KULT
A Rovatból

Nem ilyen bollywoodi John Wickre számítottam - A majomember tisztességes bosszúfilm Dev Pateltől

Tévedni emberi dolog. Az élet folyamán rengeteg rossz döntést hozunk. A majomember esetében ezt egyértelműen az előzeteseket vágó cég és a marketingesek hozták meg. Akik látták az említett pár perces kedvcsinálókat, azok olyan elvárásokkal fognak beülni a filmre, amit sajnos nem tud teljesíteni.

Link másolása

Dev Patel neve elsőre sokaknak nem mond semmit. Viszont aki meglátja az indiai származású brit színészt, az rögtön tud majd mondani egy jó pár filmcímet. Dev szinte gyerekkora óta színészkedik. Szerepelt a ’2000-es évek egyik meghatározó brit kultuszsorozatában a Skinsben, de az igazi áttörést a Danny Boyle nevével fémjelzett Oscar-díjas Gettómilliomos jelentette számára.

Azóta olyan rendezőkkel dolgozott, mint M. Night Shyamalan, Aaron Sorkin, Neill Blomkamp és az utóbbi évek egyik legkreatívabb alkotója David Lowery.

A zöld lovag számomra 2021 egyik legjobb filmje volt. Egy atmoszférikus, őrült fantasy-utazás, szinte szöveg nélkül a biztos halálba… hmmm, honnan is lehet ismerős.

Aztán ki gondolta volna, miközben Patel ilyen hatalmas szakemberekkel dolgozott együtt, folyamatosan tanult, hogy aztán vászonra vethesse álmát, A majomembert. Dev Patel nemcsak főszereplője a filmnek, de ő rendezte, ő az egyik producere, és a forgatókönyv írásában is részt vett. Ez bizony egy szerelemprojekt. Amivel alapvetően nem lenne gond, de

amikor a főbb döntések teljesen egy kézben vannak egy projekttel kapcsolatban, az nem minden esetben vezet tökéletes végeredményhez.

Gondoljunk csak George Lucasra, az első Star Wars-trilógia esetében tapasztaltabb emberekkel vette körül magát, hogy megszülethessen az a Csillagok háborúja, amit ő megálmodott, de mások megvalósították. Amikor az ő kezében volt a teljes irányítás, akkor az eredmény a Baljós árnyak és a Klónok háborúja volt. Szerencsére Patel nem szúrta el ennyire, de érezni, hogy elsőfilmes rendező áll a kamerák mögött.

Történetünk szerint a fiatal névtelen főhős (Dev Patel) édesanyját meggyilkolják, és ő felnőttként a gyilkosok nyomába ered. Megpróbál beépülni a rosszfiúkhoz, hogy egy megfelelő pillanatban lecsapjon. Ennyi a történet. Úgy tűnik nincs sallang, mert ez csak egy kőegyszerű, kegyetlen bosszúfilm. Sajnos, vagy szerencsére (ezt mindenki döntse el maga) nem ez a helyzet. De ne szaladjunk ennyire előre.

Kezdjük pozitívan: Patel korrekt rendező.

Erősen a vizuális történetmesélésre épít, de mindeszt könnyűszerrel teszi. Például fel sem tűnt az egész film folyamán, hogy a főhősünknek nincsen neve. Ez a teljesen természetes dolgot úgy elhagyták, hogy észre se vettem. A fiú háttértörténetét is pikk-pakk megtudjuk, a célja is rögtön világos, és minimális dialógus mellett képes volt egy összetett, szerethető karaktert alkotni. Már ez nagy szó a mai filmfelhozatalban.

A látványvilág kicsit pszichedelikus, de illik az elképesztően erős indai atmoszférába. A sok neonfény, a játék a sziluettekkel és a világítással, mind-mind vizuális bonbon a szemnek. Sharone Meir operatőr próbált a szép képek mellett kreatív megoldásokkal is dolgozni, ami látszik a végeredményen.

Néha egészen váratlan megoldásokat találunk a filmben.

De mit várunk egy operatőrtől, aki egy dobos-zenés-filmet el tudott adni thrillernek a Whiplash-ben. A harcjelenetek korrektek, nem azt mondom, hogy a hollywoodi szuperprodukció szintjén mozog, mert hogy Patel inkább a kézitusákban van otthon.

Amikor lőfegyver került a képbe, kicsit megingott a film realitása, amire amúgy próbáltak törekedni. Ha valakinek itt bevisznek egy ütést, vagy megszúrják, bizony törik a csont, és folyik a vér. A vágás nekem kicsit sok volt, a kelleténél jobban rángatták a kamerát, de gondolom erre szükség volt a rejtett vágásokhoz.

Itt említeném meg, hogy egy magyar szakember is dolgozott A majomemberen, Jancsó Dávid volt az egyik vágó, aki a filmen dolgozott.

Nem kedvelem a kézikamerás felvételeket mozifilmek esetében. Nem jó nézni, de ezzel már a Bourne-filmek óta problémám van.

Akkor el is érkeztünk a negatívumokhoz. Bármennyire is tisztelem Patel elképzeléseit, szerintem rossz a film ritmusa. Túlzottan kihangsúlyozza a gyermekkori traumát. Sulykolja a szimbólumokat, és fejbe vágnak minket a mondanivalóval. Szerintem egy visszaemlékezés, maximum kettő elég lett volna, de sajnos ebből sokkal több van. Ezek pedig szétszabdalják az amúgy jó narratívát.

A kreatív és akciódús első etapot ezután erősen leülteti egy lassabb edzős-önmegtalálós rész, több zenés montázzsal.

Itt kapunk az arcunkba egy kis "LMBTQ-propagandát" is, bár nem zavaróan, de itt értettem meg a 18+os korhatár igazi okát. Annyira nem véres és durva A majomember, de úgy látszik, a korhatár-bizottság szerint veszélyes a 18 éven aluliakra… röhej. Ezt követően visszatérünk az előzetesekben is belengetett John Wick-szerű leszámolásba. Az akciódúsabb első és utolsó harmad egyébként remekül működik.

Ha kicsit átstrukturálják, és visszavesznek a flashbackekből, akkor egy erős 90 perces darálás lehetett volna.

Csak Patel nem ezt akarta: sokkal spirituálisabb bosszútörténetet akart elmesélni: ez egy szerzői-bosszúfilm. Én nagyon jól szórakoztam rajta, de ha valaki az itt leírtakat felsorolja, és azt mondja, hogy „na ezért nem tetszett A majomember”, akkor azt teljesen megértem.

Azt tudom csak ajánlani, hogy ne nézzétek meg az előzeteseket. Ha akartok egy kis agykikapcsoló, kicsit pszichedelikus, kőegyszerű akciófilmet, amely igazából egy burkolt mélyrepülés egy sebzett, ámde összetett elmébe. A színészek jók, a gonoszok nagyon rosszak, és néha teljesen logikátlanul viselkednek, míg a jók mindent megúsznak. Nem szentelek külön időt a színészekre, mert mindenki teszi a dolgát, és ez Dev Patel filmje, ő a nagybetűs főszereplő, és szinte végig az ő szemén keresztül látjuk a szörnyűségeket. Jó döntés volt Patel a rendezőtől és a producerektől, érezni, hogy olyan főszereplőt választottak, aki szívét-lelkét kitette a filmért.

Szarkazmust félretéve, ez egy szerelemprojekt, amit meg lehetett volna jobban is csinálni, de ezt nem lehet kritikaként felróni.

Ez volt a cél, teljes szabad kezet kapott Patel és ezt a történetet, ilyen formában akarta elmesélni. Tisztességes első film, amit büszkén mutogathat majd a színész-író-producer-rendező a filmográfiájában. Aki nem akar egy negyvennyolcadik 16-os tucathorrort nézni a mozikban, azoknak tökéletes választás A majomember. Megérdemli a nézőket.

