KULT
A Rovatból

A gyönyörű Mostoha

Pazár Krisztinával, a Magyar Állami Operaház. Junior Príma díjas címzetes magántáncosával beszélgettünk.


Hogyan kerültél a szakmába?

Anyukámék vittek el a Balettintézet felvételijére. Kislányként nem volt rögeszmém a gondolat, hogy mindenáron balerinának kell lennem, de miután átmentem a rostán, felvettek. Sokan az évfolyamból már úgy mentek oda, hogy pontosan tudják, mit akarnak, jártak előkészítőre is. Az első két évben nem is éreztem igazán jól magam, emlékszem, még figyelmeztetőt is kaptam, ami burkoltan arra utalt, hogy elküldhetnek, mert fizikálisan gyengének tartottak. A balettmesternő javaslatára a szüleim úszni vittek, hogy megerősödjek.

Végül is, mire harmadéves lettem, megjött az eszem a baletthoz, és lassacskán a kedvem is. Nyilván nem úgy nézett ki a dolog, hogy legelső órán felvettük a rózsaszín tütüt, rendkívül szigorú metodika alapján folyt az oktatás. Reggel nyolctól este hatig kőkemény munkával teltek a napok, de az első sikerélmények után már meg sem fordult a fejemben, hogy mást csináljak. Abban, hogy a pályán maradtam, nagy szerepe volt a hozzám legközelebb álló balettmesternőmnek. Kicsit pótanyukám volt ő, nagyon értett a nyelvemen és ösztönzött, amikor kellett.

1476359_10200835476144815_1739352957_n

Melyik szerepben debütáltál?

Miután bekerültem az Operaházba, két évig dolgoztam ott; a karban táncoltam, volt egy-két kisebb szerepem is. Aztán három évre Stuttgartba szerződtem, miután pedig visszajöttem, Bajári Levente kollégám (A Magyar Állami Operaház első magántáncosa - a szerk.) megalkotott egy olyan duettet, aminek létrehozásában én is részt vehettem és ami fordulópont volt a pályámon. Tulajdonképpen ez volt az a szerep, ami meghozta nekem a „nagy áttörést”. 2006 óta járjuk a világot a Pointtal és más koreográfiáinkkal, sokat alkotunk és utazunk. Egy neoklasszikus, spicc-cipős, mégis modern stílus ez, itthon még nem volt annyira jellemző akkoriban, főleg külföldi koreográfusok használták.

Mi inspirálta ezt az újfajta, friss produkciót?

Bevallom, a Point koreográfiája eredetileg elég önző módon készült: szükségünk volt erre a táncra. Nem azért, hogy megmutassuk a világnak, mit tudunk, de egyszerűen kellett nekünk ez a másfajta mozgáskultúra. A bemutató előtt nem is vártunk nagy visszhangot vagy elismerést, végül mégis sikeres lett az előadás – a mai napig kapunk meghívásokat a legkülönbözőbb országokból.

Nyáron például két hónapot töltöttünk Amerikában, mert megkerestek minket, hogy forgatnának velünk, rólunk egy kisfilmet, felvéve a Pointot és még két másik táncunkat. Montrealban egy gálán világklasszisokkal szerepeltünk, nemrég pedig Jakartában is felléptünk egy jótékonysági esten, sorra nyerjük a közönségdíjakat. Ez volt számomra egy olyan indulás, ami más, csodálatos és olykor nehéz szerepeket is hozott. Azokat a karaktereket, amikre kislányként vágytam, el is táncoltam.

fotó 2

Fotó: Magyar Állami Operaház

Melyek voltak ezek?

A Diótörőben mindig a keleti szólóra vágytam, nem például Mária hercegnőére… Bár Dallasban hét éven keresztül minden decemberben ezt táncoltam. Azonban a keleti szóló számomra egy olyan bájt és egyfajta éteri kisugárzást jelent, ami miatt nagyon szeretem táncolni. Az idei Diótörőben is ezt a karaktert viszem. De a Hófehérkéből a Mostoha, a Karamazov testvérekben Grusenyka, a Giselle-ben Myrth, a Bajadérban Gamzatti, a Rómeó és Júliában Máb szerepére is mind-mind ajándékként tekintek, nagyon örülök, hogy megtaláltak.

Miért szeretsz negatív karaktereket megformálni? Árnyaltabbnak tartod a gonoszt?

Szerintem eleve sokkal izgalmasabb, már csak azért is, mert nagyon távol áll a valódi énemtől. Az Intézetben sokszor voltam királykisasszony és tündér; amikor nyolcadévesként rám osztottak egy olyan szerepet, ami teljesen különbözött az előzőektől, rengeteget küzdöttem a megformálásával. A kilencedik évfolyam vizsgakoncertezett, a darabból sütött a szexualitás. Én egy piros ruhás lányt alakítottam rózsákkal. Tizenhét éves voltam, de úgy néztem ki, mintha tizenkettő lennék és nagyjából úgy is éreztem magam. Hatalmas feladatnak tűnt, megszenvedtem vele.

De egyébként is, úgy gondolom, hogy a gonosz szerepek valahogy nőiesebbek is. A hősnőket, mint például Hófehérkét is, jóval egyszerűbbnek állítják be – ezzel szemben a Mostoha csillog-villog, humoros, én érdekesebbnek találom. Miután Stuttgartból visszajöttem, ez volt az első nagyobb szerepem; a koreográfus, Harangozó Gyula maga kérte, hogy én táncoljam. Rengeteget dolgoztunk a balettmesterekkel, hogy olyan legyen, amilyennek lennie kell, mert ez a velejéig gonosz nő egyszerűen nem én vagyok. A Mostoha sokkal dinamikusabb és erőszakosabb is nálam. Ugyanakkor a tánc minden percét élveztem.

fotó 4(1)

Fotó: Magyar Állami Operaház

Melyik nehezebb: elsajátítani a brillírozó technikai részt vagy teljes empátiával a karakter bőrébe bújni?

A kettő nem létezhet egymás nélkül. Van, aki a technikásabb részeknél alakít nagyot, van, akinek a színészi játék jobban megy. Meg kell találni az egyensúlyt: ha egy technikailag tökéletes, de valójában teljesen üres táncos szerepel a színpadon, az a szakmán kívül sajnos senkit nem érdekel.

Hogy állsz a színpadi bakikkal?

Azok mindig vannak, folyamatosan. Egyszer még Stuttgartban térdre estem előadás közben. Látványtánc volt, őrült gyorsan pörgött az egész. Akik elöl voltak, azt hitték, valami lezuhant a színpadra, mert akkorát szólt! Hála Istennek nem sérültem le, felálltam és folytattam, mintha mi sem történt volna. Persze tudom, nincs olyan táncos, aki ne esne el. Igazából ez a legkevesebb.

Ki tudsz még kapcsolni, fel tudsz még töltődni a táncban, vagy a hivatásosság már egy olyan határ, ami miatt ez lehetetlen?

Az operaházi munka mellett kapunk meghívásokat, ezek a kis kirándulások feltöltenek és inspirációt adnak. Az Opera ugyanis valóban egy munkahely, idén például huszonhatszor adjuk a Diótörőt – ez már tényleg nem az a kategória, ami kikapcsol, pedig imádom a keleti szólót. Amikor szükségem van új ingerekre, akkor szoktunk Levivel valami újat koreografálni.

fotó 1

Fotó: Papp Tibor

Két évvel ezelőtt, 2011-ben kaptad a Prima Junior Díjat. Ma hol tudnád elhelyezni az elismeréseid között?

Az első rangos díjam a Harangozó Gyula-díj volt, ami a szakmában olyan, mint a színészeknél a Jászai Mari-díj. Először nem hittem el, azt gondoltam, viccelnek velem, abban az időszakban nem is táncoltam olyan sokat. Akkor mondta nekem valaki: a díjak mindig olyankor jönnek, amikor az ember nem csinál semmit.

Kicsit a Primánál is ezt éreztem, éppen igazgatóváltás volt, zajlottak az események; sok mindenre számítottam, de arra nem, hogy díjat kapok. Hatalmas elismerés és megtiszteltetés ez számomra, főleg mert többségében színészek kapják. Amellett, hogy az eszmei értéke óriási, anyagi juttatással is jár, ami a harminc év alatti művészeknek fontos segítség.

Van már recepted a jövődre? Díjvadászat, esetleg saját balettiskola…?

Az előttem álló éveket nagy vonalakban munkával, munkával és új kihívásokkal képzelem el. Mi táncosok ezekből építkezünk, újabb és újabb szerepek által. Van húsz-huszonöt évünk a színpadon, amikor nagyon aktívnak kell lennünk – ebből nagy érvágás akár csak néhányat is eltölteni úgy, hogy nem „használnak” minket. Ugyanakkor a táncot is csak addig tudom elképzelni magamnak, amíg örömet okoz. Valamit nem olyan szinten csinálni, rosszabbul vagy kedv, megszállottság nélkül, mint ahogy azelőtt ment, nem szabad, hiszen annyi más és jó dolog van a világban!

1465325_10200835475984811_665649668_n

fotó1

Fotó: Magyar Állami Operaház


Link másolása
KÖVESS MINKET:

Népszerű
Ajánljuk
Címlapról ajánljuk


KULT
A Rovatból
Megszólalt Krasznahorkai László: Ha néhány pillanat úgy telt el Magyarországon, hogy sokan boldognak érezték magukat, talán még meg is lehet szokni
A Nobel-díjas író pár mondatban reagált ma a díjra, az azt követő jókívánságokra, és meg is köszönte az olvasóinak őket. Záporoznak is a kommentek a poszt alá.


Néhány napja jelentették be, hogy Krasznahorkai László kapta a 2025-ös irodalmi Nobel-díjat, akkor volt egy rövid nyilatkozata, de azóta nemigen szólalt meg az író. Most a közösségi média oldalán írt pár sort a követőinek a maga fanyar humorával:

„Krasznahorkai László hálás az Elkerülhetetlen Véletlennek, hogy ennyi embernek okozott örömöt. Köszöni a jókívánságokat. Ha néhány pillanat úgy telt el Magyarországon, hogy sokan boldognak érezték magukat, talán még meg is lehet szokni”
– írta a Facebookon.

A kommentek túlnyomó része pozitív reakciókat tartalmaz, köszönik a könyveket, az olvasás élményét, és gratulálnak a frissen díjazott írónak:

"Pont a mester kötetét olvasva kaptam a híreket. Hát persze hogy boldogság."

"Itt Erdélyben is nagy volt az öröm. Egy könyves kávézóban dolgozom, jó volt elsőnek két német egyetemi hallgatónak elújságolni a hírt, hallottak a szerzőről!"

"Mikor évekkel ezelőtt egy brit könyvtárban dolgoztam karbantartóként, mindig megpróbáltam becsempészni a Wenckheim báró hazatér angol nyelvű, keménykötésű kiadását az ajánlott irodalom polcra, de valaki mindig észrevette és visszatették. Végig nekem volt igazam. Gratulálok a díjhoz!"

"Igen, végre önfeledten lehetett örülni, egy időre ki lehetett lépni a nyomasztó, nehezen elviselhető mindennapjainkból. Köszönjük!"

"Hatalmas öröm és boldogság,hogy egy magyar ember ismét feltette hazámat a kultúra felső polcára.Szívből gratulálok,jó egészséget és kreatív energiákat kívánok az elkövetkezendő időkre is!"


Link másolása
KÖVESS MINKET:

KULT
A Rovatból
Aktnaptárt készít Tóth Enikő új főszerepében - egy pikáns darab a Játékszín színpadán
A darab a bátorságról és egy női közösség erejéről szól, és a világ számos helyén színpadra állították már. De Tóth Enikő egy másik tabudöntögető színdarabban is játszik, ami a menopauzáról szól.


Tóth Enikő nagy dobásra készül: a Játékszín Naptárlányok című előadásának egyik főszerepét viszi, amelyben egy kisvárosi női közösség aktnaptárt készít egy nemes ügyért. „Van egy női közösség, amelynek tagjai egy nemes ügy mellett elindítanak valamit, és rendkívül bátor döntést hoznak a kissé színtelen kis életükben.” – mondta erről a Blikknek.

A Naptárlányok Tim Firth műve, amelyet egy valós történet ihletett: Angliában, Yorkshire-ben egy női klub tagjai jótékonysági aktnaptárt készítettek, hogy pénzt gyűjtsenek egy barátnőjük férje emlékére és a leukémiakutatás támogatására.

A darab a barátságról, a közösség erejéről, az önelfogadásról és a veszteség feldolgozásáról mesél, sok humorral és megható pillanattal.

A színpadi jelenetek a pikáns szituációkat játékosan, ízléssel oldják meg: a szereplők a „kényes” pillanatokban hétköznapi tárgyakkal – teáskannákkal, süteményekkel, virágokkal – takarják el magukat, miközben egyre nagyobb önbizalommal állnak ki az ügyük mellett. A történet a 2000-es évek elején bemutatott, nagy sikerű film után került színpadra a 2000-es évek végén, és azóta világszerte számos színház műsorán szerepelt.

A mi kis falunk című sorozatban Zömbiknét alakít Tóth Enikő a Menopauza című darabban is brillírozik, és erős visszajelzéseket kap a nézőktől.

„Nagyon sok nőnek hozott megkönnyebbülést, hogy például a menopauzáról beszélünk a színpadon, ráadásul humorral, öniróniával, de közben úgy, hogy belefacsarodhat az emberek szíve.

Sok hölgy mondta, hogy az előadás után a férje már jobban érti, miért volt olyan a változókorban, amilyen. A nők szemében meg azt a boldogságot látom, hogy megértve érzik magukat, van bennük egy felszabadult érzés” - fogalmazott Tóth Enikő a Blikknek.


Link másolása
KÖVESS MINKET:


KULT
A Rovatból
Színészlegendák és legendás szerepek kísérték Diane Keaton életét – galéria
A 79 éves korában elhunyt színésznő a szakma krémjével dolgozott együtt. Néhány munkakapcsolata párkapcsolattá is alakult, bár sosem ment férjhez. Egy élet és karrier képekben.


Ahogy arról korábban beszámoltunk, szombaton Los Angelesben elhunyt Diane Keaton amerikai színész, rendező és producer.

Az Oscar- és Golden Globe-díjas művész pályafutása során olyan nagy sztárokkal dolgozott számos filmben, mint Woody Allen, Al Pacino, Richard Gere, Warren Beatty, Jack Nicholson, Mia Farrow vagy Jane Fonda.

Megannyi filmes szerepéből olykor romantikus kapcsolat is szövődött kollégáival, bár férjhez soha nem ment. Két örökbe fogadott gyereke Dexter (1996) és Duke (2000).

Filmes szerepeiből, pár- és munkakapcsolataiból készítettünk válogatást (a képekre kattintva galéria nyílik):


Link másolása
KÖVESS MINKET:

Ajánljuk

KULT
A Rovatból
Nem egy árváról, hanem az egész elárvult országról szól Nemes Jeles László új filmje
Az Oscar-díjas rendező (ezúttal Nemes László néven) új filmjében saját családja történetén keresztül mutatja be, hogy próbált magára találni az ország 56' után. Az Árvában a nagyszerű főszereplők mellett Iványi Gábor is feltűnik egy kameo erejéig.


(A CIKK KISEBB SPOILEREKET TARTALMAZHAT)

Rögtön az elején szeretném tisztázni a film címét, mert már látni, hogy rengeteg helyen rosszul szerepel.

Tehát helyesen: Árva – így, névelő nélkül.

Nemes Jeles László életművében kiemelt szerepe van a most bemutatott Andornak, hiszen saját családja, egészen pontosan édesapja történetét vitte filmvászonra. Jeles Andrást is foglalkoztatta a megfilmesítés lehetősége, de ő végül nem tudta elkészíteni a saját változatát. Fia szerint kellett az egy generációnyi távolság a történtektől ahhoz, hogy fel lehessen dolgozni.

A film története szerint Andor (Barabás Bojtorján) a második világháború urán négy éves koráig egy árvaházban élt, amit azonban az államosítások során bezárnak. Andornak szerencséje van társaihoz képest, akik állami otthonokba kerülnek át: ő csak félárva, és édesanyja, Klára (Waskovics Andrea) eljön érte, hogy magához vegye. Andor úgy tudja, apja egy Hirsch nevű zsidó jegyügynök volt, de koncentrációs táborba hurcolták. Miután a férfi haláláról nem győződhettek meg minden kétséget kizáróan, Andor egyre csak várja édesapja visszatérését.

Klára és Andor kapcsolata nem szokványos anya-fia viszony. A háború árnyékában annyira nem egyedi eset, hogy egy nő árvaházba adja gyermekét, de érezzük, hogy itt nem a nélkülözés az elsődleges ok. Klára próbál helytállni anyaként, rendesen bánni Andorral, de kettejük interakcióiból hiányzik az igazi anyai gyöngédség.

Csak lassan értjük meg ennek vérfagyasztó okait…

Közben telik az idő. Az 56'-os forradalom utáni hónapokban járunk. Rendkívül feszült a légkör, a város romokban, a hatóságok bárkit, bármiért vegzálhatnak. Akárki lehet besúgó, az emberek kétszer is meggondolják, kinyissák-e a szájukat.

Andornak csupán két igazán közeli barátja van. Iskolatársa, Sári (Szabó Elíz), akinek a bátyja, Tamás (Soma Sándor) részt vett a forradalomban és most egy pincében bujkál a hatóságok elől, illetve a pantomimes Géza (a Nemes-Jeles mindhárom filmjében szereplő Marcin Czarnik), aki Hirsch legjobb barátjaként szárnya alá veszi a félárvát.

Andor élete fenekestül felfordul, amikor megjelenik Klára múltjából Berend, a hentes (Grégory Gadebois egészen hihetetlen alakítása), akiről az anyja sokáig nem mondja meg az igazat. A könnyen dühbe guruló férfi egyre nagyobb részt követel magának Klára és Andor életéből. Bár Berend tud kedves és figyelmes lenni, de ha elönti a düh, senki és semmi nincs biztonságban tőle. Andor fél tőle, és elhatározza, hogy bármi áron megszabadítja tőle a családját. Miközben kamaszos dühe egye szélsőségesebb tettekre viszi, apránként fény derül a múlt nyomasztó titkaira, amiben az a legfélelmetesebb, hogy teljesen átírja Andor identitását és jövőjét.

A film tulajdonképpen Andor személyes forradalmát mutatja be 56' árnyékában, és ily módon a forradalom metaforájává válik. Elgondolkoztatja az embert, mit is jelent pontosan a bukás és a győzelem.

Talán ezért is lett a film címe Árva, névelő nélkül, mert nem egy árváról szól, hanem az egész elárvult országról.

A filmet Nemes Lászlóként jegyző rendező mesterien bánik a fényekkel és a plánokkal, a beszűkített terekkel, hogy megteremtse az ötvenes évek fojtogató miliőjét. A korfestésben nem csak a jelmezek és a technika segítségével feljavított díszletek segítenek, hanem a műgonddal kidolgozott, apró részletek is. Ily módon pedig a film arra is alkalmas, hogy kicsit megismerjük az akkori mindennapokat. A tujázás, az 56'-ban szétlőtt házak romjain játszó gyerekek, a mozi nézőterén dohányzó emberek és a szünet, amikor mutatványosok szórakoztatják az embert csak néhány apróság abból, amit az alkotók felvillantottak 1957 miliőjéből. A rendező és Erdély Mátyás operatőr precízen megkoreografált, hosszú snittekkel teszi még életszerűbbé, még átélhetőbbé a történetet.

Barabás Bojtorjánt több hónapnyi intenzív casting során találták meg Andor szerepére. Bojtorján a sajtótájékoztatón azt mondta, nem készült sohasem színészi pályára, de a film gyökeresen megváltoztatta az elképzeléseit.

Nemes-Jeles szerint Bojtorján igazi őstehetség, akivel nagyon könnyű volt együtt dolgozni, mert ahogy elindult a kamera, rögtön Andorrá változott.

Waskovics Andrea azon színésznők közé tartozik, akik teljesen fel tudnak oldódni a szerepben. Ha meg akartok győződni róla, nézzék meg a Vígszínház előadásaiban. A Letargiában például tökéletes gimnazistává változik, bármelyik középiskolában be tudna olvadni és az embernek eszébe sem jut, hogy egy érett, felnőtt nőt lát. A filmben nagyon érzékenyen hozza a szerencsétlen sorsú anyát, aki a háborúban elvesztette férjét, élete szerelmét, és az anyaságot sem képes a maga teljes gyönyörűségében megélni, mert fia a traumák élő mementója.

A film egyik nagy meglepetése a Sára nagypapáját alakító Iványi Gábor, aki kiválóan alakítja a bölcs zsidó öregembert.

Alighanem Iványi saját, személyes hitelessége és kisugárzása az, ami több mint alkalmassá teszi erre a szerepre.

(Iványi szerepeltetéséről bővebben is mesélt nekem a rendező, a vele készült interjút is hamarosan olvashatják majd a Szeretlek Magyarországon.)

Végére hagytam a Berendet alakító Grégory Gadebois-t, aki egészen elképesztő teljesítményt nyújt. Először is szenzációsan hozza a durva hentes alakját. Az efféle figurák a filmekben nagyon könnyen válnak egydimenzióssá: narcisztikus, brutális állatok, akiknek egyetlen jellemvonása az erőszakosság. De Berend nem ilyen, sokszor elhisszük neki, hogy őszintén vágyik a fiú szeretetére, elfogadására, és bizonyosan pillanatokban, amikor azt várnánk, hogy robban, a leggyöngébb oldalát mutatja. Ehhez nyilván szükséges a remek forgatókönyv is, de Gadebois alakítása is.

A legnagyobb fegyvertény azonban mégsem ez, hanem az, hogy a francia színész a szerep kedvéért megtanult magyarul. Igen, a filmben nem szinkronhangot hallunk, Gadebois maga beszél tökéletes, akcentusmentes magyarsággal, ami valami egészen egyedülálló teljesítmény.

Nincs tökéletes film, így az Árva sem az, lehet találni benne apró koszokat. Bennem például hiányérzetet hagyott, hogy nem tudjuk meg, pontosan mi volt Klára motivációja arra, hogy mégis magához vegye a fiát. De fölöslegesnek érzem a szőrszálhasogatást. Ha vannak is apró szépséghibák, azok csak még inkább kiemelik a nagy egész értékeit.


Link másolása
KÖVESS MINKET: