MHB Bank károsult: Ha fegyveres bűnözők kirabolnák a bankot, akkor ők felelnek érte, de ha egy kiberbűnöző teszi, akkor azt mondják: sajnáljuk, jobban kellett volna figyelnie
Judit közel hárommillió forintot veszített el egy apró figyelmetlenség miatt - írta meg a Válasz Online.
Korábban is előfordult, hogy akadozott az MBH netbanki rendszere, ezért Judit nem gyanakodott, amikor nem tudott belépni. Beírta a felhasználónevét, jelszavát, majd bemásolta az sms-ben kapott kódot is, ahogy korábban megszokta. Nem tudta, hogy ezek az adatok egy adathalász oldalra kerültek.
A csaló ezzel már valós időben be tudott lépni Judit netbankjába. Átállította a napi limitet, feloldotta a lekötött betétet, majd elutalta a teljes összeget egy Horváth János nevű személynek. Judit április 1-jén, este 21:42-kor kapott üzenetet a banktól, hogy gyanús utalás miatt zárolták a számláját. Amikor pár nappal később bement a bankfiókba, azt közölték vele, hogy már csak ezer forint maradt a számláján.
Párja, Csaba a történteket ábrán is megmutatta: az egyiken Judit ül a kamuoldal előtt, a másikon a csaló követi minden lépését, és a valódi banki oldalon hajtja végre ugyanazokat a műveleteket. Csaba azt mondta:
A pár az eset után csatlakozott az MBH Bank károsultjainak Facebook-csoportjához, ahol kiderült: sok más ügyfél is hasonló módon vesztette el a pénzét. A bank azonban sorra elutasította a panaszokat. Judit is ezt a választ kapta:
„Bejelentéséből nem állapítható meg, hogyan kerültek illetéktelenek birtokába a Netbank adatai.”
Az ügyet a Pénzügyi Békéltető Testület elé vitték, ahol július 3-án lesz a meghallgatás. A korábbi tapasztalatok alapján azonban azok az ügyfelek, akik a „.nu” végződésű adathalász oldal miatt veszítették el a pénzüket, rendre elutasítást kapnak.
A Magyar Nemzeti Bank már 2023 júniusában kiadott egy ajánlást, amelyben azt írta: „elvárja, hogy a pénzforgalmi szolgáltató kövesse nyomon az aktuális visszaélési trendeket és csalási forgatókönyveket” és „vizsgálja meg, milyen módon lett volna elkerülhető a visszaélés”.
Judit párja így fogalmazott:
„Ez egy sötét történet. Minden bankkal előfordulhat egy eset, vagy kettő, mire észreveszi, hogy lyukas a rendszere, de utána betömik a biztonsági rést, és kész. De a tizedik és a századik eset is megtörténhet ugyanúgy? És ezért az ügyfél a hibás?”
- írja a Válaszonline.
Az elmúlt hetekben több MBH Bank-ügyfél is hasonló esetekről számolt be. Ismeretlenek engedély nélkül utaltak el pénzt a számlájukról.