A Rovatból

A 6 legnagyobb lopás a szórakoztatóiparban

Beyoncének több klipje, köztük a Single Ladies, de Lady Gaga imidzse, vagy az Avatar története is hatalmas lopás sokak szerint. Te mit gondolsz?
Forrás: Listverse - szmo.hu
2017. január 16.


Link másolása

Néha úgy tűnik, mintha nagyon kevés eredeti ötlet maradt volna a szórakoztató iparban. Amikor minden új dolognál úgy érezzük, hogy ez valaminek az újrakeverése, átdolgozása, akkor jusson eszünkbe, hogy a művészek kölcsönöztek ötleteket egymástól már az idők kezdete óta - ez természetes része az alkotói folyamatnak.

Azért persze van különbség kölcsönvétel és arcátlan lopás között.

Egyszer Pablo Picasso azt mondta (már ha tényleg ő mondta először), hogy a jó művész másol, a kiváló viszont lop. Ha ez tényleg így van, akkor a most következő listán szereplők a legkiválóbb művészek a történelemben.

6. Kung Fu (TV sorozat)

1971-ben a harcművész legenda, Bruce Lee egy kanadai talk showban elkezdett beszélni egy projektről, amin éppen dolgozott: A Harcos egy tévében futó sorozat lett volna, ami egy kínai saolin pap vadnyugati kalandjairól, apja utáni kutatásairól szól.

Lee az ötletet megmutatta a Warner Brothers és a Paramount filmstúdióknak is, akik viszont aggódtak, hogy nem amerikai főszereplője lesz a sorozatnak. Emiatt Lee azt hitte, nem fog megvalósulni a projekt.

MTM0Njc4MzEzMzEzNTYyNTk0

Bruce Lee jól felismerhető filmes beállásainak egyike

Pár hónappal később az ABC leadott egy egész estés kísérleti adást a Kung Fu című filmből, aminek sztorija kísértetiesen hasonlított a Sárkány ötletéhez, viszont a főszerepet a harcművészetekhez nem értő, ázsiai vérrel nem rendelkező David Carradine kapta. A dolog mögött a Warner Brothers állt, és végül a 70-es évek egyik legsikeresebb sorozata lett belőle. Később emlékirataiban Linda Lee Cadwell, Lee özvegye azt állította, a stúdió teljes egészében ellopta férje kidolgozott ötletét.dc_1

David Carradine a filmben

5. Beverly Hills, 90210

1985-ben egy áruforgalmazó, H.W. Broido egy ötlettel állt elő Aaron Spelling cége számára. Úgy gondolta, a sorozat ötletében rengeteg marketingpotenciál van. Az ötlet alapján a sorozat, Holli Woods, egy tinédzserről szólna, aki Kaliforniába költözik, és a főszereplő Spelling színésznő lánya, Tori lenne. Egy 1985-ös levélben Spelling bájosnak nevezte Broido gondolatát, és küldött is egy képet a lányáról, hogy az alapján megkezdhessék játékfigurák gyártását a karakterhez.

1990_beverly_hills_90210_003

Fotó: Wikipédia

A kommunikáció azonban egy idő után megszakadt a két férfi közt és már úgy tűnt, a sorozat nem fog megjelenni...egészen addig, amíg a tévében le nem adták a Beverly Hills, 90210 első részét, 1990-ben.

Ez tartalmazta Broido összes eredeti ötletét,

még azt is, hogy Spelling lánya szerepeljen benne (igaz, végül nem fő-, csak mellékszereplő lett), és hamar rengeteg olyan kis figurát gyártottak, amiket a szereplőkről mintáztak.Jimbusts1

Részlet a sorozatból

A dühös Broido perre ment, mert elmondása szerint nem csak egy sorozat ötletét, de egy egész üzleti stratégiát loptak el tőle, és erre bizonyítékai is voltak. Végül a két fél peren kívül megegyezett, a nyilvánosság előtt nem ismert feltételekkel. A fiatalokról szóló sorozat egyébként óriási sikerrel futott 10 évadon keresztül.90210-group-beverly-hills-90210-6906455-992-468

Fotó: Wikipédia

4. Beyoncé videói

Beyoncé Knowles irigylésre méltó karriert tudhat magáénak. A már szinte mindenütt jelenlévő művészt sokszor dicsérték az előadásai egyedi vizuális stílusáért, a klipjeiért és a zenéjéért - ami elég nagy problémát jelent azoknak a művészeknek, akik már többször megvádolták lopással az énekesnőt. Példák bőven vannak: a Single Ladies koreográfiája elvileg Bob Fosse -tól van, a "Mexican Breakfast" című dalból.

Videó: egy Youtube-felhasználó Bob Fosse klipje alá játszotta a Single Ladies-t:63072894dda5a5ff014d6a26f6a3cc8f

Részlet a Single Ladies klipjéből

Az emlékezetes jelenet, ahol az énekesnő végigsétál az utcán és szétveri az autók ablakait a Hold Up című klipben, először a svájci művész Pipilotti Rist “Ever Is Over All" című klipjében szerepelt. A Countdown című Beyoncé-dal videója egy 1990-es holland videó, az Achterland részeit vette át Teresa De Keersmaeker-től, és még számos példa van, amit nehéz lenne mind felsorolni.Képkivágás

Részlet a Hold up c. klipbőlKépkivágás

Részlet az Ever Is Over All c. klipből

3. All Summer Long - Kid Rock

Kid Rock 2008-as slágerénél azért nagyon sokan felkapták a fejüket, akik komolyabb zenei ismeretekkel rendelkeztek. Vannak a számban elemek Lynyrd Skynyrd’s “Sweet Home Alabama című számából, de még Warren Zevon “Werewolves of London” - jából is. Még a rímkészlet és Rock énekstílusa is Zevonéra emlékeztet. A "nyár" szó a címben, és az ismerős hangzás hatalmas sikert hozott az énekesnek.

Videó: Kid Rock dala, amelyből legalábbis a Sweet Home Alabamára biztosan ráismersz

2. Avatar

James Cameron Avatarja a mai napig minden idők legnagyobb bevételt hozó filmje. A filmet agyondicsérték, bár sokszor felmerült, hogy Cameron más alkotásokból szerzett hozzá ihletet. Elismerte, hogy sok minden volt rá hatással a készítés során, viszont van egy hatás, amit figyelmen kívül hagyott, és nem nagyon emlegeti: egy 1957-es novella, a 'Call Me Joe', Poul Andersontól.Anderson-1-600

A könyv borítója

A novellában egy megbénult katona mesterséges testtel egy idegen bolygóra látogat. Itt csatákba keveredik, összeismerkedik és szoros kapcsolatot teremt a helyiekkel, majd érzelmileg ragaszkodni kezd az új testéhez.

Ez mintha csak az Avatar szinopszisa lenne. A fent leírtak csupán részletek a novellából, sok minden más is ugyanúgy van, mint a filmben, kezdve a kék lényektől a lándzsás, hosszú farkakig. Cameron a mai napig nem ismerte el a hasonlóságot.Képkivágás

Részlet az Avatarból

1. Lady Gaga

A képen látható Lady Gaga úgy ismert, mint korunk egyik legeredetibb figurája a popszakmában. Azt gondolhatnánk, hogy ez az egyediség csakis egy elképesztően kreatív elme szüleménye lehet.Képkivágás

Kép egy koncertfelvételből

A kis szépséghiba csak az, hogy a fenti képen nem Lady Gaga látható, hanem Dale Bozzio, a Missing Person énekese, aminek elég nagy sikere volt a 80-as években. Bozzio megjelenésében nagyon sok hasonlóságot találhatnak a rajongók. Gagát egyébként többször vádolták már azzal, hogy lenyúlja mások stílusát.3.dale_.gaga_

Bozzio csapatának, illetve Gagának a lemezborítója

Néhány szemfüles rajongó rámutatott, hogy Gaga a 2011-es MTV Video Music Awardson erősen emlékeztetett Annie Lennoxra a Sweet Dreams című klipben. De az eddigi legsúlyosabb vád, ami az énekesnővel kapcsolatban keringett, hogy

az egész zenei stílusát egy régi barátjától, Lina Morganától nyúlta, aki 2008-ban öngyilkos lett.

Lina barátai szerint amikor Gaga előadásait nézik, az olyan, mintha szellemet látnának.

Videó: egy Lina Morgana szám

Ha érdekesnek találtad a cikket, oszd meg!

Link másolása
KÖVESS MINKET:

Népszerű
Ajánljuk
Címlapról ajánljuk


KULT
A Rovatból
„Így tovább nem lehet élni” – Újabb zseniális Bödőcs-kisfilm készült, Csákányi Eszter és Znamenák István is remek benne
Amolyan igazi Bödőcs-humor, két lazán odapakolt nagyszerű színészi alakítással. Egy kis Örkény, egy kis Wes Anderson négy és fél percben.

Link másolása

Új kisfilm került fel Bödőcs Tibor YouTube-oldalára: a mintegy 4 és fél perces alkotás két főszereplője Znamenák István és Csákányi Eszter.

A kérvény című opus egy Wes Anderson-szerű miliőben játszódik, és lényegében egy kérvény felolvasásából áll, na meg a hangos csattanóból. De az egészben benne van az „elmúthatvanév” Magyarországa, persze a megfelelően vicces, ironikus körítéssel. A kérvény című kispróza egyébként Bödőcs Prímszámok hóesésben című kötetének egyik fejezete.

Amolyan igazi Bödőcs-humor, két lazán odapakolt nagyszerű színészi alakítással.

De felesleges is ennél több, nézzük a kisfilmet:


Link másolása
KÖVESS MINKET:

Ajánljuk
KULT
A Rovatból
Nem Zendaya cicijével próbálja eladni a filmjét Luca Guadagnino a Challengersben
Április 25-től játsszák a hazai mozik a Challengerst. Zendaya eddigi pályafutásának talán legfontosabb filmjét készítette el, és mindent meg is mutatott a cél érdekében.

Link másolása

FIGYELEM: A CIKK APRÓ SPOILEREKET TARTALMAZ!

Napok óta azon töprengek, miért is tetszett ennyire a Challengers. Hiszen ha az ember nagy vonalakban elmondja a sztorit, talán fel sem kelti a figyelmet. Szerelmi háromszög, a tenisz, mint az emberi kapcsolatok, játszmák metaforája, bla-bla-bla. De ahogy sokszor hangsúlyozzuk, a művészet fő kérdése a nem a „mit”, hanem a „hogyan”.

Luca Guadagnino rendező az egyszerű hozzávalókat mesterien elegyíti, a romantikus drámából már-már lélektani thrillert csinál. Az első pillanatban megalapozza az egész filmen átívelő feszültséget. Két férfi teniszezik. Izmosak, leharcoltak, feszültek. Már-már mitikus alakok. Csatájukat a nézőtérről figyeli egy szépséges nő.

A három szempárt látjuk egymás mellé vágva, és rögtön tudjuk, miről van szó, mi is lehet a valódi tétje ennek az összecsapásnak.

Ezután a film ügyesen ugrálva az idősíkokon azt mutatja be, hogy jutottak el a szereplők eddig a pontig.

Tashi (Zendaya) ígéretes teniszcsillagnak indult, ám egy sérülés miatt le kellett mondani az álmairól. Manapság férje, Art Donaldson (Mike Faist) teniszcsillag edzője és menedzsere, akivel van egy közös lányuk is. Art rossz passzban van, sorra veszti a meccseit, szíve legmélyén már szívesen visszavonulna, de fél, hogy elveszti felesége megbecsülését, ha feladja. Ám mindannyiuk életét felrázza, amikor egy kisebb rangú versenyen Art szembe találja magát Patrickkal (Josh O’Connor), aki egykor a legjobb barátja volt, egészen addig, amíg meg nem ismerkedtek Tashival.

Mindenképpen ki kell emelni még Trent Reznor és Atticus Ross zenéjét. Mert bármennyire jó is a rendező és a szereplőgárda, voltak olyan helyek a filmben, ahol egyedül a lüktető soundtrack biztosította a feszültséget, anélkül túl hosszú és lapos lett volna egy-egy snitt.

Bámulatos a fényképezés, minden beállítás talál, olykor egyenesen a száguldó labda szemszögéből látjuk a meccseket. Bár a filmben végig erős az erotikus túlfűtöttség, Luca Guadagnino remek ízléssel bánik a kérdéssel. Nem Zendaya cicijével próbálja eladni a filmjét, sosem látszik több, mint ami indokolt, és ami szükséges ahhoz, hogy plusz töltetet adjon egy-egy jelenetnek. Egyébként is túl sok a történés, amit követni kell ahhoz, hogy a szemünket legeltessük. Kimondottan szokatlan módon ebben a filmben sokkal többet vetkőznek a pasik.

Nem is emlékszem, láttam-e valaha olyan mainstream amerikai (vagy bármilyen) filmet, ahol a férfi öltözőt mutatják a maga természetes valóságában.

Itt ez is megtörtént. Sőt, Guadagnino attól sem fél, hogy kicsit behozza a képbe a látens homoszexualitás kérdését. Mindezt kellő lazasággal és humorral teszi.

Félreértés ne essen, a Challengers nem a szexről, és még csak nem is a teniszről szól. Ahogy maga Tashi ki is mondja valahol a film elején: a tenisz nem sport, hanem emberi kapcsolat. Akkor lesz jó egy meccs, ha a pályán lévő két ember szinte eggyé válik, tökéletesen érti egymást.

A Challengers három zseniális színész és egy nem kevésbé nagyszerű rendező összmunkájától lett az, ami, de ez mégiscsak Zendaya filmje, ő a csúcstámadó, a többiek az alaptábort biztosítják neki. A még mindig nagyon fiatal színésznő nem is választhatott volna jobb filmet, hogy megmutassa tehetségét azok számára, akik eddig legfeljebb a Pókember-filmekben és a Dűnében találkoztak vele.

A szép színésznők sokszor úgy próbálnak kitörni a skatulyából, hogy csúnya, vagy legalábbis a nőiességüket háttérbe szorító női karakterek bőrébe bújnak. Zendaya más utat választott: maximálisan kihasználja előnyös külsejét, erotikus kisugárzását, sőt, maga a szerep is arról szól részben, hogy egy vonzereje tudatában lévő fiatal nő miként manipulálja az életében lévő férfiakat. De közben láthatjuk fiatal lányként, anyukaként, femme fatale-ként, üzletasszonyként és tehetetlenül szerelmes nőként is. A színészi sokoldalúság olyan skáláját vonultatja fel, amire kevés szerep nyújt lehetőséget.

Kisujjában van a színész és a nő egész eszköztára, és így könnyedén az ujja köré csavar mindenkit.

Link másolása
KÖVESS MINKET:


A Rovatból
Több mint száz év után került elő egy eddig ismeretlen írás Agatha Christie-től
Az első Poirot-regénye környékén írhatta az első világháború alatt.

Link másolása

Váratlan szerzőre bukkantak egy, a Brit Pszichoanalitikus Társaság archívumában talált magazin hasábjain: minden idők legtöbb könyvet eladott regényírójára, Agatha Christie-re.

A magazint Sylvia Payne, a psziszhoanalízis brit úttörőjének papírjai között találták meg, aki még az első világháborúban, nővérként ismerkedett meg a krimi későbbi koronázatlan királynőjével.

A Mit csináltunk a Nagy Háborúban című, hatvanoldalas, saját készítésű szatirikus magazin is ebből az időből származik és Christie, Payne, illetve kolléganőik különböző írásait tartalmazza: novellákat, verseket, színdarabokat – és egy képregényt is egy mérgezéses esetről, amit Christie és szintén nővér barátnői „követtek el”.

