KULT
A Rovatból

A finn John Wick nácikat gyilkol az év legbrutálisabb filmjében – Megnéztük a Sisut

Képzeljük el, hogy valaki egy bográcsba dobja a Mad Maxet, a John Wicket, a Rambót és a Kill Billt, majd jól alágyújt, összekeveri az egészet, és megfűszerezi egy kis lappföldi életérzéssel. Így készült a Sisu, és eléggé finom lett!


„Sisu. Lefordíthatatlan finn szó. A bátorság és az elképzelhetetlen elszántság kérlelhetetlen eltökéltségét jelenti. A sisu akkor mutatkozik meg, amikor minden remény elveszett” – ezzel a felirattal indul a finn író-rendező Jalmari Helander (Big Game: A nagyvad) filmje, ezzel rögvest megmagyarázva, hogy miért ezt a kifejezést adták a film címéül, illetve eloszlatva vele a kétségeket, hogy nem az egyik karakter nevéről van szó.

A Sisu kapcsán nem beszélhetünk star powerről vagy ismert, legendás alkotókról, más miatt érdemes felhívni rá a figyelmet, más okból rí ki a mozibemutatók közül.

Bár azért szerepel benne neves színész is, Aksel Hennie ugyanis olyan skandináv filmek után, mint a Haverok (2003), a Hawaii, Oslo (2004), a Max Manus (2008) vagy a Fejvadászok (2011), olyan hollywoodi projektekben is kipróbálhatta már magát, mint a Herkules (2014), a Mentőexpedíció (2015) vagy a The Cloverfield Paradox (2018). Ezúttal azonban nem ő a főhős, most a rossz arc szerepét vállalta be. Van azonban szótlan (John Wick hozzá képest valóságos dumagép), karizmatikus egyszemélyes hadseregünk Jorma Tommila (A farkas éve, Látogató, Big Game: A nagyvad) alakításában.

Előbb azonban helyezzük el ezt az egészet térben, időben, történelemben! 1944. A II. világháború a végéhez közeledik. Finnország és a Szovjetunió aláírta a moszkvai fegyverszünetet, amely szerint Finnországnak le kell fegyvereznie a nácikat, és ki kell űznie őket Lappföldről. A nácik a felperzselt föld taktikáját választva lerombolnak minden utat, hidat, útjukba eső falvakat és városokat. Lappföld vadonjának mélyén egy férfi eldöntötte, hogy maga mögött hagyja a háborút. Végleg.

S itt kapcsolódunk be Aatami (Tommila) történetébe, aki a kietlen lappföldi pusztákban tengeti napjait, a társasága csupán a lova és a kutyája, ő maga pedig aranyat keres. Talál is, nem is keveset, egy valóságos vagyonnak megfelelőt az egyik általa ásott gödörben, majd kincsével dugig megpakolva indul a város felé, hogy pénzzé tegye azt, és öreg napjaira hátradőlhessen.

Az úton azonban egy náci csapatba botlik az élükön Brunóval (Hennie), akik természetesen el akarják venni tőle az aranyat.

Nem tudják azonban, hogy a hatvanas éveiben járó hősünk a háború egyik legrettegettebb finn katonája, aki százával irtotta ez ellent, így egyedül is felveszi a harcot a fegyverekkel, tankkal, motorral, repülővel és egyéb járművekkel megpakolt kegyetlen német hadosztállyal.

A Sisuban nem sok eredeti, eddig nem látott pillanat kapott helyet. Háborús filmet láttunk már, nem is keveset, bosszúfilmet is dögivel, és az egyszemélyes hadsereg is régen lerágott csont. A rendező Helander mégis üdítővé tudta varázsolni ezt az elcsépelt sztorit, ugyanis ihletői legjobb elemeit keverte egybe ügyes arányérzékkel és kifogástalan atmoszférával.

Aatami úgy poroszkál lován a lappföldi pusztaságban, mintha egy posztapoliptikus világban lenne, ahol mindenki fülig szutykos és véres, ahol fabatkát sem ér az emberélet, és ahol hús és gép kavalkádjában csapnak össze az ellenfelek. Tisztára, mint a Mad Maxben.

Aatami itt egy teljesen szótlan, kíméletlen gyilkológép, aki egymaga megy neki egy egész hadosztálynak, ha az ártani akar neki. Egy olyan exkatona, akiről rémmeséket suttognak egymásnak a németek közt, mivel több száz nácival végzett egyedül. Tisztára John Wick. A senkinek sem ártó Aatamit ráadásul rosszakarói üldözni kezdik a vadonban, ahol végül a zsákmányból lesz a vadász. Tisztára Rambo. Mindemellé kapunk egy jó kis, fejezetekre bontott erőszakorgiát szétrobbanó testekkel (az akna emberre gyakorolt hatásait ilyen részletesen ritkán látni mozgóképen), mindenhonnan spriccelő vérrel és kiforduló belsőségekkel. Tisztára Kill Bill. Mindehhez pedig képzeljünk hozzá egy kis westernes hangulatot és Lappföld végtelen síkságait. Csodás egyveleg.

A Sisu természetesen szigorúan nem komolyan veendő. Igazából olyan, mint egy hőstörténet, amelyet jóval később mesélnek egymásnak az emberek, és amelyben a főszereplő már-már természetfeletti erővel bír.

Aatami persze korántsem halhatatlan, de ebben a filmben egyszerűen nem hajlandó meghalni. Az sem szegi kedvét például a bosszúban, hogy egy ponton felakasztják őt. De hát ez maga a sisu, az a bizonyos kérlelhetetlen eltökéltség, ami emberfeletti erőt fecskendez hősünkbe, hogy csak azért is elérje a célját.

Ha valaki emlékszik Coralie Fargeat 2017-es A bosszú című remek kis filmjére, az nagyjából belőheti, mit várhat a Sisutól. Csak amíg ott egy szőke plázacica vadászta le az őt elhallgattatni kívánó három gaz férfit a sivatagban, itt egy profi öregember megy neki az óriási túlerőnek. Egyvalamiben azonban Aatami és A bosszú-beli Jen (Matilda Anna Ingrid Lutz) nagyon is hasonlítanak: ők mindent kibírnak. Amibe a valóságban már simán belehalnánk, azt ők légypiszokként söprik le magukról. Ha meg is sebesülnek, rendbe teszik magukat (még egy kis Rambo), és mehet tovább a haddelhadd. Ez a bája ezeknek a filmeknek. Nem reálisak, az egyértelmű, az emberi test tűrőképességét ne kérjük számon tőle! Csak simán élvezzük a vadászatot (hiszen valóban az emberiség söpredékét kell eltenni láb alól), és csodálkozzunk azon, hogy Aatami hogyan vágja ki magát olyan zűrös és kemény szituációkból, amelyekből látszólag nincs kiút.

Ez adja a Sisu savát-borsát: egy nyers, kíméletlen, alantas ösztönökre építő, de önfeledt akciófilm a finnektől (igazából finn-brit koprodukció, főként angolul is beszélnek benne), amely látványban is simán felveszi a harcot a hasonszőrű hollywoodi produkciókkal.


Link másolása
KÖVESS MINKET:

Népszerű
Ajánljuk
Címlapról ajánljuk


KULT
A Rovatból
Vecsei H. Miklós az SZFE-s tanáráról: Büszke voltam rá, hogy az én farkamat fogja
A színész az Ördögkatlanon beszélt a színházi közeg visszaéléseiről vagy családja megosztottságáról. Az interjúban arról is beszélt, miért utasított vissza egy állami díjat.


Vecsei H. Miklós az Ördögkatlan fesztiválon beszélgetett Veiszer Alindával, az interjú Veiszer Patreon-oldalán jelent meg, amelyet a Telex szemlézett. A színész-rendező többek között a Nemzeti Színházhoz való szerződéséről, a családja megosztottságáról, az SZFE-s éveiről és egy visszautasított állami díjról is beszélt.

Elmondta, hogy mesterei és szakmabeli barátai közül senki nem beszélte le arról, hogy elfogadja Vidnyánszky Attila ajánlatát. A döntés előtt kikérte Jordán Tamás, Molnár Piroska, ifj. Vidnyánszky Attila és gyimesi nagymamája véleményét is. Hozzátette, hogy közülük csak

nagymamája nevezhető Orbán Viktor „véres szájú hívének”. Vecsei hangsúlyozta: ő a Nemzeti Színházban hisz, nem valamelyik igazgatójában.

A beszélgetésben arról is szó esett, hogy mennyire megosztottnak látja Magyarországot. Vecsei úgy fogalmazott: imádja az országot, de sírnia kell, milyen állapotban van. Példaként említette, hogy

a családja egyik része a Pride-on van, a másik fele pedig a nagymamájánál nézi a csíksomlyói búcsút.

Az interjúban felidézte az SZFE-n töltött éveit is. Azt mondta, hogy öt évig volt ott hallgató, és teljesen természetesnek számított, hogy egy hatvanas férfi tanár fogdosta őt, miközben instruálta. Szavai szerint:

„Sőt, még büszke is voltam rá, hogy az én farkamat fogja, és nem a másokét, mert akkor engem akar instruálni.”

Vecsei arról is beszélt, hogy az SZFE modellváltásával nem értett egyet. Éppen ebben az időszakban kapta volna meg a kormánytól a Fiatalok a Polgári Magyarországért Díjat. Írt egy levelet az akkor még államtitkár Novák Katalinnak, amelyben jelezte: a kitüntetést csak akkor veszi át, ha beszélhet vele az ügyről. „Nem válaszolt nekem Novák Katalin. És nem is fogadott. És akkor én sem fogadtam el ezt a díjat” – mondta.


Link másolása
KÖVESS MINKET:

KULT
A Rovatból
Tragédia a Netflix velencei forgatásán: a stáb szeme láttára meghalt a sikersorozat rendezőasszisztense
Diego Borella az Emily Párizsban ötödik évadának munkálatai közben esett össze. Az orvosok a Hotel Danieli épületébe siettek, de már nem tudták megmenteni a 47 éves rendezőasszisztenst.


Tragikus esemény árnyékolta be az Emily Párizsban forgatását Velencében: váratlanul elhunyt Diego Borella, a Netflix népszerű sorozatának rendezőasszisztense.

A Daily Mail beszámolója szerint az ötödik évad utolsó jeleneteinek felvétele zajlott a lagúnák városában, amikor Borella a stáb jelenlétében összeesett.

A La Repubblica információi szerint

az orvosok csütörtök este, 7 óra körül érkeztek a történelmi Hotel Danieli épületébe, de már nem tudták megmenteni az életét.

A rendezőasszisztens mindössze 47 éves volt. A hírek szerint halálát valószínűleg szívroham okozta.

A tragédia után a forgatást ideiglenesen felfüggesztették. Az ötödik évad velencei jeleneteit augusztus 15-én kezdték rögzíteni, és eredetileg hétfőn fejezték volna be a munkát.

Diego Borella 1978-ban született Velencében. Elismerést szerzett rendezőként és íróként, tanulmányait Rómában, Londonban és New Yorkban folytatta. Közösségi oldalain meséket, haikukat és színdarabokat is megosztott.

(via Femina)


Link másolása
KÖVESS MINKET:

Ajánljuk

KULT
A Rovatból
Ez a férfi tényleg egy félisten élőben is – megvadult nőstényhordák ellenére is elsöprő volt Jason Momoa koncertje
A hisztérikus követelőzések ellenére sem vetkőzött, viszont felszabadultan zenélt Jason Momoa a bandájával a budapesti Akváriumban. A meglepetés-fellépő a 16 éves fia volt, aki szintén nagyon átélte a teltházas bulit.


Amióta megláttam a Trónok Harcában Khal Drogóként belovagolni Jason Momoát (akiről valljuk be, nők millióinak szintúgy a lovaglás jut eszébe), híresen elfogult lettem. Úgyhogy amikor kiderült, hogy Budapesten koncertezik a nyelvbotlásnak vagy dadaizmusnak is beillő, Öof Tatatá nevű bandájával, fél órán belül öten küldték el nekem a hírt.

2019-ben már voltam olyan koncerten, amelyen ő is ott volt, ugyanis pont a Dűne első részének budapesti forgatása alatt turnézott utoljára a Slayer. De Momoa akkor sajnos nem a küzdőtéren pogózott, mint nemrég Ozzy búcsúbuliján a Pantera riffjeire, hanem a színpad mellől élvezte a show-t.

Jól tettem, hogy fénysebességgel lecsaptam egy jegyre, mert egy nap alatt 80%-ban el is fogytak a jegyek, és utána hamar teltházas lett a buli. Nyilván rengetegen úgy voltak vele – kétségkívül én is –, hogy kit érdekel, Jason milyen zenét játszik, ha az Old McDonalds had a farm dallamára olvassa fel a telefonkönyvet, akkor is izgalmas lesz látni, hogy milyen a kisugárzása ennek a tesztoszteron-hegynek.

Amikor rákerestem a 2024-ben alakult Öof Tatatá-ra, annyit tudtam meg elöljáróban, hogy Mike Hayes énekes-gitáros és Kenny Dale dobos a két zenésztársa, és többek közt Metallica, Black Sabbath, Led Zeppelin és Jimi Hendrix feldolgozásokat adnak elő.

Erre mondjuk nekem, mint rock-metal fanatikusnak extrán fel is csillant a szemem, a műfajt nem kedvelő gruppie-k meg majd elvonatkoztatnak a zenétől, úgysem azért lesznek ott.

A késő esti klubkoncertet illetően arra számítottam, hogy csipketangákat csúzlizó csajok lepik majd el az Akvárium területét, és lesz pár Temu-köpenyes Aquaman, aki így próbál majd a helyszínen csajozni. Sokat nem tévedtem. Két órával a 22.30-ra kiírt koncert előtt már beengedték a sorokban kígyózó keménymagot: valóban volt köztük egy nagydarab kamu-Momoa, számtalan rocker, néhány Momoa-pólós rajongó, szuperhős-fan srácok, és persze zömében állig felnyomott dekoltázsú, kikent-kifent, elszánt lányok, illetve idősebb nők egyaránt. Volt, aki a párjával érkezett, de a többség csapatostul, hiú reményekkel telve portyázott.

Az Akvárium nagytermébe lejutva végtelenítetve vetíteni kezdték – az első sorokat rögtön elfoglaló rajongótábornak – a színész vodkareklámját. Amely elsőre szexinek hatott, ezredszerre már vallatásnak. Az pedig még inkább, hogy ennyi ideig kellett felfokozott hangerővel ovuláló hölgyek locsi-fecsijét hallgatnom, akik már attól önkívületben sikítottak, ha egy road bement letenni egy setilstet a földre.

Amikor végre elkezdődött a koncert, egyébként a kiírt időben, én instant hormonsokkot kaptam a belépő Jason Momoától, mert ez a férfi tényleg egy félisten élőben is. Huncut mosolygások, magabiztos közvetlenség, laza haj- és fenékrázás, gyakori közönséghez dumálás és karizmatikusság (nos, a karizma sem utolsó).

Aki pedig a – nemrég a forgatás miatt történt – szakrális szakálltalanítás miatt izgult, annak jelentem, hogy azóta kellemes borostája nőtt, amely remekül áll neki.

Maga a koncert számomra kifejezetten hangulatos és élvezetes volt, mintha egy blueskocsmában lettem volna, ahol a régi haverok előadják a kedvenc rock-metál slágereiket. Kenny jól dobolt, Mike pedig ugyan nem a legjobb énekes, viszont igazán kiváló gitáros, valamint egy tüneményes és szerethető figura. A trió néha kibővült Nakoa-Wolffal, Momoa 16 éves fiával, aki szintén az apjával együtt forgat nálunk. A srác nem csupán a szülei vonásait örökölte (bár lágyabb kivitelben, puttó angyalkás fürtökkel), hanem az apja zenei tehetségét is, mert már most jól gitározott, és látványosan élvezte a reflektorfényt, szinte fürdőzött a sikerben.

Az apja-fia páros még vokálozott is egyet közös mikrofonba a Rebel Yell alatt. A közönség láthatóan nem tudta értékelni a jammelős blues-részeket és a keményebb metálszekciót sem, csak a populárisabb slágerekre indult be az éneklés, mint amilyen a Red Hot-féle Can’t stop meg a Zombie vagy a Purple Rain.

A buli közben azonban egyre inkább szégyelltem, hogy nő vagyok, annyi lealjasodást láttam és hallottam. Ennyi malacvisítás konkrétan a vágóhídon nincs. Hol hörögve skandálták a családjuktól elszabadult asszonyok, hogy „Shirt off! Shirt off!”, hol magyarul vinnyogták, hogy „Rajtad van a póló, mi van veled?!" vagy "Aquaman gyere ide!". Volt momoás felnőttszínező is valaki kezében (na jó, az nekem is megvan), és egy molinón az első sorban a "Can I have a dickpic?" állt.

A koncert közepén majdnem agyontaposott-rúgott két ittas hölgyemény, hogy egy méterrel közelebb lássák az idoljukat. A (velem is) durván verekedő, megvadult egyedet végül a szekus szedte ki a sorból. Mintha egy nagyszabású lánybúcsún lettem volna – nem csoda, hogy Momoa végül nem vette le a trikóját, becsültem is érte, hiszen nem chippendale műsorral érkezett.

Az éjjel fénypontjaként még a dobverőt is elkaptam a végén, pedig én nem is nyúltam utána, mint száz másik kéz, csak hallottam, hogy a földön koppan, és pont be tudtam slisszolni a lábak közé, hogy felvegyem.

És az a harci helyzet, hogy Momoa és az egész bandája rendkívül szimpatikus és megnyerő volt a műsor alatt. Pedig én tényleg szerettem volna fogást találni ezen a pasin. De nem sikerült - sajnos semmilyen értelemben.


Link másolása
KÖVESS MINKET:

Ajánljuk

KULT
A Rovatból
Tóth Gabi: kimegyek mindjárt, azt kint valakit agyonverek – A Megasztár előzetese szerint bőven lesz feszültség a tehetségkutatóban
Herceg Erika könnyeit törli, Curtis kiakad és káromkodik, Marics Peti pedig kiabálni kezd.


Hamarosan érkezik a Megasztár idei évada. A csatorna egy előzetest is megosztott, melyből kiderül, hogy bőven lesznek megint feszültségek, sértődések, könnyek.

A műsorban új mesterek is érkeznek. A zsűri tagjai: Tóth Gabi, Herceg Erika, Curtis és Marics Peti. Ördög Nóra pedig új társat kap a műsorvezetéshez, Till Attila helyett Szépréthy Roland lesz a partnere.

VIDEÓ: A Megasztár beharangozója


Link másolása
KÖVESS MINKET:

Ajánljuk