SIKERSZTORIK
A Rovatból

A magyar grafikus, akit a világ leghíresebb metálbandái kérnek fel

Kézzel jobb, őszintébb dolgokat lehet csinálni – vallja Sallai Péter.

Link másolása

A zenészként is ismert Sallai Péter kitanulta a szakma alapjait, majd a Galaktika magazinnak és ismert magyar zenekaroknak rajzolt borítókat. Aztán egyszer csak azon kapta magát, hogy olyan külföldi zenekaroknak dolgozik, amelyeken felnőtt, jelenleg pedig a Hammerfall színpadtervén dolgozik.

Péter mesél az ihletről, alkotói módszerről és arról, hogy sosem tudja, mire kel fel másnap, már ha egyáltalán lefekszik addig.grafikus1

Milyen szakmai előképzettséggel, tanulmányi múlttal vágtál bele a grafikusi munkába?

Természetesen a rajzolás, mint tevékenység az egész életemet végigkíséri, és ahogy ez lenni szokott, már egész korán kezdődött. A középiskola volt az a hely, ahol igazán elkezdtem komolyan venni, mivel hatosztályos tagozatban kezdtem, 12-13 évesen. 14 éves koromtól –amíg a Nyíregyházi főiskolára nem kerültem – az ottani rajztanárom, valamint Barczi Pál Munkácsy-díjas grafikusművész segítségével vettem az akadályokat, de már egész korán látogattam a Comenius főiskola nyári táborait, ilyen-olyan művésztelepeket, ahol meghatározó irányt vett az életem. Rajz, vizuális kommunikáció szakon, alkalmazott grafikai specializációval végeztem Nyíregyházán, persze ekkor már a zene is képben volt, bőven a középiskolás idők alatt kezdett foglalkoztatni a dolog.

Nagyon sokat tanultam, de aztán kikerülve az életbe szembesülnöm kellett azzal, hogy az iskola kapuin kívül már egy teljesen más világ várt. Tanítani soha nem akartam, ahhoz túlzottan hektikus életvitelem van, és az alkotás jobban vonzott, mint a tanítás. Viszont addigra már a digitális grafika meghatározó volt a szakmában, amivel az iskolák akkoriban jócskán el voltak maradva, ezért egy újabb tanulási időszak kezdődött, és sok mindent az alapokról kellett kezdeni ismét. De talán ez volt a legtermékenyebb időszak az életemben.

Hogyan specializálódtál az albumborítók készítésére? Kitűzted magad elé ezt a célt, és házaltál vele zenekaroknál, vagy megtalált egyszer egy munka, és így lett belőle egyre több felkérés?

Eleinte, mint a legtöbb grafikus, bekerültem a reklámszakmába. Igazából az ember megtanulja, mi a határidő, megtanulja elviselni az indokolt vagy indokolatlan kritikát, megtanul bánni az ügyfelekkel, ebből a szempontból mindenképpen hasznos volt. Egy hatalmas problémám volt vele, hogy a rengeteg befektetett munka és kreativitás egyetlen célja, hogy a vásárló a kasszához fáradjon és megvegye az adott árut. Utána tulajdonképpen a szeméttelepek színes világát gazdagítja az adott alkotás. Ebből kifolyólag – mivel akkoriban ismerkedtem meg Havancsák Gyula szintén jól ismert grafikussal – felajánlotta, hogy próbálkozzak a szoftverfejlesztésben elhelyezkedni. Így kerültem az akkor még javában működő Digital Realityhez, majd később a Stormregionhoz is.

Ezzel párhuzamosan a Hammernél belekerültem a zenei vonalba is, sok évig készítettem több magyar rock- és metálzenekar borítóját. Persze önerőből nagyon sokat emaileztem külföldre, próbáltam elkapni a fonalat, ami aztán fokozatosan sikerült is. Eleinte a saját lemezborítóinkat raktam össze, ismerős zenekarokét, ez idő alatt a gyerekbetegségeket lassan leküzdi az ember, megtanulja, miről szól ez az egész. Nálam a zenekar (Bornholm – a szerk.) egy olyan pont volt az életemben, ami sosem esett a hobbi kategóriába, és mi tagadás, a rendszeres hétköznapi munkába járós élettel egyre nehezebben volt összeegyeztethető. Ezért mindenképp jó dolognak tartottam, ha a zenében maradok a grafikai munkával is, bár az önállósodás hosszú évekbe telt.

Természetesen volt olyan, hogy több száz emailt küldtem el egy éjszaka alatt, olyan is, hogy a teljes kilátástalanság volt az egyetlen perspektíva, de ez a művészélet velejárója eleinte. Megérne egy külön interjút…

"
Ez a szakma olyan, hogy egyik munka hozza a másikat, szép fokozatosan megismertek a zenekarok kint is, egy lemezkritikában sokszor megemlítik a grafikust is, aki a borítót készítette, része a produkciónak, és ami a legfontosabb volt: mindenképp fennmarad valamilyen formában.

Az igazsághoz hozzátartozik, hogy könyvborítót is rengeteget készítek, nagyon sok évig voltam a Galaktikánál, majd különböző magyar és külföldi könyvkiadóval is dolgoztam, főleg sci-fi és fantasy témában.grafikus2grafikus3

Hogyan jutottál el odáig, hogy külföldi zenekarok is téged keressenek fel, ha az új lemezükhöz borítóra van szükség? Melyik híres zenekar számára készített munkádra vagy a legbüszkébb?

Mint említettem, igazából a dolgok hogyanja előttem rejtve maradt. Onnantól kezdve, hogy a munka az ember nevével kikerül, nem igazán lehet tudni – főleg világviszonylatban –, hogy kiknél kerül szóba, ki kér fel, ki keres meg. Ez a mai napig így működik, sosem tudom, hogy mire kelek fel másnap. Már ha egyáltalán lefekszem másnapig, ugyanis gyakran előfordul, hogy a napok összefolynak.

Dolgoztam rengeteg zenekarral, a Crematorytól a Sabatonon, Mayhemen, Satyriconon át az Annihilatorig vagy Hammerfallig, terveztem színpadot külföldi fesztiváloknak, turnézó zenekaroknak, de olyat, amire a legbüszkébb az ember, nem nagyon tudok kiemelni. Általában minden munkámnak látom egy idő után a hibáit, még több idő után pedig csak azt. Inkább az a nagy élmény, amikor külföldi zenészek megismernek, odajönnek, ha együtt játszunk, vagy turnéznak és meghívnak.

"
Olyan emberekkel sikerült kapcsolatot kialakítani, akiken tizen-huszonévesen felnőttem. Ha ezekre gondolok, az inkább tölt el ilyesmi érzéssel, mint egy-egy konkrét munka. Mondjuk az sem mellékes, hogy kettő aranylemez és egy platinalemez van a hátam mögött a Sabaton lemezek révén, ami elég jól mutat a falon

(a képen éppen Péter mutatja a díjat egy Sabaton koncerten - a szerk.).grafikus4

Mesélj kérlek arról, hogyan néz ki egy alkotói folyamat. Először manuálisan, papíron rajzolod meg, ami a fejedben van, vagy eleve számítógépen tervezel? A realisztikus hatáshoz milyen technikával dolgozod ki a részleteket? Az a típus vagy, aki egyszer leül, és addig fel sem áll, ameddig el nem készül a mű, vagy ihletre várva, részletekben készíted el a képet?

Általában minden egy felvillanással kezdődik az ember agyában, amikor először a témáról hall, ez szakmán belül mindenki „víziónak” hívja, aztán ezt a komplex érzésvilágot próbálja az ember visszaadni a munka folyamán. Enélkül csak sakkozás az egész. Ere nem nagyon lehet várni, mivel akarattól teljesen független dolog, szóval ez vagy van, vagy nincs. Többnyire digitális tablettel rajzolok, de előfordul, hogy papíron vázolom fel a dolgot.

Az az igazság, hogy nincs két egyforma kép és nincs két egyforma folyamat sem. Minden egyedi módszerekkel, közben kísérletezgetve, kitapasztalgatva készül, és nincs dokumentálva. Tehát nincs egy módszer, vagy egy sablon, mindenben van új dolog. Munka közben – amikor igazán felszabadul az ember az agyával – nem azt figyeli, hogyan csinál dolgokat, csak csinálja. Ilyenkor az idő is relatív, nem nagyon lehet megmondani, mi mennyi idő alatt készül el. Olyasmi ez, mint egy játék, vagy kutakodás, nem lehet tudni, mit mikor találsz meg. Ugyanez van, ha bizonyos hatást akarsz elérni: inkább az élményeidben kell kutakodni, kielemezni belül, hogy mit szeretnél viszontlátni és azt megalkotni. De ez is abszolút érzelemvezérelt dolog, kell hozzá a sok év rajzolás, festés tapasztalata, de belülről érzi az ember, mikor olyan, hogy na, ezt akarta. A szoftver, ahogy a ceruza vagy ecset sem old meg semmit, sőt az idő előrehaladtával egyre kevésbé veszem igénybe, amit a szoftver esetleg tud, mert

"
kézzel jobb, őszintébb dolgokat lehet csinálni. Nem mindig, de jellemző rám, hogy a lehető legtovább ülök egy munka előtt, ha megvan a fonal, azt nem jó elengedni, néha ez a fizikai tűrőképességet is képes próbára tenni…

Viszont van, amikor már erőlködés valami, akkor hagyni kell, következő alkalommal számtalanszor előfordult, hogy percek alatt megoldódott, ami előző nap órák küszködése alatt sem. Ráadásul még banálisnak is tűnt utólag.grafikus5

Emberekkel dolgozni mindig bonyolult, főleg kreatív munkánál, hiszen az ügyfél is elképzel valamit a fejében, és te is. Volt már példa arra, hogy meglepő vagy megvalósíthatatlan kéréssel találtad szembe magadat?

Szerencsére nem kell közvetlenül emberekkel dolgozni. Az mindig idegesített egy munkahelyen, ha hátulról nézik, ahogy dolgozom. Olyankor képtelenség felszabadulni, az agyam egyik fele nem oda figyel. Az alkotás egy intim dolog, teljesen természetes, hogy a kidolgozatlanságot, hibákat, ahová még nem ért el az ember a munka folyamán, vagy bármilyen őrült hirtelen ötletet nem akar az ember azonnal mások elé tárni. A grafikus nem másokat szórakoztat azzal, hogy dolgozik, pláne nem folyamatos utasítgatások közepette, ahol gondolatolvasónak és robotnak is kéne lenni egyszerre.

Ez nem normális dolog, Magyarországon sajnos sem a cégeknél, sem bármilyen megrendelői oldalon nincs az a szintű szellemi fejlettség, hogy ezt elfogadják. Ezzel persze csak a kölcsönös stresszt generálják és a jóval rosszabb teljesítményt idézik elő. A legnagyobb cégeknél világviszonylatban alap dolog, hogy a végeredmény érdekében akár teljes elzárkózottságot biztosítanak a grafikusnak, vagy tetszés szerinti pihenőidőt. Ez nem egy mennyiségre mérhető munka. Ez az otthoni munkánál azért megvalósítható.

Általában a zenekar szabja meg, hogy pontosan mi legyen a borítón, vagy csak megadnak egy koncepciót/elküldik a lemezt és rád bízzák a végeredményt?

Ez egy érdekes dolog. Akik az előbbi kategóriába tartoznak, azok többnyire kis zenekarok, elsőlemezes vagy demós bandák. A nagyobb, komolyabb megrendelőknél ilyesmi ritkán van, azért kérnek fel engem, mert bíznak bennem és maximum javasolnak valamit, de rám bízzák a dolgot. Tudják, hogy ez nem feltétlenül az ő dolguk. Egy tapasztalatlan brigád úgy gondolkozik, hogy a grafikus azért van, hogy az ő ötleteiket megvalósítsa ad hoc jelleggel, de általában visszautasítom ezeket a felkéréseket. Ennek az az oka, hogy a szakmai oldalát is meg akarják szabni a képnek, például a kompozíciót, amihez teljesen laikusok, és eleinte fogtam a fejem. Szóval ez nálam nem pálya. Szerencsére egy bizonyos szint felett ez egyáltalán nem jellemző.grafikus6

Melyik munkádba fektetted a legtöbb időt és energiát?

Kevés olyan zenekar van, aki tud nagyban gondolkodni, vagy erre megvan az anyagi lehetősége is. Nálam a Sabaton Earbookjai voltak a leghosszadalmasabb és legnagyszabásúbb munkáim. Három teljes lemezhez készült, és nem ritka a 40-50 oldalnyi, sőt, adathordozótól függően más-más borítóval és booklettel megjelenő változat sem.

De most dolgozom a Hammerfall színpadtervén, ami egy 24 méteres háttérvászonra épül, azért ezek nagy munkák. Viszont érdekes módon a munka mennyisége nem terhel le egyenes arányosan, igazából bármi megoldható.

"
Nem nagyon létezik olyan, hogy megoldhatatlan feladat, inkább csak még nem megoldható, de aztán a következő pillanatban már talán meg is van.

Többek között ezért csinálom ezt, lehetetlen úgy leülni, hogy kiszámítható lenne a napom.grafikus7

Link másolása
KÖVESS MINKET:

Népszerű
Ajánljuk
Címlapról ajánljuk


SIKERSZTORIK
A Rovatból
„Két napon át nem találták a szelvényt a lakásban” – sofőrként dolgozik az első magyar lottónyertes unokája
Gáborban csak nagymamája halálakor tudatosult, hogy híres család tagja: felmenője igazi híresség volt az ötvenes években. Miután nyertek, napokig keresték a lottószelvényt a lakásban.

Link másolása

Ring Sándorné vitte el a hazai lottójátékok történelmének első főnyereményét 1957-ben. Az asszony a 6. játékhéten játszotta meg négy gyermeke életkorának számát, ötödikként pedig a saját életkorát húzta be. Misi 23, Marica 26, Sanyi 33, Laci 37, ő maga pedig 66 éves volt. Pár nap múlva éppen ez az öt szám volt a nyerő, Ring néninek 855 ezer forint ütötte a markát. Érdemes tudni, hogy

az akkori az átlagkereset 1442 forint volt, mai értékre átszámolva pedig 146 millió forintot érne ez a nyeremény.

„Édesapám volt a legfiatalabb, ő nem is kapott olyan sokat a nyereményből. A nagyi elég szigorú asszony volt, poroszosan nevelte a gyerekeit és velünk is így viselkedett. Festményekbe, műtárgyakba fektette a pénzt, emlékszem, hogy édesapám is kapott egy nagy képet, de nagy gazdagság nem köszöntött ránk” – mesélte Gábor a Blikknek.

Nagy volt az izgalom a sorsolás után, ugyanis két napon át nem találták meg a szelvényt a lakásban.

Végül egy kabátzsebből került elő az értékes papírdarab. Ring Sándorné akkoriban azt nyilatkozta, hogy egyelőre takarékba teszi a pénzt. Később ugyan próbált okosan gazdálkodni az összeggel, de gyermekei nehezen tudták kezelni a hirtelen jött gazdagságot.

Gábornak ha pénz nem is jutott, a lottózás szeretete azért megmaradt. Ő is mindig ugyanazokkal a számokkal játszik, bízva abban, hogy egyszer rámosolyog a szerencse.


Link másolása
KÖVESS MINKET:

SIKERSZTORIK
A Rovatból
„A minőségi csokoládéhoz elég három alapanyag” – Gyöngyvér a világ legjobb ültetvényein leste el a kakaóbab feldolgozásának trükkjeit
Hobbinak indult Sára-Gulyás Gyöngyvérnél a csokikészítés, azóta viszont csak ebből él. Extrém bonbonjaival világversenyeken szerzett érmei neki csak a hitelességhez kellettek, és igazán a csokikészítő workshopok éltetik.
Tóth Noémi - szmo.hu
2024. február 17.


Link másolása

– Mikor és miért kezdtél komolyabban foglalkozni a csokoládékészítéssel?

– 2011-ben kezdődött ez a történet, amikor karácsonyra készítettem a rokonoknak és barátoknak kézműves csokoládékat, majd szájhagyomány útján elkezdtek az ismerősök ismerősei is rendelni tőlem. Pár hónappal később már annyi rendelésem volt, hogy egyik napról a másikra eldöntöttem, hogy ebbe komolyan belevágok, felmondtam az akkori munkahelyemen és pont annyi félretett pénzem volt, amennyiből el tudtam kezdeni. Ráadásul akkoriban ment férjhez a húgom, akinek a szobája megüresedett, úgyhogy mondtam a szüleimnek, hogy mit szólnának, ha műhely lenne belőle, és szerencsére ők megengedték, sőt, támogatták is az ötletemet. Így lett a hobbiból megélhetés a csokoládékészítés. Mindig érdekelt a csokoládé, bár tinikoromban inkább a fogyasztása, hiszen hazafelé a suliból mindig vettem egy táblával, és egy álomképként bennem is volt, hogy de jó lenne ezzel foglalkozni, de amikor szakmát kellett választani, eszembe se jutott, hogy ezt is választhatnám. Viszont olyan papírokat szereztem, amelyek jó kiindulópontként szolgáltak ehhez, hiszen az egyik az idegenforgalom-szállodamenedzsment volt, amivel bármilyen vendéglátóhelyet nyithatok, a másik pedig egy szakácssuli.

– Mitől jó egy csokoládé?

– Minél kevesebb az összetevő, annál jobb. Ami kell bele, az kakaómassza, kakaóvaj és nádcukor vagy más édesítés, illetve tejcsoki esetén plusz tejpor. Ezen túl nagy mértékben meghatározza egy csoki minőségét, hogy milyen fajtájú kakaóbabból készült. Rengeteg típus van az ízesebb-aromásabbtól a kevésbé karakteres, semlegesebb változatokig, és az sem mindegy, hogy hol termesztették azokat. Általánosságban elmondható, hogy Latin-Amerikából származik a legjobb minőség (pl. Mexikó, Karib-térség, Costa Rica, Kolumbia, Peru), és a Criollo típus a legjobb kakaóbab. A fairtrade jelölés is fontos, hogy fenntartható gazdaságból származzon, és tisztességesen megfizessék a farmereket. A jó minőségű csokik csomagolásán ezeket az információkat – azaz a termőterületet, a kakaóbab típusát, sőt, néha még azt is, hogy hány órán át és hány fokon pörkölték – mind fel is tüntetik.

– Úgy látom a falon lévő vidám fotókból, hogy sok helyen voltál már a világban, ahol foglalkoznak kakaóbabbal: hol milyen tudással gazdagodtál?

– Az első ültetvény, ahol jártam, 2016-ban Vietnamban volt, és itt találkoztam azzal, hogy milyen lépésekből áll a kakaó feldolgozása. Persze már hallottam róla sokat, de ott láttam először, ahogy fermentálják, szárítják, őrlik vagy éppen préselik ki belőle a kakaóvajat – és ott kóstoltam először nyers kakaóbabot is. Hatalmas nagy tudást azért nem itt szereztem a témában, viszont első találkozásnak szuper volt.

A Karib-térségben jártam utána jópár szigeten és ültevényen, de a legkedvesebb élményem Martinique szigetén volt, ahol a szállásadónk kakaóval foglalkozott, és a dzsungelben lakott, ahol minden megtermett nála a kakaóbabtól a kókuszon át a papayáig, és a saját portáján készítette el a csokoládéit. Ő részletesen elmagyarázta a dolgokat, és itatott velem egy kakaóbab gyümölcséből készített, erjesztett alkoholt is, amely finom, licsis-citrusos aromájú volt. Mivel ő meg azt nem tudta, hogyan kell bonbont és trüffelt készíteni, arra meg én tanítottam meg, szintén helyben termett alapanyagokból.

Guadeloupe szigetén is rengeteget tanultam egy férfitól, aki workshopot tartott a csokoládékészítés folyamatairól, például a pörkölésről és őrölésről, saját tábla csokit is készítettünk, és megkóstoltatott minket autentikus kakaóitalokkal is. Tőle rengeteget tanultam, ekkor fogalmazódott meg bennem, hogy itthon is meg lehetne csinálni egy ilyen tanfolyamot.

Santa Lucia szigetén pedig többek között teljesült egy álmom, hiszen megszállhattam a Hotel Chocolatban, ahol az étterem minden ételében van valamilyen módon csokoládé, és valami isteniek azok a kombinációk – illetve természetesen itt is volt workshop arról, hogyan kell a nulláról elkészíteni a csokoládét. Nagyon szerencsésnek érzem magam, hogy eljuthattam ezekre a helyekre!

– És végül meg is valósítottad a csokoládékészítő tanfolyamokat itthon, Lady Lavender néven! Mi inspirált még ebben az utazáson felül, és milyen az összetétele a csoportjaidnak?

– Ez úgy jött, hogy jártam tánciskolába, és ott megismertem egy gourmet házaspárt, és egyszer megkérdezték, hogy eljöhetnek-e megnézni, hogyan készítem a csokoládéimat. Úgyhogy nekik tartottam meg életem első tanfolyamát, de nem azért csináltam, hogy hasznom legyen belőle, csak poénból, azért az alapanyagárat persze odaadták. Amikor a csokoládéjukat bevitték a munkahelyükre, a férj egy olyan cégnél volt, ahol több ezer ember dolgozik, és ott szájról-szájra terjedt, hogy létezik ilyen tanfolyam, és erre lehet jönni. Onnantól hetente jött egy négyfős csoport onnan, én meg közben rájöttem, hogy mennyire szeretem ezt csinálni, és jó látni a lelkesedésüket, hogy nahát, mennyire finom és szép már elsőre is a végeredmény. Nem magamtól találtam tehát ki, hanem az igények alapján alakult így, hogy ez érdekli az embereket: mostanra már a vállalkozásom harmadát teszi ki a nagyjából a tanfolyamok tartása. Nem csak az óbudai műhelyben tartom őket, hanem országosan is kitelepülünk, ha van megkeresés.

Ami a csoportok összetételét illeti, a feltételezéssel ellentétben nem csak csajok jönnek, sok a fiú is, akik általában a párjuknak készítenek valamit. Sokszor nekik még jobb érzékük is van az ízekhez, örömmel díszítgetnek és néha tovább is maradnak, mint a lányok, de persze 75-80%-ban azért valóban nők vesznek részt, és sok a gyerek is. Szóval 10-70 éves korig vegyes az összetétel.

– Melyek a legérdekesebb ízű csokoládék, amelyeket valaha készítettél és kóstoltál?

– Sok érdekes ízesítést készítettem már, mert régen meg voltam róla győződve, hogy csak olyat akarok készíteni, amit más nem. Ezért elkezdtem egyből meghökkentő párosításokat kitalálni sajtokkal, és a gorgonzolással több elismerést is begyűjtöttem. De szeretek különféle gombákkal is dolgozni, abból az egyik legizgalmasabb az volt, amikor karamellizált hagymára dobtam pöfeteg gombát és fehércsokival párosítottam, de medvehagymás és zöldségpárlatos kreációkat is megálmodtam. Húsokkal is dolgoztam már, azaz libamájas, vadpástétomos, füstölt kolbászos és baconös variációkkal. Virágos kombinációkat is kipróbáltam egyébként, szóval az a rövidebb lista, hogy milyen csokit nem készítettem még.

Ezeket az extrém ízeket csak a legbevállalósabbak szokták megkóstolni, ebből nem lehetne megélni, de fesztiválon a vagány látogatók szerették ezeket, csak ugye ők nem akartak ezekből húszat hazavinni. De a vásározást már abbahagytam, a céges partnerek meg biztosra mennek, és nem akarnak megosztó ízeket rendelni, úgyhogy most már kevésbé ez az irányvonal nálam.

A legizgalmasabb csokoládé, amit valaha kóstoltam, az egy vietnami úton a pho leveses csoki azzal az egyedi fűszerezéssel: igazán emlékezetes és finom volt! Egyébként szeretem tesztelgetni a konkurenciát, és ahogy járok a világ minden táján, sok érdekességgel találkozom.

– Milyen elismeréseket gyűjtöttél be eddig a csokikészítő szakmában, és milyen céljaid vannak még?

– Nem neveztem sok termékemet, és csak 2-3 évig vettem részt aktívan versenyeken, amelyeken meglepő módon nagy arányban szereztem érmeket, főleg bonbonokkal (Great Taste 2016 egy csillag gorgonzola bonbon és két csillag pipadohányos bonbon; Academy of Chocolate 2016 masala chai tejcsokoládé; International Chocolate Awards bronz 2016 gorgonzola bonbon és sajmeggy pálinka-zöldbors bonbon, illetve ezüst 2017 zölddiólikőrös bonbon; Az év pálinkás bonbonja két db bronz 2023 vadcseresznye bonbon és sajmeggy pálinka bonbon).

De nem vagyok alapvetően versengő típus, csak érdekelt, hogy világszinten hol tartanak a csokoládéim. Szerintem ez inkább hiteleséget ad, ha már tanítom, hogy lássák, akik jönnek hozzám, hogy van mögöttem tudás. De nem tervezek a jövőben versenyekre járni, és nem is a gyártásban látom a jövőmet, hanem inkább a rendezvényekben és a tanfolyamokban: emberekkel szívesebben foglalkozom.


Link másolása
KÖVESS MINKET:

Ajánljuk

SIKERSZTORIK
A Rovatból
Szinte csoda: közel 30 év után találták meg a Forma-1-es versenyző ellopott Ferrariját
Mint kiderült, Gerhard Berger 1995-ben eltűnt autója Japánba került, majd onnan Nagy-Britanniába, ahol most találta meg a Scotland Yard.

Link másolása

Londonban találták meg Gerhard Berger volt Forma-1-es autóversenyző csaknem 29 éve ellopott Ferrariját.

Az osztrák expilóta Ferrari F512M típusú személyautóját 1995 áprilisában, a San Marino-i Nagydíj első időmérő edzése után lopták el ismeretlen tettesek Berger imolai szállodájának parkolójából, a Ferrari-istálló akkori másik versenyzője, Jean Alesi ugyancsak Ferrari típusú autójával együtt.

A Scotland Yard hétfőn bejelentette, hogy Berger Ferrariját az autókhoz kapcsolódó szervezett bűnözéssel foglalkozó ügyosztálya 29 évvel az eset után Nagy-Britanniában megtalálta.

A beszámoló szerint a londoni rendőrség januárban értesítést kapott a Ferrari autógyártól arról, hogy egy amerikai vásárló tavaly egy brit közvetítő révén kívánt megvásárolni egy Ferrari személyautót, ám a cég vizsgálatai kiderítették, hogy lopott kocsiról van szó.

A Scotland Yard ilyen ügyekre szakosodott részlege kiterjedt vizsgálatot indított, amelyből kiderült, hogy Berger ellopott autójáról van szó. Az ügyosztály kiderítette azt is, hogy a kocsit a 29 évvel ezelőtti lopás után nem sokkal Japánba szállítottak, és onnan érkezett 2023 végén Nagy-Britanniába.

Az ügyosztály négynapi vizsgálattal feltárta a kocsi múltját, és a Scotland Yard ezután lefoglalta a járművet, megakadályozva elszállítását Nagy-Britanniából – áll a londoni rendőrség hétfői beszámolójában.

A vizsgálatot vezető nyomozó, Mike Pilbeam közölte: szakértői becslések szerint a kocsi értéke megközelíti a 350 ezer fontot (162 millió forint).

Pilbeam közölte azt is, hogy Alesi ellopott Ferrarija továbbra sem került elő.


Link másolása
KÖVESS MINKET:


SIKERSZTORIK
A Rovatból
TikTok-videókban mutatja be Balázs, hogyan varázsoltak át egy romos parasztházat álmaik otthonává
Teljesen laikusként, szinte nulláról kellett felújítaniuk az etyeki házat, a három évig tartó munkát részletesen dokumentálták. A videókban szó esik sitthordásról, flexelésről, de még az építkezési alkoholizmusról is.
Láng Dávid - szmo.hu
2024. február 18.


Link másolása

Vidékre Házasodtunk címmel október elején indult Tarnóczi Balázs TikTok-csatornája, amelyen elmeséli, milyen kihívásokkal kellett szembenéznie friss házasként és apukaként egy házfelújítás levezénylése során. Arról beszélgettünk, mennyire tette próbára a projekt a kapcsolatukat a feleségével, előfordult-e, hogy besokalltak, és hogyan érintette őket az építőanyagok óriási áremelkedése.

– Sokan a gondolatától is fáznak annak, hogy felújítandó ingatlant vásároljanak. Számotokra mi szólt mellette?

– Épp nemrég készült egy kétrészes videóm arról, milyen előnyei vannak a romos, vagy legalábbis erősen felújítandó állapotú házaknak. A leglényegesebb szempont az ár, jóval olcsóbban meg lehet venni, mint egy kulcsrakész ingatlant. Emellett egy látszólag felújított ház is rejthet csapdákat: lehet, hogy amikor megveszi az ember, tök jónak tűnik, de pár hónap múlva mondjuk kiderül, hogy azért húztak fel gipszkarton falat, mert mögötte durván penészedik a valódi fal. Ilyenkor nincs más lehetőség, mint visszabontani az egészet, akkor pedig máris ugyanott tartunk.

Ha a problémák előre láthatóak, az összességében sokkal ideálisabb helyzet, mint amikor ránézésre minden rendben, majd szép lassan kiderül, hogy valójában nagyon nem.

– Ha a fő indokotok az ár volt, akkor valójában kényszerből döntöttetek így, és mondjuk háromszor-négyszer annyi pénz birtokában inkább maradtatok volna Budapest belvárosában?

– Biztos, hogy nem. Én Salgótarjánban nőttem fel, aztán 12 évet éltem Budapesten, egyetemistaként és közvetlenül utána még kiélvezve ennek minden előnyét. Alapítottam stand up comedy társulatot, játszottam kilenc zenekarban, és még sorolhatnám. De ahogy elcsitultak bennem a kozmopolita ingerek, valahogy sokkal inkább a természetközeliség és a nyugalom kezdett vonzani.

Egyértelmű volt, hogy Budapestről el kell jönnünk, viszont a munkáim miatt valamennyire azért közel kellett maradnunk hozzá. Így végül a mindössze félórányira lévő Etyekre esett a választásunk. Egyéb szempontok is szóltak mellette, arról szintén készítettem egy videót, hogy mit érdemes mérlegelni, amikor az ember lakóhelyet választ.

– Mekkora személyes jelenlétet igényel egy ilyen projekt? Tudtatok-e dolgozni mellette?

– Amikor elkezdtük, hétvégente jártunk ki, már csak azért is, mert akkoriban olyan munkahelyem volt, ami állandó városi jelenlétet igényelt. Viszont apósom a távollétünkben is egyengette a dolgokat. Négy és fél hónapunk volt arra, hogy befejezzük az első szobát és a fürdőszobát, mivel addig tartott at albérleti szerződésünk, amit csak nagyon előnytelen feltételekkel tudtunk volna meghosszabbítani. Emiatt az első 4 hónap, 2020 decemberétől 2021 áprilisáig rettentően feszített tempóban zajlott.

Ráadásul ez pont a karantén idejére esett, ami abból a szempontból jó volt, hogy nem is vágyakoztunk elmenetelre, hiszen lehetőségünk se lett volna rá. Emiatt az összes szabadidőnket ebbe öltük. Az áprilisi beköltözést követően pedig már hétköznapokon is tudtunk haladni.

A munkám addigra jórészt otthonról végezhetővé vált, szóval két feladat között „pihenésként” nem megittam egy teát, hanem mondjuk elhordtam pár vödör sittet, kiástam egy négyzetmétert a terasz előkészítéséhez, esetleg leszedtem pár kiló mészkövet a disznóólról, hogy szét tudjuk bontani.

Amiatt is sietnünk kellett, mert augusztusban összeházasodtunk, és az esküvőnk után már itt nálunk szerettünk volna egy összejövetelt tartani, tehát addigra vendégfogadásra alkalmas állapotba kellett hozni a helyet. Nem egyszer fordult elő, hogy felkeltünk egy órával hamarabb hajnalban, hogy felvihessünk még egy réteg meszet valamelyik szobára, mert akkor az napközben tud száradni, és este mehet rá egy újabb réteg.

– Volt olyan, hogy besokalltatok?

– Inkább a feleségemnek volt olyan érzése néha, hogy jó volna szünetet tartani, elmenni kirándulni, vagy bárhogyan kikapcsolódni. De annyira hajtott bennünket a határidő és az előre lefektetett ütemterv, hogy nem éreztem szükségét a pihenésnek. Ez konfliktusokhoz is vezetett köztünk, úgyhogy meg kellett tanulnom kikapcsolni. Ahhoz képest, hogy ez a fajta munkavégzés addig totálisan távol állt tőlem, egy egészen új dimenzióját ismertem meg a flow érzésnek.

– Hárman csináltátok az egészet az apósoddal, senki mást nem vontatok be?

– Kezdetben még próbálkoztunk barátok elhívásával, hogy egyfajta közösségi élményt nyújtva őket is részesévé tegyük a történetnek, de ez nem mindig sült el jól. Ment rá emberi kapcsolatunk arra, hogy aki segíteni jött, nem tudta felvenni azt a tempót, amihez mi hozzáedződtünk a hónapok során.

Ilyenkor egy idő után óhatatlanul fellép egy olyan rossz érzés, hogy „mégse voltam jó segítség”, és ha sikerélmény helyett ezzel tér haza az adott barát, az sajnos súrlódáshoz vezethet. Egyébként készült arról a témáról is egy videóm, hogyan lehet elkerülni az ilyesmit.

Volt egy egyszemélyes kőműves segítségünk is egy idős mester bácsi személyében, aki például a vakolást és az ablakok cseréjét végezte, közben pedig folyamatosan tanított bennünket. Rengeteget köszönhetünk neki, de mivel korlátozottak voltak az anyagi lehetőségeink, csak időnként bíztuk meg őt. És persze ott voltak szüleim is, akik amikor tudtak, bekapcsolódtak az aktuális folyamatokba, de Salgótarjánból nekik ez bonyolultabb volt azért, úgyhogy távmunkában végezhető feladatokat vittek, mint például a 100 éves tálaló szekrényünk kipofozása.

– A kapcsolatotokat mennyire tette próbára a projekt?

– Próbára tette, de kiállta a próbát. Amikor tavaly nyáron, a terhessége hetedik hónapjában nekiláttam a pince felújításának, és egy héten keresztül napi 12 órát ott töltöttem a pincében, amit ő akkor megközelíteni se tudott, érthető módon nem volt boldog. De fantasztikus megbocsátó- és megértőkészsége van, szóval ezen és a hasonló helyzetekben szerencsére túl tudtunk lendülni.

– Az építőanyagok ára óriásit nőtt az elmúlt pár évben. Ezt ti mennyire éreztétek meg?

– Abszolút mértékig. Épp most tervezek egy videót arról, mikor érdemes anyagot venni az építkezéshez, a válasz erre nagyon röviden annyi, hogy amint pénze van az embernek. Attól jobb ajánlatot ugyanis, amit ma kap, később biztos nem fog kapni, valószínűleg már másnap se. Rosszabbat viszont annál inkább kaphat. Az építkezés három éve alatt a faanyagtól a cementen át a sóderig mindennek az ára hatalmasat drágult.

@videkrehazasodtunk Első meglepetések a felújítában Pt.1 #vidékreházasodtunk #költözzvidékre #vidékiélet #vidék #etyek #csináldmagad #diy #diyproject #felújítás #házfelújítás #házasélet #házépítés #házilag #hajópadló #homok #építkezünk #építkezés #parketta #vizesedés #falak #fal #tippek #tippeknektek #tippekneked #fyp #tippektrükkök #mész #mészkő #festék ♬ eredeti hang - VidekreHazasodtunk

– Milyen váratlan akadályok merültek még fel?

– Rögtön az építkezés elején volt egy olyan bakim, hogy meg kellett néznem, milyen mélyen van a ház alapja. Soha nem csináltam előtte ilyet, szóval bementem a szoba közepére és ott kezdtem el ásni. Már egy egész nagy kupacot kiástam, amikor bejött a feleségem, majd nevetve közölte, hogy az alapot a fal mellett kell megnézni, nem a szoba közepén. Hasonló, a szaktudás hiányából fakadó felesleges feladatvégzések több alkalommal adódtak, de a ház állapota is okozott meglepetéseket.

– Hogy jött a TikTok-csatorna ötlete, ki a célközönség?

– Magával a csatornával többféle célom is volt. A fő szempont mindenképpen az oktatás, hiszen én pusztán gyakorlat útján el tudtam jutni a teljesen laikus szintről egy olyan fokra, amikor már magabiztosnak mondhatom magam az építkezéssel összefüggő kérdésekben. Szerettem volna a megszerzett tudást minél többeknek átadni, hiszen ha a munka elején is rendelkeztem volna vele, biztosan rengeteget tudtunk volna spórolni. Egyben azt a nézetet is népszerűsítem, hogy nyugodtan vágjunk bele olyan dolgokba, amelyekhez látszólag egyáltalán nem értünk, mert minden tanulható.

A harmadik szempont pedig, hogy teljesen beleszerettem a vidéki életbe, ami egykori városiként komoly tanulási folyamat volt. Ennek része például, hogy igen, itt előfordul, hogy hétvégén is kaszálnak az emberek a telkükön, de valamikor le kell vágniuk a füvet, és mivel hétköznap dolgoznak, máskor nem tudják. Empatikusnak kell lenni mások felé. Az is teljesen természetes dolog, hogy az út közepén sétálnak az emberek, mert itt nincs járda, városiként viszont ez is nagyon furcsa lehet.

Rengeteg olyan vidékre települő van, aki pontosan azt a városi kultúrát hozza magával, amit hátra akart hagyni. Szerintem ha szórakoztató formában mutatjuk be az itteni tipikus élethelyzeteket, az nekik is segít az átállásban. Most már 53 videó közül lehet válogatni, emellett a YouTube-csatornán elindítottam egy podcast-sorozatot is, amelyben a miénkhez hasonló történeteket mutatok be olyan emberekkel beszélgetve, akik városból költöztek vidékre.

@videkrehazasodtunk Miket kell elfogadj vidéken? 3: Ne flexelj! #vidékreházasodtunk #vidék #vidékiélet #vidékiéletszépségei #vidékvagyváros #vidéki #közösség #tanács #tanácsadás #tanácsok #gondoldújra #tipp #tippek #tippeknektek #tippekneked #tippektrükkök #flex #flexelés #társadalom #társadalomkritika #fy #fyp #foryou #foryourpage #ingyen #jótékonyság #felajánlás #szerénység #bmw #porsche #maserati #balenciaga ♬ eredeti hang - VidekreHazasodtunk

– A ház már teljesen készen van, vagy akad még feladat?

– Egy ház soha nem lesz kész… (nevet) Egyelőre ami látható feladat, az a falak külső lemeszelése, ugyanakkor a gyerekünknek a cseresznyefára elképzelt lombháztól kezdve az udvarban kialakítandó járófelületig folyamatosan jutnak eszünkbe olyan dolgokat, amiket meg lehetne valósítani, és ami persze tartalmat is biztosítana a csatornára. Egyelőre még visszamenőleg dolgozom fel az elmúlt 3 év eseményeit, de miután azzal végeztem, jöhetnek az újabb témák.


Link másolása
KÖVESS MINKET: