Száraz január: minden eddiginél nagyobbat csökkent az alkoholfogyasztás a briteknél
Minden eddigi rekordot megdönthet az idei száraz január, írja a The Guardian a brit kocsmák és az alkoholértékesítés adatai alapján. Egyre többen fogyasztanak alacsony alkoholtartalmú vagy teljesen alkoholmentes italokat, és a fiatalok által diktált trendhez egyre többen csatlakoznak az idősebbek közül. Három nappal a kihívás vége előtt elmondható: a januári alkoholszünet alaposan megviselte a szigetország kocsmáit.
A CGA piackutató minden héten felmérést közöl a kocsmák és bárok italforgalmáról. A legutóbbiból kiderül, hogy az elmúlt két hétben 7 százalékkal kevesebb szeszes italt adtak el, mint tavaly ilyenkor, míg a múlt héten ennél is drasztikusabban, 19 százalékkal esett vissza az alkoholos italok iránti kereslet. A visszaesés mögött főképp a kedvezőtlen időjárást és a gazdasági helyzetet látják a szakértők, de már az alkoholmentes kampány is érezteti hatását az eladásokban.
A Brit Sör- és Kocsmaszövetség (BBPA) szerint a puboknak gyorsan alkalmazkodniuk kell az új trendhez, és egyre több alacsony alkoholtartalmú vagy alkoholmentes italt kell kínálniuk a vendégeknek. Ezzel továbbra is megtarthatják fontos szerepüket a közösségekben.
Az alacsony alkoholtartalmú és alkoholmentes italok értékesítése a brit kocsmákban és a szupermarketekben az elmúlt évben ugrásszerűen megnőtt: 2023 júniusában 23 százalékkal többet érékesítettek, mint januárban, és várhatóan az arány még tovább fog nőni, mivel egyre több ilyen termék jelenik meg a boltokban.
A száraz januárt 11 évvel ezelőtt útjára indító Alcohol Change UK nevű nonprofit szervezet szerint rekordszámú letöltést ért el a Try Dry okostelefonos alkalmazás. Múlt heti összesítésük alapján majdnem annyian döntöttek az alkoholmegvonással idén januárban, mint a megelőző tíz évben összesen.
A kocsmaszövetség megrendelésére készült felmérés szerint a fiatalabbak egyre nagyobb számban mondanak le az alkoholfogyasztásról. Mostanra a 25 év alattiak körülbelül negyede egyáltalán nem iszik szeszes italokat, ami az alkohol egészségre gyakorolt hatásainak növekvő tudatosításával és a közösségi médiában részegekről terjedő videók hatásának köszönhető. A Z generáció tagjai ugyanis nem szeretnék, ha öntudatlan állapotban készült videók terjednének róluk az interneten. Ezzel párhuzamosan egyre több idős ember is a pohár letétele mellett dönt.
A trendet alátámasztja, hogy csak tavaly 509 pub zárt be az országban. A kocsmaszövetség szerint az utóbbi hat évben a pubok 6 százaléka húzta le a rolót örökre, vagy rövidítették meg a nyitva tartást.
Dr. Claire Markham, a Nottingham Trent Egyetem szociológia és kriminológia főelőadója kutatása szerint egyre inkább változik az a vélemény, hogy nincs értelme kocsmába menni, ha nem lehet alkoholt inni. A puboknak pedig reagálni kell a helyzetre, mert szerepüket gyorsan átvehetik a kávézók, könyvtárak és egyéb közösségi terek, ahol italozás nélkül is lehet találkozni a barátokkal, ismerősökkel.