Christie a magazinban elsősorban a kérdezz-felelek rovat vezetőjeként szerepel, ahol képzeletbeli olvasók kérdéseire válaszol, válaszait Agatha néni néven szignózva,

de rejtvényoldalt is szerkesztett, továbbá írt egy bírósági álhíreket tartalmazó rovatot.

A belsős nővérmagazint könnyed, pozitív hangvétele miatt minden bizonnyal saját maguk lelkesítésére készítették a nővérek, akik nap mint nap szembesültek a világháború borzalmaival a Franciaországból hazatért brit háborús sebesültek révén.

Christie nagyjából a magazin keletkezésekor írhatta első regényét is, A titokzatos stylesi esetet, a később legendássá vált Hercule Poirot detektív főszereplésével, de ekkor még senki sem sejthette, hogy az írónő könyveinek eladását csak Shakespeare és a Biblia tudja majd megelőzni, ugyanis első regényének kéziratát három éven át hat különböző kiadó utasította vissza.


Link másolása
KÖVESS MINKET:


KULT
A Rovatból
Meghalt András Ferenc
A nemzet művészének rendezőként olyan filmek fűzödnek a nevéhez, mint a Veri az ördög a feleségét vagy a Dögkeselyű. 81 éves volt.

Link másolása

Nyolcvanegy éves korában elhunyt András Ferenc Kossuth- és Balázs Béla-díjas filmrendező, forgatókönyvíró, producer, érdemes művész, a nemzet művésze – jelentette be csütörtökön Szombathelyen Kollarik Tamás, a Nemzeti Média-és Hírközlési Hatóság elnöki főtanácsadója és Lovass Tibor, a Savaria Filmakadémia elnöke a 11. Savaria Filmszemle keretében rendezett médiakonferencián.

András Ferenc, a Savaria Filmszemle életműdíjas zsűritagja emléke előtt a konferencia résztvevői néma felállással tisztelegtek.

A Színház- és Filmművészeti Egyetem MTI-hez eljuttatott közleménye szerint az intézmény harmadéves filmrendező osztályának osztályvezető tanára csütörtökön hajnalban hunyt el.

András Ferenc 1942. november 24-én született Budapesten, 1973-ban szerzett rendezői diplomát a Színház- és Filmművészeti Főiskolán. Életében mindvégig jelentős szerepet játszott a film és a televízió. Pályáját 1962-ben kezdte a Magyar Televízióban, majd dolgozott a filmiparban is, ahol a korszak legnagyobb rendezőivel működött együtt, köztük Ranódy Lászlóval és Makk Károllyal.

Rendezőként és forgatókönyvíróként olyan rendkívüli alkotások kötődnek a nevéhez, mint a Veri az ördög a feleségét, a Dögkeselyű, A kárókatonák még nem jöttek vissza, a Családi kör vagy a Törvénytelen című film – olvasható az SZFE méltatásban.

Mint írták, András Ferenc 1977-ben aláírta a Demokratikus Chartát, kifejezve tiltakozását a csehszlovákiai diktatúra intézkedései ellen, a politikai nyilatkozat támogatása miatt hosszú ideig nem forgathatott újabb játékfilmet.

A nyolcvanas években a MAFILM színésztársulatának vezetője volt, majd később a Dialóg Filmstúdiót irányította. Produceri tevékenysége mellett meghatározó szerepet vállalt a szinkronszakma alakításában, valamint a Duna Televízió szinkronműhelyének korszakos vezetője volt. Szerteágazó tudása és tapasztalata ellenére viszonylag későn kezdett tanítani: 2021-től volt az Színház- és Filmművészeti Egyetem filmrendező osztályának osztályvezető oktatója, aranydiplomáját pedig 2023-ban vehette át ugyanitt - emelik ki a közleményben.

András Ferenc halálával a magyar film világa kiváló alkotót veszített el, emlékét a filmjein és oktatói munkáján keresztül őrzi a Színház- és Filmművészeti Egyetem

– írták.

Link másolása
KÖVESS MINKET: