KULT
A Rovatból

Jake Gyllenhaal 90 percen át briliánsan szenved A bűnösben

Hosszú közelik Jake Gyllenhaalról, egy elrabolt nő és egy csomó titok a Netflix filmjében.

Link másolása

2018-ban Gustav Möller dán író/rendező elkészített egy majdhogynem tökéletes thriller-kamaradrámát. Az egy helyszínen játszódó történet beszippantotta, megrágta, kiköpte, majd nehéz atmoszférájával agyonnyomta a gyanútlan nézőt. Az eredeti film, megnézése után is velünk maradt, nos, a 2021-es amerikai feldolgozás sajnos nem fog.

A remake rendezőszékébe Antoine Fuqua-t ültették, aki nem volt rossz választás: egyrészt korábban már dolgozott együtt a főszereplő színésszel a Mélyütés című filmben, másrészt elég jól ért a feszültségkeltéshez.

Filmjei általában feszes tempójúak és gyakran a bűncselekményekről, vagy bűnözőkről szólnak.

A probléma az, hogy Fuqua fogta az eredeti koncepciót és pontról pontra lemásolta azt, vagyis a film igazi iparosmunka.

Nem tudok pártatlanul írni a filmről, mivel láttam, sőt 2018 egyik legjobb mozijának tartottam az eredetit, így

a mércét is nagyon magasra tettem.

A feldolgozás nem tudta megugrani ezt a szintet, ráadásul sok szempontból bántóan nyúltak hozzá az eseményekhez.

Ami jó, azon ne változtass – valószínűleg mondták sokan az alkotói gárdából. A történet ugyanaz, mint 2018-ban: egy nyomozó íróasztal mögé kényszerül, mert bírósági ügye van függőben. Ezért addig is, amíg nem zárul le a nyomozás, a segélyhívó telefonközpontjában sínylődik. Ez hatalmas szenvedés az amúgy rossz modorú zsarunak, de tűri, mert tudja, hogy nemsokára visszakerülhet az akcióba.

Ekkor érkezik egy segélyhívás egy nőtől, akit elraboltak - és ez olyan mellbevágó események sorozatát indítja el, amire nem számíthat senki.

A történet minden csavarjával, rengeteg apró nüanszával együtt megegyezik a 2018-as változattal. Amin változtattak, az vagy egész jó ötlet volt, vagy rettenetes szentségtörés. A környezetváltozás az egyike a jó döntéseknek: az esős Dánia helyett megkapjuk az éppen erdőtüzektől sújtott Los Angelest, a komor, csaknem faarcú Jakob Cedergren helyett pedig a zseniális Jake Gyllenhaalt. Ő a főszereplő, sőt

szinte Ő az egyetlen szereplő.

Rajta kívül alig látunk valakit a képernyőn. Nem csoda, hiszen a film egy kőkemény kamaradráma erős thriller-elemekkel, egyetlen helyszínnel, kevés szereplővel, sok dialógussal. Az amerikai verzió szebb, letisztultabb, látványosabb – már amennyire egy ilyen film látványos lehet – de valahogy kevésbé feszes, nem annyira komor vagy feszült, mint elődje.

Az új környezet egy másfajta miliőt teremt az előzőhöz képest, ezzel nincs baj. A csendesebb, zordabb észak helyett megkapjuk a lángoló Kaliforniát.

Ez a kicsit más atmoszféra egyébként kimondottan jól áll a filmnek.

A problémák ott kezdődnek, amikor a történetben térnek el a Gustav Möller változatától. A főszereplő magánéletét jobban kihangsúlyozzák és a megváltástörténetét megváltoztatják, valamint egy tragikus eseményt is átírnak a film végén, amitől az egész túl hollywoodi lesz. Nem gyomrost visz be a nézőnek, csak enyhén fültövön legyinti. Pedig mind a rendező, mind a főszereplő képes lett volna hitelesen bemutatni a szörnyű eseményeket, de valahogy az egész lagymatagra sikerült.

A technikai megvalósításról alig lehet valamit mondani: sok közeli Mr. Gyllenhaalról. Aki szereti a színészt, ebben a filmben 90 percen keresztül nagyon közelről nézheti, ahogy szenved. Minden más nagyobb színész, aki a stáblistán szerepel, mint például

Peter Sarsgaard, Ethan Hawke vagy Paul Dano csak a hangjával játszik a filmben.

A zene nem annyira van jelen, de a főtéma nem rossz, illik a helyzethez. A dán verzióban viszont nem használtak zenét, ott a háttérzajok és a telefonban hallható autók ablaktörlői adtak alaphangot, nem egy melankolikus téma. Ezt Hollywood nem engedhette meg magának.

Igazából nem csalódtam a filmben, mivel az elvárásaim az egekben voltak, de tudtam, hogy nagyon nehéz megugrani, és ez be is igazolódott. A film kritikai fogadtatása viszont egy kicsit meglepett: középszernél picit magasabbra értékelték a nemzetközi sajtóban, amit nem érzek igazságosnak, mert ennyire nem rossz a film. Valószínűleg ennek az oka az, hogy a 2018-as változathoz hasonlították, ahogy én is tettem. Sajnos ez Antoine Fuqua verziójának nem tesz jót, mert úgy gondolom, ha valaki nem látta az eredetit, az nézze meg inkább azt.

De, ha erre nincs lehetősége, akkor a 2021-es Netflixes verzió is át tudja adni A bűnös üzenetét.

Kicsit sok mázzal, aktuálpolitikával és megváltoztatott katarzissal, de alapvetően nem rossz film a 2021-es A bűnös.

Link másolása
KÖVESS MINKET:

Népszerű
Ajánljuk
Címlapról ajánljuk


KULT
A Rovatból
„Így tovább nem lehet élni” – Újabb zseniális Bödőcs-kisfilm készült, Csákányi Eszter és Znamenák István is remek benne
Amolyan igazi Bödőcs-humor, két lazán odapakolt nagyszerű színészi alakítással. Egy kis Örkény, egy kis Wes Anderson négy és fél percben.

Link másolása

Új kisfilm került fel Bödőcs Tibor YouTube-oldalára: a mintegy 4 és fél perces alkotás két főszereplője Znamenák István és Csákányi Eszter.

A kérvény című opus egy Wes Anderson-szerű miliőben játszódik, és lényegében egy kérvény felolvasásából áll, na meg a hangos csattanóból. De az egészben benne van az „elmúthatvanév” Magyarországa, persze a megfelelően vicces, ironikus körítéssel. A kérvény című kispróza egyébként Bödőcs Prímszámok hóesésben című kötetének egyik fejezete.

Amolyan igazi Bödőcs-humor, két lazán odapakolt nagyszerű színészi alakítással.

De felesleges is ennél több, nézzük a kisfilmet:


Link másolása
KÖVESS MINKET:

KULT
A Rovatból
Tordy Géza a halála előtt intézetbe akart költözni, memóriazavarai miatt hagyott fel a színészettel
Ezt mondta el barátja, a Jászai-díjas Körtvélyessy Zsolt. Két hónappal halála előtt találkozott utoljára a művésszel.
Fischer Gábor - szmo.hu
2024. április 30.


Link másolása

Május 1-jén ünnepelné a 86. születésnapját Tordy Géza. Halála előtt tíz évvel már visszavonult a színpadtól, az okokról azonban soha nem beszélt. Most az egyik legjobb barátja, Körtvélyessy Zsolt árulta el a Blikknek, hogy a Nemzet Színésze a memóriazavarai miatt kényszerült felhagyni a munkával, majd elvonulni a nyilvánosság elől.

„Géza volt az egyik legjobb és legrégebbi barátom, hetven éve ismertük egymást. Nagyon megrázott a távozása. Szegény az évek során egyre több betegséggel küzdött. Bár egyedül élt, sokat volt kórházban, és szó volt arról is, hogy állandó jelleggel bevonul egy intézetbe, mert nem akar senki terhére lenni.”

– mondta Körtvélyessy. Úgy látta, Tordy elszánt volt elhatározásában, arra azonban már nem került sor. A színművész úgy emlékszik, az egészségügyi problémák közül Tordyt leginkább memóriazavara viselte meg, emiatt hagyta abba a színészetet is.

Nagyjából tíz évvel ezelőtt kényszerült a visszavonulásra, mert a memóriaproblémái miatt már nem tudta megtanulni a szöveget.

Ez nagyon megviselte, és a korábban mókamesterként ismert Gézából zárkózott, megkeseredett embert lett.

Ez volt az oka annak is, hogy ennyire kizárt az életéből mindenfajta szereplést. Ő egy nagyon elkötelezett színész volt, aki szinte mindent képes volt alárendelni a munkájának, és nagy törést okozott, hogy ennek vége. Emlékszem, bár a Hadik-filmben mind a kettőnknek csak egy kis szerepe volt, azt mennyire élvezte.” – mondta Körtvélyessy. A Jászai-díjas színész rendszeresen tartotta a kapcsolatot Tordyval. Két hónappal a halála előtt találkoztak is. „Szerveztük már a következőt, valami közös főzést, ami már nem jöhetett létre”. – zárta gondolatait Körtvélyessy Zsolt.


Link másolása
KÖVESS MINKET:

Ajánljuk

KULT
A Rovatból
Itt a magyar Harry Potter: gulyással, hagyományos reggelivel, metróval és egy sikeretlen vizsga utáni búfelejtővel
Hári Gábor egy családi étkezésben megfáradva döntött úgy, hogy elkészíti a kultikus figurák magyar verzióját. A mesterséges intelligencia segítségével kerültek a szereplők kocsmába, pályaudvarra, lakótelepre...

Link másolása

Harry Potterből sosem elég. A könyvek és filmek, a különféle játékok után a mesterséges intelligencia segítségével most Magyarországra érkeztek a szereplők.

A kalandról különleges képeket osztott meg a Facebook-on Hári Gábor. Az alkotó elmesélte a Szeretlek Magyarországnak, hogyan született az ötlet, hogy magyar környezetbe helyezze a varázsló-tanoncok világát.

"Az inspirációm onnan jött, hogy külföldön élek, és a családom látogatóba jött nemrég. Magyar ételeket ettünk, elég tetemes mennyiségben. Egy ponton, amikor már kifáradtam az evésben, leültem a YouTube elé és eszembe jutott a "nemzeti Harry Potteres" mesterséges intelligencia mémformátum. Magyar verziót még nem láttam belöle, ezért úgy döntöttem elkészítem én".

A képeket pedig megosztotta ITT. És az alkotásokhoz némi magyarázatot is adott.

"Hágrid" gulyást főzött a harmadik ebédjére
"Dámböldór" a méreggel, ami miatt kirúgták
"Sznép" a megvakulása előtt
"MekGonagál" hagyományos magyar reggelivel
"Heri, Ron és Hermióne" egy sikertelen vizsga után, iskolai egyenruhában
"Dobbi" túl sokat szívott, most a pályaudvaron lakik
"Voldemort", aki rossz hírekkel szórakoztat

A képeket Hári Gábor engedélyével közöltük.


Link másolása
KÖVESS MINKET:

Ajánljuk

KULT
A Rovatból
Meghalt András Ferenc
A nemzet művészének rendezőként olyan filmek fűzödnek a nevéhez, mint a Veri az ördög a feleségét vagy a Dögkeselyű. 81 éves volt.

Link másolása

Nyolcvanegy éves korában elhunyt András Ferenc Kossuth- és Balázs Béla-díjas filmrendező, forgatókönyvíró, producer, érdemes művész, a nemzet művésze – jelentette be csütörtökön Szombathelyen Kollarik Tamás, a Nemzeti Média-és Hírközlési Hatóság elnöki főtanácsadója és Lovass Tibor, a Savaria Filmakadémia elnöke a 11. Savaria Filmszemle keretében rendezett médiakonferencián.

András Ferenc, a Savaria Filmszemle életműdíjas zsűritagja emléke előtt a konferencia résztvevői néma felállással tisztelegtek.

A Színház- és Filmművészeti Egyetem MTI-hez eljuttatott közleménye szerint az intézmény harmadéves filmrendező osztályának osztályvezető tanára csütörtökön hajnalban hunyt el.

András Ferenc 1942. november 24-én született Budapesten, 1973-ban szerzett rendezői diplomát a Színház- és Filmművészeti Főiskolán. Életében mindvégig jelentős szerepet játszott a film és a televízió. Pályáját 1962-ben kezdte a Magyar Televízióban, majd dolgozott a filmiparban is, ahol a korszak legnagyobb rendezőivel működött együtt, köztük Ranódy Lászlóval és Makk Károllyal.

Rendezőként és forgatókönyvíróként olyan rendkívüli alkotások kötődnek a nevéhez, mint a Veri az ördög a feleségét, a Dögkeselyű, A kárókatonák még nem jöttek vissza, a Családi kör vagy a Törvénytelen című film – olvasható az SZFE méltatásban.

Mint írták, András Ferenc 1977-ben aláírta a Demokratikus Chartát, kifejezve tiltakozását a csehszlovákiai diktatúra intézkedései ellen, a politikai nyilatkozat támogatása miatt hosszú ideig nem forgathatott újabb játékfilmet.

A nyolcvanas években a MAFILM színésztársulatának vezetője volt, majd később a Dialóg Filmstúdiót irányította. Produceri tevékenysége mellett meghatározó szerepet vállalt a szinkronszakma alakításában, valamint a Duna Televízió szinkronműhelyének korszakos vezetője volt. Szerteágazó tudása és tapasztalata ellenére viszonylag későn kezdett tanítani: 2021-től volt az Színház- és Filmművészeti Egyetem filmrendező osztályának osztályvezető oktatója, aranydiplomáját pedig 2023-ban vehette át ugyanitt - emelik ki a közleményben.

András Ferenc halálával a magyar film világa kiváló alkotót veszített el, emlékét a filmjein és oktatói munkáján keresztül őrzi a Színház- és Filmművészeti Egyetem

– írták.

Link másolása
KÖVESS MINKET: