A budapesti metróban üzenik fiatalok: mindannyiunknak köze van a klímaváltozáshoz
A Bolygó Barát csapatot három fiatal lány alkotja. Ahogy magukról írják: örök optimisták, akik kicsit meg akarják váltani a világot.
Papp Zsófia elmesélte, hogy két hasonló korú barátnőjével, Siklós Fannival és Kozmits Krisztinával olyan tudást igyekeznek megosztani, ami segít megváltoztatni, ahogy élünk, ötleteket ad, hogyan legyünk tudatosabbak.
"Nagyon sok olyan hírt kapunk, hogy nagy a baj, de nem halljuk, mit csináljunk. Amikor egyre többet olvastam, tanultam erről, jobban megértettem az összefüggéseket" - meséli Zsófi.
Azt mondja, fontos, hogy mit vásárolunk, mit eszünk.
Kitalálták, hogy versenyt hirdetnek szerintük fontos témákban, aztán plakátokon adják majd át az információkat, ami elgondolkodtat vagy segítséget ad a változáshoz.
Máté Rebeka pályázata
A kedvenc témája, hogy véget kell vetni a fast fashionnek.
Zsófinak nagyon kicsi most a ruhatára, de úgy látja, ettől boldogabb is.
Hangsúlyozza, hogy egy póló előállításához is víz kell, 2700 liter. Egy ember két és fél év alatt iszik meg ennyit.
Simkó Rebeka pályázata
Két lány is vegán a Bolygó Barát csapatban. Nem akarják meggyőzni az embereket, hogy eztán senki ne egyen húst, csak a mennyiséget kellene csökkenteni, hogy visszaszoruljon az ipari állattartás.
Azt mondják, ipari szinten az állatokat kínozzák, sok ember sosem látta még, hogyan lesz az állatból hústermék.
Ilosvai Krisztián pályázata
Arra buzdítanak, hogy helyi termelőktől vásároljunk.
Major-Takács Eszter pályázata
Azt mondják, minden pénzkiadásnál tudatosnak kell lenni.
Felelős Gasztrohős pályázata
Pályázatot hirdettek Facebook-csoportokban, ki alkotja meg a legfigyelemfelkeltőbben főbb üzeneteiket. A plakátok persze pénzbe kerülnek, ami nekik nem volt, így gyűjtést indítottak.
Kedvezménnyel kaptak végül plakáthelyeket. Hétfőtől a belvárosi metrókban lehet találkozni a mindenki számára fontos üzenetekkel december 15-ig.
Az elmúlt egy hónap alatt edzőteremben, fodrászüzletben, szoláriumban és vendéglátóhelyeken lehetett látni az üzeneteket, videókat digitális kijelzőkön. Ezt a FlyingAds készítette. A kijelzőkön található QR- kódok beolvasásával hosszabban lehet a témáról olvasni az említett csapat által készített tematikus oldalakon. Zsófiék nagyon hálásak minden résztvevőnek, segítőnek, hogy terjeszthetik üzeneteiket.
„Ők még gyerekként nem is termeltek nagyon szemetet, de átalakult a világ, és elhitették velük, hogy a fogyasztás jó. Sokan azt gondolják, hogy csak a túlnépesedés a probléma, de nem értik, hogy miközben egyre többen vagyunk, sokfelé nagyon nagy a szegénység, ők nem fogyasztanak. Sokkal többet fogyaszt, aki tud költeni. A problémát ők okozzák.”
Varga Béla pályázata
"Tapasztalatom szerint az idősebb generáció gyakran úgy áll a dolgokhoz, hogy már úgyis minden mindegy. Azt szeretném, ha mindenki felismerné, hogy igenis minden apró tettünk hatással van a dolgok kimenetelére."
Zsófi szerint a globális gondolkodás hiányzik.
A nyertes plakátok és készítőik gondolatai:
Tóth Lejla:
Olyan plakátot szerettem volna készíteni, amiről első ránézésre nem lehet megmondani, hogy miről szól, csak a szöveggel együtt lehet értelmezni.
Egy kis változatosságot hoz a mindennapokba.
Biztos vagyok benne, ha a húsfogyasztó embereknek maguknak kellene előállítani a húst (például elszakítani az anyjától egy borjút, levágni és megnyúzni), akkor maximum a 10%-uk lenne képes rá. Sokan nem látják és nem is akarják látni, hogy mivel jár egy steak, felvágott, sajt, májkrém vagy egy bőr táska. Mennyi szenvedéssel és erőszakkal.
Kántor Attila:
Környezetünk védelmének számtalan módja van, de ezek közül talán az egyik legkönnyebb, leghétköznapibb megoldás a ruházatunk kérdése lehet.
Csodálatos, igazi nőkkel vagyok körbevéve, a feleségemen, de már az egyéves lányunkon is látom e téma fontosságát, amikor órákon keresztül pakolják a ruhákat. Talán e "Földanya" őket is ábrázolja kicsit.
Szegfű Liliána:
Azért a ruhás témát választottam, mert valamennyire saját magamat is ösztönözni szerettem volna a tudatosabb vásárlásra.
A plakátom reflektál a mértéktelenségre, már belegabalyodunk lassan. A főcímet ironikusan értelmeztem. Nem szabad ész nélkül mindent össze vásárolni.
Bencsik Beáta:
“Vidéken nőttem fel, számomra természetes volt, hogy mindig a piacon vásárolt, szezonális termés van az asztalon. Budapesten sem változtattam ezen. A legkedveltebb zöldségek, gyümölcsök nekem a nyári időszakhoz köthetők, ezért dolgoztam azokkal.”
Te mit csinálnál másképp? - Csatlakozz a klímaváltozás hatásairól, a műanyagmentességről és a zero waste-ről szóló facebook-csoportunkhoz, és oszd meg a véleményedet, tapasztalataidat!