SZEMPONT
A Rovatból

Szabó Tímea: Mindent alárendelnek a hatalom megtartásának, most 200 ezer bántalmazott nőt aláztak meg

Fizetésmegvonással büntetik Szabó Tímeát, amiért egy bizottsági ülésen felmutatta az összevert Orosz Bernadett fotóját. A képviselő szerint ez abszurd. Pedig csak annyit javasolt, hogy a bántalmazott nők hozzátartozói is kérhessenek távoltartást.
Fischer Gábor - szmo.hu
2025. szeptember 18.



Szerdán az Országgyűlés Igazságügyi bizottsága javaslatot tett Szabó Tímea fizetésének megvonására. A Párbeszéd képviselőjét azért büntetik, mert a nők elleni erőszakról szóló vita közben felmutatta az összevert Orosz Bernadettről készült fotót. „Nem a bántalmazott nők mellett állnak ki, hanem azt a képviselőt büntetik, aki szembesíti őket a tragédiával” - kommentálta mindezt a képviselő.

Miért nem működik hatékonyan ma a bántalmazott nők védelme Magyarországon, mit javasolt ennek orvoslására, és vajon mi lehet az oka annak, hogy a Fidesz ennyire ellenáll? Erről beszélgettünk Szabó Tímeával.

– Meglepődött?

– A 15 éves parlamenti pályafutásom alatt ilyen még nem történt. Ilyet még Kövér László sem csinált. Egy nagyon konkrét ügy kapcsán nyújtottam be határozati javaslatot a parlamentnek, a nők elleni erőszak visszaszorításáról. Ezt éppen ismertettem a bizottságban. Megjegyzem, négy és fél hónapja nyújtottam be, csak most tűzték napirendre. A javaslatot Orosz Bernadett ügye ihlette. Ugyanis

májusban enyhítették négy hónappal annak a férfinak a büntetését, aki őt a felismerhetetlenségig megverte. A büntetés enyhítésének az indoka az volt, hogy a férfi elvesztette az állását.

Ez annyira abszurd volt, hogy azonnal újra benyújtottam a határozati javaslatot: benne van az Isztambuli Egyezmény ratifikálása, és több, bántalmazott nőket érintő fontos kérdés, például hogy a távoltartást ne csak az áldozat kérhesse, hanem a közeli hozzátartozó is, hiszen sokszor megfélemlítik az áldozatokat. Tudjuk, volt olyan eset, amikor a távoltartás elmulasztása egy kisgyerek halálához vezetett, mivel az anya félt kérni, a nagymama lépett, aztán a férfi megölte a gyereket.

– Kik kérhetnék most a távoltartást? A gyámügy, a családvédelem nem kérhet?

– Kérhet, de ez általában már a büntetőeljárás szakaszához kötődik; ott van szerepe a családvédelemnek, és ők is kérhetik. A jelen jogszabály szerint azonban csak az érintett áldozat kérheti. Én kibővíteném: kérhesse hatóság, illetve közeli hozzátartozó.

– Térjünk vissza a történtekhez.

– Egy politikamentes, pártoktól független javaslatot nyújtottam be. Ennek szemléltetésére, mivel Orosz Bernadett ügye kapcsán íródott a javaslatom, felmutattam az ő fotóját: egy képet arról, hogyan néz ki valójában, és mellé tettem azt, hogy hogyan nézett ki a brutális verés után.

Ezt Vejkey Imre, az Igazságügyi Bizottság KDNP-s elnöke úgy értelmezte, hogy tiltott „szemléltető eszközt” használtam.

Ez vicc: csupán megmutattam, kiről is szól többek között a javaslat. A videón látszik, hogy a felszólítás után le is tettem a papírt, de ha nem teszem le, akkor sem lenne helyénvaló ilyen büntetést kiszabni. Vejkey ugyanis azt javasolta, hogy mivel megszegtem az országgyűlésről szóló törvényt, vonják le a fizetésemet, amit a Fidesz–KDNP egyhangúlag megszavazott. Engem már sokszor büntettek az elmúlt tíz évben, összesen több mint 10 millió forintra, de ilyen még nem fordult elő. Ez az abszurditás csúcsa, a szervilizmus mintapéldája.

– Ott azonnal döntés született, jogorvoslat nélkül?

– Ez az Igazságügyi Bizottság érvényes döntése, elküldik Kövér Lászlónak, és ő határozza meg a mértékét.

– Önnek egy szava sem lehetett?

– Nincs érdemi jogorvoslat. A mentelmi bizottságban is többségben van a Fidesz, másodfokon pedig az Országgyűlés szavaz, ahol kétharmaduk van. Szó sincs a tisztességes eljárásról, amit az európai jog is előír.

– Ezután a javaslatról esett még szó, vagy ezzel le is zárult a téma?

– Esély volt vitázni róla, de teljesen abszurd állítások hangzottak el. Csak a szokásos: az Isztambuli Egyezmény „gender-migráns-Brüsszel”, és különben is minden rendben van Magyarországon. Nagyjából ez volt az mondandójuk.

Ki fogom tenni a vita teljes videóját, hogy látszódjon, mennyire nem értik, és mennyire nem akarnak kiállni a bántalmazott nők mellett.

A bizottság egyetlen fideszes női tagja például Varga Juditot hozta fel, hogy mi van vele? Úgy tett, mintha a javaslatunk épp ne védené őt is. Elmondtam: ez is az ő szégyenük, hiszen Bayer Zsolt maga mondta egy műsorban, hogy több mint tíz éve tudnak arról, hogy Varga Juditot szerinte bántalmazta a férje. Ha így volt, akkor tíz évig nem tettek semmit, hogy megvédjék az egyetlen női miniszterüket? Ez róluk állít ki szegénységi bizonyítványt. Közben pontosan tudjuk, hogy a hivatalos statisztikák szerint is minden héten meghal egy nő, minden hónapban egy gyermek családon belüli erőszak miatt, és évente összesen 200 ezer nőt ér valamilyen bántalmazás.

Szerencsére nem mind halállal végződik, de bántalmazáson esnek át.

– Végül a javaslatát az Országgyűlés elé engedték?

– Beszélgettek róla, majd leszavazták. Az összes fideszes és KDNP-s képviselő leszavazta a javaslatot. Szerintük minden rendben van, rengeteget tettek az elmúlt években, az Isztambuli Egyezmény pedig „úgy hülyeség, ahogy van”.

– Tegye a szívére a kezét: amikor bement ezzel a javaslattal, számított másra?

– Arra nem feltétlenül, hogy átmegy és megszavazzák. De arra sem, hogy ekkora cirkusz lesz abból, amikor egy fotóval szembesítem őket azzal, hogy az elmúlt 15 évben nem tettek érdemben semmit a bántalmazott nők védelmében. Arra pedig végképp nem számítottam, hogy egy fotó bemutatása után a fizetésemből vonnak le. Ezt ott el is mondtam: akár az egész fizetésemet elvehetik, nem érdekel. De ezzel nem engem bántottak, hanem a 200 ezer bántalmazott nőt, köztük Orosz Bernadettet, a hatgyerekes édesanyát alázták meg, aki továbbra sem számíthat az állam segítségére.

– Ha úgy gondolta, hogy úgysem kerül be a parlament elé, akkor csak a jegyzőkönyv kedvéért futotta le az ügyet? Durvábban is fogalmazhatnék: mi értelme ennek?

– Az, hogy felhívjuk a figyelmet, és a nyilvánosságon keresztül bemutassuk a problémát. A tapasztalatom az, hogy ha valamit elégszer, szemléletesen mutatunk be a kormánypártoknak, nem feltétlenül a mi javaslatunkat fogadják el, de a háttérben lépnek. Volt ilyen. Amikor a mentők fizetésemelését hónapokig követeltem, többször benyújtottam a javaslatomat, leszavazták, majd mégis megemelték a mentők bérét. Egy ilyen parlamentben, ahol csekély az esély a javaslataink elfogadására, az a feladatunk, hogy felhívjuk a kormánypárti képviselők figyelmét a problémára. Meghallják, látják. Például nagyon konkrét kérdés:

Miért ne kérhetné a távoltartást egy közeli hozzátartozó, ha az áldozat retteg a hatóságokhoz fordulni? Ez nem „Soros-Brüsszel-migráns” ügy.

Nyugodtan betehetnék a következő csomagjukba. Ezeket az ügyeket fel lehet építeni úgy, hogy ne feltétlenül a mi javaslatunk alapján, de a társadalmi nyomás miatt foglalkozzanak velük.

– Ha félretesszük a politikai ítéleteket, mi lehet a valódi oka ennek a makacsságnak?

– Szerintem a szívük mélyén tudják, hogy iszonyúan problémás, amit a kormány évek óta művel, és szégyellik is. De nincs megengedve nekik, hogy elismerjék a hibát, hogy kiszavazzanak, hogy mellénk álljanak. Marad az, hogy „csak azért is” beleállnak, és

magukat is próbálják meggyőzni, hogy igazuk van, különben elviselhetetlenné válik az életük.

Ha valaki tudja, hogy ilyen bűnöket követnek el, azzal nehéz együtt élni. Marad, hogy magukat is meggyőzzék arról, hogy minden rendben van. Más okot nem tudok elképzelni.

– De mi az igazi ok, amiért ennyire ellenállnak ennek a témának?

– Szerintem mindig kell egy külső ellenség, és mindent ennek rendelnek alá. Ha ez az LMBTQ-közösség vagy Brüsszel, akkor mindenre ráteszik ezt a címkét. Az Isztambuli Egyezményt is erre hasznják, mert így el lehet terelni a figyelmet a probléma valódiságáról, és a törzsközönségük számára hihető magyarázatot adhatnak az elutasításra. Azt nem mondhatják, hogy „csak”, vagy azt sem, hogy nincs nők elleni erőszak, nincsenek áldozatok. Valamit ki kell találni.

Mindent alárendelnek a propagandagépezetnek és a hatalom megtartásának.

Az ő világképükbe nem fér bele egyetlen társadalmi csoport valódi, érdemi védelme sem.

– Mik voltak a konkrét érvek a bizottságban? Valamit csak kellett mondaniuk.

– A Fidesz női képviselője, Hegedűs Barbara nőként a leggyalázatosabb dolgokat mondta. Azt, hogy minden jogszabály a helyén van, védett házakat hoztak létre. Erre elmondtam: a védett ház lényege a titkosság, hogy ezáltal védjék meg az elrejtőzni képtelen áldozatokat. Egy fideszes vidéki polgármester viszont videóban mutatta be a védett házat, amivel gyakorlatilag megmutatta az összes bántalmazónak, hová menekítik a nőket, hol kell keresni őket. Látszik, hogy nem értik a lényeget. A képviselőasszony számokat emlegetett Németországból és Belgiumból az Isztambuli Egyezmény ratifikálása után, forrás megjelölése nélkül. Elmondtam neki, hogy nem érti, mi a célja az egyezménynek.

Nem azért kell ratifikálni, mert attól egyik napról a másikra megszűnik a családon belüli erőszak, ahogy a Btk. sem szünteti meg a gyilkosságokat, hanem azért, mert az az államot kötelezi konkrét lépésekre: hogyan védje a nőket, milyen intézkedéseket és jogszabály-változtatásokat kell meghozni.

Ahogy beszéltek, látszott, hogy nem értik a problémát, miközben papolnak a család szentségéről. Szerintem ez igazán alávaló.

– Itt leszavazták. Hogyan tovább? Annyiban hagyja, fut még egy kört két hónap múlva, más adja be? Mi a folytatás?

– Beadtam egy másik javaslatot is, három hete, amikor Renner Erika másik zaklatóját kiengedték. Ott is jogszabályi vagy végrehajtási hiányosság látszik. A bizottsági ülés előtt elmondtam: a képviselő feladata nem kizárólag a jogalkotás. Benne van a munkaköri leírásunkban az is, hogy figyeljük az elfogadott jogszabályok gyakorlati megvalósulását, monitorozzuk, hogy elérik-e a célt. Ha kiderül, hogy jó szándékkal elfogadtunk valamit, de nem javított a helyzeten, kötelességünk javítani rajta. Lehet, hogy hoztak pozitív intézkedéseket, de láthatóan nem elég, vagy nem éri el a célt. Azt a javaslatot azért adtam be, mert augusztus végén kiderült, hogy Renner Erikának, a „lúgos orvos” áldozatának másik zaklatója, aki halálosan fenyegette őt, börtönbe került, majd néhány hónap után kiengedték arra hivatkozva, hogy elmeállapota miatt nem tartható bent.

Maga az elkövető mondta, hogy meg akarja ölni a nőt, mert nem tartja helyesnek a bírósági döntést. Ehhez képest kiengedték, az áldozatot pedig nem értesítették.

A következő tárgyaláson megjelent, és nekitámadt Renner Erikának. Ez augusztus 20. körül történt. Ekkor nyújtottam be a javaslatot. A rendőrség két hétig nem értesítette az áldozatot, hogy a támadója szabadlábon van. Ilyenkor kötelességük lenne valamilyen védelmet biztosítani. Mérő Vera posztjában olvastam, hogy a kerületi kapitányságról valaki cinikusan felhívta őt. hogy „most azonnal mondják meg telefonban, milyen védelmet kérnek, különben nem kapnak”. Nyilvánvaló, hogy jogszabályi hézag vagy végrehajtási probléma van. Képviselőként, törvényhozóként, ezzel kezdenünk kell valamit.


Link másolása
KÖVESS MINKET:

Népszerű
Ajánljuk
Címlapról ajánljuk


SZEMPONT
A Rovatból
Závecz Tibor a pedofília-vádakról: Visszatért az a téma, amelytől a Fidesz megszabadulni vélt
Orbán Viktornak elemi érdeke, hogy ezt a folyamatot leállítsa, mert a Fidesz jelenleg védekezni kényszerül, így nem tudja folytatni a jóléti intézkedései kommunikációját - mondja a közvéleménykutató, aki a jövő évi választásokig még sok várartlan fordulatra számít.


A Závecz Research legfrissebb, augusztus végén és szeptember elején végzett kutatása szerint a nyári hónapokban a Tiszának 32-ről 33 százalékra, a Fidesznek 26-ról 28 százalékra nőtt a támogatottsága a teljes népességen belül. A biztos szavazó pártválasztók csoportjában a Tisza Párt támogatottsága 46, a Fideszé 36 százalékos. De ez a felmérés még a bizonyítékok nélküli Zsolti bácsizás előtt készült, ami háttérbe szorította a Fidesz kampányát a Tisza állítólagos adóemelési terveiről és az új jóléti intézkedésekről.

Hogyan hathatnak a híresztelésekre alapult pedofil-vádak a két nagy párt versenyére? Erről beszélgettünk Závecz Tiborral, a Závecz Research alapító-ügyvezetőjével.

– Magyar Péter feltűnése a kegyelmi botrányhoz kötődött. A gyerekvédelemmel kapcsolatban ismét megfogalmazódó kritikák, a Szőlő utcai nyomozás homályos részletei, és a bizonyítékok nélküli Zsolti bácsizás elmozdíthatja az erőviszonyokat?

– A Fidesz egyszer már lezárta a kegyelmi ügyet. Lehet vitatni, hogy minden kérdésre megvan-e a válasz, de intézkedések születtek, átvilágítások történtek. A kormánypárt idén már úgy érezhette, hogy kilábalt a kegyelmi ügy problémahalmazából, és a támogatottsági adatokon nem látszott negatív hatás: a szavazók feldolgozták a disszonanciát. Most a helyzet érdekessége, hogy tények helyett híresztelések vannak, mégis zajlik a kommunikációs adok-kapok.

Visszatért az a téma, amelytől a Fidesz megszabadulni vélt. Elemi érdeke, hogy ezt a folyamatot leállítsa, mert a korábbi események egyik következménye volt Magyar Péter politikai pályájának indulása.

Hogy a mostani technika jó-e, nem tudjuk, de a történéseket meg kell állítania, különben a kampány során magyarázkodnia kell. Közben az ellenzék, a DK és Magyar Péter is, vélhetően napirenden tartja az ügyet. Utóbbi 14 kérdést tett fel a kormányinfó után, amelyek a gyermekvédelemről és a Szőlő utcai ügyekről szólnak. Ez az érzelmeket is megmozgatja. A mérések egy adott pillanatot összegeznek, a hétfői parlamenti történéseknek és folyományainak hatása hetek múltán lesz érzékelhető.

– A bizonyíték nélküli vádak sulykolása nem ismeretlen a Fidesznek, de mintha nem tudná, mit tegyen most, amikor ők azok, akik védekezni kényszerülnek. Közhatalmi eszközei persze vannak, de valóban ez a megoldás?

– Az emberek véleményét sok minden alakítja. A szóbeszédek és alá nem támasztott karakterrombolások is gyengíthetnek pozíciókat. Erre sok példa volt korábban, de ellenpélda is: Magyar Péter esetében a karaktergyilkossági kísérletek nem hoztak érdemi negatív hatást, a tábora összeállt. Most fordított szereposztásban, tények nélkül, híresztelésekre épül egy narratíva.

A Fidesz valóban, inkább hatalmi pozícióból reagál, de ez nem biztos, hogy elég, mert a választók véleményét kell orientálni.

A választók ugyanis azt várják, hogy a kormányzat egyértelműen kijelentse: ennek semmi alapja nincs, a pedofíliát elítéli, a gyerekvédelem elsődleges. Úgy tűnik, ha némi késlekedéssel is, de felismerték ezt a kommunikáció irányítói, mert csütörtökön, pénteken már több olyan megnyilvánulás volt kormánypárti politikusoktól, ami megfelel a választók elvárásainak.

– Benne van a pakliban, hogy ebből is akkora lemorzsolódás lesz a Fidesz táborában, mint a kegyelmi botránynál?

– Ez attól függ, hogy Orbán Viktor milyen súllyal és hányszor szólal meg. Eddig tőle három reakciót láttunk: a hétfői parlamenti megszólalását, nagyjából arról, hogy a híreszteléseknek nem hagynak teret, mindenki megkapja méltó büntetését, és két napra rá egy Facebook-bejegyzést, valamint a péntek reggeli interjút, hasonló tartalommal. Igaz, itt már nem csak a jogkövetkezményekről beszélt, hanem azt is kijelentette, hogy a kormány minden tagja ártatlan. Mivel a hívek alapvetően neki hisznek, az ő megszólalásai tudják megnyugtatni vagy éppen bizonytalanságban tartani a tábort. A többiek megszólalásai kevésbé meghatározók. Az első nap zavar látszott, a következő napon már egységesebb irány körvonalazódott. A kormányinfón Gulyás Gergely is kapta a kérdéseket. Orbán további megnyugtató választ ad a táborának, az erózió elkerülhető. A Fidesz célja azonban több: az, hogy a téma kikerüljön a közbeszédből, és más napirendi pontok uralják azt.

Jelenleg védekezni kényszerül, így nem tudja folytatni a jóléti intézkedései kommunikációját.

A sajtóban is ez tükröződik. Régen a Fidesz kampányai sokszereplősek voltak: különböző rétegekhez más-más politikus szólt. Most viszont mindenki azt figyeli, hogyan reagál Orbán Viktor az aktuális ügyekre.

– Mikor látszódhat először, mit okozott az erőviszonyokban a most nagyon felhangosodott pedofil ügy?

– Egy ilyen ügy felerősödése után nagyjából egy hónap múlva érdemes mérni, hogy volt-e hatás. Semmilyen politikai fórumot nem fog elkerülni ez a téma, a Fővárosi Közgyűlésben is erről vitáztak. Minden politikai szereplő igyekszik álláspontot elfoglalni, a másikat megszólalásra kényszeríteni, kommunikációs hibát kiprovokálni, ami például hétfőn sikerült is.

– A kormánypárt szerint a nyarat a Fidesz nyerte. Kimondhatjuk ezt?

– Nem tudom, mi a mérőeszköz. Közvélemény-kutatóként, ha egy időszak nyertesét akarjuk megnevezni, az azt jelenti, hogy az illető támogatottsága emelkedik, az ellenfélé pedig csökken. Minden más: hogy ki járta többet az országot, ki nyilatkozott többet, kinek volt erősebb online jelenléte, mérhető ugyan, de elemzőként ezeket nem tartanám döntőnek. Ami tény:

megállt a Fidesz visszaesése és a Tisza előretörése, a két párt között pedig állandósult egy körülbelül 10 százalékpontos különbség.

Ha a „nyerés” azt jelenti, hogy valaki nem esik tovább, akkor a Fidesz „nyert”, de a különbség megmaradt, a Tisza előnye markáns, tehát a nyertes pozíció e pártnak is kijár. A Fidesz az online térben próbált erősíteni, ennek szervezeti manifesztációi a Harcosok Klubja és a Digitális Polgári Körök, Orbán Viktor pedig podcast-körúton vett részt. Emellett kormányzati intézkedéseket jelentettek be, amelyek különböző társadalmi csoportoknak kedveznek. A másik oldalon a Tisza az online mellett erősebb offline tevékenységet folytatott: olyan területekre is elment a pártelnök, ahol a párt pozíciói gyengébbek, a kisebb és közepes városokba. A nyáron történt az is, hogy a Tisza a kormányzati kompetenciájából többet mutatott, és több lépcsőben, például a nagykanizsai kongresszuson, konkrét javaslatokat tett, köztük adózási elképzeléseket is nyilvánosságra hozott(például 9%-os személyi jövedelemadó). A nyugdíjasoknak és más csoportoknak is ígért konkrétumokat, víziót. Ősszel ezen az úton haladt tovább: ahol lemaradása volt, például az idősek, nyugdíjasok csoportja, ott célzott ígéreteket tett (SZÉP-kártya, a minimálnyugdíj 200 ezer forintra emelése, a leszakadó nyugdíjak arányosabb, magasabb emelése). Tehát összességében nem tudok nyertest mondani: mindkét nagy párt tette a dolgát.

– Minek tudható be a Tisza megtorpanása? Miért álltak be a frontok?

– A Tisza egy olyan 2,7 milliós szimpatizáns-táborral rendelkezik a teljes népességen belül. Itt már meg kell küzdeni az újabb támogatókért. Egy darabig vitte a lendület, az újdonság varázsa, az ellenzéki szavazók sikeréhsége. Fontos pont volt az EP-választás is, amely megmutatta, hogy 30% feletti támogatottságot tud elérni. Eljött azonban az a pont, amikor célzottan kell társadalmi csoportokat elérni speciális üzenetekkel.

Az a tábor, amely ellenzéki orientációjú, nem szereti Orbán Viktort, le akarja váltani, és győzelmi potenciált lát Magyar Péterben, összeállt és stabilizálódott.

Innentől két feladat van: tíz-, ötven-, százezres nagyságrendben új szavazókat gyűjteni célzott üzenetekkel, és erősíteni az aktivizálást. A 2,7 milliós táborban jelenleg a részvételi hajlandósága magas, 70% fölötti. Hogy ez fennmaradjon, napi üzenetek sokaságát kell megjeleníteni, hogy a választók érezzék a párt potenciálját. Hogy ennek lesz-e hozadéka, azt ősszel látjuk meg. A Fidesz oldalán két tényezőt látok. Az egyik az, hogy kedvező helyzetben van, mert nem ígérnie kell, hanem döntenie. És döntött is jóléti intézkedésekről, amelyek egyes társadalmi csoportoknak kedveznek (például október 1-jétől az szja-mentesség a háromgyerekes anyáknak, az Otthon Start beindítása). Ezek célzott döntések a süllyedés megállítására és új szavazók gyűjtésére. A másik pedig Orbán Viktor szerepvállalása. Korábban külpolitikai témákra fókuszált, most a belügyekre helyezte a hangsúlyt.

A Fidesz-tábor erősen kötődik Orbánhoz; aktivitása megállíthatta azokat, akik hezitáltak.

Hogy hoz-e új szavazókat a bizonytalanok közül, az kérdés.

– Orbán Viktor fordíthat? Körülbelül 10%-ról fordítani bő fél év, hat és fél hónap alatt elég nagy teljesítmény lenne, de persze nem lehetetlen.

– 2021 őszén, az előválasztások idején, az akkori ellenzék nem állt rosszul. 2022-ben aztán 16-17 százalékpontos különbséggel vesztett. Fél év alatt tehát sok fordulat történhet: meg lehet gyengülni és meg lehet erősödni is. A mostani 10%-os különbség tehát csak egy kiinduló helyzet.

Nagyon más a szituáció, de a különbséget növelni vagy azon fordítani nem lehetetlen.

2022-ben a háború indulása után a Fidesz gyors reakcióval a biztonságérzet témáját húzta magához, és ez működött. Most nem tudjuk, mi lesz, mert egyszerre vannak pozitív ígéretek és negatív kampányelemek. Sok váratlan fordulat lehetséges, amelyek bármelyik irányba mozdíthatnak. Valószínű, hogy sokan eldöntötték, melyik oldalhoz húznak, de a mozgósítás döntő lesz. A bizonytalanok eléréséért erős verseny zajlik. Ez a kampány több hangszeren játszik, mint korábban. Két párhuzamos politikai akció is fut: a Nemzet Hangja 2.0 és a nemzeti konzultáció, amelyek adatbázisépítésre is alkalmasak.

Október 23-án ráadásul két nagygyűlés is lesz Budapesten, ennek számbeli és vizuális hatása fontos lesz, illetve az esetleges új mondanivaló is számítani fog.

A következő hónapban rengeteg inger éri majd a választókat, ami egyszerre szolgálja a saját tábor megtartását és a bizonytalanok megszólítását. Nehéz megmondani, ki offenzív és ki defenzív; ez folyamatosan változik, mindkét fél a napirend uralására törekszik.


Link másolása
KÖVESS MINKET:

Ajánljuk
SZEMPONT
A Rovatból
Angyal József a háromgyermekes anyák szja-mentességéről: Sokan majd a homlokukra csapnak, hogy „tényleg, nekem jár?”
Az adószakértő szerint sokan lehetnek, akik nem is tudják, hogy ők is jogosultak a szerdától életbe lépő teljes szja-mentességre. Az is lehet, hogy az jár jól, aki utólag érvényesíti a kedvezményt, hogy ne veszélyeztesse a januári béremelését.
Fischer Gábor - szmo.hu
2025. október 01.



Szerdától teljes szja-mentességet kapnak a háromgyerekes anyák, jövő januártól pedig a 40 év alatti kétgyerekesek is. Azok, akiknek családi kedvezmény is jár, ezentúl a járulékbefizetéseiket csökkenthetik vele. Az érintettek minden bizonnyal örülnek az intézkedésnek, hiszen tíz- vagy akár százezrekkel több marad a családi kasszában, azonban a költségvetésen nagy lyukat üt az intézkedés. A legjobban a nagyon jól keresők járnak, mert jövedelemkorlát nincs. És nincs életkorkorlát sem, tehát a kedvezményre mindazok jogosultak, akik valaha három gyereket neveltek. Kiesnek viszont az elvált apák, akkor is, ha náluk vannak a gyerekek.

Aki az szja-mentességet igénybe akarja venni, regisztrálhat a NAV online felületén, de a munkáltatójánál is. Akkor sem vész el ez a kedvezmény, ha ezt az érintett elmulasztja: jövő év elején, az szja-bevallásnál is érvényesítheti mindezt, így az adóhatóság visszautalja neki az év utolsó három hónapjában befizetett adóelőlegét. Pontosan kikre vonatkozik az új szabályozás? Mennyire igazságos? És mennyire fenntartható, hogyan hat a költségvetésre? Erről beszélgettünk Angyal József adószakértővel.

– Októbertől él a háromgyermekes anyák szja-mentessége, amit várhatóan a novemberi fizetésükben éreznek először, vagyis abban a bérben már nem vonnak tőlük adóelőleget, ha regisztrálnak. Jól mondom?

– Tulajdonképpen ez év közben minden kedvezményre igaz: akkor lehet igénybe venni, ha az adózó nyilatkozik róla. Természetesen, ha valaki nem nyilatkozik, a kedvezményt akkor sem veszti el: a májusi adóbevallásában egy összegben érvényesítheti.

A már eddig is járó családi adókedvezményt például sok háromgyermekes család év közben nem veszi igénybe, inkább év végén kap nagyobb, akár millió fölötti összeget, és abból valami komolyabb beruházásra költ.

Tehát a nyilatkozat lehetőség, de nem kötelező.

– Hol és hogyan lehet erről nyilatkozni?

– Az adóhatóság létrehozott egy online felületet. Mégis azt tanácsolnám, hogy inkább a munkáltatónál nyilatkozzanak, mert a háromgyermekes anyák kedvezményének egészen más feltételei vannak, és nem biztos, hogy az érintett tudja, jogosult-e. A munkáltatónál a bérszámfejtő készséggel ad felvilágosítást, elmondja, ki jogosult.

– Hogyan lehetséges, hogy sokan nem tudják, jogosultak-e?

– Mindenekelőtt megjegyezném: én ezt a háromgyermekes, illetve „gyermekes anyák” kedvezményt nem tartom jónak, mert nem a családokat és a gyereknevelést, hanem magát a szülést támogatja. Olyan gyermek után is járhat, aki élve született, például koraszülött volt, majd egy-két évesen meghalt. Ha csak néhány napig is élt, már beleszámít. Gyakran előfordul, hogy valakinek két egészséges, akár felnőtt gyermeke van, közben volt egy koraszülése, a baba meghalt. Így is jogosult lehet. A másik feltétel, hogy legalább 12 évig családi pótlékra jogosultnak kellett lenni.

Ha például egy házasság tönkrement, nagy gyerekek voltak, elváltak, és az apának ítélték a gyerekeket, az anya akkor is megkapja a teljes adókedvezményt, mert 12 évig járt utána családi pótlék.

És az is jogosult lehet, aki 12 évig nevelte a gyerekeit, majd anyagi teher miatt 13 évesen állami gondozásba adta őket. Korhatár sincs: 60–70 éves nagymamák is jogosultak lehetnek. Sokan majd a homlokukra csapnak, hogy „tényleg, nekem jár?”. A feltételekről kevés szó esik, pedig ezt hangsúlyozni kellene.

– Tehát ha 12 évig fennállt a családi pótlékra való jogosultság, de valamilyen okból nem az anya vette fel, hanem a házastársa, akkor is jár az adómentesség? Mindegy, kinek folyósították?

– Pontosan így van, ahogy a családi kedvezménynél is: a házastársak mindegyike jogosult lehet a családi pótlékra. Ha elválnak, onnantól az jogosult, akinél a gyermek marad.

– Ha valakinek volt elhalt gyermeke, attól még háromgyermekesnek számít? A halott gyermek után nincs családi pótlék, tehát ez nem tolható ki tizenkét évig.

– Itt félreértés van. Az egyik feltétel a 12 év jogosultság. Emellett van egy kivétel: ha csak néhány napig állt fenn a jogosultság, de a gyermek meghalt, ez vis maiornak tekintendő, és akkor is járhat a kedvezmény. Tehát párhuzamos feltételek vannak. Ha valakinek több koraszülött gyermeke született és korán elhunytak, akkor is háromgyermekesnek számít, ilyenkor nem a 12 év a döntő. Sokan ezt nem is tudják.

Probléma az is, ha a szülők különváltan, de közösen nevelnek, és megosztják a családi pótlékot: az anya egyszer csak nagy kedvezményt kap, miközben minden más kedvezmény megosztott marad. Így az egyik szülő lényegesen magasabb összegből neveli a gyermeket, akár élethosszig.

Ez társadalmi feszültséget okozhat. Igazságtalan az is, ha válás után a 13 éves gyermek az apához kerül: az apa neveli, mégis az anya jogosult a kedvezményre. Már a 25 év alattiak kedvezménye is okozott munkahelyi feszültséget. Vagy például, ha egy nyugdíjas nagymama, amikor elmegy dolgozni: a nyugdíja eleve járulékmentes, és ha szja-mentességet is kap, nettóban kapja meg a bérét. Ha ez a kör bővül, egy életkori korlát, mondjuk 40 év, enyhíthetne ezen a feszültségen, mint ahogy a kétgyermekeseknél tervezik: amíg kicsik a gyerekek, sok pénzbe kerülnek, később önállóak lesznek. De az életkori határ, ami még létezik, csak átmeneti. A 40 év alatti kétgyermekes anyáknál ez most így lesz, de folyamat végén a tervek szerint mindenki, aki szült, megkapná az életfogytig járó kedvezményt.

– Amikor egy cégnél esedékes a béremelés, nem mondhatja-e a munkáltató, hogy neked kevesebbet emelek, mert úgyis magasabb a nettód? Nem próbálják lenyelni a kedvezményt? Például a nyugdíjast eleve kisebb nettóval veszik fel?

– Ez létező gyakorlat. A 25 év alattiak kedvezményénél is figyelembe vették a korhatárhoz kötött automatikus kedvezményt. Sok háromgyermekes is emiatt nem kéri az adóelőleg megállapítását, mert akkor a munkáltató figyelembe veheti. Ha csak a bevallásban érvényesíti, arról a munkáltató nem tudja. Ezért nem biztos, hogy jó, ha szól a munkáltatónak:

lehet, hogy jobban jár, ha csendben marad, és ezzel elősegíti a januári béremelését.

Gondoljunk arra, hogy egy háromgyermekes családban a gyerek júniusban befejezi a középiskolát, júliustól már nem jár a családi pótlék, csak két gyermekes után. Most október 1-jétől viszont újra háromgyermekesnek minősül az anya, és korlátlan ideig kapja a kedvezményt. Ez valóban bérfeszültséget okoz. Ugyanis az adórendszerben kellenek korlátok: összeg- és életkorkorlátok. Például a három- és négygyermekes anyák kedvezményénél nincs összegkorlát: ha valaki havi 5 milliót keres, a teljes összege szja-mentes. Pedig aki havi 5 milliót keres, nem biztos, hogy pusztán a szülés miatt támogatandó. Szerintem ennek nincs meg a pénzügyi fedezete sem. Ezt onnan gondolom, amit a miniszterelnök mondott évekkel ezelőtt: egy ilyen kedvezményt csak akkor lehet bevezetni, ha egyszer Varga Mihály „félrenéz”. Akkor sem volt meg a feltétel, a jelenlegi gazdasági körülmények között pedig még kevésbé. A kétgyermekesekre kiterjesztve meg végképp nincs. Jó lenne korlátot beépíteni: például a három-, két- és négygyermekesek kedvezménye mondjuk havi 2 millió forintos jövedelemig járjon. Ez nem okozna nagy politikai felzúdulást: aki 2 millió fölött keres, annak miért járjon?

– Abban az esetben, ha egy édesanya jogosult az szja-mentességre, de jogosult lenne a családi adókedvezményre is, mi történik? Elvész az utóbbi?

– Nem vész el. Ha valaki például havi egymilliót keres, a teljes jövedelme szja-mentes lesz. A családi kedvezményt pedig a járulékok terhére lehet érvényesíteni. A házastársak között meg is osztható. Ezt 14 éve vezették be, mert családi adókedvezmény olyan nagyvonalú volt, hogy az alacsony keresetűek nem tudták teljesen kihasználni. Ennek feloldására vezették be a járulékkedvezményt. Lehetett volna szigorú felső korlátot tenni, de nem ezt tették. Valójában Magyarországon egyetlen percig sem volt egykulcsos adó, mert az adóalap-kedvezmények nulla százalékos sávokat jelentenek; efölött van a 15%-os szja.

A családi járulékkedvezmény „negatív adót” jelent, mivel az szja után a járulék terhére is érvényesíthető.

Így gyakorlatilag háromsávos a rendszer: 0%, 15% és egy „negatív” sáv, amit a TB-kassza finanszíroz.

– Mi az ára ezeknek a bőkezű kedvezményeknek?

– A kommunikációban az jelenik meg, kik részesülnek a kedvezményekben: kétgyermekesek, háromgyermekesek, 25 év alattiak, hosszú felsorolni teljesen. Nyilvánvaló, hogy ennek nincs meg a pénzügyi fedezete. Arról nem esik szó, hogy honnan vonjanak el. Ha kimondanák, hogy a háromgyermekes anyák szja-mentessége miatt kevesebb jut egészségügyre, oktatásra, szociális ellátásra, más lenne a mérleg. Az emberek örülnek a kedvezménynek, de amikor az egészségügyben hosszú várakozás van, vagy sokat kell utazni szülni, nem hozzák összefüggésbe ezzel. A költségvetés beterjesztésekor, az egyes fejezeti előirányzatokat nézve derülhet majd ki a negatív hatás. Ha le akarjuk szorítani a hiányt, valahonnan fedezni kell. Meg fog jelenni, mennyibe kerül a háromgyermekes anyák kedvezménye (jövőre már teljes év), a családi kedvezmény újabb 50%-os emelése, a kétgyermekes anyák kedvezménye, a 30 év alatti egy gyerekes kedvezmény korhatár nélküli kiterjesztése.

– A 2002-es osztogatáshoz képest ez a mostani hol áll? Mekkora árat fizetünk érte április után?

– Legalább akkorát, mint akkor. Ha nagy a költségvetési hiány, ezt el is lehet inflálni: nagyobb bérek mellett az inflációval „korrigálnak”. Tehát fennáll az erőteljesebb infláció veszélye. Nem véletlen, hogy a jegybankelnök folyamatosan hangsúlyozza: nem múlt el az inflációs kockázat. Jövőre 3,8%-os inflációt jósolnak. Ez 4% alatti januári nyugdíjemelést is jelenthet, ami nem biztos, hogy jó.

– Ezek a hatások nem egyszeriek, hanem folyamatosak: az adókedvezmények jövőre és utána is fennmaradnak, tartósan terhelik a költségvetést.

– Én borítékolom, hogy a választás után, teljesen mindegy, melyik kormány lesz, nagy, átfogó adó- és jogi reformra lesz szükség. Politikailag könnyű lesz kommunikálni, hogy az egykulcsos adó bevált, teljesítette a feladatát, ideje áttérni a progresszív adózásra. Biztos vagyok benne, hogy ezek a kedvezmények meg fognak jelenni jövő év első felében, de utána szükség lesz reformra.

Sem a Tisza-ígéret (megtartás és bővítés), sem a Fidesz javaslatai nem lesznek hosszú életűek.

A költségvetési kényszer, az inflációs problémák, a magas kamatok mellett a gazdaság nem tud beindulni. Vissza kell térni az egyszerűsítéshez. 2010-ben söralátét méretű bevallást ígértek, most már asztalterítő lett. Közelíteni kellene a söralátét-nagyságú bevalláshoz, ami nem lehetetlen.


Link másolása
KÖVESS MINKET:

Ajánljuk

SZEMPONT
A Rovatból
Pottyondy Edina: A Fidesz úgy tanult a kegyelmi ügyből, ahogy kezdő zsebtolvaj az első tettenérésből
A humorista arra is reagált legújabb bejegyzésében, hogy Rogán Antal egy rossz influenszernek tartja őt.
F. O. - szmo.hu
2025. szeptember 30.



Pottyondy Edina a YouTube-csatornáján mondta el véleményét a magyar közélet aktuális eseményeiről. Rogán Antal miniszter egy beszélgetésben azt mondta Pottyondyról: nagy betűkkel írná fel, hogy ő a rossz influenszer. A humorista a maga stílusában reagált erre.

„Hová írnád fel, Tóni? Óriásplakátra? Szuverenitásvédelmi listára? Vagy augusztus 20-án az égre drónokkal, 3 milliárdért? És közben Nagy Feró énekelné Jackótól a Badet?” Ez olyan mintha én azt mondanám rá, hogy rossz politikus. Ha engem kérdeznének, azt mondanám Rogánról, hogy mini Sztálin vagy maffiózó.

És mit csinál egy rossz influenszer? Megállapítja, hogy a Fidesz úgy tanult a tavalyi kegyelmi ügyből, mint kezdő zsebtolvaj az első tettenérésből: professzionalizálódott”

– fogalmazott Pottyondy, aki ezek után beszélt még Semjén Zsolt parlamenti felszólalásáról, Kocsis Máté tevékenységéről, de szóba került Lázár János és a tragikus hirtelenséggel elhunyt vásárhelyi rendőrkapitány ügye is.


Link másolása
KÖVESS MINKET:

Ajánljuk

SZEMPONT
A Rovatból
Steiner Kristóf: A Szőlő utcai javítóintézet körüli botrány bátor túlélőinek
A műsorvezető-influenszer a Szőlő utcai pedofil-botrány kapcsán elmesélte, hogy fiatal fiúként mi történt vele a Csillaghegyi strandon, ahol egy férfi lépett hozzá azzal, hogy segít neki.


Steiner Kristóf is megszólalt a Szőlő utcai pedofil-botrány kapcsán. Egy megrázó esetről számolt be, ami fiatal korában vele történt meg. Az esetről a közösségi oldalán számolt be.

Írásának végén azt üzente:

"Az írást a Szőlő utcai javító intézet körüli botrány bátor túlélőinek dedikálom. És mindazoknak, akik - sajnos sokkal többen vagyunk, mint hinnénk - hasonló kiszolgáltatott helyzetbe kerültek valaha. Magyarország Kormányának tagjait pedig kérdezem: ha ez a ti gyerekeitek története volna, tennétek végre valamit?"

A műsorvezető-influenszer írásában elmesélte, hogy gyerekként rendszeresen járt úszni a Csillaghegyi strandra, és egy alkalommal ott szexuális abúzus érte.

Éppen a tükör előtt állt, amikor egy férfi odalépett hozzá, és felajánlotta, hogy segít neki kikötni a nyakában lévő kendőt. Kristóf nem tiltakozott, hagyta, hogy a férfi segítsen. A férfi gyorsan kikötötte a csomót, majd az egyik kezét a fiú lába közé csúsztatta, és azt mondta: „Egyem a pucádat.”

Elmondása szerint minden erejét összeszedve ellökte a férfit, aki a földre esett. Ezt követően az úszómesterhez rohant, és kérte, hogy menjen vele vissza az öltözőbe. Mire azonban odaértek, már csak egy felborult pad maradt a helyszínen.

Az úszómester nem hitt neki: “Igazat mondasz?” - kérdezte az úszómester ingerülten. Szégyelltem magam. “Jobb lett volna nem szólni” - gondoltam magamban. És - ami mégrosszabb - “Jobb lett volna, ha hagyom - akkor legalább egy haragos szempár helyett egy hálás szempár nézne rám" - írta.

A történtek pedig a mai napig hatással vannak rá - árulta el.


Link másolása
KÖVESS MINKET:

Ajánljuk