mind az idegrendszered elkezd visszafordíthatatlanul tönkremenni. Na, és mielőtt zöldség leszek, ezt szerettem volna megállítani. És hogy mennyi idő alatt zajlott le? Még zajlik bőven.

– Milyen érzésetek van attól, amikor egy alapvetően személyes, magánéleti ihletésű szövegetekkel tömegek tudnak azonosulni?

– Szerintem minden zene, amivel azonosulni tud egy ember, az személyes. Nem tudom, hogy lehetne nem személyesen csinálni. Vagyis inkább úgy mondom, hogy én nem tudok olyat csinálni. Elképesztő érzés, amikor egy Park méretű helyen remeg a talaj a tömeg énekétől.

– Milyenek lesznek vajon az ezután születő számok, amelyekre már nem nyomják rá a bélyegüket a fentiek?

– Nagy kérdés, amire egyelőre mi sem tudjuk a választ. Már elkezdtünk kísérletezni, van benne nagyon esztétikus dologtól tánczenéig mindenféle. Az lesz a következő 1-2 év nagy megfejtése, hogy hogyan tovább.

– Mit tudtok tenni a jelenlegi fordulatszámotok mellett, hogy ne égjetek ki teljesen egy-egy fesztivál- vagy klubszezon végére?

– Ilyen három napokra lemenni a Balatonra, az például nagyon sokat segít. Úszás, pihenés, hát a szokásos. Az a nehéz inkább, hogy nem esik jól zenét hallgatni sok koncert után, pedig azt érdemes frissen tartani, hogy ki merre tart.


Link másolása
KÖVESS MINKET:

Népszerű
Ajánljuk
Címlapról ajánljuk


KULT
A Rovatból
Megszólalt Krasznahorkai László: Ha néhány pillanat úgy telt el Magyarországon, hogy sokan boldognak érezték magukat, talán még meg is lehet szokni
A Nobel-díjas író pár mondatban reagált ma a díjra, az azt követő jókívánságokra, és meg is köszönte az olvasóinak őket. Záporoznak is a kommentek a poszt alá.


Néhány napja jelentették be, hogy Krasznahorkai László kapta a 2025-ös irodalmi Nobel-díjat, akkor volt egy rövid nyilatkozata, de azóta nemigen szólalt meg az író. Most a közösségi média oldalán írt pár sort a követőinek a maga fanyar humorával:

„Krasznahorkai László hálás az Elkerülhetetlen Véletlennek, hogy ennyi embernek okozott örömöt. Köszöni a jókívánságokat. Ha néhány pillanat úgy telt el Magyarországon, hogy sokan boldognak érezték magukat, talán még meg is lehet szokni”
– írta a Facebookon.

A kommentek túlnyomó része pozitív reakciókat tartalmaz, köszönik a könyveket, az olvasás élményét, és gratulálnak a frissen díjazott írónak:

"Pont a mester kötetét olvasva kaptam a híreket. Hát persze hogy boldogság."

"Itt Erdélyben is nagy volt az öröm. Egy könyves kávézóban dolgozom, jó volt elsőnek két német egyetemi hallgatónak elújságolni a hírt, hallottak a szerzőről!"

"Mikor évekkel ezelőtt egy brit könyvtárban dolgoztam karbantartóként, mindig megpróbáltam becsempészni a Wenckheim báró hazatér angol nyelvű, keménykötésű kiadását az ajánlott irodalom polcra, de valaki mindig észrevette és visszatették. Végig nekem volt igazam. Gratulálok a díjhoz!"

"Igen, végre önfeledten lehetett örülni, egy időre ki lehetett lépni a nyomasztó, nehezen elviselhető mindennapjainkból. Köszönjük!"

"Hatalmas öröm és boldogság,hogy egy magyar ember ismét feltette hazámat a kultúra felső polcára.Szívből gratulálok,jó egészséget és kreatív energiákat kívánok az elkövetkezendő időkre is!"


Link másolása
KÖVESS MINKET:

Ajánljuk
KULT
A Rovatból
Aktnaptárt készít Tóth Enikő új főszerepében - egy pikáns darab a Játékszín színpadán
A darab a bátorságról és egy női közösség erejéről szól, és a világ számos helyén színpadra állították már. De Tóth Enikő egy másik tabudöntögető színdarabban is játszik, ami a menopauzáról szól.


Tóth Enikő nagy dobásra készül: a Játékszín Naptárlányok című előadásának egyik főszerepét viszi, amelyben egy kisvárosi női közösség aktnaptárt készít egy nemes ügyért. „Van egy női közösség, amelynek tagjai egy nemes ügy mellett elindítanak valamit, és rendkívül bátor döntést hoznak a kissé színtelen kis életükben.” – mondta erről a Blikknek.

A Naptárlányok Tim Firth műve, amelyet egy valós történet ihletett: Angliában, Yorkshire-ben egy női klub tagjai jótékonysági aktnaptárt készítettek, hogy pénzt gyűjtsenek egy barátnőjük férje emlékére és a leukémiakutatás támogatására.

A darab a barátságról, a közösség erejéről, az önelfogadásról és a veszteség feldolgozásáról mesél, sok humorral és megható pillanattal.

A színpadi jelenetek a pikáns szituációkat játékosan, ízléssel oldják meg: a szereplők a „kényes” pillanatokban hétköznapi tárgyakkal – teáskannákkal, süteményekkel, virágokkal – takarják el magukat, miközben egyre nagyobb önbizalommal állnak ki az ügyük mellett. A történet a 2000-es évek elején bemutatott, nagy sikerű film után került színpadra a 2000-es évek végén, és azóta világszerte számos színház műsorán szerepelt.

A mi kis falunk című sorozatban Zömbiknét alakít Tóth Enikő a Menopauza című darabban is brillírozik, és erős visszajelzéseket kap a nézőktől.

„Nagyon sok nőnek hozott megkönnyebbülést, hogy például a menopauzáról beszélünk a színpadon, ráadásul humorral, öniróniával, de közben úgy, hogy belefacsarodhat az emberek szíve.

Sok hölgy mondta, hogy az előadás után a férje már jobban érti, miért volt olyan a változókorban, amilyen. A nők szemében meg azt a boldogságot látom, hogy megértve érzik magukat, van bennük egy felszabadult érzés” - fogalmazott Tóth Enikő a Blikknek.


Link másolása
KÖVESS MINKET:


KULT
A Rovatból
Kiszáll a külföldi tulajdonos a Szigetből, Gerendai Károly mentheti meg a fesztivált
A jelenlegi tulajdonos a 2026-tól esedékes területfoglalási engedélyük megszüntetését kérte. Gerendai mindeközben hajlandónak mutatkozik a világhírű fesztivál hóna alá nyúlni.


Ahogy arról korábban írtunk, Karácsony Gergely főpolgármester hétfő reggel egy Facebook-posztban osztotta meg, hogy bizonytalanná vált a Sziget Fesztivál jövője. Mint írta, a fesztivál vezérigazgatója arról tájékoztatta, hogy kezdeményezni fogja a fővárossal kötött megállapodás felmondását.

A Sziget sajtóosztálya szerint ez nem jelenti a rendezvény végét. Bíznak abban, hogy a fesztivál egy új, magyar tulajdonosi háttérrel még sikeresebb lehet a jövőben.

A szervezők valóban azzal a kéréssel fordultak a Fővárosi Önkormányzathoz, hogy a 2026-tól esedékes területfoglalási engedélyüket közös megegyezéssel szüntessék meg. Ennek okáról azt írták: „A fesztivál külföldi tulajdonosa – annak ellenére, hogy korábban egy hosszabb távú fejlesztési programban gondolkodott – úgy döntött, hogy a jelenlegi struktúrában nem vállal további kockázatot Magyarországon” – írja a Telex.

A döntés hátterében az is szerepet játszik, hogy

„mivel a Fővárosi Közgyűléssel kötött területhasználati megállapodásunk határozott időre szól és a fizetési kötelezettség még jövőre is fennállna, akkor is, ha nem lenne rendezvény, ezért vagyunk kénytelenek a megállapodást ebben a formában felmondani”.

A Sziget ugyanakkor hangsúlyozta, hogy ez nem a fesztivál történetének lezárása. „Ezen döntéssel párhuzamosan – a hazai menedzsment javaslatára – a Sziget Zrt. tulajdonosai felvették a kapcsolatot a fesztivál alapítójával, Gerendai Károllyal, lehetőséget kínálva arra, hogy a rendezvény ismét vele folytathassa működését” – írták.

Az egyeztetések még zajlanak, ezért a szervezők nem kívántak további részleteket elárulni. Közleményükben úgy fogalmaztak: „Mi, a Sziget szervező csapata, őszintén bízunk abban, hogy a fesztivál egy új, független, magyar tulajdonosi háttérrel az eddigieknél is sikeresebb lehetne, hiszen a változás egyszerre nyújt lehetőséget a fejlődésre és a megújulásra, valamint a Sziget klasszikus értékeinek és szellemiségének az újbóli megerősítésére.”

Azt is remélik, hogy számíthatnak a közönség támogatására, a „szakmai partnereikkel ápolt kiváló kapcsolatukra”, valamint a „Főváros megértő együttműködésére is”. Hozzátették: „Hiszünk benne, hogy a Sziget léte nem csak az abban közvetlenül érdekelteknek, hanem az egész ország számára fontos, közös ügy.”

A Sziget Zrt. tulajdonosai a hazai menedzsment javaslatára keresték meg újra Gerendai Károlyt, aki 2022-ben szállt ki a fesztivál életéből. A Sziget-iroda közölte: „Mivel az egyeztetések jelenleg is folynak a felek között, ezzel kapcsolatban még nem áll módunkban további információkat megosztani.”

Gerendai Károly sem kívánt részleteket megosztani, amíg nincs konkrét megállapodás, de a Forbesnak annyit elárult:

„Bár nemrég még nagyon nem így képzeltem el az elkövetkező éveimet, de a jelen helyzetben határozott célom megoldást találni a Sziget létének hosszú távú biztosítására.”

Az egykori főszervező az elmúlt években főként a Costes csoporthoz tartozó gasztronómiai vállalkozásaira koncentrált, szabadidejének jelentős részét pedig utazással töltötte. Most abban bízik, hogy akár már októberben létrejöhet egy olyan új tulajdonosi struktúra, ami szakmailag és pénzügyileg is biztosíthatja a fesztivál jövőjét.


Link másolása
KÖVESS MINKET:


KULT
A Rovatból
Színészlegendák és legendás szerepek kísérték Diane Keaton életét – galéria
A 79 éves korában elhunyt színésznő a szakma krémjével dolgozott együtt. Néhány munkakapcsolata párkapcsolattá is alakult, bár sosem ment férjhez. Egy élet és karrier képekben.


Ahogy arról korábban beszámoltunk, szombaton Los Angelesben elhunyt Diane Keaton amerikai színész, rendező és producer.

Az Oscar- és Golden Globe-díjas művész pályafutása során olyan nagy sztárokkal dolgozott számos filmben, mint Woody Allen, Al Pacino, Richard Gere, Warren Beatty, Jack Nicholson, Mia Farrow vagy Jane Fonda.

Megannyi filmes szerepéből olykor romantikus kapcsolat is szövődött kollégáival, bár férjhez soha nem ment. Két örökbe fogadott gyereke Dexter (1996) és Duke (2000).

Filmes szerepeiből, pár- és munkakapcsolataiból készítettünk válogatást (a képekre kattintva galéria nyílik):


Link másolása
KÖVESS MINKET: