KULT
A Rovatból

A Star Wars-fanok örülhetnek: a Disney ismét magas színvonalat hoz az Ahsokával

Megérkezett az Ahsoka első két része, amit minden rajongónak látnia kell, és reméljük, még nagyon sok ilyen tartalmat gyárt a Disney! Elmondjuk, miért.

Link másolása

Régóta vártunk egy jó Star Wars-történetre. A Mandalóri első évadja feladta a leckét mindenkinek. Remek kis kezdet volt, amit sajnos nem úgy folytattak, ahogy kellett volna. A Mandalóri második szezonja szinte csak arra volt jó, hogy az alkotók megismertessenek új karaktereket, akik saját sorozatot fognak kapni a Disney+-on. Kicsit belterjesnek tűnt az egész, és a harmadik évadra nagyon megfáradtnak hatott.

Az Obi-van sorozat kimondottan gyengére sikerült, majd jött a mentsvár: az Andor.

Ami egy szinte tökéletes sorozat, jó karakterekkel és átható atmoszférával. Egy nagy hibája volt. Nem hozta a Star Wars-hangulatot. Bármilyen sci-fi univerzumban játszódhatott volna, a Star Wars-témák, hangulat teljesen háttérbe szorult, ami teszem hozzá, zseniálisan működött, de nem igazán kaptunk a klasszikus Csillagok háborúja-feelingből.

Na, itt jön be a legújabb nagyágyú: Ahsoka. A karaktert a 2008-as A klónok háborúja animációs sorozat óta követhetjük, teljesen a mozifilmek csapásvonalán kívül. Szerepelt a Star Wars: Lázadók sorozatban is, majd A Mandalóri második évadjában találkoztunk vele először élőszereplős verzióban.

Rosario Dawson már akkor tökéletes választásnak tűnt

a bölcs Jedi mester szerepére és ez a saját sorozatában se lett másképp.

Az Ahsoka első két részéből árad a Star Wars-hangulat a négyzeten. Az első pillanattól kezdve A klónok háborújás emlékek törnek elő a nézőből. Majd megtámadnak a Lázadók-flashbackek és teljesen beszippant a sorozat. Történetünk szerint Ahsoka Tano (Rosario Dawson) Thrawn főadmirális után kutat, mert pletykákat hallott, hogy mégsem halt meg a Lázadók cselekményeinek köszönhetően.

Aki nem tudná, Thrawn egy klasszikus Star Wars-gonosz, még régről, a Jedi visszatér után készült könyvekből ismerhettük meg.

Szinte ő az egyetlen plusz karakter a Disney előtti könyvkánonból, akit átvett a Fox után érkezett új rezsim. Mindig is nagy közönségkedvenc volt a rajongók körében, vannak fanok, akik a Thrawn-könyvtrilógiából, vannak, akik a Lázadók-sorozatból ismerik, de mindenki imádja a karaktert.

Ahsoka Thrawn utáni kutatása közben felkeresi a Lázadók két életben maradt főszereplőjét, Hera Syndullat (Mary Elizabeth Winstead) és Sabine Wrent (Natasha Liu Bordizzo), hogy segítsenek neki.

Természetesen nemcsak a jó oldal keresi Thrawnt, hanem a sötét oldal is,

A Mandalóriból ismert Morgan Elsbeth (Diana Lee Inosanto) felbérel egy, a rendet elhagyó Jedit, Baylan Skollt (Ray Stevenson) és tanítványát, Shin Hatit (Ivanna Sakhno), hogy még a Jedik előtt találják meg a főadmirálist. Ez elindít egy egész pofás kis macska-egér játszmát a két oldal között.

Dave Filoni valószínűleg erre a lehetőségre várt évek óta. Ő volt a A klónok háborúja, Lázadás showrunnere és még A Mandalóri egyik producere is. Végre lehetőséget kapott, hogy folytassa a megkezdett történeteit. Ahsoka teljesen az ő gyermeke, és nagyon szép gesztus a Disney részéről, hogy be is fejezheti a „szürke” Jedi történetét – már ha az egeres vállalat enged lezárni akármit is, ami sikeres.

Az első két rész nem váltja meg a világot, egyszerű felvezető epizódok ezek. Menő harcjelenetek és mindent átjáró Star Wars hangulat jellemzi őket, nem kevés nosztalgiával fűszerezve.

A régi karakterek hozzák a tőlük elvárt giccses stílust: Sabine még mindig lázadó, Hera klasszikus Han Solo-karakter, Ahsoka pedig a bölcs Jedi, aki talán több erővel rendelkezik, mint Darth Vader maga.

A színészek hozzák a kötelezőt, mintha mindenkire ráöntötték volna a szerepet. Mary Elizabeth Winstead egy-egy nézése zseniális, Natasha Lieu Bordizzo Sabine-je mintha az animációs sorozatból szabadult volna, bár talán kissé giccsesre vette a figurát. Rosario Dawson hiába a címszereplő, talán ő a legérdektelenebb karakter, valószínűleg a túl erős, szinte halhatatlan karaktere miatt.

A gonoszok viszont elsőrangúak: a nemrég tragikus hirtelenséggel elhunyt ír Ray Stevenson Jediből vált rosszfiúja klasszikus Star Wars-toposz.

Szinte látom magam előtt, hogyan próbálják minél inkább Darth Tyranusosra írni a figurát. Őt a mindig gonoszt alakító Sir Christopher Lee játszotta anno A klónok háborújában. A két szerep között erős áthallást érezni. Baylan tanítványa, a különleges arcú Ivanna Sakhno is érdekesnek tűnik. A jókat erősíti még David Tennant, mint Huyang a Jedi oktató android hangja. Azért emelem csak ki, mert egyrészt zseniális színészről van szó, másrészt ott ültem a képernyő előtt, és gondolkodtam, honnan ismerős a droid hangja.

Igazán illusztris társaság, már alig várom, hogy lássuk Lars Mikkelsent is mint Thrawnt.

Őt már a Vajákban is nagyon kedveltem, mint a megkérdőjelezhető erkölcsű varázsló Stregobor, illetve a Lázadókban is ő volt Thrawn hangja.

Felvezető résznek tökéletes volt ez az első két epizód, Obi-van sorozattal ellentétben itt van tartalom bőséggel. Nem unalmas, pörög a cselekmény, néha leül kicsit a lendület, de akkor is előtörnek a Klónháborús/Lázadós emlékek és a két rész eltöröl minden negatív szájízt, amit az utóbbi időben a Disney a brandnek okozott.

Akik látták, neadjisten szerették a régebbi Star Wars animációs sorozatokat, azoknak egy megváltás lesz a sok unalmas Disney-produktum után az Ahsoka.

Akik nem ismerik ezeket, azok is bátran próbálkozzanak vele, mert annyira nem épít a régi alapokra, mint azt az ember gondolná, úgy is élvezhető, ha ezekről a karakterekről sose hallottunk. Mivel A Mandalóriban már Ahsoka bemutatkozott, így a címszereplő nem lesz idegen, azoknak se, akik csak a Disney+-os sorozatokat követték. Csak így tovább Dave Filoni, az Erő legyen veled! Az Ahsoka első két része megtekinthető a Disney+ kínálatában.

Link másolása
KÖVESS MINKET:

Népszerű
Ajánljuk
Címlapról ajánljuk


KULT
A Rovatból
„Így tovább nem lehet élni” – Újabb zseniális Bödőcs-kisfilm készült, Csákányi Eszter és Znamenák István is remek benne
Amolyan igazi Bödőcs-humor, két lazán odapakolt nagyszerű színészi alakítással. Egy kis Örkény, egy kis Wes Anderson négy és fél percben.

Link másolása

Új kisfilm került fel Bödőcs Tibor YouTube-oldalára: a mintegy 4 és fél perces alkotás két főszereplője Znamenák István és Csákányi Eszter.

A kérvény című opus egy Wes Anderson-szerű miliőben játszódik, és lényegében egy kérvény felolvasásából áll, na meg a hangos csattanóból. De az egészben benne van az „elmúthatvanév” Magyarországa, persze a megfelelően vicces, ironikus körítéssel. A kérvény című kispróza egyébként Bödőcs Prímszámok hóesésben című kötetének egyik fejezete.

Amolyan igazi Bödőcs-humor, két lazán odapakolt nagyszerű színészi alakítással.

De felesleges is ennél több, nézzük a kisfilmet:


Link másolása
KÖVESS MINKET:

Ajánljuk
KULT
A Rovatból
Nem Zendaya cicijével próbálja eladni a filmjét Luca Guadagnino a Challengersben
Április 25-től játsszák a hazai mozik a Challengerst. Zendaya eddigi pályafutásának talán legfontosabb filmjét készítette el, és mindent meg is mutatott a cél érdekében.

Link másolása

FIGYELEM: A CIKK APRÓ SPOILEREKET TARTALMAZ!

Napok óta azon töprengek, miért is tetszett ennyire a Challengers. Hiszen ha az ember nagy vonalakban elmondja a sztorit, talán fel sem kelti a figyelmet. Szerelmi háromszög, a tenisz, mint az emberi kapcsolatok, játszmák metaforája, bla-bla-bla. De ahogy sokszor hangsúlyozzuk, a művészet fő kérdése a nem a „mit”, hanem a „hogyan”.

Luca Guadagnino rendező az egyszerű hozzávalókat mesterien elegyíti, a romantikus drámából már-már lélektani thrillert csinál. Az első pillanatban megalapozza az egész filmen átívelő feszültséget. Két férfi teniszezik. Izmosak, leharcoltak, feszültek. Már-már mitikus alakok. Csatájukat a nézőtérről figyeli egy szépséges nő.

A három szempárt látjuk egymás mellé vágva, és rögtön tudjuk, miről van szó, mi is lehet a valódi tétje ennek az összecsapásnak.

Ezután a film ügyesen ugrálva az idősíkokon azt mutatja be, hogy jutottak el a szereplők eddig a pontig.

Tashi (Zendaya) ígéretes teniszcsillagnak indult, ám egy sérülés miatt le kellett mondani az álmairól. Manapság férje, Art Donaldson (Mike Faist) teniszcsillag edzője és menedzsere, akivel van egy közös lányuk is. Art rossz passzban van, sorra veszti a meccseit, szíve legmélyén már szívesen visszavonulna, de fél, hogy elveszti felesége megbecsülését, ha feladja. Ám mindannyiuk életét felrázza, amikor egy kisebb rangú versenyen Art szembe találja magát Patrickkal (Josh O’Connor), aki egykor a legjobb barátja volt, egészen addig, amíg meg nem ismerkedtek Tashival.

Mindenképpen ki kell emelni még Trent Reznor és Atticus Ross zenéjét. Mert bármennyire jó is a rendező és a szereplőgárda, voltak olyan helyek a filmben, ahol egyedül a lüktető soundtrack biztosította a feszültséget, anélkül túl hosszú és lapos lett volna egy-egy snitt.

Bámulatos a fényképezés, minden beállítás talál, olykor egyenesen a száguldó labda szemszögéből látjuk a meccseket. Bár a filmben végig erős az erotikus túlfűtöttség, Luca Guadagnino remek ízléssel bánik a kérdéssel. Nem Zendaya cicijével próbálja eladni a filmjét, sosem látszik több, mint ami indokolt, és ami szükséges ahhoz, hogy plusz töltetet adjon egy-egy jelenetnek. Egyébként is túl sok a történés, amit követni kell ahhoz, hogy a szemünket legeltessük. Kimondottan szokatlan módon ebben a filmben sokkal többet vetkőznek a pasik.

Nem is emlékszem, láttam-e valaha olyan mainstream amerikai (vagy bármilyen) filmet, ahol a férfi öltözőt mutatják a maga természetes valóságában.

Itt ez is megtörtént. Sőt, Guadagnino attól sem fél, hogy kicsit behozza a képbe a látens homoszexualitás kérdését. Mindezt kellő lazasággal és humorral teszi.

Félreértés ne essen, a Challengers nem a szexről, és még csak nem is a teniszről szól. Ahogy maga Tashi ki is mondja valahol a film elején: a tenisz nem sport, hanem emberi kapcsolat. Akkor lesz jó egy meccs, ha a pályán lévő két ember szinte eggyé válik, tökéletesen érti egymást.

A Challengers három zseniális színész és egy nem kevésbé nagyszerű rendező összmunkájától lett az, ami, de ez mégiscsak Zendaya filmje, ő a csúcstámadó, a többiek az alaptábort biztosítják neki. A még mindig nagyon fiatal színésznő nem is választhatott volna jobb filmet, hogy megmutassa tehetségét azok számára, akik eddig legfeljebb a Pókember-filmekben és a Dűnében találkoztak vele.

A szép színésznők sokszor úgy próbálnak kitörni a skatulyából, hogy csúnya, vagy legalábbis a nőiességüket háttérbe szorító női karakterek bőrébe bújnak. Zendaya más utat választott: maximálisan kihasználja előnyös külsejét, erotikus kisugárzását, sőt, maga a szerep is arról szól részben, hogy egy vonzereje tudatában lévő fiatal nő miként manipulálja az életében lévő férfiakat. De közben láthatjuk fiatal lányként, anyukaként, femme fatale-ként, üzletasszonyként és tehetetlenül szerelmes nőként is. A színészi sokoldalúság olyan skáláját vonultatja fel, amire kevés szerep nyújt lehetőséget.

Kisujjában van a színész és a nő egész eszköztára, és így könnyedén az ujja köré csavar mindenkit.

Link másolása
KÖVESS MINKET:

Ajánljuk

A Rovatból
Több mint száz év után került elő egy eddig ismeretlen írás Agatha Christie-től
Az első Poirot-regénye környékén írhatta az első világháború alatt.

Link másolása

Váratlan szerzőre bukkantak egy, a Brit Pszichoanalitikus Társaság archívumában talált magazin hasábjain: minden idők legtöbb könyvet eladott regényírójára, Agatha Christie-re.

A magazint Sylvia Payne, a psziszhoanalízis brit úttörőjének papírjai között találták meg, aki még az első világháborúban, nővérként ismerkedett meg a krimi későbbi koronázatlan királynőjével.

A Mit csináltunk a Nagy Háborúban című, hatvanoldalas, saját készítésű szatirikus magazin is ebből az időből származik és Christie, Payne, illetve kolléganőik különböző írásait tartalmazza: novellákat, verseket, színdarabokat – és egy képregényt is egy mérgezéses esetről, amit Christie és szintén nővér barátnői „követtek el”.

Christie a magazinban elsősorban a kérdezz-felelek rovat vezetőjeként szerepel, ahol képzeletbeli olvasók kérdéseire válaszol, válaszait Agatha néni néven szignózva,

de rejtvényoldalt is szerkesztett, továbbá írt egy bírósági álhíreket tartalmazó rovatot.

A belsős nővérmagazint könnyed, pozitív hangvétele miatt minden bizonnyal saját maguk lelkesítésére készítették a nővérek, akik nap mint nap szembesültek a világháború borzalmaival a Franciaországból hazatért brit háborús sebesültek révén.

Christie nagyjából a magazin keletkezésekor írhatta első regényét is, A titokzatos stylesi esetet, a később legendássá vált Hercule Poirot detektív főszereplésével, de ekkor még senki sem sejthette, hogy az írónő könyveinek eladását csak Shakespeare és a Biblia tudja majd megelőzni, ugyanis első regényének kéziratát három éven át hat különböző kiadó utasította vissza.


Link másolása
KÖVESS MINKET:


KULT
A Rovatból
Meghalt András Ferenc
A nemzet művészének rendezőként olyan filmek fűzödnek a nevéhez, mint a Veri az ördög a feleségét vagy a Dögkeselyű. 81 éves volt.

Link másolása

Nyolcvanegy éves korában elhunyt András Ferenc Kossuth- és Balázs Béla-díjas filmrendező, forgatókönyvíró, producer, érdemes művész, a nemzet művésze – jelentette be csütörtökön Szombathelyen Kollarik Tamás, a Nemzeti Média-és Hírközlési Hatóság elnöki főtanácsadója és Lovass Tibor, a Savaria Filmakadémia elnöke a 11. Savaria Filmszemle keretében rendezett médiakonferencián.

András Ferenc, a Savaria Filmszemle életműdíjas zsűritagja emléke előtt a konferencia résztvevői néma felállással tisztelegtek.

A Színház- és Filmművészeti Egyetem MTI-hez eljuttatott közleménye szerint az intézmény harmadéves filmrendező osztályának osztályvezető tanára csütörtökön hajnalban hunyt el.

András Ferenc 1942. november 24-én született Budapesten, 1973-ban szerzett rendezői diplomát a Színház- és Filmművészeti Főiskolán. Életében mindvégig jelentős szerepet játszott a film és a televízió. Pályáját 1962-ben kezdte a Magyar Televízióban, majd dolgozott a filmiparban is, ahol a korszak legnagyobb rendezőivel működött együtt, köztük Ranódy Lászlóval és Makk Károllyal.

Rendezőként és forgatókönyvíróként olyan rendkívüli alkotások kötődnek a nevéhez, mint a Veri az ördög a feleségét, a Dögkeselyű, A kárókatonák még nem jöttek vissza, a Családi kör vagy a Törvénytelen című film – olvasható az SZFE méltatásban.

Mint írták, András Ferenc 1977-ben aláírta a Demokratikus Chartát, kifejezve tiltakozását a csehszlovákiai diktatúra intézkedései ellen, a politikai nyilatkozat támogatása miatt hosszú ideig nem forgathatott újabb játékfilmet.

A nyolcvanas években a MAFILM színésztársulatának vezetője volt, majd később a Dialóg Filmstúdiót irányította. Produceri tevékenysége mellett meghatározó szerepet vállalt a szinkronszakma alakításában, valamint a Duna Televízió szinkronműhelyének korszakos vezetője volt. Szerteágazó tudása és tapasztalata ellenére viszonylag későn kezdett tanítani: 2021-től volt az Színház- és Filmművészeti Egyetem filmrendező osztályának osztályvezető oktatója, aranydiplomáját pedig 2023-ban vehette át ugyanitt - emelik ki a közleményben.

András Ferenc halálával a magyar film világa kiváló alkotót veszített el, emlékét a filmjein és oktatói munkáján keresztül őrzi a Színház- és Filmművészeti Egyetem

– írták.

Link másolása
KÖVESS MINKET: