HÍREK
A Rovatból

Egy 11 éves Nissan regisztrációs adója 13 ezer forintról 57 ezerre nőtt – sokkal több pénzt szed ki az autósok zsebéből az állam

Márciustól új számítási mód alapján állapítják meg a regisztrációs adót. Ez jelentős többletkiadással járhat azoknak, akik új vagy használt autót vásárolnak.


Márciustól új számítási mód alapján állapítják meg a más országból származó új és használt járművek forgalomba helyezésekor fizetendő regisztrációs adót, ami 2004. februári bevezetése óta minden évben több milliárd forint bevételt jelent a központi költségvetésnek – írja a Telex. Az idei évre előirányzott 25,7 milliárd forint nyolcmilliárddal haladja meg a tavalyit, ami a korábbi évekhez képest példátlanul nagy különbség.

A lap szerint erre kétféleképpen tehet szert az állam:

  • ha 2025-ben sokkal több új és használt autót, illetve egyéb gépjárművet helyeznek forgalomba, mint korábban,
  • vagy ha a járművek jelentős része után több adót kell fizetni, hogy megkaphassák a magyar rendszámot.
  • A Telex szerint azonban kevés az esély jelentős piaci elmozdulásra, hiszen tavaly kevesebb mint 13 százalékos keresletnövekedés után körülbelül 120 ezer új autót adtak el Magyarországon a Datahouse adatai alapján, és kevesebb mint 111 ezer használtat helyeztek forgalomba összesen.

    Ahogy azonban emlékeztettek: a regisztrációs adó emelésével kapcsolatos tervekről először október végén lehetett hallani, amikor Semjén Zsolt miniszterelnök-helyettes benyújtotta a parlamentnek az egyes adótörvények módosításáról szóló törvényjavaslatot. Ennek értelmében

    2025-től az infláció mértékével emelik egyebek mellett az alkoholos italok és dohánytermékek, illetve az üzemanyagok jövedéki adóját, valamint a gépjárműadót és a regisztrációs adót is.

    Ráadásul, ahogy akkor a Bank360.hu írta: az adóemelések automatikusak lesznek, vagyis nem lesz szükség újabb törvénymódosításokra, és éppen az autósokra kirótt adók esetében vezetik be először az inflációkövető emelést.

    A Telex szerint mindez önmagában is jelentős költségnövekedéssel jár az autósok számára, de bizonyos esetekben a regisztrációs adó számítási módjának átalakítása járhat igazán jelentős többletkiadással azoknak, akik új vagy használt autót vásárolnak.

    A regisztrációs adóról szóló törvény március 1-jétől hatályos változatában szereplő új számítási módszer szerint mostantól nem a motor mérete, hanem a teljesítménye alapján állapítják meg a fizetendő összeget, illetve míg bizonyos autófajták regadója korábban maximum 45 ezer forint volt, mostantól egységesen 45 ezer forint lett.

    A Telex konkrét példákat is említ, amikor a regadó az eddigi 76 ezer forint helyett csaknem 150 ezer forint, vagy – igaz, nem átlagos autó, hanem egy Alfa Romeo esetén – 160 ezer helyett 324 ezer forint lesz. Írtak olyan, 2013-as évjáratú Nissanról is, amely regadója az eddigi 13 ezer forintról nagyjából 57 ezerre nőtt.


    Link másolása
    KÖVESS MINKET:

    Népszerű
    Ajánljuk
    Címlapról ajánljuk


    HÍREK
    A Rovatból
    Magyar György: Orbán Viktor stábja aligha maga fizette az adriai utat
    Az ügyvéd szerint a számlákon múlik, igaz-e, hogy mindenki maga állta a költségeket. Ha nincs bizonylat, szerinte valószínűsíthető az ingyenesség.
    F. O. - szmo.hu
    2025. augusztus 27.



    Magyar György ügyvéd a Klubrádióban értékelte Orbán Viktor adriai utazását munkajogi szempontból. A miniszterelnök szabadságát tölti, de elkísérte stábjának több tagja is: Orbán Balázs politikai igazgató, Máté János államtitkár és Kaminski Fanni, aki a közösségi oldalait kezeli. A kormányfő egy NER-es magángéppel utazott.

    Gulyás Gergely, a Miniszterelnökséget vezető miniszter azt mondta, mindenki maga fizette az útiköltségét.

    Magyar György szerint azonban a miniszterelnök munkajogilag nem kötelezheti a munkatársait arra, hogy vele utazzanak, majd előbb saját pénzből állják a költségeiket.

    Az ügyvéd úgy fogalmazott: a munkatárs dönthet úgy, hogy ezt bevállalja, de ő nem tartja reálisnak, hogy mindenki maga állta a számlát. Szerinte az a kérdés, kinek a nevére állították ki a számlát, és ha nincs ilyen, akkor valószínűsíthető az ingyenesség.

    Magyar György így fogalmazott: kedves Fanni és Balázs és János, mutassátok a számlát. De nem elég ám egy díjbekérő, hogy mennyibe fog kerülni: legyen ráütve pirossal, hogy »fizetve«.

    Az ügyvéd arról is beszélt, hogy

    Orbán Viktor választást akar nyerni, ezért nem engedheti meg magának, hogy teljesen kivonja magát a munkából a szabadsága alatt.

    Ha viszont dolgozni kell, azt meg kell vásárolni, és erről a munkaadónak és a munkavállalónak kell megállapodnia.

    Hozzátette: nem gondolja, hogy a munkaügyi bíróságon bárki azzal érvelne, hogy a miniszterelnök nem váltotta meg a szabadságukat, nem fizetett pótlékot, és a saját zsebükből kellett fizetniük.

    Az utazással kapcsolatban Magyar Péter is megszólalt: pénteken ő tett közzé képeket a miniszterelnök horvátországi útjáról.

    (via 24.hu)


    Link másolása
    KÖVESS MINKET:

    Ajánljuk
    HÍREK
    A Rovatból
    Pert indított Magyarország az Ukrajnának fizetett uniós támogatások miatt
    A magyar kabinet szerint jogsértő, hogy az orosz jegybanki eszközök hozamát Ukrajna támogatására fordítják. Az ügy akár évekig is eltarthat.


    A magyar kormány július 11-én nyújtotta be keresetét a luxembourgi Törvényszékhez, amely augusztus 25-én tette közzé az ügyet az Európai Unió Hivatalos Lapjában. Ezzel hivatalosan is megindult a per. A keresetet először az EU Bíróságához adták be, de az az alsóbb fokú luxembourgi testülethez továbbította az ügyet, írta a Portfolio.

    A kabinet az Európai Békekeretet támadja, mert kifogásolja, hogy a zárolt orosz jegybanki eszközök hozamát Ukrajna támogatására fordítják. A kormány szerint ezzel megsértik az uniós alapszerződésekben lefektetett jogszerű döntéshozatal alapelveit,

    és a hivatalos jegyzőkönyv sem pontosan tükrözi a folyamatot.

    Magyarország azt kéri a bíróságtól, hogy semmisítse meg az Európai Békekeret irányító bizottságának 2025 februárjában hozott döntését. Ez a határozat a Tanács 2024. május 21-én elfogadott intézkedésének végrehajtásáról rendelkezett. A tanácsi döntés kimondta, hogy a zárolt orosz eszközök kezeléséből származó nettó nyereség 99,7 százalékát az Európai Békekeretbe kell átutalni.

    A határozat arról is szólt, hogy az adminisztratív költségeket szintén ebből a forrásból kell fedezni, így a tagállamoknak nem keletkeznek plusz kiadásaik.

    Az Európai Békekeret az Unió kül- és biztonságpolitikai eszköze, amelyből katonai támogatást, fegyvereket és hadianyagot biztosítanak Ukrajnának.

    Eddig több mint 11 milliárd eurót folyósítottak Kijev számára.

    A perrel kapcsolatban hosszadalmas és összetett jogi eljárás veszi kezdetét, amely akár évekig is eltarthat, különösen az esetleges fellebbezések miatt.

    (via 24.hu)


    Link másolása
    KÖVESS MINKET:


    HÍREK
    A Rovatból
    Vitézy Dávid Lázár János újabb HÉV-es ígéretéről: Nehéz nem arra gondolni, hogy ez csak egy kampánybejelentés, amit egy percig sem gondolnak komolyan
    A Podmaniczky Mozgalom vezetője szerint most a nulláról kezdenék újra a tervezést egy olyan vonalon, ami már sok milliárd forintért ugyanezzel a műszaki tartalommal megterveztek.
    F. O. - szmo.hu
    2025. augusztus 27.



    Vitézy Dávid a Facebook-oldalán reagált Lázár János bejelentésére, miszerint indul a gödöllői HÉV fejlesztése. A Podmaniczky Mozgalom vezetője arra emlékeztetett, hogy a beruházást a miniszter 2022 végén saját maga állíttatta le.

    „Most nulláról kezdenék újra a tervezést egy olyan vonalon, ami már sok milliárd forintért ugyanezzel a műszaki tartalommal meg lett tervezve”

    – hangsúlyozta Vitézy, majd összefoglalta a projekt korábbi eseményeit.

    A politikus szerint még Tarlós István főpolgármestersége alatt indult el a BKK részéről a gödöllői HÉV és a metró integrációjának tervezése, ezt Kovács Péter XVI. kerületi és a fiatalon elhunyt Riz Levente XVII. kerületi polgármester harcolta ki akkor a Fővárosi Közgyűlésben. A sok milliárdos tervezési munkát jelentősen késleltette, hogy a HÉV-ek átkerültek állami tulajdonba, végül a kormány 2021-ben döntött úgy, hogy a tervezést folytatja, uniós pénzt is rendelt hozzá, és 5,7 milliárd forintért a BFK átvette a korábbi tervezés irányítását.

    „Sikerült megállapodni a műszaki tartalomról mind a négy érintett kerülettel és a Fővárossal, az engedélyezési tervek szinte véglegesek voltak, amikor megérkezett Lázár János, odaírta, hogy „Nem! Lezárni”, és ezzel ment a szerződés, a tervek és az uniós pénz is a kukába” – fogalmazott Vitézy.

    „Most ugyanez a Lázár János bejelenti, hogy nulláról újrakezdik az egész beruházást úgy, hogy a tervezésre (!) újból kiírt tenderen az ajánlatok beadási határideje a 2026-os választásokkal esik egybe (!), nehéz azért nem arra gondolni, hogy ez csak egy kampánybejelentés, amit egy percig sem gondolnak komolyan.

    Ugyanis, ha a gödöllői hév fejlesztését, sőt, bármelyik hév-vonal fejlesztését egy percig is komolyan vette volna ez a közlekedési kormányzat, akkor az elmúlt három évben nem csak és kizárólag romboltak volna minden beruházás körül” – írta a politikus.


    Link másolása
    KÖVESS MINKET:

    Ajánljuk

    HÍREK
    A Rovatból
    Otthon Start: a lakásárak gyors drágulása felemésztheti a kedvezményeket
    A program célja az volt, hogy könnyítse a lakásvásárlást, de a korlátozott négyzetméterár miatt már most megugrottak az árak a fővárosban.


    Az Otthon Start Program 3 százalékos kamata és a 10 százalékos önerő első ránézésre könnyebbé tehetné a lakáshoz jutást. A rendeletben meghatározott, 1,5 millió forintos négyzetméterár-korlát azonban rövid idő alatt jelentősen felhajtotta az árakat Budapesten, kezdte elemzését a bank360.hu. Emiatt

    még egy kisebb lakás megvásárlásához is jóval nagyobb hitelre van szükség, amelynek a törlesztőrészlete sok esetben meghaladja a piaci kölcsönökét.

    Az egyik legnagyobb ingatlaniroda kiadványa szerint 2025 júliusában a pesti használt téglalakások átlagos négyzetméterára 969 ezer forint volt. A hirdetési portálokon viszont már most is számos olyan lakás található, amelyet közel 1,5 millió forintos négyzetméteráron kínálnak, akár felújításra szoruló állapotban is.

    A Központi Statisztikai Hivatal adatai alapján a fővárosi ingatlanok átlagos négyzetméterára 2025 első negyedévében 24,4 százalékkal volt magasabb az előző év azonos időszakához képest.

    Egy 40 négyzetméteres lakás a 969 ezer forintos átlagár mellett 38,76 millió forintba kerülne. Ennek a 90 százalékát, vagyis 34,88 millió forintot fedezne a hitel, amely 6,5 százalékos kamat mellett havi 260 ezer forintos törlesztőrészletet jelentene. Ha ugyanezt a lakást 1,5 millió forintos négyzetméteráron vásárolnák meg, az összeg 60 millió forint lenne. A 90 százalék ebben az esetben 54 millió forint, ám az Otthon Start legfeljebb 50 millió forint hitelt ad. Ez több mint 277 ezer forintos havi törlesztést jelent, miközben még 4 millió forint hiányzik a vételárból. Ennek fedezéséhez piaci hitelre lenne szükség, amely további 30 ezer forinttal növelné a havi kiadást. A teljes törlesztés így 307 ezer forintra emelkedne, ami 18,1 százalékkal magasabb a piaci hitel törlesztőrészleténél.

    A banki értékbecslés tovább nehezítheti a vásárlást.

    Ha például egy 60 millió forintos vételár mellett a bank csak 1,25 millió forintos négyzetméterárral számol, akkor a lakás értéke 50 millió forint. A bank ennek a 90 százalékát, vagyis 45 millió forintot hitelez. Így a vásárlónak a 6 millió forint önerő helyett 15 millió forintot kellene előteremtenie, ami a teljes ár 25 százaléka. A szabályozás ráadásul kimondja, hogy a vételár és a bank által meghatározott érték között legfeljebb 20 százalék eltérés lehet. Ha ez a különbség nagyobb, a program keretében nem lehet hitelt felvenni.

    A kedvezményes hitel előnyei így gyorsan eltűnhetnek.

    A törlesztőrészlet sok esetben magasabb lehet a piaci hiteleknél, az önerő pedig jóval több lehet a vártnál.

    Ha a banki értékbecslés alacsonyabb árat állapít meg, a vásárlás akár meg is hiúsulhat. Ilyen esetben a vevők nemcsak a lakásról maradhatnak le, hanem elveszíthetik a foglalót és az addig felmerült költségeket, például az ügyvédi díjat is, amely egy ekkora vételárnál több százezer forint.


    Link másolása
    KÖVESS MINKET: