KULT
A Rovatból

„Elmész a kedvenc zenekarod koncertjére, és ott találsz mellette egy kiállítást” – Múzeumok a Művészetek Völgyében

Idén minden eddiginél több múzeum települ ki a 10 napos fesztiválra, valamint a képzőművészeti programok száma is kiugróan magas lesz. Sőt, még a deepfake videók és az AI zeneírás is terítékre kerül.


A Művészetek Völgye mindig is a műfaji sokszínűségről volt híres: bár a legtöbb embert itt is a könnyűzenei koncertek vonzzák, a szervezők mindent megtesznek azért, hogy a valamivel kevésbé populáris műfajokat is megismertessék a látogatókkal, a komolyzenétől a kortárs táncon át az újcirkuszig.

Ebbe a sorba illeszkedik az a törekvés is, hogy idén július 19. és 28. között minden eddiginél több múzeum képviselteti magát Kapolcson, Taliándörögdön és Vigántpetenden, emellett pedig a képzőművészet is kiemelt fókuszt kap.

„A brüsszeli Liszt Intézet igazgatójaként kerültem kapcsolatba sok múzeummal, és kiderült számomra, hogy a többségük nyitott lenne arra, hogy nyáron a meglévő anyagaikat fesztiválos környezetben is bemutassák” – meséli az alapötletről Oszkó-Jakab Natália fesztiváligazgató.

Közel 40 intézményt kerestek meg egy körlevélben azzal a céllal, hogy lazább formában lehessen megismerni őket – a koncepció szerint ezzel ki tudnak nyúlni a szokásos zárt terükből egy olyan közönség felé is, akiket egyébként nem biztos, hogy elérnének.

„Könnyen lehet például, hogy valaki Zorán-rajongóként, az ő koncertjén látja meg a debreceni Modem Modern kiállítását a vigántpetendi Cirque du Tókertben, ami aztán saját jogán is elnyeri a tetszését.”

A debreceni múzeum kitelepülésének különlegessége, hogy nyitott falú konténerekben mutatnak be egy kortárs képzőművészeti tárlatot. Ehhez különösen magas elvárásoknak kellett megfelelni, hiszen az ehhez hasonló kiállításoknál a hőmérséklet és a páratartalom is fontos szempont.

Vigántpetenden jelen lesz továbbá Budapest Főváros Levéltára, a veszprémi Laczkó Dezső Múzeum, többszörös visszatérőként a Néprajzi Múzeum, valamint a XI. kerületi Adaptér Innovációs Központ is. Utóbbi a deepfake videókról, a 3D nyomtatásról és az AI segítségével való zeneírásról is izgalmas ismereteket kínál.

Fotó: Eichner Hanna

Fotó: Dohi Gabriella

A kapolcsi MűvészVölgy Kúriában a fesztiválra időzítve nyílik meg egy állandó – tehát egész évben látogatható – kortárs művészeti tárlat, aminek része egy olyan Konok Tamás-kép is, amely nemrég bekerült a párizsi Pompidou Központ gyűjteményébe.

Emellett az Építőművészeti Múzeum kiállítását is meg lehet majd nézni, amihez kapcsolódóan több beszélgetést is szerveznek. Molnár Ani (Molnár Ani Galéria) a kortárs művészet helyzetéről tart majd előadást, valamint a legendás 51-es körzetből ismert Galántai György is ott lesz.

Antalffy Péter esztéta és Szőke Péter Jakab képzőművész az absztraktról, Kacsuk Péter és Weiler Péter pedig az AI, illetve az NFT művészetben betöltött szerepéről beszélget majd Silye Julival.

A főtérre a Magyar Kereskedelmi és Vendéglátóipari Múzeum is kitelepül egy sörkészítés történetét bemutató kiállítással, valamint workshopokkal és beszélgetésekkel. Ugyanitt a magyar EU-elnökség apropóján uniós intézmények mutatkoznak be kulturális programokkal.

A Tűzoltószertár idei kiállításának címe Show-up comedy, amely a képzőművészet, a humor és a filozófia találkozásából született, és ezen tematika mentén épülnek fel idén a művészetterápiás foglalkozások is. A kiállítást Csepelyi Adrienn nyitja meg, vendégként pedig mások mellett Ráskó Eszter is érkezik.

„A múzeumok és a kortárs képzőművészet világa az átlagemberek többségétől nagyon távol esik, egyfajta merev, pisszegős hangulatot áraszt. Ezt szerettük volna átélhetőbbé tenni és a kötetlenebb környezet segítségével közelebb hozni a fesztiválozókhoz” – fogalmaz Oszkó-Jakab Natália.

A Petőfi Udvarba a Magyar Nemzeti Múzeum települ ki egy kerítésre rögzített képkiállítással, emellett vezetett régészeti sétákat is szerveznek a taliándörögdi Szent András templomromhoz, valamint Öcs és Pula között.

Szintén a Petőfi Udvarban a Mesemúzeumnak is lesznek programjai, a Petőfi Irodalmi Múzeum pedig részben itt, részben pedig a PEMA udvarban mutatkozik be.

Silye Juli a Tűzoltószertárban. Fotó: Kleb Zsófi

Fotó: Eichner Hanna

A taliándörögdi Lőtér már másodjára lesz a Közlekedési Múzeum otthona kiállított járművekkel és beszélgetésekkel, valamint újra innen indul majd a Zenélő Busz, amelyen minden nap más előadó (Blahalouisiana, Margaret Island, Parno Graszt, Lóci játszik, Kacaj, Wunderlich József, Hobo, Mörk, Szirtes Edina Mókus, Bérczesi Robi) akusztikus koncertjét nézheti meg a legszerencsésebb 25 ember, aki jegyhez jut.

A Hagyományok Háza – Folk Udvarban idősebb vidéki hölgyek mesélnek a fenntartható életről olyan városiaknak, akiknek jóval kevésbé magától értetődő, milyen lehet műanyagszemét nélkül élni a mindennapok során. Oszkó-Jakab Natália szerint a Néprajzi Múzeumban és itt is kialakult egy fiatalos szemléletű csapat, akik „végre visszavették a vitrinből a népszokásainkat, táncainkat, játékainkat”.

A Művészetek Völgye közönsége alapvetően jóval nyitottabb az átlagnál, csomó mindenbe belekóstolnak akkor is, ha alapvetően nem áll annyira közel hozzájuk – teszi hozzá a fesztiváligazgató.

„A könnyűzene mozgatja meg legjobban az embereket, de próbáljuk megmutatni nekik, hogy igenis léteznek más műfajok is, amelyek méltóak a figyelmükre. Ez az oka annak, hogy egyetlen múzeumi udvar helyett inkább a zenei helyszínek mellé helyeztük el őket, hogy a közönség is nagyobb eséllyel keveredjen oda egy olyan tartalomhoz, amire nem is számított.”

Bár egy újcirkuszi, kortárs táncos, vagy akár egy szimfonikus zenekari produkció józan ésszel nem tűnik túl rentábilisnak, a Völgyben ezekre misszióként tekintenek, ezért nem azt nézik, mennyire kifizetődő anygailag mondjuk a Panoráma Színpad sztárfellépőihez képest.

Fotó: Kuti Ákos

Fotó: Eichner Hanna

Persze átjárások is akadnak a különféle műfajok között: az Ász Drámaműhely Szérum című előadásának zenéje például a Carson Coma legutóbbi albumára épül, valamint a vigántpetendi POKET zsebkönyvek udvara is előszeretettel vegyíti a színházat és az irodalmat a könnyűzenével.

A Papageno Klasszik helyszín egyik legérdekesebb programja pedig Wagner vs. Marvel címmel arra világít rá, hogy a világhírű operaszerző ugyanazokat a skandináv mitológiai alakokat énekeltette meg, mint amelyek a szuperhősfilmekben is felbukkannak.

A Művészetek Völgye idei teljes programját ide kattintva lehet nézegetni.


Link másolása
KÖVESS MINKET:

Népszerű
Ajánljuk
Címlapról ajánljuk


KULT
A Rovatból
Isztriai tengerparti hangulat a Városmajorban – különleges színházi est vár Budapesten
Igazi horvátországi tengerparti hangulat lesz a Városmajori Szabadtéri Színpadon a Zentai Magyar Kamaraszínház kiváló színészei jóvoltából!


Nem kell tehát a tomboló hőségben órákat várakozni az autópályán, hogy átéljük az Isztria hangulatát, a városmajori nézők ugyanis lírai-groteszk tengerparti társasutazáson vehetnek részt, hiszen augusztus 25-én Budapestre érkezik a Szedjetek szét!

Közel van a Vajdaság, valahogy sokaknak mégis távol: az, ami az ütemes tempóban megújuló zentai színházzal történik, feltétlenül figyelemre érdemes. A Dévai Zoltán és Mezei Kinga vezette teátrum gyorsan felkerült újra a délvidéki magyar színházak összetéveszthetetlen esztétikája iránt rajongók belső térképére. Kicsi, de erős – talán így lehetne leírni legrövidebben azt, ahogyan és ami itt történik.

Merész vállalásokból nincs hiány, és erről megbizonyosodhat az, aki ellátogat a nagy vajdasági költő, Domonkos István műveiből készült, 2024-ben bemutatott előadásra.

Aminek van előtörténete, többféle is. Egyrészt a hosszú színházi memóriával rendelkezők emlékezhetnek Mezei Kinga korai, nagy visszhangot kiváltott Via Italia-rendezésére, melyet „Domi” szövegei nyomán álmodott színpadra. Néhány éve a Zenta melletti szomszédvárban, a szabadkai Kosztolányi Dezső Színházban született meg az első Szedjetek szét, szintén Mezei rendezésében. Az egykori szereplők közül Hajdú Tamás, Mészáros Gábor és Pálfi Ervin az újragondolt változatban is részt vesz, de a színpadon látjuk még többek között a rendezőt magát, vagy a Budapestről Zentára szerződött Vilmányi Benettet is.

Domonkos István költészete alapélmény számtalan vajdasági alkotónak. A Szedjetek szét kiindulópontja A kitömött madár című regény, majd a rá néhány évre, 1971-ben publikált Kormányeltörésben című vers. Ez utóbbi jelentőségéről Keresztury Tibor irodalomtörténész így fogalmaz: „az idegenség, a magány, kitaszítottság, a nyelvvesztés, a hazához fűződő viszony, az elveszített otthon, a sehová sem tartozás... keserű himnusza ez, melynek végetérhetetlen avantgárd sodrását, áradását visszatérő motívumok strukturálják... Élő, működő, aktuális, frissnek ható matéria: éppúgy meggyőződhet erről Domonkos régi híve, ismerője, mint az, aki ezt a verset, ezt a költőt most fedezi magának fel.”

És a felfedezéshez, illetve újraismerkedéshez tökéletes matéria a zentai színház előadása. Az isztriai tengerparton vagyunk a hetvenes években, a zenészek az üdülők szórakoztatására kitartóan húzzák a talpalávalót. Közben pedig a véletlen által egymás mellé sodort, karakteres és emlékezetes figurák élővé és átélhetővé varázsolják a horvát (rém)álmot. Négy monológot hallunk, és mindnek központi témája a menni vagy maradni kérdése – Domonkos szomorú varázslata, hogy a kérdés aktualitása mit sem kopott az elmúlt négy és fél évtizedben ezen a vidéken...

Ahelyett, hogy az apró történéseknél leragadnánk, érdemes egy nagy levegőt venni, és úgy elmerülni ebben a különös világban. Aki nem szakértője a vajdasági kultúrának és gondolkodásnak, annak sem kell aggódnia, hiszen az előadás jófajta humorral mutat görbe tükröt a mindig abszurd világnak. Eljön az a pillanat is, amikor a nevetés megszakad, és minden elsötétül egy pillanatra, de a keserű valóság is szerethetővé nemesül a fináléban.


Link másolása
KÖVESS MINKET:

KULT
A Rovatból
Vecsei H. Miklós az SZFE-s tanáráról: Büszke voltam rá, hogy az én farkamat fogja
A színész az Ördögkatlanon beszélt a színházi közeg visszaéléseiről vagy családja megosztottságáról. Az interjúban arról is beszélt, miért utasított vissza egy állami díjat.


Vecsei H. Miklós az Ördögkatlan fesztiválon beszélgetett Veiszer Alindával, az interjú Veiszer Patreon-oldalán jelent meg, amelyet a Telex szemlézett. A színész-rendező többek között a Nemzeti Színházhoz való szerződéséről, a családja megosztottságáról, az SZFE-s éveiről és egy visszautasított állami díjról is beszélt.

Elmondta, hogy mesterei és szakmabeli barátai közül senki nem beszélte le arról, hogy elfogadja Vidnyánszky Attila ajánlatát. A döntés előtt kikérte Jordán Tamás, Molnár Piroska, ifj. Vidnyánszky Attila és gyimesi nagymamája véleményét is. Hozzátette, hogy közülük csak

nagymamája nevezhető Orbán Viktor „véres szájú hívének”. Vecsei hangsúlyozta: ő a Nemzeti Színházban hisz, nem valamelyik igazgatójában.

A beszélgetésben arról is szó esett, hogy mennyire megosztottnak látja Magyarországot. Vecsei úgy fogalmazott: imádja az országot, de sírnia kell, milyen állapotban van. Példaként említette, hogy

a családja egyik része a Pride-on van, a másik fele pedig a nagymamájánál nézi a csíksomlyói búcsút.

Az interjúban felidézte az SZFE-n töltött éveit is. Azt mondta, hogy öt évig volt ott hallgató, és teljesen természetesnek számított, hogy egy hatvanas férfi tanár fogdosta őt, miközben instruálta. Szavai szerint:

„Sőt, még büszke is voltam rá, hogy az én farkamat fogja, és nem a másokét, mert akkor engem akar instruálni.”

Vecsei arról is beszélt, hogy az SZFE modellváltásával nem értett egyet. Éppen ebben az időszakban kapta volna meg a kormánytól a Fiatalok a Polgári Magyarországért Díjat. Írt egy levelet az akkor még államtitkár Novák Katalinnak, amelyben jelezte: a kitüntetést csak akkor veszi át, ha beszélhet vele az ügyről. „Nem válaszolt nekem Novák Katalin. És nem is fogadott. És akkor én sem fogadtam el ezt a díjat” – mondta.


Link másolása
KÖVESS MINKET:

Ajánljuk

KULT
A Rovatból
Váratlan műsorváltozás az RTL-en: ma este több sikerműsor is elmarad
Az ugrás és A mi kis falunk ismétlése ma elmarad, helyettük a Tottenham–PSG UEFA Szuperkupa-meccset láthatják a nézők. A mérkőzés 20:15-től élőben megy, a késő esti híradó pedig 23:20-kor kezdődik.


Szerda estére változtatott a műsorrendjén az RTL, így a nézők most nem láthatják Az ugrás és A mi kis falunk ismétlését, vette észre a Média klub.

Az ugrás tavaly tél végén indult Gundel Takács Gábor vezetésével. A játékban a versenyzők egy öt méter magas, mesterséges híd egyik végéből indulnak, és a másikig kell eljutniuk. Tíz szinten, a híd adott pontján mindig a helyes állítást kell kiválasztaniuk, hogy megtalálják az egyetlen igaz átjárót. Aki téved, a mélybe esik, aki végig helyesen dönt, elviheti az ötmillió forintos főnyereményt. A vetélkedő idén új évaddal tért vissza, de a mai adás kimarad, ahogy A mi kis falunk ismétlése is.

A helyüket az UEFA Szuperkupa döntőjének élő közvetítése veszi át, amelyen a Tottenham és a PSG csap össze.

Ez egyben a 2025/2026-os Bajnokok Ligája-szezon kezdete is, amelynek fináléját Budapesten rendezik. A mérkőzés 20:15-kor kezdődik a Fókusz után. Az RTL Híradó ezen az estén 22:50 helyett 23:20-kor kerül adásba. Az ugrás és A mi kis falunk csütörtökön a megszokott időpontban folytatódik.

(via Blikk)


Link másolása
KÖVESS MINKET:

Ajánljuk

KULT
A Rovatból
Ez a férfi tényleg egy félisten élőben is – megvadult nőstényhordák ellenére is elsöprő volt Jason Momoa koncertje
A hisztérikus követelőzések ellenére sem vetkőzött, viszont felszabadultan zenélt Jason Momoa a bandájával a budapesti Akváriumban. A meglepetés-fellépő a 16 éves fia volt, aki szintén nagyon átélte a teltházas bulit.


Amióta megláttam a Trónok Harcában Khal Drogóként belovagolni Jason Momoát (akiről valljuk be, nők millióinak szintúgy a lovaglás jut eszébe), híresen elfogult lettem. Úgyhogy amikor kiderült, hogy Budapesten koncertezik a nyelvbotlásnak vagy dadaizmusnak is beillő, Öof Tatatá nevű bandájával, fél órán belül öten küldték el nekem a hírt.

2019-ben már voltam olyan koncerten, amelyen ő is ott volt, ugyanis pont a Dűne első részének budapesti forgatása alatt turnézott utoljára a Slayer. De Momoa akkor sajnos nem a küzdőtéren pogózott, mint nemrég Ozzy búcsúbuliján a Pantera riffjeire, hanem a színpad mellől élvezte a show-t.

Jól tettem, hogy fénysebességgel lecsaptam egy jegyre, mert egy nap alatt 80%-ban el is fogytak a jegyek, és utána hamar teltházas lett a buli. Nyilván rengetegen úgy voltak vele – kétségkívül én is –, hogy kit érdekel, Jason milyen zenét játszik, ha az Old McDonalds had a farm dallamára olvassa fel a telefonkönyvet, akkor is izgalmas lesz látni, hogy milyen a kisugárzása ennek a tesztoszteron-hegynek.

Amikor rákerestem a 2024-ben alakult Öof Tatatá-ra, annyit tudtam meg elöljáróban, hogy Mike Hayes énekes-gitáros és Kenny Dale dobos a két zenésztársa, és többek közt Metallica, Black Sabbath, Led Zeppelin és Jimi Hendrix feldolgozásokat adnak elő.

Erre mondjuk nekem, mint rock-metal fanatikusnak extrán fel is csillant a szemem, a műfajt nem kedvelő gruppie-k meg majd elvonatkoztatnak a zenétől, úgysem azért lesznek ott.

A késő esti klubkoncertet illetően arra számítottam, hogy csipketangákat csúzlizó csajok lepik majd el az Akvárium területét, és lesz pár Temu-köpenyes Aquaman, aki így próbál majd a helyszínen csajozni. Sokat nem tévedtem. Két órával a 22.30-ra kiírt koncert előtt már beengedték a sorokban kígyózó keménymagot: valóban volt köztük egy nagydarab kamu-Momoa, számtalan rocker, néhány Momoa-pólós rajongó, szuperhős-fan srácok, és persze zömében állig felnyomott dekoltázsú, kikent-kifent, elszánt lányok, illetve idősebb nők egyaránt. Volt, aki a párjával érkezett, de a többség csapatostul, hiú reményekkel telve portyázott.

Az Akvárium nagytermébe lejutva végtelenítetve vetíteni kezdték – az első sorokat rögtön elfoglaló rajongótábornak – a színész vodkareklámját. Amely elsőre szexinek hatott, ezredszerre már vallatásnak. Az pedig még inkább, hogy ennyi ideig kellett felfokozott hangerővel ovuláló hölgyek locsi-fecsijét hallgatnom, akik már attól önkívületben sikítottak, ha egy road bement letenni egy setilstet a földre.

Amikor végre elkezdődött a koncert, egyébként a kiírt időben, én instant hormonsokkot kaptam a belépő Jason Momoától, mert ez a férfi tényleg egy félisten élőben is. Huncut mosolygások, magabiztos közvetlenség, laza haj- és fenékrázás, gyakori közönséghez dumálás és karizmatikusság (nos, a karizma sem utolsó).

Aki pedig a – nemrég a forgatás miatt történt – szakrális szakálltalanítás miatt izgult, annak jelentem, hogy azóta kellemes borostája nőtt, amely remekül áll neki.

Maga a koncert számomra kifejezetten hangulatos és élvezetes volt, mintha egy blueskocsmában lettem volna, ahol a régi haverok előadják a kedvenc rock-metál slágereiket. Kenny jól dobolt, Mike pedig ugyan nem a legjobb énekes, viszont igazán kiváló gitáros, valamint egy tüneményes és szerethető figura. A trió néha kibővült Nakoa-Wolffal, Momoa 16 éves fiával, aki szintén az apjával együtt forgat nálunk. A srác nem csupán a szülei vonásait örökölte (bár lágyabb kivitelben, puttó angyalkás fürtökkel), hanem az apja zenei tehetségét is, mert már most jól gitározott, és látványosan élvezte a reflektorfényt, szinte fürdőzött a sikerben.

Az apja-fia páros még vokálozott is egyet közös mikrofonba a Rebel Yell alatt. A közönség láthatóan nem tudta értékelni a jammelős blues-részeket és a keményebb metálszekciót sem, csak a populárisabb slágerekre indult be az éneklés, mint amilyen a Red Hot-féle Can’t stop meg a Zombie vagy a Purple Rain.

A buli közben azonban egyre inkább szégyelltem, hogy nő vagyok, annyi lealjasodást láttam és hallottam. Ennyi malacvisítás konkrétan a vágóhídon nincs. Hol hörögve skandálták a családjuktól elszabadult asszonyok, hogy „Shirt off! Shirt off!”, hol magyarul vinnyogták, hogy „Rajtad van a póló, mi van veled?!" vagy "Aquaman gyere ide!". Volt momoás felnőttszínező is valaki kezében (na jó, az nekem is megvan), és egy molinón az első sorban a "Can I have a dickpic?" állt.

A koncert közepén majdnem agyontaposott-rúgott két ittas hölgyemény, hogy egy méterrel közelebb lássák az idoljukat. A (velem is) durván verekedő, megvadult egyedet végül a szekus szedte ki a sorból. Mintha egy nagyszabású lánybúcsún lettem volna – nem csoda, hogy Momoa végül nem vette le a trikóját, becsültem is érte, hiszen nem chippendale műsorral érkezett.

Az éjjel fénypontjaként még a dobverőt is elkaptam a végén, pedig én nem is nyúltam utána, mint száz másik kéz, csak hallottam, hogy a földön koppan, és pont be tudtam slisszolni a lábak közé, hogy felvegyem.

És az a harci helyzet, hogy Momoa és az egész bandája rendkívül szimpatikus és megnyerő volt a műsor alatt. Pedig én tényleg szerettem volna fogást találni ezen a pasin. De nem sikerült - sajnos semmilyen értelemben.

Link másolása
KÖVESS MINKET: