KULT
A Rovatból

Are We Not Men? – A Netflix visszahozta a DEVO őrült zsenijeit

Ez a dokumentumfilm egyszerre történelmi időutazás, zenetörténeti lecke, társadalomkritika és vizuális élmény. Élvezetes, informatív, és teljes joggal helyezhető el a kortárs zenei dokumentumfilmek élvonalába.
B.M.; Fotók: imdb.com - szmo.hu
2025. augusztus 26.



Gyerekkorom egyik kedvenc bandája volt a DEVO, mégse tudtam róluk annyit, amennyit szerettem volna.

Kik voltak azok a furcsa sapkás, kezeslábasos amerikaiak Ohióból?

Erre, és még sok más kérdésre is választ ad a Warner Music legújabb netflixes doksija, mely Chris Smith rendezésében készült. 2024-ben debütált a Sundance Filmfesztiválon, és most felkerült a legnagyobb, piros streaming platformra.

A film érzékenyen rajzolja meg, miként vált egy intelligens, de kissé különc egyetemi művészeti körből a DEVO egy ikonikus, újhullámos – inkább „szinti-art-rock” – formációvá.

Benne van mindaz, amit szeretnénk hallani: Mark Mothersbaugh és Gerald („Jerry”) Casale interjúi.

Az elhunyt tagok archív hanganyagai, valamint a csapat humora, társadalomkritikája, világnézete is előtérbe kerül, melynek indulópontja – mint megtudjuk – egy 1933-as szórólap, amin egy ördög rajz szerepel egy D-Evolution felirattal. Ez a DEVO jelentése, visszafejlődés: innen jönnek a fura rajzok, a rajzfilmes vizualitás és a DEVO alapvetése is. Mark és Jerry az ohiói egyetemen találkoztak, Mark grafikus akart lenni – hiszen ő rajzolta a fura absztrakt rajzokat is a DEVO klipjeiből, Jerry pedig művészettanárnak tanult.

Aztán jött a sokk. 1970-ben, a Kent megyei egyetem vietnámi háború elleni tűntetéseiben is részt vettek, amikor a Nemzeti Gárda belőtt a diákok közé. Jerry két embert is ismert azok közül, akik életüket veszítették a tűntetésekben.

Ez is hozzájárult, hogy szinte csalódtak az emberiségben.

Ez a tragédia indította el bennük az igazi DEVO filozófiai magját: visszatérés a történelem előtti majmokhoz – az emberiség visszafejlődése, a de-evolúció elmélet. A film remek érzékkel mutatja be, hogy amint egyetemi művészeti körből zenekar lesz, az együttes nem csupán zenél, hanem társadalmi tükröt tart fel. A későbbi látványos, overálos kosztümök, az energia-dómok, a futurista esztétika és a „Metropolisz”-szerű gépember-lét hatása mind részei ennek a képi narratívának.

A rendezés lendületes: gyorsak a vágások, modern képi megoldásokkal dolgoznak, energikus a történetvezetés, no és olyan archív ritkaságokat láthatunk, amikre egyetlen DEVO-rajongó sem mondhat nemet. A dokumentumfilm okosan oszlatja el a DEVO-val kapcsolatos kritikákat: „félreértett és elcsépelt” – ahogy Gerald fogalmaz.

A film részletesen követi a zenekar ambícióit: a korai klipjeik filmfesztiválokon díjat nyertek, de szerződés ekkor még nem jött, szükségük volt valami extrára.

A tagcserék, a zenekar végleges felállása (Mark, Jerry, Alan, valamint a két Bob: Bob 1 és 2) után jött az első nagy siker, az Uncontrollable Urge mind helyet kapnak, mint ahogy John Lennon koncertlátogatása is, amely hamar magával hozta a sikert.

David Bowie a film alapján nemcsak mentorként és inspirációként jelenik meg, de ő segítette a csapatot első nagylemezükhöz is. A zenebiznisz árnyoldala sem marad ki: a Warner és Virgin közti szerződéses botrányokat is megismerjük, ahogy a zenekarnak sikerült a Saturday Night Live-ba is bejutni – ez sokakat megismertetett a fura srácokkal.

Később jött az MTV-korszak és a DEVO nem csupán a klipjeivel tartott jóval előrébb a kortársainál, de ők voltak a kísérleti videó műfaj úttörői is.

Számukra a zenéhez társult mozgókép egyenesen az önkifejezés része volt. Megismerjük sz általuk létrehozott álzenekart is a Dove-ot. Ez azért volt különösen vicces, mert saját koncertjeik előtt léptek fel és mutatták be a vallásos rockzene egyhangúságát kontrasztba állítva utána saját koncertjükkel. Imádták a srácok, hogy a közönség mennyire utálja a Dove-ot. Aztán jött a legnagyobb slágerük, a Whip It. Pont akkor jelent meg, amikor a Warner éppen ki akarta őket rúgni – a sors igazi fintora, hogy a zenei stúdió hülyére kereste magát a fura, kísérletező srácokon.

A film vége felé megismerjük a tagok későbbi pályafutását: Mark Mothersbaugh reklám- és sorozatzeneszerző lett: például a Fecsegő tipegők főcímdalát, a Thor: Ragnarok, valamint Wes Anderson-filmek teljes zenei anyagát is neki köszönhetjük.

Jerry a zenekar után reklámokat és klipeket rendezett, sőt borkészítésbe is befektetett.

A dokumentumfilm nem hagyja szó nélkül, hogy a DEVO-t mint művészeti projekt mindig is túlmutatott a zenén, és ezt az eredeti zenészek is így gondolják a mai napig.

A dokumentumfilm kivitelezése ügyes, szórakoztató, a rendezés magabiztos, a zenék ütnek, még akkor is érdekes tud maradni, ha valaki nem ismerte a bandát, vagy nem rajongó.

Számomra talán a leglenyűgözőbb, hogy 2025-ben, amikor tényleg sok minden visszafelé fejlődik – legyen ez a világméretű társadalmi gondolkodás, politikai irány, vagy folyamatos háborúk –, még mindig a DEVO adja a legértelmesebb művészi kritikát.

Lehet, hogy a világ őket fogja igazolni: az emberek egyre lustábbak, unalmasabbak és butábbak lesznek – de a DEVO örök. A szlogenjük is ezt éltette: Are We Not Men? We are DEVO!


Link másolása
KÖVESS MINKET:

Népszerű
Ajánljuk
Címlapról ajánljuk


KULT
A Rovatból
„Nem látok jönni egy szebbik világot, itt ti loptátok el tőlünk a jövőt” – újabb rendszerkritikus dalt írt Mehringer Marci, Puzsér Róbert is szerepel a klipben
A kritikus egy közmédiás szerkesztőt alakít a klipben. A dalhoz Petőfi klasszikusa adta az ihletet a fiatal zenésznek.


Új dallal jelentkezett Mehringer Marci. A fiatal zenész néhány hónapja adta ki a Szar az élet című, rendszerkritikus dalát, ami hatalmas visszhangot váltott ki.

Mehringer ezúttal is hasonló szerzeménnyel állt elő. A Szeptember végén (stressz) című dal szintén a mai fiatalok gondolatairól szól, és a zenész azt szerette volna, hogy a magyar valóságot tükrözze egy olyan szemszögből, ami minden korosztálynak ismerős lehet.

„Petőfi Sándor Szeptember végén című költeménye volt a kiindulópont, mert vannak érzések és gondolatok, amik évszázadokon át is relevánsak maradnak. Ezek azok, amik összekötnek minket, akár fiatalok vagyunk, akár idősebbek, egyszerűen generációkon keresztül összeköt mindenkit”

– mondja Mehringer a dalról, melynek klipjében Puzsér Róbert, Dietz Gusztáv és Füsti Molnár Éva is közreműködött.

Puzsérék a klipben a propaganda hatására egymástól egyre jobban eltávolodó családot alakítanak. Az énekes szerint a szám allegorikus látomás a mai Magyarországról: „a közmédia egyik szerkesztőjének történetén keresztül, aki a saját lelkiismeretével küzd, majd végül angyallá válik, hogy a magasból tekinthessen le az országra, amelyet addig a képernyő mögül formált.”

A dalban például ilyen sorok hallhatóak:

„itt összeomlik minden,

piros-fehér-zöld az ingem

forog a világ, elfolyik minden,

nekem tényleg senkim sincsen”

A refrén pedig így szól:

„nem nyílnak a völgyben a kerti virágok

nem zöldell a nyárfa az ablak előtt

nem látok jönni egy szebbik világot

itt ti loptátok el tőlünk a jövőt”

Mehringer Marcival a Szar az élet című száma után interjúztunk is. Akkor azt mondta, a pozitív fogadtatáson túl, sok negatív kommentet, sőt még fenyegető üzenetet is kapott a dal miatt.

(via 24.hu)


Link másolása
KÖVESS MINKET:

KULT
A Rovatból
Tarr Béla Krasznahorkai Nobel-díjáról: A Sátántangót egy éjszaka alatt olvastam el, és rögtön tudtam, hogy ez egy remekmű
Az író és a filmrendező sokáig dolgozott együtt. Tarr Béla nagyon örül, hogy Krasznahorkai László megkapta a Nobel-díjat.
Maier Vilmos - szmo.hu
2025. október 09.



A Népszava telefonon érte utol Tarr Bélát, miután csütörtökön irodalmi Nobel-díjat kapott Krasznahorkai László. Tarr több Krasznahorkai-regényből is filmet készített, hosszú ideig dolgoztak együtt.

Tarr így fogalmazott:

„Nagyon örülök, hogy nyert, úgyhogy egyelőre mást nem tudok mondani. Hosszú éveken keresztül együtt dolgoztunk, és hogy nyert, hihetetlen nagy öröm.”

A rendező a Sátántangót és Az ellenállás melankóliáját is vászonra vitte, utóbbi Werckmeister harmóniák címen került a mozikba. Alkotótársi kapcsolatuk A torinói lóig (2011) tartott.

Arra a kérdésre, miként hatottak az író szövegei a filmekre, Tarr ezt mondta: „Nem konkrét szöveg segített, hanem az a pozíció, ahonnan a világot nézi, mert az univerzális. Abban tudott nagyon segíteni. De hát ez két külön nyelv, az irodalom és a film. A Sátántangót egy éjszaka alatt olvastam el, és rögtön tudtam, hogy ez egy remekmű.”

A magyar kormány és a hazai művészeti élet több szereplője is gratulált a friss Nobel-díjas írónak:


Link másolása
KÖVESS MINKET:


KULT
A Rovatból
Sorra érkeznek a gratulációk a friss Nobel-díjas Krasznahorkainak: Karácsony, Orbán is posztolt
Hankó Balázs, a kultúráért és innovációért felelős miniszter szűkszavúan gratulált. Bödőcs Tibor is posztolt, 2017-ben megjelent könyve, az Addig se iszik egyik bekezdését idézte.


Nyáry Krisztián elsőként reagált a Facebookon, és az Aprómunka egy palotáért című műből idézett egy hosszabb részletet:

(…) a művészet, ennyit még én is tudok, az nem az anyagi vagy szellemi tárgyakban megjelenő báj, a nagy szart, már bocsánat, a művészet, az nem valami tárgyban van, az nem esztétikai kijelentés, nem valami message, nincs message, meg egyáltalán, a művészet az csak kapcsolatban van a szépséggel, de nem azonos vele, és főleg nem korlátozódik a bájra, sőt, a maga rendkívüli módján elüldözi azt, tehát nem a könyvben, a szoborban, a festményben, a táncban, a zenében kell keresni, mivel nem is kell keresni, hisz azonnal felismerhető, ha ott van (…)

Hankó Balázs, a kultúráért és innovációért felelős miniszter a bejelentés idején még a magyar felsőoktatásról posztolt, negyedórával később már szűkszavúan gratulált.

Rövidesen Karácsony Gergely, Budapest főpolgármestere is megszólalt: „Krasznahorkai Lászlónál tökéletes, nagyon is kiérdemelt helyen van” a díj.

Közel negyven perc elteltével Orbán Viktor miniszterelnök is nyilvánosan gratulált, Magyarország büszkeségének, és egyben az első gyulai Nobel-díjasnak nevezve az írót.

Bödőcs Tibor is posztolt, 2017-ben megjelent könyve, az Addig se iszik egyik bekezdését idézte.

A Svéd Akadémia csütörtökön közölte, hogy idén Krasznahorkai László veheti át az elismerést.

A fogadóirodák az utóbbi napokban második legesélyesebb „jelöltként” jegyezték Krasznahorkait; az esélyek alapján olyan neveket előzött meg, mint Murakami Haruki, Salman Rushdie vagy Thomas Pynchon.

Az írót korábban Kossuth-díjjal, Nemzetközi Man Booker-díjjal, valamint számos hazai és külföldi elismeréssel tüntették ki.


Link másolása
KÖVESS MINKET:

Ajánljuk

KULT
A Rovatból
Így ír a Nobel-díjas Krasznahorkai Lászlóról a világsajtó: Végtelennek tűnő mondatok, könyörtelen intenzitás
A legnevesebb médiumok is beszámoltak arról, hogy Kertész Imre után ismét magyar író nyerte az irodalmi Nobel-díjat. A BBC, a Guardian vagy a CNN is fő helyen hozta a hírt.


Mint megírtuk, csütörtök délután kiderült, hogy 2025-ben magyar író, Krasznahorkai László kapja az irodalmi Nobel-díjat. A Svéd Királyi Tudományos Akadémia közleményében megjelent hivatalos indoklás szerint a magyar író a díjat „lebilincselő és vizionárius életművéért” kapta, amely „az apokaliptikus terror közepette megerősíti a művészet erejét”.

A hírről természetesen a világ legnevesebb médiumai is beszámoltak online felületükön. A BBC azt hangsúlyozza, hogy Krasznahorkai Kertész Imre után a második magyar szerző, aki elnyerte ezt a rangos díjat. Megemlítik, hogy öt regényt írt, melyek közül kettőt emeltek ki: az 1985-ben kiadott Sátántangót, amelyből 1994-ben hétórás fekete-fehér film is készült Tarr Béla rendezésében; illetve a 2021-es Herscht 07769 című kötetet, amelyet nagyszerű kortárs német regényként jellemeztek a kritikusok.

A Guardian arról is ír, hogy Krasznahorkai számos más neves irodalmi díjat is elnyert már, köztük a Nemzeti Könyvdíjat (2019-ben), amely az Amerikai Egyesült Államok egyik legismertebb irodalmi díja, vagy a Nemzetközi Man Booker irodalmi díjat (2015-ben). Cikkük szerint a magyar szerző hosszú körmondatairól és "könyörtelen intenzitásáról" ismert, amely miatt a kritikusok Gogolhoz, Melville-hez és Kafkához hasonlítják. Azt is megemlítik, hogy Krasznahorkai karrierjét nagyban meghatározták az utazások is, hiszen a világ számos helyén járt: élt Németországban, Kelet-Ázsiában és az Egyesült Államokban is.

A CNN azt az érdekességet említette meg, hogy

amikor még Krasznahorkai műveiből csupán néhányat fordítottak le angol nyelvre, James Wood irodalomkritikus szerint ezek a kötetek olyanok voltak, mint a "ritka pénznemek".

Ebben a cikkben is szerepel, hogy Krasznahorkait a hosszú, kígyózó mondatok jellemzik, amelyek eredménye Szirtes György műfordító szerint „az elbeszélés lassú lávafolyama”.

A New York Times felidézte, a magyar szerző 2014-ben azt nyilatkozta a lapnak, hogy egy „abszolút eredeti” stílust próbált kialakítani:

„El akartam távolodni irodalmi őseimtől, nem szerettem volna Kafka, Dosztojevszkij vagy Faulkner valamiféle új verziója lenni.”


Link másolása
KÖVESS MINKET: