KULT
A Rovatból

A nyár legfelkavaróbb filmjében tombolnak a tornádók és az érzelmek – Pusztítás és romantika a Twisters: Végzetes viharban

A cuki lány az Ahol a folyami rákok énekelnekből, a szépfiú az Imádlak utálniból és a mindent szétkapó forgószelek az 1996-os Twisterből: ha összeeresztjük őket, kő kövön nem marad!


A kilencvenes évek egyik világszerte népszerű filmes műfaja volt a természeti katasztrófafilm. Például egy évben kétszer is kitört egy durva vulkán (1997: Dante pokla, Tűzhányó), egy másikban kétszer is a világ végével fenyegetett egy meteor (1998: Deep Impact, Armageddon), és egy mindent elárasztó árvizet is kaptunk (1998: Vízözön). Az akkori őrületet azonban az 1996-os Twister indította el, amely mindenképpen forradalminak tekinthető, főként a számítógépes vizuális effektek használata kapcsán.

A korábban operatőrként igen hatásosan tevékenykedő Jan De Bont (pl. Cujo, A Nílus gyöngye, Drágán add az életed, Fekete eső, Egyenesen át, Elemi ösztön, Halálos fegyver 3) 1994-ben rendezőként is kipróbálta magát, a Féktelenül pedig az év egyik nagy sikerfilmje lett, ráadásul az akciófilmek között máig etalonnak számít.

De Bont hirtelen sztárrendezővé avanzsált, ebben pedig óriási szerepe volt következő filmjének, a Twisternek is, amely a filmtörténelemben elsőként támaszkodott főképp a CGI-ra a tornádók megjelenítésében, vagyis úgy láthatta a világ mozinéző közönsége ezeket a félelmetes szélviharokat, ahogy korábban sosem.

A Twister világszerte 495 millió dollárt kaszált, ezzel pedig az év második legsikeresebb filmje lett A függetlenség napja után. Sőt, a vizuális effekteket Oscar-díjra is jelölték, itt szintén Roland Emmerich ufós haddelhaddjától kapott végül ki.

A Twister azonban nem csak a parádés effektjeivel hengerelte le a nézőket, mivel adott mellé egy romantikus sztorit is, amelyben egy válófélben lévő viharvadász pár (Helen Hunt, Bill Paxton) talál újra egymásra, miközben egy új tornádóanalizáló szerkezetet próbálnak „megetetni” egy pusztító széltölcsérrel. Volt tehát benne akció, dráma, humor és romantika is, a közönség minden szeglete talált magának benne valami neki valót. Épp ezért volt érthetetlen, hogy a sikerekből mindent kipasszírozni próbáló Hollywood hogyhogy nem készített ezután folytatást a Twisterhez, és hogyhogy csak most, 28 évvel az eredeti film után kapunk egy új részt?

Az kétségtelen, hogy még akkor, a kilencvenes vagy a kétezres években kellett volna ütni a még meleg vasat, hiszen olyan darabok között, mint a fent említettek, vagy épp a Viharzóna (2000), A mag (2003), a Holnapután (2004), a Poseidon (2006), a 2012 (2009) vagy A lehetetlen (2012), bizonyára még labdába tudott volna rúgni egy folytatás. Idővel azonban nagyjából kihalt ez a műfaj, a nézők már nem voltak kíváncsiak a természet mindent legyűrő erejére, legalábbis ezt bizonyították a később rendre alulteljesítő próbálkozások, mint pl. A vihar magja (2014), a Pompeji (2014), az Űrvihar (2017) vagy a Greenland: Az utolsó menedék (2020). Egyedül a 2015-ös Törésvonal tudott még elkapni kiemelt érdeklődést a földromboló elemek kapcsán.

Azt azért hozzá kell tenni, hogy a Twister mind a két főszereplője, Bill Paxton és Helen Hunt is próbálkoztak korábban egy-egy folytatás megszervezésével, sőt, mindketten szívesen meg is rendezték volna (a 2017-ben elhunyt Paxton még az ezredforduló után nem sokkal, Hunt pedig 2020-ban), de egyikük sem kapott zöld utat.

A Universalnál és a Warnernél azonban végül úgy gondolták, itt az ideje feléleszteni a zsánert, vagy legalábbis emlékeztetni az embereket arra, hogy a természeti katasztrófák továbbra is veszélyt jelentenek, esetleg meg lehet lovagolni vele egy jó kis retrohullámot. Ennek tükrében készült el a Twisters: Végzetes vihar, amelybe abszolút az első rész működő elemeit szerették volna újra beleforgatni.

A sztori szerint Kate (Daisy Edgar-Jones) valaha viharvadász volt, de egy barátai halálát okozó félresikerült kaland óta nem hajlandó kimozdulni a New York-i irodájából. Egy volt kollégája, Javi (Anthony Ramos) azonban rábeszéli, menjen ki mégis a terepre, hogy együtt teszteljenek egy viharkövető rendszert. Kate így ismerkedik meg Tylerrel (Glen Powell), akit az élőben közvetített tornádós kalandjai tettek szupercelebbé. A kapcsolatuk viharosan indul, majd egymással versengve indulnak az új tornádók nyomába, ezúttal ugyanis több vihar egyesüléséből egy szörnyű szupertornádó van kialakulóban.

A Twisters talán elsőre legmeglepőbb eleme a rendező személye, Lee Isaac Chung ugyanis eddig főként a csendes kis független drámáiról volt ismert: ő a direktora például a hat Oscar-díjra jelölt, 2020-as Minari: A családom története című csodás filmnek.

A stúdiónál bizonyára úgy gondolták, hogy egy az emberi kapcsolatokat értő és érző szakemberre van szükség, hogy a Twisters ne csupán egy cirkuszi látványosság és CGI-kirakat legyen. A számításuk pedig bejött, Chung ugyanis valóban nagy hangsúlyt fektetett a viharos viszonyok bemutatására és a romantikára is.

A karaktereket nem egy tollvonással skiccelték fel, és nem is lehet őket elsőre teljesen kiismerni. Jóval árnyaltabbak, mint az ilyen típusú filmek hősei és antihősei általában, így a velük kapcsolatos azonnali prekoncepcióink is könnyedén megdőlhetnek bennünk, ahogy halad előre a sztori.

Az például mit jelent, ha egy Twisters: Végzetes vihar című filmre napokkal később visszagondolva nem feltétlenül a látványos tornádópusztítások ugranak be, hanem a szereplők közti dinamikák? Szerintem csupa jót. Ettől függetlenül persze a vizualitásra sem lehet panasz, valóban lehengerlő az, amit a vásznon látunk, és bár olyan emlékezetes elemek talán nem kerültek bele, mint az első rész guruló háza, repkedő tehene vagy a filmvégi tornádóbelső, azért itt is akadnak ütős pillanatok: az gyártelepet szanaszét robbantó, vagy a mozira lesújtó forgószél azért eléggé emlékezetesek.

Ráadásul az alkotók azon döntése is csillagos ötöst érdemel, miszerint az első Twister tiszteletére a Twisterst is teljes egészében Kodak 35 mm-es filmre forgatták, és hogy eredeti oklahomai helyszíneken dolgoztak. Így valóban megkapjuk a hamisítatlan Twister-hangulatot, és kicsit olyan érzésünk támadhat, mintha nem sokkal az első film után készült volna e folytatás.

Színészeket azonban nem hoztak vissza, még cameóra sem. Bár sajnos sem Bill Paxton, sem Philip Seymour Hoffman nem élnek már, de Helen Hunt, Jamie Gertz, Alan Ruck, Todd Field (igen, A hálószobában, az Apró titkok és a Tár rendezője itt még csak színészkedett), Scott Thomson, sőt, a 93 évesen is aktív Lois Smith is simán feltűnhettek volna. (Bill Paxton fia, James Paxton azonban megjelenik egy kis szerepben, Codyként...) Sebaj, így is kiváló színészgárdát sikerült összehozni.

A Daisy Edgar-Jones-Glen Powell-Anthony Ramos trió abszolút viszi a hátán a filmet: Edgar-Jones tüneményes, mint mindig, Powell kiváló abban, hogy megkedveltesse a nézőkkel az elsőre tenyérbe mászó vigyorokkal nagyzoló és felszínesnek tűnő szépfiút, Ramos pedig egy alapvetően szimpatikus fickóba is bele tud csempészni némi sötétséget.

A film első felében talán kicsit sokat sikongatnak a szereplők, ennyi irritáló vuhúúút és huhúúút legalábbis ritkán hallani mozgóképen, de később, ahogy erősödnek a pusztítások, és a poénosan izgisnek tűnő viharvadászatból vérkomoly életveszély kerekedik, ezek szerecsnére elhalnak.

A Twisters: Végzetes vihar tehát főként azokat viszi majd magával, akik szerették az első részt, akik kaphatóak egy kis retrós mozis kalandra és akik szívesen hagyják magukat elsodorni két órára egy romantikával telített szélsebes orkánkaland erejéig.


Link másolása
KÖVESS MINKET:

Népszerű
Ajánljuk
Címlapról ajánljuk


KULT
A Rovatból
Tragédia a Netflix velencei forgatásán: a stáb szeme láttára meghalt a sikersorozat rendezőasszisztense
Diego Borella az Emily Párizsban ötödik évadának munkálatai közben esett össze. Az orvosok a Hotel Danieli épületébe siettek, de már nem tudták megmenteni a 47 éves rendezőasszisztenst.


Tragikus esemény árnyékolta be az Emily Párizsban forgatását Velencében: váratlanul elhunyt Diego Borella, a Netflix népszerű sorozatának rendezőasszisztense.

A Daily Mail beszámolója szerint az ötödik évad utolsó jeleneteinek felvétele zajlott a lagúnák városában, amikor Borella a stáb jelenlétében összeesett.

A La Repubblica információi szerint

az orvosok csütörtök este, 7 óra körül érkeztek a történelmi Hotel Danieli épületébe, de már nem tudták megmenteni az életét.

A rendezőasszisztens mindössze 47 éves volt. A hírek szerint halálát valószínűleg szívroham okozta.

A tragédia után a forgatást ideiglenesen felfüggesztették. Az ötödik évad velencei jeleneteit augusztus 15-én kezdték rögzíteni, és eredetileg hétfőn fejezték volna be a munkát.

Diego Borella 1978-ban született Velencében. Elismerést szerzett rendezőként és íróként, tanulmányait Rómában, Londonban és New Yorkban folytatta. Közösségi oldalain meséket, haikukat és színdarabokat is megosztott.

(via Femina)


Link másolása
KÖVESS MINKET:

KULT
A Rovatból
Meghalt Kalmár Tibor
A Rádió Bézs osztotta meg a szomorú hírt, megható sorokkal búcsúzva tőle. Kalmár több mint száznyolcvan tévéműsort rendezett.


93 éves korában elhunyt Kalmár Tibor, Jászai Mari-díjas rendező és érdemes művész. A hírt a Rádió Bézs közölte, ahol megható sorokkal emlékeztek rá.

A Facebookon azt írták: a szórakoztatás nagymestere csak 93 éves volt. Hozzátették, hogy cselekvési kedve, szelleme és humora nem volt korhoz köthető.

„Kalmár a Valahol Európában című filmben "csak" epizódszereplő volt. Ott azt kérdezte tőle a gyerekfőszereplő Kuksi, hogy "Még mindig verik őket?" Mire ő azt válaszolta, hogy "tudja a rosseb". Ezen aztán mindenki nevetett. Mi most nem nevetünk. Meghalt Kalmár Tibor, akiről mindenki azt hitte, hogy 120 évig él majd, aki több mint száznyolcvan egész estés tévéműsort rendezett, aki legnagyobbakkal dolgozott. Korai volt. Mulattattam és mulattam volt az egyik könyvének a címe. Reméljük Kalmár Tibor jól szórakozott. A közönsége egészen biztosan” – fogalmaztak a bejegyzésben.

A Szeretlek Magyarország 2018-ban készített interjút a népszerű szerző-rendezővel.


Link másolása
KÖVESS MINKET:


KULT
A Rovatból
Az év legjobban titkolt sci-fije? – Visszatért az Invázió, és te valószínűleg még mindig nem hallottál róla
Két évet ugrott az időben az AppleTV sorozata. A világ megmenekült? Az Invázió harmadik évadának nyitánya bebizonyítja: az idegenekkel a rémálom még csak most kezdődik. Hősök támadnak fel, titkok szivárognak ki, és minden pillanatban ott lappang a kérdés: tényleg vége van a fenyegetésnek? Dehogy van, itt a harmadik évad…
B.M.; Fotók: imdb.com - szmo.hu
2025. augusztus 24.



A televíziós science fiction világában ritkán akad olyan alkotás, amely egyszerre képes intim, emberi drámát és globális katasztrófát bemutatni, mégis az Invázió pontosan erre vállalkozott 2021-ben. Simon Kinberg sorozata, amely az AppleTV+ megbízásából készült, apró mozaikokból építtette fel egy idegen támadás történetét – nem világmegváltó hősökre, hanem hétköznapi emberekre fókuszálva. Ez a nézőpont kezdettől fogva a széria legerősebb sajátossága, és a harmadik évad nyitánya sem tagadja meg gyökereit:

ismét a kisemberek szemén keresztül látjuk, hogyan alakul az emberiség sorsa egy újabb, látszólag lezárt, de mégis tovább élő fenyegetés árnyékában.

Kinberg neve önmagában is sokatmondó: producerként és íróként egyaránt dolgozott remek és kevésbé sikeres projektekben. A Deadpool 2, a Légió vagy a Sherlock Holmes mellé sajnos olyan címek is feltűnnek a listáján, mint a hírhedt Fantasztikus Négyes (2015), a felejthető 355, vagy a borzalmas X-men: A sötét főnix. Ez a kettősség kíséri végig pályáját, így az Invázió esetében sem lehetett tudni előre, mire számíthatunk. Az viszont két évad alatt már bebizonyosodott, hogy a sorozat képes komoly feszültséget teremteni, miközben nem szuperhősökkel, hanem sebezhető, esendő emberekkel dolgozik.

Az első két szezon nagy erénye a több szálon futó történet volt: egy közel-keleti háborúban rekedt katona, egy japán űrmérnök személyes tragédiája, egy iráni-amerikai család menekülése és egy csapat bajban rekedt diák mind-mind más perspektívából tapasztalta meg az idegenek pusztítását, más-más kontinensen. Ahogy teltek az epizódok, a mozaikdarabok fokozatosan összeálltak, és egyre világosabbá vált, hogy az emberi sorsok közötti látszólag apró döntések globális következményekkel járhatnak.

A második évad végén egy igazi cliffhanger zárta le a történetet: két szereplő kézen fogva lépett be az idegenek anyahajójába, majd vágás, sötét, és vége az évadnak.

A harmadik szezon első része azonban rögtön keresztülhúzza a néző várakozásait. Az évadzáró katarzisa után ugyanis nem folytatódik a történet: két évet ugrunk előre az időben. Az anyahajó lezuhant, a fenyegetés papíron megszűnt, és a világ lassan próbál visszatérni a normalitásba. A hősi halottak között emlegetik Trevante Cole őrmestert (Shamier Anderson) és a fiatal Caspar Morrow-t (Billy Barratt). Csakhogy rögtön az epizód elején kiderül, nem minden az, aminek látszik: Trevante megjelenik egy térkapuban, és semmire sem emlékszik az elmúlt két évből. Innen indul újra a történet, a bizonytalanság, a katonai titkolózás és az emberi bizalmatlanság szorításában.

A forgatókönyv egyik legerősebb húzása, hogy nem próbál hosszan magyarázni, hanem szinte azonnal visszaránt a bizonytalanságba. Ismeretlen gravitációs anomáliák, eltűnő emberek, félrevezető hírszerzési jelentések – minden azt sugallja, hogy az idegenek inváziójának még messze nincs vége. Trevante és a közben felnőtté vált Jamila (India Brown) újra központi figurákká lépnek elő. Jamila bűntudattal küszködik Caspar halála miatt, ám kettejük találkozása újra beindítja az események láncolatát. Amikor katonák támadnak rájuk, menekülni kényszerülnek, és világossá válik, hogy ismét nem számíthatnak senkire – legfeljebb egymásra.

Érdekes módon a nyitány inkább szűkíti, mintsem tágítja a fókuszt.

Nem látjuk egyszerre a régi kedvenceket, a szálak nem futnak párhuzamosan. Aneesha Malik (Golshifteh Farahani) és Clark Evens (Enver Gjokaj) egyelőre még csak az előzetesekből sejthetők, de bizonyosan visszatérnek majd. Más karakterek sorsa kérdéses: Monty (Paddy Holland) újra felbukkanása sok rajongónak örömet okozna, míg Mitsuki (Shioli Kutsuna) halála talán véglegesnek tűnt a második szezonzáróban, bár az Invázió világában soha semmi sem biztos.

Az új évad első epizódja ugyan nem robban be olyan látványos erővel, mint ahogy a második évad fináléja lezárult, de ez nem is áll szándékában. Inkább felépíti az új status quót, miközben lassan, csepegtetve adja a jeleket: a veszély nem múlt el, sőt, valami sokkal komplexebb játszma van kibontakozóban. A katonai erők bizalmatlansága, a titkolózó hírszerzés, és az, hogy még a saját hősüket sem hajlandóak elfogadni, finoman reflektál a hatalom és az egyén konfliktusára. Ez a politikai árnyalat talán eddig is jelen volt a sorozatban, de most még hangsúlyosabbá válhat.

Az idegenek ábrázolása továbbra is különleges. Nem a hollywoodi sablonokra épít, nincsenek klasszikus „szürke kis emberkék” vagy túlzó CGI-szörnyek.

A lények furcsa, folyamatosan fejlődő fiziológiája egyszerre idegen és félelmetes emberi szemmel nézve. Eközben a tudományos magyarázatok ugyan sokszor sántítanak, mégis képesek megőrizni a hitelesség látszatát. Ez a balansz tartja a sorozatot a tudományos fantasztikum keretein belül, anélkül, hogy saját paródiájába fordulna. Nagy kár, hogy vizuálisan a lények gyengébbek, mint a 2025-ben elvárt színvonal.

Az Invázió harmadik évadának nyitánya tehát nem ad mindenre választ, és nem is akar azonnal sokkolni. Ehelyett egy lassan kibontakozó új krízis alapjait fekteti le. A karakterdrámákra koncentrál, ahogy eddig is, miközben apró jelekkel és rejtélyekkel teremt feszültséget. Ez a tempó talán frusztráló lehet azoknak, akik pörgős akciót keresnek, ám a sorozatot mindig is a lassabb építkezés jellemezte.

Összességében az évadnyitó ígéretesen folytatja a történetet: nem szakít a sorozat eddigi filozófiájával, miszerint a világ sorsa hétköznapi emberek apró döntésein múlik. Nem tökéletes, vannak vontatott részei, és az időugrás elsőre kicsit kizökkentheti a nézőt, de mindez hozzájárul a rejtélyhez. Egy biztos, aki hajlandó türelmesen követni a mozaikdarabokból épülő narratívát, annak ismét jutalom lesz a kitartás. Az Invázió továbbra is az egyik legkülönlegesebb idegenes sorozat az elmúlt években – talán tényleg a legjobb, amiről még nem hallottál.


Link másolása
KÖVESS MINKET:

Ajánljuk

KULT
A Rovatból
Meghalt Gyökössy Zsolt
A legendás tévérendező 96 éves volt. Többek között a Szeszélyes évszakok és az MTV-n sugárzott Gálvölgyi-show-k is az ő nevéhez fűződtek.


Augusztus 21-én, 96 éves korában elhunyt Gyökössy Zsolt színházi- és televíziórendező. A szomorú hírt az IdőJel Kiadó osztotta meg a Facebookon.

Nevéhez fűződik a legendás Szeszélyes évszakok, de rengeteg más színházi és televíziós produkcióban is maradandót alkotott. Nemrég még Sztárok-Sztorik című könyvét mutatta be, amelyben pályájának emlékeit gyűjtötte össze.

„Még fél éve sincs, hogy a Jókai Szalonban együtt ünnepelhettük kötetének bemutatóját – lám, a Fennvaló még megadta neki azt a nagyszerű ajándékot, hogy ebben a maga nemében páratlan emlékezés-gyűjteményben mintegy tisztelegve nemcsak előttünk, de Előtte is felvonulhattak különleges rendezői, televíziós pályájának jólismert művészei – Antal Imrétől Máthé Erzsiig, Dörner Györgytől Latinovits Zoltánig, Alfonzótól és Bodrogi Gyulától Kabos Lászlóig és tovább. Mindnyájuk munkatársa volt – a velük megélt élményeket, a közös munka sok közös történetét örökre emlékezetes módon osztotta meg közönségével e kiadónk által útjára bocsájtott, feledhetetlen könyvében” – írta a kiadó.

Gyökössy Zsolt 1929. június 8-án született Körösladányban. 1952-ben szerezte meg rendezői diplomáját, és közel tíz éven át több magyar nagyváros színházában dolgozott. Rendezett prózai és zenés darabokat, operetteket, operát és daljátékokat is.

Budapesten a Tarka Színpad, majd a Kamara Varieté művészeti vezetőjeként tevékenykedett több mint egy évtizeden át. Később a Magyar Televízióban folytatta munkáját, ahol a főszerkesztőség vezető rendezője lett.

A Szeszélyes évszakok mellett olyan műsorok fűződnek a nevéhez, mint a Fejezetek a cirkuszlexikonból, a Gálvölgyi-show, a szilveszteri műsorok, a Kató néni kabaréja, a Hogy volt! Hogy volt?, a Sportolók a porondon és az Antal-show.


Link másolása
KÖVESS MINKET:

Ajánljuk