Link másolása
KÖVESS MINKET:

Népszerű
Ajánljuk
Címlapról ajánljuk


KULT
A Rovatból
Tordy Géza a halála előtt intézetbe akart költözni, memóriazavarai miatt hagyott fel a színészettel
Ezt mondta el barátja, a Jászai-díjas Körtvélyessy Zsolt. Két hónappal halála előtt találkozott utoljára a művésszel.
Fischer Gábor - szmo.hu
2024. április 30.


Link másolása

Május 1-jén ünnepelné a 86. születésnapját Tordy Géza. Halála előtt tíz évvel már visszavonult a színpadtól, az okokról azonban soha nem beszélt. Most az egyik legjobb barátja, Körtvélyessy Zsolt árulta el a Blikknek, hogy a Nemzet Színésze a memóriazavarai miatt kényszerült felhagyni a munkával, majd elvonulni a nyilvánosság elől.

„Géza volt az egyik legjobb és legrégebbi barátom, hetven éve ismertük egymást. Nagyon megrázott a távozása. Szegény az évek során egyre több betegséggel küzdött. Bár egyedül élt, sokat volt kórházban, és szó volt arról is, hogy állandó jelleggel bevonul egy intézetbe, mert nem akar senki terhére lenni.”

– mondta Körtvélyessy. Úgy látta, Tordy elszánt volt elhatározásában, arra azonban már nem került sor. A színművész úgy emlékszik, az egészségügyi problémák közül Tordyt leginkább memóriazavara viselte meg, emiatt hagyta abba a színészetet is.

Nagyjából tíz évvel ezelőtt kényszerült a visszavonulásra, mert a memóriaproblémái miatt már nem tudta megtanulni a szöveget.

Ez nagyon megviselte, és a korábban mókamesterként ismert Gézából zárkózott, megkeseredett embert lett.

Ez volt az oka annak is, hogy ennyire kizárt az életéből mindenfajta szereplést. Ő egy nagyon elkötelezett színész volt, aki szinte mindent képes volt alárendelni a munkájának, és nagy törést okozott, hogy ennek vége. Emlékszem, bár a Hadik-filmben mind a kettőnknek csak egy kis szerepe volt, azt mennyire élvezte.” – mondta Körtvélyessy. A Jászai-díjas színész rendszeresen tartotta a kapcsolatot Tordyval. Két hónappal a halála előtt találkoztak is. „Szerveztük már a következőt, valami közös főzést, ami már nem jöhetett létre”. – zárta gondolatait Körtvélyessy Zsolt.

Link másolása
KÖVESS MINKET:

KULT
A Rovatból
Itt a magyar Harry Potter: gulyással, hagyományos reggelivel, metróval és egy sikeretlen vizsga utáni búfelejtővel
Hári Gábor egy családi étkezésben megfáradva döntött úgy, hogy elkészíti a kultikus figurák magyar verzióját. A mesterséges intelligencia segítségével kerültek a szereplők kocsmába, pályaudvarra, lakótelepre...

Link másolása

Harry Potterből sosem elég. A könyvek és filmek, a különféle játékok után a mesterséges intelligencia segítségével most Magyarországra érkeztek a szereplők.

A kalandról különleges képeket osztott meg a Facebook-on Hári Gábor. Az alkotó elmesélte a Szeretlek Magyarországnak, hogyan született az ötlet, hogy magyar környezetbe helyezze a varázsló-tanoncok világát.

"Az inspirációm onnan jött, hogy külföldön élek, és a családom látogatóba jött nemrég. Magyar ételeket ettünk, elég tetemes mennyiségben. Egy ponton, amikor már kifáradtam az evésben, leültem a YouTube elé és eszembe jutott a "nemzeti Harry Potteres" mesterséges intelligencia mémformátum. Magyar verziót még nem láttam belöle, ezért úgy döntöttem elkészítem én".

A képeket pedig megosztotta ITT. És az alkotásokhoz némi magyarázatot is adott.

"Hágrid" gulyást főzött a harmadik ebédjére
"Dámböldór" a méreggel, ami miatt kirúgták
"Sznép" a megvakulása előtt
"MekGonagál" hagyományos magyar reggelivel
"Heri, Ron és Hermióne" egy sikertelen vizsga után, iskolai egyenruhában
"Dobbi" túl sokat szívott, most a pályaudvaron lakik
"Voldemort", aki rossz hírekkel szórakoztat

A képeket Hári Gábor engedélyével közöltük.

Link másolása
KÖVESS MINKET:


KULT
A Rovatból
„Bárcsak egy sima iskolába járhattam volna!” – Zendaya a gyerekkori sztársággal járó szorongásairól mesélt
Zendaya jelenleg a Z-generáció legnagyobb sztárja, aki már tinédzserként példakép volt kortársai számára, hiszen óriási sikerrel énekelt, táncol, színészkedett, producerkedett, sőt, könyvet is írt. A sztársághoz vezető út azonban egyáltalán nem volt könnyű a számára.

Link másolása

Zendaya nem a showbizniszből érkező szülők gyermeke (tanárként dolgoztak mindketten), vegyes etnikumú előadóként szintén nem nyílt meg előtte rögtön minden ajtó, a tehetsége azonban végül teret nyert. A most 27 éves színésznő egyébként többször is megnyílt a stresszről és a szorongásáról, amit azért érzett gyerekszínészként, mert folyamatosan teljesítenie kell, hiszen attól félt, hogy ha nem hozza ki magából a maximumot, az emberek elveszítik az érdeklődésüket iránta.

A kétszeres Emmy-díjas sorozat- és filmsztár, aki óriási sikereket ért el a Pókember- és a Dűne-filmekkel, az Eufória című szériával (jelenleg pedig a Challengers című teniszes drámában láthatjuk, amiért már most Oscar-jelölést jósolnak neki), azon kevés hírességek egyike, akik valaha a Vogue és a brit Vogue címlapján szerepeltek ugyanabban a hónapban.

„Bonyolult érzéseim vannak a gyerekléttel, a hírnévvel és a nyilvánossággal kapcsolatban. Rengeteg olyan esetet láttunk, amikor ez a kombó eléggé káros volt" – mesélte Zendaya a korai előadói karrierjéről, ami 13 éves korában kezdődött a Disney Channel Indul a risza című sorozatával:

„Csak most, felnőttként kezdek rájönni, hogy ó, oké, várj egy percet: mindig csak azt csináltam, amit ismertem, és ez minden, amit tudtam.”

Nem tud örülni a sikereinek

Zendaya azt is kifejtette, hogy úgy érzi, csak most, közelebb a harminchoz éli át a „szorongótinédzser-fázisát", mivel fiatalabb korában erre nem igazán volt lehetősége. „Úgy éreztem, hogy egy nagyon felnőtt helyzetbe kerültem. Korán lettem a családom kenyérkeresője, szóval rengeteg szerepcsere történt nálunk, miközben én hirtelen felnőtté váltam.”

A fiatalon felnőttkorba taszított tapasztalatai miatt elmondása szerint nem élvezheti annyira a sikereit, amennyire szeretné: „Úgy érzem, hogy összezsugorodom, és nem tudok felhőtlenül örülni mindannak, ami történik velem.

Nagyon feszült vagyok, és azt hiszem, ezt azért hordozom magammal, mert gyerekkoromban nem igazán volt lehetőségem arra, hogy csak úgy kipróbáljak minden hülyeséget, amit egy gyereknek, tinédzsernek ki kéne próbálnia. Bárcsak egy sima iskolába járhattam volna!”

Bár Zendaya sosem járt középiskolába, a felnőtt karrierje nagy részét azzal töltötte, hogy ilyen korú karaktereket alakított, mint például az Eufóriában, vagy a Pókember-filmekben, ez utóbbiakban jelenlegi szerelme, Tom Holland oldalán játszott.

Fél, hogy megunják

A Challengers az egyik első olyan filmje Zendayának, amelyben a tényleges korának megfelelő korú ember alakít, ezt pedig saját bevallása szerint üdítőnek, ugyanakkor egy kicsit ijesztőnek is találta: „Úgy voltam vele, hogy remélem, a nézők elhiszik a karakteremről, hogy ugyanannyi idős, mint én, vagy talán egy kicsit idősebbnek is gondolnak, hiszen vannak barátaim, akik már szülők, vagy akiknél épp úton van a gyerek" – magyarázta Luca Guadagnino (Vakító napfény, Szólíts a neveden, Sóhajok, Csontok meg minden) filmjéről, amelyben egy fiatal anyukát alakít.

Ugyanakkor azt is megjegyezte, hogy egy nap szeretne családot alapítani, de nem akarja elsietni a dolgot, mivel aggódik amiatt, hogy a nyilvánosság előtti élete mit jelentene a gyerekei számára. „Azt hiszem, mindig is szorongtam a gondolattól, hogy az emberek egyszer csak azt mondják: »Már 14 éves korod óta figyelemmel követlek, de már nem érdekelsz, mert unalmas lettél.«”

Az attól való aggodalma, hogy cserbenhagyja az embereket, egyben azt is eredményezi, hogy gyakran bénító nyomást helyez magára, hasonlóan ahhoz, ahogyan a Challengers-beli karaktere, Tashi teszi.

A párja, Tom Holland, a barátai és a munkatársai szerint egyébként Zendaya eddig tökéletesen kezelte a sztárságával együtt járó cirkuszt, és nem féltik őt a jövőben sem, mert a sikerei ellenére nem szállt el, két lábbal áll a földön, és határozott elképzelései vannak arról, hogy milyen irányba vigye a karrierjét.

Link másolása
KÖVESS MINKET:


KULT
A Rovatból
Premier: „Síneken guruló no-go zóna” – A négyes-hatos villamosról írt dalt a Bankrupt
Az utóbbi pár évben egymás után hozták ki a társadalomkritikus slágereket, most szerettek volna kicsit elszakadni a politikai témáktól, de csak félig sikerült.

Link másolása

A négyes-hatos villamos lenyűgöző élővilágát már-már Sir David Attenborough-t idéző aprólékossággal mutatja be a Bankrupt új slágere. Az Interrupters-féle lendületes, modern ska-punk vonalat képviselő szám refrénje garantáltan meg fog ragadni mindenkiben, aki kénytelen rendszeresen igénybe venni a körúti fegyencjárat szolgáltatásait.

A számhoz készült montázsvideó ezúttal a tömegközlekedési akciójelenetek tematikájára épül, és hogy minden igényt kielégítsenek, ehhez a számhoz is készült angol változat.

„Az elmúlt másfél évben sorozatban kihozott virális társadalomkritikus slágerek (Keresett a Feri, Viktorland, A hülyeség ára, Illiberal Holiday, Hol van a pénz?) után szerettünk volna kicsit elszakadni a politikai témáktól. De amikor realizáltuk, hogy pont az önkormányzati kampány közepére esik majd a megjelenés, muszáj volt ebbe is beletenni pár sort arról, hogy ígérhet bárki bármit, a négyes-hatos ilyen marad. És ha már így alakult, belekerült Budapest legádázabb ellensége is” – meséli a csapat frontembere, Sarkadi Balázs.

Négyes-Hatos:

Four-Six:

A zenekart legközelebb május 11-én Veszprémben, a Teremben, utána pedig június 1-én Budapesten, az Instantban lehet élőben megnézni.

A zseniális borító Vass Richárd munkája, a kiváló hangzásról pedig ezúttal is Botlik Mátyás (Grenma Stúdió) gondoskodott.


Link másolása
KÖVESS MINKET:

Ajánljuk