HÍREK
A Rovatból

Vitézy Dávid: Ha Szentkirályi Alexandrát zavarják a busztüzek, akkor talán üljön le egy padra Nagy Mártonnal vagy Lázár Jánossal beszélgetni egyet

A főváros 380 új buszt vásárolt volna, köztük a leégett járművek helyett is. A kormány kilenc hónap után, indoklás nélkül utasította el a kérelmet.


Két 24 éves Mercedes Citaro típusú busz is kigyulladt csütörtökön Budapesten. A járműveket még 2012-ben vásárolta a főváros Frankfurtból, akkor már tizenegy évesen.

Vitézy Dávid a Facebookon azt írta: „akkor az volt a terv, hogy ezek maximum négy-öt évet szolgálnak, elérik az élettartamuk végét, de legalább így is tudtak segíteni abban, hogy az addigra már 25-30 éves magaspadlós Ikarusokat lecseréljük. Aztán itt ragadtak, teltek-múltak az évek, ma már önmagában itt Budapesten is leszolgáltak egy teljes élettartamot, pedig előtte Frankfurtban is. Ilyenkor kezdődnek az anyagfáradások, amik könnyen vezethetnek leszakadó alkatrészekhez és végül tűzhöz – ez történt ma is, ha jól tudom.”

A Podmaniczky Mozgalom frakcióvezetője szerint „nincs ez rendben, engem is aggaszt a helyzet, a biztonság az első – helyesnek tartom, hogy a főpolgármester utasítására a BKV vizsgálatot rendelt el.”

Vitézy Szentkirályi Alexandra nyilatkozatára is reagált. Úgy fogalmazott:

„teljes badarságokat beszél (az éjszakai hálózat átszervezésére ma indult társadalmi egyeztetést okolja a busztüzek miatt, aminél kevés abszurdabb felvetést tudok elképzelni)”, és szerinte a Fidesz-kormány akadályozta meg, hogy a BKV lecserélje ezeket a járműveket.

Posztjában felidézte: 2021 márciusában a Fővárosi Közgyűlés engedélyezte a BKV-nak, hogy 30 milliárd forintos beruházási hitelt vegyen fel 380 új autóbusz beszerzésére. A hitelt három bank adta volna, a tenderek is lezajlottak, és új Mercedes Connecto buszok érkeztek volna 2023-ra, többek között a most leégett járművek helyett is. „És új midik azok helyett a Karsanok helyett is, amikből tegnap égett ki egy.”

A stabilitási törvény szerint minden önkormányzati cég hitelfelvételéhez kormányengedély kell. Vitézy szerint „a kormány 9 hónapig ült a BKV kérelmén, majd 2021 karácsonya és szilvesztere között, a két ünnep közötti politikai szünetet kihasználva indoklás nélkül elutasította a BKV kérését, mindössze annyit írtak bele a határozatba, hogy ‘NEM’.”

„Így aztán nem jöttek új buszok a BKV-hoz, gyakorlatilag azóta is csak méregdrágán bérelni tud új buszokat a cég, mert sem lízingelni, sem hitelből vásárolni kormányengedély híján nem tud. Ez is a magyarázata annak, hogy a flotta megújításában magánszolgáltatóra is kell támaszkodjon a Főváros – hisz az ő beszerzéseikhez nem kell kormányengedély.”

„Ha Szentkirályi Alexandrát zavarják a busztüzek, akkor talán üljön le egy padra Nagy Mártonnal vagy Lázár Jánossal beszélgetni egyet, ahogy a kampányban tette, és érje el, hogy a NEM helyett egy nagy kövér IGEN legyen ott a határozatban. A BKV máris rendeli az új buszokat, amint ez megtörténik, a keretszerződés ugyanis máig hatályos a Mercedes-szel. Ha erre viszont nem képes, akkor kár a másokat hibáztató okoskodásért – mindenki más joggal számon kérheti a busztüzeket, kivéve épp az, aki megakadályozta az öreg buszok cseréjét.”

Szentkirályi korábban a Facebookon arról írt, hogy azonnali vizsgálatot kértek a BKV-tól a busztüzek okának kiderítésére. „Szakértőink véleménye szerint a tüzeket a felhalmozódott olajsár begyulladása okozhatta, hiszen ebben a melegben már egy apró szikra is elegendő lehet ahhoz, hogy tűz üssön ki a motortérben. Az olajsár eltávolítása idő- és munkaigényes folyamat. Sajnos könnyen előfordulhat, hogy a BKV-nál nincs elegendő idő a megfelelő műszaki karbantartásra, mivel egyes vonalakon a kapacitás teljes kihasználásával üzemelnek, és így előfordulhat, hogy nincs tartalékbusz a rendszerben.”


Link másolása
KÖVESS MINKET:

Népszerű
Ajánljuk
Címlapról ajánljuk


HÍREK
A Rovatból
„Találtunk két útlevelet” – megszólalt a 8 magyar áldozatot követelő kenyai repülőgép-baleset egyik szemtanúja
A gép 10 perccel a felszállás után, kb. 40 kilométerrel a felszállási helyétől zuhant le. Gyerekek is vannak az áldozatok között.


Ahogy arról korábban beszámoltunk, repülőgép-szerencsétlenség történt Kenyában, a Maasai Mara nemzeti park felé tartó úton. A balestben 11-en haltak meg, köztük nyolc magyar állampolgár.

Az esetről videós anyagot forgatott a Citizen TV Kenya helyi csatorna. Ebben elmondják: A reggel a Kwale megyei Tsimba Goliniben történt repülőgép-szerencsétlenségben elhunyt 11 ember holttestének kiemelése még folyamatban van, mivel a heves esőzések nehezítik a munkálatokat.

A gépen 10 turista – nyolc magyar és két német állampolgár – valamint egy kenyai pilóta utazott. A Mombasa Air Safari tulajdonában lévő repülőgép a Diani repülőtérről szállt fel, és a Maasai Marában található Kichwa Tembo felé tartott.

A Közlekedési Minisztérium közlése szerint a gép 10 perccel a felszállás után, Diani-tól 40 kilométerre tűnt el a radarról. A gép egy bozótos területre zuhant és felrobbant. A balesetet senki sem élte túl.

Szemtanúk egy robbanásról és a helyszínen tomboló tűzről számoltak be. A mentési munkálatokat nehezíti, hogy a holttestek szétszóródtak.

Belio Kipsang, a bevándorlási hivatal államtitkára a helyszínre látogatott, és megerősítette, hogy a baleset okának kivizsgálását a légi baleseteket vizsgáló osztály vezeti. A repülőgépet üzemeltető cég ígéretet tett, hogy együttműködik a hatóságokkal és támogatja az áldozatok családjait.

Egy szemtanú úgy fogalmazott: „Amikor otthon voltam, körülbelül 500 méterre [a helyszíntől], egy nagyon hangos zajt hallottam, aztán egy robbanást.”

Egy másikuk szerint:

„Amikor odaértünk, láttuk, hogy a tűz nagyon erősen ég. Nem tudtuk eloltani. Amit találtunk, azok felismerhetetlen emberi testrészek voltak... és papírok voltak szétszóródva, találtunk vagy két útlevelet és két személyi igazolványt...”


Link másolása
KÖVESS MINKET:

HÍREK
A Rovatból
A La Repubblica közzétette a videóját Orbán Viktorról, aminek tartalmát Orbán Balázs szerint elferdítettek
Orbán Rómában beszélt az orosz olajról, az árakról és az amerikai szankciókról. A videó alapján az olasz újságíró faggatta, Trump nevét ő nem mondta ki.


Orbán Viktor hétfőn Rómában járt, ahol pápai audiencián is részt vett. A látogatás után a Minerva szálloda előtt az olasz sajtónak nyilatkozott, és szóba kerültek az orosz szankciók is.

Az olasz Repubblica című lap arról számolt be, hogy Orbán Donald Trump döntését is bírálta, aki még elnökként szankciókat vezetett be a Rosznyefty és a Lukoil orosz olajvállalatok ellen. A cikk szerint a magyar miniszterelnök washingtoni látogatásán azt is felvetheti majd, hogy ezeket az intézkedéseket érdemes lenne visszavonni.

A magyar kormány szerint azonban a lap félreértelmezte Orbán Viktor szavait. Orbán Balázs politikai igazgató szerint a cikk címe félrevezető, mert hamis képet fest arról, mi hangzott el valójában.

A Repubblica egy videót is közzétett a helyszíni beszélgetésről. A felvételen Orbán Viktor arról beszél, hogy Európának kevés beleszólása lesz abba, hogyan alakul a kontinens biztonsága vagy az orosz–ukrán viszony. Ezeket inkább az oroszok és az amerikaiak fogják alakítani. Ezután arról is szót ejtett, hogy szerinte Európa elveszítheti versenyképességét, amit szerinte a zöldfordulat és az energiaárakat növelő döntések is befolyásolnak.

Amikor az újságíró rákérdez, hogy hibázott-e Trump a szankciókkal, Orbán így válaszol:

„Hamarosan Washingtonban leszek, és beszélünk majd erről. Különösen az érdekel, hogyan tudnánk a magyar gazdaság számára egy működőképes rendszert kialakítani, mivel Magyarország nagymértékben függ az orosz olajtól és gáztól. Nélkülük az árak az egekbe szöknének, és súlyos ellátási hiány alakulhatna ki.”

Az újságíró ezután újra visszakérdez, hogy a szankciók szerinte túlzók-e. Orbán válasza: „Magyar szemszögből igen.” A miniszterelnök azt is elmondja, hogy próbálnak egy Magyarországra szabott különleges megoldást találni.

A Repubblica később reagált arra is, hogy Orbán Balázs fake news-nak nevezte a tudósításukat. Azt írták: „szerencse, hogy megnyomtuk a felvétel gombot a telefonon”, és úgy vélik, a videó alátámasztja az állításaikat.

A fake news ellen küzdő Orbán Balázs egyébként egy másik mai posztjában egy mesterséges intelligenciával készített, hamis állításokat tartalmazó videót készített Magyar Péterről.


Link másolása
KÖVESS MINKET:

Ajánljuk

HÍREK
A Rovatból
Török Gábor: Sokféle tudatos hazugság volt már nálunk a kampányokban, de ez szintlépés
A politológus szerint ilyen mennyiségű és ilyen minőségű hazugsággal eddig még senki nem próbálkozott, és valószínűleg a magyar politikatörténetben új nevet fog kapni a jelenség, amit a kormány csinál.


Török Gábor is reagált a kormány mesterséges intelligenciával készült videóira és képeire, amelyeknél valótlan állításokat adtak Magyar Péter szájába, illetve manipulált képeket is felhasználtak.

A politológus Facebook-oldalán közzétett bejegyzésében történelmi és kampánytörténeti kontextusba helyezte a jelenséget. A poszt elején egy Bismarcknak tulajdonított, de valójában egy Louis Berger nevű német nemzeti liberális politikushoz köthető idézettel vezette fel mondandóját: „Sohasem hazudnak annyit, mint választás előtt, háború alatt és vadászat után.”

Török emlékeztetett arra, hogy a magyar politikai életben sokféle tudatos hazugság felbukkant már a kampányokban, de szerinte az egyik legdurvább a 2006-os eset volt: „Eddig talán a 2006-os szocialista módszer volt a legdurvább. Ahogy az akkori miniszterelnök később zárt körben megfogalmazta: ‘Nyilvánvalóan végighazudtuk az utolsó másfél-két évet. Teljesen világos volt, hogy amit mondunk, az nem igaz.’”

A politológus szerint ugyan a mostani kampányeszközök sem példa nélküliek, de így is komoly szintlépést jelent az, amit az elmúlt hónapokban látni lehetett.

„Ami most történik, az sem újdonság, volt már ilyen is sokszor, de egyértelműen szintlépést látunk ezekben a hónapokban.”

Török úgy látja, most nem elsősorban az ország helyzetéről hangzanak el valótlan állítások, hanem az ellenzék szándékairól, ráadásul ezt már nem is csak célozgatások szintjén teszik: „Itt (elsősorban) nem az ország helyzetéről hazudnak, hanem az ellenfél szándékairól mondanak nyilvánvalóan igazolhatatlan, hamis dolgokat. És már nem is csak suttogva, hanem frontpolitikusok szájából, beleállva.”

Szerinte ilyen mennyiségű és ilyen minőségű hazugsággal eddig még senki nem próbálkozott:

„Ilyen mennyiségben és ilyen minőségben korábban még senki sem próbálkozott ezzel, valószínűleg önálló fejezetet és valami szemléletes elnevezést érdemel majd a magyar kampánytörténelemben.”

Posztja végén úgy fogalmazott: „De addig még azt is megtudjuk, hogy miképpen reagálnak erre a magyar választók.”


Link másolása
KÖVESS MINKET:


HÍREK
A Rovatból
„Repülésre alkalmas volt az időjárás, a gép is jó állapotban volt“ – ezt mondta a kenyai lágitársaság elnöke a nyolc magyar áldozatot követelő tragédiáról
Az áldozatok két család és egy ismerősük voltak, a külügy azonosítja őket. A konzul a helyszínre indult, miközben szemtanúk szakadó esőről és rossz látásról beszélnek.


Tizenegyen meghaltak egy kenyai kisgépes balesetben, köztük nyolc magyar. A Mombasa Air Safari menetrendszerinti járata a Diani repülőtérről a Masai Mara Nemzeti Parkba tartott

„Az eset a felszállás után 10 perccel történt; a gép emelkedő terepnek csapódott. A repülésre alkalmas volt az időjárás, a gép is jó állapotban volt. Gyakran használtuk, és rendszeresen ellenőriztük a műszaki állapotátö – idézte az RTL Híradó John Cleave-t, a Mombasa Air Safari elnökét. „Nagyon tapasztalt kapitány volt; jól ismerte az útvonalat és a repülőgépet” – tette hozzá a cégvezető.

„Nyolc magyar állampolgár, két család tagjai és egy ismerősük hunyt el. Sajnos két kiskorú is van az áldozatok között. Az azonosítás folyamatban van; amint megkapjuk a hivatalos információt az áldozatok személyazonosságáról, a hozzátartozók értesítése megtörténik” – ezt már Szijjártó Péter külügyminiszter mondta el a tragédia kapcsán.

A külügy szerint a konzul a helyszínre indult, a miniszterelnök részvétét fejezte ki. A katasztrófát senki sem élte túl; 11 ember volt a fedélzeten – hangzott el az RTL Híradóban.

„Bár ez egy légcsavaros, gázturbinás hajtómű, tehát viszonylag kevés karbantartást igényel, és a karbantartást komoly szakműhelyekben kell elvégezni, az afrikai régióban – különösen ebben a légi szolgáltatói szegmensben – a karbantartási viszonyok nem a legjobbak”

– értékelte a balesetet a csatornának Madas László, repülési igazságügyi szakértő.

A tragédia körülményeit a helyszínen egy független szakértőkből álló bizottság vizsgálja.

Az RTL Híradóriportja a tragédiáról

Link másolása
KÖVESS MINKET: