KULT
A Rovatból

A világ első számú akciósztárja, aki nagy komikus is lehetne – 61 éves lett Tom Cruise, akiről sokan nem tudják, milyen vicces

Cruise leginkább az utóbbi években mutatta meg humoros, önironikus oldalát, mi egy ilyen válogatással köszöntjük képzeletben július 3-i szülinapján.

Link másolása

Még messzebbre merészkedem: azt vajon tudta a kedves olvasó Hollywood egyik legszúrósabb tekintetű színészéről, hogy nemcsak hosszan tud szúrósan nézni, sőt, mint most mindjárt kiderül, vicces is tud lenni, de VALÓBAN fantasztikus színész is? Mert ezt kezdjük elfelejteni. Tom Cruise biztonsági játékos: mivel az utóbbi években az akciós-kasszasikerek jöttek be neki leginkább, ezekkel tolja tovább a saját ingerküszöbét – és a miénket is.

Életveszélyes, kaszkadőr nélküli sziklákról zuhanásai közben egészen biztosan nem gondol arra, hogy ugyanezt a szenzációs hatást egy komoly drámai alakítással is elérhetné. Inkább fizikailag kockáztat, mint lelkileg. Inkább ugrál, mint hogy mélyebbre ásson, ez az ő döntése. Végül is jó elnézegetni egy mindig egyel izgalmasabb Mission Impossible-stuntot is.

Viszont a színész szeret nevetni – sokak szerint vigyorogni –, és már magán is nevetni, sőt, nevettetni is. Elmesélése szerint gyerekkorában rövid vicces szkeccseket talált ki és másokat utánzott, hogy édesanyját és nővéreit nevetésre bírja. Lehet, hogy legalább akkora kapacitás van benne nevettetőként, mint akciósztárként?

Ben Stillerrel együtt röhögtette ki magát

Ez a szkeccs volt az egyik előjele, hogy Cruise tud nevetni magán. Az egyik Mission Impossible-forgatás promójába ugyanis beszállt Ben Stiller az MTV 2003-as díjátadójakor, aki eljátszotta, hogy ő egy mánikus Cruise-hasonmás, aki nem kopik le a sztárról. Stiller mindent bevetett, hogy a Cruise-filmek legendás jeleneteit a legröhejesebbé tegye: bénán dobálta a shakereket a saját Koktél-változatában , vagy ütközött az ajtónak a Kockázatos üzlet ikonikus táncjelenetében, amikor Cruise becsúszik a képb..

A legendás szőrös kezű, kopasz producer

Aki látta a Trópusi vihart – ami Ben Stiller rendezése –, az biztosan emlékszik Tom Cruise az egész castból kiemelkedő zseniális producer-alakítására Les Grossman szerepében – sőt talán arra a legjobban. Conannak elmesélte a színész, hogy ő maga találta ki a a szőrös, kövér kezű alakot, és a táncot is, ami csak úgy jött belőle,

...Stiller meg, miután először ledöbbent a maszkpróbán, meglátta benne a potenciált, és másnapra a felvétel alá is vágta a filmben is hallható zenét. Cruise hiphop-órákat is vett, hogy kifundálja, milyen mozgás illik a legjobban az egyébként ellenszenves figurához.

Virítom a lóvét

A Jerry Maguire – A nagy hátraarc egy remek, vígjátéki elemekkel is operáló dráma volt, melyben Cruise a sérülékenyebb oldalát is megmutatta, ebben a híres jelenetben pedig zseniálisan alájátszott kollégájának, Cuba Gooding Jr., miközben azt kellett a telefonba üvöltenie zsarolás hatására, hogy „Virítsd a lóvét!” (angolul: „Show me the money!”). A partnere meg is nyerte a legjobb férfi mellékszereplő Oscarját.

Egy filmen rögzített bokatörés

Cruise remekül tud szórakozni a saját nyomorán is, amit mi sem mutat meg jobban, mint hogy az előző Mission Impossible-forgatásról mutatott nyersanyag-felvételen is jókat nevetett a Graham Norton Show-ban. Különösen azon a részen, velünk együtt, ami rendkívül fájdalmas volt neki: miután egy ház tetejéről a másikra átugrott, elszámolta magát, eltört a bokája, majd szerepben maradt, végigcsinálta a jelenetet, és törött lábbal kibicegett a képből. Hónapokra leállt a forgatás.

Nem bírta megállni röhögés nélkül a saját zsánerparódiáját

Jimmy Fallon egy időben azt játszotta híres színészekkel, és Cruise is remek partner volt ebben, hogy random kitalált hülye szavakat kellett komoly jelenetek párbeszédeibe olvasztaniuk. Itt ő és Cruise egy fiktív kémfilmjelenetben ülnek és próbálnak vérkomolyan elmondani olyan mondatokat, amivel a zsáner mesterkéltségét figurázzák ki, mint hogy valaki meghekkelte az elnök walkmenjét, hogy sportcipőkről szerezzen információkat.

James Cordennel ejtőernyőzött

A legkomfortosabb persze nyilván az Cruise-nak, amikor mást szívat. James Cordent felvitte több méter magasba, hogy aztán kidobja egy repülőből. Érdemes végignézni a szkeccst, remek vicces és őszintén kárörvendő pillanatokat tartalmaz.

A Magnólia mágikus őrültje

Cruise, akiről közismert, hogy a szcientológiai egyház tagja, volt olyan bátor, hogy Paul Thomas Anderson filmjében eljátsszon egy gyakorlatilag szektavezérhez hasonlóan működő figurát, aki a férfi önbizalom hímsoviniszta tuningolásával ér el hatalmas sikereket és népszerűséget. A figura olyan erős lett, hogy önmagában is egy karikatúra, sokan ekkor jegyezhették még, hogy a színészben több árnyalat van, mint amit meg mert mutatni magából. Azóta sem mert mindent, Kockázatos egy üzlet ez.

Simán kiütteti magát

Ilyen az, amikor az ember – egészen pontosan Cameron Diaz – Tom Cruise-zal készül fel egy akcióvígjáték forgatására és kicsit túl nagyot rúg. A Kéjjel-nappal egy egyszerű, de szórakoztató mozi lett, amiben van egy szupervicces repülőgépzuhanós jelenet, íme:

...amiben Cruise a legpontosabb időzítéssel akciózik és komédiázik egyszerre.

Égi kalandok 2

James Corden a Top Gun reklámhadjáratát sem úszhatta meg, ha már közelebbi kapcsolatba került Cruise-zal, aki megint felvitte az égbe, Corden megint nem örült, szokás szerint el akart menekülni, majd szokás szerint kikészült az égi kaland végére.

Már csak a musical hiányzott

Ez a legfrissebb fricska Cruise-tól és Cordentől saját magának: a showman elvitte Az oroszlánkirály című musical színpadi próbájára és előadására, végigdolgoztatta és totál hülyét csinált belőle, amit Cruise viccesen és alázattal viselt, ami a legjobb bosszú volt Corden részéről, ha már a prankeket valahogy meg kellett koronázni.

Karrier, viccesen a-tól, z-ig

Végezetül itt van Cruise és Corden, amint végigjátsszák a színész komoly filmográfiáját, nem éppen komolyan:


Link másolása
KÖVESS MINKET:

Népszerű
Ajánljuk
Címlapról ajánljuk


KULT
A Rovatból
„Így tovább nem lehet élni” – Újabb zseniális Bödőcs-kisfilm készült, Csákányi Eszter és Znamenák István is remek benne
Amolyan igazi Bödőcs-humor, két lazán odapakolt nagyszerű színészi alakítással. Egy kis Örkény, egy kis Wes Anderson négy és fél percben.

Link másolása

Új kisfilm került fel Bödőcs Tibor YouTube-oldalára: a mintegy 4 és fél perces alkotás két főszereplője Znamenák István és Csákányi Eszter.

A kérvény című opus egy Wes Anderson-szerű miliőben játszódik, és lényegében egy kérvény felolvasásából áll, na meg a hangos csattanóból. De az egészben benne van az „elmúthatvanév” Magyarországa, persze a megfelelően vicces, ironikus körítéssel. A kérvény című kispróza egyébként Bödőcs Prímszámok hóesésben című kötetének egyik fejezete.

Amolyan igazi Bödőcs-humor, két lazán odapakolt nagyszerű színészi alakítással.

De felesleges is ennél több, nézzük a kisfilmet:


Link másolása
KÖVESS MINKET:

KULT
A Rovatból
Nem Zendaya cicijével próbálja eladni a filmjét Luca Guadagnino a Challengersben
Április 25-től játsszák a hazai mozik a Challengerst. Zendaya eddigi pályafutásának talán legfontosabb filmjét készítette el, és mindent meg is mutatott a cél érdekében.

Link másolása

FIGYELEM: A CIKK APRÓ SPOILEREKET TARTALMAZ!

Napok óta azon töprengek, miért is tetszett ennyire a Challengers. Hiszen ha az ember nagy vonalakban elmondja a sztorit, talán fel sem kelti a figyelmet. Szerelmi háromszög, a tenisz, mint az emberi kapcsolatok, játszmák metaforája, bla-bla-bla. De ahogy sokszor hangsúlyozzuk, a művészet fő kérdése a nem a „mit”, hanem a „hogyan”.

Luca Guadagnino rendező az egyszerű hozzávalókat mesterien elegyíti, a romantikus drámából már-már lélektani thrillert csinál. Az első pillanatban megalapozza az egész filmen átívelő feszültséget. Két férfi teniszezik. Izmosak, leharcoltak, feszültek. Már-már mitikus alakok. Csatájukat a nézőtérről figyeli egy szépséges nő.

A három szempárt látjuk egymás mellé vágva, és rögtön tudjuk, miről van szó, mi is lehet a valódi tétje ennek az összecsapásnak.

Ezután a film ügyesen ugrálva az idősíkokon azt mutatja be, hogy jutottak el a szereplők eddig a pontig.

Tashi (Zendaya) ígéretes teniszcsillagnak indult, ám egy sérülés miatt le kellett mondani az álmairól. Manapság férje, Art Donaldson (Mike Faist) teniszcsillag edzője és menedzsere, akivel van egy közös lányuk is. Art rossz passzban van, sorra veszti a meccseit, szíve legmélyén már szívesen visszavonulna, de fél, hogy elveszti felesége megbecsülését, ha feladja. Ám mindannyiuk életét felrázza, amikor egy kisebb rangú versenyen Art szembe találja magát Patrickkal (Josh O’Connor), aki egykor a legjobb barátja volt, egészen addig, amíg meg nem ismerkedtek Tashival.

Mindenképpen ki kell emelni még Trent Reznor és Atticus Ross zenéjét. Mert bármennyire jó is a rendező és a szereplőgárda, voltak olyan helyek a filmben, ahol egyedül a lüktető soundtrack biztosította a feszültséget, anélkül túl hosszú és lapos lett volna egy-egy snitt.

Bámulatos a fényképezés, minden beállítás talál, olykor egyenesen a száguldó labda szemszögéből látjuk a meccseket. Bár a filmben végig erős az erotikus túlfűtöttség, Luca Guadagnino remek ízléssel bánik a kérdéssel. Nem Zendaya cicijével próbálja eladni a filmjét, sosem látszik több, mint ami indokolt, és ami szükséges ahhoz, hogy plusz töltetet adjon egy-egy jelenetnek. Egyébként is túl sok a történés, amit követni kell ahhoz, hogy a szemünket legeltessük. Kimondottan szokatlan módon ebben a filmben sokkal többet vetkőznek a pasik.

Nem is emlékszem, láttam-e valaha olyan mainstream amerikai (vagy bármilyen) filmet, ahol a férfi öltözőt mutatják a maga természetes valóságában.

Itt ez is megtörtént. Sőt, Guadagnino attól sem fél, hogy kicsit behozza a képbe a látens homoszexualitás kérdését. Mindezt kellő lazasággal és humorral teszi.

Félreértés ne essen, a Challengers nem a szexről, és még csak nem is a teniszről szól. Ahogy maga Tashi ki is mondja valahol a film elején: a tenisz nem sport, hanem emberi kapcsolat. Akkor lesz jó egy meccs, ha a pályán lévő két ember szinte eggyé válik, tökéletesen érti egymást.

A Challengers három zseniális színész és egy nem kevésbé nagyszerű rendező összmunkájától lett az, ami, de ez mégiscsak Zendaya filmje, ő a csúcstámadó, a többiek az alaptábort biztosítják neki. A még mindig nagyon fiatal színésznő nem is választhatott volna jobb filmet, hogy megmutassa tehetségét azok számára, akik eddig legfeljebb a Pókember-filmekben és a Dűnében találkoztak vele.

A szép színésznők sokszor úgy próbálnak kitörni a skatulyából, hogy csúnya, vagy legalábbis a nőiességüket háttérbe szorító női karakterek bőrébe bújnak. Zendaya más utat választott: maximálisan kihasználja előnyös külsejét, erotikus kisugárzását, sőt, maga a szerep is arról szól részben, hogy egy vonzereje tudatában lévő fiatal nő miként manipulálja az életében lévő férfiakat. De közben láthatjuk fiatal lányként, anyukaként, femme fatale-ként, üzletasszonyként és tehetetlenül szerelmes nőként is. A színészi sokoldalúság olyan skáláját vonultatja fel, amire kevés szerep nyújt lehetőséget.

Kisujjában van a színész és a nő egész eszköztára, és így könnyedén az ujja köré csavar mindenkit.

Link másolása
KÖVESS MINKET:


A Rovatból
Több mint száz év után került elő egy eddig ismeretlen írás Agatha Christie-től
Az első Poirot-regénye környékén írhatta az első világháború alatt.

Link másolása

Váratlan szerzőre bukkantak egy, a Brit Pszichoanalitikus Társaság archívumában talált magazin hasábjain: minden idők legtöbb könyvet eladott regényírójára, Agatha Christie-re.

A magazint Sylvia Payne, a psziszhoanalízis brit úttörőjének papírjai között találták meg, aki még az első világháborúban, nővérként ismerkedett meg a krimi későbbi koronázatlan királynőjével.

A Mit csináltunk a Nagy Háborúban című, hatvanoldalas, saját készítésű szatirikus magazin is ebből az időből származik és Christie, Payne, illetve kolléganőik különböző írásait tartalmazza: novellákat, verseket, színdarabokat – és egy képregényt is egy mérgezéses esetről, amit Christie és szintén nővér barátnői „követtek el”.

Christie a magazinban elsősorban a kérdezz-felelek rovat vezetőjeként szerepel, ahol képzeletbeli olvasók kérdéseire válaszol, válaszait Agatha néni néven szignózva,

de rejtvényoldalt is szerkesztett, továbbá írt egy bírósági álhíreket tartalmazó rovatot.

A belsős nővérmagazint könnyed, pozitív hangvétele miatt minden bizonnyal saját maguk lelkesítésére készítették a nővérek, akik nap mint nap szembesültek a világháború borzalmaival a Franciaországból hazatért brit háborús sebesültek révén.

Christie nagyjából a magazin keletkezésekor írhatta első regényét is, A titokzatos stylesi esetet, a később legendássá vált Hercule Poirot detektív főszereplésével, de ekkor még senki sem sejthette, hogy az írónő könyveinek eladását csak Shakespeare és a Biblia tudja majd megelőzni, ugyanis első regényének kéziratát három éven át hat különböző kiadó utasította vissza.


Link másolása
KÖVESS MINKET:


KULT
A Rovatból
Meghalt András Ferenc
A nemzet művészének rendezőként olyan filmek fűzödnek a nevéhez, mint a Veri az ördög a feleségét vagy a Dögkeselyű. 81 éves volt.

Link másolása

Nyolcvanegy éves korában elhunyt András Ferenc Kossuth- és Balázs Béla-díjas filmrendező, forgatókönyvíró, producer, érdemes művész, a nemzet művésze – jelentette be csütörtökön Szombathelyen Kollarik Tamás, a Nemzeti Média-és Hírközlési Hatóság elnöki főtanácsadója és Lovass Tibor, a Savaria Filmakadémia elnöke a 11. Savaria Filmszemle keretében rendezett médiakonferencián.

András Ferenc, a Savaria Filmszemle életműdíjas zsűritagja emléke előtt a konferencia résztvevői néma felállással tisztelegtek.

A Színház- és Filmművészeti Egyetem MTI-hez eljuttatott közleménye szerint az intézmény harmadéves filmrendező osztályának osztályvezető tanára csütörtökön hajnalban hunyt el.

András Ferenc 1942. november 24-én született Budapesten, 1973-ban szerzett rendezői diplomát a Színház- és Filmművészeti Főiskolán. Életében mindvégig jelentős szerepet játszott a film és a televízió. Pályáját 1962-ben kezdte a Magyar Televízióban, majd dolgozott a filmiparban is, ahol a korszak legnagyobb rendezőivel működött együtt, köztük Ranódy Lászlóval és Makk Károllyal.

Rendezőként és forgatókönyvíróként olyan rendkívüli alkotások kötődnek a nevéhez, mint a Veri az ördög a feleségét, a Dögkeselyű, A kárókatonák még nem jöttek vissza, a Családi kör vagy a Törvénytelen című film – olvasható az SZFE méltatásban.

Mint írták, András Ferenc 1977-ben aláírta a Demokratikus Chartát, kifejezve tiltakozását a csehszlovákiai diktatúra intézkedései ellen, a politikai nyilatkozat támogatása miatt hosszú ideig nem forgathatott újabb játékfilmet.

A nyolcvanas években a MAFILM színésztársulatának vezetője volt, majd később a Dialóg Filmstúdiót irányította. Produceri tevékenysége mellett meghatározó szerepet vállalt a szinkronszakma alakításában, valamint a Duna Televízió szinkronműhelyének korszakos vezetője volt. Szerteágazó tudása és tapasztalata ellenére viszonylag későn kezdett tanítani: 2021-től volt az Színház- és Filmművészeti Egyetem filmrendező osztályának osztályvezető oktatója, aranydiplomáját pedig 2023-ban vehette át ugyanitt - emelik ki a közleményben.

András Ferenc halálával a magyar film világa kiváló alkotót veszített el, emlékét a filmjein és oktatói munkáján keresztül őrzi a Színház- és Filmművészeti Egyetem

– írták.

Link másolása
KÖVESS MINKET: