KULT
A Rovatból

A gyönyörű Mostoha

Pazár Krisztinával, a Magyar Állami Operaház. Junior Príma díjas címzetes magántáncosával beszélgettünk.


Hogyan kerültél a szakmába?

Anyukámék vittek el a Balettintézet felvételijére. Kislányként nem volt rögeszmém a gondolat, hogy mindenáron balerinának kell lennem, de miután átmentem a rostán, felvettek. Sokan az évfolyamból már úgy mentek oda, hogy pontosan tudják, mit akarnak, jártak előkészítőre is. Az első két évben nem is éreztem igazán jól magam, emlékszem, még figyelmeztetőt is kaptam, ami burkoltan arra utalt, hogy elküldhetnek, mert fizikálisan gyengének tartottak. A balettmesternő javaslatára a szüleim úszni vittek, hogy megerősödjek.

Végül is, mire harmadéves lettem, megjött az eszem a baletthoz, és lassacskán a kedvem is. Nyilván nem úgy nézett ki a dolog, hogy legelső órán felvettük a rózsaszín tütüt, rendkívül szigorú metodika alapján folyt az oktatás. Reggel nyolctól este hatig kőkemény munkával teltek a napok, de az első sikerélmények után már meg sem fordult a fejemben, hogy mást csináljak. Abban, hogy a pályán maradtam, nagy szerepe volt a hozzám legközelebb álló balettmesternőmnek. Kicsit pótanyukám volt ő, nagyon értett a nyelvemen és ösztönzött, amikor kellett.

1476359_10200835476144815_1739352957_n

Melyik szerepben debütáltál?

Miután bekerültem az Operaházba, két évig dolgoztam ott; a karban táncoltam, volt egy-két kisebb szerepem is. Aztán három évre Stuttgartba szerződtem, miután pedig visszajöttem, Bajári Levente kollégám (A Magyar Állami Operaház első magántáncosa - a szerk.) megalkotott egy olyan duettet, aminek létrehozásában én is részt vehettem és ami fordulópont volt a pályámon. Tulajdonképpen ez volt az a szerep, ami meghozta nekem a „nagy áttörést”. 2006 óta járjuk a világot a Pointtal és más koreográfiáinkkal, sokat alkotunk és utazunk. Egy neoklasszikus, spicc-cipős, mégis modern stílus ez, itthon még nem volt annyira jellemző akkoriban, főleg külföldi koreográfusok használták.

Mi inspirálta ezt az újfajta, friss produkciót?

Bevallom, a Point koreográfiája eredetileg elég önző módon készült: szükségünk volt erre a táncra. Nem azért, hogy megmutassuk a világnak, mit tudunk, de egyszerűen kellett nekünk ez a másfajta mozgáskultúra. A bemutató előtt nem is vártunk nagy visszhangot vagy elismerést, végül mégis sikeres lett az előadás – a mai napig kapunk meghívásokat a legkülönbözőbb országokból.

Nyáron például két hónapot töltöttünk Amerikában, mert megkerestek minket, hogy forgatnának velünk, rólunk egy kisfilmet, felvéve a Pointot és még két másik táncunkat. Montrealban egy gálán világklasszisokkal szerepeltünk, nemrég pedig Jakartában is felléptünk egy jótékonysági esten, sorra nyerjük a közönségdíjakat. Ez volt számomra egy olyan indulás, ami más, csodálatos és olykor nehéz szerepeket is hozott. Azokat a karaktereket, amikre kislányként vágytam, el is táncoltam.

fotó 2

Fotó: Magyar Állami Operaház

Melyek voltak ezek?

A Diótörőben mindig a keleti szólóra vágytam, nem például Mária hercegnőére… Bár Dallasban hét éven keresztül minden decemberben ezt táncoltam. Azonban a keleti szóló számomra egy olyan bájt és egyfajta éteri kisugárzást jelent, ami miatt nagyon szeretem táncolni. Az idei Diótörőben is ezt a karaktert viszem. De a Hófehérkéből a Mostoha, a Karamazov testvérekben Grusenyka, a Giselle-ben Myrth, a Bajadérban Gamzatti, a Rómeó és Júliában Máb szerepére is mind-mind ajándékként tekintek, nagyon örülök, hogy megtaláltak.

Miért szeretsz negatív karaktereket megformálni? Árnyaltabbnak tartod a gonoszt?

Szerintem eleve sokkal izgalmasabb, már csak azért is, mert nagyon távol áll a valódi énemtől. Az Intézetben sokszor voltam királykisasszony és tündér; amikor nyolcadévesként rám osztottak egy olyan szerepet, ami teljesen különbözött az előzőektől, rengeteget küzdöttem a megformálásával. A kilencedik évfolyam vizsgakoncertezett, a darabból sütött a szexualitás. Én egy piros ruhás lányt alakítottam rózsákkal. Tizenhét éves voltam, de úgy néztem ki, mintha tizenkettő lennék és nagyjából úgy is éreztem magam. Hatalmas feladatnak tűnt, megszenvedtem vele.

De egyébként is, úgy gondolom, hogy a gonosz szerepek valahogy nőiesebbek is. A hősnőket, mint például Hófehérkét is, jóval egyszerűbbnek állítják be – ezzel szemben a Mostoha csillog-villog, humoros, én érdekesebbnek találom. Miután Stuttgartból visszajöttem, ez volt az első nagyobb szerepem; a koreográfus, Harangozó Gyula maga kérte, hogy én táncoljam. Rengeteget dolgoztunk a balettmesterekkel, hogy olyan legyen, amilyennek lennie kell, mert ez a velejéig gonosz nő egyszerűen nem én vagyok. A Mostoha sokkal dinamikusabb és erőszakosabb is nálam. Ugyanakkor a tánc minden percét élveztem.

fotó 4(1)

Fotó: Magyar Állami Operaház

Melyik nehezebb: elsajátítani a brillírozó technikai részt vagy teljes empátiával a karakter bőrébe bújni?

A kettő nem létezhet egymás nélkül. Van, aki a technikásabb részeknél alakít nagyot, van, akinek a színészi játék jobban megy. Meg kell találni az egyensúlyt: ha egy technikailag tökéletes, de valójában teljesen üres táncos szerepel a színpadon, az a szakmán kívül sajnos senkit nem érdekel.

Hogy állsz a színpadi bakikkal?

Azok mindig vannak, folyamatosan. Egyszer még Stuttgartban térdre estem előadás közben. Látványtánc volt, őrült gyorsan pörgött az egész. Akik elöl voltak, azt hitték, valami lezuhant a színpadra, mert akkorát szólt! Hála Istennek nem sérültem le, felálltam és folytattam, mintha mi sem történt volna. Persze tudom, nincs olyan táncos, aki ne esne el. Igazából ez a legkevesebb.

Ki tudsz még kapcsolni, fel tudsz még töltődni a táncban, vagy a hivatásosság már egy olyan határ, ami miatt ez lehetetlen?

Az operaházi munka mellett kapunk meghívásokat, ezek a kis kirándulások feltöltenek és inspirációt adnak. Az Opera ugyanis valóban egy munkahely, idén például huszonhatszor adjuk a Diótörőt – ez már tényleg nem az a kategória, ami kikapcsol, pedig imádom a keleti szólót. Amikor szükségem van új ingerekre, akkor szoktunk Levivel valami újat koreografálni.

fotó 1

Fotó: Papp Tibor

Két évvel ezelőtt, 2011-ben kaptad a Prima Junior Díjat. Ma hol tudnád elhelyezni az elismeréseid között?

Az első rangos díjam a Harangozó Gyula-díj volt, ami a szakmában olyan, mint a színészeknél a Jászai Mari-díj. Először nem hittem el, azt gondoltam, viccelnek velem, abban az időszakban nem is táncoltam olyan sokat. Akkor mondta nekem valaki: a díjak mindig olyankor jönnek, amikor az ember nem csinál semmit.

Kicsit a Primánál is ezt éreztem, éppen igazgatóváltás volt, zajlottak az események; sok mindenre számítottam, de arra nem, hogy díjat kapok. Hatalmas elismerés és megtiszteltetés ez számomra, főleg mert többségében színészek kapják. Amellett, hogy az eszmei értéke óriási, anyagi juttatással is jár, ami a harminc év alatti művészeknek fontos segítség.

Van már recepted a jövődre? Díjvadászat, esetleg saját balettiskola…?

Az előttem álló éveket nagy vonalakban munkával, munkával és új kihívásokkal képzelem el. Mi táncosok ezekből építkezünk, újabb és újabb szerepek által. Van húsz-huszonöt évünk a színpadon, amikor nagyon aktívnak kell lennünk – ebből nagy érvágás akár csak néhányat is eltölteni úgy, hogy nem „használnak” minket. Ugyanakkor a táncot is csak addig tudom elképzelni magamnak, amíg örömet okoz. Valamit nem olyan szinten csinálni, rosszabbul vagy kedv, megszállottság nélkül, mint ahogy azelőtt ment, nem szabad, hiszen annyi más és jó dolog van a világban!

1465325_10200835475984811_665649668_n

fotó1

Fotó: Magyar Állami Operaház


Link másolása
KÖVESS MINKET:

Népszerű
Ajánljuk
Címlapról ajánljuk


KULT
A Rovatból
Tragédia a Netflix velencei forgatásán: a stáb szeme láttára meghalt a sikersorozat rendezőasszisztense
Diego Borella az Emily Párizsban ötödik évadának munkálatai közben esett össze. Az orvosok a Hotel Danieli épületébe siettek, de már nem tudták megmenteni a 47 éves rendezőasszisztenst.


Tragikus esemény árnyékolta be az Emily Párizsban forgatását Velencében: váratlanul elhunyt Diego Borella, a Netflix népszerű sorozatának rendezőasszisztense.

A Daily Mail beszámolója szerint az ötödik évad utolsó jeleneteinek felvétele zajlott a lagúnák városában, amikor Borella a stáb jelenlétében összeesett.

A La Repubblica információi szerint

az orvosok csütörtök este, 7 óra körül érkeztek a történelmi Hotel Danieli épületébe, de már nem tudták megmenteni az életét.

A rendezőasszisztens mindössze 47 éves volt. A hírek szerint halálát valószínűleg szívroham okozta.

A tragédia után a forgatást ideiglenesen felfüggesztették. Az ötödik évad velencei jeleneteit augusztus 15-én kezdték rögzíteni, és eredetileg hétfőn fejezték volna be a munkát.

Diego Borella 1978-ban született Velencében. Elismerést szerzett rendezőként és íróként, tanulmányait Rómában, Londonban és New Yorkban folytatta. Közösségi oldalain meséket, haikukat és színdarabokat is megosztott.

(via Femina)


Link másolása
KÖVESS MINKET:

KULT
A Rovatból
Ez a férfi tényleg egy félisten élőben is – megvadult nőstényhordák ellenére is elsöprő volt Jason Momoa koncertje
A hisztérikus követelőzések ellenére sem vetkőzött, viszont felszabadultan zenélt Jason Momoa a bandájával a budapesti Akváriumban. A meglepetés-fellépő a 16 éves fia volt, aki szintén nagyon átélte a teltházas bulit.


Amióta megláttam a Trónok Harcában Khal Drogóként belovagolni Jason Momoát (akiről valljuk be, nők millióinak szintúgy a lovaglás jut eszébe), híresen elfogult lettem. Úgyhogy amikor kiderült, hogy Budapesten koncertezik a nyelvbotlásnak vagy dadaizmusnak is beillő, Öof Tatatá nevű bandájával, fél órán belül öten küldték el nekem a hírt.

2019-ben már voltam olyan koncerten, amelyen ő is ott volt, ugyanis pont a Dűne első részének budapesti forgatása alatt turnézott utoljára a Slayer. De Momoa akkor sajnos nem a küzdőtéren pogózott, mint nemrég Ozzy búcsúbuliján a Pantera riffjeire, hanem a színpad mellől élvezte a show-t.

Jól tettem, hogy fénysebességgel lecsaptam egy jegyre, mert egy nap alatt 80%-ban el is fogytak a jegyek, és utána hamar teltházas lett a buli. Nyilván rengetegen úgy voltak vele – kétségkívül én is –, hogy kit érdekel, Jason milyen zenét játszik, ha az Old McDonalds had a farm dallamára olvassa fel a telefonkönyvet, akkor is izgalmas lesz látni, hogy milyen a kisugárzása ennek a tesztoszteron-hegynek.

Amikor rákerestem a 2024-ben alakult Öof Tatatá-ra, annyit tudtam meg elöljáróban, hogy Mike Hayes énekes-gitáros és Kenny Dale dobos a két zenésztársa, és többek közt Metallica, Black Sabbath, Led Zeppelin és Jimi Hendrix feldolgozásokat adnak elő.

Erre mondjuk nekem, mint rock-metal fanatikusnak extrán fel is csillant a szemem, a műfajt nem kedvelő gruppie-k meg majd elvonatkoztatnak a zenétől, úgysem azért lesznek ott.

A késő esti klubkoncertet illetően arra számítottam, hogy csipketangákat csúzlizó csajok lepik majd el az Akvárium területét, és lesz pár Temu-köpenyes Aquaman, aki így próbál majd a helyszínen csajozni. Sokat nem tévedtem. Két órával a 22.30-ra kiírt koncert előtt már beengedték a sorokban kígyózó keménymagot: valóban volt köztük egy nagydarab kamu-Momoa, számtalan rocker, néhány Momoa-pólós rajongó, szuperhős-fan srácok, és persze zömében állig felnyomott dekoltázsú, kikent-kifent, elszánt lányok, illetve idősebb nők egyaránt. Volt, aki a párjával érkezett, de a többség csapatostul, hiú reményekkel telve portyázott.

Az Akvárium nagytermébe lejutva végtelenítetve vetíteni kezdték – az első sorokat rögtön elfoglaló rajongótábornak – a színész vodkareklámját. Amely elsőre szexinek hatott, ezredszerre már vallatásnak. Az pedig még inkább, hogy ennyi ideig kellett felfokozott hangerővel ovuláló hölgyek locsi-fecsijét hallgatnom, akik már attól önkívületben sikítottak, ha egy road bement letenni egy setilstet a földre.

Amikor végre elkezdődött a koncert, egyébként a kiírt időben, én instant hormonsokkot kaptam a belépő Jason Momoától, mert ez a férfi tényleg egy félisten élőben is. Huncut mosolygások, magabiztos közvetlenség, laza haj- és fenékrázás, gyakori közönséghez dumálás és karizmatikusság (nos, a karizma sem utolsó).

Aki pedig a – nemrég a forgatás miatt történt – szakrális szakálltalanítás miatt izgult, annak jelentem, hogy azóta kellemes borostája nőtt, amely remekül áll neki.

Maga a koncert számomra kifejezetten hangulatos és élvezetes volt, mintha egy blueskocsmában lettem volna, ahol a régi haverok előadják a kedvenc rock-metál slágereiket. Kenny jól dobolt, Mike pedig ugyan nem a legjobb énekes, viszont igazán kiváló gitáros, valamint egy tüneményes és szerethető figura. A trió néha kibővült Nakoa-Wolffal, Momoa 16 éves fiával, aki szintén az apjával együtt forgat nálunk. A srác nem csupán a szülei vonásait örökölte (bár lágyabb kivitelben, puttó angyalkás fürtökkel), hanem az apja zenei tehetségét is, mert már most jól gitározott, és látványosan élvezte a reflektorfényt, szinte fürdőzött a sikerben.

Az apja-fia páros még vokálozott is egyet közös mikrofonba a Rebel Yell alatt. A közönség láthatóan nem tudta értékelni a jammelős blues-részeket és a keményebb metálszekciót sem, csak a populárisabb slágerekre indult be az éneklés, mint amilyen a Red Hot-féle Can’t stop meg a Zombie vagy a Purple Rain.

A buli közben azonban egyre inkább szégyelltem, hogy nő vagyok, annyi lealjasodást láttam és hallottam. Ennyi malacvisítás konkrétan a vágóhídon nincs. Hol hörögve skandálták a családjuktól elszabadult asszonyok, hogy „Shirt off! Shirt off!”, hol magyarul vinnyogták, hogy „Rajtad van a póló, mi van veled?!" vagy "Aquaman gyere ide!". Volt momoás felnőttszínező is valaki kezében (na jó, az nekem is megvan), és egy molinón az első sorban a "Can I have a dickpic?" állt.

A koncert közepén majdnem agyontaposott-rúgott két ittas hölgyemény, hogy egy méterrel közelebb lássák az idoljukat. A (velem is) durván verekedő, megvadult egyedet végül a szekus szedte ki a sorból. Mintha egy nagyszabású lánybúcsún lettem volna – nem csoda, hogy Momoa végül nem vette le a trikóját, becsültem is érte, hiszen nem chippendale műsorral érkezett.

Az éjjel fénypontjaként még a dobverőt is elkaptam a végén, pedig én nem is nyúltam utána, mint száz másik kéz, csak hallottam, hogy a földön koppan, és pont be tudtam slisszolni a lábak közé, hogy felvegyem.

És az a harci helyzet, hogy Momoa és az egész bandája rendkívül szimpatikus és megnyerő volt a műsor alatt. Pedig én tényleg szerettem volna fogást találni ezen a pasin. De nem sikerült - sajnos semmilyen értelemben.


Link másolása
KÖVESS MINKET:


KULT
A Rovatból
Tóth Gabi: kimegyek mindjárt, azt kint valakit agyonverek – A Megasztár előzetese szerint bőven lesz feszültség a tehetségkutatóban
Herceg Erika könnyeit törli, Curtis kiakad és káromkodik, Marics Peti pedig kiabálni kezd.


Hamarosan érkezik a Megasztár idei évada. A csatorna egy előzetest is megosztott, melyből kiderül, hogy bőven lesznek megint feszültségek, sértődések, könnyek.

A műsorban új mesterek is érkeznek. A zsűri tagjai: Tóth Gabi, Herceg Erika, Curtis és Marics Peti. Ördög Nóra pedig új társat kap a műsorvezetéshez, Till Attila helyett Szépréthy Roland lesz a partnere.

VIDEÓ: A Megasztár beharangozója


Link másolása
KÖVESS MINKET:


KULT
A Rovatból
Fotók: Káprázatos légi parádéval ünnepelte a honvédség augusztus 20-át
A bemutatón nemcsak a jól ismert régi helikopterek, hanem vadonatúj harci és szállító gépek is feltűntek, amelyek most először repültek a főváros felett.


Budapest felett idén is látványos légi parádéval ünnepelte Szent István napját a Magyar Honvédség. A programban minden olyan repülő eszköz bemutatkozott, amely a honvédség birtokában van, köztük vadonatúj harci és szállító gépek is, amelyek most először tűntek fel a főváros felett.

Az érdeklődők a bemutatón láthatták

a már jól ismert MI–17 és MI–24 helikoptereket, de a legújabb H145M és H225M típusok is feltűntek.

Az eseményen készült fotóinkat itt tudjátok megnézni (kattintás után galéria nyílik):


Link másolása
KÖVESS MINKET: