HÍREK
A Rovatból

Egy 11 éves Nissan regisztrációs adója 13 ezer forintról 57 ezerre nőtt – sokkal több pénzt szed ki az autósok zsebéből az állam

Márciustól új számítási mód alapján állapítják meg a regisztrációs adót. Ez jelentős többletkiadással járhat azoknak, akik új vagy használt autót vásárolnak.


Márciustól új számítási mód alapján állapítják meg a más országból származó új és használt járművek forgalomba helyezésekor fizetendő regisztrációs adót, ami 2004. februári bevezetése óta minden évben több milliárd forint bevételt jelent a központi költségvetésnek – írja a Telex. Az idei évre előirányzott 25,7 milliárd forint nyolcmilliárddal haladja meg a tavalyit, ami a korábbi évekhez képest példátlanul nagy különbség.

A lap szerint erre kétféleképpen tehet szert az állam:

  • ha 2025-ben sokkal több új és használt autót, illetve egyéb gépjárművet helyeznek forgalomba, mint korábban,
  • vagy ha a járművek jelentős része után több adót kell fizetni, hogy megkaphassák a magyar rendszámot.
  • A Telex szerint azonban kevés az esély jelentős piaci elmozdulásra, hiszen tavaly kevesebb mint 13 százalékos keresletnövekedés után körülbelül 120 ezer új autót adtak el Magyarországon a Datahouse adatai alapján, és kevesebb mint 111 ezer használtat helyeztek forgalomba összesen.

    Ahogy azonban emlékeztettek: a regisztrációs adó emelésével kapcsolatos tervekről először október végén lehetett hallani, amikor Semjén Zsolt miniszterelnök-helyettes benyújtotta a parlamentnek az egyes adótörvények módosításáról szóló törvényjavaslatot. Ennek értelmében

    2025-től az infláció mértékével emelik egyebek mellett az alkoholos italok és dohánytermékek, illetve az üzemanyagok jövedéki adóját, valamint a gépjárműadót és a regisztrációs adót is.

    Ráadásul, ahogy akkor a Bank360.hu írta: az adóemelések automatikusak lesznek, vagyis nem lesz szükség újabb törvénymódosításokra, és éppen az autósokra kirótt adók esetében vezetik be először az inflációkövető emelést.

    A Telex szerint mindez önmagában is jelentős költségnövekedéssel jár az autósok számára, de bizonyos esetekben a regisztrációs adó számítási módjának átalakítása járhat igazán jelentős többletkiadással azoknak, akik új vagy használt autót vásárolnak.

    A regisztrációs adóról szóló törvény március 1-jétől hatályos változatában szereplő új számítási módszer szerint mostantól nem a motor mérete, hanem a teljesítménye alapján állapítják meg a fizetendő összeget, illetve míg bizonyos autófajták regadója korábban maximum 45 ezer forint volt, mostantól egységesen 45 ezer forint lett.

    A Telex konkrét példákat is említ, amikor a regadó az eddigi 76 ezer forint helyett csaknem 150 ezer forint, vagy – igaz, nem átlagos autó, hanem egy Alfa Romeo esetén – 160 ezer helyett 324 ezer forint lesz. Írtak olyan, 2013-as évjáratú Nissanról is, amely regadója az eddigi 13 ezer forintról nagyjából 57 ezerre nőtt.


    Link másolása
    KÖVESS MINKET:

    Népszerű
    Ajánljuk
    Címlapról ajánljuk


    HÍREK
    A Rovatból
    Várkonyi Andrea üzent „a fanyalgóknak és a kötekedőknek”: Rettenetesen ki van a világ fordulva magából
    A Pro Filii Alapítvány 200 millió forinttal támogat rászoruló családokat. Az elnök szerint inkább a segítségre kellene figyelni, nem a kritikára.
    Maier Vilmos - szmo.hu
    2025. július 01.



    Várkonyi Andrea Zalakaroson beszélt arról, hogy a Pro Filii Alapítvány idén nyáron 200 millió forint értékben támogatja 480 rászoruló család nyaralását. A segítség egyszülős és nagycsaládos családokat érint, akiknek így lehetőségük nyílik kikapcsolódni.

    Az alapítvány kuratóriumi elnökeként Várkonyi egy rövid videót is megosztott az eseményről az Instagram-oldalán, vette észre a Telex. Ebben azt mondta, hogy számít a kritikus hangokra, de szerinte a hangsúlynak máshol kellene lennie.

    „Rettenetesen ki van a világ fordulva magából, teljesen el van veszítve a fókusz. Azt gondolom, hogy a fanyalgóknak és a kötekedőknek azt kéne meglátni, hogy mi legalább segítünk, mert a lehetősége, hogy segítsen, mindenkinek megvan, a saját körülményeihez és adottságaihoz mérten”

    – fogalmazott.

    Azt is hozzátette: nagyon sokan élnek nehéz helyzetben, és „nekünk pedig kutya kötelességünk, hogy az anyagi helyzetünktől függetlenül támogassuk őket.”

    A lap megjegyzi, hogy a Pro Filii Alapítványnál egy évvel ezelőtt történt személyi változás: akkor vette át a kuratóriumi elnöki posztot Várkonyi Andrea Mészáros Beatrix helyett.


    Link másolása
    KÖVESS MINKET:

    HÍREK
    A Rovatból
    Elon Musk megfenyegette Donald Trumpot, mire az amerikai elnök is visszavágott
    Musk közölte, hogyha átmegy Trump költségvetési törvénye, akkor megalapítja az Amerika Pártot. Az elnök pedig nemes egyszerűséggel hazaküldte Dél-Afrikába.


    Miután bejelentette, hogy visszavonul a politikai reflektorfénytől, Elon Musk szinte azonnal vissza is tért a középpontba. Hétfőn, miközben a szenátus Donald Trump költségvetési törvényjavaslatáról tárgyalt, Musk figyelmeztető üzenetet tett közzé az X-en.

    „Minden kongresszusi képviselő, aki a kormányzati kiadások csökkentésével kampányolt, majd azonnal megszavazta a történelem legnagyobb adósságnövelését, szégyellje magát!

    – fogalmazott a milliárdos, hozzátéve, hogy jövőre mindannyian el el fogják veszíteni az előválasztást.

    Néhány órával később még ennél is tovább ment és kijelentette:

    „Ha ez az őrült költekezési törvény átmegy, másnap megalakul az Amerika Párt.”

    „Az országunknak szüksége van egy alternatívára a demokrata–republikánus egypártrendszerrel szemben, hogy az embereknek végre legyen hangjuk” – tette hozzá.

    Nem kellett sokáig várni Trump válaszára sem, az amerikai elnök azzal fenyegetőzött, hogy a Kormányzati Hatékonyság Minisztériumát (DOGE) Elon Musk ellen fordítja.

    „Elon talán több támogatást kapott, mint bárki más az emberiség történetében, és ezek nélkül a támogatások nélkül valószínűleg be is kellene zárnia a boltját, és hazatérnie Dél-Afrikába. Nem lennének többé rakétaindítások, műholdak vagy elektromosautó-gyártás, és az országunk rengeteg pénzt spórolna. Talán a DOGE-nak alaposan utána kellene járnia ennek?

    – írta Trump a Truth Social felületen.

    Musk már hetek óta élesen bírálja Trump politikai javaslatát, ami nyilvános és eldurvult vitát eredményezett kettejük között.

    (via CNN)


    Link másolása
    KÖVESS MINKET:

    Ajánljuk

    HÍREK
    A Rovatból
    Kiakadt a Csík zenekar énekesnője, mert a Pride-on az ő hangjára táncolt egy drag queen
    Orbán Viktor is megosztotta a videót, amin egy férfi női ruhában szerepel a dalukkal. A Kossuth-díjas énekesnő azt szeretné, ha nem terjesztenék tovább a felvételt.
    Maier Vilmos - szmo.hu
    2025. július 01.



    A szombati Pride egyik meglepő pillanata volt, amikor felcsendült a Quimby Most múlik pontosan című dalának ismert feldolgozása, amit a Csík Zenekar tett igazán emlékezetessé. A színpadon egy női ruhába öltözött férfi táncolt a dalra, nemzeti színekbe öltözve.

    A jelenetről Orbán Viktor is megosztott egy videót a közösségi oldalán, a következő szöveggel: „Van, aki erre büszke. Mi nem kérünk belőle!”

    A bejegyzés alatt megszólalt Majorosi Marianna, a Kossuth-díjas énekesnő is, aki mélységesen felháborodott azon, hogy az előadói munkáját ilyen formában használták fel. Szerinte nem helyes, hogy előzetes engedélye nélkül került a hangja egy politikai tartalom mellé, vette észre a 24.hu.

    „Igyekszem tisztességgel minden alkalommal a közönség összetételétől függetlenül, szórakoztatva közvetíteni a zenét. Mélységesen felháborít, hogy nekem, mint előadónak nincs jogom megelőzni, hogy valaki ezt tegye a hangommal. De igyekszem keresni a módját, hogy többé a személyemet érintő hasonló eset nagy plénum előtt ne történhessen meg. Első lépésként kérem, ne osszák meg ezt a felvételt”

    – fogalmazott kommentjében.


    Link másolása
    KÖVESS MINKET:

    Ajánljuk

    HÍREK
    A Rovatból
    Ezt is megfenyegeti Lázár? Új térképen látszik, hol késnek legtöbbet a magyar vonatok
    A vonat-keses.hu június óta gyűjti a MÁV járatainak adatait, és látványosan mutatja be a késéseket. Kiderül, melyik járat késett a legtöbbet, melyik állomás a legproblémásabb, és mikor a legrosszabb a helyzet. Az oldal készítője Ferenci Tamás biostatisztikus.


    Megjelent egy új magyar weboldal, amely részletesen bemutatja a hazai vonatkésések alakulását, vette észre a Telex. A vonat-keses.hu június 1. óta dolgozza fel a MÁV nyilvános adatbázisának adatait, amelyeket minden nap este 11 órakor frissít. Az oldal így nem terheli a vasúttársaság rendszerét, mivel nem csúcsidőben történik az adatletöltés.

    A portál különlegessége, hogy térképeken, grafikonokon és táblázatokban is böngészhetjük az adatokat, és szinte mindenre rá lehet keresni: dátum, vonatszám, állomás, sőt még a késés hossza alapján is. A Heti mintázat nevű funkció például azt mutatja meg, hogy

    a késések hogyan alakulnak a hét különböző napjain. Az eddigi adatok alapján úgy tűnik, szombaton a legrosszabb a helyzet.

    Júniusban több mint egymillió esetben érkeztek meg a MÁV vonatai valamilyen állomásra. Ezek közül 29 százalék pontosan, míg 53 százalék maximum 5 perc késéssel érkezett. A 20 percnél nagyobb csúszások aránya 2,2 százalék volt.

    Az oldal szerint a hónap legnagyobb késését a 64-es számú Railjet Xpress produkálta június 28-án: 272 perc késéssel érkezett Győrbe Budapestről. A weboldal térképén ez a járat piros színnel jelölve is látható.

    A legproblémásabb állomásként Rákospalota-Újpest / Rákospalota-Újpest vá szerepel, de ez csak egy vonatpótló buszmegálló.

    A tényleges állomások közül Somogyudvarhely volt a legrosszabb, ahol a vonatok átlagosan 13,9 percet késtek.

    Nagykanizsán ugyan „csak” 12 perc volt az átlag, de ez egy sokkal forgalmasabb állomás, ahol közel 900 megállás történt.

    A késések mérésében fontos szempont, hogy egy vonat több állomáson is megáll, így minden egyes késés külön rögzül. Az adatok szerint az átlagos késés júniusban 3,5 perc volt. A járatok 18,8 százaléka több mint 5 percet, 2,2 százaléka pedig több mint 20 percet késett.

    A statisztikákból az is kiderül, melyik vonattípus késett a legtöbbet. A listát a EuroCity vezeti 15 perces átlagos késéssel, utána jön a EuroNight (13 perc) és a Railjet Xpress (12 perc). Ezek jellemzően nemzetközi járatok, amelyek már határon túli késéssel érkeznek. A belföldi járatok közül az InterCity (7,5 perc) és az expresszvonatok (7,4 perc) állnak az élen.

    Az oldal készítője, Ferenci Tamás biostatisztikus így fogalmazott:

    „Az oldalt azért hoztam létre, hogy a különféle szereplők által előrántott és egymás fejéhez vágott, egymással összehasonlíthatatlan adattartalmú, kinézetű és módszertanú statisztikák helyett legyen egy egységes, objektív, összehasonlítható, teljesen transzparens módszertannal készült, hosszú távon is fenntartható, az adatokat bárki számára elérhető és értelmezhető formában tartalmazó adatbázis.”

    A honlapon található Időbeli trendek grafikonon megfigyelhető, hogy június 6. és 7. voltak a legproblémásabb napok, de június 26. sem maradt el sokkal. A percentiliseket külön lehet bekapcsolni:

    – 4 perc az az idő, amit a vonatok 75%-a nem lép túl,

    – 9 perc az, amit csak 10% lép túl,

    – 29 perc pedig az, amit mindössze 1% halad meg.

    A vonat-keses.hu olyan térképeket is rajzol, amelyek színekkel jelzik az ország különböző szakaszain tapasztalt késéseket. Ezeket a felhasználók saját időintervallumra is szűrhetik, és így napra lebontva is láthatják, mikor voltak a legnagyobb csúszások.


    Link másolása
    KÖVESS MINKET:

    Ajánljuk