KULT
A Rovatból

Amerika fegyverbe! Kitört a Polgárháború! Szerencsére csak a moziban

Itt nem istenítik az amerikai eszméket, itt nincs földöntúli erővel felvértezett főszereplő, aki lázadóként beviszi a végső csapást az elnyomó birodalomnak. Itt a háború szörnyűségeit láthatjuk, pártatlan háborús tudósítók lencséin keresztül. Jelige: „Ne engedje, hogy megöljenek!”
B.M.; Fotók: imdb.com - szmo.hu
2024. április 16.


Link másolása

Ez történik, ha egy független stúdió úgy dönt, beszállnak a blockbusterek világába. 50 millió dollárból összehoznak egy olyan filmet, amelyre egy nagy hollywoodi stúdió csak 100 milliós költségvetés felett lenne csak képes.

A Polgárháború egy másodpercén sem látszik a visszafogott költségvetés.

Így képzelek el egy háborús road movie-t. Kegyetlen szörnyűségeket mutat be és próbál pártatlan lenni, ahogy a főszereplő háborús tudósítók is teszik ezt. Minden képkockáján érezni az odaadást és a művészi koncepciót. Nagyon örülök, hogy egy ilyen mű is eljuthat a mozikba, pedig témáját tekintve finoman szólva se könnyű film.

Történetünk szerint polgárháború zajlik az Egyesült Államok területén. Nem untatnak minket az alkotók holmi háttérsztorival, bedobják a nézőt a konfliktus kellős közepébe. Főszereplőink, Lee (Kirsten Dunst) fotóriporter, aki leggyakrabban háborús konfliktusokról tudósít, ismeri a katonai protokollt és beszéli a nyelvüket, társa Joel (Wagner Moura) a nagydumás riporter: ketten együtt remek csapatot alkotnak és közös céljuk, hogy elérjenek Washington DC-be, hogy interjút készítsenek az Egyesült Államok elnökével (Nick Offerman) mielőtt a lázadók megölik.

Mert itt bizony a lázadók vannak előnyben, a kormányerők vesztes helyzetből indulnak, csak a propaganda van velük.

Leehez és Joelhez csatlakozik egy zöldfülű fotóriporter-kezdemény, Jessie (Cailee Spaeny) és egy veterán, Sammy (Stephen McKinley Henderson). Együtt elindulnak a több mint 1300 km-es utazásra, tele veszéllyel, szenvedéssel és kegyetlenséggel.

A Polgárháború hű az A24 stúdió hírnevéhez. Nem egy egyszerű közönségfilm, hanem egy személyes egzisztenciális utazás egy hitehagyott nő pszichéjében, aki csak a munkájáért él. Leet teljesen rideggé és érzéketlenné tették a háború szörnyűségei és belefáradt az emberek szörnyű tetteibe. Jessie a friss hús a darálóban, Lee már pontosan tudja, mire számíthat a fiatal lány, hiszen ő is így kezdte. Joelt pedig még hajtja a szakmája iránti adrenalinpumpáló imádata.

Sokszor kevesen múlik ezeknek a tudósítóknak az élete, hiszen hiába van felírva a golyóálló mellényükre és autóikra a „Press”, a háború hevében keveseket érdekelnek.

Márpedig a Polgárháború világa kellően naturális. Nem azért lett 18+-os, mert olyan durva dolgokat láttatnak, mert nem teszik. Hanem mert olyan mennyiségben látjuk a kegyetlenségeket és a háború szörnyűségeit, hogy még egy felnőtt ember lelkével is feltörli a padlót. Emellett a realitása is kellően hozzáad a kellemetlen atmoszférához.

Alex Garland talán Denis Villeneuve után a kedvenc kortárs filmesem. Nem egyértelműen művészrendező/író, hiszen filmográfiájában egyszerre megtalálhatók a horrorfilmek (28 nappal később), az akciófilmek (Dredd), a thrillerek (A part) vagy a sci-fik (Napfény), ugyanakkor készít művészibb alkotásokat, is amelyek messze állnak a klasszikus blockbusterek világától, mint az Expedíció, vagy az Ők. De írt sok videojátékhoz is történetet, ami egészen meglepő volt még számomra is (DMC: Devil May Cry széria, vagy az Enslaved: Odyssey tot he West).

A Polgárháború ezt a kettőséget mutatja be egyszerre. A mainstream találkozik a művészibb vonásokkal, igazi A24 film.

A film egyszerre próbál témájával rengeteg embert behúzni a mozikba, majd teljesen elidegeníteni őket a válogatott szörnyűségeivel, amelyet karakterei átélnek. Garlandnak ez rendezőként csupán az ötödik műve, de szépen illeszkedik eddigi filmjeinek sorába. Szép képekkel operál és minden kompozíció átgondolt koncepciót követ. Az Ex Machina óta együtt dolgozik Rob Hardy operatőrrel és érezni, hogy jól megérti egymást a két szakember.

A hangkeverés elsőrangú. A tűzharcok többsége hatalmas erővel robban be a jelenetekbe és szinte elemi erővel hat egy közelben elsütött gépfegyver, hát még akkor, amikor tudósítóink közel kerülnek a konfliktusokhoz. Még nekem is sok volt néha a harctéri káosz és pusztítás, ami a túlzásba vitt csonkolás nélkül is sokkolóan hatott. Néha meglepően zavarbaejtő zenéket használnak az alkotók, amik szintén a fegyveres konfliktusok értelmetlenségének érzését keltik.

Minden oknélkülinek tűnik, különösen, hogy nem igazán tudjuk meg a miérteket.

Egyáltalán nem koncentrál arra a film, hogy miért is robbant ki a polgárháború, hiszen nem fontos, hogy pontosan kik is a szembenálló felek. A film is brutális őszinteséggel mutatja be ezt: Akik fegyverrel lőnek ránk és mi visszalövünk rájuk. Senkit nem érdekel, hogy éppen melyik oldalon állsz, ha a lövedékek a fejed mellett suhannak el, itt mindenki csak túl akar élni. Sokaknak ez nagyon szerzői filmes húzás lesz, és kevés lesz a pártatlan háborús tudósító szerepkör. Természetesen, ha jobban odafigyelünk összerakhatjuk a miérteket, de nem rágják ezeket a néző szájába. Az Egyesült Államok 22. elnöke, harmadik turnusát tölti, ami merőben ellene megy az alkotmánynak, illetve említenek állami mészárlásokat is a kormányerők részéről, valamint az egyik szövetségi szerv, az FBI szétzúzását.

Ez elég lenne ahhoz, hogy két állam is úgy döntsön kiszállnak a szövetségből?

Több mint valószínű. Nos itt Texas és Kalifornia kényszerszövetséget kötve háborúba indul a despota Egyesült Államok ellen.

Színészek terén nincs szégyellnivalója a filmnek. Az A24-el amúgy is szívesen együtt dolgozik mindenki. Nem meglepő, hogy Kirsten Dunst elvállalta ezt a szerepet, a 2021-es Netflixes A kutya karmai közt óta ez az első szerepe, nem igazán viszi túlzásba a munkát a színésznő, de ebből is érezni, hogy fontos volt számára ez a projekt.

Még férjét is magával hozta egy rövid cameo erejéig, Jesse Plemons minden pillanata arany a filmben.

Nem értem, miért nem szerepel több produkcióban ez a színész. Akármiben látom, mindig kiemelkedő és ellopja a showt. Legyen az egy vígjáték, mint az Éjszakai játék szomszéd Garyje, az említett western, A kutya karmai közt, vagy cikkünk tárgyában egy név nélküli rasszista katona. Nem akarom túlzásba vinni a dicséretét, de ő egy nemzeti kincs, még átlagosabb sorozatot is fel tud dobni a szerepeivel, mint a Fekete tükör egyik gyengébb szezonja, vagy a Szerelem és halál minisorozat.

Wagner Moura továbbra is zseniális, őt legtöbben a netflixes Narcos Pablo Escobarjaként ismerhetik, de ő adta a farkas jellegzetes hangját a Csizmás, a kandúr: Az utolsó kívánságban.

Stephen McKinley Henderson legutóbb a Dűne Thufir Hawatjaként brillírozott és nagyon sajnáltam, hogy nem szerepelt a Denis Villeneuve-film folytatásában. Cailee Spaeny eddig ismeretlenebb volt számomra, a Tűzgyűrű: Lázadást már teljesen elfelejtettem, a Húzós éjszaka az El Royale-ban nem volt annyira emlékezetes, a szintén Alex Garland által készített Devs sorozatot pedig nem láttam. Így nekem kellemes meglepetés volt a színésznő rátermettsége egy ennyire nehéz szerepben.

Elégedetten hagytam el a vetítőtermet. Alex Garland azt vállalta, hogy kendőzetlenül bemutat egy megkeseredett polgárháborús Amerikát.

Kevesebb harccal, mint inkább a háború következményeivel és rengeteg feszültséggel fűszerezve: ez persze sokakat el fog riasztani a filmtől.

Pedig úgy gondolom, hogy a nézőknek jót tenne, ha látnák, milyen áldozatokkal járna egy fegyveres belviszály egy ország területén belül. Garland reális képet mutat egy hihető és emiatt erősen depresszív jövőről, amihez egyre közelebb kerülünk, ahogy telik az idő. Vagy már itt is van a kanyarban?

Link másolása
KÖVESS MINKET:

Népszerű
Ajánljuk
Címlapról ajánljuk


KULT
A Rovatból
Kórházba került Jordán Tamás
A Nemzet Színésze mindenkit megnyugtatott: a probléma gyógyítható és szerencsére nem is súlyos. Hamarosan újra színpadra is áll.

Link másolása

Kórházi kezelésre szorul Jordán Tamás. A Nemzet Színésze azonban a Blikknek azt mondta, hogy már sokkal jobban van, és hamarosan újra színpadra áll.

Jordán eddig szinte minden nemzet színésze választáson részt vett. A Blikk szerint ezért is volt feltűnő, hogy nem volt ott május 3-án a Nemzeti Színházban, amikor a testület Kulka Jánosnak szavazta meg a címet.

„Kórházba kerültem egy kisebb beavatkozás miatt, amiről bővebben nem szeretnék beszélni. Annyit viszont mindenki megnyugtatására elárulhatok, hogy nem baleset ért, a probléma gyógyítható és szerencsére nem is súlyos. Hála Istennek, már sokkal jobban vagyok. Ha minden jól megy, vasárnap már otthon lehetek, hamarosan pedig újra színpadra állhatok”

- mondta a lapnak Jordán Tamás. Mint kiderült, a színésznek már egy április végi előadását is le kellett mondania.


Link másolása
KÖVESS MINKET:

Ajánljuk
KULT
A Rovatból
„Úgy látom magam, mint a Titanic zenekara” – Pályaelhagyó és maradó tanárok mesélték el történeteiket egy rendhagyó színdarabban
A Stereo Akt alkotócsoport darabjában összesen 11 volt vagy jelenlegi pedagógus szólalt meg, a végén pedig a közönség bevonásával ötleteltek arról, hogyan lehetne jobbá tenni az oktatást.

Link másolása

„2023. november 30. óta nem vagyok többé tanár, legalábbis a jog szerint. De a mai napig teljesen idegennek hat ez a félmondat: pont annyira képtelenül hangzik, mintha azt mondanám, nem vagyok többé anya, vagy nem vagyok többé ember.”

„2019 februárjában mondtam fel. Másnap elköszöntem édesanyámtól, akinél addig laktam, mert a keresetem egészét elvitte volna egy albérlet plusz az étkezés ára.

Budapestre költöztem, elmentem egy személyes interjúra, ahol elém tettek egy szerződést a tanári fizetésem háromszorosáért. Még olvasgattam a papírokat, amikor felhívott egy másik hely, és amikor elmondtam, hol vagyok, a korábbi bérem négyszeresét ajánlották.”

„Alapvetően minden rendben. Aztán egyszer csak meglátod a Facebookon, hogy a szintén felmondott magyartanár ismerősöd és szépséges Szabó Magda-verset posztol, és hirtelen kiesik a laptop a kezedből. Nem kellene neki folyamatosan versek és gyerekek között lennie? És az hogy lehet, hogy a legbölcsebb, legkorrektebb töritanár szoftvertesztelést tanul?”

A kőbányai Wesley János Általános Iskola egyik tantermében ezúttal felnőttek ülnek – némán, komor arccal hallgatják a hangszóróból visszhangzó mondatokat.

A Stereo Akt csapata a Budapesti Tavaszi Fesztivál keretében vitte (rendhagyó) színpadra a Miután felmondtam / Miután maradtam című darabot, amely pályaelhagyó, illetve minden nehézség ellenére is kitartó tanárok történeteit mutatja be.

Alapja a Miután felmondtam blog, amelyet 2023 év elején alapított két érintett pedagógus, Sikoparija Lujza és Kovács Éva. Céljuk az volt, hogy a nagyközönség számára is bemutassák a személyes sorsokat és drámákat, amelyek egy-egy ilyen döntés mögött húzódnak.

„Eleinte a blog írásaiból indultunk ki, de hamar rájöttünk, hogy szükség van az érem másik oldalára is: azoknak a pedagógusoknak a történeteire, akik a pályán maradtak, és minden kritikusságukkal együtt belülről folytatják az ellenállást”

– meséli Boross Martin rendező, művészeti vezető, akin kívül egy dramaturg és két drámainstruktor vett még részt a koncepció kidolgozásában.

A cél Boross szerint az volt, hogy a megszólalók az ország különböző pontjairól, a közoktatás különböző szakaszaiból, mozaikként kiadjanak egy rendszerszintű problémát. A blog szerkesztői is elküldték a saját kedvenceiket, ezekből választottak ki hatot. A maradók pedig ismerősi körből vagy ajánlás útján kerültek ki, illetve olyan is akadt, aki korábban már megszólalt a témában, és egy interjújának köszönhetően kérték fel.

Boross Martin

Sikoparija Lujza

A közönséget az előadás elején két részre osztották, az egyik csapat a pályaelhagyók, a másik pedig a maradók történeteit hallgatta meg először. A helyszín és az előadásmód is szimbolikus volt: a pályaelhagyóknak csak a hangját lehetett hallani, míg a maradók – egy kivétellel, aki épp táborozott az osztályával – személyesen is ott voltak. Ők viszont egy már nem használt, elhagyatott és lepusztult iskolaépületben beszéltek pár száz méterrel arrébb a motivációikról és belső vívódásaikról.

„A nulladik szülőin el fogom mondani a leendő osztályom szüleinek, hogy 3+2 éves szerződést kötök az osztállyal, 10. évfolyam végén felmondási opcióval. Ha a harmadik év végén úgy állnak a dolgok, hogy nem tudom többé a szakmai hitelemet és a nevemet adni ahhoz, ami az iskolában zajlik, ki fogok lépni a rendszerből”

– szögezte le az elsőként kiálló Horváth András, a kőbányai Szent László Gimnázium matematika-fizika szakos tanára. Hozzátette: nagyon nem szeretné, de elkerülhetetlennek látja, hogy ez előbb-utóbb meg fog történni.

Horváth András

Szilágyi Kitty

Egy soproni egyházi iskola tanára, Keresztény Dorka a rendszeren belüli lázadás taktikáját választotta. „A fénymásolási limitemet arra használom az iskolában, hogy a könyvekből véletlenül kifelejtett múveket pótoljam. Belülről bomlasztom a rendszert: József Attilával, kortárs irodalommal, színházzal” – fogalmazott, hozzátéve: „Mi van velünk, akik maradtunk? Összekapaszkodtunk, mert világossá vált számunkra, hogy magunkon kivül másra nem számíthatunk.”

Varga Sándor az Eötvös József Gimnáziumból azzal kezdte, több mint 30 éve tanító mestertanárként a pályája csúcsán van, a polgári engedetlenségi akcióba inkább a fiatalabb kollégáival vállalt szolidaritás miatt szállt be.

„A státusztörvényt végig sem olvastam, nem érdekelt különösebben, én csak tanítani akartam. Természetesen nekem is el kellett számolnom a lelkiismeretemmel, például a diákjaim és a gyermekeim előtt. Azt mondtam nekik, hogy úgy látom magam, mint a Titanic zenekara: addig játszom, ameddig hagynak.”

Szilágyi Kitty óvodapedagógus, civil aktivista pedig szinte a sírás határán mesélte: eleinte abban bízott, hogy képes lesz a rendszer hiányosságait kiküszöbölni, és megadni mindent a gyerekeknek, amire szükségük van. Aztán elvették tőlük a lehetőséget, hogy dönthessenek arról, ki léphet iskolába, és olyanok kezébe adták, akik még csak nem is találkoztak a gyerekekekkel.

„Sikerült az intézményvezetői államvizsgám, másnap pedig Novák Katalin aláírta a státusztörvényt. És akkor tudtam, hogy intézményvezető már nem leszek.”

A történetmesélő részhez szerettek volna hozzátenni még valamit a végére, hogy a nézők is aktív alkotóivá váljanak az élmények, illetve ne szomorú, frusztrált hangulatban távozzanak, hanem legyen egy konstruktív része is az estének.

A két részre osztott közönség ezért egy harmadik helyszínen újraegyesült, ahol kisebb csoportokba rendeződtek, majd egy-egy padot körbeülve próbálták megválaszolni az alábbi kérdéseket:

  • Mi garantálhatja, hogy jó tanárok dolgozzanak az iskolában?
  • Mit szeretnénk, hogy egy diák megtapasztaljon az iskolában?
  • Mit jelent a társadalom számára az oktatás? (Jelenlegi/ideális állapot)

A keretet ehhez egy elképzelt iskolai évzáró külsőségei biztosították, élen egy teljesen fogalmatlan “tankerületi vezető” – valójában a darab egyetlen színész szereplője – videós bejelentkezésével, aki beszédében zseniálisan hozta azt a közhelyparádét, ami (sajnos) gyakorlatilag bármelyik valódi ünnepségen elhangozhatott volna.

Az előadást egyelőre a most lezajlott két alkalomra tervezték, de mivel mindkét este hetekkel hamarabb telt házas lett, nem kizárt, hogy ősszel újabb előadásokra is sor kerül majd.

Link másolása
KÖVESS MINKET:


KULT
A Rovatból
59 éves korában elhunyt Jantyik Csaba, az Operettszínház színművésze
A színművész Shakespeare-, Molière-, Schiller-főszerepek mellett modern klasszikusokat is alakított.

Link másolása

Hosszan tartó betegség után 59 évesen elhunyt Jantyik Csaba színművész, a Budapesti Operettszínház társulatának tagja – közölte Facebook-oldalán az Operettszínház.

„Mély fájdalommal tudatjuk, hogy tegnap éjszaka hosszan tartó betegség után 59 éves korában elhunyt Jantyik Csaba színművész, társulatunk tagja”

– írták.

Jantyik Csaba 1964. július 30-án született Békésen. Szentesen a Horváth Mihály Gimnáziumban érettségizett irodalmi-drámai szakon 1982-ben, majd felvételt nyert a Színház- és Filmművészeti Főiskola színész szakára, Horvai István–Kapás Dezső osztályába. Diplomáját 1987-ben vette át – írja a Fidelio. Számos nívódíj mellett kitüntették a Debrecen Kultúrájáért díjjal.

2001-ben az Operettszínházhoz szerződött, ahol A muzsika hangja című világhírű musicalben Von Trapp kapitányt alakította először a budapesti közönség előtt. Fontosabb szerepei az intézményben: Kánkán (Aristide), West Side Story (Schrank), Mária főhadnagy (Kossuth Lajos), Lili bárónő (Malomszeghy báró), Menyasszonytánc (Rabbi), Abigél (Torma Gedeon), Szentivánéji álom (Theseus), Viktória (Webster), Rebecca (Julyan ezredes), János vitéz (A francia király), Hegedűs a háztetőn (Kocsmáros), Jekyll és Hyde (Apa, Lord Savage).

Jantyik Csabát a Budapesti Operettszínház saját halottjának tekinti.


Link másolása
KÖVESS MINKET:


KULT
A Rovatból
Videó: Megnéztük Azahriah idei első koncertjét a SopronFesten, amit még a tripla Puskás Aréna koncertjei előtt adott
Az első sorokat kapunyitástól birtokba vették a lelkes Azahriah-rajongók, de ez nem is csoda, hiszen ebben a félévben csak a SopronFesten vállalt fellépést.

Link másolása

Véget ért a II. SopronFest. Magyarország legújabb fesztiválja formátumában is különlegesnek számít: 80 helyszínen 300 programon vehettek részt a Sopronból és az ország más részéről érkező vendégek. Mi is ellátogattunk az eseményre, az alábbi TikTok videóban megnézhetitek beszámolónkat róla:

TikTok-videónkat ITT nézheted meg:

@szeretlekmagyarorszag.hu♬ eredeti hang - Szeretlek Magyarország.hu

Minden szempontból újszerű, izgalmas és tartalmas programmal indult az idei fesztiválszezon. A SopronFest szervezői célul tűzték ki, hogy koncertekkel, beszélgetésekkel, kiállításokkal, túrákkal, gasztronómiával és irodalommal töltik meg a város utcáit, tereit, kávézóit, éttermeit, teraszait. Harminc kiállításnak adott otthont Sopron, „A Hűség Városa” című tárlatot Lévai Anikó nyitotta meg, a kiállításon szereplő művészek – többek között Ef Zámbó István, Sibitka Panni és Bereczki Kata - pedig a belvárosban kialakított alkalmi művésztelepen alkottak napokon át. Az itt készült különleges művek, a hatalmas szív alakú szobrok a tervek szerint a jövőben helyi szállodákat, éttermeket díszítik majd, ezzel a hétköznapokba is csempészve egy szeletet a kortárs képzőművészetből.

Több tucat beszélgetés és színes témaválaszték jellemezte a SopronFest keretében megvalósult Telekom PodcastFestet. Itt mások mellett Kadarkai Endre, Ördög Nóra, vagy éppen Kende-Hofherr Krisztina ült a mikrofon elé, Áder János Steigervald Krisztiánnal beszélgetett, a boldogság és a mesterséges intelligencia kérdéséről Tari Annamária, Szabó Béla, Nánási Pál és Weiler Péter elmélkedett, a fesztivál egyik nyitó eseményét, Puzsér Róbert és Sebestyén Balázs „párbaját” pedig már közel félmillióan látták a YouTube-on.

A Fő téri Soproni Sörnapok programjai között szerepelt a Kispál és a Borz, a holland Kraak & Smaak, vagy éppen Demjén Ferenc koncertje,

az extrém helyeken felbukkanó „esernyős ember” pedig négy év után újra megmutatta magát, ezúttal a Tűztorony legtetején állva kápráztatta el a közönséget.

A hazai gasztronómia legismertebb alakjai közül Bíró Lajos, a Kistücsök Étterem csapata, Mautner Zsófia, Szabi, a pék és Gianni látogatta meg Sopron éttermeit, kávézóit, egy-egy napig ők látták vendégül a hozzájuk betérőket.

A „bemelegítő napok” után a legtöbb vendég a pünkösdi hosszú hétvégére utazott Sopronba. A Lővérekben felépült színpadokon a szervezők céljainak megfelelően az év könnyűzenei keresztmetszetét mutatták be. Ez a törekvés sikernek bizonyult, hiszen

Azahriah és a Halott Pénz csak a SopronFesten vállalt fellépést ebben a félévben, de a legaktuálisabb nevek mellett igazi legendák is jelen voltak a fesztiválon.

A Csillagok Városa projekt keretében Azahriah egy valódi szobor-széket kapott ajándékba. Ef Zámbó István alkotását a jövőben Sopronban kereshetik majd fel a rajongók.

„Sopron nem maradhat ünnep nélkül!” - Dr. Farkas Ciprián polgármester ezzel a gondolattal tette le a SopronFest alapjait. A munkában a főszervező Weekend Event mellett a város kulturális életének motorjai mind aktív részt vállaltak. Egy olyan új esemény indult el nagy sikerrel, amelynek alapítói célnak tekinti, hogy hosszabb távon is fenntartható és „emberi léptékű” legyen a fesztivál. Egy olyan új színnel bővült a hazai fesztiválpaletta, amely minden korosztály számára kínál lehetőséget. A Lővérekben zajló koncerteken harmincötezren, míg a SopronFest összes programján közel ötvenezren vettek részt. Nemcsak a szállodák, de az éttermek, kávézók, az utcák és terek is élettel teltek meg.

2025-ben a III. SopronFest június 6. és 8. között várja a közönséget.

Link másolása
KÖVESS MINKET: